Na Facebooku na mňa každý deň vyskakujú pripomienky toho, čo som fotografoval minulé roky. Vidím tak, čo mi uteká. Fotografická jar je asi definitívne preč.
Pokračujem tak v tom, čo môžem robiť doma. Opäť som premazával archív. Tentokrát som sa prinútil premazať najstaršie fotografie, z niektorých som mal až 4 kópie. V minulosti som riešil archiváciu rôzne a toto bol výsledok.
Z archívu
Prechod na digitálnu fotografiu bol u mňa spočiatku plynulý, neskôr akceleroval. Pracoval som v obchode s fotoaparátmi a tak som hneď od začiatku mohol skúšať fotografovať rôznymi fotoaparátmi. Na začiatku to boli samozrejme kompakty ako Canon Ixus, Nikon Coolpix E3700, alebo nejaká Minolta Dimage. Rozlíšenie týchto fotoaparátov bolo 2-3 Mpx. Na dnešnú dobu smiešne. Lenže som mal celý fotografický proces pod kontrolou a fotky, ktoré som si nechával tlačiť vo formáte 13x18 cm, boli technicky kvalitnejšie, ako z mojich filmových zrkadloviek. To ma presvedčilo, že budúcnosť je digitálna. Z tohto obdobia mám len pár fotografií , neskôr som usúdil, že nemá cenu si fotky nechávať. Niečo sa určite stratilo pri rôznych “haváriách” počítačov a ostalo na poškodených CD-čkach.
Rýchlo som popredal, ešte za dobrú cenu, všetku moju filmovú techniku a nejaký čas som bol bez poriadneho fotoaparátu. Čakal som na prvú dobrú a cenovo dostupnú digitálnu zrkadlovku. Chcel som Minoltu, bol som jej fanúšik. Minolta sa ale do DSLR nehrnula a neskôr aj tak ukončila výrobu fotoaparátov. Prvá dostupná DSLR bol Canon EOS 300D. Priznajme si to, nebol to vydarený fotoaparát, aj keď bol pre digitalizáciu veľmi významný. Bol vyrobený lacno a setový objektív dodnes považujeme za jeden z najhorších. Čakal som ďalej, až kým neprišiel Nikon D70. Nikony som nemal rád, ale tento bol vyrobený oveľa lepšie ako Canon EOS 300D a naviac k nemu bol na tú dobu vydarený setový objektív 18-70. Práve z Nikonom D70 som absolvoval prvé vážnejšie fotenie, z ktorého mám fotografie dodnes. Nimi začína môj lightroomový archív. Písal sa rok 2004, v apríli sa konal letecký deň SIAD na bratislavskom letisku. K Nikonu D70 som mal seťák 18-70, teleobjektív 70-300ED (model bez stabilizácie) a rybie oko 10,5 mm. Vtedy som fotografoval ešte do JPG, väčšina programov RAW nepoznala. Lightroom a ani jemu podobné programy ešte neexistovali. Nikon D70 mal CCD snímač s pomerne malým dynamickým rozsahom a výrazný šum bol na fotografiách už pri ISO 640. Rozlíšenie bolo 6 Mpx. Kvôli nízkemu DR a častým prepalom sa vtedy často podexponovávalo a v počítači sa vyťahovali tiene, čo z JPG nebolo tak ľahké. Aj tak som ale bol rád, že mám takú dobrú digitálnu zrkadlovku. Teraz je mi ale ľúto, že som nefotil aj do RAW. Viacero fotiek utrpelo postprocesingom v časoch, keď som ho ešte tak dobre neovládal. Keď niekoho dnes počujem sťažovať sa, že jeho fotoaparát nemá dobrý snímač a preto má zlé fotografie, musím sa len smiať.
Vybral som pár fotografií zo SIAD 2004. Upozorňujem, že vtedy som bol len mierne pokročilý amatér, ktorý z fotením lietadiel a vrtuľníkov nemal žiadne skúsenosti. Aby som ich štýl trochu ozvláštnil, použil som na fotografie jeden z mojich “analógových” presetov.
P.S. Rozlíšenie 6Mpx bolo kedysi špičkové, dnes je minimom aspoň o 10 Mpx viac. Keď som teraz upravoval a triedil fotky zo SIAD, ani som nemohol použiť 100% priblíženie, pretože na mojom 4K monitore sa náhľad zmenšil. To čo je, keď fotka ani nevyplní obrazovku?
Overené i neoverené správy
- Kvôli koronávisusu sa oneskoruje vývoj aj výroba fototechniky. Spomeňme napríklad meškanie Nikonu D6. Tento fotoaparát spolu s Canon EOS 1DX Mark III majú byť hlavnými fotoaparátmi na najbližšej olympiáde. Canon a Nikon majú malú útechu v tom, že sa nemusia už ponáhľať, olympiáda sa oficiálne presúva na budúci rok.
- Servisy fototechniky sa postupne zatvárajú kvôli koronavírusu. Uvidíme, ako to bude s uznávaním záručných opráv.
- Začiatkom apríla bude k dispozícii nový firmvér Canon EOS-1D X Mark III, ktorý má niekoľko technických problémov a nový firmvér ich má odstrániť.
- David Parry, marketingový špecialista Canonu potvrdil, že EOS R5 bude ekvivalentom zrkadloviek radu EOS 5.
- Canon pripravuje 5 objektívov pre bezzrkadlovky radu EOS M. Sú to EF-M 15mm f/2 STM, EF-M 52mm f/2 STM, EF-M 62mm f/4 Macro IS STM, EF-M 18-45mm f/2.8-4 IS STM a EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM. Kvôli koronavírusu môžeme vraj očakávať zdržanie. Prvé objektívy by sa možno mali objaviť až v roku 2021.
- V októbri má byť vraj predstavený Sony RX100 VIII, má mať inovovaný 20 Mpx snímač, nový procesor a ďalšie vylepšenia.
Novinky
NiSi predstavilo filtrový systém pre Fujifilm X100V. Je určený pre zásuvné filtre (polarizačný, prechodový ND, ND a Natural Night). V ponuke budú dve sady: Starter Kit a Professional Kit. Samostatne sa bude predávať skrutkovací UV filter.
https://nisiopticsusa.com/category/filter-systems-for-compact-cameras/
Firma TTArtisan pripravuje obmedzenú edíciu objektívu 50 mm F0,95 pre Sony E a Fujifilm X. Vyrobených bude len po 20 kusov z každého bajonetu. Predpokladaná cena je 420 USD, termín začatia predaja nie je známy.
Ricoh predstavil portrétny objektív HD Pentax D FA* 85mm F1.4 SDM AW. FA* označenie znamená, že je navrhnutý pre plnoformátové zrkadlovky. Optická sústava obsahuje tri šošovky Super ED a jeden asférický člen. Clona je 9-lamelová, priemer filtra je 82 mm. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 85 cm. Cena objektívu zatiaľ nebola oznámená.
https://www.ricoh-imaging.co.uk/en/hd-pentax-dfa-85mmf1.4sdm-aw
Lomography predstavili nový vysokokontrastný čiernobiely 35 mm film Fantôme Kino B&W s citlivosťou len ISO 8. Vzhľadom na nízku citlivosť sa odporúča používať objektívy so svetelnosťou F2,8 a lepšou.
https://shop.lomography.com/en/lomography-film-fantome-kino-35mm-5pack
Inšpirácia
Už som tu spomínal, že v redakcii máme dierkovú komoru. Cez kľúčovú dierku sa premieta obraz kancelárie na stenu WC. Camera Obscura, ktorá vznikla úplnou náhodou. Princíp je známy stovky rokov. Fotograf Brendan Barry vám ukáže, ako si urobiť poriadnu Cameru Obscuru doma.
Nedávno zomrel slávny americký spevák Kenny Rogers, ktorý predal cez 120 miliónov albumov. Nielen že bol vynikajúci spevák, ale rovnako bol aj vynikajúci fotograf. Dokonca získal ocenenie Honorary Masters of Photography.
https://www.instagram.com/_kennyrogers/
Ak je vám za fotením jarných kvietkov tak smutno ako mne, ešte väčšiu depku budete mať po zhliadnutí fotografií Sonji Probst.