Hore

Začíname s podnikaním

Mnohí z vás sa už možno zamýšľali nad tým, že si z fotografie, ako svojho hobby urobia aj svoje zamestnanie. Mnohým sa táto predstava zdá priam ideálna. „Beriem iba zakázky ktoré chcem, robím to, čo ma baví, som pánom svojho času a konečne niekto náležite ohodnotí moju kreatívu.“  Toto sú iba niektoré predstavy, ktoré sú však príliš zjednodušené a povrchné. O tom, aký fotobiznis skutočne je píše na svojej stránke http://www.startingoutright.net/ úspešný fotograf Jason Aten. V pravidelnom seriáli vám budeme prinášať preklady jeho článkov, kde sa dočítate mnoho zaujímavých a užitočných rád, zistíte, čoho sa vyvarovať a na čo v biznise naopak treba pritlačiť.

Všetkých ľudí priťahuje vidina úspechu a všetkých nás láka myšlienka stať sa úspešným – takpovediac zo dňa na deň. V skutočnosti sa však nikto úspešným cez noc nestal.   Za každým úspechom sú roky práce.

Chcete vedieť tajomstvo? Takmer každé skutočne úspešné podnikanie je výsledkom dvoch faktorov. Prvým sú tony tvrdej práce a druhým štipka šťastia, ktorá vás odlíši od ostatných. Šťastie si nemôžete naplánovať, príde kedy samé chce. Môžete sa len svedomito pripravovať, aby vás šťastie nezastihlo nepripravených.  Nájde sa však aj mnoho takých, ktorí veria, že proces úspechu je možné destilovať do desiatich krokov. Pokiaľ k nim patríte tak vedzte, že toto tých desať krokov nie je. Toto je len desať vecí, ktoré musíte spraviť pred tým, ako vôbec začnete premýšľať nad tým, že si za fotenie vypýtate odmenu.

1.Trénujte

Veľa fotografujte!  Skúšajte fotiť svojich priateľov, psa, deti...  Choďte na workshop – najlepšie na viacero. Neprestajne fotografujte. Spravte najmenej 20,000 záberov pred tým, ako pomyslíte na to nazvať sa pokročilým. Veci, ako expozíciu, kompozíciu a DOF musíte mať v malíčku. Je jedno, čo fotíte na film, alebo digitál – neprestávajte, pokiaľ nezoderiete uzávierku. Potom si zadovážte novú a pokračujte.

Skúšajte print, experimentujte. Robte so svojim foťákom strelené veci. Zistite čo dokáže a skúste prekonať jeho možnosti. Listujte v magazínoch a odbornej literatúre – naučte sa, ako sa majstri dopracovali k svojim výsledkom. Potom choďte von a foťte ďalej, aspoň 10,000 záberov.

2. Nájdite si niekoho, od koho sa môžete učiť

Absolvujte s ním pár tuctov svadieb. Skutočne, neexistuje lepší spôsob, ako sa niečo naučiť. Učte sa  od skúsenejších. Oslovte známeho fotografa, staňte sa jeho asistentom a naberajte skúsenosti. Noste brašne, nastavujte svetlá, učte sa, ako profíci pristupujú k svadbe, ako fotia formálnu časť, neformálnu časť, ako komunikujú s klientom a ako z toho všetkého výjdu skvelé fotky.

Sám stále sekundujem ročne na niekoľkých svadbách, kde naberám inšpiráciu od ďalších. Aj keď už majstrovsky ovládate svoj fotoaparát neznamená to, že sa už nemáte kam posunúť.

3. Nájdite si prácu

Takú, ktorá vás dokáže uživiť. Nestáva sa, že by ste z fotenia vyžili prvé 2-3 roky (aj v prípade, že ste skutočne dobrý). Peniaze budete potrebovať, takže si prácu skutočne nájdite, alebo zotrvajte v súčasnom zamestnaní.

Z nejakého nepochopiteľného dôvodu mnoho fotografov túži dať výpoveď, aj keď ich daná práca živí a dúfajú, že sa naučia lietať po tom, ako skočia z útesu. To nedáva zmysel. Pre začiatok je prísun peňazí skutočne dôležitý, takže si ich musíte zarobiť.

4. Našetrite koľko sa len dá

Odložte si bokom náklady na 3-6 mesiacov živobytia ešte pred tým, ako odštartujete svoje podnikanie. Nakupujte len výbavu, ktorú si môžete dovoliť a postupne ju dopĺňajte. Nie je žiaden dôvod sa kvôli vybaveniu zadĺžovať.

Radšej šetrite a kupujte kvalitnú techniku. Pokiaľ chcete fotografovať svadby budete potrebovať aspoň dve slušné telá, širokáč, štandard zoom, jeden svetelný tele a blesk s vyšším výkonom. Takáto zostava nie je lacná, no dá sa na ňu zarobiť aj bez zadlžovania sa. Úver by ste splácali niekoľko rokov, čo by vás obmedzovalo v ďalších nákupoch techniky, naviac by ste stále platili za techniku, ktorá po čase stráca na hodnote.

5. Potrebujete ekonóma

Uvedomte si, že začínate s podnikaním! Chcete podniknúť jeden z najvýznamnejších krokov v živote bez toho aby ste mali po boku človeka, ktorý sa vyzná vo finančných papieroch a dokáže sa orientovať v byrokracii?

6. Poraďte sa s právnikom

Nemyslite si, že si zmluvy pre klientov jednoducho okopírujete z internetu. Alebo, že si napíšete svoje vlastné. Pokiaľ nemáte právnicke vzdelanie je tu dosť veľká šanca, že vaše zmluvy budú bez odbornej pomoci deravé, čo môže viesť k problémom a súdnym sporom. Hneď na začiatku podnikania to rozhodne nepotrebujete. 

Stále intenzívne fotografujete však? :)

7. Urobte si plán

Ako získate klientov? Akú marketingovú stratégiu zvolíte? Áno, môžete začať medzi svojimi priateľmi, no musíte rozmýšľať vo veľkom. Aká je vaša cieľová skupina a ako sa budete pred nimi prezentovať? Budete investovať do reklamy? Prenajmete si stánok na svadobnom veľtrhu? Alebo riadne investujete do vlastnej stránky? Všetky odpovede na tieto a ďalšie otázky si spíšte a majte ich na očiach.

8. Vytvorte si postupy práce

Fotograf strávi priemerne 15-20 hodín týždenne úpravou fotografií a ďalších 15 administratívou. Žiadna z týchto činností vám však reálne nezarába peniaze. Skôr, ako začnete svoj biznis urobte si dobrý “workflow“  nájdite si firmu na tlač fotografií a ujednoťte si šablóny, navrhnite fotoknihy na jednotlivé udalosti. Takto môžete venovať viac času reálnej práci miesto toho, aby ste svoj workflow menili po každej svadbe. Mnoho fotografov dokonca úlohy, ktoré priamo nesúvisia s fotografovaním delegujú na iné subjekty (napr.asistent).

9. Musíte sa vedieť predať

Záleží od toho veľká časť vášho úspechu. Je to podstata úspešnosti vašich rokovaní, prezentácií a stretnutí s klientami. Pokiaľ to neviete pokojne siahnite po odbornej literatúre, alebo sa prihláste na kurz. Tie peniaze za to stoja.

10. Spoznajte svoju cenu

Máte ekonóma, tak sa s ním poraďte. Musíte poznať vaše náklady a presne vedieť, kam dávate peniaze. Termíny, ako profitabilita (výnosovosť) musíte mať stále pred očami. Teraz ste šéf vy – tak sa tak správajte! Svoj cenník tvorte s rozumom a bez prehnaných očakávaní, no nepodceňujte sa. Určite si hodinovú mzdu. Vytvorte si výhodné balíčky služieb a naučte sa robiť akcie. Mnoho fotografov si určí ceny svojich služieb iba tak a potom sa čudujú, že nezarábajú.

Mohol by som vám napísať ďalších 10 krokov, čo robiť. Ale aj pokiaľ splníte týchto 10 bodov, stále je tu celkom veľká šanca, že vaše podnikanie nebude úspešné. Radi fotografujete a radi vytvárate niečo, čo má hodnotu? Pokiaľ áno, stojí to za pokus. Možno nezbohatnete – no budete robiť niečo, čo vás baví a čo má zmysel.

http://www.startingoutright.net/blog/2012/7/17/starting-a-photography-business.html




Spracoval: Timotej Jančár

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
istvic
ocenenie redakciou 2013-05-10 08:09:27
http://www.teraz.sk/ekonomika/slovensko-tretia-skorumpovana-krajina/45536-clanok.html
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-05-10 08:20:15
tymto som chcel povedat to,ze clanky o podnikani od inostrancov su sice fajn,ale odtrhnute od slovenskych realii.
 
jan.zitniak
2013-05-10 08:35:41
príspevok od: istvic
tymto som chcel povedat to,ze clanky o podnikani od inostrancov su sice fajn,ale odtrhnute od slovenskych realii.
Nesúhlasím. Neorientuj sa na obsah článkov, ktoré potrebujú len naštvať. Tento článok hovorí pravdu. Možno bod 2 a 4 veľmi nesedí na slovenskú realitu, ostatné áno.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-05-10 08:48:33
Tak a teraz sa preberieme v SR realite a rovno si povieme ze vyzit tu len z fotenia hranici s utopiou. Fotografovanie je vhodne na obcasne privirobenie ale zivit rodinu len z fotenia je hazard.
 
martin.rehacek
2013-05-10 09:03:49
príspevok od: istvic
tymto som chcel povedat to,ze clanky o podnikani od inostrancov su sice fajn,ale odtrhnute od slovenskych realii.
Taketo clanky su urcene pre zacinajucich podnikavcov, ktory sa nebudu uchadzat o vladne zakazky alebo zakazky pre velke spolocnosti. Takze zacinajucemu fotografovy moze byt ukradnuty prieskum o korupcii, kedze jeho primarnou cielovou skupinou je niekto uplny iny.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-05-10 09:38:24
v tomto fotografickom humbuku a pretlaku z kazdej strany je dnes utopiou bez natiskaneho bankoveho učtu stat sa komercne zarabajucim fotografom.... netvrdim vsak ze by to nemali skušat... existuje aj kopec talentov, nie len cvakačov a strmhlav vrhajucich sa ludi do oboru "photography"
 
jan.zitniak
2013-05-10 10:11:31
príspevok od: jan.zitniak
Nesúhlasím. Neorientuj sa na obsah článkov, ktoré potrebujú len naštvať. Tento článok hovorí pravdu. Možno bod 2 a 4 veľmi nesedí na slovenskú realitu, ostatné áno.
Vidím, že sa tu premieta pesimistický slovenský naturel ... Vari neexistujú na Slovensku fotografi, ktorí si zarábajú len fotením? Alebo podnikatelia, ktorí čestne podnikajú? Neverím, že nie ...
 
Rofo
2013-05-10 10:16:28
Preco by fotenie nemohlo ostat iba konicek? Vsak ked to je take tazke zarobit na tom, tak naco to nasilu tlacit a plakat ze sa nedari... Umenie sa vo vseobecnosti malokedy oplati komercne robit. Ale ako hobby je to idealna cinnost.
 
jan.zitniak
2013-05-10 10:18:56
príspevok od: Rofo
Preco by fotenie nemohlo ostat iba konicek? Vsak ked to je take tazke zarobit na tom, tak naco to nasilu tlacit a plakat ze sa nedari... Umenie sa vo vseobecnosti malokedy oplati komercne robit. Ale ako hobby je to idealna cinnost.
Plne súhlasím ...
 
Robert Simeg
2013-05-10 10:25:12
Mozno by stalo za zmienku napisat par riadkov o tom, ci je na "podnikanie" vo fotografii nutne zalozit zivnost, s.r.o. alebo nieco ine. V tomto clanku:
http://poradna.hnonline.sk/otazka/cinnost-fotografa-a-zivnost
sa pise ze fotografovanie je ina samostatne zarobkova cinnost... mna by to celkom zaujimalo, aj ked to je uz skor otazka na toho ekonoma : )
 
vd
2013-05-10 10:34:29
rady ako pre debilov...vela polopravd a zavadzajucich informacii v texte..15 hodin administrativy tyzdenne jedine ze by som bol tlaceny do pisania blbych clankov...nalinkovane navody ma rozculuju, ludia maju vlastny rozum a kazdy z nas uplne ine skusenosti, ty vole nepiste take grc clanky...ako pre ovce... a kupte si moje DVD teraz v akcii za 99 a budete najlepsi biznosmani a fotografi
 
admin
redakcia ephoto.sk 2013-05-10 10:34:55
príspevok od: Robert Simeg
Mozno by stalo za zmienku napisat par riadkov o tom, ci je na "podnikanie" vo fotografii nutne zalozit zivnost, s.r.o. alebo nieco ine. V tomto clanku:
http://poradna.hnonline.sk/otazka/cinnost-fotografa-a-zivnost
sa pise ze fotografovanie je ina samostatne zarobkova cinnost... mna by to celkom zaujimalo, aj ked to je uz skor otazka na toho ekonoma : )
Pripravujeme rubriku pravna poradna. Kde sa budeme zaoberat zalezitostami okolo zalozenia zivnosti, zmluvami, ochranou autorskych prav a pod.
 
lu_boss
2013-05-10 10:46:00
... univerzalne plati, ze podnikanie nie je lahke.
Vsade treba driet, mensina skrachuje, vacsina ledva preziva a opat mensina ma to stastie, ze je uspesna a vypracuje sa na vzor v odbore.
Uspech nie je v navode, uspech je otazka rozhodnutia cloveka
 
stteffi
2013-05-10 11:04:26
príspevok od: Jozef Peniak
Tak a teraz sa preberieme v SR realite a rovno si povieme ze vyzit tu len z fotenia hranici s utopiou. Fotografovanie je vhodne na obcasne privirobenie ale zivit rodinu len z fotenia je hazard.
Máš pravdu , ale tu na Slovensku je problém uživiť rodinu akoukoľvek poctivou robotou. A tu je ten pes zakopaný... Ľudia nemajú peniaze ..... a od toho sa to všetko odvíja ... that´s all
 
drummer54
2013-05-10 12:50:30
Poznam firmu v BA, kde mi tvrdili, ze na slovenskych zakaznikov sa uz prestali orientovat, pretoze nie su ochotny ich cenu zaplatit za napr. svadbu. Teraz fotia hlavne vo Viedni, kde je väcsia kupna sila. Poznaju svoju cenu, pretoze investovali vela do techniky.
 
vd
2013-05-10 16:50:24
príspevok od: drummer54
Poznam firmu v BA, kde mi tvrdili, ze na slovenskych zakaznikov sa uz prestali orientovat, pretoze nie su ochotny ich cenu zaplatit za napr. svadbu. Teraz fotia hlavne vo Viedni, kde je väcsia kupna sila. Poznaju svoju cenu, pretoze investovali vela do techniky.
je to presne tak, robim v roznych sferach, nielen foto. tu jednoducho nie je trh. je nemozne pytat si od mladej rodiny 500 za fotenie, kde chlap zarobi na hranici minima a zena nic, na svadbu si beru niekolko tisicove uvery. to je realita, nie je to jeden pripad...fotograf sa tazko uzivi, hlavne ked dnes foti vela ludi, vela bez zivnosti ci sro, za par korun + kolace, alebo zadarmo, pre svoje portfolio. alebo to nafoti sused, co si vcera kupil ultrazoom za dve flase vina...par mladych foti pre diskoteky, alebo nejake servery za take smiesne peniaze, ze by som za to techniku ani nevybalil...na zapad je vacsia moznost. takze treba zvazit, ci je zarobok rentabilny, ci stoji za to 200 eur mesacne na odvody ( cca 2220 rocne )+ dan v marci
 
transporti686
2013-05-10 21:01:05
príspevok od: stteffi
Máš pravdu , ale tu na Slovensku je problém uživiť rodinu akoukoľvek poctivou robotou. A tu je ten pes zakopaný... Ľudia nemajú peniaze ..... a od toho sa to všetko odvíja ... that´s all
presne si to vystihol, tu si málokto kúpi kvalitnú fotku, pri platoch, ktoré zarábajú v zahraničí to nie je problém, lebo tie peniaze im tak nechýbajú, netvrdím, že sa tým uživiť na slovensku nedá, ale to musí byť možno aj na palicu poriadne
 
Marek Janicko
2013-05-10 21:36:53
Co sa tyka clanku tak napisal by som, ze je to na sposob obsahu knihy na zadnej strane obalky. Pojednava o spravnych veciach, no hlbka jednotlivych bodov je neskutocne obsiahla.

Pustil som sa do biznisu fotografie a velmi dobre viem co to obnasa.Moje rozhodnutie bolo najlepsou vecou v zivote, ktora ma naucila trpezlivosti.
A ta trepezlivost ludom dnes chyba. To je najvacsi kamen urazu, no z hladiska biznisu pre mna dobre, aspon je slaba konkurencia v trpezlivosti.

Ludia sa stretli s urcitym fenomenom, ktory nedokazu prekusnut alebo sa cez to preniest. A to je internet. Dnes je moznost zucastnovat sa roznych for, ako napr. ephoto. Ma moznost porovnavat si fotografie, iny maju moznost hodnotit mu a velakrat sa mlady fotograf stretava s kritikou a frustraciou, ze to nevie, ...
Pokial toto nedokaze prekusnut konci, no pokial vytrva a nauci sa trpezlivosti a pojde si vlastnou cestou musi uspiet.
Prirovnal by som to k jazyku. Kolko ludi na ephote napr. mali to stastie a rozpravali po anglicky od narodenia? Myslim, ze minimum. Mnoho ludi sa ju ucilo a uspelo. Chcelo to len trpezlivost a ciel. Ciel v anglictine je jednoznacny. A to vediet plynulo hovorit. Kolko fotografov by dokazalo definovat ich ciel? Myslim, ze minimum.
Mnoho fotografov, chce zvladat mnoho technik, byt uspesny na kazdom poli s fotakom v ruke co by som prirovnal k ovladaniu vsetkych jazykov sveta a to sa neda.

Ja som si napr. vybral ciel svadobna fotografia a k tomu som pribral portretnu fotografiu. Portretna je pre mna skola resp. cvicisko a svadba bojisko. Vsetko co fotim ineho robim iba kvoli specifickemu malemu cielu, ktory navezuje na svadby. Napr. zvyknem fotit salsa party. Moja cena 0 €. Preco? Pretoze rad tancujem, rozpravam s ludmi a fotim. Fotenie je trening pre fotenie svadobnych hostin. Tam vyladujem do detailu svoj styl a ako fotim? No predsa s D3+24-70, druhe telo D700 + 85 1.4 a v ruksaku 70-200. Pre niekoho drenie techniky, pre mna to je priblizovanie sa k cielu krocik po krociku.

A tak by som vedel pokracovat dalej a dalej co to vsetko obnasa, ak sa clovek, ktory rad foti chce dopracovat na profi fotografa. Mimochodom moje rozhodnutie padlo poca zimy v roku 2010. Od vtedy makam na sebe. Realita je taka, ze ci chcem alebo nechcem mam pred sebou minimalne dalsie 2 roky intenzivnej prace. Mozno si niekto vsimne, ze dokopy to je dlha doba. Ano, je to dlhe obdobie. A to preto, ze som si stanovil ciel patrit medzi najlepsich.

Na zaver by som dodal: Ak sa rozhodnes stat sa profi fotografom, nesmies zavahat ani jediny krat.

PS: nechcite vidiet moj marketingovy plan a vyvojovy diagram mojho rastu a cielov. Ked to vidim tak si stale poviem: "este tak vela?"
 
Geroj
2013-05-10 21:39:44
príspevok od: stteffi
Máš pravdu , ale tu na Slovensku je problém uživiť rodinu akoukoľvek poctivou robotou. A tu je ten pes zakopaný... Ľudia nemajú peniaze ..... a od toho sa to všetko odvíja ... that´s all
presne tak , akoukolvek poctivou robotou- podciarknut, zvyraznit zakruzkovat a desat vykricnikov za to. najrealnejsi nazor zo vsetkych co som tu cital. na slovensku niesu peniaze takze par zbohatlickych akcii trn z prdele nikomu nevytrhne.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-05-10 21:48:27
príspevok od: Geroj
presne tak , akoukolvek poctivou robotou- podciarknut, zvyraznit zakruzkovat a desat vykricnikov za to. najrealnejsi nazor zo vsetkych co som tu cital. na slovensku niesu peniaze takze par zbohatlickych akcii trn z prdele nikomu nevytrhne.
presne o tomto to je!
 
steve2211
2013-05-10 22:47:31
príspevok od: Marek Janicko
Co sa tyka clanku tak napisal by som, ze je to na sposob obsahu knihy na zadnej strane obalky. Pojednava o spravnych veciach, no hlbka jednotlivych bodov je neskutocne obsiahla.

Pustil som sa do biznisu fotografie a velmi dobre viem co to obnasa.Moje rozhodnutie bolo najlepsou vecou v zivote, ktora ma naucila trpezlivosti.
A ta trepezlivost ludom dnes chyba. To je najvacsi kamen urazu, no z hladiska biznisu pre mna dobre, aspon je slaba konkurencia v trpezlivosti.

Ludia sa stretli s urcitym fenomenom, ktory nedokazu prekusnut alebo sa cez to preniest. A to je internet. Dnes je moznost zucastnovat sa roznych for, ako napr. ephoto. Ma moznost porovnavat si fotografie, iny maju moznost hodnotit mu a velakrat sa mlady fotograf stretava s kritikou a frustraciou, ze to nevie, ...
Pokial toto nedokaze prekusnut konci, no pokial vytrva a nauci sa trpezlivosti a pojde si vlastnou cestou musi uspiet.
Prirovnal by som to k jazyku. Kolko ludi na ephote napr. mali to stastie a rozpravali po anglicky od narodenia? Myslim, ze minimum. Mnoho ludi sa ju ucilo a uspelo. Chcelo to len trpezlivost a ciel. Ciel v anglictine je jednoznacny. A to vediet plynulo hovorit. Kolko fotografov by dokazalo definovat ich ciel? Myslim, ze minimum.
Mnoho fotografov, chce zvladat mnoho technik, byt uspesny na kazdom poli s fotakom v ruke co by som prirovnal k ovladaniu vsetkych jazykov sveta a to sa neda.

Ja som si napr. vybral ciel svadobna fotografia a k tomu som pribral portretnu fotografiu. Portretna je pre mna skola resp. cvicisko a svadba bojisko. Vsetko co fotim ineho robim iba kvoli specifickemu malemu cielu, ktory navezuje na svadby. Napr. zvyknem fotit salsa party. Moja cena 0 €. Preco? Pretoze rad tancujem, rozpravam s ludmi a fotim. Fotenie je trening pre fotenie svadobnych hostin. Tam vyladujem do detailu svoj styl a ako fotim? No predsa s D3+24-70, druhe telo D700 + 85 1.4 a v ruksaku 70-200. Pre niekoho drenie techniky, pre mna to je priblizovanie sa k cielu krocik po krociku.

A tak by som vedel pokracovat dalej a dalej co to vsetko obnasa, ak sa clovek, ktory rad foti chce dopracovat na profi fotografa. Mimochodom moje rozhodnutie padlo poca zimy v roku 2010. Od vtedy makam na sebe. Realita je taka, ze ci chcem alebo nechcem mam pred sebou minimalne dalsie 2 roky intenzivnej prace. Mozno si niekto vsimne, ze dokopy to je dlha doba. Ano, je to dlhe obdobie. A to preto, ze som si stanovil ciel patrit medzi najlepsich.

Na zaver by som dodal: Ak sa rozhodnes stat sa profi fotografom, nesmies zavahat ani jediny krat.

PS: nechcite vidiet moj marketingovy plan a vyvojovy diagram mojho rastu a cielov. Ked to vidim tak si stale poviem: "este tak vela?"
Na základe Vášho príspevku mám otázku. Ako dlho ste sa pred zimou roku 2010 venoval foteniu? Resp. kedy ste začali?
 
Marek Janicko
2013-05-10 23:25:04
príspevok od: steve2211
Na základe Vášho príspevku mám otázku. Ako dlho ste sa pred zimou roku 2010 venoval foteniu? Resp. kedy ste začali?
Dlho. Uz ako dieta som sedel v tmavej komore a skusal vyvolavat CB filmy. No vzdy to bolo iba, ako okrajovy konicek az pasivny (no myslim, ze nic vynimocneho na dobu 80tych rokov). Pred zimou 2010 som sa intenzivnejsie venoval tomuto konicku z dovodu cestovania po slovensku. No realita je taka, ze mam hrbu peknych fotografii z toho obdobia, no nejak ma krajinarska fotografia nedostala.
 
gemini222
2013-05-11 09:28:49
príspevok od: Marek Janicko
Co sa tyka clanku tak napisal by som, ze je to na sposob obsahu knihy na zadnej strane obalky. Pojednava o spravnych veciach, no hlbka jednotlivych bodov je neskutocne obsiahla.

Pustil som sa do biznisu fotografie a velmi dobre viem co to obnasa.Moje rozhodnutie bolo najlepsou vecou v zivote, ktora ma naucila trpezlivosti.
A ta trepezlivost ludom dnes chyba. To je najvacsi kamen urazu, no z hladiska biznisu pre mna dobre, aspon je slaba konkurencia v trpezlivosti.

Ludia sa stretli s urcitym fenomenom, ktory nedokazu prekusnut alebo sa cez to preniest. A to je internet. Dnes je moznost zucastnovat sa roznych for, ako napr. ephoto. Ma moznost porovnavat si fotografie, iny maju moznost hodnotit mu a velakrat sa mlady fotograf stretava s kritikou a frustraciou, ze to nevie, ...
Pokial toto nedokaze prekusnut konci, no pokial vytrva a nauci sa trpezlivosti a pojde si vlastnou cestou musi uspiet.
Prirovnal by som to k jazyku. Kolko ludi na ephote napr. mali to stastie a rozpravali po anglicky od narodenia? Myslim, ze minimum. Mnoho ludi sa ju ucilo a uspelo. Chcelo to len trpezlivost a ciel. Ciel v anglictine je jednoznacny. A to vediet plynulo hovorit. Kolko fotografov by dokazalo definovat ich ciel? Myslim, ze minimum.
Mnoho fotografov, chce zvladat mnoho technik, byt uspesny na kazdom poli s fotakom v ruke co by som prirovnal k ovladaniu vsetkych jazykov sveta a to sa neda.

Ja som si napr. vybral ciel svadobna fotografia a k tomu som pribral portretnu fotografiu. Portretna je pre mna skola resp. cvicisko a svadba bojisko. Vsetko co fotim ineho robim iba kvoli specifickemu malemu cielu, ktory navezuje na svadby. Napr. zvyknem fotit salsa party. Moja cena 0 €. Preco? Pretoze rad tancujem, rozpravam s ludmi a fotim. Fotenie je trening pre fotenie svadobnych hostin. Tam vyladujem do detailu svoj styl a ako fotim? No predsa s D3+24-70, druhe telo D700 + 85 1.4 a v ruksaku 70-200. Pre niekoho drenie techniky, pre mna to je priblizovanie sa k cielu krocik po krociku.

A tak by som vedel pokracovat dalej a dalej co to vsetko obnasa, ak sa clovek, ktory rad foti chce dopracovat na profi fotografa. Mimochodom moje rozhodnutie padlo poca zimy v roku 2010. Od vtedy makam na sebe. Realita je taka, ze ci chcem alebo nechcem mam pred sebou minimalne dalsie 2 roky intenzivnej prace. Mozno si niekto vsimne, ze dokopy to je dlha doba. Ano, je to dlhe obdobie. A to preto, ze som si stanovil ciel patrit medzi najlepsich.

Na zaver by som dodal: Ak sa rozhodnes stat sa profi fotografom, nesmies zavahat ani jediny krat.

PS: nechcite vidiet moj marketingovy plan a vyvojovy diagram mojho rastu a cielov. Ked to vidim tak si stale poviem: "este tak vela?"
Klobuk dole...toto je spravna cesta k dosiahnutiu ciela
 
lgsvgh
2013-05-11 10:07:51
príspevok od: Marek Janicko
Co sa tyka clanku tak napisal by som, ze je to na sposob obsahu knihy na zadnej strane obalky. Pojednava o spravnych veciach, no hlbka jednotlivych bodov je neskutocne obsiahla.

Pustil som sa do biznisu fotografie a velmi dobre viem co to obnasa.Moje rozhodnutie bolo najlepsou vecou v zivote, ktora ma naucila trpezlivosti.
A ta trepezlivost ludom dnes chyba. To je najvacsi kamen urazu, no z hladiska biznisu pre mna dobre, aspon je slaba konkurencia v trpezlivosti.

Ludia sa stretli s urcitym fenomenom, ktory nedokazu prekusnut alebo sa cez to preniest. A to je internet. Dnes je moznost zucastnovat sa roznych for, ako napr. ephoto. Ma moznost porovnavat si fotografie, iny maju moznost hodnotit mu a velakrat sa mlady fotograf stretava s kritikou a frustraciou, ze to nevie, ...
Pokial toto nedokaze prekusnut konci, no pokial vytrva a nauci sa trpezlivosti a pojde si vlastnou cestou musi uspiet.
Prirovnal by som to k jazyku. Kolko ludi na ephote napr. mali to stastie a rozpravali po anglicky od narodenia? Myslim, ze minimum. Mnoho ludi sa ju ucilo a uspelo. Chcelo to len trpezlivost a ciel. Ciel v anglictine je jednoznacny. A to vediet plynulo hovorit. Kolko fotografov by dokazalo definovat ich ciel? Myslim, ze minimum.
Mnoho fotografov, chce zvladat mnoho technik, byt uspesny na kazdom poli s fotakom v ruke co by som prirovnal k ovladaniu vsetkych jazykov sveta a to sa neda.

Ja som si napr. vybral ciel svadobna fotografia a k tomu som pribral portretnu fotografiu. Portretna je pre mna skola resp. cvicisko a svadba bojisko. Vsetko co fotim ineho robim iba kvoli specifickemu malemu cielu, ktory navezuje na svadby. Napr. zvyknem fotit salsa party. Moja cena 0 €. Preco? Pretoze rad tancujem, rozpravam s ludmi a fotim. Fotenie je trening pre fotenie svadobnych hostin. Tam vyladujem do detailu svoj styl a ako fotim? No predsa s D3+24-70, druhe telo D700 + 85 1.4 a v ruksaku 70-200. Pre niekoho drenie techniky, pre mna to je priblizovanie sa k cielu krocik po krociku.

A tak by som vedel pokracovat dalej a dalej co to vsetko obnasa, ak sa clovek, ktory rad foti chce dopracovat na profi fotografa. Mimochodom moje rozhodnutie padlo poca zimy v roku 2010. Od vtedy makam na sebe. Realita je taka, ze ci chcem alebo nechcem mam pred sebou minimalne dalsie 2 roky intenzivnej prace. Mozno si niekto vsimne, ze dokopy to je dlha doba. Ano, je to dlhe obdobie. A to preto, ze som si stanovil ciel patrit medzi najlepsich.

Na zaver by som dodal: Ak sa rozhodnes stat sa profi fotografom, nesmies zavahat ani jediny krat.

PS: nechcite vidiet moj marketingovy plan a vyvojovy diagram mojho rastu a cielov. Ked to vidim tak si stale poviem: "este tak vela?"
Veľmi dobre vystihnuté. Správne rozhodnutia=správne ciele.
 
Cassul
2013-05-11 10:21:41
Myslím si, že keď si niekto sám nevie na živnostenskom zistiť akú živnosť otvoriť na foto služby, ako ju založiť a poprípade ako rozšíriť sro o túto činnosť, len čaká, či niekto na ephoto napíše o tom článok, nech s podnikaním ani nezačína. Podnikám v oblasti aj realít zopár rokov a keď niekto si sám nevie na úradoch zistiť základné veci, tak v priebehu podnikania sa zblázni Lebo založiť živnosť je to najmenej! (to bolo pre tých, čo majú otázky, ako založiť živnosť)

Čo sa týka pesimistických predpovedí ako sa v tom alebo tom nedá zarobiť a živiť tiež nie je celkom pravda. Keď bude vedľa seba na ulici 10 zmrzlinárov, tak vždy bude jeden najlepší, ktorému sa dariť bude a jeden najhorší, ktorý skôr alebo neskôr zavrie. Tak je to vo všetkom. Nie je to len o práci (ktorá musí byť samozrejme kvalitná) , ale je to o prístupe k ľuďom, klientom, zákazníkom.... a samozrejme o marketingu a trpezlivosti

Prajem pekný víkend
 
afkaa.i
2013-05-11 11:59:04
príspevok od: Jozef Peniak
Tak a teraz sa preberieme v SR realite a rovno si povieme ze vyzit tu len z fotenia hranici s utopiou. Fotografovanie je vhodne na obcasne privirobenie ale zivit rodinu len z fotenia je hazard.
nesuhlasim. poznam viacero ludi, ktori fotia a vedia sa tym slusne uzivit, poznam xy, ktori sa tym zivia podobne, ako by sa zivili pracou v nejakej zaprdenej korporacii vratane mna. dnes vsak fotenie nie je iba o foteni, ale aj o marketingu a tam drviva vacsina fotografov zlyhava.
 
Cassul
2013-05-11 13:30:21
príspevok od: gemini222
Klobuk dole...toto je spravna cesta k dosiahnutiu ciela
Presne tak.. pri akomkolvek podnikani alebo celkovo dosahovani cielov treba mat vsetko aj na papieri... Velky ciel rozdelit na mnesie a tie plnit.. Len tak sa clovek dostane k velkemu cielu... Je to mravencia praca Super si to zhrnul
 
kaFOtka
2013-05-11 13:46:01
ja zatial nepodnikam, ale viem ze to chcem robit a raz budem.. nechcem byt traged podobne ako ludia co tu pisali svoje prispevky o tom aka je doba zla a podobne. Viem ze mam v zivote vela stastia a uz mi tak casto to stastie prialo, ze viem, ze sa v zivote nestratim. Mam viziu do buducnosti, ktora bude len taka dobra aku si ju urobim a nasledne zrealizujem. Ako som nedavno riesila vo fore problem sebavedomia, prisla som na to, ze si ho treba rozvijat. Fotograf si musi vybudovat akysi "kult osobnosti" aby bol pre klientov pritazlivy a aby sa nebali doverovat mu. Je to o presadeni sa a o pocite ked clovek vie, ze ked sa niekde spomenie jeho meno, ludia si povedia "to je ten fotograf".. to je moj ciel, nechcem byt vdaka foteniu milionar, v tom nemam velke oci.. chcem len aby moja praca a to co robim, bolo uznavane..
 
djpali
2013-05-11 16:02:05
príspevok od: jan.zitniak
Nesúhlasím. Neorientuj sa na obsah článkov, ktoré potrebujú len naštvať. Tento článok hovorí pravdu. Možno bod 2 a 4 veľmi nesedí na slovenskú realitu, ostatné áno.
janci istvic mal pravdu, takto ako pise clovek hore je to sice pekne, ale na slovensku to tak nieje... toto je krajina, kde aj top 10 skupin v hudobnej brandzi popri hrani chodi do roboty
 
ZC3
2013-05-11 20:24:44
Výborný článok...!!!
Ja len dodám pár vlastných rád a mojich skúseností.
Situácia v tejto umeleckej foto sfére je veľmi zložitá a ak niekto očakáva, že hneď začne zarábať veľké peniaze, tak mu držím palce, ale želám mu skoré prebudenie..
Je to o neustálom uvažovaní toho, či nové vymyslíte. Je to o hrozbe toho, že akýkoľvek dobrý nápad bude niekym o dva týždne skopírovaný. Je o tom, že musíte stále vymýšľať atraktívne akcie tak, aby ste nimi nikoho neznásilňovali...A je to o tom, že nie vždy máte baterky nabité na 100 % a skôr či neskôr sa môže nastať "syndrom vyhorenia" z ktorého sa musíte dostať sami.

Živnosť na fotografické služby som si založila v roku 2011. Moje pracovné skúsenosti boli diametrálne odlišné od tohto smeru. Jednoducho som len cítila, že toto je ONO.
Fotografia mi dala smer, zmenila mi život, spoznala som desiatky veľmi krásnych a zaujímavých ľudí. Žiaľ aj pár nevďačníkov. Keby som nemala trvalé zamestnanie, tak by som toto zabalila už dávno, nemám za sebou bohatého tatinka, ani mileneckého sponzora. To čo zarobím fotením - miniem na nájom ateliéru + režijne náklady.
V hlavnej práci som od 07.00 do 17.00 a potom je bežné, že do 22.00 sedávam pri compe. Nepoznám voľné víkendy. S rodinou trávim menej času, ako si želám. Aj s týmto treba rátať. ... To najdôležitejšie dodám na záver....Ak to myslíte vážne, nenechajte sa nikým znechutiť, nenechajte sa nikým odradiť, nepovyšujte sa a opovážte sa ponižovať..

Držím palce všetkým kolegom, aj tým budúcim. Nie je nič krajšie, ako keď sa Vám niekto odvďačí za Váš čas - slzami dojatia a podáva o Vás dobré referencie - prajem túto energiu pocítiť každému. Verím, že vďaka tomuto umeniu robíme svet krajším a lepším .
 
cejo
2013-05-11 23:40:01
príspevok od: Robert Simeg
Mozno by stalo za zmienku napisat par riadkov o tom, ci je na "podnikanie" vo fotografii nutne zalozit zivnost, s.r.o. alebo nieco ine. V tomto clanku:
http://poradna.hnonline.sk/otazka/cinnost-fotografa-a-zivnost
sa pise ze fotografovanie je ina samostatne zarobkova cinnost... mna by to celkom zaujimalo, aj ked to je uz skor otazka na toho ekonoma : )
Na fotografovanie treba mať: - SZČO - pokiaľ chceš podnikať ako fyzická osoba, alebo môžeš podnikať aj ako jednoosobová sročka. Čo sa týka živnostenského oprávnenia (treba ho aj pri SZČO aj pri SRO), tak fotografovanie je voľná živnosť - to znamená, že odbornosť sa nemusí nijako preukazovať.
 
gemini222
2013-05-12 11:42:28
príspevok od: Cassul
Presne tak.. pri akomkolvek podnikani alebo celkovo dosahovani cielov treba mat vsetko aj na papieri... Velky ciel rozdelit na mnesie a tie plnit.. Len tak sa clovek dostane k velkemu cielu... Je to mravencia praca Super si to zhrnul
Vsetko, co si clovek dokaze predstavit a comu zaroven na 100% veri, sa mu skor ci neskor splni, tak to funguje v celom vesmire... teoreticky jednoduchy navod, no v praxi ho len malo jednotlivcov dokaze premenit na skutocnost.
 
Lukáš Fendek
2013-05-12 22:17:05
príspevok od: istvic
tymto som chcel povedat to,ze clanky o podnikani od inostrancov su sice fajn,ale odtrhnute od slovenskych realii.
Ked kolecka nenamazes nebudu sa krutit
 
tadzesi
2013-05-13 08:09:34
príspevok od: ZC3
Výborný článok...!!!
Ja len dodám pár vlastných rád a mojich skúseností.
Situácia v tejto umeleckej foto sfére je veľmi zložitá a ak niekto očakáva, že hneď začne zarábať veľké peniaze, tak mu držím palce, ale želám mu skoré prebudenie..
Je to o neustálom uvažovaní toho, či nové vymyslíte. Je to o hrozbe toho, že akýkoľvek dobrý nápad bude niekym o dva týždne skopírovaný. Je o tom, že musíte stále vymýšľať atraktívne akcie tak, aby ste nimi nikoho neznásilňovali...A je to o tom, že nie vždy máte baterky nabité na 100 % a skôr či neskôr sa môže nastať "syndrom vyhorenia" z ktorého sa musíte dostať sami.

Živnosť na fotografické služby som si založila v roku 2011. Moje pracovné skúsenosti boli diametrálne odlišné od tohto smeru. Jednoducho som len cítila, že toto je ONO.
Fotografia mi dala smer, zmenila mi život, spoznala som desiatky veľmi krásnych a zaujímavých ľudí. Žiaľ aj pár nevďačníkov. Keby som nemala trvalé zamestnanie, tak by som toto zabalila už dávno, nemám za sebou bohatého tatinka, ani mileneckého sponzora. To čo zarobím fotením - miniem na nájom ateliéru + režijne náklady.
V hlavnej práci som od 07.00 do 17.00 a potom je bežné, že do 22.00 sedávam pri compe. Nepoznám voľné víkendy. S rodinou trávim menej času, ako si želám. Aj s týmto treba rátať. ... To najdôležitejšie dodám na záver....Ak to myslíte vážne, nenechajte sa nikým znechutiť, nenechajte sa nikým odradiť, nepovyšujte sa a opovážte sa ponižovať..

Držím palce všetkým kolegom, aj tým budúcim. Nie je nič krajšie, ako keď sa Vám niekto odvďačí za Váš čas - slzami dojatia a podáva o Vás dobré referencie - prajem túto energiu pocítiť každému. Verím, že vďaka tomuto umeniu robíme svet krajším a lepším .
Nic ma do toho nieje, ale taka otazka. Mas este manzela a deti? Spominala si rodinu. Ja len ze ked mas nastaveny denny rezim na 7:00 - 17:00 praca a 17:00 - 22:00 pocitac....
 
daniela1418
2015-02-20 07:15:04
mne v začiatkoch pondnikania pomohol nástroj tejto firmy http://www.podnikatelskarevolucia.info/
 
bielikovamaria01@gmail.com
2019-02-28 15:15:00
Dobry drn vsetkym,
Vratila som sa po nejakom case zo zahranicia, kde som okrem ineho pracovala aj z forografiou. Momentalne si hladam fixnu pracu, ale chcela by som z fotografioi robit aj tu, privyrobit si. A stale mi vrta v hlave, ze ci si musim zalozit zivnost, alebo aako to vlastne chodi aby som z toho nemala problemy. Vie mi niekto poradit prosim. P.S: mam dokoncejeho magistra z vytvarneho umenia, kde som mala aj fotografiu a okrem toho sa venujem foteniu aktivnejsie od roku 2016 viacmenej, takze skusenosti uz by nejake boli.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia