Je toho rozhodne viacej, ale ja mám momentálne na mysli výdrž batérie na jednotlivých modeloch. Bežný argument znie “Jednou z nevýhod CSC fotoaparátov je výdrž batérie”. Čo je pre jedného mínusom, môže byť vo veľa prípadoch pre druhého plusom.
V prvom rade si treba uvedomiť to, že veľkosť fotoaparátu, teda v prípade CSC modelov ich kompatibilita musí byť ohraničená aj veľkosťou batérie. A tu sa stretávame s hlavným zavádzaním, že fotoaparát nevydrží na jednu batériu taký počet záberov ako bežná zrkadlovka. Ak opomenieme fakt, že priehľadový hľadáčik sa pomaly ale isto vytráca z fotoaparátov všetkých výrobcov a nahrádza ho elektronický, ktorý zákonite zníži výdrž batérie, tak veľkosť batérie v SONY Alpha-ch je polovičná oproti “veľkým” predchodcom. To znamená polovičnú výdrž. Takže z toho jednoducho vyplýva, že na porovnanie počtu záberov na jedno nabitie treba porovnávať 2 batérie z a7ky napríklad, voči jednej batérii z a99, čo je veľmi logické.
Tu príde argument, prečo by som mal nosiť 4 batérie, keď môžem nosiť iba dve. Áno argument je to logický, opodstatnenie nulové. Veľkosť 2 štandardných batérií pre a99, je cirka rovnaká ako 4 batérií pre a7. V čom je teda nevýhoda a výhoda? Jedinou nevýhodou tohto je, že môže niekto namietať častejšiu výmenu batérií, ale to by bolo veľmi krátkozraké. Vrátime sa k pozitívam a k tomu, prečo je tento systém v dnešnej dobe čím ďalej tým viacej obľúbenejší.
Ak budem mať dva fotoaparáty, napríklad na svadbu, aj tak budem musieť mať dve batérie v telách a dve náhradné batérie. V prípade, že by som mal len 4ks, môžem v prípade nutnosti po vybití jedného setu prvé dve použité nabíjať. To znamená v praxi polovicu objemu, váhy ušetrenej. Aj keby som mal 4 náhradné batérie pre a7 stále je to spolu 6, čo je objemovo a váhovo menej ako 4 pre a99. Určite by sa to dalo dať do nejakého krásneho matematického vzorca, ale o to mi nejde, uvádzam to ako príklad. Prejdeme ešte k faktom.
Externá nabíjačka na malé batérie, teda u SONY pre bajonet E je o dosť menšia ako pre väčší systém. Taktiež existuje nabíjačka duálna, kde sa dajú nabíjať dva kusy zároveň. Mimo toho existujú pre tento systém aj nabíjačky cez USB, dokonca aj duálne. To v konečnom dôsledku znamená, že váš fotoaparát môžete nabíjať aj cez nabíjačku na váš mobilný telefón. Cestovatelia používajúci leteckú dopravu vedia, že na dobrých letiskách sa nachádzajú nabíjacie stanice, kde si môžete pripojiť vaše USB zariadenie, čo vám dáva výhodu mať pri svojom fotoaparáte maximálne USB kábel a nemusíte mať vo vašej príručnej taške ešte aj nabíjačku. Mimo toho som sa stretol na letiskách aj s tým, že zásuvky na 220 buď neboli, alebo boli odpojené, či zaslepené. Samozrejme toto neplatí na veľkých medzinárodných letiskách, kde sú pulty s elektrinou vybudované štandardne.
Najväčšiu osobnú skúsenosť mám s tým, ako sa dajú foťáky nabíjať a ako sa čo dobije a dá použiť, zo svojej cesty po Novom Zélande a Austrálii, kde som strávil 4 týždne. Žiadne ubytovanie v centre veľkých miest, žiadne hotely s welnesom, západy a východy slnka na opustených, prázdnych, ale zato krásnych miestach, kde prístup elektrickej energie bol skôr náhodou ako štandardom. 2300km na severnom ostrove NZ, 2200 na južnom ostrove NZ a 4000km v kampervane na území Austrálie vás preskúša v tom, ako si viete urobiť batériový time management. Každý kto ma trošku pozná, vie že som milovník kávy a preto ak sme niekde počas dňa prechádzali a objavila sa kaviareň, zastávka musela byť. Človek si musí splniť svoje určité potreby spojené s príjmom a výdajom organizmu, ale hlavný dôvod bol vždy prozaický. Smer obsluha a otázka: “Môžem si u vás dať niečo nabiť”? Odpoveď: jasné. Otázka? “Kde máte najviac zásuviek”?
Obrovskou výhodou je možnosť nabíjať fotoaparát či batérie rovno z napájania automobilu cez zásuvku na 12V, bez nutnosti elektrického prevodníka na 220V. Mojim dennodenným spoločníkom bola roztrojka do zapaľovania na 3 ďalšie zásuvky, kde v jednej bol umiestnený ešte rozbočovač na 2 USB. Takže ak sme sa práve presúvali (čo bolo dosť času) nabíjanie prebiehalo v plnom prúde.
Jedným z ďalších pomocníkov pri mojich cestách je battery pack. Mal som už rôzne no name modely, ale ten značkový od SONY (nech už to ladí s foťákom) sa mi osvedčil najviac. Pri 5000 mA sa z neho dá nabiť foťák a mobil doplna, pri 10000 mA je to foťák 2x a mobil 2x, mimo toho má 2 výstupy USB pre simuntálnne nabíjanie.
Prečo to však spomínam nie je len dôvod nabíjania fotoaparátu pri vybitej batérii a možnosť kombinovania jedného zdroja pre viaceré zariadenia, či už s rovnakým alebo rozdielnym monočlánkom, ale výhoda ktorou CSC fotoaparáty spolu s takýmto zariadením disponujú. Pri niektorých modeloch CSC od SONY máte možnosť snímania aj s pripojeným battery packom, čo je naozaj obrovskou výhodou. Ja som to maximálne využil pri fotení západoviek pri poslednom dni na Kangaroo Island, kde 4 dni po elektrine nebolo ani chýru ani slychu. A naozaj nebol čas si dať niekde na jednej z dvoch púmp na ostrove dobiť baterky. Tiež je táto alternatíva obľúbená hlavne u fotografov, ktorí snímajú nočnú oblohu, alebo robia niekoľkohodinové time-laps. Fotoaparát sa proste napojí na battery pack a reálne vás obmedzí skôr pamäť vašej karty, alebo prehriatie prístroja, ako obmedzenie napájacieho zariadenia.
Tento článok samozrejme nie je o tom, či je daný systém lepší ako druhý, do toho by som sa nikdy nepúšťal a nikdy to netvrdil. Sám používam oba, ale je faktom, že 90% roka držím v rukách, alebo mám vo svojej brašni práve fotoaparát CSC, ktorý je za prvé kompaktnejší a za druhé je jeho váha menšia ako u zrkadlovky. Taktiež je neporovnateľne jednoduchšie si do turistického ruksaku hodiť APS-C telo a6000 napríklad so Zeiss objektívom 12mm a jedným ND filtrom, ako bežný kus zrkadlovky s objektívom toho istého rozsahu. Rozhodnutie je však na každom osobne. Ja som v tejto téme chcel vyvrátiť len báje a povesti.