Nick na ephoto: jewellphoto
Posledný rozhovor, ktorý mi stále rezonuje v hlave, bol s človekom, ktorý pretváral realitu podľa vlastných predstáv. Písal som o ňom ako o členovi skupiny, ktorá patrí medzi tie menej početnejšie na našom portáli.
Dámy a páni, čo takto dať si ešte tématický zákusok? Zákusok v podobe tvorby skutočného profesionála. Prvý profesionál v našej sekcii Rozhovory je Miro Hvozdenský.
Je nepochybné, že si budeme pochutnávať na technickej, atmosférickej a nápaditej korelácii všetkých zložiek scény. Možno niekto zalapá po dychu ako ja, keď skrze oči bude počuť MUSIC OF THE FUTURE. Vizuálna pompéznosť netrpí skĺznutím do gýčovitosti a klišé, ale prináša divákovi osobitý zimomriavkový úder na zmysly. Niekedy mám pocit, že tie zimomriavky sú spôsobené tajným podprahovým vysielaním z jeho diel.
Nevtieravo očarujúce výrezy vlastných futuristických príbehov spojil s klasickým žánrom fotografie - aktom. Tváre modeliek ponúkajú expresívne chladne ukovaný aspekt ako základ pre generátor zimomriavok. V pózach vidím odraz sochárskeho umenia starých majstrov kombinovaný so snahou nachádzať nové kompozičné riešenia.
Participácia v oblastiach fotografie, akými sú portrét a glamour, je poznačená precíznou rukou grafika...
Miro, rozprávaš po slovensky, tvoj web je však v češtine.. ako to s tebou vlastne je?
Rozprávam aj po česky :). Bude to znieť asi alibisticky, ale som hrdý na svoju vlasť a som poctivým vlastencom. Určite by to potvrdil každý môj český kamarát, najmä keď sledujeme hokejový zápas Česko verzus Slovensko :). Usadil som sa v Čechách, kde som si našiel manželku, založil rodinu a kde aj pracujem, preto tá čeština. Keby som sa usadil v Amerike alebo Číne, tak by som stránky mal zrejme po anglicky alebo po čínsky :) Aktuálne stránky však ešte nemám úplné doriešené a na elminácii nedostatkov zúrivo (rozumej „keď je čas") pracujem.
Ak sa pozriem na práce zo série MUSIC OF THE FUTURE, musím sa opýtať, či bol použitý aj 3D grafický program? Ako sa vlastne zrodila myšlienka tejto série?
Myšlienka tejto série, ktorej ešte nie je úplne koniec, ba povedal by som, že je to len začiatok, mi jeden čas vznikla v hlave, nepamätám si presne, ale možno to bolo pri sledovaní filmu 5ty element. Vždy ma fascinoval svet fantázie, svety budúcnosti, mimozemské civilizácie, abnormality, záhady, sci-fi... Séria Music of the Future má byť o nástrojoch, ktoré ľudské oko nikdy nevidelo a ktoré ľudské ucho nikdy nepočulo. Ako to len povedať...projekt MOTF sa už síce naštartoval, ale ešte nerozbehol. Tieto dva obrázky sú zatiaľ len štúdie, ktoré mi mali ukázať možnosti, postupy, sú tzv. testom. Musím sa priznať, že pôvodné zdrojové fotky neboli fotené za týmto účelom, až neskôr mi napadlo, že by sa dali takto využiť a vyskúšať si vlastne na tom celý proces vývoja. Celá séria bude vyzerať úplné inak. Chceme do toho dať príbeh, priestor, svet, fantáziu. Hovorím v množnom čísle, pretože mi s týmto projektom bude pomáhať jeden český fotograf...ale viac neprezradím, snáď len, že by to už mohlo tento rok konečne dopadnúť :)).
Inak samozrejme, bez 3D softwaru by sa to dalo zvládnuť len veľmi ťažko (aspoň pre mňa), ale dalo ;)
Koľko hodín musí človek presedieť pri počítači, ak chce vytvoriť MUSIC OF THE FUTURE I ? Odhadom..
Tak dlho, koľko ten obrázok potrebuje. Dá sa to zvládnuť aj za dve hodiny, pokiaľ človek vie, čo chce urobiť a ako to má urobiť. Pokiaľ človek hľadá možnosti, skúša postupy, kreslí, vymýšľa a nikam sa neponáhľa, tak z toho pokojne môže byť aj víkend, či týždeň :). Na týchto projektoch mám rád práve tú slobodu, netlačí ma žiaden čas či termín, nikto mi do toho nekecá a len sa hrám...Takže pokiaľ sa človek hrá a slobodne tvorí, je úplne jedno, ako dlho to trvá. Dúfam, že som aspoň čiastočne odpovedal na túto otázku. Pokiaľ nie, tak odhadom cca. jeden víkend.
Fotografia a všetka tvoja grafická zdatnosť je výsledkom práce samouka, alebo...?
Fotím od roku 2007, kedy som si kúpil v podstate svoj prvý digitálny foťák (Sony A100), kedy som pochopil, čo je to závierka a clona a kedy som objavil v podstate to, čo sa dá s digitálnym obrazom robiť. Veľkú výhodu som asi mal v tom, že s Photoshopom pracujem od čísla 3 (asi od roku 1998) a za tú dobu som si ho už z časti ,,ohmatal" :). Hovorím z časti, pretože vždy v ňom objavím niečo nové, niektoré jeho funkcie ani nevyužívam... Učil som sa v podstate sám, ale to veľmi neodporúčam, 9 rokov je predsalen dlhá doba na výuku :))). Keby som sa to učil v dnešnej dobe, tak si určíte nájdem dobrého súkromného učiteľa, alebo vyhľadám kvalitný individuálny workshop. To, za aký čas sa dá naučiť montovať fotografie, sa dá len ťažko odhadnúť, pretože je to individuálne. Dá sa to naučiť za týždeň, za mesiac, ale aj za 9 rokov, že jo :)
Nespýtam sa na fototechniku, ktorú požívaš - tá musí byť zrejme tá najlepšia, ale spýtam sa na hudbu, ktorú počúvaš pri práci. Aká to je a kde sa väčšinou nachádza ovládač hlasitosti?
Áno, je mojim snom mať tú najlepšiu fototechniku, zatiaľ si ale musím vystačiť s tým, čo mám, teda Sony Alpha 700. Môžem ti odpovedať protiotázkou? Ty si ma asi zrejme niekedy videl pri práci, že? Pretože hudba je pre mňa istým zdrojom energie. Rozpätie žánru je dosť široké, od heavy metalu, progresívneho rocku cez inštrumentálky, trance/techno, až po Erosa Ramazzottiho či Sade. Vždy podľa nálady a podľa toho i volume. Často som sa v práci tešil na to, keď všetci odídu, aby som si to mohol poriadne napeckovať.
Keďže sa živíš fotografiou spojenou s grafikou, zaujímalo by ma, ako vyzerá tvoj typický zástupca klienta? Je to skôr individualista, ktorý potrebuje fotografie na svoju prezentáciu, alebo je to firma z určitej podnikateľskej oblasti?
Živím sa v podstate tým, čo je aktuálne potrebné. Nie je to vyložene fotenie. Preto i špecifikácia klienta je rôznorodá. Ohľadne grafiky sú to často firmy a spoločnosti z rôznych oblastí, konkretizácia by bola na veľa, veľa riadkov :) Z oblasti fotografie sú to často ľudia, ktorí chcú tvoriť, ktorí majú nápady myšlienky...a hlavne chuť. Fotografia ale nie je vždy len o tvorení a voľnosti, ale často i bežná rutina v rámci istých hraníc. Preto som vďačný za každý nový zaujímavý projekt, ktorý môže byť prínosom pre obe strany.
Je ľahšie sa presadiť s fotografiou a grafikou v Čechách alebo na Slovensku?
No, povedal by som, že medzi tým nie je zásadný rozdiel. Presadiť sa dá všade a s hoci čím, pokiaľ máš šikovného obchodníka, ktorý to alebo ťa dokáže predať.
Veľmi sa mi páči, že dovolíš divákovi nazrieť do zákulisia a predstavíš BACKSTAGE vzniku fotografie. Nemáš problém podeliť sa o svoje postupy? Nebojíš sa, že vyrastie konkurencia? :)
V podstate nejde o nič tajné. Všetko sa dá naučiť či už z internetu, kníh, od priateľov alebo z workshopu. Backstage je len ukážka resp. reklama pre možnosti postprocessingu. Rád poradím, pomôžem tomu, kto o to má vážny záujem. Nemôžem však naučiť, to musí každý sám individuálne, môžem len ukázať smer, možnosti, cestu... Jeden nástroj sa dá využiť rôznymi spôsobmi a je len na človeku, ako ho využije. Čo sa týka konkurencie, tak tá je v dnešnej dobe už dosť veľká. Dobrá konkurencia už tieto postupy rozhodne pozná a ak nie, je milión ďalších ľudí, ktorí to vedia a ktorých si konkurencia môže na túto prácu najať. Takže, nie je sa čoho báť, skôr ma to posúva a ženie ešte viac vpred, aby človek stále držal krok. Konkurencia je pre mňa istým motorom a energetickým nápojom v jednom :).
Na záver prajem Mirovi, aby bol naďalej taký neúspešný ako doteraz :)
(pozn. narážka na slogan z titulnej stránky jeho webu)
Od srdca ďakujem, no osobne si myslím, že sa mám ešte poriadne čo učiť a možno to raz niekedy príde:) Ďakujem za prijemné otázky a prajem serveru ePhoto, nech aj naďalej robí tú skvelú prácu, ktorá spája fotografický svet na Slovensku a v Čechách.