Hore

Autor: Tomáš Halasz

Tomáš Halász: Dobrý objektív je investícia na celé roky

Zviditeľnila ho fotoesej Cesta do Paláca, ale Tomáš Halász má od zlomového roku 2014 toho za sebou omnoho viac. Dlhodobo spolupracuje s viacerými mimovládnymi organizáciami a popri komerčnej a portrétnej tvorbe sa venuje aj fotoreportážam.

Je tiež spoluzakladateľom a šéfredaktorom online portálu MONO.sk, ktoré sa venuje inovatívnej žurnalistike na Slovensku. A ako ambasádor značky Nikon odovzdáva svoje skúsenosti ďalej. Aj o tom, čo radí začínajúcim fotografom, no tiež o fototechnike, o najcennejšej fotografii a ďalších veciach sme sa pobavili v tomto rozhovore.


Foto: Dorota Holubová

Ako sa ti teraz darí? Na čom práve pracuješ?

Vždy sa mi môže dariť lepšie, ale celkovo mám postupne pocit, že idem správnym smerom. Napríklad minulý rok sa mi splnila túžba mať ateliér - v októbri sme spolu s talentovanou fotografkou Dorotou Holubovou otvorili ateliér Holubník. Aj keď mám väčšinu fotení v “teréne”, po rokoch som už chcel prestať pracovať z domu a zároveň mať priestor, kde môžem fotiť svoje portrétne projekty, či sa stretávať s ďalšími kreatívnymi ľuďmi. Tiež som minulý rok pri príležitosti výročia havárie v Černobyle fotil na Ukrajine reportáž zo “zakázanej zóny”, ale aj o súčasnej najväčšej európskej atómovej elektrárni, ktorá sa nachádza na východe Ukrajiny. Černobyl bol od mala môj sen, tak som rád, že sa aj tento splnil. No a tento rok plánujem pokračovať vo svojich rozbehnutých portrétnych aj reportážnych projektoch. Zo skúsenosti viem, že je lepšie o nich nehovoriť dopredu :) Zároveň budeme v MONO.sk aj naďalej dávať priestor kvalitnej fotožurnalistike z domova aj zo sveta. Takže je toho skutočne dosť.

Ako Nikon ambasádor sa zúčastňuješ mnohých diskusií a prednášok. O čom sú?

Každú prezentáciu sa snažím prispôsobiť publiku. Širokej verejnosti zväčša prezentujem moju tvorbu a životný príbeh. Nesústreďujem sa vyslovene na fototechniku, ale cez príbehy ukazujem, čo mi môj Nikon pomohol zachytiť. Nemám rád prezentácie, kde si človek len robí reklamu, takže nevynechávam ani neúspechy. Hlavne keď sa prihováram mladým začínajúcim autorom, tak im spomínam aj chyby čo som spravil a ako sa z nich možno poučiť. Najbližší mesiac budem prezentovať zahraničným študentom na Bratislavskej škole liberálnych štúdií a účastníkom projektu Mladý reportéri pre životné prostredie, či mladým novinárom na Katedre žurnalistiky. Dúfam, že ich inšpirujem a aj namotivujem, aby sa nenechali odradiť prekážkami

Ako reaguje publikum, o čo sa najviac zaujíma?

Ten moment, keď príde posledný slide a publikum sa má začať pýtať je vždy najťažší :) Našťastie, bolo zatiaľ vždy dosť otázok a často diskusia pokračovala aj po oficiálnom ukončení. Najviac ľudí, samozrejme, zaujíma pán prezident, ale aj ako si vyberám témy, či čo presne nosím v brašni.

A čo teda presne nosíš v brašni? 

Univerzálny set tvorí Nikon D810, tri zoomy NIKKOR 16-35/4 VR, 24-70/2,8, 70-200/2,8 VR II spolu s bleskom a s jedným či dvoma pevnými sklami. K tomu mám záložné telo D700. Ale prispôsobujem to, samozrejme, podľa fotenia. Pri portrétoch fotím skoro len na pevnú 85tku. Na dovolenku zase väčšinou beriem len staršie, ale stále šikovné pevné sklá NIKKOR 24/2,8, 35/2,0, 50/1,8 a 85/1,8.

Najviac ťa zviditeľnila tvoja fotoesej prezidenta Kisku Cesta do Paláca. Vnímaš, že ti to otvorilo dvere do „veľkého sveta fotky“ na Slovensku, alebo aj niektoré zavrela?

Priznám sa, že keď som sériu odpublikoval, nečakal som taký úspech. Tľapkania po chrbte pre mňa však neboli na prvom mieste, skôr som sa sústredil, ako sa posunúť ďalej. Neskôr, keď som vyhral niekoľko ocenení a aj čítanosť bola vysoko nadpriemerná, som dúfal, že to inšpiruje veľké redakcie, aby vytvorili priestor a podmienky na dlhodobú fotografickú tvorbu. Hovoril som si, že ak viem ja investovať čas a prostriedky popri neistom živobytí fotografa na voľnej nohe, tak sa to určite dá aj pri fotoreportéroch na plný úväzok. Bohužiaľ, až na malé výnimky, som v tomto nezaznamenal zmenu. Celkovo som však pozitívne vnímal, že som sa stretol len s ojedinelými prejavmi neprajníctva a aj klienti oceňovali, že nefotím len komerčnú tvorbu.

Sú podľa teba rôzne fotosúťaže dobré?

Myslím, že je dobré každoročným prihlasovaním do súťaži reflektovať svoju tvorbu a inšpirovať sa výsledkami druhých. Výhra v súťaži však zároveň nemá byť motiváciou, pre ktorú fotíme. A ani prípadným neúspechom sa netreba nechať odradiť.

Ako by si charakterizoval svoju tvorbu?

Ťažko :). Niekedy som fotil čisto reportáž, ale časom som zistil, že je dobré mať niekoľko oblastí, ktoré ma spoločne inšpirujú. Pri foteniach pre firmy spoznávam zaujímavých ľudí, pri reportáži zachytávam témy, ktoré ma zaujímajú, mimovládkam pomáham odkomunikovať ich myšlienku a pri portrétoch sa sústreďujem čisto na vizuál. Zároveň však viem, aké fotenia ma nebavia a vtedy radšej klientov odkážem na iných fotografov alebo fotografky, ktorí sú v tom lepší.

Ak by ľudia chceli urobiť dobrú portrétnu fotku, na čo sa majú zamerať?

Základ je začať vnímať tvár len v dvoch dimenziách. To, ako vnímame človeka pri fotení, a čo naozaj zachytíme, sa môže veľmi odlišovať. Potom je dôležité sa sústrediť na svetlo a atmosféru pri fotení.

Akú techniku si majú podľa teba vyberať amatéri, ktorí sa chcú posunúť vo fotení vyššie?

Ak to zovšeobecním, tak by sa mali zamerať na objektívy. Dobrý objektív je investícia na celé roky, a preto sa netreba báť priplatiť. Ja niektoré používam profesionálne už 6 rokov. Zároveň však nezabúdať investovať aj do vzdelania. Navštevovať výstavy, kupovať knihy veľkých majstrov, či si spraviť fotografický kurz v Nikon škole pomôže, aby bola tá technika aj dobre zužitkovaná.

Ktorú svoju fotku si najviac ceníš a prečo?

Nemám jednu, ktorú považujem za top, ale veľmi rád sa vraciam k tejto fotografii z projektu House of Family. Fotiť v sirotinci pre deti s HIV v Kambodži bol pre mňa silný zážitok a najviac si pamätám túto malú Keo. Patrí medzi najväčších bojovníkov spomedzi detí. Skoro zomrela. Na slovo počúvala inštrukcie lekárov a podarilo sa ju zachrániť. Keď som ju ja spoznal, už behala plná pozitívnej energie a to je to, čo mi táto fotografia pripomína.

Čo je pre teba nedostižný sen, ktorý by si si chcel splniť?

Mať roky len na jednu globálnu tému a nemusieť sa starať o peniaze :).

BIO

Tomáš Halász (*1984) je profesionálny fotograf špecializujúci sa na reportážnu fotografiu a projekty pre mimovládne organizácie. Fotografovať začal ako 13-ročný a už počas štúdia fotografie na strednej škole sa zameral na fotožurnalistiku. Pracoval v tlačových agentúrach ČTK, TASR a v denníku Pravda. Od roku 2010 pracuje ako nezávislý fotograf. Jeho fotografie boli publikované v hlavných slovenských médiách.

Dlhodobo spolupracuje s radom mimovládnych organizácií, ako Nadácia Orange, Nadácia otvorenej spoločnosti, Dakujeme.sk, Greenpeace a iné. Bol niekoľkokrát ocenený v medzinárodných súťažiach novinárskej fotografie Czech press photo a Slovak Press Photo. Jeho fotoesej “Cesta do Paláca” zachytávajúca prezidentskú kampaň Andreja Kisku získala prestížne ocenenia Foto roka 2014, Novinárska cena 2014, Czech Press photo 2014.

V roku 2014 sa v Miláne zúčastnil výberového mentoringového vzdelávacieho projektu fotoreportážnej agentury VII. Je spoluzakladateľom a šéfredaktorom online projektu MONO.sk a ambasádorom značky Nikon.

www.tomashalasz.com

FOTO Tomáša: ®Dorota Holubová 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vojko
2017-01-27 19:44:10
Nejako nám s ambasádormi firmy Nikon tu na ephoto pribúdajú články. Julo Kotus, Tomáš Halász ... Čím to bude?
Trošku takej vyváženosti by nezaškodilo.
Ale možno sa len mýlim, možno len mám červené súkno pred očami po predstavení Nikon D5600.
 
JohnNewton
2017-01-27 20:21:19
Všetci prezidentovi muži
 
blahoslav J B Art
2017-01-27 22:20:33
Chcete sa posunúť vo fotení vyššie bez ohladu na znacku fotovybavy?

1. zamerajte sa na objektívy
2. investujte do vzdelania
3. navštevujte výstavy
4. kupujte knihy veľkých majstrov
5. spravte si fotografický kurz alebo workshop


Kvoli vyvazenosti znaciek este napisem, co nosim v brasni ja.

Univerzálny set tvorí Olympus OM-D M10, tri pevne objektivy Olympus 12mm/2, Olympus 45mm/1.8, Panasonic 20mm/1.7
Okrem toho este pouzivam Panasonic 45-150mm/4-5.6, blesk Olympus FL-36R, ministativ Gorillapod a k tomu mám záložné telo Olympus PEN E-PL5.
Na dovolenku väčšinou beriem univerzalny set s ministativom a filtrami ND1000, CPL a IR.
 
vojko
2017-01-27 22:35:07
príspevok od: vojko
Nejako nám s ambasádormi firmy Nikon tu na ephoto pribúdajú články. Julo Kotus, Tomáš Halász ... Čím to bude?
Trošku takej vyváženosti by nezaškodilo.
Ale možno sa len mýlim, možno len mám červené súkno pred očami po predstavení Nikon D5600.
Ešte som zabudol na Tomáša Hulíka.
 
vojko
2017-01-27 22:38:33
príspevok od: blahoslav J B Art
Chcete sa posunúť vo fotení vyššie bez ohladu na znacku fotovybavy?

1. zamerajte sa na objektívy
2. investujte do vzdelania
3. navštevujte výstavy
4. kupujte knihy veľkých majstrov
5. spravte si fotografický kurz alebo workshop


Kvoli vyvazenosti znaciek este napisem, co nosim v brasni ja.

Univerzálny set tvorí Olympus OM-D M10, tri pevne objektivy Olympus 12mm/2, Olympus 45mm/1.8, Panasonic 20mm/1.7
Okrem toho este pouzivam Panasonic 45-150mm/4-5.6, blesk Olympus FL-36R, ministativ Gorillapod a k tomu mám záložné telo Olympus PEN E-PL5.
Na dovolenku väčšinou beriem univerzalny set s ministativom a filtrami ND1000, CPL a IR.
Parádna výbava. Ja som na poslednej dovolenke mal OM-D E-M5 a setový 12-50. Absolútna spokojnosť. Fotky rovnako kvalitné ako s D90 + 16-85 a hmotnosť takmer polovičná.
 
JohnNewton
2017-01-28 06:18:44
príspevok od: blahoslav J B Art
Chcete sa posunúť vo fotení vyššie bez ohladu na znacku fotovybavy?

1. zamerajte sa na objektívy
2. investujte do vzdelania
3. navštevujte výstavy
4. kupujte knihy veľkých majstrov
5. spravte si fotografický kurz alebo workshop


Kvoli vyvazenosti znaciek este napisem, co nosim v brasni ja.

Univerzálny set tvorí Olympus OM-D M10, tri pevne objektivy Olympus 12mm/2, Olympus 45mm/1.8, Panasonic 20mm/1.7
Okrem toho este pouzivam Panasonic 45-150mm/4-5.6, blesk Olympus FL-36R, ministativ Gorillapod a k tomu mám záložné telo Olympus PEN E-PL5.
Na dovolenku väčšinou beriem univerzalny set s ministativom a filtrami ND1000, CPL a IR.
A Fuji je kde, nedoprial si mu brašňu ?.
 
landov
2017-01-28 06:56:05
príspevok od: vojko
Parádna výbava. Ja som na poslednej dovolenke mal OM-D E-M5 a setový 12-50. Absolútna spokojnosť. Fotky rovnako kvalitné ako s D90 + 16-85 a hmotnosť takmer polovičná.
Ja som mal na poslednej dovolenke D7200+N300 PF4...vyvazena zostava.
 
seifi
2017-01-28 09:28:04
príspevok od: vojko
Ešte som zabudol na Tomáša Hulíka.
ber to tak, že jedným sa darí aj bez ... , a iným len s ...
 
PeCh
2017-01-28 13:11:45
príspevok od: vojko
Nejako nám s ambasádormi firmy Nikon tu na ephoto pribúdajú články. Julo Kotus, Tomáš Halász ... Čím to bude?
Trošku takej vyváženosti by nezaškodilo.
Ale možno sa len mýlim, možno len mám červené súkno pred očami po predstavení Nikon D5600.
Nestačí ti na vyváženie že vlastne fotka Keo z Kambodže ako i niektoré ďalšie v galérii sú vlastne z Canona? Proste keď niekto vie fotiť je jedno, či má Canikon .

Osobne nepoužívam Nikon ale PR články Nikonu alebo Nikon ambasádorov mi nevadia. Je to hlavne o fotení. A podobných ambasádorov majú i iné značky.

BTW na internete veľmi never recenziám, všetky značky sú kupujú recenzie hlavne na youtube. Hlavne je rozmýšľať triezve.
 
JohnNewton
2017-01-28 19:15:13
príspevok od: PeCh
Nestačí ti na vyváženie že vlastne fotka Keo z Kambodže ako i niektoré ďalšie v galérii sú vlastne z Canona? Proste keď niekto vie fotiť je jedno, či má Canikon .

Osobne nepoužívam Nikon ale PR články Nikonu alebo Nikon ambasádorov mi nevadia. Je to hlavne o fotení. A podobných ambasádorov majú i iné značky.

BTW na internete veľmi never recenziám, všetky značky sú kupujú recenzie hlavne na youtube. Hlavne je rozmýšľať triezve.
Kto umí ten umí, a je jedno čím, teda v danej kategórii fotoaparátov
 
parkie
2017-01-28 23:58:59
príspevok od: JohnNewton
Kto umí ten umí, a je jedno čím, teda v danej kategórii fotoaparátov
Dokonca nemusi ist ani o danu kategoriu fotoaparatov. Kuknite sa na instagram magnum fotografa pinkhassova. Alebo jana sibika
 
JohnNewton
2017-01-29 05:32:53
príspevok od: parkie
Dokonca nemusi ist ani o danu kategoriu fotoaparatov. Kuknite sa na instagram magnum fotografa pinkhassova. Alebo jana sibika
Skôr so to myslel tak, že povedzme najrýchlejšie DSLR neide vždy nahradiť low endom napr. v športe, či novinárskej akčnej foto.
 
2017-01-29 07:22:57
príspevok od: parkie
Dokonca nemusi ist ani o danu kategoriu fotoaparatov. Kuknite sa na instagram magnum fotografa pinkhassova. Alebo jana sibika
ked mas fotografiu ako hobby je uplne jedno akym fotoaparatom alebo objektivom fotografujes, ovela podstatnejsia je tvoja tvorivost a fantazia, ked ta fotografia seriozne zivi tak bez profesionalnej techniky nezmozes vobec nic...
niektory ludia tu maju problem pochopit, ze aj svetovo uznavany fotograf ked sa vo volnom case zaobera svojou tvorbou dokaze spravit vyborne fotografie aj s fotoaparatom za 100 eur, ale s tym istym fotoaparatom v studiu fotografovat profesionalne zakazky nemoze.
ludia ktory najviac kricia a poukazuju na to, ze s mobilom spravi to iste ako profi fotakom nevedia o fotografii vobec nic, nemaju ani sajnu aky je rozdiel medzi fotografiou a fotografiou.
 
parkie
2017-01-29 23:22:29
príspevok od:
ked mas fotografiu ako hobby je uplne jedno akym fotoaparatom alebo objektivom fotografujes, ovela podstatnejsia je tvoja tvorivost a fantazia, ked ta fotografia seriozne zivi tak bez profesionalnej techniky nezmozes vobec nic...
niektory ludia tu maju problem pochopit, ze aj svetovo uznavany fotograf ked sa vo volnom case zaobera svojou tvorbou dokaze spravit vyborne fotografie aj s fotoaparatom za 100 eur, ale s tym istym fotoaparatom v studiu fotografovat profesionalne zakazky nemoze.
ludia ktory najviac kricia a poukazuju na to, ze s mobilom spravi to iste ako profi fotakom nevedia o fotografii vobec nic, nemaju ani sajnu aky je rozdiel medzi fotografiou a fotografiou.
hmm, v podstate s tebou suhlasim, ked sa bavime o zakazkach. Pri nich bola vzdy v _urcitej dobe_ mimo ineho nutna aj urcita technicka kvalita. Co sa tyka druheho odstavca, podla mna je to total BullS... rozdiel medzi fotografiou a fotografiou lezi niekde uplne inde (:
 
2017-01-30 04:10:39
príspevok od: parkie
hmm, v podstate s tebou suhlasim, ked sa bavime o zakazkach. Pri nich bola vzdy v _urcitej dobe_ mimo ineho nutna aj urcita technicka kvalita. Co sa tyka druheho odstavca, podla mna je to total BullS... rozdiel medzi fotografiou a fotografiou lezi niekde uplne inde (:
mal som na mysli to, ze su ludia ktory doma s mobilom odfotia svoju zenu alebo dceru a myslia si, ze su rovnako dobry ako ten profi fotograf ktory v studiu odfoti modelku profi technikou, nevidia ten rozdiel medzi svojou domacou fotografiou z mobilu a fotografiou zo studia.
 
nehemah
2017-01-30 15:36:00
príspevok od:
mal som na mysli to, ze su ludia ktory doma s mobilom odfotia svoju zenu alebo dceru a myslia si, ze su rovnako dobry ako ten profi fotograf ktory v studiu odfoti modelku profi technikou, nevidia ten rozdiel medzi svojou domacou fotografiou z mobilu a fotografiou zo studia.
nevidia a ani nikdy neuvidia , moja žena mobilom tento rok urobila toľko fotiek, že už ju v živote nedobehnem
 
vilkoo
2017-01-31 20:33:19
príspevok od: landov
Ja som mal na poslednej dovolenke D7200+N300 PF4...vyvazena zostava.
Peto Ty si vyssia liga ako prispievatelia na tuto temu
 
mongi
2017-02-01 16:29:58
skúsený fotograf nepotrebuje do ateliéru drahú techniku. samozrejme je to výhoda ale nie nutnosť.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia