Niektoré sú zbytočné, iné umožňujú vymýšľať nové fotografické postupy, alebo fotografovať v situáciách, tak ako sa kedysi fotiť nedalo. Som technický typ a pochopenie toho, ako moderné fotoaparáty fungujú, mi nerobí problémy. Rovnako ako kedysi v minulosti, keď som sa dostal k Photoshopu, rád experimentujem a využívam funkcie tak, ako ich tím, čo ich navrhli, ani nenapadlo. Na niektoré využitia prídem až časom, často pri niečom, čo s tým priamo nesúvisí.
Nedávno som testoval svoje nové magnetické VFFOTO filtre. S ND filtrami už mám skúsenosť a už dávnejšie som prišiel na to, že sa dajú využiť pre fototechniku Cloud stacking/Time stacking. No neprišiel som na to ja, ale jeden americký fotograf. On to robí zrkadlovkou a fotografie “stohuje” v Photoshope. Celý proces mu zaberie veľa času. Zistil som, že u fotoaparátov Olympus s funkciou Live Composite, to urobí priamo fotoaparát, žiaden Photoshop nie je nutný. Navyše ešte sledujete naživo, ako sa postupne tvorí záber. Live Composite je pritom funkcia určená na snímanie svetelných stôp aut, startrails, kreslenie svetlom. Cloud stacking je práve technika, o ktorej konštruktéri Olympusu ani netušili, že ju ich fotoaparáty dokážu robiť. Ako to funguje som popísal v článku v našej fotoškole.
Fotografia typu Cloud stacking vznikla pomocou funkcie Live Composite, ktorú majú všetky bezzrkadlovky Olympus. Najkratší expozičný čas je 0,5 sekundy, preto je nutné použiť silný ND filter a statív.
Pri testovaní nových filtrov som samozrejme fotil klasicky a aj technikou Cloud stacking. Vždy samozrejme s fotoaparátom na statíve, veď časy sa pohybovali rádovo v sekundách až minútach. Akurát som testoval filter ND64, keď som si všimol, že expozičný čas je okolo 1 sekundy. Pozor, veď s mojim Olympusom OM-D E-M1 Mark II a objektívom M.Zuiko 12-100/4 IS PRO udržím až 3 sekundy. Skúšal som to v noci, prečo by to nemalo fungovať aj za bieleho dňa? A funguje to. Kto by si pomysel, že budem pobehovať po meste, fotiť dlhým časom bez statívu a robiť fotky s efektným rozmazaním pohybu? Vďaka modernej technike môžem fotografovať kreatívne a pritom slobodne. Do môjho repertoáru pribudla nová technika. Fotenie so silným ND filtrom z ruky.
Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, VFFOTO ND64.
Expozičný čas 1 sekunda, z ruky.
Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, VFFOTO ND64.
Expozičný čas 2 sekundy, z ruky.
Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, VFFOTO ND64.
Expozičný čas 1 sekunda, z ruky.
V stredu som bol na tlačovke Canonu, kde boli predstavené nové fotoaparáty, objektívy a aj tlačiarne. Aj keď osobne už nie som fanúšikom zrkadloviek, musím uznať, že EOS 90D sa vydaril. Vynikajúco funguje v Live View režime, kde sa správa takmer ako bezzrkadlovka. Rýchle zaostrovanie, pri fotení sa nesklápa zrkadlo. Pre tých, ktorí ešte chcú zotrvať na zrkadlovke EOS a zároveň chcú niektoré vymoženosti bezzrkadloviek, je to viac ako zaujímavý model. A vyzerá to tak, že nový 32 Mpx snímač, ktorý je v EOS 90D aj v EOS M6 Mark II, má prekvapujúco nízky šum. Najviac sa mi ale páčil pripravovaný L-kový objektív s bajonetom RF, zatiaľ ale o ňom musím pomlčať.
Pri testovaní Fujifilmu GFX 100 som nedopatrením vymazal všetky fotky z karty. Mohol som sa rozhodnúť fotografovať ďalej a prísť o nafotené zábery úplne, alebo s dlhým nosom odísť domov a pokúsiť sa o záchranu. Už dávno som nezachraňoval žiadnu kartu ani disk a tak som si opäť musel urobiť prehľad o dostupných programoch. Nedávno sa mi aj rozpojil Fusion drive (SSD+HDD v RAID) a aj tam som riešil záchranu dát. Zistil som, že ani po rokoch, to nie je ľahké. S SD kartou som si poradil, zo šúflíka som vyhrabal sériové číslo na program od Lexaru, ktorý som mal ku čítačke kariet. Prekvapilo ma, že kartu Sandisk Extreme detekoval ako Lexar. Až na pár poškodených súborov sa záchrana podarila, to ale nemôžem povedať o Fusion drive môjho pracovného iMacu. Ešte že som nemal príliš starú zálohu. Uvedomil som si ale, ako je celá problematika záchrany dát ignorovaná zo strany výrobcov operačných systémov a hardvéru. Dokonca ani Apple nemá žiaden program pre záchranu dát a to ani v servise! Myslím si, že by malo byť povinnosťou, aby výrobcovia poskytovali bezplatný softvér na záchranu dát, veď používame ich hardvér a softvér, ktorý sa bežne pokazí nie našou vinou. Optimalizovaný program priamo od výrobcu by bol predsa lepším riešením, ako platený od nejakej softvérovej firmy.
Overené i neoverené správy
Vždy mám rád, keď výrobca prezradí dostatočne dopredu, aké objektívy pripravuje. Môžem začať kalkulovať s tým, ktoré by som chcel a začať na ne sporiť. Nikon zverejnil Lens road map pre roky 2020 a 2021. Ja osobne sa najviac teším na Nikkor Z 135mm f/1.8 S.
2020
- Nikkor Z 135mm f/1.8 S
- Nikkor Z 85mm f/1.2 S
- Nikkor Z 28-70mm f/2.8-3.5 S
- Nikkor Z 24-120 f/4 S
2021
- Nikkor Z 105mm f/1.8 S
- Nikkor Z 28mm f/1.8 S
- Nikkor Z 65mm f/1.8 S
- Nikkor Z 35mm f/1.2 S
- Nikkor Z 28-280mm f/2.8-5.6 S
- Nikkor Z 100-300mm f/4 S
Máme tu špecifikáciu nového USB4. Bude využívať pripojenie typu USB-C, ale ponúkne dvojnásobnú rýchlosť oproti USB 3.2. USB4 je založený na protokole Intel Thunderbolt a pri použití kompatibilných káblov USB-C ponúka šírku pásma až 40 Gb/s. USB4 bude spätne kompatibilné s Thunderbolt 3, USB 3.2 a USB 2.0 a prvých zariadení by sme sa mali dočkať v roku 2020.
Nadšenec analógovej fotografie Dominik Sobe vytvoril databázu 35 mm filmov. V nej si môžete pozrieť špecifikáciu filmov a aj ukážkové fotografie. Filmtypes.com je teda “povinná” stránka pre všetkých milovníkov filmu.
Sharp pracuje na 8K Micro 4/3 kamere. Presná špecifikácia ešte nie je známa, cena by mala byť pod 4000 USD a dostupná by mala byť koncom roka 2019. Už teraz sa testujú predprodukčné kusy, v akcii ich môžete vidieť na pripojenom videu.
Novinky
- Tamron vydal aktualizáciu firmvéru pre tri objektívy Tamron SP 85 mm F / 1,8 Di VC USD , 70-210 mm F / 4 Di VC USD a 100-400 mm F / 4,5-6,3 Di VC USD, vďaka ktorej budú kompatibilné s FTZ adaptérom pre fotoaparáty Nikon Z.
- SanDisk začal v Európe predávať nové karty Extreme Pro CFexpress 2.0 Type B v kapacitách 64 GB, 128 GB, 256 GB a 512 GB. Tieto nahradzujú karty XQD, takže by sme sa mali čoskoro (snáď) dočkať aktualizácie firmvéru Nikonov, ktoré majú tieto karty podporovať. Dúfam, že to povedie aj k postupnému znižovaniu ceny tohto typu kariet.
Inšpirácia
Inšpiratívnu časť začnem videom. Vyššie ste sa mohli dočítať o pripravovanej 8K kamere Sharp, za relatívne rozumnú sumu. Kým sa stane 8K video štandardom vo fotoaparátoch, kamerách a 8K televízory budú bežné, môžete ochutnať niečo z budúcnosti už teraz. Krásne zábery z Peru od Jacoba a Ktie Schwarzových boli nasnímané v 8K UHD (4320p)/60fps, dokonca v HDR. Použitá bola kamera Red Helium 8K Super35mm.
Nemusíte mať drahú techniku, dokonca ani nemusíte vyjsť z domu, aby ste mohli fotografovať pekné umelecké zábery hodné zarámovania. Stačí jeden kvet a svetlo od okna. Inšpirujte sa fotografkou Ruth Fairbrother.
https://www.behance.net/gallery/84952583/Purity
Aj ja občas rád použijem splittoning, alebo colorgrading pomocou LUT tabuliek. Tom Leighton je v tom macher. Vďaka postprocesingu dokáže “obyčajné” turistické, ale aj architektonické zábery pozdvihnúť na vyššiu úroveň. Odporúčam pozrieť jeho celé portfólio.