Hore

Fotostĺpček šéfredaktora 40/2020

Minulý týždeň by sa u mňa dal nazvať portrétny. Opäť som využil ochotu môjho kamaráta Petra, ktorého poznáte z mojich fotografií a aj podujatia Foto Slovakia.

Peter sa zaujíma o históriu a vedie vlastnú historickú skupinu KVH Theokratos. Na vlastnej svadbe mal kostým z byzantského obdobia, jeho manželka samozrejme tiež. Ušili si ich sami. Peter sám vyrába kostýmy, ozdoby, zbrane, ilustruje knihy, navrhuje postavy do počítačových hier. Je to skrátka veľký talent. Nie tak dávno mi Facebook pripomenul výročie nášho priateľstva na FB a tak som si v archíve pozrel, čo všetko už sme spolu nafotili. Tu máte malý výber, zámerne som vynechal bežné fotky z rôznych podujatí.
































Overené i neoverené správy

  • Najnovší graf predaja fototechniky, podľa CIPA, ukazuje, že predaje sú hlboko pod tými z rokov 2018 a 2019. Zároveň pozorovať rast predajov, oproti marcu, ktorý bol tento rok najhorší. Všetci vieme prečo.

  • Poďme teraz na správy z rumor stránok o pripravovaných fotoaparátoch. Sony A7 IV má mať 30 Mpx BSI CMOS snímač, procesor Bionz X, 4K/60p video s HLG a S-Log3, plne otočný displej, 3,69 Mpx hľadáčik, duálny SD slot, USB 3.1 Gen 1 Type-Ca telo z magnéziovej zliatiny.
  • Termín predstavenia novej M43 kamery Panasonic už je známy. Bude to 8. októbra, pozvánky sú rozoslané. Čo ale hovoria o špecifikácii rumory? Má to byť C4K/60p kamera s 10,28 Mpx snímačom. S veľkou pravdepodobnosťou pôjde o kamerový modul, vhodný napr. pre upevnenie na dron. Viac na 43rumors.com.
  • Neoverené správy predpovedajú príchod bezzrkadlovky Canon EOS M50 II a blesku Speedlite EL-1. Očakáva sa, že fotoaparát bude mať IBIS stabilizáciu. Zatiaľ nie sú k dispozícii podrobnejšie informácie a obrázky, ale predstavenia by sme sa mali dočkať už čoskoro. Canon má vraj v pláne predstaviť postupne aj nové objektívy: EF-M 15 mm f / 2 STM, EF-M 50 mm f / 2 STM, EF-M 60 mm f / 4 Macro IS STM, EF-M 18-45mm f / 2,8-4 IS STM a EF-M 100 - 300 mm f / 5,6 - 8 IS STM.
  • Canon má zaregistrované dva nové objektívy, ktorých by sme sa mohli dočkať do konca roka. Sú to RF 50 mm f / 1,8 STM a RF 70-200 mm f / 4L IS USM.
  • Už tento mesiac by sme sa mali vraj dočkať predstavenia objektívu Fujifilm XF 10-24mm f/4 Mark II. Neskôr by mali byť predstavené aj objektívy Fujifilm XF 27mm f/2.8 Mark II a Fujifilm XF 70-300mm f/4-5.6.
  • Adobe pridá do modulu ACR a tým aj do Lightroomu funkciu Advance Color Grading. Táto funkcia je štandardom pri spracovaní videa, ale je čoraz populárnejšia pri úpravách fotografií. Nedávno ju dostal aj Zoner Photostudio. Advance Color Grading nahradí funkciu Split toning.


  • 14. októbra budú oficiálne predstavené Nikony Z7 II a Z6 II. Predstavenie bude online, odpočítavanie môžete sledovať na stránkach Nikonu, kde sa môžete prihlásiť aj na odber noviniek.

  • Olympus dokončil dohodu so spoločnosťou JIP o predaji divízie zobrazovacej techniky. 2. januára 2021 bude 95% tejto divízie prevedených do spoločnosti OJ Holdings, Ltd., spoločnosti založenej spoločnosťou JIP špeciálne pre tento prevod. Obchodné, marketingové, výskumné a vývojové činnosti budú presunuté do nového sídla v Hachioji v Tokiu v Japonsku. Výroba bude pokračovať vo vietnamských továrňach spoločnosti Olympus v provincii Dong Nai. Nová spoločnosť sa má volať OM Digital Solutions.
  • Canon vytlačil najdlhšiu fotografiu a zapísal sa do Guinessovej knihy rekordov. Stalo sa tak na podujatí Oberstdorf Photo Summit. Fotografia má dĺžku 109 metrov a bola vytlačená na tlačiarni imagePROGRAF PRO-6100. Fotografia bola vystavená na skokanskom mostíku v Oberstdorfe.
  • V pripravovanom Luminari AI sa majú objaviť pokročilé šablóny. Šablóny majú byť presety na stereoidoch. Umelá inteligencia začne fungovať hneď, ako otvoríte obrázok v Luminar AI. Softvér identifikuje obsah obrázka, analyzuje potenciálne problémové miesta a zhodnotí hĺbku obrazu. Luminar AI potom ponúka zoznam starostlivo vybraných šablón, z ktorých si môžu používatelia vyberať.


Novinky

Tamron už oficiálne predstavil nový objektív 70-300mm f/4.5-6.3 Di III RXD so Sony E-bajonetom. Jedná sa o kompaktný teleobjektív s hmotnosťou 545 g. Zaostrovanie zabezpečuje tichý krokový motor RXD (Rapid eXtra-silent stepping Drive). Optický dizajn sa skladá z 15 prvkov v 10 skupinách s BBAR antireflexnými vrstvami. Priemer filtra 67 mm. Objektív má utesnenú konštrukciu a podporuje funkcie Fast Hybrid AF, Eye AF, Direct Manual Focus (DMF) a zabudovanú korekciu chýb. Novinku je možné predobjednať už aj u nás za cenu 699€.

https://www.tamron.eu/magazine/blog/detail/70-300mm-f45-63-di-iii-rxd-model-a047-1051/

Sigma oficiálne predstavila objektív 105mm f/2.8 DG DN Macro Art. Objektív je utesnený a poskytuje mierku zväčšenia 1:1. Optická konštrukcia je novo navrhnutá, zaostrovanie zabezpečuje hypersonický motorček, clonový prstenec môže fungovať plynule alebo po krokoch, na objektíve nájdete aj limiter zaostrovacej vzdialenosti. Optická sústava sa skladá z 17 prvkov v 12 skupinách, clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Priemer filtra je 62 mm. Predaj má začať koncom októbra, cena je $799. Objektív sa bude predávať v prevedeniach s bajonetom L a bajonetom E.

https://www.sigmaphoto.com/105mm-f2-8-dg-dn-macro-a

Inšpirácia

V poslednom čase viac sledujem videá fotografa Nigela Dansona. Aktuálne aj vám príde vhod 7 tipov pre jesennú krajinársku fotografiu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
fotorado
2020-10-05 14:43:51
Ten Luminar AI bude zaujimavy na fotky publikovane na Instagrame. Nakolko prave Instagram je idealne miesto na publikovanie viac saturovanych a prikraslenych fotografii. Taketo fotky maju na Instagrame vacsi uspech (viac lajkov) Dalo sa to cakat, nakolko su momentalne presety v mode a kazdy spravny influencer vydava svoje presety na predaj. Takze cielova skupina je dobra a odberatelov mat urcite budu. Ak Luminar AI spracuje fotografiu tak ze namiesto 100 lajkov dostane 1000 bude mat buducnost. Teraz uz len vela vela fotit a krmit Luminar AI.
 
matpi
2020-10-05 23:37:16
príspevok od: fotorado
Ten Luminar AI bude zaujimavy na fotky publikovane na Instagrame. Nakolko prave Instagram je idealne miesto na publikovanie viac saturovanych a prikraslenych fotografii. Taketo fotky maju na Instagrame vacsi uspech (viac lajkov) Dalo sa to cakat, nakolko su momentalne presety v mode a kazdy spravny influencer vydava svoje presety na predaj. Takze cielova skupina je dobra a odberatelov mat urcite budu. Ak Luminar AI spracuje fotografiu tak ze namiesto 100 lajkov dostane 1000 bude mat buducnost. Teraz uz len vela vela fotit a krmit Luminar AI.
Ak sa chces takto prezentovat, tak smelo do toho.
 
fatality
2020-10-05 23:58:32
príspevok od: fotorado
Ten Luminar AI bude zaujimavy na fotky publikovane na Instagrame. Nakolko prave Instagram je idealne miesto na publikovanie viac saturovanych a prikraslenych fotografii. Taketo fotky maju na Instagrame vacsi uspech (viac lajkov) Dalo sa to cakat, nakolko su momentalne presety v mode a kazdy spravny influencer vydava svoje presety na predaj. Takze cielova skupina je dobra a odberatelov mat urcite budu. Ak Luminar AI spracuje fotografiu tak ze namiesto 100 lajkov dostane 1000 bude mat buducnost. Teraz uz len vela vela fotit a krmit Luminar AI.
sme sa dopracovali
 
fotorado
2020-10-06 07:43:22
Chlapci ja netvrdim ze si ho idem kupovat ja. Ja tvrdim ze si svojich pouzivatelov urcite najde a je mi jasna cielova skupina. Musime sa vsak prebrat, fotograficky svet sa za posledne roky posunul niekam uplne inam. Co tu sledujem po diskusiach tak sa tu odmieta fotografovanie mobilom, Instagram, presety, programy ktore obsahuju umelu inteligenciu atd. Presne si pamatam ked prisli digitalne zrkadlovky takto na ne reagovali fotografi ze je to smrt fotografie a ze kam sme sa dopracovali? Rozumiem ze tu na Ephote su len majstri svojho fachu ktori tvoria uzasne umelecke diela na tych najuzasnejsich fotoaparatoch a retusuju ak tak len nejake drobnosti a aj to len na vytlacenej fotografii stetcom a farbami. Ale skratka umela inteligencia je uz aj v tych najuzasnejsich fotoaparatoch, lebo aj meranie expozicie v zrkadlovke je uz umela inteligencia.
 
landov
2020-10-06 09:13:24
V niektorych aspektoch je AI naozaj vyznamnym prinosom pre kazdeho fotografa. Osobne urcite nepojdem cestou Luminar AI, to je mi proti srsti. Ale skuste si napr. Topaz DeNoise AI a uvidite sami.
 
luboslav
2020-10-06 09:28:04
Luminar resp. teda Skylum neustále zavádza klientov. Na začiatku vraj náhrada za Ligthroom bez predplatenia. Najprv som kupil verziu 2108, potom 3, poriadne to nefungovalo, katalóg úplná tragédia, potom 4. Pod Win stále nie sú tie iste funkcie ako pod MAC OS. Stále sľubujú ničo čo nedokážu splniť. A od pôvodného zámeru "plnohodnotná náhrada za Lightroom" sa úplne vzdialili, je to použiteľné len ako plugin pod Lightroom.
A s Luminar AI to pochovali celé, prehlásenia CEO že nechcú byť ako iné programy na úpravu fotiek (Lightroom) ukončujú podporu Luminar 4 a už nebude Luminar 5 a bude len Luminar AI. Úpravy z Luminar 4 neprenesiete pod Luminar AI, iba ako tiff. CHA-CHA.
Ostávam na Lightroome a Luminar 4 len ako plugin.

Zaujímalo ma ako to vidí Karol Srnec. Chcel sa viac venovať úpravám v Luminari. Ako vidí ten program v porovnaní s Lightroomom.
 
fotorado
2020-10-06 10:33:53
Ja by som konecne prijal taku umelu inteligenciu ktora by v adresari v ktorom mam 2000 fotiek z nejakej akcie vyselektovala 50 najlepsich. Ale ze by vybrala presne tie ktore by som vybral aj ja. Ak by som sa mohol na umelu inteligenciu v tomto spolahnut a nemusel by som to po nej kontrolovat bol by som spokojny. Lebo to co ma Lightroom ako umelu inteligenciu Vyber najlepsich fotografii tak sme sa netrafili ani raz
 
fatality
2020-10-06 10:42:46
príspevok od: fotorado
Chlapci ja netvrdim ze si ho idem kupovat ja. Ja tvrdim ze si svojich pouzivatelov urcite najde a je mi jasna cielova skupina. Musime sa vsak prebrat, fotograficky svet sa za posledne roky posunul niekam uplne inam. Co tu sledujem po diskusiach tak sa tu odmieta fotografovanie mobilom, Instagram, presety, programy ktore obsahuju umelu inteligenciu atd. Presne si pamatam ked prisli digitalne zrkadlovky takto na ne reagovali fotografi ze je to smrt fotografie a ze kam sme sa dopracovali? Rozumiem ze tu na Ephote su len majstri svojho fachu ktori tvoria uzasne umelecke diela na tych najuzasnejsich fotoaparatoch a retusuju ak tak len nejake drobnosti a aj to len na vytlacenej fotografii stetcom a farbami. Ale skratka umela inteligencia je uz aj v tych najuzasnejsich fotoaparatoch, lebo aj meranie expozicie v zrkadlovke je uz umela inteligencia.
podla 2-3 typkov sudis cele ephoto? ze odmietaju fotenie mobilom,instagram,presety a pod..
k mobilom som sa uz vyjadril v inej teme,dobry zaznamnik pre chvile,ked nemas nic ine pri sebe,
kvalita ide hore,ale nikdy nedosiahne level vacsich snimacov a skiel..takze ak to myslis s fotografiou
vaznejsie,vzdy skoncis pri niecom kvalitnejsom(ak to uz nemas a mobil pouzivas tak,ako som napisal vyssie)..
ad.instagram..narazal som na toto "Ak Luminar AI spracuje fotografiu tak ze namiesto 100 lajkov dostane 1000 bude mat buducnost"..no ak ide v tvojom(ich) svete len o to,ako dostat co najviac lajkov za 0.25sec prezretia jednomegapixelovej fotky(+ktovie kolko ich dali boti,ktorych je len na instagrame 100 milionov) tak by tych botov a AI mohli prepojit a bolo by to dokonale ..AI by upravovala fotky podla algoritmu vkusu botov a tych lajkov by bolo ze uplne najviac
ad.presety..ak to niekomu staci,ze klik a uuuuu,ooo,paraaada..ok..ale daju sa vyuzit aj uzitocnejsie,na odpich k svojej uprave..tam su fajn a setria cas..
AI sa samozrejme nevyhneme..ale tiez bude rozdiel,nechat ju robit vsetko,alebo len nejake nudne
mechanicke,opakujuce sa cinnosti..ak by za mna mala robit vsetko AI,co budem robit ja?
nudit sa a sparat v nose?
no a ta zaverecna ironicka poznamka..ano,su tu majstri svojho fachu,najma v krajinarskej fotografii,
ktorym ty,ja nesiahame tvorbou ani po paty..
a dosiahli vysledky prave pouzitim kvalitnych fotakov,skiel,postupov ci v terene alebo v postprocese..
a aj na tvojich fotkach na instagrame okamzite vidno,ktore boli fotene mobilom a ktore fotakom..
ked to vsak dnesnej generacii "posunutej za posledne roky niekam uplne inam" staci,ok..
mnohym ludom dnes stacia mp3,namiesto wav,flac,vinylov a kvalitnych zostav,staci im fastfood,
namiesto kvalitnej kuchyne,stacia im rozne taketo nahrazky,lebo "doba je rychla" a kvantita predbieha kvalitu..to ale neznamena,ze taki musime byt vsetci
a ja mam rad taketo ostrovceky "nenormality".. ..


 
fotorado
2020-10-06 10:56:31
No konečne to tu žije...
 
close
2020-10-06 11:57:27
AI je super vec ale netreba zabúdať že nemá cit a charakter takže pri niečom takom ako je fotografia to môže upraviť síce pekne podľa nejakého štandardu, ale práve väčšina známych a úspešných fotografov má svojou úpravou charakteristický rukopis, ktorý dokážeš spoznať okamžite ako sa na tú fotografiu pozrieť a práve také veci ako preexponovať alebo naopak podexponovať záber, lebo to vyjadrí lepšie myšlienku fotky nikdy AI nepochopí tá pôjde vždy po štandarde a výsledok bez ďalšieho zásahu môže byť pekný ale sterilný zas pozitívum, že keď bude plný internet sterilných záberov aspoň o to viac vynikne niekto kto fotke dá dušu
 
blahoslav J B Art
2020-10-06 12:53:13
príspevok od: fotorado
Ja by som konecne prijal taku umelu inteligenciu ktora by v adresari v ktorom mam 2000 fotiek z nejakej akcie vyselektovala 50 najlepsich. Ale ze by vybrala presne tie ktore by som vybral aj ja. Ak by som sa mohol na umelu inteligenciu v tomto spolahnut a nemusel by som to po nej kontrolovat bol by som spokojny. Lebo to co ma Lightroom ako umelu inteligenciu Vyber najlepsich fotografii tak sme sa netrafili ani raz
este nikdy sa mi nepodarilo mat 50 najlepsich zaberov z 1 akcie ... vzdy to bolo len par kusov ... 1, 2 , 3, max. 5 nech nezeriem
 
fotorado
2020-10-06 13:06:38
príspevok od: blahoslav J B Art
este nikdy sa mi nepodarilo mat 50 najlepsich zaberov z 1 akcie ... vzdy to bolo len par kusov ... 1, 2 , 3, max. 5 nech nezeriem
Tak to si neviem predstavit kolko fotiek by si musel nacvakat na svadbe ak by si mal dodat 50ks. 35 tisic zaberov? 😂
 
Rofo
2020-10-06 13:08:29
príspevok od: close
AI je super vec ale netreba zabúdať že nemá cit a charakter takže pri niečom takom ako je fotografia to môže upraviť síce pekne podľa nejakého štandardu, ale práve väčšina známych a úspešných fotografov má svojou úpravou charakteristický rukopis, ktorý dokážeš spoznať okamžite ako sa na tú fotografiu pozrieť a práve také veci ako preexponovať alebo naopak podexponovať záber, lebo to vyjadrí lepšie myšlienku fotky nikdy AI nepochopí tá pôjde vždy po štandarde a výsledok bez ďalšieho zásahu môže byť pekný ale sterilný zas pozitívum, že keď bude plný internet sterilných záberov aspoň o to viac vynikne niekto kto fotke dá dušu
Nebol by som az taky optimista ... Ten charakteristicky rukopis fotografa o ktorom pises umela inteligencia lahko rozozna a bude ho schopna napodobnit. Ked jej ukazez napriklad 20 kreativne preexponovanych fotografii a zadas jej upravit 21 fotografiu, tak sa bude snazit ju upravit podla tych predoslych. A ty nerozoznas ktora fotka je produkovana fotografom a ktora umelou inteligenciou.
 
MagickVamp
2020-10-06 14:02:36
príspevok od: Rofo
Nebol by som az taky optimista ... Ten charakteristicky rukopis fotografa o ktorom pises umela inteligencia lahko rozozna a bude ho schopna napodobnit. Ked jej ukazez napriklad 20 kreativne preexponovanych fotografii a zadas jej upravit 21 fotografiu, tak sa bude snazit ju upravit podla tych predoslych. A ty nerozoznas ktora fotka je produkovana fotografom a ktora umelou inteligenciou.
100%ne ak je niekto narocny, to nebude asi nikdy. Taktiez do tvojho orezu sa ti tazko presne trafi. Ale post proces sa velmi zjednodusi. Vacsina fotografov aj tak post proces vnima len ako nutne zlo. Krasne to boli casy ked clovek odfotil foto, stacilo ze bola ostra a nezasumena a kazdi bol spokojni, post proces ak neratam pridanie kontrastu nebol extra nutny. V principe sa k tym casom vratime...odfotime a kazdi bude spokojni bez toho aby sme to museli extra upravovat, lebo program to spravi za nas...

Zaujimave bude aj dopocitavanie detailov a odsumovanie cez umelu inteligenciu. V buducnosti velka vec, sum a detaili aj na ISO12800 tak vdaka AI bude mozno raz vyzerat ako ISO100. Najdvolezitejsi HW vo fotaku bude procesor.
 
blahoslav J B Art
2020-10-06 14:19:45
príspevok od: fotorado
Tak to si neviem predstavit kolko fotiek by si musel nacvakat na svadbe ak by si mal dodat 50ks. 35 tisic zaberov? 😂
nie ... tiez by som nafotil 2000 zaberov ... a dodal by som 5 najlepsich ... a potom dalsich 45 horsich
 
fatality
2020-10-06 14:20:46
príspevok od: Rofo
Nebol by som az taky optimista ... Ten charakteristicky rukopis fotografa o ktorom pises umela inteligencia lahko rozozna a bude ho schopna napodobnit. Ked jej ukazez napriklad 20 kreativne preexponovanych fotografii a zadas jej upravit 21 fotografiu, tak sa bude snazit ju upravit podla tych predoslych. A ty nerozoznas ktora fotka je produkovana fotografom a ktora umelou inteligenciou.
tak potom netreba zabudat este na druhu vec..ze i cesta muze byt cil,ako spieva Mnaga a Zdorp
mna to proste bavi otvorit si raw v lightroome a hrat sa..a vyvolat si ho podla seba a potom ho este
dotuknut v photoshope..a casto krat je to vzdy s inym "rukopisom"..inak makro,inak portret,krajinu - jar,leto,jesen,zimu....atd..
 
fotorado
2020-10-06 15:12:59
príspevok od: blahoslav J B Art
nie ... tiez by som nafotil 2000 zaberov ... a dodal by som 5 najlepsich ... a potom dalsich 45 horsich
Cize 50 najlepsich z tych 2000
 
close
2020-10-06 15:53:20
príspevok od: fatality
tak potom netreba zabudat este na druhu vec..ze i cesta muze byt cil,ako spieva Mnaga a Zdorp
mna to proste bavi otvorit si raw v lightroome a hrat sa..a vyvolat si ho podla seba a potom ho este
dotuknut v photoshope..a casto krat je to vzdy s inym "rukopisom"..inak makro,inak portret,krajinu - jar,leto,jesen,zimu....atd..
Presne takto som to myslel ...s tym exponovanim to bol len priklad ale častokrat fotograf venuje fotke niekoľko otvorení v lightroome a pri tej svetovej extra triede nie je nezvyčajné že upravenú foto nechajú “odležať” pár dní a potom sa ešte k nej vrátia na nejaké posledné úpravy
 
close
2020-10-06 15:58:13
príspevok od: Rofo
Nebol by som az taky optimista ... Ten charakteristicky rukopis fotografa o ktorom pises umela inteligencia lahko rozozna a bude ho schopna napodobnit. Ked jej ukazez napriklad 20 kreativne preexponovanych fotografii a zadas jej upravit 21 fotografiu, tak sa bude snazit ju upravit podla tych predoslych. A ty nerozoznas ktora fotka je produkovana fotografom a ktora umelou inteligenciou.
Ale toto je zasa iba štandardizovanie....to že jej ukazes 20 takých “trikov” a už na 21 to spraví aj ona je skôr strojové učenie kde podľa množstva výsledkov vie čo najpresnejšie spraviť ten ďalší výsledok ... to s exponovaním bol len príklad ale princip je v tom že ty píšeš že mu zadáš 20 takých kreatívnych fotografií a o to ide že ked mu to ukazes od jedneho fotografa tak vlastne napodobnuje jedneho a stačí robit niečo trochu inak a uz sa vieš pred AI ukázať...a keď jej dáš 20fotografov s takými fotkami zas z toho bude len priemerovať do nejakého bezduchého štandardu pri ktorom si maximalne povieš hmm pekne ale nulová emócia
 
JanM
2020-10-06 16:52:17
príspevok od: landov
V niektorych aspektoch je AI naozaj vyznamnym prinosom pre kazdeho fotografa. Osobne urcite nepojdem cestou Luminar AI, to je mi proti srsti. Ale skuste si napr. Topaz DeNoise AI a uvidite sami.
Pravda. V slabej chvíli som kúpil Luminar 3, ale veľmi rýchlo zostal zabudnutý. Úplne iné café je Topaz AI. DeNoise AI, Sharpen AI aj Gigapixel AI. Nie najlacnejšie ale bez nich si už svoj workflow ani neviem predstaviť. V kombinácii s LR alebo Capture One ideálne.
 
blahoslav J B Art
2020-10-06 17:07:06
príspevok od: fotorado
Cize 50 najlepsich z tych 2000
asi takto ... ja pre seba by som si nechal tych 5 ... ale ak svadobcania pozaduju 50, tak by som z kosa vybral aj tych 45 ... ako hovorime my svadobni fotografi ... kvantita na ukor kvality
 
luboslav
2020-10-06 17:17:41
príspevok od: JanM
Pravda. V slabej chvíli som kúpil Luminar 3, ale veľmi rýchlo zostal zabudnutý. Úplne iné café je Topaz AI. DeNoise AI, Sharpen AI aj Gigapixel AI. Nie najlacnejšie ale bez nich si už svoj workflow ani neviem predstaviť. V kombinácii s LR alebo Capture One ideálne.
Taktiež rozmýšľam nad DeNoise AI, resp. aj Sharpen.
Odporúčaš?
 
MagickVamp
2020-10-06 17:56:01
príspevok od: JanM
Pravda. V slabej chvíli som kúpil Luminar 3, ale veľmi rýchlo zostal zabudnutý. Úplne iné café je Topaz AI. DeNoise AI, Sharpen AI aj Gigapixel AI. Nie najlacnejšie ale bez nich si už svoj workflow ani neviem predstaviť. V kombinácii s LR alebo Capture One ideálne.
Ten gigapixel ai fakt tak brutalne dopocita detaili? Podla toho co som bidel tak v podstate aj doostri
 
Rofo
2020-10-06 18:37:39
príspevok od: close
Ale toto je zasa iba štandardizovanie....to že jej ukazes 20 takých “trikov” a už na 21 to spraví aj ona je skôr strojové učenie kde podľa množstva výsledkov vie čo najpresnejšie spraviť ten ďalší výsledok ... to s exponovaním bol len príklad ale princip je v tom že ty píšeš že mu zadáš 20 takých kreatívnych fotografií a o to ide že ked mu to ukazes od jedneho fotografa tak vlastne napodobnuje jedneho a stačí robit niečo trochu inak a uz sa vieš pred AI ukázať...a keď jej dáš 20fotografov s takými fotkami zas z toho bude len priemerovať do nejakého bezduchého štandardu pri ktorom si maximalne povieš hmm pekne ale nulová emócia
AI urobi len to iste co robi clovek. Bude sa ucit pomocou inych diel. Bude napodobnovat. Emocie nie su vo fotke ale su v ludoch, ktori sa na fotku pozeraju.

V hudbe dokaze dnes umela inteligencia dokoncit Beethovenovu desiatu symfóniu. Tak preco by v buducnosti nebolo mozne vytvorit pomocou AI fotku ktora zozne lajky?
https://svet.sme.sk/c/22283637/beethovenovu-desiatu-symfoniu-dokoncuje-umela-inteligencia.html
 
mab
2020-10-06 19:06:56
príspevok od: fotorado
No konečne to tu žije...
oui? tu už dávno zdochol pes...
 
JanM
2020-10-06 20:13:58
príspevok od: luboslav
Taktiež rozmýšľam nad DeNoise AI, resp. aj Sharpen.
Odporúčaš?
Jednoznačne áno.
 
JanM
2020-10-06 20:20:42
príspevok od: MagickVamp
Ten gigapixel ai fakt tak brutalne dopocita detaili? Podla toho co som bidel tak v podstate aj doostri
Až taký 1000% zázrak to zase nie je. Záleží aj od fotografie, ale vo väčšine prípadov je výsledok prekvapujúco dobrý. Najmä ak veľa cropujes.
 
MagickVamp
2020-10-07 08:21:58
príspevok od: JanM
Až taký 1000% zázrak to zase nie je. Záleží aj od fotografie, ale vo väčšine prípadov je výsledok prekvapujúco dobrý. Najmä ak veľa cropujes.
Oplati sa kupovat vsetky? Alebo staci jeden? Napriklad ten gigapixel? Lebo mam pocit ze ten aj doostri, aj dopocita, a sum si uz clovek asi polahky stiahne ked ma tolko detailov, ci?
 
JanM
2020-10-07 11:00:52
príspevok od: MagickVamp
Oplati sa kupovat vsetky? Alebo staci jeden? Napriklad ten gigapixel? Lebo mam pocit ze ten aj doostri, aj dopocita, a sum si uz clovek asi polahky stiahne ked ma tolko detailov, ci?
Ja som na to išiel opačne. DeNoise a Sharpen boli na offer v balíku s Gigapixelom a aj JPEG to RAW. Všetky štyri programy za cenu menej než len DeNoise a Sharpen spolu. O DeNoise som vedel že je super, Sharpen tak isto. Vela fotografov čo tu poznam ich používa a výsledky sú výborné, tak nebolo čo rozmýšľať. Gigapixel používam len keď potrebujem dohnať pixely čo som stratil cropom. Ak ti ide viac o ostrenie, DeNoise okrem odstranenia sumu robí aj predostrenie. Sharpen zase aj kus odsumi. Dajú sa stiahnuť 30 daňové free trials najlepšie vyskúšať sám. Nič za to nedáš.
 
MagickVamp
2020-10-07 11:16:36
príspevok od: JanM
Ja som na to išiel opačne. DeNoise a Sharpen boli na offer v balíku s Gigapixelom a aj JPEG to RAW. Všetky štyri programy za cenu menej než len DeNoise a Sharpen spolu. O DeNoise som vedel že je super, Sharpen tak isto. Vela fotografov čo tu poznam ich používa a výsledky sú výborné, tak nebolo čo rozmýšľať. Gigapixel používam len keď potrebujem dohnať pixely čo som stratil cropom. Ak ti ide viac o ostrenie, DeNoise okrem odstranenia sumu robí aj predostrenie. Sharpen zase aj kus odsumi. Dajú sa stiahnuť 30 daňové free trials najlepšie vyskúšať sám. Nič za to nedáš.
Super a este jedna otazka. Ked zaplatim, je to na rok, ci uz natrvalo moje? Ak natrvalo, updatuje sa to ci nie?
 
PeCh
2020-10-07 14:18:41
Umelá inteligencia neexistuje. Zatiaľ. To čo sa označuje ako umelá inteligencia je obyčajný algoritmus, ktorý funguje tak, že hľadá "štatistické korelácie" medzi vstupom a výstupom. Nevieš to dobre pomenovať a už vonkoncom nevieš zrozumiteľne vysvetliť, čo robí, tak to pomenuješ umelá inteligencia. Na tento pojem veľa ľudí reaguje, tak je to výborné marketingové lákadlo.

To neznamená, že to nie je použiteľné, ale niekedy sa jednoducho netrafí a kreativitu nahradí len ťažko. Stačí si pozrieť nejaké abstraktné obrazy. Tak tie najkrajšie vôbec nie sú oceňované. To ktoré sú výnimočné sú často doslova škaredé, ale možno preto sú originálne a vysoko cenené. Potom je však otázka, či chceš mať obraz, ktorý sa ti páči alebo ten, ktorý je vysoko cenený ale nebude sa páčiť práve tebe.

BTW takejto AI dali za úlohu rozpoznávať na fotkách tanky. Naučila sa rozdeľovať fotky na tie, ktoré boli fotené za slnka a tie, ktoré boli fotené v zamračenom počasí. Podobne keď učili rozpoznávať mužov od žien, tak zlyhávala napríklad v prípade beatlsákov (v podstate mala problém s dlhými vlasmi u mužov). Pri úprave fotiek sa ľahko stane, že bude preferovať nejaký konkrétny štýl alebo farebné podanie a fotky, na ktorých bude zaujímavá emócia podhodnotí. Pri úprave sa zase naučí doostriť, zvýšiť saturáciu, odšumieť, zosvetliť, narovnať horizont... proste bude používať niekoľko presetov na niekoľko typov scén.
 
JanM
2020-10-07 14:28:31
príspevok od: MagickVamp
Super a este jedna otazka. Ked zaplatim, je to na rok, ci uz natrvalo moje? Ak natrvalo, updatuje sa to ci nie?
Natrvalo. Minor updates chodia zadarmo. Topaz používam od začiatku apríla a už bolo niekoľko updatov. Za major update predpokladam že budú chcieť zaplatiť. Väčšinou menej ako cena plnej verzie ak už máš predchádzajúcu verziu. Tak to býva. Zatiaľ neavizuju nič.
 
Rofo
2020-10-09 02:53:06
príspevok od: PeCh
Umelá inteligencia neexistuje. Zatiaľ. To čo sa označuje ako umelá inteligencia je obyčajný algoritmus, ktorý funguje tak, že hľadá "štatistické korelácie" medzi vstupom a výstupom. Nevieš to dobre pomenovať a už vonkoncom nevieš zrozumiteľne vysvetliť, čo robí, tak to pomenuješ umelá inteligencia. Na tento pojem veľa ľudí reaguje, tak je to výborné marketingové lákadlo.

To neznamená, že to nie je použiteľné, ale niekedy sa jednoducho netrafí a kreativitu nahradí len ťažko. Stačí si pozrieť nejaké abstraktné obrazy. Tak tie najkrajšie vôbec nie sú oceňované. To ktoré sú výnimočné sú často doslova škaredé, ale možno preto sú originálne a vysoko cenené. Potom je však otázka, či chceš mať obraz, ktorý sa ti páči alebo ten, ktorý je vysoko cenený ale nebude sa páčiť práve tebe.

BTW takejto AI dali za úlohu rozpoznávať na fotkách tanky. Naučila sa rozdeľovať fotky na tie, ktoré boli fotené za slnka a tie, ktoré boli fotené v zamračenom počasí. Podobne keď učili rozpoznávať mužov od žien, tak zlyhávala napríklad v prípade beatlsákov (v podstate mala problém s dlhými vlasmi u mužov). Pri úprave fotiek sa ľahko stane, že bude preferovať nejaký konkrétny štýl alebo farebné podanie a fotky, na ktorých bude zaujímavá emócia podhodnotí. Pri úprave sa zase naučí doostriť, zvýšiť saturáciu, odšumieť, zosvetliť, narovnať horizont... proste bude používať niekoľko presetov na niekoľko typov scén.
Pokial je algoritmus dobre napisany, tak keby si sutazil v rozpoznavani zien a muzov s umelou inteligenciou, tak v dnesnej dobe uz nemas sancu vyhrat. Urobil by si viacej chyb a to nehovorim aky by si bol v tom pomaly.
Umela inteligencia sa zacina pouzivat aj v kreativnom priemysle, aj ked sa o tom nehovori. Napriklad pop music, alebo filmove scenare ... Niektore z najvacsich hitoviek ktore pocuvame z radii uz vznikaju za asistencie umelej inteligencie.
Podla toho co citam, mnohi tuto oblast podcenujete, ale aby ste potom neboli prekvapeni
 
Porubo
2020-10-10 12:47:05
Co sa tyka UI tak napredovanie je velmi rychle:
TecoGAN:
https://www.youtube.com/watch?v=MwCgvYtOLS0
AIVA:
https://www.youtube.com/channel/UCykVChITx5kqBoGkzfz8iZg
To druhe jeden skladatel vraj vyuzil pri dokonceni poslednych dvoch viet Shubertovej 8. symfonie. Beriem to vsak s velkym zrnkom soli ako sa vravi. Dalo by sa vycitat ze hudba je prilis opakujuca sa a styl nie je uplne Shubertov, ale aj tak styl je dostatocne podobny a hudba sa da velmi dobre pocuvat, a na to ze je to pionersky pocit je to viac nez ohromujuce. Skor by som vycital ze nevieme do akej miery robil zasahy skladatel Lucas Cantor: Vraj robil celu orchestraciu (co by az tak nevadilo vid. Ravel, Stokowski nijak nezatienili povodne partitury), ale neviem kolko este okrem toho robil zasahov.
https://www.youtube.com/watch?v=_6OUGRsslJY
Uz sa tesim na den ked si kazdy den budem moct vypocut uplne novu symfoniu podla zadanych parametrov, ako zaner, podobnost k skladatelovi a podobne. Ten den nie je daleko
To dotvaranie obrazov, to prve, ma velmi hlboke filozoficke implikacie. Premyslam zeby sa to dalo vyuzit vo virtualnej realite na lokalne renderovanie reality aby sa zdala bohatsia ako model v pozadi. A to ma, ci chcem ci nechcem, vediem k trileme od Nicka Bostroma a zlahka premyslam ci s tym nesuvisi princip neurcitosti alebo ine javy...
Veru aj som rad ze zname tvrdenie od Francisa Fukuyamu ze historia sa cca v roku 1989 skoncila sa nepotvrdilo a zijeme vo velmi zaujimavej historickej dobe:
https://en.wikipedia.org/wiki/End_of_history
To ako pomoze UI vo fotografii ma z toho vsetkeho najmenej trapi, to len taka technicka drobnost, nepodstatnost. Futurologicke, sociologicke, ekonomicke a filozoficke implikacie budu omnoho podstatnejsie a zaujimavejsie.
 
marianr
2020-10-12 13:55:25
Tak určiteeee!

https://www.digimanie.cz/kdyz-se-sekne-ai-facebook-smazal-fotku-cibule-byla-prilis-sexy/8591
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované