Výstava Back in Black prezentuje prácu niekoľkých elitných fotografov pracujúcich s fototechnikou Fujifilm. Spoločným menovateľom výstavy bol motív portrétu. Všetky fotografie boli nasnímané špeciálne pre túto výstavu. Na výstave sú k videniu práce Sara Lando – Photography, Knut Koivisto, Bobbi Lane Photographer/Educator, Tomasz Lazar Photography, Ivan Joshua Loh X-Photographer, Tim Georgeson, Wojtek Wieteska Photography, David Gaberle, Radek Kalhous, Michal Krause a ďalších.
X-Photographers je vybraná skupina fotografov, ktorí testujú najnovšie modely priamo v teréne a dávajú spätnú väzbu konštruktérom a dizajnérom.
Súčasťou vernisáže bol aj krst kalendára pre nadáciu Kapka naděje, ktorý nafotili choré deti.
Zo Slovenska sa akcie zúčastnil aj X-Photographer Martin Farkaš.
Najväčšia fotografia mala snáď aj 5 metrov na šírku. Kvôli mierke, pre porovnanie, mi zapózoval kamarát Kryzstof.
http://xperienceacademy.cz/vystava/
Súčasťou výstavy bola aj séria workshopov. Medzi lektormi boli Marie Bartošová – Photographer, Jakub Cejpek, blackart.cz, Tomas Felcman, Petr Hajn, Vojta Hurych Fotograf, Pavlína Kubíčková – Fotoatelier Letohrad, Tereza Linhartová, Pavel Nesvadba, Jiří Růžek – Photography, Fotograf Pavel Rybníček – www.pavelrybnicek.com, Jiří Štarha – Fotograf, Josef Šulc – fotograf, Oto Sladek a ďalší. Workshopy prebiehajú až do 24. novembra, takže ak bývate v Prahe alebo máte cestu, môžete niektorý kurz absolvovať.
http://xperienceacademy.cz/workshopy/
Všetkým Fujistom odporúčam stránku http://xperienceacademy.cz/katalog/, nájdu tam prospekty a návody.
Nový Fujifilm X-Pro 3 som si mohol vyskúšať niekoľko málo hodín. K dispozícii som mal rannú predprodukčnú vzorku, ktorá mala zopár softvérových chýb. Žiadna sa však netýkala zaostrovania, snímania a spracovania obrazu.
X-Pro 3 dizajnovo nadväzuje na X-Pro 2, vo vnútri nájdete hardvér z X-T3. Je tu ale vylepšený softvér, predpokladám, že sa ho čoskoro dočkáme aj v X-T3 a X-T30. X-Pro 3 má množstvo vylepšení, ktoré podrobne popíšem v pripravovanej recenzii. Teraz sa pozrieme na to, čo každému udrie do očí a to zmena materiálu krytov a koncepcia displeja.
Fotoaparát bude v troch prevedeniach: black, Dura black a Dura silver.
Na zadnej strane je malý stavový displej inšpirovaný okienkom na filmových fotoaparátoch, do ktorého sa dával ústrižok z krabičky od filmu.
Aby ste na displej videli, musíte ho vyklopiť smerom nadol.
Po novom sú spodný a vrchný kryt vyrobené z titánu, čo ako vieme, je ľahký a ohromne pevný materiál. Šasi ostáva horčíkové. U tohto fotoaparátu sa predpokladá, že fotograf ho bude využívať intenzívne a nadštandardne dlho. Okrem čiernej farby bude fotoaparát k dispozícii aj v špeciálnom prevedení Dura black a Dura silver. Špeciálna technológia vyvinutá spoločnosťou Citizen sa vyznačuje extrémnou odolnosťou proti škrabancom a naviac výborne vyzerá. Zo začiatku na povrchu vidno výrazné škvrny po prstoch, ale postupne dostane povrch krásnu patinu. Až na prístroje Leica nenájdete fotoaparát, ktorý by vyzeral tak filmovo.
Analógovému imidžu dopomáha aj koncepcia displeja. Ten je štandardne skrytý, vidno ho až po vyklopení smerom nadol. Na zadnej strane je malý stavový displej, inšpirovaný okienkom na filmových fotoaparátoch, do ktorého sa dával ústrižok z krabičky od filmu. Malý displej ukazuje buď vybraný obrazový profil a citlivosť, alebo základné expozičné údaje. Je to pasívny displej bez podsvietenia a tak je potme ťažko čitateľný. Koncepcia výklopného displeja rozdeľuje fotografov na tých, ktorí sú z toho nadšení a na tých, ktorým sa to nepáči. Displej je nepraktický a “núti” fotografa primárne využívať hľadáčik a zábery nekontrolovať. Týmto sa použitie fotoaparátu blíži spôsobu, akým sa fotí s filmovým diaľkomerným fotoaparátom. Mne tento spôsob nevyhovuje a myslel som si, že sa s fotoaparátom neskamarátime. Po čase som si však na to, že nekontrolujem každý záber, zvykol. Zaostrovanie je rýchle, odozva spúšte tiež. Hlavne sú tu ale vydarené obrazové profily, ktoré oceníte, ak nemáte ešte možnosť spracovať RAW.
Príjemne som prekvapený nízkym šumom v JPG aj pri vyšších citlivostiach. Aj pri štandardom nastavení sú jemné detaily zreteľné, bez výrazného vyhladzovania pri odšumovaní.
Z Prahy som odchádzal s tým, že nový Fujifilm X-Pro 3 je ešte profesionálnejší ako jeho predchodca a ešte viac je tu kladený dôraz na samotný akt fotografovania bez zbytočností, ktoré odpútavajú fotografovu pozornosť. Nakoniec som nafasoval novší kus, stále predprodukčný, s ktorým som už urobil prvé zábery do pripravovanej recenzie. V galérii nájdete fotografie snímané s objektívmi XF 16-80/4, XF 56/1,2 a XF 55-200/3,5-4,8.