Hore

Váš vlastný Vivid štýl

Kontrastné fotografie s výraznými farbami máme radi. Veď tým sa chceme odlíšiť od nefotografov, ktorí fotia šedivo. Chceme svet zachytiť krajší a farebnejší. Preto mám v obľube farebný profil Vivid. Nájdeme ho azda v každej zrkadlovke, spolu s ostatnými profilmi, napr. Neutral, Standard, Lanscape, Portrait...

Na displeji fotoaparátu vyzeral tento záber nádherne, na monitore to už taká sláva nie je.
Na pancieri veľký prepal, pod čiapkou, v brade, pod rukami nie je kresba.

To potvrdzuje aj zapnutá funkcia zobrazenia prepalov (červená) a tieňov bez kresby (modrá).

Finálna úprava fotografie v programe Lightroom 3. Tej, ktorú vyprodukoval fotoaparát,
je na hony vzdialená.

Ak máme tento profil nastavený, obraz na displeji je živší ako v skutočnosti. Ale pozor! Ak fotografujete do formátu JPG, znižujete dynamický rozsah, ktorý dokáže fotoaparát zachytiť, až o niekoľko EV. V praxi to znamená náchylnosť na prepaly, tiene bez kresby, ale aj riziko vzniku posterizácie na výrazne saturovaných plochách. Ak k tomu dôjde, niet nápravy.

Fotografujem do formátu RAW. Ak by som si nedal pozor a nevedel, že sa veľa chýb dá zachrániť, aj fotografie vyvolané z RAWu by nemuseli byť až tak dobré, ako to umožňuje snímač môjho fotoaparátu. A to by bola škoda. Veď ten súčasný som si kúpil práve preto, že má lepší snímač, než ten predchádzajúci. Určite ste si aj vy kupovali fotoaparát s najlepším snímačom, v rámci vašich finančných možností.

Vidieť na displeji fotografiu krajšiu ako skutočnosť je fajn. Ale za cenu možných chýb? Niektorí povedia, že som technokrat a že fotografia nemusí byť technicky dokonalá. Ale prečo robiť zbytočné chyby a nedokonalé fotografie, ak nemusím, ak stačí len prestaviť fotoaparát na iný, na prvý pohľad menej ľúbivý farebný profil?

Aj keď si nastavíte profil Standard alebo ešte lepšie Neutral, dokážete fotografiu dodatočne saturovať. Ale po svojom, tak aby ste sa vyhli vzniku spomenutých chýb. Je pravdou, že nemáte hneď hotovú fotografiu, ale za ten nárast kvality to stojí.

S profilom Neutral fotografia stratila na saturácii, ale obsahuje omnoho viac poltónov.
 

Každý fotoeditačný program má funkcie, ktorými zvýšite kontrast a saturáciu farieb. Rovnako, ako to robí fotoaparát pri nastavení na Vivid. V počítači môžete presne nastaviť mieru týchto nástrojov a kombinovať ich aj s inými, napr. tými, ktoré ovplyvňujú expozíciu, gradáciu, doostrovanie a pod.

Upravovať každú fotografiu? Karol, ty si sa zbláznil!

Dnes je doba hromadných úprav. Programy ako Lightroom, Aperture, Zoner Photostudio a pod. dokážu fotografie upravovať hromadne, na základe užívateľského prednastavenia. Stačí upraviť jednu fotografiu a rovnakú úpravu uplatniť na ostatné. Každý z programov má na to svoj postup.

No a ako som to poriešil ja? Program Lightroom 3, ktorý používam, má na vyvolávanie fotografií rovnaký modul, ako Photoshop. Adobe Camera Raw má funkciu Camera Calibration, kde fotografii pridelí vlastný profil, ak máte rozšírenejší model fotoaparátu, tak tam nájdete profilov viac, medzi nimi možno aj Vivid. Aspoň u môjho fotoaparátu tomu tak je. Ak zvolím iný profil, je to rovnako, akoby som zvolil iný profil vo fotoaparáte. Ale ja chcem Vivid! Chcem kontrastné a saturované fotografie (samozrejme nie všetky :-)). Zároveň chcem mať zvýšenie kontrastu a saturácie pod kontrolou. Preto kľudne na fotoaparáte profil Vivid nastavím, aby som na displeji videl potenciál fotografie a v Lightroome sa ho zbavím. Zvolím v záložke Camera Calibration profil Neutral. Ak tam taký nemáte a LR vám pridelil profil Adobe, nemusíte nič riešiť, program vám fotografie zneutralizoval. Veď poznáte ten jav po importe, keď sa z farebných a kontrastných náhľadov stanú "vyblitiny".

Už len samotná voľba profilu Neutral v Camera Calibration výrazne zmenšila plochy bez kresby
(funguje len pri formáte RAW).


Teraz máte niekoľko možností, ako si vyrobiť vlastný Vivid profil.

1. Málokto využíva nastavenie saturácie v Camera Calibration. Už tam môžete zvýšiť saturáciu a to dokonca pre každú farebnú zložku zvlášť. Dávam do pozornosti na prvé miesto.

2. Klasická metóda zvýšenia saturácie rovnomennou funkciou. Za povšimnutie stojí funkcia Vibrance, ktorá pracuje so saturáciou menej saturovaných plôch a nie je tak radikálna ako samotná funkcia Saturation.

3. Saturáciu môžete zvyšovať pre každú farbu zvlášť v záložke HSL.

Nech ste použili akýkoľvek spôsob zvýšenia saturácie, možno budete chcieť zvýšiť aj kontrast. Ale aj ten môžete mať pod kontrolou. Okem základnej funkcie Kontrastu máte k dispozícii mnoho funkcií, ktorými nastavíte kontrast tak ako chcete, ale nemusíte prísť o detaily vo svetlách a tieňoch. Stratu detailov pri zvyšovaní kontrastu kompenzujte funkciami Fill In a Recovery, prípadne použite štetec. Áno, aj funkciami Štetec a Prechodový filter môžete ovplyvňovať saturáciu a kontrast.

Skôr ako som sa pustil do vytvorenia vlastného Vivid štýlu, úplne som zlikvidoval prepaly
funkciou Recovery.

Recovery 100% odstránilo prepaly, žiadne červené varovné plochy. Ak máte radi prirodzené farby,
môžete tu skončiť. My si ale ukážeme Vivid verziu, veď o tom je tento tip.

Výraznejšie zvýšenie saturácie pomocou Camera Calibration a Vibrance + zvýšenie kontrastu pomocou
funkcií Contrast a Clarity, čiastočne vykompenzované funkciou Fill Light pre obnovenie kresby v tieňoch.

Výsledná fotografia s výraznou saturáciou, pritom bez prepalov a s bohatými poltónmi aj v tieňoch.

Aby som nemusel vždy začínať s úpravou fotografie od nuly, uložil som si základné úpravy ako Preset, ktorý jedným kliknutím myši aplikujem na ľubovoľné množstvo fotografií. Uložil som si tri verzie s rôznou účinnosťou a nazval som ich Vivid Lite, Medium a Strong. Rovnako som si vytvoril aj iné profily, ktoré zodpovedajú tým vo fotoaparáte, ale nastavené podľa mojich požiadaviek a nie tak, ako to naprogramovali do fotoaparátu.

Raz upraviť, 1000 krát použiť. Uložil som si preto sadu úprav do Presetov. Podobnú funkciu nájdete aj v iných programoch.
 

Aj keď má tento tip názov "Váš vlastný Vivid štýl", plynie z neho univerzálne ponaučenie. Získajte maximum dát zo snímača pre ďalšie spracovanie v počítači, je to omnoho flexibilnejšie a naviac si môžete vytvoriť vlastný neopozeraný štýl, bez zbytočných chýb a nemusí to byť len Vivid. A pre RAW to platí duplovane.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
gloryman
2010-08-30 11:04:57
fotim na NEUTRAL tiež...ako prvy rok a pol som skušal všeličo...ale teraz uz vyse roka fotim na neutral...a potom pouzivam krivky, farby a kontrast v PS :)
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-08-30 11:27:14
ja mam fotak nastaveny stale na ostrost 4, kontrast -1, saturace 0, ton barvy 0 samozrejme na Canone :) Tak sa mi foti najlepsie...
 
Sachtikus
ocenenie redakciou 2010-08-30 12:16:09
Niekedy je ale dobre hodnoty zvysit rovno vo fotaku, ja mam ostrost 7 kontrast +2 saturaiu +1 aj ton, je to zivsie a optom v lr nemusim vsetko tak ci tak posuvat do plusu. To hovorim o jpegoch z koncertov, ostatne fotim do rawu a tam je to jedno:)

clanok super:)
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-08-30 12:21:10
Keby si pouzival DPP tak do RAWu to nie je jedno :) To co zmenis, zmeni sa aj RAWe. Tiez by si tam nemusel potom posuvat. Paci sa mi ze DPP vyuziva picture style
 
rbr69
2010-08-30 12:39:43
asi dobre opravit Natural na Neutral ;-), mohlo by to niekoho zavadzat
´Aj keď si nastavíte profil Standard alebo ešte lepšie Natural, dokážete fotografiu dodatočne saturovať´
... velmi dobre upozornenie na moznost prepinania Camera profilov pri spracovani z RAW ... ci uz je to tu v LR alebo pri konverzii RAW cez ACR do PS
 
Sachtikus
ocenenie redakciou 2010-08-30 12:42:54
príspevok od: Cako
Keby si pouzival DPP tak do RAWu to nie je jedno :) To co zmenis, zmeni sa aj RAWe. Tiez by si tam nemusel potom posuvat. Paci sa mi ze DPP vyuziva picture style
Jo, to je dobra vec, ale dpp ja nemam rad, oproti lr neporovnatelne:)
 
bear
2010-08-30 12:44:20
Pri foteni do RAW (takze stale) vo fotaku mam radsej kontrast na -2, aby som videl co najvacsiu cast histogramu. Pri vyssom kontraste su okraje histogramu stlacene a fotak ukazuje prepaly a neprekreslene miesta pesimistickejsie, ako je to v RAW.
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-08-30 12:59:18
príspevok od: Sachtikus
Jo, to je dobra vec, ale dpp ja nemam rad, oproti lr neporovnatelne:)
figu... mozno ma viac funkcii, ale inak nic. Blbe farby napr. Tiez som ho pouzival dlhooo a uz len DPP
 
rbr69
2010-08-30 13:00:29
príspevok od: Cako
Keby si pouzival DPP tak do RAWu to nie je jedno :) To co zmenis, zmeni sa aj RAWe. Tiez by si tam nemusel potom posuvat. Paci sa mi ze DPP vyuziva picture style
Myslim, ze je to jedno, len DPP Ti automaticky preberie informaciu, ktora ide s datami RAW ako si mal nastavene telo Canon v momente snimania, ale na data RAW to nema vplyv. Len Ti podla toho pradnastavi parametre v DPP. DPP pouziva Picture Style ´odjakziva´ pretoze cita canonacky RAW nativne (ved je ich ;-) ... kdezto Adobe zapracovala Camera Profile do ACR a LR od verzii Camera Raw 4.5 a Lightroom 2.0
http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Rozne typy fotoaparatov sa mozu lisit svojimi Picture stylmi alebo profilmi a do novych verzii ACR a LR su pridavane uz nielen nove zapracovane RAWka podla novych typov fotoaparatov, ale aj prislusne Profily k danemu typu
napr. na XP ich mozete najst v adresari
c:\Documents and Settings\All Users\Data aplikací\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\

Pozn: v sucasnosti su rovnakym sposobom zapracovavane do ACR aj LensProfiles vybranych objektivov ... z dovodov zapracovanych dat o CameraProfile a LensProfile vzrastli aj adekvatne instalacne baliky LR a ACR
 
rbr69
2010-08-30 13:25:02
príspevok od: Cako
figu... mozno ma viac funkcii, ale inak nic. Blbe farby napr. Tiez som ho pouzival dlhooo a uz len DPP
Pre mna ACR6.* (LR3.*) je najlepsi konvertor z RAW ... vyraz blbe farby nie je namieste, kedze v nich ovplyvnovanim parametrov dotvaras vysledne prave aj farebnost ... ake si farby spravis take ich mas ;-)
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-08-30 13:33:14
príspevok od: rbr69
Pre mna ACR6.* (LR3.*) je najlepsi konvertor z RAW ... vyraz blbe farby nie je namieste, kedze v nich ovplyvnovanim parametrov dotvaras vysledne prave aj farebnost ... ake si farby spravis take ich mas ;-)
No mal som LR2 tak moze byt. Nuz tak sa ospravedlnujem... Mne vysvetloval rozdieli tomatito, on takisto robi len v DPP, a vtedy ich tam bolo fakt vidno. Mal strasne neprirodzene farby, musel si spravit kopec nastaveni. A v DPP to mas hned. No aj tak budem pouzivat DPP je free a som uuplne spokojny. Zvysok robim v PSku. Lightroom som mal aj tak len trial :)
 
rbr69
2010-08-30 14:43:26
príspevok od: Cako
No mal som LR2 tak moze byt. Nuz tak sa ospravedlnujem... Mne vysvetloval rozdieli tomatito, on takisto robi len v DPP, a vtedy ich tam bolo fakt vidno. Mal strasne neprirodzene farby, musel si spravit kopec nastaveni. A v DPP to mas hned. No aj tak budem pouzivat DPP je free a som uuplne spokojny. Zvysok robim v PSku. Lightroom som mal aj tak len trial :)
oki v pohode, LR je pre mna totozne s ACR, LR je zalozene na Adobe Camera Raw, a napr. redukcia sumu je v ACR vyborne prepracovana, testoval som si sum z mojho level entry fotacka a pozri spracovanie iso3200 v ACR a je to len narychlo, bez akehokolvek ineho PP
https://sites.google.com/site/rbrunovsky/blog/chdkrozsireneisonacanon400d
... ostatne veci (ako aj nastavit sytost farieb) ziskavame vsetci len praxou
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-08-30 14:49:01
pekne odsumenie :) aj ked v praxi je to ale urcite ine...
Inak nevedel som ze ma 400D iso3200 a 450D zeby uz nemala? :(
 
rbr69
2010-08-30 14:52:40
nema, nechcem to tu OT rozoberat, je to tam napisane, je to hacknuty firmware CHDK
 
paldixy
2010-08-31 15:33:17
Áno,aj ja som zistil pri Vivid určité nadsadzovanie a nedostatky.A používa z Vás niekto Zoner 10 alebo 11?Aké máte skúsenosti?Fotografujem so zatracovaním Olympusom E-520 a nemám tam problém ani s JPG.Otázka patrí pre Olympusákov.Nikonáci a Caňonáci je osobitná skupina/sekta/,ktorá tvrdo ignoruje iné značky.
 
lu_boss
2010-08-31 16:19:53
príspevok od: Cako
Keby si pouzival DPP tak do RAWu to nie je jedno :) To co zmenis, zmeni sa aj RAWe. Tiez by si tam nemusel potom posuvat. Paci sa mi ze DPP vyuziva picture style
Tomuto celkom nerozumiem. Mam viac-menej trvalo nastavenu saturaciu + 2, a nemam pri spracovani raw v DPP nijaky problem.

 
kralik_j
2010-09-01 10:45:50
karol dobry clanok, v podobnom duchu sme sa bavili o tychto moznostiach asi pred dvoma rokmi na nasom stretku na starych horach..

Tvoj clanok je vsak urobeny profesionalnejsie

Super programik, ktory prinasa usporu casu, super katalogizaciu, a najnovsia verzia rychlejsi engine a ine vylepsenia ;)

 
jake
2010-09-01 13:22:54
tak takto nejak by som chcel aj ja robit s LR a PS, ... ale este len studujem a zatial sa mi to podarilo spustit, buduci rok je naplane orez obrazkov - potrebujem niekoho, co by mi fotky takto upravoval
ale ak bez srandy, tak je super vediet robit s SW ako Karol
 
rbr69
2010-09-02 09:26:15
príspevok od: Cako
figu... mozno ma viac funkcii, ale inak nic. Blbe farby napr. Tiez som ho pouzival dlhooo a uz len DPP
tak som si spravil porovnavacky a davam za pravdu, pre rychlejsie spracovanie je vhodnejsie najskor pouzit DPP ma zivsi vystup, atd .... vsetky dovody som zhrnul tu
sites.google.com/site/rbrunovsky/blog/picturestylevscameraprofilealebodppvsacr
co sa tyka nastaveni parametrov Sharpness, Contrast, Saturation, Color Tone tak su len sucastou pouziteho Picture Style, ten je najdolezitejsi, lebo su Picture Styles ktore maju tieto nastavenia parametrov uplne rovnake, ale samozrejme ine vystupy
sites.google.com/site/rbrunovsky/blog/picturestyleapridanienovychdocanon400d

... pouzitie nizsieho kontrastu maju v sebe prednastavene styly Neutral aj Faithful aj ked parameter Contrast v nastaveniach je = 0, prave pre lepsie vykreslenie a zachovanie detailov

... tak ci tak ACR a LR ma sirsie moznosti, avsak pouzit canonacke Picture Style, ktore su silnou strankou DPP, a tak maju svoje DNG profily (Camera Profile) ... ale ich pouzitim + kombinaciou zakladnych nastaveni parametrov Vibrance, Brightness, Contrast do plusu sa da k nim rychlo priblizit (plati pre ACR aj LR)
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia