Hore

Hrozí ultrazoomom osud dinosaurov?

Odkiaľ sa vzali?

Na počiatkoch digitalizácie tu boli jednoduché fotoaparáty, často prapodivných tvarov a na druhom konci príšerne drahá snaha pridať filmovým zrkadlovkám digitálny snímač. Väčšiu šancu na komerčný úspech mali tie lacnejšie (nie lacné) fotoaparáty. Z takmer nepoužiteľnej technickej hračky sa postupne vyvinuli kompaktné fotoaparáty. Čas zrkadloviek mal prísť až o niekoľko rokov. Kompakty sa neustále zlepšovali a fotografom postupne dochádzalo, že digitalizácia je nevyhnutná. Digitál lákal mnohými výhodami. Najmä tou, že po investovaní do fotoaparátu a pamäťovej karty, fotograf fotografoval prakticky zadarmo. Mnohých lákalo to, že si mohli fotografie upravovať sami a nespoliehať sa na obsluhu minilabu. Kompakty ale neboli ani zďaleka náhradou filmových zrkadloviek s ich výbavou a paletou objektívov. Fotografi boli ochotní prijať kvalitatívne kompromisy, kým sa na trhu neobjavia cenovo dostupné zrkadlovky. Chceli mať ale fotoaparát s funkciami zrkadlovky a objektív s väčším rozsahom ohniskových dĺžok. Výrobcovia im vyhoveli a na trh prišli ultrazoomy. V zahraničí sa ujal pre ne názov bridge camera.U nás sa niekedy mylne označujú ako EVF zrkadlovka.

Ultrazoom - fotoaparát, ktorý klame telom

Vzhľad ultrazoomu môže oklamať nejedného fotografa. Vyzerá takmer ako zrkadlovka, niekedy viac, niekedy menej. Pýši sa ovládačom programov, rukoväťou a objektívom výrazne vytŕčajúcim z tela. Výpočet funkcií je na dlhý zoznam, čo každého technofila len teší. Keď sa k tomu pridá hľadáčik nad displejom a sánky pre blesk, vo fotografovi skrsne myšlienka, žeby sa predsa len stal zázrak a za prijateľnú cenu zoženie takmer plnohodnotnú náhradu zrkadlovky. Väčšinou prichádza sklamanie. Ak nie, sú nároky fotografa menšie, než si myslel.


Prierez moderným ultrazoomom. Aj keď sa tvarovo podobá na zrkadlovku, príbuzný je s kompaktnými fotoaparátmi. Ultrazoomy nemajú zrkadlo, matnicu a hranol. Obraz je prenášaný na displej alebo do elektronického hľadáčiku.


Hore ultrazoom Nikon Coolpix P520, dole DSLR zrkadlovka Nikon D3200. Nefotograf, ktorý si ide kúpiť svoj prvý lepší fotoaparát, nemusí podľa obrázkov rozoznať rozdiel medzi obidvomi koncepciami.
 

Ultrazoom je vo svoje podstate kompakt. Osadený je malým snímačom, mnohonásobne menším než v akejkoľvek zrkadlovke. Tým je dané, že obrazový výstup nikdy nebude tak dobrý ako u zrkadlovky. Ultrazoom fotí ako kompakt. Presne tak a nie inak. Kto dúfa v niečo viac, bude sklamaný. Malý snímač spôsobuje, že aj pri väčšom rozsahu objektívu takmer neumožňuje pracovať s hĺbkou ostrosti. Tá je jedným z dôležitých vyjadrovacích prostriedkov fotografie, ktorý u ultrazoomu ale nenájdete. Má menší dynamický rozsah a produkuje omnoho viac šumu ako zrkadlovka.

Pozrime na jednu vyhľadávanú funkciu, ktorá na prvý pohľad má fotografovi priniesť kreativitu. Sú to pokročilé expozičné režimy PASM. Tie umožňujú kontrolovať expozičné parametre. Kombinácia času, clony a citlivosti tvorí expozíciu každej fotografie. Skúsený fotograf chce mať nad expozičným trojuholníkom kontrolu. Časom reguluje zachytenie pohybu, clonou hĺbku ostrosti. U ultrazoomu a vlastne aj bežnom kompakte toho ale veľa nezmôže. Ako sme si povedali, malý snímač veľa možností pracovať kreatívne s hĺbkou ostrosti neponúka. Prestavujete clonu a nič sa nedeje. Niektoré fotoaparáty majú dokonca len dve hodnoty clony! No a expozičný čas je rovnako dobre použiteľný. Krátke časy by vám mali pomôcť zachytiť pohyb ostro, zaostrovanie ultrazoomov je ale pre akčné fotografovanie príliš pomalé. Pomalšia je aj odozva spúšte, sériové snímanie je pomalé a obmedzené na pár záberov. Ultrazoom je skrátka vegeťák a nie trénovaný šprintér. O niečo lepšie sú použiteľné dlhšie časy používané za horších svetelných podmienok. Ale ak natrafíte na skutočne zlé podmienky, ultrazoomy neposkytujú dostatočne dlhé časy a zvýšenie citlivosti rýchlo vedie k výraznej degradácii obrazovej kvality. Zhrňme si to, tie najväčšie trumfy na ultrazoome nenájdete.

Jeden z benefitov kompaktov a ultrazoomov, snímanie videa, už nie je ich výsadou. Video zvláda každá súčasná zrkadlovka. Aj keď sa ešte pasujú s rýchlosťou zaostrovania, presvedčujú vynikajúcou obrazovou kvalitou, ktorá je využiteľná aj profesionálne. Ďalší z argumentov pre ultrazoom bolo snímanie makra. Áno, malý snímač uľahčoval snímanie detailných záberov. Neraz len zo vzdialenosti jedného či dvoch centimetrov. Ak sa nad týmto impresívnym údajom zamyslíte, musia vám prísť na um niektoré otázky. Nebudem si tieniť svetlo? Nevyplaším hmyz a drobné živočíchy? Nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Zlaté časy sú preč

Kým sa na pulty predajní nedostali prvé cenovo dostupnejšie zrkadlovky, zažívali ultrazoomy zlaté časy. Nemali sme na výber a tak sa ultrazoomy predávali jedna radosť. Čo že to nebola zrkadlovka, aspoň sme mali dojem, že máme fotografovanie pod kontrolou. Keď sme prišli na ich limity, urobili sme napokon zopár dobrých fotografií. Zrkadlovky medzi tým zľudoveli, stali sa dostupné. Jeden z hlavných argumentov pre ultrazoom, dostupná cena, je definitívne preč. Ultrazoomy preklenuli obdobie, keď si fotografi nemohli dovoliť zrkadlovky. Vďaka im za to, ale život ide ďalej.

Ešte aj dnes niektorí začiatočníci uvažujú nad ultrazoomom, aj keď ich ostatní presvedčujú, aby si kúpili zrkadlovku alebo aspoň CSC fotoaparát. Začiatočníci majú niekedy obavy, že zrkadlovka bude pre nich príliš náročná na obsluhu a vedomosti o fotografovaní. Nebojte sa. Zrkadlovka, najmä tá amatérska sa ovláda rovnako “ľahko” ako ultrazoom. Ak to zoberieme z druhej strany, ultrazoom sa ovláda rovnako “ťažko” ako zrkadlovka.


Minolta Dimage 7 spôsobila malú revolúciu. V čase, keď zrkadlovky mali rozlíšenie 3 Mpx, priniesol tento ultrazoom rozlíšenie cez 5 Mpx. Bol to sen každého amatérskeho fotografa. Zoom bol manuálny so závitom pre upevnenie filtrov a predsádok, naviac širokouhlý, hľadáčik bol výklopný a nechýbala ani pätica pre externý blesk. Nebol lacný, dnes by ste za tie peniaze mali full frame zrkadlovku.


Konica Minolta Dimage Z5, ultrazoom nižšej triedy. Jeden z najpopulárnejších modelov je typickým predstaviteľom fotoaparátu zo zlatej éry ultrazoomov.


Olympus Camedia C-770. Ultrazoomy Olympus patrili medzi najžiadanejšie. Rad C-7XX sa vyznačoval kompaktnými rozmermi.


Sony CyberShot DSC F-707 sa vyznačoval unikátnou konštrukciou. Objektív bol kĺbom spojený s telom, takže ním bolo možné otáčať. Bola to alternatíva k výklopným otočným displejom.

Dinosauri úplne nevyhynuli

Vážne, ich potomkami sú napríklad krokodíly alebo vtáci. A to je dobrá správa pre ultrazoomy a ich priaznivcov. Ak ste si dobre premysleli, čo od fotoaparátu chcete a vaším požiadavkám ultrazoom vyhovuje, kúpte si ho. Ešte pár rokov na trhu vydržia. Stále sa dobre uživia ako dobrí spoločníci na dovolenku či výlet. Veľký objektív vám umožní fotiť to, čo s kompaktom alebo setovým objektívom na zrkadlovke neodfotíte. Práve veľký rozsah objektívu je hlavnou devízou ultrazoomov. Za dobrých svetelných podmienok, pokiaľ  výrobca na objektíve príliš nešetril, môže byť obrazový výstup veľmi dobrý. Pozrite si napríklad fotografie z Canon Powershot SX50 HS.

Svoje využitie nájde ultrazoom aj v podnikaní. V niektorých firmách potrebujú silný teleobjektív za prijateľnú cenu. Napr. pri dokumentácii stavieb, elektrorozvodov, montáži antén a pod. Obrazová kvalita vtedy nie je až tak dôležitá, zrkadlovka s drahým teleobjektívom by bolo zbytočné plytvanie financiami.


Canon Powershot SX50 HS. Pri pohľade zhora je takmer na nerozoznanie od zrkadlovky. Vybavený je objektívom s neuveriteľným 50-násobným zoomom. Najdlhšie ohnisko je ekvivalentom 1200 mm superteleobjektívu!


Canon EF 1200/5,6L USM stojí 83 000$, a to v cene nie je fotoaparát a poriadný statív, bez ktorého sa s objektívom vôbec nedá fotiť. Hmotnosť je totiž 16,5 kg a rozmery 228x836 mm. Canon Powershot SX50 HS má rovnaké priblíženie, o málo horšiu svetelnosť F/6,5, ale so stabilizátorom a váži len 551 gramov. A to za cenu 479$, to je 173 ultrazoomov za cenu jedného superteleobjektívu.


Fujifilm X-S1 je asi najlepším ultrazoomom, aký bol vyrobený. Aj tak ale zrkadlovkám nedokáže konkurovať. Možno je to labutia pieseň ultrazoomov najvyššej triedy a výrobcovia sa budú sústrediť skôr na kompaktnejšie travelzoomy.

Záver

Ultrazoomy som zrovna nevynachválil, niektorí budú preto na mňa nahnevaní. Priznajme si to, ultrazoomy majú svoje najlepšie časy za sebou. Svedčia o tom nielen predajné čísla, ale aj malý záujem o informácie o nich. Kde sú tie časy, keď ste na fóre preberali, ktorý ultrazoom je lepší? Kto sa dnes rozhoduje medzi ultrazoomom a zrkadlovkou? Objavuje sa nová dilema. CSC alebo zrkadlovka? Ale o tom niekedy inokedy. Zatiaľ s nami ultrazoomy ešte nejakú tu chvíľu vydržia, aj keď už nie na výslní záujmu. Ešte stále majú čo ponúknuť.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
hugoba
2013-09-11 07:56:34
milé čitanie na ráno,a zaspomínanie si na Fuji 9600
 
calven
2013-09-11 08:19:20
príspevok od: hugoba
milé čitanie na ráno,a zaspomínanie si na Fuji 9600
U mňa jednoznačne Fuji S5600 Ach to boli časy...
 
dusan1973
2013-09-11 08:23:41
mne to pripomenulo môj canon powershot S2 IS
 
phototomas
2013-09-11 08:25:35
vďaka za príjemný článok, aj ja som si s úsmevom zaspomínal na svoju minoltu Z1. Keď som ju kúpil v roku 2003 to bola iná bomba . Je fakt že doba poskočila, veď za peniaze, ktoré ma stála sa dá kúpiť dnes lepšie zrkadlo
 
vd
2013-09-11 08:33:26
karol, to je blbost...
 
Martin Piňák
2013-09-11 09:02:08
Kde sú tie časy, keď sme na fóre vôbec niečo preberali
 
Marcel Rebro
2013-09-11 09:07:46
príspevok od: vd
karol, to je blbost...
uplny suhlas. ziadny osud dinosaurov ultrazoomom nehrozi. ultrazoomy s fulframe alebo stredofomatovym snimacom su uz na ceste...
 
marcus_labeo
2013-09-11 09:08:35
Triezvy a vecný "životopis" ultrazoomov. Rovnako aj ja vo svojom okolí pozorujem, že bývalí majitelia ultrazoomov neprechádzajú na novšie ultrzoomy, ale na zrkadlovky. Väčšina ich mala ako z núdze cnosť, keď by aj chceli DSLR, ale v danej dobe boli príliš drahé. Dnes, keď je entry-level DSLR už pod 300 eur, si kúpi ultrazoom len ten, kto chce veľmi dlhé ohniská. Kamarát nedávno kupoval nový foťák a jeho podmienka bola rozsah od cca. 28mm do min. 200 mm ekv. a to v jedinom objektíve, teda DSLR s dvojsetom 18-55 a 55-200 neprichádzala do úvahy a ultrazoomový 18-250 a pod. boli už cez jeho limit (a tiež nič extra kvalita). Tak nakoniec skončil u Pana FZ200 (čo je podľa mňa popri Fuji X-S1 jediný ultrazoom, ktorý dáva zmysel).
 
marcus_labeo
2013-09-11 09:13:53
P.S. Tu je stránka jedného Maďara, ktorý dokázal z ultrazoomu FZ200 na safari vytrieskať naozaj veľa: http://panasonic.net/avc/lumix/gallery/fz200/Bence_Mate/africa/index.html
 
viliamtel
2013-09-11 09:14:14
takých 600 mm na full frame hravo pochova aj 1200 mm na ultrazoome keďže možem robit kvalitne až 160- 200 percentne cropy nevyhoda kompaktov že každy vyrez z fotky z tak malého chipu je už blato ale hlavnú výhodu a využítie ultrazoomov vidím v televideu při takom ohnisku 1200 mm slušne televideo
 
JohnNewton
2013-09-11 09:40:25
príspevok od: marcus_labeo
P.S. Tu je stránka jedného Maďara, ktorý dokázal z ultrazoomu FZ200 na safari vytrieskať naozaj veľa: http://panasonic.net/avc/lumix/gallery/fz200/Bence_Mate/africa/index.html
No jo, Bence je svetoznámy wildlife fotograf
 
calven
2013-09-11 09:50:36
príspevok od: JohnNewton
No jo, Bence je svetoznámy wildlife fotograf
O ňom bol skvelý filmový dokument tuším na spektre. Odporúčam každému k zhliadnutiu. Kto by ho chcel vidieť, tak je k dispozícii aj v on-line požičovni, ktorej doména sa končí na .to
 
JohnNewton
2013-09-11 09:55:03
príspevok od: calven
O ňom bol skvelý filmový dokument tuším na spektre. Odporúčam každému k zhliadnutiu. Kto by ho chcel vidieť, tak je k dispozícii aj v on-line požičovni, ktorej doména sa končí na .to
Videl som
 
viliamtel
2013-09-11 10:24:59
príspevok od: JohnNewton
No jo, Bence je svetoznámy wildlife fotograf
mal na to idelane podmienky ked pozeram všetky fotky na iso 100 dobře vedel čo si može stym fotakom dovolit... dobré bočne svetlo a pravedepoobne bud fotene na malo vzdialenost alebo sa vtedy nechval vzduch...
 
marcus_labeo
2013-09-11 10:33:41
príspevok od: viliamtel
mal na to idelane podmienky ked pozeram všetky fotky na iso 100 dobře vedel čo si može stym fotakom dovolit... dobré bočne svetlo a pravedepoobne bud fotene na malo vzdialenost alebo sa vtedy nechval vzduch...
Nik netvrdí, že také fotky dostaneš z ultrazoomu bežne, ale ukazuje, čo maximálne dokážeš vytrieskať z foťáku s 1/2,3" čipom (ja som také fotky nespravil ani s APSC zrkadlovkou a sklom 55-300). V ideálnych podmienkach (dobré svetlo) a na vhodné žánre (wildlife) je ten FZ200 prekvapivo dobrý.
 
duves
2013-09-11 10:34:57
príspevok od: Marcel Rebro
uplny suhlas. ziadny osud dinosaurov ultrazoomom nehrozi. ultrazoomy s fulframe alebo stredofomatovym snimacom su uz na ceste...
ale na ktorej ceste? na popolnej?
 
bobo222
2013-09-11 10:41:58
Olyk C750 UZ. Spomínam.
 
WildSammy
2013-09-11 11:24:52
Mal som kedysi Konicu Minoltu DiMAGE Z3 bol to super fotak, rychle AF a doteraz funguje
 
Seemann Martin
2013-09-11 13:49:34
ach krásne som si zaspomínal na môj Panasonic Lumix FZ30... ten ma naštartoval kúpiť zrkadlovku
fajn čítaníčko
 
Jozi Mačutek
2013-09-11 14:18:32
Tie staré ultrazoomy boli síce drahšie ale nové sa im nevyrovnajú ... do nedávna som mal Nikon 8800 síce bol pomalý ale na krajinu bol skvelý ... mal formát raw , kovové telo , a neveľké rozlíšenie ktoré mi úplne postačovalo ... no u nových ultrazoomoch už veľa z toho vyhynulo ...
 
marcus_labeo
2013-09-11 15:16:07
príspevok od: Jozi Mačutek
Tie staré ultrazoomy boli síce drahšie ale nové sa im nevyrovnajú ... do nedávna som mal Nikon 8800 síce bol pomalý ale na krajinu bol skvelý ... mal formát raw , kovové telo , a neveľké rozlíšenie ktoré mi úplne postačovalo ... no u nových ultrazoomoch už veľa z toho vyhynulo ...
No zase si netreba tú minulosť veľmi idealizovať. Ktoré UZ minulosti mali objektív s konštantnou svetelnosťou f2,8, ako FZ200? Tie lepšie UZ majú samozrejme RAW. Plus to vnímanie, čo je ultrazoom, sa mení, možno bežný profikompakt typu Nikon P7800 s vyše 7x zoom by sa dakedy považoval za ultrazoom (a to pri väčšom senzore a lepšej svetelnosti ako klasické UZ).
A možno o pár rokov ultrazoomy nahradia mobily a bude to.
 
haplo602
2013-09-11 17:37:14
príspevok od: viliamtel
takých 600 mm na full frame hravo pochova aj 1200 mm na ultrazoome keďže možem robit kvalitne až 160- 200 percentne cropy nevyhoda kompaktov že každy vyrez z fotky z tak malého chipu je už blato ale hlavnú výhodu a využítie ultrazoomov vidím v televideu při takom ohnisku 1200 mm slušne televideo
jasne ... lebo 600mm (hocijako poskladane) na DSLR hravo dostanes za cenu bezneho ultrazoomu ... a to nehovorim o skladnosti takej zostavy.
 
jan.zitniak
2013-09-11 19:11:26
No ja som začínal na Samsung WB2000, po polroku som už prechádzal na bazárovú zrkadlovku Nikon D60 a to bol iný (pozitívny) šok ...
 
Martin Prievalsky
2013-09-11 19:35:07
príspevok od: marcus_labeo
Nik netvrdí, že také fotky dostaneš z ultrazoomu bežne, ale ukazuje, čo maximálne dokážeš vytrieskať z foťáku s 1/2,3" čipom (ja som také fotky nespravil ani s APSC zrkadlovkou a sklom 55-300). V ideálnych podmienkach (dobré svetlo) a na vhodné žánre (wildlife) je ten FZ200 prekvapivo dobrý.
No, ultrazoomy panasonic boli dobré vždy, nielen Bence z toho dokáže toľko vyťažiť. Za pozretie stoja aj makrá Arika Siegela, ktorý so svojimi fz-50 a fz-200 dokázal vytvoriť úctyhodné fotky...Ja som fotil nejaký čas s Fuji HS10 ale nebol som s tým vôbec spokojný. Možno som robil niečo zle, možno technika nebola predsa taká dobrá. Bez výrezu a z pevného statívu by som možno ale pri tých 720mm dokázal urobiť lepšie fotky.

https://naturfotografen-forum.de/o797125-Gelbling%20-%20Colias%20hyale%20alfacariensis

FZ200 je asi najlepším 1/2,3 kompaktom, pretože má aj na celom rozsahu clonu f2.8. Koľko objektívov má 600mm 2.8? Za takú cenu určite nie..Predsa len však porovnávanie fotiek Benceho, hlavne týchto

http://panasonic.net/avc/lumix/gallery/fz200/Bence_Mate/hungary/index.html

neni úplne fér, pretože jeho fotokryty sú vyhľadávané po celom svete a sám si za fotenie v nich pýta nemalé peniaze. Kto videl ten film o ňom, vie o čom hovorím Nerobí to krátko a pozícia týchto skrýší neni vôbec náhodná a taký fotovor na nejakom štrkovisku u nás sa s tým porovnávať nedá. Nie každý naláka x volaviek len pár metrov od svojej skrýše a dokáže ich fotiť za každého počasia. Na Slovensku sa s tým wildlife bude fotiť predsa ťažšie, ale kto umí ten umí...nevýhoda je najmä hranica šumu, nad iso200-400 je už ťažké ísť.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-12 10:38:45
príspevok od: Martin Prievalsky
No, ultrazoomy panasonic boli dobré vždy, nielen Bence z toho dokáže toľko vyťažiť. Za pozretie stoja aj makrá Arika Siegela, ktorý so svojimi fz-50 a fz-200 dokázal vytvoriť úctyhodné fotky...Ja som fotil nejaký čas s Fuji HS10 ale nebol som s tým vôbec spokojný. Možno som robil niečo zle, možno technika nebola predsa taká dobrá. Bez výrezu a z pevného statívu by som možno ale pri tých 720mm dokázal urobiť lepšie fotky.

https://naturfotografen-forum.de/o797125-Gelbling%20-%20Colias%20hyale%20alfacariensis

FZ200 je asi najlepším 1/2,3 kompaktom, pretože má aj na celom rozsahu clonu f2.8. Koľko objektívov má 600mm 2.8? Za takú cenu určite nie..Predsa len však porovnávanie fotiek Benceho, hlavne týchto

http://panasonic.net/avc/lumix/gallery/fz200/Bence_Mate/hungary/index.html

neni úplne fér, pretože jeho fotokryty sú vyhľadávané po celom svete a sám si za fotenie v nich pýta nemalé peniaze. Kto videl ten film o ňom, vie o čom hovorím Nerobí to krátko a pozícia týchto skrýší neni vôbec náhodná a taký fotovor na nejakom štrkovisku u nás sa s tým porovnávať nedá. Nie každý naláka x volaviek len pár metrov od svojej skrýše a dokáže ich fotiť za každého počasia. Na Slovensku sa s tým wildlife bude fotiť predsa ťažšie, ale kto umí ten umí...nevýhoda je najmä hranica šumu, nad iso200-400 je už ťažké ísť.
Tak FZ200 mam v redakcii, je jasne, ze take fotky ako Bence nenafotim. Som ale zvedavy, co sa da z toho fotaku vymackat.
 
MARTELL
2013-09-14 23:50:10
Fajn clanok. Myslim si vsak, ze kompakty a ultrazoomy si najdu vzdy svojich fanusikov.

Moj prvy digital bol Canon G2. Nasledne dalsie - Canon PS S5IS, SX1IS, Sony R1, Nikon P510 a dva tyzdne dozadu som kupil Nikon P520. Viem na co a kde ho pouzijem.

Inak jasne za na 90 % pouzivam zrkadlovky: Nikon D90, Nikon D7000 a v studiu hlavne Canon 40D. Fotim hlavne reportaz a s kompaktom by som toho vela nestihol .

Pri cestovani vsak vymena skiel tazko prichadza do uvahy a tak prave Nikon P520 povazujem za vybornu alternativu.
 
snowball
2013-09-15 11:45:52
dufam
 
luciak
2013-09-15 14:53:46
U mňa doma sa nachádza SONY DSC-H3 ,je to môj prvý fotoaparát s ktorým som sa učila fotiť a mám naňho naozaj prijemne spomienky fotil naozaj veľmi pekne ,no v súčasnosti keď ho vyberiem prevetrať už vidieť značné nedostatky. Možno je to aj jeho vekom a častým vyuźívaním za svojej slávnej éry, možno už porovnaním so zrkadlovkami, možno oboje naraz, ale za trošku zhoršeného svetla fotky prudko strácajú na kvalite, objavuje sa veľa šumu a stráca sa ostrosť. Naozaj je to už taký "dinosaurus" ,no za čias svojej slávy to bol macher
 

Inzercia

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.



Ďalší článok z kategórie

Inzercia