Väčšina portrétnych či módnych fotografov je vybavená množstvom osvetľovacej techniky, a to aj pre prácu v exteriéri. Blesk alebo odrazná plocha dokáže robiť divy nielen keď je svetla nedostatok, ale hlavne umožní s osvetlením kreatívne narábať. Slnečné svetlo z jednej strany, zlatá odrazka z druhej strany... O konkrétnych technikách je napísaných veľa kníh. Podobne je to aj v iných fotografických oboroch.
V krajinkárskej fotografii ale vo veľkej väčšine platí, že sa pracuje výlučne s prirodzeným svetlom. Používajú sa prechodové filtre, úpravy vo fotoeditore zahŕňajú zmenu kriviek, sendviče, HDR... Ale stále ide iba o úpravy pôvodného osvetlenia. Blesk vo výbave krajinkárskeho fotografa nebýva často.
Pritom umelé svetlo môže aj tu plniť úlohu. Gerlachovský štít asi bleskom neosvietime, ale v mnohých situáciách sa hodí.
Zíde sa pri fotení krajinkárskeho detailu v priamom protisvetle či vodnej hladiny. Umožní vyniknúť poprediu alebo dopomôcť mesačnému svitu. V ostrom poludňajšom slnku môže zmierniť tiene vrhané flórou. Umelé svetlo bude tak či onak plniť sekundárnu úlohu - dosvieti tam, kam príroda z nejakého dôvodu nemôže.
Blesk osvetlil kmeň stromu a pomohol vysvietiť tiene. |
Stačí si predstaviť ústie jaskyne - vhodne namierený blesk dokáže osvietiť aj jej vnútro a farebné filtre ešte dodajú náladu. Možností je nespočetne a každý si môže predstaviť rôzne využitia. Nič nebráni experimentovaniu, azda len obtiažnosť pri dosahovaní správnych parametrov umelého osvetlenia, aby výsledok pôsobil prirodzene.
Treba upozorniť, že vďaka vysokým clonovým číslam, typicky používaným pri krajinke, je často treba dostatočne silné blesky. A opatrne pri používaní pomôcok ako Better Beamer v priamom protisvetle - fungujú oboma smermi a dokážu elegantne spáliť hlavu blesku.