Hore

V stopách Ansela Adamsa a ďalších

Nerád kopírujem nejaké vzory, či uctievam niekoho prácu. Obdivujem, rešpektujem, ale nekopírujem.

Aj keď je to možno čudné, o iných fotografov sa príliš nezaujímam. Fotím si pre seba, nepotrebujem idoly. Fotím viac ako štvrťstoročie a snažím sa byť univerzálny. Dá sa povedať, že som samouk. Časom so si vypracoval aký taký štýl. Nie veľmi vyhranený, ale aspoň trochu rozpoznateľný. Obľúbil som si RAW a možnosti jeho spracovania. Zistil som aj, že mám rád ČB fotografiu. Zistil som, že to čo robím v Lightroome a Photoshope, robili majstri fotografie v tmavej komore. Opäť som pre seba vynašiel koleso, aby som zistil, že ho predo mnou objavili iní fotografi. Aj keď nemám vyslovene vzory, zistil som, že podobným spôsobom, aj keď na oveľa vyššej úrovni, fotia/fotili fotografi ako Ansel Adams, Clyde Butcher, či John Paul Edwards.

https://www.anseladams.com/

https://clydebutcher.com/

https://cs.wikipedia.org/wiki/John_Paul_Edwards

Ak by som nebol redaktorom a fotografovaniu by som sa venoval naplno, páčilo by sa mi fotografovať v štýle Ansela Adamsa a jemu podobných. Nie ho kopírovať, ale preniesť jeho postupy do digitálnej éry. To už urobilo veľa fotografov. Ansel vymyslel zónový systém a dá sa povedať, že v tmavej komore stváral to, čo my dnes v RAW konvertoroch. Digitálna fotografia sa od tej analógovej až tak nelíši. Len to máme o dosť ľahšie z technického hľadiska. Cit pre kompozíciu, okamih a znalosti spracovania treba mať stále. Na tom sa nič nezmenilo. Halogény striebra sme len vymenili za pixely, atramenty a pigmenty. Mne digitálna fotografia vyhovuje. Klobúk dole pred tým, čím si museli prejsť fotografi v minulosti. Dnes máme pod úplnou kontrolou každý pixel. Taký Ansel Adams musel experimentovať s vyvolávaním roky, kým fotografie vyzerali tak, ako si predstavoval.

Premýšľal som nad tým, čim by Ansel Adams fotografoval, ak by žil dnes. Verím, že by využil možnosti digitálnej fotografie. Keby ho stroj času preniesol do dnešnej doby, verím, že by si osvojil modernú techniku a aplikoval by v nej svoje poznatky. Fotografoval na veľký formát, dnes by asi zvolil stredný formát, Hasselblad alebo Fujifilm. Aspoň ja by som na jeho mieste bral Fujifilm GFX100 s mimoriadnym dynamickým rozsahom a nízkym šumom. Na jeho mieste by som fotil do formátu RAW a fotky vyvolával asi v Capture One. Teraz ste sa určite zarazili. Karol, veď ty roky používaš Lightroom. Áno tak to je, pretože má najefektívnejšie workflow. Potrebujem spracovávať množstvo fotografií a nikde inde to nejde rýchlejšie ako v Lightroome. Pán Adams by určite nepotreboval upraviť z jedného fotenia 2000 fotografií. Vybral by si jednu, dve a tým by venoval maximálnu pozornosť. A tu, aj keď nerád, priznávam, že Capture ONE je lepší. Keby som v budúcnosti fotografoval štýlom Ansela Adamsa, urobil by som maximum pre využitie potenciálu hardvéru a softvéru. K tomu patrí aj tlač fotografií. Ansel by sa určite neuspokojil s publikovaním na Facebooku alebo Instagrame. Videl som jeho fotky na výstave v rámci Mesiaca fotografie. Na jeho výstave som bol dvakrát. Ani dnes som si nie istý, či by som so súčasnou technikou dokázal nafotiť rovnako kvalitné fotky. To samozrejme myslím len po technickej stránke, pretože umelecky sa s majstrom nemienim porovnávať.

Digitálna komora Ansela Adamsa by vyzerala asi takto. Počítač by bol Mac Pro, k nemu monitor Eizo, samozrejme najvyšší rad s kalibračnou sondou. Nesmel by chýbať tlakový tablet Wacoom. A k tomu veľkoformátová tlačiareň so zásobníkmi pre ČB tlač. Teda aspoň keby sa u nás na fóre pýtal, čo si má kúpiť, ja by som mu poradil toto.


Ansel Adams by bol určite majstrom niektorého RAW konvertoru a nepochybne aj ambasádorom.

Nemôže byť každý Anselom Adamsom, môžeme sa ním a jeho nasledovníkmi inšpirovať. Predbehol dobu a jeho postupy môžeme previesť aj do digitálnej podoby. Asi nikdy nenafotím El Capitan za snežnej búrky, ani mesiac nad mestom v Novom Mexiku, ale môžem fotiť technicky poctivo, naplno využiť možnosti RAW konvertorov pri úpravě ČB fotografií. Môžem nájsť špičkové print štúdio ponúkajúce ČB tlač na najvyššej úrovni.



Roky pracujem na vlastnom ekvivalente zónového systému. Nechcem využívať predprogramované pluginy, ktoré by väčšinu práce urobili za mňa. Nehľadám ľahkú a rýchlu cestu, baví ma experimentovať s funkciami. Hľadať pre ne nové netradičné využitie. Experimentovanie robí majstra. Nie som ním zďaleka, ale snažím sa. Vždy som chcel na všetko prísť sám, aby som nebol zviazaný postupmi iných. Verím, že to tak robil aj Ansel Adams.





Pristupovať k foteniu v štýle Ansela Adamsa môžeme všetci, bez ohľadu na používanú techniku, softvér, či fotografický žáner. Dôležité je vyťažiť z hardvéru a softvéru maximum. A to nejde bez hlbokých znalostí. A k tomu pripojiť kreativitu, kompozíciu, zachytiť atmosféru, či vzácny okamih.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
babka5r
2020-09-07 08:17:41
Klasika ma zatial ešte stále drží,ale keď sa mi minú zásoby materiálu - kto vie.Poznatky z nej sa mi veľmi zišli aj pri digitáli.
 
Otecadams
2020-09-07 08:38:32
Vďaka za článok. Je dobré sa trochu inšpirovať starými majstrami a ich prístupom k práci, dnes keď za nás stále viac upravuje fotky umelá inteligencia. Mňa svojho času inšpirovala knižka "[Digitální] krajinářská fotografie - Ve šlépějích Ansela Adamse a velkých mistrů".
 
blahoslav J B Art
2020-09-07 11:46:29
kopirovanie je na Slovensku dost popularne a nielen vo fotografii
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované