Sony NEX-5 s objektívom SEL 18-55 má ešte menšie možnosti ako lacná amatérska zrkadlovka typu Canon EOS 1100D alebo Nikon D3100. Ich majitelia často vyplakávajú, že ich možnosti fotografovania sú silno obmedzené. Možno, ale nie je to len v myslení? Chcel som zistiť, či tento mirrorlessík zvládne produktovú fotografiu. Rozhodol som sa odskúšať aj sám seba. Môj nový vreckový nožík mi dobre poslúžil ako model. Keďže je kompletne čierny zvolil som fotografovanie v štýle Low Key. Vo fotografii tohto typu prevládajú tmavé tóny. Neznamená to ale, že sú podexponované. Ide skôr o voľbu tonality scény a spôsob nasvietenia. Vopred sa ospravedlňujem majiteľom kancelársky monitorov, výsledne fotky si asi neužijete. Najtmavšie tóny uvidia prekreslene, tak ako majú byť len majitelia kvalitných skalibrovaných monitorov. Sorry!
Ingrediencie
- Čiernočierný vreckový nôž Boker Plus Subcom F black
- Plastový obal s imitáciou štruktúry kože, tiež čierny.
Pomôcky
Sony NEX-5 neumožňuje odpaľovanie externých bleskov, jedine cez fotodiódu, ale tu vo výbave nemám. Navyše kov sa s bleskami fotí zle. Lepšie je používať trvalé svetlo. V Live View režime vidím presný výsledok nasvietenia. Niekedy treba posunúť fotografovaný objekt o milimeter, trochu ho natočiť alebo jemne zmeniť uhol nasvietenia a výsledok môže byť diametrálny. S bleskami by sa jednalo o metódu pokus-omyl. Žiadné značkové trvalé svetlá nevlastním a tak som použil “co dům dal”.
- svetlo od okna (zadarmo)
- biely kartón (za babku)
- biely kancelársky papier (rovnako za babku)
- stolná lampa (cenu neviem)
- stolik z Ikea
- LED baterka z Tesco (0,99€)
Fototechnika
- Sony NEX-5
- Sony SEL 18-55/3,5-5,6
- Diaľkové IR ovládanie (No name)
- Statív Vanguard Alta+ 235AP
Ako som fotil
Fotoaparát som nastavil do manuálneho režimu. Aby som dosiahlo čo najväčšiu hĺbku ostrosti, zvolil som vyššie clonové číslo f14. Expozíciu som nastavoval podľa obrazu na displeji. Čiastočne som sa spoliehal aj na možnosti úprav v Lightroome. S vyvážením bielej som si hlavu nelámal, keďže som plánoval fotky previesť do ČB. Fotoaparát som umiestnil na statív. Zaostrovanie som ponechal automatické. Spúšť som odpaľoval diaľkovo. Mal som tak voľnú ruku na pridržanie odraznej dosky (kartón) alebo LED batérky.
Pod oknom
Prvú etapu som začal fotografovaním pod oknom, v protisvetle. Protisvetlo som vyrovnával improvizovanou odrazkou z bieleho kartónu. Neskôr som vyskúšal fotiť aj pri bočnom svetle. Biela odrazka sa osvedčila aj vtedy, keď som potreboval rozžiariť čepeľ. Tá nie je zafarbená na čierno a preto dobre odrážala bielu. Výhodou práce s Live View je, že som účinok odrazky videl naživo podľa toho som prispôsoboval jej polohu a sklon. Občas som ju použil aj na čiastočne tienenie.
Neskôr mi napadlo použiť LED batérku, ktorú nosím na kľúčoch. Tou som si prisvetlil nôž v tej najzaujímavejšej časti, kde sa čepeľ spája s rukoväťou.
Výklopný displej je super vec. Na živom náhľade vidím účinok improvizovanej odrazky.
V ľavej časti som priclonil svetlo listom papiera.
Túto malú LED-ku som použil na prisvietenie.
LED-kou som nasvietil spojenie čepele a rukoväte. Svetlo dalo viniknúť štruktúre materiálu.
Stolnolampový ateliér
V druhej etape som presunul môj “ateliér” o meter doprava, pod radiátor. Špičkové osvetlenie zabezpečila moja kancelárska lampa. Aj keď nie je najflexibilnejšia stačilo to na to, aby som mohol meniť vzdialenosť a smer svetelného zdroja. V núdzi som ju jednoducho chytil do ruky. Odrazku som použil podstatne menej a LED-ku vôbec, aj tak by nepsesvietila výkonnejšiu lampu.
Už na tomto ilustračnom zábere vidno, že lampička má niečo do seba.
Improvizácia alebo ateliér?
Kedže máme v redakcii aj ateliér, urobil som pokus. Rovnaké zátišie som nafotil aj v ateliéri, pilotnými žiarovkami. K dispozícii som mal tri svetlá na pantografoch (hrniec, softbox, komínok). Ak to porovnám s improvizovaným ateliérom, tak ten rozhodne nedopadol zle. Už o niekoľko dní by som mal problém rozoznať, ktoré fotografie boli ako fotené.
Nasledujúca séria fotografie je snímaná v ateliéri:
Fotografoval som samozrejme do RAW-u, aby som mal k dispozícii maximum obrazových informácii pre ďalšie úpravy v počítači. Fotografie som upravoval v programe Adobe Photoshop Lightroom 3, kde som na všetky aplikoval preset. Ten v sebe obsahoval vlastný camera profile, korekciu skreslenia objektívu a zväčšenie dynamického rozsahu. Hromadne som fotografie previedol do ČB a potom sa pustil do výberu najlepších fotografii a individuálnych úprav.
Pri práci so svetlami a tieňmi som využíval najmä korekciu expozície a nástroj štetec pre lokálne stmavenie a zosvetlenie. Lokálny kontrast som zvýšil nastavením Clarity. Bodové svietenie som napodobňoval využitím vinetácie a prechodových filtrov. Pri kontrastnejšom nasvieteni som ubral nasýtenie čiernej (Black), prípadne som zvýšil prekreslenie tieňov (Fill Light).
Posledným krokom bolo vyretušovanie prachových zrniečok. Na to som použil nástroj Spot Healing v Adobe Photoshop CS5.
Záver
Pri dobrej voľbe motívu a použití statívu nie je problém, v domácich podmienkach, nasnímať slušné fotografie aj s tuctovou výbavou. Už mám v hlave ďalší nenáročný projekt, ale ten už asi pôjde do Fotoškoly.