Zlatá a modrá hodinka
Minulý týždeň som bol opäť testovať statív Leofoto LP-324C+LH-40. Ako miesto fotenia som si vybral moje obľúbené schodisko pri Žigmundovej bráne. Je odtiaľ skvelý výhľad na most SNP, Petržalku, Staré Mesto i moderné výškové budovy, ktoré rastu ako huby po daždi. Moderná výstavba je prijímaná rôzne. Mne sa nové výškové budovy v Bratislave páčia, ak majú charakter a sú fotogenické. Nová panoráma Bratislavy je fotogenická. Nutne to nemusí znamenať, že je kvalitná. Nie som odborník na architektúru. Odkedy ale stojí nový downtown, mám nový motív. Pri testovaní nutne nepotrebujem skvelé svetlo, ale poteší. A potešilo rovnako, ako pred rokmi pri Neusiedleri, hoci úplne iného charakteru.
Aj teraz sa mraky pretrhli a na pár minút cez ne intenzívne zažiarilo oranžové slnko a zalialo Staré Mesto i novú výstavbu. Oranžová krásne kontrastovala s modrou v pozadí.
Pri testovaní statívu Leofoto LP-324C+LH-40 som potreboval otestovať jeho pevnosť, tak som naň naložil plnoformátový Sony A7III s teleobjektívom FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS.
Najprv teplé slnečné lúče zaliali rakúsku nížinu, nad ktorou sa tiahli búrkové mračná.
Nemusíte mať radi modernú výškovú výstavbu, ale musíte uznať, že pri tomto svetle, vyzerá super.
A v diaľke svoj prídel teplých lúčov dostal aj Slovnaft.
O pár minút slnko zapadlo a nastala modrá hodinka. Začiatok modrej hodinky nie je zaujímavý.
Posledné zvyšky svetla. Stačilo obrátiť pohľad iným smerom a začiatok modrej hodinky vyzerá hneď zaujímavejšie.
Nočné zábery fotografujem, keď je na oblohe ešte trochu svetla.
Dodáva to fotografiám farebný kontrast.
Zvyškové svetlo pomáha aj prekresliť tiene, vďaka nemu nie je popredie jedná veľká čierna škvrna.
Aj keď na tejto fotografii obloha nie je, aj tu pomáha prekresliť tiene.
Čarovný večer v Podersdorfe
Najpamätnejším zážitkom bol výlet do Podersdorfu. Vracali sme sa s v zime s Izzinom z Viedne, počasie nič moc. Na diaľnici sme sa blížili k odbočke k Neusiedleru. Urobíme si zachádzku? Napokon sme si urobili a nikdy sme to neľutovali. Keď sme prišli k podersdorfskému majáku, svetlo stále nebolo nič moc. Slnko pomaly zapadalo, aj keď sme to kvôli mrakom nevideli. Ale na krátko vykuklo z pod mrakov a stal sa zázrak. Tie farby, tá atmosféra… Keď už nemalo zmysel fotografovať, vybrali sme sa naspäť do Bratislavy. Celú cestu v aute sme boli ako nadrogovaní. Fotografovanie môže vyvolávať endorfíny. Ešte druhý deň ráno som sa preberal, ako z najkrajšieho sna. Príroda je mocná čarodejka.
Za pár minút sa začalo nebeské divadlo. Pamätať si ho budem do konca života.
Overené i neoverené správy
- Už 9. februára by mala Sigma predstaviť objektív 20mm F2 DG DN Contemporary s E a L-bajonetom.
- Konečne by mali byť predstavené aj objektívy Sigma 16mm f/1.4 DC DN Contemporary, Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary a Sigma 56mm f/1.4 DC DN Contemporary s bajonetom Fujifilm X.
- Kampaň K-Lens na Kickstarteri bola zrušená, kvôli finančným problémom. Podporovateľom budú vrátené peniaze. K-Lens One mal byť objektív typu light-field. Mal ešte kratší život, ako fotoaparáty Lytro s touto technológiou.
- OM Digital Solutions lákajú na nový fotoaparát, ktorý má byť predstavený na CP+ 2022. Niet sa preto čo čudovať, keď sa na internete objavujú rôzne dohady. Prvé píšu o tom, že fotoaparát by mal stáť niečo nad $2.000 a mal by sa začať predávať v marci. Špekuluje sa o novom 24 Mpx snímači od Sony. CP+ je za rohom a my sa čoskoro dočkáme oficiálneho predstavenia.
- Canon podal patent na APS-C objektív RF-S 16-55mm F2.8. To by naznačovalo príchod profesionálnejšej APS-C bezzrkadlovky s RF bajonetom. Mohol by to byť model EOS R7, ktorý má vraj byť predstavený v marci?
Novinky
Capture One Live
Capture One predstavili Capture One Live, nástroj na spoluprácu v reálnom čase pre Capture One Pro 22. Pomocou Capture One Live môžu fotografi spolupracovať odkiaľkoľvek na svete, počas fotenia v reálnom čase, alebo pri úprave obrázkov. Členovia tímu alebo klienti môžu na diaľku prezerať, hodnotiť a označovať obrázky z ľubovoľného prehliadača na akomkoľvek zariadení.
https://www.captureone.com/en/live
Joby Wavo
Joby predstavilo nový profesionálny smerový mikrofón Wavo Pro. Upevnený je na protiotrasovom lôžku Rycote Lyre. Má systém aktívneho potlačenia štrukturálneho hluku pochádzajúceho z pohybov kamery, jej obsluhy a hluk vetra. Mikrofón je možné prepojiť so smartfónom a ovládať jeho nastavenia. K dispozícii je 3,5 mm audio vstup pre pripojenie ďalšieho mikrofónu. Mikrofón je napájaný internou lítium-iónovou batériou s výdržou až 60 hodín a mikrofón sa automaticky vypne po vypnutí fotoaparátu. Zároveň bol predstavený aj lacnejší mikrofón Wavo Pro DS s rovnakou kvalitou záznamu, ale bez možnosti pripojenia k chytrému zariadeniu.
Spoločnosť tiež predstavila bezdrôtový mikrofónový set s názvom Wavo Air. Skladá sa z dvoch vysielačov, dvoch lav mikrofónov a prijímača.
Inšpirácia
Zálohujete? Mali by ste, najmä ak fotografujete profesionálne. John Branch IV fotografuje svadby s fotoaparátmi Fujifilm. Zálohuje už na mieste svadby.
Tipy a triky
Vyváženie bielej a korekcia expozície
Svetlo má svoj charakter. Intenzitu, tvrdosť/mäkkosť, smer, farbu. To všetko musíte vnímať. Pri fotografovaní krajiny sa dá svetlo predpokladať, rovnako aj pri fotení mestskej panorámy. Treba sledovať počasie, vedieť, kde svetlo vychádza a zapadá. Vedieť, aký má charakter v tom ktorom ročnom období. Prirodzenému svetlu nerozkážete, ale viete ho do určitej miery predvídať. Intuícia vás vyzýva ísť fotografovať, hoci sa to zdá niekedy beznádejné. Je v tom aj kus šťastia.
Keď som fotografoval panorámu Bratislavy, mal som na svetlo šťastie. Ale to nestačí. Fotoaparát to môže všetko pokaziť. Aj ten najdrahší a najlepší fotoaparát nemusí v automatike fungovať správne. Nevie, aký je váš zámer. Jednou z mojich najobľúbenejších poučiek je, že ak automatické funkcie fungujú, používaj ich, ale ak nie, prevezmi kontrolu. Tentokrát som kontrolu prevziať musel. Konkrétne nad expozíciou a vyvážením bielej. Pre mňa je to prakticky rutina. Najčastejšie používam program A/Av a takmer stále v kombinácii s korekciou expozície +/-. Pri vyváženie bielej používam prednastavenia.
Takmer presne vyzerala scéna aj v skutočnosti. Aby bola tak zachytená, musel som použiť korekciu expozície a manuálne nastaviť WB. Korekcia expozície bola -2EV. WB nastavené na “denné svetlo/slnečno”. Toto nastavenie prizná farbu zdroja svetla.
Fotoaparát nevie, aký je váš kreatívny zámer. Snaží sa o vyváženú expozíciu, aby boli prekreslené aj tiene. Nejak takto by vyzerala fotografia, keby som expozíciu nechal na fotoaparáte. Stratila by svoje dramatické čaro.
Ak by som nechal WB na automatiku, tá by sa snažila potlačiť, pre ňu nesprávne oranžové zatónovanie. Pre fotografiu je to ešte horšie, ako automatická expozícia, bez korekcie.
Korekcia expozície a vyváženie bielej sú moje dva najmocnejšie nástroje, ktoré mi umožňujú realizovať moju víziu.
Kuchynské zátišie
Potreboval som otestovať Focus Stacking. Vonku niet čo fotografovať a tak som v obchode kúpil mininarcisy za 0,99€. V kuchyni som vytvoril improvizovaný ateliér. Pozadie z kartónu, odraznú dosku z darčekovej papierovej tašky a svetlo od okna som difúzoval igelitkou. Snažím sa, všetko čo fotografujem, nafotiť aj Iphonom. Ak nezabudnem. Teraz som nezabudol. iPhone 12 Pro Max si vie s expozíciou dobre poradiť, ale aj jeho treba občas korigovať. Tak sa teraz stalo, nastavil som expozíciu o -2/3 až 1 EV, aby sa nepreexponovali svetlé kvety na tmavom pozadí.
Improvizovaný kuchynský ateliér. Vzadu kartónové pozadie z papiernictva. Vľavo darčeková papierová taška, ktorej povrch zaujímavo odráža svetlo. Okno je napravo, oprel som o neho obyčajnú bielu igelitku, aby zmäkčila svetlo.