Nick na ephoto: matt83
Keď som prvý krát zaregistroval fotografiu od užívateľa matt83, bola to fotografia Bratislavy. Keďže väčšina zákutí tohto mesta jenotorickyznáma, myslel som si, že už ma nemôže prekvapiť Bratislava žiadnou zaujímavou fotografiou. Mýlil som sa... Matej dokáže nachádzaťv oku lahodné kompozície takže aj veľmi známe miesta, objekty dostanú celkom iný - neopozeraný ráz. Používaním prídavných filtrov fotografie získavajú efektné farebné podanie. Nemenej zaujímavý fakt na tvorbe dnes oceneného člena, je vytváranie panorám. Neraz jeho panoráma zastávala miesto fotografie dňa. Musím povedať že právom.
Matej, pár všeobecných slov na úvodné predstavenie...
Narodil som sa vo februári 1983, od narodenia som sluchovo postihnutý. Od malička žijem v Bratislave. K výtvarnému prejavu som mal vzťah od detstva. Absolvoval som vysokú školu odbor dizajn na Fakulte architektúry STU v Bratislave a získal som akademický titul Mgr. art. V rokoch 2008-2010 som viedol fotokrúžok pri Asociácii nepočujúcich a pracoval som v neziskovej organizácii MYSLÍM. Teraz pracujem ako živnostník, venujem sa oblasti dizajnu výrobkov, grafického dizajnu a fotografii. Vo svojom voľnom čase veľmi rád chodím do prírody a fotografujem.
Aké boli tvoje začiatky s fotografiou?
K fotografii som sa dostal v roku 2002, keď mi rodičia kúpili prvý digitálny 2- megapixlový kompaktný fotoaparát Olympus C-120 s malým 1,6" LCD. Keď sa mi do rúk dostal prvý digitálny fotoaparát, fotografoval som spočiatku len jednoduché veci s vlastným pohľadom na svet. Potom som začal fotiť a experimentoval s týmto fotoaparátom makro...
Zistil som, že aj jednoduché veci majú svoje čaro a svoju krásu, ktorú som sa snažil vo svojich fotografiách zachytiť. O tri roky neskôr som si kúpil polozrkadlovku Fujifilm S9500. Začal som postupne fotiť krajinky, Dunaj a Bratislavu.
Od roku 2006 som prešiel na štyri digitálne zrkadlovky Canon EOS 400D a Canon EOS 50D. Odteraz používam dve digitálne zrkadlovky Canon EOS 7D a Canon EOS 60D. Postupne som s fotografiou rôzne experimentoval a začal som si tvoriť svoj vlastný štýl. Najmä motívy z prírody, krajiny, portréty, architektúry a panorámy sú pre mňa veľkou inšpiráciou.
Vo svojej galérii máš niekoľko fotografií Bratislavy. Tak ti učarovalo toto mesto?
Keďže som sa narodil v Bratislave je to pre mňa rodné mesto a mám k nemu z logických dôvodov najbližší vzťah. Asi preto Bratislavu vidím cez ružové okuliare. Vnímam ju ako krásnu ženu, ktorú ešte viac skrášli, keď sa namaľuje a ktorá niekedy aj na fotografii vyzerá lepšie....
Často fotím Bratislavu a okolie, je tu veľa pekného na fotenie, ale ako náhle idem von z mesta takisto si nájdem námety na fotenie hocikde inde. Mám rád aj prírodu na Dunaji, dunajské luhy kde blízko bývam, občas tam chodím fotiť ráno a poobede, keď je vonku zaujímavé počasie . Často chodím do Rakúska, kde som pofotil veľa miest v Alpách. Takisto aj na Slovensku mám nafotografovanú krajinu a pohoria od Karpát až po Tatry. Dokonca som bol aj v Kanade, USA, Škótsku, Taliansku, Chorvátsku, Grécku, na Malte, Rakúsku, Česku a Poľsku...
Dá sa povedať že tvojou charakteristickou črtou v tvorbe sú panorámy. Prečo práve panorámy? Skončia niektoré aj na papieri?
Prvý krát som začal fotiť panorámu v roku 2004 keď som mal požičaný digitálny kompakt od môjho bratranca a jednoducho vo fotáku automaticky spájal a zhotovil panorámu. Vtedy som ešte nemal statív ani filtre a fotil som jednoduché panorámy. Postupne ma to veľmi bavilo a veľmi rád fotím panorámy, lebo ňou zachytím obrovskú časť krajiny a architektúry, čo sa mi páči.
Aj z grafických dôvodov sa mi páči pretiahnutá forma panoramatickej fotografie. Áno niektoré panorámy sa aj vytlačia na papier alebo na fotoplátne je o ne záujem. Mesto Bratislava vybralo tri fotografie panorámy Bratislavy na veľtrh v Cannes.
Tak to je veľká pocta pre fotografa. Miesto pre fotenie panorámy si dopredu vyhliadneš?
Ani nie, tam kde sa ponúka pekný výhľad je to aj pokušenie zachytiť to panoramaticky.
Akú najväčšiu panorámu si nafotil a poskladal? Ako dlho zvyčajne trvá takáto skladačka?
Najväčšiu panorámu, čo som poskladal bola panoráma Bratislavy v zime.
Niektoré panorámy mi dajú poriadne zabrať strávim pri nich dlhé hodiny (hlavne večer až do noci – vtedy je najlepšia doba na úpravy fotografie a spájanie panorámy, pretože sa lepšie pozerá na displeji, aby som dobre videl kde sú fotografické vady – spoje a fľaky treba odstrániť alebo dobre manuálne spájať).
Predpokladám, že používaš špeciálny softvér pre skladanie panorám. S ktorým máš najlepšie skúsenosti?
Na skladanie používam rôzne dva - tri kvalitné softvéri, z ktorých poskladám panorámu. Nedá sa povedať, ktorý softvér je najlepší. Je to od prípadu k prípadu. Vždy spájam manuálne, nepoužívam automatické spájanie, lebo by panoráma bola nepresne spojená na horizonte aj môže byť vidieť spoje na oblohe bez viditeľných prechodov. Väčšina užívateľov z portálu sa ma pýtali čí používam špeciálny statív a panoramatickú hlavu pretože je to pre mňa zbytočné a drahé, pravdou je, že používam obyčajný statív s bežnou hlavou. Hlavné je, že mám šikovné ruky a oči.
Pomohlo mi vyrovnať panorámu na horizont, keď mám vo fotáku nastavenú mriežku a elektronickú vodováhu. Zložitejšie sa mi skladá panoráma cez fisheye ´´rybím okom´´, pretože rybie oko je zaoblené. Treba vedieť nastaviť správny horizont na rovinu, aby bola panoráma presne vyrovnaná. Toto je problém, s ktorým má asi každý fotograf skúsenosti.
Páči sa mi ako pod každú fotografiu v galérii píšeš použitú techniku. Zdá sa, že máš vždy po ruke zásobu rôznych filtrov. Skús skompletizovať tvoj fotopark.
Svoj fotopark neustále obnovujem a sledujem novinky, takže si neustále dokupujem nové filtre a fotovýbavu. S prechodovými živicovými filtrami Hitech som mierne nespokojný, pretože ich mám veľa poškrabaných aj keď používam puzdro na filtre. Mám aj niektoré nepodarené panorámy kde je vidieť spoje a fľaky - to spôsobili poškriabané aj flakaté filtre. Preto vždy každý pol rok kupujem nové plastové sklá. Preto si musím našetriť na prechod nové kvalitné sklá LEE.
Vyskladaná panoráma je ešte farebne upravovaná v grafickom softvéri do finálnej podoby?
Vzhľadom na môj široký arzenál filtrov, už nemusím až tak radikálne dofarbovať finálnu fotografiu.
Stačí mi keď mám vo fotáku nastavené užívateľské funkcie napr. zvýšený kontrast, farebný tón, saturácie, ostrosť a maximálnu automatickú optimalizáciu úrovne osvetlenia. Po spájaní panorámy občas upravujem a keď uvidím nejaké chyby tak vyretušujem drobné veci. Niekedy upravujem cez Adobe Photoshop a na Zoneri sa hrám s krivkami a nastavujem kontrast.
Ak by sa začiatočník vybral prvý krát nafotiť panorámu čo by si nemal zabudnúť doma?
Začiatočník by mal sledovať uvedené techniku v galérii a skúšať, ako mu to pôjde. Ale ani ja ešte nie som dokonalý profesionál, stále sa učím.
Vo februári tohto roku si registrovaný na našom portáli tretím rokom. Rýchly pohľad do fotoštatistiky a uvidíme číslo 225 pridaných fotografií. To je úctyhodný počet. Zdá sa že fotografia ťa naozaj dostala a venuješ jej veľký kus svojho voľného času.
90% voľného čašu venujem fotografovaniu. Každý víkend nafotím približne 500 až 1000 fotiek. Potom celý večer do dlhej noci spracovávam. Takže, foťák nosím na každý výlet cielene so sebou. Fotografia je aj môj spôsob vnímania sveta a toto ponúkam druhým ľuďom. Hovorí veľa aj o mne. Digitál umožňuje urobiť veľmi veľa záberov, ale potom nasleduje výber, prípadne úprava. Ale súčasne fotografovanie aj stojí veľa času. Spomínam si, že keď som chcel odfotografovať kalváriu v B. Štiavnici za východu slnka, musel som vstať a ísť do terénu niekoľko dní po sebe, kým som zachytil stav ktorý som považoval za uspokojivý. To len na margo toho, keď sa niekto spýta, čo je na tej fotke za sto euro. Skutočné fotografovanie nie je len klikanie spúšťou, ale aj dlhé a trpezlivé čakanie na okamih. A ten niekedy príde aj neočakávane. V tom je fotografovanie zaujímavé a krásne.
Ďakujem za rozhovor.