Hore

Zaujímavé editoriály, jar 2013

Silná a delikátna

Taký je názov jarnej kampane pre americkú módnu spoločnosť  ELIE TAHARI. Zmyselná Emily DiDonato ako domáca kráska sa momentálne pohybuje v rankingu svetových modeliek na dvadsiatom mieste a neustále stúpa. Svoj prvý book si dala zhotoviť pred štyrmi rokmi ako osemnásťročná. O rok na to už vystupovala v show Victoria's Secret,  čo znamená úspešnú kariéru vo svete modelingu. Tak sa aj stalo. Odvtedy stihla prepožičať tvár a... ehm, budem netaktný,... a telo nejednej svetovej značke napríklad Guess,  Ralph Lauren, Armani.  Na fotografiách ju dopĺňa Jake Davies, ktorý sa v rebríčku svetových modelov tiež pohybuje okolo dvadsiateho miesta.

Fotograf Diego Uchitel pochádza z Buenos Aires. Jeho láska k fotografii sa zrodila v detstve, kedy ako chlapec robil dokumentárne zábery pacientov svojho otca – lekára. Bol fascinovaný krásou ľudských tvarov. Po vysokej škole sa zapísal na filmovú školu, ale rýchlo si uvedomil, že skutočná vášeň je pre neho fotografia. Cit pre svetlo, schopnosť zachytiť emotívne obrazy mu za 20 rokov fotografickej kariéry umožnili pracovať pre reklamných klientov ako Nike, Microsoft,  Elle, Vanity Fair, Vogue...

Fotografie pre kampaň vznikali dva celé dni v nádhernom superštúdiu  Industria na Manhattane mesta New York. Obrovská budova je plne vyhradená na podobné účely. Nachádza sa v nej celkovo 10 samostatných štúdií, kde sa môžu fotografi dosýta realizovať. Pobavil som sa na fotografiách zo zákulisia, kde je na kameňoch červenou farbou vyznačená cesta, ktorou sa má vystupovať hore. Zdá sa, že pri fotení mysleli do detailov na bezpečnosť.

Samotná kampaň je jednoduchá, príjemná pre oko a účelná. Ponúknuté fotografie sú ukážkou toho, že aj jednoduché veci vedia diváka zaujať. Snáď len jednu výhradu mám k fotografovi. Čierne šaty na jednej z fotografii sú kompozične snímané tak, že nevidíme, či sú to šaty dlhé  alebo krátke. Je to dosť zavádzajúce. Na ostatných fotografiách je vidno vždy kúsok z nôh modelky, a to nám dáva jasnú predstavu o dĺžke.


Jasná správa

Modernism is the Message, hlása jarné číslo The New York Times Style Magazine. Téma minimalizmu v spojení s módou, očami fotografa Mária Sorrentiho, nie je náhoda. Celým časopisom sa tiahne obsahovo myšlienka jarného cestovania po veľkých svetových mestách San Paolo, Paríž, Soul, tak charakteristických svojou architektúrou. Poľská modelka Anja Rubik so svojím uhladeným účesom predvádza šaty Balenciaga, Versace a Stella McCartney.

Všetky fotografie, okrem tej na titulke časopisu, sú čiernobiele. A jedným dychom dodám, že to vôbec nie je na škodu. Skôr naopak, je to logický krok toho, načo sa Sorrenti zameral. Zameral sa na umelecký prúd – minimalizmus, ktorý dosahoval svoj vrchol v minulom storočí: oslobodenie sa od zložitých štruktúr a sústredenie sa na jednoduché geometrické tvary preniklo do mnohých umeleckých činností. Veľká pochvala smeruje fotografovi za toto spojenie minimalistickej architektúry a módnej fotografie. Spojenie však nie vždy stačí. K perfektnému výsledku musíte mať aj kus talentu, ktorý Máriovi nechýba. Dômyselné línie budov sú lahodne zladené s tvarmi modelky. Skutočne veľmi vydarená séria fotografií.

Mario Sorrenti si spoluprácu s Anjou Rubik ešte natiahol na februárové a marcové vydanie francúzskej Vogue. Celkovo Anja absolvovala za prvý štvrťrok roku 2013 viac ako desať veľkých fotení, ale tieto fotografie sú jej najvydarenejšie a ďakuje za ne talianskemu fotografovi.


Na párty ulicami LA

Dvaja ľudia nemeckého pôvodu spojili sily pri fotení editoriálu pre časopis Elle US. Nie veľmi známa 21-ročná modelka a fotograf Horst Diekgerdes. Úlohou fotografa bolo predviesť v najlepšom svetle viacero šiat krátkych strihov a doplnkov značiek Gucci, Marc Jacobs, Fendi a ďalších. Kampaň cielená pre dorastajúce dcérky amerických zbohatlíkov hýriacich celé noci za pomoci najmodernejších poznatkov z oblasti chémie.

Vrátim sa však radšej k fotografiám. Ak si ich zbežne, v rýchlosti prebehneme pohľadom, nezbadáme nič výnimočné. No pri dlhšom skúmaní každej fotografie, nachádzame synchronizáciu šiat modelky, ich vzorov a farieb s okolitým prostredím v určitom prvku. Horst so štábom chodili po uliciach Los Angeles, až kým nenašli tie pravé miesta. Schválne, či na každej fotografii nájdete , čím spojil ulicu a modelku. Gute Arbeit, Horst!


Včelia kráľovná v Austrálskom Vogue

Ou, tak pri tomto fotení sa minulo za vedro Fenistilu. A nech mi nikto nevraví, že modeling je ľahký. Módne kúsky od Miu Miu, Rochas, Dior a Alexander McQueen asi neboli  najlepšia ochrana pre domácu modelku Cassi Van Den Dungen.  Keby som nepozeral reality šou Australia's Next Top Model  z roku 2009, vďaka  ktorej  vyštartovala do sveta modelingu, tak by som povedal, že tie jej pery sú prácou početných bodnutí. Bol by to však omyl a zbytočné pochybovanie o matke prírode.

Fotograf Will Davidson je akýsi multiumelec. Realizuje sa nielen na poli fotografie, ale aj filmu, reklamy, výtvarného umenia, internetových aplikácií a súčasného tanca.  Vo fotografii vie chvíľami  uletieť, no v tejto práci vytvoril zaujímavý príbeh s výrazným estetickým štýlom. Pri sledovaní jeho prác som zistil, že ak sa dostane s fotoaparátom do krajiny, stáva sa z neho ten typ rozprávača, ktorého počúvate so zatajeným dychom.  Tentokrát cítiť aj sladkú chuť medu...


Narodená z vody

Patricia van der Vliet sa podobne ako Cassi Van Den Dungen zrodila v módnej reality šou tentokrát Holland's Next Top Model. Všetky programy sú vlastne „ franšízy“ pôvodnej americkej šou a viac menej zásobujú svetové módne móla. Niektoré štartujúce modelky sa objavujú aj vo svetových módnych časopisoch, keď už sú čitatelia unudení tvárami popredných svetových modeliek. V jarnej kampani, relatívne mladej módnej značky Gizia z Turecka,  sa Patricia  pod dozorom tureckého fotografa menom Nihat Odabasi a celého tímu ľudí s pripravenými ručníkmi ponára do umelo vytvorenej vodnej plochy.

Fotografie by sa do svetového povedomia pravdepodobne nedostali, nebyť originálneho spracovania a výborného výsledného dojmu. Ako vznikali romanticky pôsobiace snímky si môžete pozrieť aj na videu.


Backstage video z fotenia kampane

.

Vydarené retro

Poľská dvojica Anja Rubik a najtalentovanejší poľský fotograf Marcin Tyszka sa postarali o kvalitnú retro sériu pre domácu značku Apart. Apart patrí medzi lídrov poľských výrobcov šperkov. Taktiež je autorizovaným predajcom hodiniek svetových značiek. Zamestnáva okolo 1800 ľudí, čo je už slušná spoločnosť.

Anja Rubik a Marcin Tyszka sa už spolu stretli pri fotení . Spoločnú prácu si mali možnosť vyskúšať pri značke Apart už v roku 2011. Fotografie z kampane boli úspešné, preto sa nečudujem, že získali zákazku aj pre tento rok. Apart  v roku 2013 používa názov pre kampaň Pearl Anniversary. Spoločnosť tento rok oslavuje 30. výročie vo vzťahu k perlám.

Kampaň sa vracia svojím stvárnením do 60-tych rokov minulého storočia. Zámerom bolo priniesť ducha tejto doby so silným prízvukom súčasnosti. Perly jednoducho nestrácajú svoju oslnivú krásu ani po rokoch.  Fotenie prebiehalo na slnečnom pobreží  Barcelony.  Anja je pre takéto fotenia priam stvorená. Vie predať fotografiám výraz, pohodu, a to pri zachovaní všetkej ženskej zmyselnosti.

Najviac z celej kampane ma zaujala fotografia, kde Anja energicky vykračuje po nádhernej vyhliadke. Perfektný stajling, biele rozviate šaty. Aj keď viac ako rozviatosť pripomínajú skôr neskorú reakciu asistenta pri púšťaní šiat, poprípade, príliš skorý cvak fotografa. Nech už to bolo akokoľvek, táto fotografia je naozaj vydarená. Priam cítiť slaný morský vzduch a počuť hukot motorového člna v diaľke na oceáne. Pozoruhodný z hľadiska fotografov je fakt, že perlami vykladaný náhrdelník a topánky zaberajú len malú časť fotografie. Nie je to skrátka tá zvyčajná fotografia, kde je v zábere produkt v blízkom detaile. V celkovom kontexte série to nevidím na žiadny problém.


Backstage video z fotenia kampane.

Tancujte vždy a všade

takto nejako to vidí jarná kampaň Longchamp 2013. Po letisku JFK v New Yorku (TWA Flight Center) sa rúti Coco, aby stihla svoje lietadlo. Prichádza k bezpečnostnej bráne, odloží svoju elegantnú príručnú tašku, prechádza bránou, ale zaznie alarm... Vráti sa a znovu prechádza terminálom. Tentokrát sa po alarme musí podrobiť osobnej prehliadke. Z počiatočného zhonu a nervozity Coco chytí dobrú náladu, až ju to roztancuje spolu s ďalšou cestujúcou. Za zvuku pesničky BEE GEES - You Should Be Dancing, miznú obe mimo záber...  „Dancing, yeah!“

Žena Longchamp je zobrazená ako žena v neustálom pohybe. Sama sa cíti pozitívne, energicky až má náhle nutkanie tancovať. Ak nad tým príliš neuvažujeme, je to ľahké, veselé a plní to svoj účel.

Hlavnú hviezdu značky Longchamp- Coco Rocha- aktuálne doplňuje Lisa Wiinkler. Možno si pamätáte, keď na jeseň v uliciach Paríža modelke Coco sekundovala Emily DiDinatoo. Presne pred rokom to však bola práve Lisa, ktorá spolu s Coco odštartovali sériu hravých a pozitívne pôsobiacich kampaní. Je vidno, že firma začala uvoľňovať väčší balík peňazí do reklamy.

Fotograf sa od jesene nezmenil. Zostal ním Max Vadukul. Určite dalo prácu si časť letiska vybaviť pre fotenie a natáčanie. Celkom by ma zaujímalo, ako vlastne prebieha spolupráca fotografa a kameramana...  

Sprievodné video ku kampani You should be dancing.

Backstage video z fotenia a natáčania kampane.


Ako na výstave

Minimalistické poňatie priestorov pripomínajúce výstavnú galériu priniesli fotografie módnej značky Dior pre jar/leto 2013. Použitie bielych stavebných blokov je určite nápadité a evokuje v nás pocit čistoty a akéhosi nereálneho snového sveta.

Modelky Daria Strokous, Daiane Conterato, Nicole Pollard, Anna Martynova a Marie Piovesan majú zdôrazniť jednoduchosť „Dior žien“.  Fotograf a režisér Willy Vanderperre pripravil krátky film, editoriál do časopisu a reklamné fotografie pre jarné kolekcie módneho domu Dior, takže sa pred touto jarou určite nenudil. Jeho fotografie patria v jarnom výbere editoriálov k tým najoriginálnejším.


Pastelový svet

Ešte v októbri minulého roku bola pripravené kampaň Gucci resort 2013. Obsadenie bolo hviezdne. Pod vedením excelentnej dvojice fotografov Mert Alas a Marcus Piggott sa stretli na scéne model a modelky Baptiste Radufe (piaty v rebríčku models.com), Joan Smalls (najvychytenejšia modelka sveta) a Karmen Pedaru (v rankingu o 5 miest za Joan Smalls).

Táto turecká dvojica fotografov to skrátka vie, ak sa im ponechá dostatočný priestor pre vlastné nápady. Ľudia po zhliadnutí fotiek z kampane natešene privítali vrátenie sa tvorby M&M do reálnejších podôb. Aké úžasné a osviežujúce farby dokázali dostať do fotografií. Tie musia potešiť oko každého fotografa. Kompozície na jednotlivých snímkach sa síce opakujú, ale nie je tých fotografií až toľko, aby to diváka otrávilo.


Testinove úlety

Mário Testino ma neustále šokuje. Myslím to v dobrom slova zmysle. Tvorbu toho chlapa ja jednoducho môžem. V jednej chvíli príde s niečím jednoduchým a vizuálne príťažlivým, a o časopis ďalej len neveriacky krútite hlavou nad tým, čo všetko musel fotograf pojesť a popiť, aby niečo takéto vytvoril. Zrejme práve táto jeho vlastnosť, nedržať sa vo vymedzených mantineloch, ho robí takým svetoznámym a uznávaným. Na ukážku, čo pripravil do jarných kampaní a časopisov, som vybral niekoľko fotografií.

Nasledujúce tri fotografie pochádzajú z marcového vydania časopisu Vogue US. Testino na stránky priniesol editoriál s názvom „Cisárove nové šaty“. Na cestu do Tokya, kde fotenie prebiehalo, si zobral americkú supermodelku Carolyn Murphy (podľa models.com na deviatom mieste v rebríčku svetových modeliek). Tam už na nich čakalo ďalších niekoľko japonských modelov a modeliek, aby im robilo komparzistov. Editoriál mal odrážať bohatú históriu a kultúrne artefakty Japonska. Nepochybujem, že vo fotografiách to aj nachádzam, ale neprídu vám kúsok uletené?


Zrejme doznievajúce dojmy z krajiny vychádzajúceho slnka a fakt, že za úlohu dostal odfotiť oblečenie s ázijskými motívmi oslovil modelky Edita Vilkeviciute, Bianca Balti, Liu Wen a modela Sung Jin Park. Litovská kráska Edita spolu s Biancou patria k modelkám, z ktorých vyžaruje skôr naivná romantika ako drsná akčnosť. To by však nebol Testino, aby v časopise V Magazine neobrátil všetko naopak. Navyše v jednej nasledujúcej fotografii máte možnosť vidieť ďalšiu jeho charakteristickú črtu. Pokiaľ môže, neodpustí si aspoň mierne sexuálne narážky na diváka. Každý máme tú hranicu prípustnosti položenú niekde inde. Ja Testinovský spôsob „žartovania“ vcelku kvitujem.

Pár fotografií z posledného obdobia, aby sme začali krútiť hlavou aj uznanlivo nad fotografiami Mária,nielen neveriacky. Známa herečka, modelka a speváčka v jednej osobe Eva Mendes sa stala novou tvárou pre okuliare Vogue Eyewear na sezónu jar/leto 2013. Vskutku nádherné snímky si môžete pozrieť spolu s fotografiami zo zákulisia vzniku kampane. Peruánskeho majstra fotografie spoznáte veľmi ľahko.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
lowenature
2013-04-11 08:03:24
Zaujalo, hlavne Včelia kráľovná..... to nemá chybu...
 
total empty
2013-04-11 08:18:08
Občas mám pocit,že normálne kašľu na kompozičné pravidlá a režú hlava-nehlava.
V tom bazéniku to bolo pekné,hlavne, že im modelka nerozmokla.
 
Pospo
2013-04-11 10:04:27
Zaujala ma Eva Mendes aj Gucci, Testino mi pride (zase trochu) mimo a Longchamp mi pripomina rtochu Last Minute kampan pre Aupark, ale je to krajsie.
 
Lubo54
2013-04-11 10:16:03
Jozef, pekne si to zostavil. Zaujímave a možno aj inšpiračné...najviac ma zaujal Dior...
 
Rofo
2013-04-11 13:28:13
Teda ked uz su tu tie obrazky zo shopingov.... tak rovno letaky so zlavami z Auparku, Eurovei a podobnych sem budete tiez davat ?
 
Marek Janicko
2013-04-11 14:48:42
príspevok od: total empty
Občas mám pocit,že normálne kašľu na kompozičné pravidlá a režú hlava-nehlava.
V tom bazéniku to bolo pekné,hlavne, že im modelka nerozmokla.
Rezat hlava-nehlava sa odporuca amaterom, pretoze ty ani nevedia ani spravnu kompoziciu. Ked mas bohate skusenosti mozes si dovolit rezat hlava-nehlava, pretoze to vyvazis uplne niecim inym a robis to s nejakym cielom.
 
slavmiro
2013-04-11 20:50:24
well done, buddy, ides dobrym smerom!
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia