Viem, že niektorí mi neviete prísť na meno, pretože už roky propagujem bezzrkadlovky. Ja proti DSLR ale nič nemám. Veď som na nich vyrastal. Užíval som si ich prednosti dlhé roky. Ale pokrok nezastavíš. Je tu modernejší typ fotoaparátu s väčším potenciálom. Som tolerantný, ak vám viac vyhovuje zrkadlovka, nebudem vás od nej odrádzať. Veď každý fotografuje tým, čím chce. Hlavne profesionáli sú konzervatívni. Roky s niečím pracujú a nemajú radi veľké zmeny. Nikon Z9 je príkladom, ako im dať bezzrkadlovkovú alternatívu, pre čo najbezbolestnejší prechod na CSC. Skôr, či neskôr, na bezzrkadlovky prejdú všetci, pretože nebudú mať na výber. Tak ako sa dnes už nevyrábajú fotoaparáty na film, tak sa nebudú vyrábať ani zrkadlovky. Mne to nevadí, pretože s bezzrkadlovkami pracujem už od roku 2009 a nikdy by som sa k zrkadlovke nevrátil. Minulý rok som musel jednu akciu fotografovať Nikonom D750. Pred rokmi som ho recenzoval a je to veľmi vydarená zrkadlovka. Ale ja som si medzitým zvykol na pokročilejší typ fotoaparátu a fotografovať s D750 bolo utrpenie (mierne preháňam).
Nevravím, že všetky bezzrkadlovky sú super. Stále je čo vylepšovať. Napríklad môj Sony A7 III je len priemerný fotoaparát. Fotenie s ním nie je pôžitkom. Pritom objektívy radu GM sú špičkové. Fotoaparát sa dlho zapína, čip je stále špinavý, hľadáčik je mizerný… Fotí výborne, ale nebaví ma to. Až mám niekedy chuť všetko predať. Zato s Olympusom je radosť fotografovať a s OM-1 dupľovane. Vlastne to už je OM SYSTEM. Ale plný formát mi chýba. Akokoľvek je Olympus/OM SYSTEM dobrý. Preto som rád, že mám dva rôzne systémy s dvomi rôznymi veľkosťami snímača.
Komputatívna fotografia na vzostupe
Môj iPhone dokáže “zázraky”. Podľa parametrov snímačov a objektívov by mal fotiť priemerne, ale komputatívna fotografia kompenzuje hardvérové nedostatky. Odfotím nočnú fotografiu z ruky a žiaden šum. Fotím v protisvetle a expozícia svetiel a tieňov je vyvážená. iPhone využíva brutálny výkon procesoru. Dokážu to aj fotoaparáty? Najďalej je Olympus so svojimi funkciami Live Composite a Live ND. Ale proti iPhonu je to málo. Niekoľko rokov potrvá, kým bezzrkadlovky dokážu využívať komputatívnu fotografiu tak intenzívne, ako telefóny. A tak sa revolúcia vo fotografovaní so systémovým fotoaparátom zatiaľ presúva do počítačov. Softvéry pre spracovanie fotografie začínajú využívať AI. Už teraz dokážu neuveriteľné veci a to sme len na začiatku. Blízka budúcnosť fotografie nie je v zlepšovaní hardvéru, ale softvérová. Už teraz dokážu programy účinne odstraňovať šum, zvyšovať rozlíšenie, vymeniť oblohu, automaticky retušovať portréty atď. Začínajú s rozmazávaním pozadia a tak za rok, či dva bude jedno, aký objektív máte, bokeh si dotvoríte v počítači. Bude potom na každom z nás, či pôjdeme cestou poctivého využívania hardvéru, alebo sa budeme spoliehať na triky komputatívnej fotografie. Budeme musieť nájsť správny balanc medzi obidvomi spôsobmi.
Panoramatický formát s GFX 100s
Vďaka slovenskému zastúpeniu Fujifilm môžem niekoľko dní opäť fotografovať s GFX 100s. Zo všetkých fotoaparátov, ktoré som kedy testoval, má najlepší snímač. A nie je to len tým, že má rozlíšenie 100 Mpx. Má vynikajúci dynamický rozsah a nízku úroveň šumu. Aj keď som sa začal živiť ako fotograf, potenciál tohto fotoaparátu nevyužijem. Ale keď už ho mám, prečo si neurobiť radosť? A tak som si naplánoval niekoľko fotení.
Mám rád panoramatický formát (nemýľte si so skladanou panorámou) 16:9/16:10. Je dramatický a jeho čaro som objavil v kinematografii. Tá to má ľahké, pretože dnes sa filmy premietajú na širokých plátnach, monitoroch a televízoroch s panoramatickým formátom. S fotografiou je to horšie. Pokiaľ je horizontálneho formátu, dobre sa prezerá na monitoroch aj televízoroch. Vertikálny formát je však jeden nepekný slíž uprostred obrazovky. Panoramatický formát sa ťažko prezentuje na sociálnych sieťach. Najviac mu pristane papier. Kvôli tomu ostáva väčšina mojich “panorám” v archíve.
Chcel by som fotografovať oveľa viac v panoramatickom formáte. Je to osviežujúce, jeden musí hľadať nové kompozície. Odkedy fotografujem výhradne bezzrkadlovkami, panoramatický formát sa mi fotí ľahko. Jednoducho ho nastavím v menu fotoaparátu. Potom ho vidím v hľadáčiku aj na displeji. Pri nastavení panoramatického formátu dochádza k orezaniu záberu. Prídete o viac ako 20% rozlíšenia. Z určitého neracionálneho dôvodu sa mi to nepáči. Najmä u Olympusu/OM SYSTEMU s rozlíšením 20 Mpx. A vlastne aj u mojej Sony A7 III s 24 Mpx. Pritom skutočne veľkú fotografiu som nevytlačil už roky. Teraz mám však na určitý čas k dispozícii Fujifilm GFX 100s so 100 Mpx rozlíšením. Ideálny fotoaparát pre panoramatický formát. Je to bezzrkadlovka, takže vidím orez v hľadáčiku aj na displeji, hlavne mi zo 100 Mpx ostane stále nadštandardných 76,3 Mpx.
S GFX v botanickej záhrade
1. apríla otvorili bratislavskú botanickú záhradu. Apríl ale býva pomerne chudobný na fotogenické rastliny. Ja som to riskol. Počasie mi vyšlo a našiel som aj dostatok motívov. K fotoaparátu som mal dva objektívy, portrétny 110/2 a nový základný objektív 80/1,7. Naň pripravujem krátku recenziu. Obidva sa osvedčili, aj keď ani jeden nie je makroobjektív. Ja ale práve makro fotografujem málo, skôr sa sústreďujem na close-up.
Black + White Photography magazine
Opäť mi publikovali fotku v mojom obľúbenom časopise, v rubrike Smartshots (fotografie z mobilov). Mám radosť, aj keď je maličká a nevyhrala. Skúsim to opäť o mesiac.
Overené i neoverené správy
- Nikon prezradil svoju stratégiu na najbližšie roky. Do roku 2025 chce mať v ponuke viac ako 50 objektívov so Z bajonetom, chce sa zamerať viac na video vo fotoaparátoch a technológie z modelu Z9 dostať do nižších modelov. Ďalej chce viac aplikovať funkcie pokročilého diaľkového ovládania.
- V najbližších rokoch sa očakáva rast cien fotoaparátov až o 25%.
- Canon si nechal patentovať externý chladič pre menšie bezzrkadlovky. Ten využíva pre prenos tepla USB port.
- Pixelmator Pro vo verzii 2.4 prináša funkciu pokročilých vrstiev s úpravou farieb a efektami. Ďalej prináša aj podporu procesoru Apple M1 Ultra.
- Apple predstavilo iMovie 3.0, strihový program pre iPad, ktorý prináša dve významné novinky. Tou prvou je funkcia Storyboards. Je to akýsi návod na to, aké klipy nakrútiť, aby ste z nich poskladali video. Vybrať si môžete z 20 žánrov. Druhou novinkou je Magic Movie, funkcia ktorá automaticky zostrihá video, pričom vyberá najlepšie zábery a fotografie.
Novinky
Meike EF to EF-M
Meike predstavilo adaptér EF to EF-M so zabudovaným držiakom filtrov. Adaptér plne podporuje EXIF, prenos zaostrovania, clony a stabilizácie obrazu. Cena je $160 v sete s Vario ND filtrom.
Venus Optics Laowa 15mm F4.5R Zero-D Shift
Venus Optics predstavili vylepšený objektív Laowa 15mm F4.5R Zero-D Shift. Vylepšenie spočíva v nahradení 5-lamelovej clony 14-lamelovou. Objektív sa od predchodcu vizuálne odlišuje červeným pásikom. Je k dispozícii pre bajonety Canon EF, Canon R, Fujifilm GFX, Nikon F, Nikon Z a Sony E. Cena je $1,199.
Inšpirácia
5 základných tipov pre tethering
Tethering v ateliéri je skvelá vec. Neviete, čo je tethering? To je diaľkové ovládanie fotoaparátu z počítača, alebo posielanie záberov z fotoaparátu do počítača. Väčšinou cez USB kábel, ale môže byť aj cez WiFi. Fotografka Lindsay Adler vám prezradí v 5 bodoch, ako používať tethering bezpečne a bezproblémovo. Pozor, nie každý fotoaparát podporuje tethering z počítača.
Tipy a triky
Difrakcia
Veľa začiatočníkov nevie, čo je difrakcia. Je to optický jav, ktorý vzniká pri prechode svetla veľmi malým otvorom, v našom prípade clonou objektívu. Taký začiatočník sa dočíta, že objektívy majú lepšiu kresbu, keď sa priclonia a že priclonením sa aj zväčšuje hĺbka ostrosti. To môže viesť k tomu, že sa to s clonením preháňa. Pri vysokých clonových číslach dochádza k difrakcii, ktorá sa prejavuje zmäkčením kresby. Záleží na konkrétnom objektíve, aká veľká bude difrakcia a pri akej clone začína. Každý fotograf, keď si kúpi nový objektív, by mal spoznať jeho vlastnosti, vrátane hranice difrakcie. Nie je to nič ťažké. Najlepšie je dať objektív na statív a postupne fotografovať zábery s postupným pricloňovaním objektívu. Ako objekt fotografovania sa hodí niečo s veľkým množstvom detailov. Krajinárska scéna, alebo noviny prilepené na stenu. Pri kontrole záberov zistíte, že pri určitej clone je kresba najlepšia. Môže to byť aj v určitom rozsahu clonových čísiel. Nad ňu sa začne kresba zhoršovať. Do určitej clony je zhoršovanie plne akceptovateľné, viete, že kresba bude stále dobrá a pritom vám vzrastie hĺbka ostrosti. Od určitej clony hĺbke ostrosti prospejete len nepatrne, ale začne sa viditeľne zhoršovať kresba. Zábery môžu byť mäkké, ako keby ste fotografovali cez igelit.