Hore

Trend Regata 2010

Tohto roku som mal príležitosť zúčastniť sa na deviatom ročníku TREND Regaty (prvých 6 ročníkov nieslo názov IT Regata OPEN). TREND Regata je nazvaná podľa týždenník TREND, ktorý bol od počiatku histórie regaty do podujatia zainteresovaný - spočiatku ako vyzývateľ a posledné tri roky ako spoluorganizátor.

 

Cieľom tohto konkrétneho podujatia ale nie sú tvrdé a nekompromisné preteky. Regata organizovaná spoločnosťou MAXO s.r.o. má v prvom rade prinášať všetkým účastníkom neopakovateľné zážitky a chvíle strávené na palube námornej plachetnice s kolegami, obchodnými partnermi a priateľmi. Regata je určená ľuďom, ktorí majú radi more, vietor a mierny adrenalín a tiež to, že popri aktívnom oddychu majú príležitosť na neformálne a inšpiratívne stretnutia.

Pokojná Marina Kornati, Foto: Julo Kotus

 

Kolorit dotvárajú rybárske lode a loďky, Foto: Julo Kotus

 

 

 

 

Začínali sme v sobotu 22.5.2010 v Maríne KORNATI v Chorvátskom Biograde. Po príchode sa kapitáni zoznamovali s posádkami a preberali si lode. Celkovo súťažilo 11 lodí. Z toho 6 v kategórii Bavaria 47 Cruiser a 5 v kategórii Bavaria 42 Match. Zúčastnené posádky: DESCON, Dopravoprojekt, ELSO, EXIsport, HP CZ, HP SK, MAXO - Yachting, MD-Bavaria Žilina, Rádio EXPRES, S&T SLOVAKIA, TREND.

Po prebratí lodí nasledoval prvý večer strávený na vodnej hladine. Aklimatizoval som sa veľmi rýchlo - vodná hladina v maríne bola veľmi pokojná. Dúfal som, že to tak ostane aj po zvyšok výpravy. J Predpovede počasia boli výborné - väčšinou jasno až polojasno a miestami čerstvý vetrík, čo je pre plachtenie ideálne počasie.

 

Čisté more, vietor a palmy, Foto: Julo Kotus

 

Fotogenické rybárske lode, Foto: Julo Kotus

 

 

Michal vztyčujúci vlajku regaty, Foto: Julo Kotus

 

 

Tak a takto nás videli ryby plávajúce v prístave. Foto: Michal Lindner

 

V nedeľu si posádky vyplávali na cvičné plavby, počas ktorých sa zohrali a spoznali svoje lode. Večer sme opäť kotvili v Biograde, ale na opačnej strane Maríny Kornati ako predošlú noc. Každá posádka bola privítaná tým správnym slovenským spôsobom - zvoniacim dreveným lopárikom so známym obsahom v malých pohárikoch. :)

 

 

 

Foto: Julo Kotus, Michal Lindner 

 

Pondelkové ráno bolo veľmi pekné a vo vzduchu sa už držala pretekárska atmosféra. Bolo to spôsobené tým, že kapitáni všetkých lodí boli povolaní na kapitánsku poradu. Tá je veľmi dôležitá, keďže sa na nej oboznamujú s celou trasou, ktorá nemusí byť najjednoduchšia a vzhľadom na veľký počet ostrovov, ktoré sme mali míňať ani nebola. 

 

Po porade sa posádky začali baliť a v priebehu polhodinky už vyplávali lode na more. Štart regaty je realizovaný nasledujúcim spôsobom. Určia sa dva body (najčastejšie jedna z rozhodcovských lodí a bója), ktoré vytvoria pomyslenú čiaru, ktorá ich spája. To je štartovacia čiara, za ktorou sa v čase štartu nikto nemôže nachádzať. Ak sa mu to podarí, musí ešte raz opakovať štart tak, že obíde rozhodcovskú loď alebo bóju a vyštartuje ešte raz. Preto lode po výzve k príprave na štart krúžia pred štartovacou čiarou, čo je veľmi zaujímavé, pretože vysoká koncentrácia lodí na niekoľko sto metrov zaručuje zaujímavé situácie. Teda aspoň z nášho fotografického hľadiska sú konflikty veľmi atraktívne. :) Myslím, že účastníkom regaty sa až tak nepáčili, respektíve im dvíhali hladinu adrenalínu hodne vysoko.  

 

 

O zaujímavé momenty nie je pri štarte núdza. Foto: Julo Kotus

 

Foto: Julo Kotus

 

Obaja sme v ten deň fotografovali z rozhodcovskej lode. Snažili sme sa zachytiť akciu na pretekárskych plachetniciach a taktiež spraviť posádkam pekné fotografie. Našou výbavou boli FF digitálne zrkadlovky Nikon D3 a Canon EOS5D a jedno telo s APSC snímačom a teleobjektívy v rozsahu 70-400mm. Najčastejšie použité ohnisko bolo 200-300mm na vyfotografovanie posádky a 400mm na vyfotografovanie detailu, prípadne jedného človeka.

 

 

Situácia sa samozrejme zakaždým mení a niekedy sme sa k lodiam priblížili natoľko, že sa dali fotografovať aj štandardným a výnimočne aj širokouhlým objektívom. Praktická skúsenosť z pravého dňa, ktorá ma veľmi prekvapila, bola, že použitie polarizačného filtra nie je pri fotografovaní regaty až také jednoduché. Polarizačný filter (v našom prípade samozrejme cirkulárny) uberá v určitých prípadoch až dva expozičné stupne (EV) svetla. Čas závierky sa tak radikálne predĺži. Z 1/2000s pri rozumnom zaclonení na F5,6-8 pri štandardných hodnotách ISO dostanete čas s polarizačným filtrom iba 1/500s. Poviete si, však je to dosť rýchle? Určite áno, keby ste fotografovali v pokoji, pevne podopretí... Na lodi sa ale výrazne kolíšete, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá až také výrazné. Jednoducho sme neskôr zistili, že naše fotografie nie sú až také ostré, ako by mohli byť. Výsledkom bolo rozhodnutie zložiť polarizačné filtre, čo sme aj na ďalší deň urobili. Výsledok bol zrejmý na prvý pohľad.

 

 

Romantická marína v Sali, Foto: Julo Kotus

 

  

Zaujímavé domčeky a zákutia ponúkajú mnoho príležitostí na fotografovanie zátiší. Foto: Julo Kotus

 

Po pretekoch sme tentoraz zakotvili v krásnom mestečku Sali na ostrove s menom Dugi Otok. Malebnejšie mestečko si neviem predstaviť. No a oproti vodnému mólu pôvabná krčmička. Ako správni námorníci sa viacerí účastníci regaty šli po pristáti hneď občerstviť. Niektorí dali prednosť sprche a prechádzke po pôvabnom meste a okolí. Mňa s Michalom (bear) to zavialo až na druhú stranu kopca medzi domácich obyvateľov, ale o tom bude iný článok. V zátoke pri maríne sme mali niekoľko príležitostí otestovať podvodné fotoaparáty Olympus Tough 8010 a Panasonic FT2. Aj keď podmorské prostredie nebolo atraktívne, podarilo sa nám vyhotoviť niekoľko zaujímavých záberov.

 

 

Panasonic Lumix FT2, Foto: Michal Lindner

 

Olympus MJU TOUGH 8010, Foto: Julo Kotus

 

Olympus MJU TOUGH 8010, Foto: Julo Kotus

 

Utorok bol opäť pretekársky a zažili sme ešte krajší štart spred romantického mestečka Sali. Do neskorého poobedia sa pretekalo a my sme dokumentovali preteky každý svojim spôsobom - ja opäť z druhej rozhodcovskej lode a Michal z motorového člna. Tam to vraj bolo o dušu - motorový čln skáče omnoho viac ako plachetnica bez plachiet a na motore (tak sa pohybovala rozhodcovská loď). Michal bol nútený nielen zložiť polarizačný filter ale aj zvýšiť citlivosť ISO, aby sa stále pohyboval v medziach závierky 1/2000 - 1/4000s. Po utorkovej etape sme sa všetci uchýlili na ostrov Žut. Aj keď je ostrov veľký, marína pozostávala iba zo spŕch, sociálnych zariadení, dvoch reštaurácií a samozrejme z móla. To sľubovalo tichú a pokojnú noc a taká aj bola. Vetrík ticho pofukoval medzi lanami a malé vlnky hojdali lode za jemného šplechotu.

 

 

Tichá zátoka sa stala našim útočiskom po utorkových plavbách. Foto: Michal Lindner

 

Keďže som bol na multimediálnej lodi, každý večer po pretekoch sme určitý čas trávili tým, že sme triedili fotografie na prezentáciu v posledný deň a moderátor Janko Mečiar, ktorého poznáte z televíznych novín, nahrával a strihal video. No musím povedať, že nám zvýšil čas aj na ďalšie testy podvodných fotoaparátov a na fotografovanie do článkov o cestovaní. Tie vám predstavíme v nasledujúce dni.

 

 

Michal s Janom Mečiarom strávili utorok na motorovom člne. Foto: Julo Kotus
  

Streda bola pre mňa najkrajším dňom regaty. Bolo to spôsobené tým, že som sa mal prvýkrát zúčastniť súťaže na pretekárskej lodi. Posádka rádia Expres so svojim kapitánom Vladom (pozdravujem všetkých) súhlasila s mojim nalodením, a tak som adrenalínový štart zažil na vlastnej koži. Veru, je to celkom iný pohľad ako z rozhodcovskej lode plaviacej sa na motore. Odložil som teleobjektív a vytiahol štandardný zoom Nikkor AF-S 28-70 F2,8, ktorý som po chvíli vymenil za pevné ohnisko 20mm. Táto perspektíva bola naozaj zaujímavá a pridávala na dynamike. Fotografovanie na pretekárskej lodi bolo o niečo náročnejšie. Musel som dávať pozor, aby som nezavadzal posádke, ktorá často veľmi rýchlo musela reagovať na povely kapitána a zároveň som musel dávať pozor na techniku. Vietor niesol rozprášenú morskú vodu a tak som musel po vyfotografovaní neustále prikrývať objektív krytkou. Bolo nutné ho častejšie utierať od rozprášenej vody. Našťastie všetky objektívy boli chránené UV filtrom a handrička bola vždy poruke, takže okrem zábavných fotografií, keď ma Michal zachytil, ako „fotografujem" s krytkou na objektíve (jednoducho som v zápale akcie priložil rýchlo foťák k oku a ...tma), sa nič vážneho nestalo. Fotografie pretekov z pretekárskej lode sa mi páčia omnoho viac, ako fotografie súťažiacich lodí z inej lode, bohužiaľ nebolo toľko možností, aby sme fotografovali každý deň na pretekárskych lodiach. Fotograf, či chce či nechce, už svojou prítomnosťou obmedzuje súťažiacu posádku a loď je ťažšia, čo ju samo osebe spomaľuje.

 

 

Fotografie: Julo Kotus

 

Štvrtok bol posledný súťažný deň a privítal nás absolútnym bezvetrím a hladinou rovnou ako zrkadlo. Štart regaty bol odložený a my sme využili chvíľku voľna na okúpanie sa v chladnej vode. Kúpeľ padol vhod, keďže vzduch bol naozaj nehybný a slniečko zas nešetrilo nikoho a nič. Pokoj však bol iba dočasný a všetci sme to vedeli. Predpoveď počasia na obed a poobedie bola pre jachting omnoho priaznivejšia.

 

 

Vďaka outdoor kompaktom Panasonic a Olympus sme mohli vyhotoviť aj snímky od vodnej hladiny.

Fotografie: Michal Lindner

 

Malú chvíľu po kúpeli to začalo. Zdvihol sa čerstvý vietor a zaznela výzva - o desať minút štartujeme. Posledný deň sa plavilo iba v okolí Biogradu okolo bójí a meral sa čas, kedy ktorá loď urobila otočku. Vietor sa činil a tak sme si museli dávať veľký pozor na čiapky, okuliare ale aj techniku. Niekoľko krát sa jej ušla riadna spŕška. Našťastie som mal vtedy vždy vytesnený prístroj aj objektív. Podchvíľou Michal zachraňoval kapitánovu čiapku, ktorá skončila vo vlnách. Myslím, že tento deň bol zo všetkých najdynamickejší. Platilo známe porekadlo - to najlepšie na koniec. Štvrtok bol totiž posledný deň oficiálnych pretekov. Večer nás čakala slávnostná večera a vyhodnotenie celej regaty. Víťazom TREND Regaty v kategórii Bavaria 42 Match sa stala spoločnosť ELSO a víťazom v kategórii Bavaria 47 Cruiser spoločnosť Dopravoprojekt. Výsledné štatistiky - všetkých jedenásť lodí súťažilo regulárne, gentlemansky a so zápalom. Nebol podaný ani jeden protest. Lekár, ktorý bol súčasťou tímu, ošetril 18 prípadov. Nenastali žiadne vážne komplikácie ani škody na majetku, teda ak nerátam jeden rozbitý objektív. Bohužiaľ môj. Obľúbená pevná dvadsiatka skončila na zemi s poškodenou clonou a ostrením.

 

 

Za silného vetra je lepšie sa pri fotení priviazať. Fotografie: Julo Kotus

 

V piatok sme pripravili lode na odovzdanie a preplavili sme sa do pôvodnej časti Maríny Kornati. Balenie a lúčenie niektorých posádok prinieslo dojatie a nostalgiu. Niektorí ešte vyrazili na poslednú plavbu a potom domov. Obohatený o množstvo vedomostí, termínov a skúseností. Už viem, čo znamená vyhodiť fendre, ako vyviazať loď, viem pomenovať plachty a viem, že plachetnice sa neplavia iba po vetre. :) Za tento krátky čas som sa toho naučil dosť, aby som mohol byť platným členom posádky, nie iba fotografom.

 

 

Galéria

 

 Fotografie: Julo Kotus

 

Záver

Možnosť fotografovať TREND Regatu som privítal a nebol som sklamaný. Okrem zaujímavých miest, ktoré sme navštívili som mal možnosť prvýkrát plachtiť na pretekárskej lodi. Je to ohromný zážitok, keď stíchnu motory, na povel kapitána sa mihocú ruky posádky a zrazu sa oprie čerstvý vietor do plachiet. Celá loď sa nakloní, niekedy až prekvapivo ostro, a vyrazí vpred. V tom momente vás začne ofukovať občerstvujúci vietor, ktorý v spolupráci s vlnami rozhojdá loď. Tá v poriadnom vetríku skáče po spenených vrcholcoch vĺn. V určitých chvíľach zas nepočujete nič iba hvízdanie lán, zatrepanie vlajky a šum mora a vetra. Keď sa zahĺbite do pocitov, všetko akoby stíchlo a obklopí vás blahodarný pocit nekonečnej šíravy. A to lieči. Zabudnete na starosti, problémy, stres a oslobodzujúce myšlienky plynú samé. Nekonečnosť mora vám pomôže vrátiť sa k podstatným veciam - maličkostiam, na ktoré v každodennom zhone zabúdame. Kto to zažije, bude chcieť znova a znova.

 

http://www.maxo.sk/

 

 

Súvisiace články:

 

Foto: Michal Lindner

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
norris
2010-07-09 09:40:38
pekné fotky...hlavne tie akčné z plachtenia :)
 
FilipMino
2010-07-09 10:06:47
fajn report...
 
demo
2010-07-09 11:17:23
niektore naklony su dobre, neprevrati sa ta lod, ked je este silnejsi vietor? pekne foto a inak, niekde vidim spinky na senzore asi treba vycistit ;)
 
slavmiro
2010-07-09 11:20:23
Pekny report moju srdcu blizky a nie len platonicky ci virtualne, bol som tam v tych vodach tyzden pred vami.
Velmi dobre sa da robit yachting aj individualne, v HR oblast Strednej Dalmacie je asi ideal, ako tu je popisane. Solo plavby maju tiez svoje caro, nie je problem plavit sa dalej na otvorene more, kde pri Bf6 zacina ostry zivot namornika, s potrebou refovania plachiet, so skutocnymi 1,5m vlnami, cez ktore je dobre plavat pod urcitym ohlom, co vyzaduje pozornost kormidelnika.
Co sa tyka foto, ja by som ich mozno trocha posunul farebne (cez WB) zo zltozelena viac do modra. Inac sa vam podarili velmi pekne a efektne zabery.
Aloha! :)
 
julo kotus
2010-07-09 11:29:41
Ďakujem. Určite, plavba na otvorenom mori a oceáne je iná, pre mňa ako nováčika pod plachtami bol zážitok aj to. Farebný posun do teplejšia (aj modrej do modrozelenej) som robil schválne, nejako sa mi viac páči ako typická modrá. Keď si bližšie všimneš, Michal má fotky chladnejšie. Už som počul aj tak aj tak, niekomu sa viac páči modrá modrá a niekomu viac modrozelená. Ale asi viac ľuďom modrá modrá. :)
 
rezen
2010-07-09 11:49:18
veľmi pekné... aj zábery super... niekedy premýšľam ako sa darí také pekné fotky nafotiť ... :)) myslím také farby, pre mňa osobne je to tabu :D nedarí sa mi :((
 
zuzuliena
2010-07-09 11:50:41
prijemne citanie, pre mna sedi viac Tvoja /JULO/ WB.
 
haplo602
2010-07-09 13:00:54
aaah divoka zavist :-) fotky su nadherne ... len tak na okraj, aky bol pomer zlych a dobrych zaberov pri takychto podmienkach ? myslim ze je to asi najpohyblivejsia platforma aka existuje na fotenie ...
 
julo kotus
2010-07-09 13:14:23
príspevok od: haplo602
aaah divoka zavist :-) fotky su nadherne ... len tak na okraj, aky bol pomer zlych a dobrych zaberov pri takychto podmienkach ? myslim ze je to asi najpohyblivejsia platforma aka existuje na fotenie ...
Keď sme fotili prvý deň s polarizákmi, odpad bol veľký - aj viac ako 50% pre nedostatočne rýchlu závierku - až potom v PC sme zistili, že veľa fotiek je aspoň jemne maznutých. Ďalšie dni boli omnoho lepšie. Najčastejším problémom bol nahnutý horizont a pri tesnej kompozícii nechcený orez, keď loď pri stlačení spúšte poskočila. :)
 
bear
2010-07-09 13:18:21
príspevok od: haplo602
aaah divoka zavist :-) fotky su nadherne ... len tak na okraj, aky bol pomer zlych a dobrych zaberov pri takychto podmienkach ? myslim ze je to asi najpohyblivejsia platforma aka existuje na fotenie ...
S polarizacnym filtrom bolo odpadu vela, najma na APS-C so 400mm objektivom to bolo mozno aj 90%, bez filtra bol uz odpad minimalny. Vacsinou boli 2 druhy odpadu, pohybova neostrost, alebo zla kompozicia, obe su byvaju sposobene necakanou vlnou. Zalezi aj na lodi z ktorej sa foti. Plachetnica je stabilnejsia zakladna ako motorovy cln, ale s motorovym clnom sa da ist k lodiam blizsie a daju sa ziskat atraktivnejsie fotky blizsie hladiny.
 
julo kotus
2010-07-09 13:38:16
príspevok od: demo
niektore naklony su dobre, neprevrati sa ta lod, ked je este silnejsi vietor? pekne foto a inak, niekde vidim spinky na senzore asi treba vycistit ;)
Áno, špinky boli, väčšinu som retušol ale môže sa stať, že niečo ostalo. A foťák je už vyčistený. :)
 
Marcel Rebro
2010-07-09 14:10:52
prijemne citanie, velmi dobre fotky, velka a uprimna zavist ... ;-)
 
Granko
2010-07-09 14:26:19
príspevok od: Marcel Rebro
prijemne citanie, velmi dobre fotky, velka a uprimna zavist ... ;-)
ťažko uveriť tomu, čo čítam...že ujo Mrco niekomu niečo závidí a niekto bol tam, kde on nie ;o)
 
Granko
2010-07-09 14:34:33
ale nebolo by od veci, napísať i čosi k veci a dať si k tomu aj pol deci...
takže reklamka fajnová, čítanie fajnovejšie, fotky najfajnovejšie, že celkovo impaktovo za 6,99 :o)
 
lu_boss
2010-07-09 14:38:31
Presne na takom rychloclne sme so okolo Kornati vozili presne pred tyzdnom :-) Skoro som zomrel na tom lavom sedatku pred sklom - od strachu o vybavu, nastastie vsetko prezilo. Musel som ist na 500 ISO, priorita clony, aby casy boli okolo 1/2000, s polarizakom, ale prakticky nebolo mozne drzat fotak a zaroven kontrolovat polohu polarizaka a jeho ucinok... Tiez som mal vysoky odpad (cca 50-60%) Pekne fotky, pekne...
 
bear
2010-07-09 15:09:46
príspevok od: lu_boss
Presne na takom rychloclne sme so okolo Kornati vozili presne pred tyzdnom :-) Skoro som zomrel na tom lavom sedatku pred sklom - od strachu o vybavu, nastastie vsetko prezilo. Musel som ist na 500 ISO, priorita clony, aby casy boli okolo 1/2000, s polarizakom, ale prakticky nebolo mozne drzat fotak a zaroven kontrolovat polohu polarizaka a jeho ucinok... Tiez som mal vysoky odpad (cca 50-60%) Pekne fotky, pekne...
Minuly rok som fotil takmer cely cas z motoroveho clna a zopar krat som dostal plny zasah vlny, nastastie sa technike nic nestalo. Tento rok som si pre istotu vybavu zbalil do vodotesneho kufra (vidiet ho na poslednej fotke).
 
lu_boss
2010-07-09 15:48:34
príspevok od: bear
Minuly rok som fotil takmer cely cas z motoroveho clna a zopar krat som dostal plny zasah vlny, nastastie sa technike nic nestalo. Tento rok som si pre istotu vybavu zbalil do vodotesneho kufra (vidiet ho na poslednej fotke).
...aj fotak aj objektiv kupili stavnate sprsky vody, slnecna clona chranila objektiv, telo v pohode. Akurat som to hned utrel uterakom od morskej vody - to je vyhoda lepsej techniky - znesie naozaj dost, ale keby mi to padlo do mora, tak neviem - ja som zostal uplne v pomykove, ved tam vpredu som lietal meter hore-dole - nabuduce budem mudrejsi... Objektivy v brasne mam balene este v igelite, ale taky kufor je pri pravidelnych vyjazdoch na zvazenie :-)
 
izzino
2010-07-09 22:45:53
Pekny fotoreport, paradne fotky
 
Marek Vančo
2010-07-09 23:12:45
príspevok od: demo
niektore naklony su dobre, neprevrati sa ta lod, ked je este silnejsi vietor? pekne foto a inak, niekde vidim spinky na senzore asi treba vycistit ;)
Demo,
plachetnica sa sa neprevráti. Ťažisko má veľmi nízko. Pri silnejšom vetre sa plachetnica zastaví pretože vektor kolmo na plachtu už bude malý pri tak malom uhle. Takže sa sily vyrovnajú a nebude ju už tlačiť viac. Prevrátiť by sa mohla iba ak by sa kýl dostal von z vody (pri veľkých vlnách 3-4m - a to sú už vlny ako dom pri výchriciach). Pri normálnom počasí sa to nestane.

Fotky sú perfektné. Mne sa ten zelený nádych vody páči.
Myslím že na plachetnice je dobrý širokouhlý objektív - teda ak sa fotí posádka!
Najviac by som sa bál o techniku. Kamarát sa raz zošuchol z lode, ani nezbadal ako. A to bola kľudná hladina...
 
ventura
2010-07-10 00:19:25
veru tak, jachta by sa prevratit nemala za predpokladu ze neposkodite kyl. No za silnejsieho vetra a vacsich vln ju mozte polozit na vodu a ani to nemusi byt prijemne ;-)

Co sa pouzitia sirokaca tyka, suhlasim s marekom a dokladam zopar zaberov. Na druhu stranu aj teleobjektiv na jachte iste vyuzijete.

Mimochodom, po zopar rokoch na jachte na Jadrane a poslednej na Sardinii Vam tento zazitok vrelo odporucam, staci ak sa date dokopy so znamymi a spolocne si rezervujete nejaku jachtu spolu s kapitanom. Po preratani nakladov by Vas tyzden jachtenia nemal vyjst viac ako bezna dovolenka pri mori.

Viac fotiek z jachtenia po Sardinii je tu: http://ventura.netlab.sk/Sardinia_2010/index.html
 
Yamismo
2010-07-11 07:09:30
Julo, alebo vsetci, ked chcete vidiet, co je to naozaj jachting, 20-22. augusta mame majstrovstva slovenska v okruhovom jachtingu na Kralovej (sustredenie 3 dni pred tym). Ak bude fukat, uvidite asi toto - http://picasaweb.google.com/FragliaRiva/60Intervela710Luglio2010
 
slavmiro
2010-07-11 22:23:53
príspevok od: Yamismo
Julo, alebo vsetci, ked chcete vidiet, co je to naozaj jachting, 20-22. augusta mame majstrovstva slovenska v okruhovom jachtingu na Kralovej (sustredenie 3 dni pred tym). Ak bude fukat, uvidite asi toto - http://picasaweb.google.com/FragliaRiva/60Intervela710Luglio2010
nechcem brat iuzie ale porovnavat otvorene, sportove, nekajutove, lahke jazerne plchetnice s namornym jachtingom nie je dost dobre porovnatelne. OK, sportove plachetnice vinimocne dosiahnu sklz (zazival som na 470ke) a este castejsie sa dokazu prevratit. Z toho pohladu je to atraktivne. Ak budete mat stastie, fukne vam 4-8 m/s a zazijete 50cm vlny. Ak vam fukne 12-15 m/s tak budete cucat na brehu a divat sa na 100 cm vlny a surfistov. Nieco podobne sa stalo v r.1992, na Kralovej, prisla vichrica, dievcata utopili olympijsku lod 420 (rozbili o bager) a boli dalsie vazne skody, vratane rozhodcovsko-zachranneho motoraka. Chovanci odchovany na Seneckych jazierkach a pod. skoncili s placom na brehu. Nastastie neboli straty na zivotoch. Vtedy ukazala Kralova, vodny a veterny zivel, svoju silu. To zvladli len kajutove plachetnice tam, s pevnym kylom a samozrejme surfisti s 3.5-4.2qm plachtami.
Zelam jachtarom-pretekarom sviezi vietor, ak priduje, budem tam na surfe, ak nie, tak v sklze na gumaku s fotoaparatom. Je to moj domaci revir. :)
 
Marcel Rebro
2010-07-11 22:42:12
to budes naraz aj kormidlovat aj fotoaparatovat? ci?
 
slavmiro
2010-07-11 22:50:40
príspevok od: Marcel Rebro
to budes naraz aj kormidlovat aj fotoaparatovat? ci?
ja som sa pocas tohoto vikendu dostal za 6 hodin jazdy asi na 1/2 hodinu ku kormidlu. Syna to velmi bavilo.. ) Streda popoludni vam bude OK?
 
Yamismo
2010-07-11 22:52:23
príspevok od: slavmiro
nechcem brat iuzie ale porovnavat otvorene, sportove, nekajutove, lahke jazerne plchetnice s namornym jachtingom nie je dost dobre porovnatelne. OK, sportove plachetnice vinimocne dosiahnu sklz (zazival som na 470ke) a este castejsie sa dokazu prevratit. Z toho pohladu je to atraktivne. Ak budete mat stastie, fukne vam 4-8 m/s a zazijete 50cm vlny. Ak vam fukne 12-15 m/s tak budete cucat na brehu a divat sa na 100 cm vlny a surfistov. Nieco podobne sa stalo v r.1992, na Kralovej, prisla vichrica, dievcata utopili olympijsku lod 420 (rozbili o bager) a boli dalsie vazne skody, vratane rozhodcovsko-zachranneho motoraka. Chovanci odchovany na Seneckych jazierkach a pod. skoncili s placom na brehu. Nastastie neboli straty na zivotoch. Vtedy ukazala Kralova, vodny a veterny zivel, svoju silu. To zvladli len kajutove plachetnice tam, s pevnym kylom a samozrejme surfisti s 3.5-4.2qm plachtami.
Zelam jachtarom-pretekarom sviezi vietor, ak priduje, budem tam na surfe, ak nie, tak v sklze na gumaku s fotoaparatom. Je to moj domaci revir. :)
ok, snad sa vidime, a vtedy to tak mozno s tou silou vetra bolo, lenze teraz mame vacsinu pretekov aj tak na neusiedleri a na tejto garde kazdy den 12, narazy 15 a to je prave nasa domena, nie su zase vsetci senecki plťkari :D inak akurat som dnes cital diskusiu na windsurf.sk a rozmyslal ze ci je slavmiro ten isty slavmiro co tu :D
 
slavmiro
2010-07-11 22:52:54
lod ste mali peknu, aj baby, pocasie az moc. Na tej serii zaberov je minimum jachtenia. :( Aky ste mali pomer plavby plachty/motor?
 
slavmiro
2010-07-11 22:56:58
príspevok od: Yamismo
ok, snad sa vidime, a vtedy to tak mozno s tou silou vetra bolo, lenze teraz mame vacsinu pretekov aj tak na neusiedleri a na tejto garde kazdy den 12, narazy 15 a to je prave nasa domena, nie su zase vsetci senecki plťkari :D inak akurat som dnes cital diskusiu na windsurf.sk a rozmyslal ze ci je slavmiro ten isty slavmiro co tu :D
jedno nepochopim, mame super vodu doma (Kralova), kde nie su problemy s motorakom, cistotou vody, kde je navyse hladina vody cca 7m nad urovnou terenu (najvacsia sypana VD v strednej EU) a preco sa netrenuje a nepretaka viac doma?
 
ventura
2010-07-11 23:17:05
príspevok od: slavmiro
lod ste mali peknu, aj baby, pocasie az moc. Na tej serii zaberov je minimum jachtenia. :( Aky ste mali pomer plavby plachty/motor?
podla potreby, tak aby sme sa v rozumnom case dostali na vsetky miesta, kam sme si naplanovali pozriet sa - predsa len to je dovolenka a nie zavodenie. Myslim ze by to mohlo byt tak pol na pol.
 
Yamismo
2010-07-11 23:21:07
príspevok od: slavmiro
jedno nepochopim, mame super vodu doma (Kralova), kde nie su problemy s motorakom, cistotou vody, kde je navyse hladina vody cca 7m nad urovnou terenu (najvacsia sypana VD v strednej EU) a preco sa netrenuje a nepretaka viac doma?
problem je v pocte lodi, 420ky sme 2 posadky (teraz je v senci daky akoze tabor ´la vela´, tam su asi dalsie 3 lode, lenze to su ti senecki pltkari), optaci by tam dosli tak siedmi (na bezny poharak, na ms pridu aj cesi, poliaci)..plus si vyber jazdit s idiotskymi rozhodcami ktori spravia rozjazdu v dvoch metroch a su radi ze jak dorbe fuka (vid 40-metrova stupacka na minulorocnych majstrovstvach), alebo mozes ist par km do rakuska a tam si zajazdit vo velkom poli a dobrom vetre
 
slavmiro
2010-07-12 00:26:09
príspevok od: Yamismo
problem je v pocte lodi, 420ky sme 2 posadky (teraz je v senci daky akoze tabor ´la vela´, tam su asi dalsie 3 lode, lenze to su ti senecki pltkari), optaci by tam dosli tak siedmi (na bezny poharak, na ms pridu aj cesi, poliaci)..plus si vyber jazdit s idiotskymi rozhodcami ktori spravia rozjazdu v dvoch metroch a su radi ze jak dorbe fuka (vid 40-metrova stupacka na minulorocnych majstrovstvach), alebo mozes ist par km do rakuska a tam si zajazdit vo velkom poli a dobrom vetre
rozumiem, SK nikdy nemalo silnu tradiciu v jachtingu a po prevrate vydochli statom dotovane zdroje do klubov. Zostali mladi s podporou rodicov, malo organizovane. My sme sa zbavili 470tky a sli sme do toho individualne. 40 metrova stupacka ma pobavila.. :)) To su asi navyky zo seneckych podmienok..
 
marish1
2010-07-14 02:59:52
ja som bol minuly tyzden a zazitok paradny. najviac sa osvedcil fisheye (bol som dost rad, ze som si ho pozical) a potom este tele (tamron 70-200) na ostatne pltky a tiez ako portretovy, i ked som musel byt na jednom konci lode a objekt na druhom. :)

aj ak sa plachetnica prevrati, tak by sa mala automaticky vratit naspat. kyl je dost tazky, takze tazisko je nizko (pri prevrateni vysoko) a akonahle je plachetnica na boku, do plachiet ide nulovy vietor, takze ich uz nic netlaci dole.

nafotil som tam 22gb fotiek, takze pri triedeni som sa celkom zapotil, ale tak tretina vysla celkom fajn.
 
Špagetka
2010-08-01 20:53:47
citavy fotoreport a zopar fotos je uzasnych
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované