Dovolenkový splav

Dovolenkový týždňový splav sa z našej lodenice (Pozemné stavby) chodieva tradične po Malom Dunaji, odtiaľ sa vlievame do Váhu, potom do Dunaja a končí sa pri moste v Štúrove. Odkedy sme v Európskej únii, tak sa končí oproti na pláži v Maďarskom Ostrihome, lebo je tam lepšia možnosť vystupovania na štrkovej pláži. Časom niekoľkých už Malý Dunaj prestal baviť kvôli smetiam pri brehoch, neporiadku na táboriskách, tak sme chodili úsek starého koryta Dunaja, vliali sa do hlavného toku Dunaja a skončili spolu so zvyškom, ktorí išli po Malom Dunaji. Pár krát sme boli úsek maďarského Mošonského Dunaja z Rajky, vliali sa do Dunaja a skončili s ostatnými v Ostrihome. Alebo nás autobus odviezol do Ostrihomu a splavili sme úsek maďarskej časti Dunaja. Minulý rok sme boli na Dunaji v Srbsku, Apatin-Belehrad. Tento rok sme chceli začať niečím novým, skúsili sme maďarskú rieku Rábu.

Na fotenie som si vzala vyskúšať Olympus mju 3000, nárazu vzdorný z 10 m, vodotesný do 3m, ktorý som vyhrala na minuloročnej Fotozáhrade a niektoré fotky som cvakala do iphonu. Zrkadlovku na splavy nebrávam, bojím sa, aby som ju neutopila. Fotografovala som, pokiaľ sa mi nevybili baterky a nenabila som ich znovu v niektorej krčme, takže na fotografiách chýbajú niektoré zaujímavé úseky.

Malý Dunaj je nížinná rieka a rameno Dunaja s dĺžkou 128 km. Tečie stálym, miernym prúdom. Od hlavného toku Dunaja sa oddeľuje za stavidlami pri Slovnafte v Bratislave v nadmorskej výške 126 m n. m. a meandruje nížinnou krajinou. Pri Kolárove sa vlieva do Váhu a spolu s ním pri Komárne v nadmorskej výške 106,5 m n. m. do Dunaja.

Rába je rieka v juhovýchodnom Rakúsku a západnom Maďarsku. Jej zdroj je v rakúskych  Alpách, niekoľko kilometrov východne od Bruck an der Mur pod Heubodenhöhe Hill. Preteká spolkovými krajinami, v Štajersku a Burgenlande, a maďarskými okresmi Vas a Győr-Moson-Sopron. V meste Győr sa vlieva do Mošonského Dunaja (Mosoni-Duna) a odtiaľ do Dunaja.

Mošonský Dunaj je nížinnou riekou. Rieka začína z Dunaja pri Čunove. Je dlhá 125km, pričom najčastejším miestom začiatku splavu je táborisko "Aranykárász" v Rajke. Tečie chráneným územím bohatým na flóru aj faunu.

Dunaj je druhá najdlhšia európska rieka a najdlhšia rieka v Európskej únii, má 2850 km. Vzniká sútokom Brege a Brigachu v Čiernom lese (Nemecko), preteká južným Nemeckom, Rakúskom, Slovenskom, Maďarskom, Srbskom, potom tvorí po mnoho desiatok kilometrov rumunsko-bulharskú hranicu a ústí deltou do Čierneho mora na hraniciach medzi Rumunskom a Ukrajinou.

Štvrtok 26.7  sme večer prišli do lodenice, kde sme prespali. Lodenicu máme hneď oproti Eurovea a pláži 33, cez Dunaj. Začať Rábou sme sa vybrali na dvoch loďkách. Ja s rodičmi na našom Vaškovi. A manželia Zlatka a Maťo na kanojke. Vašek bola pôvodne loď v Grónsku na lov veľrýb, neskôr sa začali vyrábať menšie pre rybárov a vodákov. Toho nášho vyrobil môj ocino s maminým strýkom stolárom, lebo kanojka nám začala byť malá, keď sme s bratom povyrástli.

Piatok ráno pre nás do lodenice prišiel mikrobus, na ktorý sme pripevnili vlek s naviazanými loďkami. Naložili  všetky veci a vyrazili. Kedysi sa vyrábali loďáky z celtoviny, dneska sú už moderné nepremokavé pogumované, na vode plávajúce.

Mikrobus nás doviezol do kempu za prenáškou, pri maďarskej dedine Nick, na tabuľke s názvom dediny mi už chýbala len kolonka password.

Nalodili sme lode na vodu, priviazali ich o strom. Naplnili sme ich vecami, veci previazali gumovými popruhmi a vyrazili sme do čárdy v kempe na obed. Priniesli mi obrovskú a chutnú vyprážanú rybu, ktorú som ledva vládala zjesť.

Úsek Ráby od priehrady pod Nickom až po sútok s Mošonským Dunajom sme išli z našej lodenice prvý krát, nevedeli sme, čo nás čaká. Vodákov sme počas plavby prvé dva dni nestretli žiadnych, občas nejakých rybárov na brehu, až tretí deň, keď už bol prúd rieky pomalší, sme videli jednu kanojku. Dozvedeli sme sa, že stav vody bol vyšší, ako býva obvykle. Brehy rieky boli zarastené a blatisté, bol problém nájsť miesto na pristátie, keď nám bolo treba na wc.  Na hladine sa plavili drevá a konáre.

Prvý deň voda hučala, cítila som sa, ako na nejakej ďalekej rieke, v ktorej žijú krokodíly a anakondy. V popoludňajších hodinách, keď sme našli pekné miesto na táborenie, sme na ňom radšej ostali, lebo potom dlho nemusel byť breh vhodný na pristátie a postavenie dvoch stanov.  Spali sme na krásnej vykosenej lúke s ohniskom, smetným košom, stolmi s lavicami pri dedine Kemenesszentpéter. Vidno, že na rozdiel od Slovákov, pri Malom Dunaji sa o táboriská starajú, pravidelne ich kosia, zabezpečia smetný kôš, ktorý vynášajú.

Sobota, druhý deň sa prúd rieky trochu spomalil, ale stále boli nebezpečné úseky, v ktorých prúdnica rieky ťahala pod konáre stromov popadané kmene pri brehoch a museli sme poriadne pádlovať, aby sme sa im vyhli a neprekotili sa na nich. Skonštatovali sme, že je to rieka pre skúsenejších vodákov.  Zatáborili sme kúsok od dediny Árpás, krásna vykosená lúka, krčma bola peši do kilometra. V noci nás chytila poriadna búrka, zvuk hromov miestami pripomínal hluk veľa stíhačiek na leteckom dni, neskôr búrka zosilnela , hromy boli tak silné, že som si ja, koncertná fotografka, zvyknutá na hluk pri fotení z pred reproduktorov zapchávala uši a nevedela zaspať. Našťastie stany sme mali dobre postavené, veci pozakrývané nepremokavou plachtou.

Nedeľa, tretí deň sme už išli na motoroch, my s naším Johnsonom, prezývaným Ďžony, Maťo so Zlatkou na ich Timleri. V tento deň sme boli až na troch riekach: Rába, Mošonský Dunaj, Dunaj. Do Mošonského Dunaja sme sa vliali pri meste Győr, v meste sme sa boli na chvíľu pozrieť a dokúpiť zásoby. Z Győru je už Mošonský Dunaj len kanál, po sútok s Dunajom. Tu sa k nám pripojili Zlatkin a Maťov syn Adam s priateľkou Peťou, išli na kanojke po Mošonskom Dunaji.

Na Veľkom Dunaji, v maďarskej dedine Gönyű- po našom Geňa sme sa zastavili v krčme. Blížila sa búrka, čašník nám povedal, že tu u nich prší len 10 percent z celkových zrážok v Maďarsku. Stanovali sme na nádhernom štrkovom ostrove oproti dedine. Chvíľu na to, ako sme si postavili stany, začalo pršať.

Pondelok sme si spravili oddychový voľný deň, teplo, úžasné kúpanie, dlho plytká voda...

Utorok, po horúcom oddychovom dni nám chladnejšie počasie pod mrakom padlo vhod. Po vyrazení z táboriska sme išli na druhý breh späť do Gene dokúpiť zásoby, dedinské ABC potraviny pôsobili sortimentom, ako za komunistov, pani predavačka bola z našej veľkej tržby vytešená až tak, že nám ponúkla kávu z automatu zadarmo.

Okolo druhej sme išli cez Komárno, tam sa vlieva do Dunaja rieka Váh. Kedysi tu bývalo zakotvených viac šlepov, aj lodí už stretávame počas plavby pomenej, asi finančná kríza.

V slovenskej dedine Radváň sme pristáli na krásnom štrkovom brehu pred novším penziónom Mlyn, v dedine boli konečne poriadne potraviny. V penzióne sme sa navečerali, jedlo nechutilo všetkým, namiesto krvavého hovädzieho stejku mi priniesli poriadne prepečený malý kúsok zošúvereného mäsa, zemiakové krokety boli z kupovaných mrazených v tvare smajlíkov,  ocinov vyprážaný encián chutil rybacinou, lebo nevymenili olej po rybe, ale Zlatkine halászlé a maminkin rybací perkelt boli chutné.

Zatáborili sme na ostrove kúsok za dedinou, krásny štrkový breh, západ slnka, pod stromami chládok.

V pozadí muž ryžuje zlato.

Most v Komárne.

Streda, šiesty deň, zas oddychový, plný kúpania.

Štvrtok sme sa zastavili v meste Esztergom-Ostrihom, mesto oproti Štúrovu. Dali sme si tu vynikajúci obed, kto chcel, si išiel pozrieť katedrálu, alebo mesto. Ja s rodičmi som už katedrálu pred pár rokmi videla, tak som sa bola s maminou potešiť v obchode so suvenírmi.

Asi kilometer za Ostrihomom sa vlieva do Dunaja na ľavej strane rieka Hron.

Tento úsek Dunaja od Ostrihomu je pastva pre oči, najprv katedrála, neskôr na druhom brehu vysoké kopce a skaly (Matra), pod nimi štrkové pláže. Zatáborili sme na krásnom štrkovom kuse ostrova, oproti na brehu bol  kilometrovník 1713. Stany sme tu už stavali posledný krát.

Pláž 33.

Paneláky v Štúrove a Ostrihom.

Zátišie z reštaurácie v Ostrihome.

Piatok, Zas voľný deň, kúpanie, odpočívanie. Popoludní sa k nám pripojili tí, ktorí začínali na Malom Dunaji, jedna pramica a niekoľko kanojek.

Sobota, deviaty deň, ide sa domov. Autobus pre nás mal prísť o štvrtej popoludní kúsok za Vyšehrad, takže sme po ceste mali ešte aj čas na zastávky s kúpaním. Za Vyšehradom sa nachádza veľký ostrov s dedinami a mestečkami. Z ľavej strany je plavebná dráha, z pravej strany chodia len menšie plavidlá, motoráky, vodné skútre, rybári, aj my sme tade išli. Ostrov sa končí pred Budapešťou. My sme končili pri kompe v dedine Kisoroszi, najväčšia časť dediny sa nachádza na ostrove. Kým prišiel autobus, sme zakotvili v neďalekej krčme. Potom sme naviazali lode na vlek, nanosili veci do autobusu a do lodenice sme prišli okolo ôsmej večer.

2012-09-24 10:44:20
zatiaľ som prebehol iba fotky, k článku sa dostanem ešte, možno ťa nepoteším, ale......

Metalový festival, na ktorom bol inak aj môj brat , bol fajn, fotky boli pekné, to čiernobiele prevedenie tomu pasovalo. Tu som si nenašiel fotografiu, ktorá by ma zaujala. Beriem, že podmienky boli dané a je to skôr taký report z akcie, kde človek skôr ide na akciu ako fotiť obsahom kvalitné fotky, ale neviem, či to potom bude vťahovať diváka na ephote.

Prepáč, nechcem ťa uraziť, ale na mňa to takto pôsobí, vyjadril som sa teraz iba k fotkám.

Počkám si na nejaké koncerty alebo fotky kapiel, tie ti idú.

SK_8er
2012-09-24 10:54:18
príspevok od: transporti686

Počkám si na nejaké koncerty alebo fotky kapiel, tie ti idú.
tiez som clanok este necital len prebehol fotky ale viem, ze fotky su fotene dajakym malym kompaktom a iphonom - instagram. To je trosku rozdiel ako koncertofky 5dckom mk2 s24-70 a 70-200 hm ?

2012-09-24 10:58:54
príspevok od: SK_8er
to je možné, hodnotil som výsledok, nepozeral som na techniku, ak je to takto, tak potom je to iná vec, ale nemení to nič na tom, že som pozeral na výsledné fotky a tie ma nezaujali, možno až na dve čiernobiele - tie štruktúry

ono to vlastne je aj trochu logické ťahať na vodu 5DmkII, no ale počkám si radšej na tie kapely v podaní 5DmkII

2012-09-24 11:00:51
príspevok od: SK_8er
máš pravdu, je tam, že olympus mju 300, tak potom výsledok chápem, takže čiastočne svoje vyjadrenie beriem späť

SK_8er
2012-09-24 11:09:39
príspevok od: transporti686
hovori sa, ze technika nieje vsetko a fotograf dokaze nafotit paradne foto aj s uplnym hnojom je aj neni to pravda, vramci moznosti (moj nazor) ... ale ked sa chce tak sa da, werdza ma fajnove aj kompaktofky

prva fotka (konec lodky), ruza, holka co sa ide kupat a stopy vo vode su super - tieto foto sa mi pacia

marcus_labeo
2012-09-24 11:14:29
Po prebehnutí fotiek som si tiež povedal, že žiadna sláva, hlavne tá technická stránka (prepaly, farby, detaily), ale nešiel som aj niektoré zaujímavé. A keď som sa spätne dočítal, čím to bolo fotené (a pozrel si parametre toho cvakátka), hodnotím to ako úspech. Dokonca si myslím, že pri troche selekcie (vyhodiť najslabšie fotky a ponechať menej, ale zaujímavých) nie je dôvod na kritiku.

2012-09-24 11:17:00

jedna kompaktofka odomna - casio exilim 3.2 mgpx
tvoja kompaktovka je fajn technike určite hrá roľu, nemám záujem autorke poškodiť, napísal som iba svoj dojem, moja chyba, že som neprečítal najprv článok, polepším sa nabudúce , ale môj pocit z fotiek je taký ako som napísal, v tej farbe z toho komapktu mi to vôbec nereže, no asi už pozerám na fotky inými očami a kvalitatívna latka je posunutá niekam do oblasti skôr zrkadloviek

marcus_labeo
2012-09-24 11:19:45
Edit: ešte dodávam, že síce fotku nerobí rotoaparát, ale fotograf, ale niektoré fotky jasne ukazujú, že ani najlepší fotograf proti obmedzujúcej technike nič nezmôže: www.ephoto.sk/galeria/obrazok/12339/ - takáto scéna a svetelné podmienky (DR) zúfalo presahujú možnosti kompaktu.

helmiczka
2012-09-24 12:18:39
príspevok od: marcus_labeo
Hmmm a keby táto konkrétna snímka trebárs bola zhotovaná snímačom s väčším DR, myslíte, že by mala čím zaujať aj divákov, ktorí nepoznajú ľudí na fotke?

2012-09-24 13:11:05
Ja viem, že fotky nič moc, aj som od začiatku samozrejme čakala také reakcie, ale občas tu medzi článkami nájdem nejaký z výletu, dovolenky, pod niektorými tiež som čítala, že fotky pôsobia, ako by ich fotil hociktorý turista a v článku tiež žiadne foto rady, len to, čo dotyční zažili. Tak som si chcela aj ja napísať taký článok. O splave, keďže to je druh dovolenky, ktorú zažíva málo kto a preto som si myslela, že by to mohlo ľudí zaujať. Minulý rok sa mi samozrejme darilo s fotkami viac s Nikonom coolpix s 10, ktorý perfektne zvláda protisvetlové siluety.. www.ephoto.sk/moje-ephoto/blog/230/splav-dunaja-v-srbsku/

2012-09-24 13:26:19

jedna kompaktofka odomna - casio exilim 3.2 mgpx
JJ, tá je super, tiež mám dosť kompaktoviek s ktorými som spokojná, ale z Nikonu coolpix s 10, dokonca jednu takú z iného dovolenkového splavu som aj predala vytlačenú a robí niekomu radosť v obývačke na stene.
K týmto fotkám, viem, že sú väčšina o ničom, ale chcela som mať k článku foto dokumentáciu, tak som musela fotiť, aj keď bolo nanič svetlo, ale napríklad bolo zaujímavé pozadie s kopcami, aj keď by som to so zrkadlovkou zvládla lepšie. Naschvál som si nevzala ten Nikon kompakt, keďže tento Olympus mju 3000 mi len doma trčal a trebalo ho vyskúšať.

2012-09-24 13:59:41
príspevok od: helmiczka
Tak na tej foto mi išlo o to, ukázať ľuďom bežný splavový podvečer, spolu s ľuďmi, stanom, kanojkou, riekou, na ktorej plávajú drevá, aspoň som si myslela, že to je niečo, čo bežne človek nevída a preto by ho to mohlo zaujať. Ak by bol splav dovolenka, na ktorú chodí väčšina ľudí, tak by som článok nenapísala.

2012-09-24 19:03:52
Zvyknete sa zastaviť aj na tomto ostrove? http://goo.gl/maps/P58tS
Kúsok odtial bývam, ešte v 90-tych rokoch som tam bol zopárkrát keď splavovali kamaráti z BA a okolia.

2012-09-24 19:32:18
príspevok od: Paulie
Zvyknete sa zastaviť aj na tomto ostrove? http://goo.gl/maps/P58tS
Nevolá sa ten ostrov Barnabáš, či to je až ten ďalší? Lebo na Barnabáši sme veľa krát táborili, aj sme tam raz zažili nočné vytopenie, my sme našťastie mali stan vyššie, nie na štrku, ale tí, čo mali na štrku, išla v noci veľká výletná loď, vsala veľa vody a spravila obrovské vlny a len som sa zobudila na to, ako bola vonku panika.

2012-09-24 19:36:59
príspevok od: werdza
Ano, volá sa tak. Plavili sa na troch kanoe plus jeden malý motorový čln. No to nočné vytopenie mi niečo hovorí, len neviem či to bolo ono.

2012-09-24 19:47:20
...a boli medzi nimi 2-3-ja rádioamatéri, robili aj nejaké spojenia z ostrova až do neskorej noci až sa vybil akumulátor v motorovom člne a ráno ho museli roztláčať aby naštartoval.

slavmiro
2012-09-24 20:01:47
na vodacky server slusny clanok ale neurazi ani tu, mozno len v mensom txt/jpg rozsahu, vodu mozem.

helmiczka
2012-09-25 19:58:46
príspevok od: werdza
Jo to je fakt, s vodáctvom (bohužiaľ - napravím!) nemám moc skúseností, takže ako ukážka čo to obnáša je to fajn Najviac sa mi ale ľúbia tie žeriavy, aj keď s vodou majú spoločný iba odraz