Hore

Fotostĺpček 14/2021

Minulý týždeň som včelárikoval a to hneď s tromi rôznymi zostavami. Zároveň som po večeroch fotografoval prechod slnka poza televíznu vežu Kamzík.

Mojou osvedčenou zostavou pre fotenie včelárikov je objektív Olympus M.Zuiko 300/4 IS PRO s telekonvertorom MC-20, ktorý mi poskytuje priblíženie ekvivalentné 1200 mm plnoformátovému objektívu. Po prvýkrát som vtákov fotografoval s Olympusom OM-D E-M1X s novým firmvérom s detekciou vtákov. Funguje veľmi dobre. Fotoaparát najprv detekuje siluetu vtáka a následne jeho oko. To fotografovi veľmi zjednodušuje prácu, najmä ak je vták za vetvičkami a neustále otáča hlavu. Včelárikovia húfne prilietali na môj obľúbený agát a niekedy som mal problém, že som bol až príliš blízko. Na to sa fotografi vtáctva sťažujú len zriedkavo. Ako by sa zišiel zoom!






Olympus OM-D E-M1X, M.Zuiko 300/4 IS PRO s telekonvertorom MC-20.

Zároveň som mal so sebou aj úplne inú zostavu. Plnoformátovú. Dostať sa na 1200 mm nie je s fullframom nič jednoduché. Ste radi, ak sa dostanete na 500-600 mm. To je oproti 1200 mm len štvrtinové priblíženie (fotografia má dva rozmery). Na Sandbergu nemáte šancu nafotiť s 500-600 mm včelárika na celý formát záberu.

Nedávno som testoval tri nové objektívy s bajonetom Canon RF a mal som tak k dispozícii špičkovú FF bezzrkadlovku EOS R5. Ale aký objektív dať na ňu, aby som nemal na fotkách blchy, ale poriadne veľkých včelárikov? To najdlhšie sklo, čo Canon aktuálne má, je trochu zvláštny objektív RF 800/11 IS STM. 800 mm je na plný formát riadne delo, ale čo tá svetelnosť F11?

Canon RF 800/11 IS STM patrí do amatérskej triedy a je tak trochu pokusom Canonu, poskytnúť fotografom cenovo dostupný superteleobjektív. To sa odrazilo na zlej svetelnosti a plastovej konštrukcii. Aj keď je objektív veľký, je prekvapujúco ľahký. Pred fotením je potrebné ho odomknúť a tubus dopredu. Aj keď to nie je zrkadlový objektív, nedá sa pricloniť, fotografujete stále na clone  f/11. Pravdu povediac, kto by clonil už tak tmavý objektív?


Vľavo Olympus OM-D E-M1X, M.Zuiko 300/4 IS PRO s telekonvertorom MC-20, vpravo Canon EOS R5, Canon RF 800/11 IS STM. Paradoxne, aj keď je zostava Canon väčšia, je o poznanie ľahšia.

Keby ste pred niekoľkými rokmi predom mňa dali tento objektív, vysmial by som sa vám. Také parametre mali lacné nepoužiteľné “rúry” z internetového obchodu. Na zrkadlovke by taký objektív ani automaticky nezaostroval, hľadáčik by bol tak tmavý, že by ste takmer nič nevideli a bez stabilizácie by ste boli odkázaný trvale na statív. Kvôli zlej svetelnosti by ste aj vtedy museli používať vyššiu citlivosť, čo znamená viac šumu. Technika sa ale neustále vyvíja. Vďaka pokroku sa dá vyrobiť a používať takýto objektív s oveľa menším kompromisom, akoby ste očakávali. Skonštruovať takýto objektív nie je až tak ťažké, iné je ale urobiť ho použiteľný. Že sa dá takýmto objektívom v pohode fotografovať, umožnila bezzrkadlová konštrukcia fotoaparátov. EVF hľadáčik zosilní obraz tak, že vôbec neviete, že používate objektív z nízkou svetelnosťou. Zaostrovanie je tak citlivé, že funguje, u zrkadlovky by nefungovalo. Ďalej je tu vylepšená stabilizácia, ktorá umožňuje snímať aj z ruky. Kvalitnejšie snímače zase umožňujú nastaviť na fotoaparáte vyššie ISO a miera šumu sa pri tom zvýši len málo. Vo výsledku je takýto objektív normálne použiteľný.

800 mm je slušné priblíženie, ale na včelárikov potrebujem viac. Využil som vysoké rozlíšenie fotoaparátu EOS R5 a nastavil ho do režimu orezu na formát APS-C (1,6x), čím som získal ekvivalent 1280 mm! Canon EOS R5 má detekciu zvierat s detekciou zaostrovania na oko, podobne ako Olympus OM-D E-M1X. A funguje dobre.

Počas fotografovania som nemal pocit, že fotím s tak málo svetelným objektívom. Vlastne som to vôbec neregistroval a užíval si fotenie. My fotografi si budeme musieť zvykať na to, že čo bolo v minulosti nepoužiteľné, dnes funguje dobre. Dôkazom sú fotografie, s ktorými som spokojný.








Canon EOS R5, Canon RF 800/11 IS STM.

Po tretíkrát sa vyberám na Sandberg, opäť fotografovať včelárikov. Niečo nové? Ale áno. Z Olympusu som dostal na otestovanie vyhľadávanú novinku, objektív M.Zuiko 150-400/4,5 IS PRO. Rozsah objektívu je ekvivalentom 300-800 mm. Naviac má zabudovaný 1,25x telekonvertor, s ním sa dostanete na ekvivalent 1000 mm. Telekonvertor sa ľahko ovláda páčkou, ergonomicky umiestnenej tak, aby ste ho ľahko nahmatali a nemuseli dávať ruku dole z gripu fotoaparátu. Objektív je biely, aby sa na slnku neprehrieval.

V porovnaní s Olympus M.Zuiko 300/4 IS PRO s telekonvertorom MC-20 je o 280 mm kratší. To som vyriešil tým, že som zdokonalil svoju techniku plazenia sa v štýle Winetuova. 300-ka je super, ale novinka je ešte ostrejšia a má krajší bokeh. Plusom je, že je to transfokátor, ak som príliš blízko, stačí odzoomovať.

Ten objektív nemá konkurenciu. Nič podobné neexistuje. Mať superteleobjektív s rozsahom 300-800 mm, s telekonvertorom až 1000 mm a to pri svetelnosti F4,5 alebo F5,6, k tomu špičková stabilizácia, to je luxus. Olympus si dá za neho zaplatiť. Ja si ho nemôžem dovoliť, ale ambasádorov Olympusu, Petra Bambouska, Rosťu Stacha, či Martina Žilku, presvedčil svojimi kvalitami natoľko, že ho pridali do svojich výbav.








Olympus OM-D E-M1X, M.Zuiko 150-400/4,5 IS PRO.



Pri fotení som párkrát stlačil Record, takže tu mám pre vás kratučké dokumentárne video. Olympus OM-D E-M1X, M.Zuiko 150-400/4,5 IS PRO.

S včelárikmi sa mi darilo. Nie však s prechodom slnka za televíznou vežou Kamzík. Z celého týždňa, kedy sa dá tento úkaz fotografovať, sú ideálne tri dni. Samozrejme, že bolo zamračené. Jeden deň to vyzeralo najprv výborne. Nikde ani mráčik. Vo vzduchu však poletovalo množstvo peľu, ktoré teleobjektív skomprimoval a slnko prežiarilo. Zábery nepoužiteľné. Ďalší pekný deň to vyzeralo, že sa to konečne podarí. Obloha čistá, ale doslova pár minút pred začiatkom zaliezlo slnko za tenkú vrstvu mrakov nad Karpatami. Potom tie najideálnejšie dni zamračené. V sobotu sa vyčasilo, ale ukázalo sa, že už je neskoro. Teraz budem čakať do jesene, kedy sa udalosť zopakuje. Snáď budem mať viac šťastia.

Minulý týždeň sa niesol aj v znamení smútku. Vo štvrtok som bol na pohrebe svojho najlepšieho kamaráta z detstva. Henrich Gluch zomrel na rakovinu krvi vo veku 50 rokov. Ako som tak naňho spomínal, došlo mi, že bez neho by ste možno žiadneho redaktora a fotografa, predtým predajcu fototechniky, Karola Srnca nepoznali. Daroval mi niekoľko ročníkov časopisu Československá fotografie, ktoré som kompletne prečítal, hoci som vtedy nefotografoval a naučil sa tak teoretické základy fotografie. Neskôr mi predal môj prvý fotoaparát, 16 mm špionážny Kyjev, aby som si z televízie mohol prefotiť automobil K.I.T.T. zo známeho seriálu Knight Rider a pomohol mi fotografie vyvolať. Hoci som potom roky fotoaparát nezobral do ruky, základy mojej budúcej kariéry boli položené. Ďakujem Heňo a česť tvojej pamiatke.

Overené i neoverené správy

  • Sony má nový snímač IMX472-AA-JK, je to 20,9 Mpx MFT snímač so zadným podsvietením, ktoré vylepší výkon snímača za horších svetelných podmienok. Predpokladá sa, že by sa mohol objaviť v nástupcovi Olympusu OM-D E-M1 III, alebo E-M1X.
  • Podľa najnovších neoverených správ by mal Panasonic Lumix S1H Mark II nahrávať video v 8K rozlíšení. Snímač ma byť 34 Mpx, poskytujúci dynamický rozsah cez 14 EV. Prístroj by mal mať zabudovaný elektronický ND filter (až 8 EV), stabilizáciu s účinnosťou až 6,5EV a nový DFD AF.
  • Prvý júnový týždeň by vraj mal Nikon predstaviť nový APS-C fotoaparát radu Z. Možno to bude vstupný model Z30.
  • Sony A7 IV by mal byť predstavený vraj v septembri. Zatiaľ uverejnené špecifikácie píšu o 30 Mpx BSI CMOS snímači, procesore Bionz XR, menu ako u A7S III, hybridnom AF s 693 bodmi fázovej detekcie a 425 bodmi detekcie kontrastu, 5-osej IBIS stabilizácii, 4K/60 fps videu, 3” otočnom displeji a 3,69 Mpx hľadáčiku. Slot pre karty by mal byť duálny. Predpokladaná cena je 2500 USD.
  • Nové USB-C verzie 2.1 bude vedieť prenášať energiu od 100 W do 240 W. Jeho nasadenie sa predpokladá na prelome rokov 2021/2022.
  • Luminar AI Update 3 prináša podporu procesoru Apple M1, podporu formátu HEIC, vylepšenú funkciu náhrady oblohy Sky AI a nástroj Dodge & Burn môže mať odteraz mäkké okraje.
  • Podporu procesoru Apple M1 prináša aj najnovšia aktualizácia Capture One. Oproti predchádzajúcej verzii je rýchlosť spracovania fotografií o 30 až 35% rýchlejšia.




Novinky

Minulý týždeň Panasonic predstavil Lumix GH5 II. Viacerých tým sklamal, očakávali predstavenie Lumixu GH6. Ja sklamaný nie som. Skôr si všímam nový trend v predstavovaní inovovaných modelov. Tempo sa spomaľuje, ako klesá potenciál trhu. Intervaly sa predlžujú a medzeru je možné vyplniť len mierne inovovaným modelom. Sony to pred časom urobilo s modelmi Sony A7rIIIa and A7rIVa. Že by to bol nový trend?

WANDRD je u nás neznáma značka. Snaží sa na trhu presadiť taškami a batohmi a možno raz bude známa ako Peak Design. Aktuálne na Kickstarteri prebieha kampaň na zaujímavú sling tašku v troch veľkostiach a dvoch puzdrách pre notebook. ROAM Sling sa ponúka v prevedeniach s objemom 3, 6 a 9 litrov. Ak sa kampaň podarí, som zvedavý, či sa budú dať tašky kúpiť aj u nás, aspoň v rámci EU.




https://www.kickstarter.com/projects/wandrd/the-roam-sling-versatile-bags-with-innovative-laptop-carry

Inšpirácia

Dnešný stĺpček je venovaný včelárikom. Ak ste aj vy posledné dni, či týždne fotografovali vtákov, možno vám príde vhod tutoriál  Kennetha Lawrenca o tom, ako v Photoshope upravuje RAW fotografie.



Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Krtko fotografom
2021-05-31 07:49:00
Krásne fotky, tých včelárikov.
 
robertondrejovic
2021-05-31 08:36:23
Tiež so prišiel na to že na fotenie dlhým ohniskom asi od 300mm je použitie FF fakticky kontraproduktívne. Keď som si k Nikonu d500 kúpil Nikon z 7, plný nadšenia som naň nasadil aj svoju obľúbenú Sigmu 150 - 600 S, ale nadšenie bolo rýchlo preč, nezískal som vôbec nič skôr naopak. Na snímky vtáčikov a podobné ako fotí aj Karol bolo ohnisko odrazu krátke a snímky ktoré tiež robím rád a to výhľady z našich kopcov na krajinu som si tiež nepomohol lebo v tomto prípade je najväčším nepriateľom sama atmosféra s jej tepelnými prúdeniami a vysoké rozlíšenie a citlivý FF čip to len znásobili viac ako u APS -C. Preto na Sigmu už nasadzujem len Nikon d500 ,skúšal som aj na Z50 super to spolupracuje, ale tam mi prekáža adaptér aj celé combo je akési nevyvážené.Fotky včelárikov musím pochváliť sú naozaj nádherné.
 
aesace
2021-05-31 16:53:44
Uz konecne Nikon aj vyrobil nejake objektivy pre ich APS-C mirrolessy, ked chcu vydat nebodaj dalsi APS-C fotak? Ci doposial po x rokoch maju stale tie zakladne 3 ?
 
fatality
2021-05-31 16:55:14
príspevok od: robertondrejovic
Tiež so prišiel na to že na fotenie dlhým ohniskom asi od 300mm je použitie FF fakticky kontraproduktívne. Keď som si k Nikonu d500 kúpil Nikon z 7, plný nadšenia som naň nasadil aj svoju obľúbenú Sigmu 150 - 600 S, ale nadšenie bolo rýchlo preč, nezískal som vôbec nič skôr naopak. Na snímky vtáčikov a podobné ako fotí aj Karol bolo ohnisko odrazu krátke a snímky ktoré tiež robím rád a to výhľady z našich kopcov na krajinu som si tiež nepomohol lebo v tomto prípade je najväčším nepriateľom sama atmosféra s jej tepelnými prúdeniami a vysoké rozlíšenie a citlivý FF čip to len znásobili viac ako u APS -C. Preto na Sigmu už nasadzujem len Nikon d500 ,skúšal som aj na Z50 super to spolupracuje, ale tam mi prekáža adaptér aj celé combo je akési nevyvážené.Fotky včelárikov musím pochváliť sú naozaj nádherné.
ff milovnici a crop vyratavaci by ta hned upozornili,ze presne to co dostanes z d500 a zo 150-600,dostanes zo z7 a zo 150-600 1,5 nasobnym cropom.. ..bud priamo vo fotaku,alebo dodatocne.. ..
 
robertondrejovic
2021-05-31 17:46:14
príspevok od: fatality
ff milovnici a crop vyratavaci by ta hned upozornili,ze presne to co dostanes z d500 a zo 150-600,dostanes zo z7 a zo 150-600 1,5 nasobnym cropom.. ..bud priamo vo fotaku,alebo dodatocne.. ..
Je mi to úplne jasné, ale načo? Načo predlžovať objektív adaptérom a navyše rýchlosť a presnosť ostrenia pri akčnejších scénach v režime AF-C v Nikon d500 je niekde úplne inde ako v Nikon Z7, pri fotení krajiny by to mohlo byť jedno ale zase fotenie výhľadov do diaľky má zmysel len ráno keď poriadne mrzne a to naozaj nemám chuť meniť objektívy a combo Nikon d500+ Sigma 150 - 600 S je kompletne zložené pripravené na použitie vo fotobatohu a na krku Nikon Z 7+ 14-30/4 a tu už crop do aps - c ak je potrebný má význam použiť,
 
fatality
2021-05-31 18:10:46
príspevok od: robertondrejovic
Je mi to úplne jasné, ale načo? Načo predlžovať objektív adaptérom a navyše rýchlosť a presnosť ostrenia pri akčnejších scénach v režime AF-C v Nikon d500 je niekde úplne inde ako v Nikon Z7, pri fotení krajiny by to mohlo byť jedno ale zase fotenie výhľadov do diaľky má zmysel len ráno keď poriadne mrzne a to naozaj nemám chuť meniť objektívy a combo Nikon d500+ Sigma 150 - 600 S je kompletne zložené pripravené na použitie vo fotobatohu a na krku Nikon Z 7+ 14-30/4 a tu už crop do aps - c ak je potrebný má význam použiť,
ved hej,ale narazal som na "nedostatocnost ohniskovej dlzky".. ..to ostatne je vopruz,jasne..
 
makul
2021-05-31 18:46:06
Ďakujem za pekné porovnanie 3 wildlife zostáv.
 
williams
2021-06-02 10:14:41
Ahoj Karol, krásne superostré fotky od toho nového Zuiko objektívu. Všetky vtáky sedia na konári.
Nechcem ťa preháňať, asi si to nikto tu nevšimol, že tu nemáš letovky, prosím vráť sa tam na Sadberg a nafoť lebo v tejto recenzii naozaj chýbajú. Ten objektív by to mal zvládať, ak nie nevidím jeho výhodu za tú cenu a potom už žiadny iný objektív to tiež nezvláda... Myslím rýchlosť AF za letu.
Ďakujem za názor.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované