Hore

Mikro fotografia

V tomto období vzniklo zopár fotografií s ktorých kvalitou som nebol celkom spokojný. Hoci portrét muchy poskladaný zo štyroch záberov na clone F45 ešte celkom ujde, na maličkej 1-2mm veľkej skákavke (viď http://www.canonline.sk/fotoblog/fotografia/mikro-fotografia-supermakro) sa už výrazne prejavila difrakcia objektívu použitím vysokej clony a kresba je nedostatočná. Fotografie sú nasnímané Nikonom D90 s použitím makro objektívu Sigma 150mm s nasadenými telekonventormi Sigma 2x + Kenko 1.4x a reverzne otočeného objektívu Sigma 30mm alebo Nikkor 85mm.  Parametre  snímania boli nastavené nasledovne: clona F45, čas 1/60, ISO 200, 2 blesky zboku SB900 a SB800 s difúznym nadstavcom. Po nasnímaní boli jednotlivé fotky poskladané a upravené vo Photoshope.

[img]702127f7b060bfb9ef5dc34b3171fb0a87370775[/img]

Článok napísaný a zverejnený na ephoto http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/makrofotografia-close-up/extremne-makro-extremne-ostre/ ma nakopol k tomu aby som sa k mikru vrátil a vyskúšal vylepšiť technickú kvalitu použitím špeciálneho skladacieho programuZerene Stackerale predovšetkým vyhladaním optimálnej clony na mojej zostave.  

Najskôr som si urobil prehľad možností zväčšenia za použitia rôznych kombinácií mojich vyššie spomenutých komponentov: 

[img]9946d229a90857e1ad03d050315f74ac91ed22e5[/img]

(viac obr. na http://www.canonline.sk/fotoblog/fotografia/mikro-fotografia-supermakro)

 

Ďalším krokom bolo nájdenie optimálnej clony, čo už nebolo také jednoduché a po prvom dni neúspešných pokusov som to chcel zabaliť. Navyše zostava s reverznou Sigmou vykazovala vysokú farebnú aberáciu (zeleno fialovú) a nízky kontrast. Objektív Sigma 30mm F1.4 som pripevnil na špičkový macro objektív Sigma 150mm F2.8 pomocou reverzného krúžku, ktorý sa dá objednať na Ebay za pár šupov.

 

Na druhý deň som robil ešte nejaké pokusy s vynechaním reverzného objektívu a pridaním medzikrúžkov do zostavy, ale potrebné zväčšenie sa mi nepodarilo dosiahnuť, navyše dosť poklesla svetelnosť scény  v objektíve. Pri týchto pokusoch ma trklo, že som vlastne reverzný objektív používal stále s naplno otvorenou clonou vzhľadom k tomu že nemá mechanický krúžok na reguláciu clony. Aby clona ostala otvorená používal som fintu na otvorenie clony vložením 3 ks zlomených zápaliek do drážky s clonovým kolíkom viď obrázok vo vrchnej galérii. Ubral som preto jednu zápalku a tým som zhruba na 30% zaclonil reverzný objektív a BINGO! 

 

 Keďže som mal už zistenú optimálnu clonu na hlavný objektív Sigma 150 s telekonventormi Sigma 2xTC a Kenko 1,4xTC - F18 (neviem prečo ale pri tejto clone sa mi zdala najlepšia kresba, F13-F16 boli menej ostré a pri F22 už bola vidieť difrakcia) našiel som na povale uhynutého chrobáka a začal fotiť. Predtým som ale ešte musel niečo vymyslieť na rovnomerné mikrometrické zaostrovanie chrobáka. Chcel som to urobiť čo najjednoduchšie, praktické a použiteľné aj v teréne napr. pri rannom fotení ešte spiaceho hmyzu. Na rozdiel od Tomatita som zvolil  tretiu najjednoduchšiu variantu ktorú v článku ani nespomínal a síce manuálne zaostrovanie na vynikajúco mechanicky navrhnutom macro objektíve Sigma 150mm.  Na tomto objektíve je vcelku tuhé otáčanie prstenca a preto je možné dosiahnuť veľmi presné a jemné posuvy pri zaostrovaní.  Toto som chcel využiť a vytlačil som si stupnicu na fotopapier s rozostupom asi 0,8 mm, nalepil okolo objektívu a zalaminoval. Ako ukazovateľ som použil obyčajný špendlík nalepený medzi 2 obojstranne lepiacimi páskami. Medzi dvomi dielikmi som cvakal 3 zábery a ani neviem ako za chvílku som nacvakal 111 záberov na dĺžke kružnice asi 2 cm.

 

Pri tomto spôsobe cvakania je hlavným predpokladom neroztrasenia záberu kvalitný statív (použil som hliníkové Benro s domácky vyrobenými bodcami), ešte kvalitnejšia hlava (ja používam  originál guľovú hlavu Markins), predsklopenie resp. oneskorenie zrkadla a špičkový infra dialkový ovládač značky Jue Ying :-))). Všetky JPG zábery som pre istotu  toho aby som nazavaril PC pri skladaní záberov mierne zmenšil na 3000px, trošku doostril a čakal čo z toho zázračného programu vylezie. Hlavne ma zaujímalo či krokovanie bude dostatočné a nevzniknú neostré miesta. Ukázalo sa že program je fakt vynikajúci, krokovanie úplne dostatočné (možno budú stačiť aj menej husté kroky) a výsledný efekt možete posúdiť sami na fotografiách po výstupe s programu Zerene Stacker a následne po úprave vo Photoshope:

[img]488d5488293d60853dff34ccdfb7aa1fa7e9436f[/img]>

pozn. Finálny záber upravený vo photoshope uvidíte v mojom fotoblogu na http://www.canonline.sk/fotoblog/fotografia/mikro-fotografia-supermakro

 

Parametre z fotenia: Clona F18, Čas 1/60, ISO 200, WB Flash, SB800 - M1/8, SB900 - M1/8, odpaľovač YONGNU RF-602TX

 

Viac info:

Fotograf Ziar nad Hronom, http://petersykora.com/

Fine Art Printing Studio | Vyroba obrazov z fotografii | www.canonline.sk

profil autora
web: http://canonline.sk/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Brian
2013-02-12 14:40:30
pracne, ale klobuk dole vysledok stoji za to podla mna
 
spektrum
2013-02-12 15:57:38
dobre to vyzerá...dnes ma zaujalo all in focus macro v exilim zr 1000, ktovie co to dokaze...http://www.43rumors.com/olympus-patent-all-in-focus-macro/
 
spektrum
2013-02-12 16:19:34
inak v E500 bol focus bracketing http://www.wrotniak.net/photo/43/e500-foc-bkt.html
 
drecpy©photo
2013-02-13 11:54:33
Dovolím si otázočku, nakoľko mi nie je úplne jasné, akým spôsobom docielim zber fotografií pre korektné spracovanie v programe. V jednom zdroji sa píše, že treba pohybovať buď fotoaparátom, alebo objektom, inde sa píše, že všetko je stabilné, iba sa preostruje postupne po celom fotenom objekte. Použil som prvú z verzií - posúval som na sánkach fotoaparát a výsledkom po spracovaní v programe helicon focus bola séria fotografií naskladaných ako hracie karty a nie jeden objekt s poskladanými ostrými rovinami. Vopred ďakujem za radu a vysvetlenie.
 
fofoja
2013-02-13 12:07:10
príspevok od: drecpy©photo
Dovolím si otázočku, nakoľko mi nie je úplne jasné, akým spôsobom docielim zber fotografií pre korektné spracovanie v programe. V jednom zdroji sa píše, že treba pohybovať buď fotoaparátom, alebo objektom, inde sa píše, že všetko je stabilné, iba sa preostruje postupne po celom fotenom objekte. Použil som prvú z verzií - posúval som na sánkach fotoaparát a výsledkom po spracovaní v programe helicon focus bola séria fotografií naskladaných ako hracie karty a nie jeden objekt s poskladanými ostrými rovinami. Vopred ďakujem za radu a vysvetlenie.
ano makrosánky je ten správny spôsob a potom to treba zložiť buď v PS alebo inom programe, napr. Zerene Stacker, helikon nepoznám
 
fofoja
2013-02-13 12:08:42
príspevok od: drecpy©photo
Dovolím si otázočku, nakoľko mi nie je úplne jasné, akým spôsobom docielim zber fotografií pre korektné spracovanie v programe. V jednom zdroji sa píše, že treba pohybovať buď fotoaparátom, alebo objektom, inde sa píše, že všetko je stabilné, iba sa preostruje postupne po celom fotenom objekte. Použil som prvú z verzií - posúval som na sánkach fotoaparát a výsledkom po spracovaní v programe helicon focus bola séria fotografií naskladaných ako hracie karty a nie jeden objekt s poskladanými ostrými rovinami. Vopred ďakujem za radu a vysvetlenie.
tu som našiel video http://www.youtube.com/watch?v=-DYMsuHUTdM&feature=player_embedded#
 
psykora2
2013-02-13 13:38:26
príspevok od: drecpy©photo
Dovolím si otázočku, nakoľko mi nie je úplne jasné, akým spôsobom docielim zber fotografií pre korektné spracovanie v programe. V jednom zdroji sa píše, že treba pohybovať buď fotoaparátom, alebo objektom, inde sa píše, že všetko je stabilné, iba sa preostruje postupne po celom fotenom objekte. Použil som prvú z verzií - posúval som na sánkach fotoaparát a výsledkom po spracovaní v programe helicon focus bola séria fotografií naskladaných ako hracie karty a nie jeden objekt s poskladanými ostrými rovinami. Vopred ďakujem za radu a vysvetlenie.
ja som pouzil manualne preostrovanie objektivom
 
lubomirzvolensky
2013-02-18 00:37:14
absolutne vynikajuce, hlboka poklona sikovnym rukam a hlave !
 
ZdenoK
2013-02-26 11:23:36
príspevok od: drecpy©photo
Dovolím si otázočku, nakoľko mi nie je úplne jasné, akým spôsobom docielim zber fotografií pre korektné spracovanie v programe. V jednom zdroji sa píše, že treba pohybovať buď fotoaparátom, alebo objektom, inde sa píše, že všetko je stabilné, iba sa preostruje postupne po celom fotenom objekte. Použil som prvú z verzií - posúval som na sánkach fotoaparát a výsledkom po spracovaní v programe helicon focus bola séria fotografií naskladaných ako hracie karty a nie jeden objekt s poskladanými ostrými rovinami. Vopred ďakujem za radu a vysvetlenie.
Vhodnejšie bude pohybovať objektom alebo foťákom. Ak sa bude len preostrovať objektív, bude sa okrem miesta zaostrenia postupne meniť aj zväčšenie. A pri veľkých zväčšeniach sa posúva rovina zaostrenia vo veľmi malých krokoch, môžu to byť aj desatiny či stotiny mm a to sa preostrovaním objektívu ani nedá robiť rovnomerne pri niekoľkých desiatkach či stovkách snímok. Stačí keď jedna rovina zaostrenia bude chýbať a môžeš začať znova. Celé je to o precíznej práci.
 
Pentaxfan
2013-02-26 11:48:03
A ten Zerene Stacker čo koštoval?
 
psykora2
2013-02-26 11:50:54
príspevok od: ZdenoK
Vhodnejšie bude pohybovať objektom alebo foťákom. Ak sa bude len preostrovať objektív, bude sa okrem miesta zaostrenia postupne meniť aj zväčšenie. A pri veľkých zväčšeniach sa posúva rovina zaostrenia vo veľmi malých krokoch, môžu to byť aj desatiny či stotiny mm a to sa preostrovaním objektívu ani nedá robiť rovnomerne pri niekoľkých desiatkach či stovkách snímok. Stačí keď jedna rovina zaostrenia bude chýbať a môžeš začať znova. Celé je to o precíznej práci.
tento obrazok vznikol so 111 zaberov preostrovanim objektivu, nemam pocit ze by tam nieco chybalo, ty ano?
 
psykora2
2013-02-26 11:56:44
príspevok od: Pentaxfan
A ten Zerene Stacker čo koštoval?
vyskusanie 30 dni zdarma, potom si vyberas podla typu licencie http://www.zerenesystems.com/cms/stacker/docs/purchasing
 
drecpy©photo
2013-02-26 12:19:14
príspevok od: ZdenoK
Vhodnejšie bude pohybovať objektom alebo foťákom. Ak sa bude len preostrovať objektív, bude sa okrem miesta zaostrenia postupne meniť aj zväčšenie. A pri veľkých zväčšeniach sa posúva rovina zaostrenia vo veľmi malých krokoch, môžu to byť aj desatiny či stotiny mm a to sa preostrovaním objektívu ani nedá robiť rovnomerne pri niekoľkých desiatkach či stovkách snímok. Stačí keď jedna rovina zaostrenia bude chýbať a môžeš začať znova. Celé je to o precíznej práci.
ďakujem za rady. Poskúšam obidva spôsoby, možno som pri prvých pokusoch urobil niekde chybu.
 
ZdenoK
2013-02-27 11:09:31
príspevok od: psykora2
tento obrazok vznikol so 111 zaberov preostrovanim objektivu, nemam pocit ze by tam nieco chybalo, ty ano?
Máš pravdu, bude to jedno, či zaostruješ objektív,a lebo posúvaš objekt, ešte včera som sa k tomu tiež dopracoval v úvahách. Posúvanie však bude nutné pri použití optiky, ktorá nemá zaostrovanie, ako je napríklad mikroskopový objektív. A tvojmu obrázku nič nechýba, je pekný.
 

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.