Kto by netúžil mať sadu špičkových objektívov, pre každú možnú príležitosť a fotografický žáner? Len malému percentu fotografov sa to však pošťastí. A to je dnes úplne odlišná situácia, ako pred niekoľkými rokmi. Objektívy sú nielen cenovo dostupnejšie, ale sa dajú aj jednoduchšie zohnať.
Ak patríte k väčšine, garantujem vám, že na možnosti vaších objektívov budete narážať často. Môžete špekulovať koľko chcete, nepomôžete si. Určité žánre fotografie sa bez drahej špeciálnej výbavy takmer nedajú nafotiť. Napr. wildlife, či reportáž za ťažkých svetelných podmienok. Je ale množstvo iných žánrov, ktoré nie sú tak náročné na výbavu a ktorým sa smelo môžete venovať aj bez toho, aby ste predali obličku. Úplne zadarmo to ale nebude.
Bežné setové objektívy vás budú po čase obmedzovať. Možno za nekvalitné fotografie viníte seba a na vine sú objektívy. Setový objektív vás obmedzuje hlavne svojou optickou kvalitou, až v druhom rade svetelnosťou, či rýchlosťou zaostrovania.
Aspoň jeden dobrý objektív!
To je to čo potrebujete. Dobrý objektív. Nemusí byť drahý, nemusí byť nový, nemusí to byť ten, ktorý máte vysnívaný.
Jeden dobrý objektív vám dá určité možnosti, nie neobmedzené, ale keď ich správne využijete, bude to už len na vaších schopnostiach. To že aj s dobrým objektívom máte obmedzené možnosti vás nútí hľadať preňho vhodné motívy. Možno som práve pochoval váš sen o fotení aljašských medveďov chytajúcich lososy rovno do papule, ale je tu množstvo iných motívov, ktoré môžete zvládnuť na profesionálnej úrovni cenovo dostupným objektívom.
Teraz niekoľko tipov. Za určitú magickú hranicu dostupnejších objektívov sa považuje cena do 20 000,- Sk. V tejto cenovej relácii (a o maličko vyššej) nájdeme niekoľko skutočne výborných objektívov.
Superširokouhlý zoom
Uhol záberu viac ako 90° ho predurčuje pre snímanie v interiéroch, snímanie architektúry a krajiny. Uplatní sa ale aj pri záberoch extrémnych športov. Žiadny výrobca neponúka takýto objektív v najnižšej cenovej a kvalitatívnej kategórii, ich výroba je totiž konštrukčne náročná. To je zárukou určitej kvality. Samozrejme aj tu sa nájdu lepšie, či horšie objektívy.
Tokina AT-X 12-24/4 dobre poslúži nielen pri fotografovaní architektúry.
|
|
|
Tokina AT-X 12-24/4 si priaznivou cenou a výbornou kvalitou získala množstvo spokojných užívateľov. Na trhu je teraz vylepšená verzia s lepšou antireflexnou úpravou. |
Tokina AT-X 11-16/2,8 je jediný superširokouhlý zoom s konštantnou svetelnosťou F2,8. Výborná svetelnosť a optická kvalita za stále priaznivú cenu. Len keby neboli také problémy s dodávkami. |
Nikon AF 10,5/2,8 DX Fish Eye. Tento objektív so 180° záberom je najlepšie u rybie oko pre APS-C zrkadlovky Nikon. Majitelia ostatných značiek môžu len závidieť. Pozor, nie je to ale objektív na každodenné fotografovanie, rybie oko treba vedieť použiť v tú pravú chvíľu. |
Základný objektív
Podľa značky výrobcu ho kúpite už od 100 EUR. Prv než prišli zoomové objektívy, bol takýto objektív na každej zrkadlovke. U nás samozrejme hlavne tých zo socialistického tábora. Ešte dnes sa rozpráva o tom, ako tie staré Prakticy a Zenity dobre fotili. Základný objektív má najčastejšie ohnisko 50 mm a výbornú svetelnosť f1,8 a lepšiu.
Majiteľovi umožňuje fotografovať aj za zlých svetelných podmienok bez použitia statívu, či nutnosti nastavenia vyššej citlivosti. Pri práci s bleskom dokáže zachytiť prirodzenú svetelnú atmosféru. Má minimálne skreslenie a vďaka výbornej svetelnosti umožňuje kreatívne pracovať s hĺbkou ostrosti. To z neho spravilo obľúbený portrétny objektív. Základný objektív je častokrát lacnejší, než najlacnejší setový zoom, pritom má však omnoho lepšiu optickú stavbu a je svetelnejší.
Nikon AF-S 35/1,8DX. Vďaka vysokej svetelnosti nie je problém fotografovať aj pri zlých svetelných podmienkach bez použitia statívu alebo blesku.
|
|
|
Canon EF 50/1,8 je po konštrukčnej stránke skôr hračka. Po optickej stránke ale predčí niekoľko násobne drahšie objektívy. |
Nikon AF-S 35/1,8 DX je prvý "záklaďák" od Nikonu navrhnutý pre APS-C zrkadlovky. Na trhu je relatívne krátko, ale už si stačil urobiť dobré meno. |
Canon EF 50/1,4 USM je oproti lacnejšiemu bračekovi lepšie mechanicky vyhotovený a naviac má aj rýchlejšie a tichšie ultrazvukové zaostrovanie. |
|
|
|
Nikon AF 50/1,8 D je oproti porovnateľnému Canonu o dve triedy lepší po mechanickej stránke. Nemá vstavaný motorček AF, majiteľom základných modelov D40/D60/D3000/D5000 preto radím zvoliť radšej niektorý zo záklaďákov s AF-S zaostrovaním. |
Nikon AF-S 50/1,4G. Výborná svetelnosť v stále prijateľnej cene. AF-S motorček zabezpečuje automatické zaostrovanie aj na základných modeloch zrkadloviek bez vlastného AF motorčeka. |
|
Portrétny objektív
Ak radi portrétujete, alebo len chcete kvalitne nasnímať svoje deti, oceníte kvality portrétnych objektívov. Cenovo najdostupnejšie sú tie s ohniskom 85 mm a svetelnosťou f1,8. Za cca 400 EUR dostanete profesionálnu kvalitu. Na takýto objektív sa už nemôžete vyhovárať, že je vinou vašich nepodarených záberov. Portrétny objektív má výborné podanie perspektívy, "lichotiace" zobrazeniu ľudskej tváre. Výborná svetelnosť dovoľuje "odpichnúť" fotografovanú osobu od pozadia, pričom pozadie je pekne rozostrené. Takýto objektív sa dá ale využiť aj pri iných žánroch fotografie, napr. krajine, zátiší, či športe.
Nikon AF 85/1,8D. Portrétne objektívy sú vhodné aj na snímanie zátiší.
|
|
|
Canon EF 85/1,8 USM je skvelý portrétny objektív za veľmi priaznivú cenu. |
Len o málo drahší je Canon EF 100/2 USM.
|
V zaujímavej cene sa ponúka aj Canon EF 135/2,8 Soft Focus. To je ale už špeciálny portrétny objektív so vstavanými členmi pre zmäkčenie kresby (soft). Soft efekt je nastaviteľný v niekoľkých krokoch alebo môže byť aj vypnutý. |
|
|
|
Ponuka cenovo dostupných portrétnych objektívov Nikon zahŕňa len jeden model, zato veľmi dobrý. Je to Nikon AF 85/1,8D. Pozor, nemá zabudovaný AF motorček. |
|
Makroobjektív
Len makroobjektív umožňuje nasnímať rastliny, hmyz a drobné živočíchy v skutočne najvyššej kvalite. Na trhu vlastne nie je nekvalitný makroobjektív, každý dosahuje nadštandardnú optickú kvalitu. Rozdiely sú skôr v konštrukcii objektívov. Najpraktickejšie a najobľúbenejšie sú tie s ohniskom od 90 do 105 mm.
Makroobjektívy neslúžia len na fotografovanie detailov, veľmi dobre sú použiteľné aj na portréty.
Nikon AF-S 105/2,8VR Micro.
|
|
|
Canon EF 100/2,8 sa dnes predáva za polovičnú cenu, oproti tomu, keď bol uvedený na trh. Z cenovo dostupných "makráčov" pre Canon, je to určite č. 1! Ostatné značky doplácajú na jeho "dumpingovú" cenu. |
Canon EF-S 60/2,8 nie je zlý objektív, jeho väčšiemu rozšíreniu bráni to, že je konštruovaný výhradne pre APS-C zrkadlovky a aj cena len o málo nižšia, ako u EF 100/2,8 |
Nikon AF-S 60/2,8 ED Micro je príjemne ovládateľný objektív s rýchlym zaostrovaním. Je to najlacnejší objektív s nanokryštálovými antireflexnými vrstvami a ako taký je mojim horúcim typom pri výbere cenovo dostupného, vysokokvalitného objektívu. Má len jednú smolu, že musí súperiť so snáď najlepším makráčom na trhu, Nikonom AF-S 105/2,8 VR. |
|
|
|
Tamron SP 90/2,8 je asi najpredávanejší "neznačkový" makroobjektív. Veľmi dobre si vedie v porovnávacích testoch, kde sa umiestňuje v tesnom závese za "originálmi". |
|
|
Teleobjektív
Teleobjektív býva najčastejšie kupovaný doplnkový objektív, tie lacné ale nestoja za nič. Nie je to ich menšou svetelnosťou, tá niekedy nie je až tak dôležitá. Je to ich nedostatočnou optickou kvalitou. Poznám ale objektívy, ktoré sa cenovo zmestia do našej pomyselnej hranice a pritom sa optickou kvalitou približujú drahším profesionálnym svetelným zoomom. Teleobjektívy neslúžia len na priblíženie vzdialených objektov, využiť môžete aj "stlačenú perspektívu", danú úzkym uhlom záberu.
Nikon AF 70-300/4,5-5,6D ED.
|
|
|
Tesne nad hranicou 20 000,- Sk je výborný profesionálny objektív triedy "L", Canon EF 200/2,8L II USM, ktorého jediným nedostatkom je len to, že v obľube sú skôr zoomové objektívy. |
Canon EF 70-200/4 L je profesionálny telezoom za cenu bežného objektívu. Majiteľom ostatných značiek nezostáva nič iné, ako len závidieť. Určite č. 1 pri voľbe telezoomu pre Canon. |
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM je telezoom strednej triedy so vstavaným optickým stabilizátorom. Kedysi veľmi žiadaný, po tom, čo ale zlacnel EF 70-200/4L, si zákaznika hľadá ťažšie. Ak ale potrebujete 300 mm objektív, nie je to zlá voľba. |
|
|
|
Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR je výborný kompaktný telezoom s účinným stabilizátorom obrazu. Optická kvalita uspokojí aj náročnejších užívateľov. |
Tamron AF SP 70-200/2,8 nemá rýchle ultrazvukové zaostrovanie ale svojou cenou konkuruje menej svetelným objektívom. Ak je pre vás dôležitá svetelnosť a nebudete zrovna fotografovať dravé vtáky za letu, je to veľmi dobrá voľba. |
|
Ostatné pevné objektívy
V zaujímavých cenách sa dá nájsť viacero pevných objektívov, ktoré smelo konkurujú alebo aj predčia najdrahšie svetelné zoomy, po ktorých túži nejeden fotograf.
Okrem výbornej optickej kvality a dobrej svetelnosti sú zaujímavé svojou kompaktnosťou a nízkou hmotnosťou.
» Canon EF 20/2,8 USM - širokouhlý objektív strednej triedy s ultrazvukovým zaostrovaním, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 32 mm objektívu
» Canon EF 24/2,8 - širokouhlý objektív s klasickým motorčekom, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 38 mm objektívu
» Canon EF 28/1,8 USM - vysokosvetelný širokouhlý objektív strednej triedy s ultrazvukovým zaostrovaním, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 45 mm objektívu
» Canon EF 28/2,8 - širokouhlý objektív s klasickým motorčekom, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 45 mm objektívu
» Canon EF 35/2 -mierne širokouhlý objektív s klasickým motorčekom, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 56 mm objektívu, obľúbený je aj ako základný objektív pre APS-C zrkadlovky
» Nikon AF 20/2,8D - širokouhlý objektív bez vstavaného motorčeka, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 30 mm objektívu
» Nikon AF 24/2,8D - širokouhlý objektív bez vstavaného motorčeka, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 36 mm objektívu
» Nikon AF 28/2,8D - širokouhlý objektív bez vstavaného motorčeka, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 42 mm objektívu
» Nikon AF 35/2D - mierne širokouhlý objektív bez vstavaného motorčeka, na APS-C zrkadlovkách zodpovedá 52 mm objektívu
Základný zoom
Nakoniec som si nechal základný zoom. Nevyniká atraktívnou perspektívou ani neohuruje zamatovým bokehom, je to ale univerzálny pracant. Ako taký by mal byť v "dobrej kondícii".
Superzoom Nikon AF-S 18-200/3,5-5,6DX VR si poradí aj s takýmto motívom.
|
|
|
Podľa prvých testov sa zdá, že nový Canon EF-S 15-85/4-5,6 IS konečne napraví nedobrú povesť svojho predchodcu EF-S 17-85, kvôli ktorej siahlo mnoho Canonistov radšej po Tamrone. |
Canon EF 17-40/4L USM bol skonštruovaný ešte pre filmové zrkadlovky. Aj keď na DSLR nepodáva taký excelentný výkon, stále sa jedná o slušný objektív, za priaznivú cenu. Profesionálne spracovanie je jeho veľkou prednosťou. |
Nikon AF-S 16-85/3,5-5,6DX VR je špičkou vo svojej triede a po optickej stránke mu môžu konkurovať len podstatne drahšie objektívy. Kvalitou uspokojí aj veľmi náročných užívateľov. |
|
|
|
Nikon AF-S 18-200/3,5-5,6DX VR je asi jediný superzoom, ktorý dosahuje takú optickú kvalitu, aby uspokojil aj náročnejších užívateľov. Pre svoju univerzálnosť je obľúbený aj medzi profesionálmi. |
Tamron AF SP 17-50/2,8 XE VC je prepracovaný bestseller, tentokát aj so vstavaným stabilizátorom a vylepšenou antireflexnou úpravou. Jeho predchodca je asi najpredávanejším "neoriginálnym" objektívom. |
Tokina AT-X 16-50/2,8 má vynikajúcu mechanickú konštrukciu a po optickej stránke je ešte o trochu lepšia ako Tamron. Kvalitné spracovanie je ale dôvodom vyššej ceny. |
Výrobcovia fototechniky amatérom ponúkajú lacné zoomové objektívy a ospevujú, aké sú praktické. Zabúdajú však dodať, že je to základná kvalita, ktorá vás asi neuspokojí, o tom, že by ste mohli konkurovať fotografom s podstatne drahšou výbavou, môžete len snívať.
Typická amatérska zostava pozostáva z amatérskej zrkadlovky XY a objektívov 18-55 a 55-200 (každý si dosadí podľa vlastnej značky). Prečo by ale nemohla vyzerať inak?
No a na koniec, nezabudnite, že je objektívy vhodné chrániť kvalitným UV filtrom.