Európski novinári a ambasádori sa vo francúzskom Nice mohli naživo zoznámiť s novým systémom Fujifilm GFX. Prvý stredoformátový fotoaparát a objektívy značky boli veľkým prekvapením, keď ich v roku 2016 krátko predpredstavili. Až v januári 2017 sme sa dozvedeli podrobnejšie informácie.
Fotoaparáty, ktoré sme si mohli odskúšať, boli predprodukčné vzorky a občas nás riadne potrápili. Všetky fotografie v tomto článku sú z týchto predprodukčných kusov. Berte preto tento článok a priložené fotografie ako malú ochutnávku. Ostré kusy by sa mali objaviť koncom februára. Keď sa nám jeden dostane do rúk, môžete sa tešiť na podrobnú recenziu. Preto sa teraz nebudem príliš rozpisovať o parametroch a funkciách fotoaparátu. Netrpezliví nájdu podrobné informácie na stránke http://fujifilm-x.com/gfx/ a v PDF prospekte.
GFX systém
GFX 50s je plnokrvný Fujifilm, najbližšie má k X-T2. Ak máte skúsenosti s niektorou Fujinou, nebude vám ovládanie GFX robiť problémy. Nájdete tu veľa známych prvkov. Neprekvapí vás menu, ani Quick menu. Nechýbajú obľúbené filmové obrazové profily, vrátane Acrosu. Do obrazu môžete pridávať efekt filmového zrna, alebo použiť Color Chrome Effect pre zvýšenie saturácie farieb.
V rukách sedí fotoaparát veľmi dobre. Veľkosťou je porovnateľný s profesionálnou FF zrkadlovkou. Hľadáčik je obrovský s rozlíšením cez 3,6 Mpx. Výborný je výklopný otočný adaptér pre hľadáčik. Zaostrovanie je pomalšie, čo u predprodukčných vzoriek neprekvapí. Fujifilm nám už niekoľkokrát predviedlo, ako dokáže zrýchliť AF novým firmvérom.
GFX je bezzrkadlovka, ale pri fotení cítiť, že máte v ruke stredný formát. Nárazy veľkého zrkadla tu samozrejme absentujú, ale chod uzávierky, veľkej ako vráta od stodoly, pri práci cítite.
Elektronický hľadáčik mám už radšej, ako ten optický. Najmä pri portrétnom fotení s trvalými svetlami je výhodou, keď vidíte výsledok ešte pred stlačením spúšte.
Pri ovládaní fotoaparátu je výborným pomocníkom nielen joystick, ale aj dotykový displej. Kontrola ostrosti nasnímaných fotografií je rýchla a pohodlná.
Nastaviteľných je niekoľko pomerov strán. Natívny je 4:3. Vďaka vysokému rozlíšeniu nemusíte plakať za orezanými časťami pri inom formáte. Dokonca aj pri výrazne panoramatickom formáte 65:24 má fotografia slušné rozlíšenie 25Mpx.
Potešila ma natívna citlivosť ISO 100, ostatné Fujiny majú ISO 200 a pri nižšej hodnote fotia len do JPG.
Mechanická uzávierka má najkratší čas 1/4000 s. U APS-C a FF je to limitujúce, objektívy so svetelnosťou lepšou ako F1,8 sú tu bežné. U stredného formátu majú vysokosvetelné objektívy svetelnosť väčšinou F2,8. Preto je 1/4000 s. v pohode, v prípade potreby môžete prepnúť na elektronickú uzávierku s najkratším časom 1/16 000 s.
S GFX v Nice
Nice nás privítala dažďom, ale napokon sme mali dva krásne dni, počas ktorých sme vám nezávideli počasie na Slovensku. Fantastické svetlo a neuveriteľné farby sme si užívali, ale nie s GFX. Fotoaparát sme si vyskúšali v hoteli Le Negresco, asi najkrajšom hoteli v Nice, kde bolo pre nás pripravených niekoľko workshopov, ktoré viedli GFX ambasádori.
Fotoaparátov bolo málo a museli sme si ich požičiavať. Každý si tak stihol urobiť len pár záberov. Všetky fotografie, ktoré som fotografoval s GFX 50s majú v popise EXIF. Snímané boli do formátu JPG. Ešte raz opakujem, sú to fotografie z predprodukčných fotoaparátov. K fotoaparátom boli k dispozícii tri objektívy, základný GF 64/2,8 LM WR, transfokátor GF 32-64/4 LM WR a makroobjektív GF 120/4 LM OIS WR. Atmosféru mesta a ako to vyzeralo na workshopoch si môžete pozrieť vo videu. Ospravedlňujem sa za roztrasený obraz, snímal som z ruky, s objektívmi bez stabilizácie.
V hale hotela Le Negresco boli prezentované veľkoformátové fotografie X-ambasádorov.
X-Ambasador Natan Sans
Naša česko-slovensko-poľsko-maďarská skupina začala u fotografa Natana Sansa, ktorý nám predviedol fotenie páru pri prirodzenom i kombinovanom svetle. Natan je svadobný fotograf a rovnako ako my si musel užívať čarovnú atmosféru reštaurácie hotela Le Negresco.
Kvôli problémom s predprodukčnými vzorkami sme si na prvom workshope nevyskúšali praktické fotografovanie. Technici Fujifilmu sa však posnažili a na ďalších workshopoch sme už mali k dispozícii plne funkčné fotoaparáty.
Čarovná reštaurácia Carousel sa stala miestom nášho prvého workshopu.
Natan Sans a Fujifilm GFX 50s v akcii.
Záložne som použil Fujifilm X-T2 s objektívom XF 56/1,2R.
X-Ambasador Piet Van Den Eynde
Piet Van Den Eynde nám predviedol fungovanie GFX v spolupráci so systémovými i ateliérovými bleskami. Z môjho pohľadu bolo však zaujímavejšie predstavenie pluginu pre Lightroom, ktorý slúži na tethering ovládanie fotoaparátu. Vo verzii PRO ponúka možnosti, ktoré som u žiadneho iného softvéru nevidel. Napríklad je možné predpripraviť si vrstvu s prvkami časopisu (titul, nadpisy článkov atď. a komponovať presne pre layout titulnej stránky).
Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/125s., f/4, ISO200, JPG.
Fujifilm GFX 50s, GF 32-64/4 LM WR, 1/125s., f/4, ISO200, JPG.
Fujifilm GFX 50s, GF 32-64/4 LM WR, 1/125s., f/16, ISO200, JPG. Použitý ateliérový blesk.
Fujifilm GFX 50s, GF 32-64/4 LM WR, 1/125s., f/16, ISO200, JPG. Použitý ateliérový blesk.
X-Ambasador Knut Koivisto
Portrétny fotograf Knut Koivisto mal veľmi zaujímavý workshop, v ktorom využíval moderné LED svetlá. Tu sme otestovali výkon snímača aj pri vyšších citlivostiach. Výborné výsledky aj pri ISO 3200.
X-ambasador Knut Koivisto. Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/125s., f/4, ISO640, JPG Acros.
Nasvietené s LED svetlom. ISO 3200! Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/100s., f/4, ISO3200, JPG Acros.
Spisovateľ a publicista Ondřej Neff. Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/100s., f/4, ISO2000, JPG Acros.
Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/100s., f/4, ISO400, JPG Acros.
Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/100s., f/4, ISO100, JPG Acros.
Detail z hornej fotografie. Makroobjektív GF 120/4 LM OIS WR je výborný.
Výnimočne som GFX mohol otestovať aj na inom motíve, ako portréte. Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/550s., f/5,6, ISO100, JPG Classic Chrome.
Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/125s., f/4, ISO800, JPG Classic Chrome.
Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/550s., f/11, ISO100, JPG Classic Chrome.
X-Ambasador Romeo Balancourt
Zlatý klincom programu, na tom sme sa všetci zhodli, bol workshop Romea Balancourta zo svetoznámeho parížskeho ateliéru Harcourt. Ten predviedol svietenie portrétu v hollywoodskom štýle, s využitím filmových svetiel.
Fujifilm GFX 50s, GF 64/2,8 LM WR, 1/250s., f/2,8, ISO400, JPG. Niekto predo mnou nastavil Acros s pridaním efektu filmového zrna.
Fujifilm GFX 50s, GF 120/4 LM OIS WR, 1/70s., f/4, ISO100, JPG.
http://www.krop.com/romeobalancourt/#/
Záver
V Nice sme sa dozvedeli veľa zaujímavých informácií, mnohé si nechám do recenzie. I keď občas s technickými problémami, už teraz mi je jasné, že GFX systém je výborne premyslený a vysoko funkčný. Stredoformátový prístroj typu bezzrkadlovka je správnym krokom do budúcna. GFX 50s je moderný prístroj, nezaťažený minulosťou, ktorou je však inšpirovaný. Vďaka skúsenostiam s APS-C X fotoaparátmi, sa konštruktérom podarilo vyhnúť "detským chorobám", ktoré často sprevádzajú nové systémy.
Vydarené predstavenie nového systému na mňa dupľovane zapôsobilo vďaka tomu, že som si ho mohol vyskúšať pri fotení v hollywoodskom štýle štúdia Harcourt, ktoré je mojou srdcovou záležitosťou. Naviac som si odniesol aj portrét od Romea Balancourta.
Do Nice som prišiel lepšie spoznať nový systém GFX, bol však čas poprechádzať sa týmto mestom s fotoaparátom v ruke. Nebolo to nové GFX-ko, ale aj X-T2 bol výborným spoločníkom. O tom ale viac v samostatnom článku.
Romeo Balancourt urobil za večer 110 portrétov. Jedným z nich bol aj ten môj. Pamiatka z vydarenej akcie.