Hore

Bez farby o podstate

Čiernobiela nás oslobodzuje od vonkajších atribútov a mieri na podstatu, na formu a vzťah.

Mnohí ste už prišli na to, že čiernobiela fotografia vyžaruje určité kúzlo. Nie, nehovorím iba o nostalgii (aj keď aj takéto pocity môže zrnitá fotografia navodzovať). Hovorím o oslobodení fotografie od akýchkoľvek vedľajších efektov, ktoré môžu vplývať na pozorovateľa a zakrývať mu predmet taký, aký naozaj je. Bez jeho vonkajších atribútov a v reálnom (ba až fyzickom) vzťahu k okoliu.

Áno, čierno-biela fotografia nie je len o desaturácii farebných obrázkov, je o filozofii. Filozofii reality. Každý predmet, ktorý poznávame, odhaľujeme našími zmyslami. Vlastnosti, ktoré nimi vnímame sú buď primárnou a fyzickou súčasťou predmetu, alebo jeho vedľajším atribútom. Niektoré vlastnosti poznávame subjektívne, na vnímaní iných sme sa dohodli konsenzom  (napríklad, že svetelné vlnenie určitej vlnovej dĺžky bude zodpovedať určitej farbe). Sú medzi nami aj ľudia, ktorí trpia poruchou vnímania svetelného vlnenia a nevnímajú farbu tak, ako ostatní. Môžeme teda ešte o farbe hovoriť ako o podstatnej súčasti alebo podstatnej vlastnosti predmetu? Alebo môžeme hovoriť o takýchto vlastnostiach predmetu ako o jeho atribútoch, ktoré nie sú podstatné? Nie sú to ľahké otázky a neexistujú ani jednoznačné odpovede.

Áno, môžete teraz so mnou polemizovať, že čo je viac podstatné pre vizuálny efekt a pre fotografa ako farba. Je to predsa podstatná vlastnosť predmetu pre vizuálne umenie, nie?

Áno, máte pravdu. Pre vizuálne umenie, ktoré chce zachytiť krásu a komplexnú realitu, so zámerom vzbudiť úžas nad farbami kvetín či západom slnka... tento názor nepopieram. Ale nie o tom chcem hovoriť. Budeme sa zaoberať filozofiou, ktorá ide na podstatu vecí. Filozofiou podstaty, respektíve môžeme hovoriť aj o abstrahovaní predmetov, o ich oslobodení od vedľajších vlastností. Predmet je tým čím je, odhliadnuc od jeho farby.

Čo je vlastne farba? Ako ju môžeme definovať? Farba je interferencia svetla (svetelného vlnenia) na povrchu predmetov. Povrch predmetu určité vlnové dĺžky neutrálneho (bieleho) svetla pohltí, iné odrazí a tak vzniká farba. Tá ale vzniká až v našej hlave, keďže naše oko v spolupráci s mozgom priraďuje rôznym vlnovým dĺžkam rôznu kvalitu a my, ľudia si ju potom definujeme ako jednotlivé farby. Predmet je ale stále ten istý. Pozorujme napríklad bicykel. Jeden je športový červený, ďalší imidžový čierny, iný „dámsky" biely... Ale stále je to bicykel, dvojkolesový dopravný prostriedok na prepravu osôb, väčšinou na „vlastný pohon" :) Vnímate ten rozdiel vo fyzickom ponímaní predmetu, jeho formy, hmotnosti a jeho…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
dragonn
2010-03-26 12:03:57
vyborny clanok. davam 777 :))
 
titinius
2010-03-26 12:16:02
tie fotky su naschval take zrnite??
 
julo kotus
2010-03-26 13:06:05
príspevok od: titinius
tie fotky su naschval take zrnite??
Obraz z čiernobieleho filmu je tvorený zrnkami vyvolanej emulzie a je to jeho charakter. To znamená, že je to jeho podstatná vlastnosť. Niektoré filmy sú viac, iné menej zrnité, ale práve zrnitosť je charakterom, ktorý sa dá využiť pre ten ktorý motív. Podľa toho, aký kontrast, veľkosť a ostrosť zŕn chce fotograf, podľa toho volí film, ale aj vývojku a spôsob vyvolania filmu. :) No ale na záver môžem povedať že áno, sú schválne také zrnité, často volím film s citlivosťou ISO400 aj keď nie je potrebná práve pre výraznejšie zrno.
 
zuzuliena
externý redaktor 2010-03-26 13:06:11
perfektny text aj obraz, vratane Poznamky :-)
 
noik
ocenenie redakciou 2010-03-26 13:10:59
Fotografia ako taka je filozofia. Je to o rozvrnuti si fotenej sceny. Sucet premennych, ktore pri kompozicii, svetle a objekte davaju ten spravny vysledok. V sportovej fotografii sa mozno jedna o davky z gulometu, o zachytenie toho spravneho momentu. Stotiny sekundy. V ART fotografii je to ine. Iny pristup, nazval by som ho az meditacia. Len si pozrite kolko cvaknuti ma za sebou vasa uzavierka na digitale? Prepocitajte si to napriklad na 36 polickovy film. Kolko filmov ste vyfotili? Kolko litrov ´fotosopovej´ vyvojky preliali?
Vyborny clanok, v ktorom mi farba vobec nechyba :)
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-03-26 13:21:41
konečne!!!!!!!
dakujem Julo, všetka česť, veľmi sa teším z týchto riadkov, už dávno sa mi tak nič netrafilo do mojho pocitu z fotky a fotenia.
Treba ukázať digitálistom aká makká a príjemná a zároveň pôsobivá može byť fotka keď ju zachytí film. A že ČB foto je o premýšľaní, tvorbe, kompozícii a o zrne, atmosfére, a krásnych jemných prechodoch a užívaní si fotenia... pri 6x6 filem to platí 2X tak...
 
juraj-jakubik
2010-03-26 13:33:53
Výborné Julo, ani netušíš ako si mi trafil do mojej momentálne čierno-bielej fotografickej nálady. To som dnes založil Ilford do kinofilmového Nikonu a cez víkend idem fotiť syna. A navyše plánujem vyvolávať čb filmu doma a viac sa venovať čb krajinárskej fotografií. No proste fakt si ma potešil, na celý víkend :-) ďakujem
 
haplo602
2010-03-26 13:34:31
príspevok od: titinius
tie fotky su naschval take zrnite??
ano. niektore nedostatky filmu sa daju vyuzit ako vyrazovy prostriedok ...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-26 13:42:37
Ja este k rozprave o zrne. Softverove firmy vynakladaju velku snahu, aby pomocou pluginou dali digitalnym fotografiam filmovy charakter. Najobtiaznejsie je prave realisticke napodobenie zrna. Asi by to nerobili, ak by to fotografi neziadali.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-03-26 14:01:45
príspevok od: Karol Srnec
Ja este k rozprave o zrne. Softverove firmy vynakladaju velku snahu, aby pomocou pluginou dali digitalnym fotografiam filmovy charakter. Najobtiaznejsie je prave realisticke napodobenie zrna. Asi by to nerobili, ak by to fotografi neziadali.
Ja len pripojím postreh - okrem zrna ešte aj lokálny kontrast alebo jemne prechody, (neviem ako by som to povedal) je problém digitálu (aspon DSLR by som povedal) tu často ani plugin nepomôže iba manuálny a zdlhavy PP. Mám síce tiež uložené nejaké dávky ale nie vždy funguju. Už sa s tým babrem asi pol roka aby som mal ´nedigitálne´ aj digitálne fotky a stale to nieje uplne na 100% ono.
 
julo kotus
2010-03-26 14:04:06
Aj ja som sa pokúšal s rôznymi plug-in-mi, ale nedosiahol som žiadaný charakter. Jednoduchšie je ísť von, užiť si to s filmom bez zdĺhavých hodín trikov v PC.
 
Marcel Rebro
2010-03-26 14:12:53
príspevok od: julo kotus
Aj ja som sa pokúšal s rôznymi plug-in-mi, ale nedosiahol som žiadaný charakter. Jednoduchšie je ísť von, užiť si to s filmom bez zdĺhavých hodín trikov v PC.
Prave som nabil do FAcka ILFORD 400vku a ide sa na zatvu ... ;-)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-26 14:18:30
príspevok od: Marcel Rebro
Prave som nabil do FAcka ILFORD 400vku a ide sa na zatvu ... ;-)
Pozor na manipulaciu, pokial nefotis, maj zbran zaistenu.
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2010-03-26 14:22:43
Pred cca tyzdnom som u byvaleho sefa v skrini nasiel Zenit TTL s nasadeny Helios 44-2. Samozrejme srdce zajasalo, kolegyne nechapavo pozerali ako vzrusene po nom siaham. Samozrejme hned som odbehol kupit film.
´Dobry den, mate ciernobiely film 400tovku?´
Nechapavy pohlad..
´Dnes a ciernobiely??? a dokonca 400tovku???. To mi nikto nekupuje, lebo to zakaznikom prepaluje...na to treba vediet fotit...´

No tak som len pokrcil plecami, pomrvil fuzami a zobral jeden jediny farebny, 200 co tam mal.. :(
 
Marcel Rebro
2010-03-26 14:25:05
príspevok od: Karol Srnec
Pozor na manipulaciu, pokial nefotis, maj zbran zaistenu.
No FAcko ma taku ficuriu ze ´film advance lever´ ... taku packu co ked je zaklapnuta, tak je zaistene. Len nechapem preco to aj na digitaly nedavaju ...
 
quaq
2010-03-26 15:23:41
trocha nostalgie nikdy nezaskodi, prijemne citanie totok ale ludom co v zivote nefotili na film toto asi vela nehovori vid hned prva otazka-sum, ach jaj niekedy mam obavy kam toto cele digitalne hnutie smeruje tak filmu zdar a ako bolo napisane pri vichode z Fotokina-y buducnost je v analogu, nuz nechajme sa prekvapit
 
peto94
2010-03-26 15:29:49
super.....konecne sa zacina propagovat aj nieco ohladom CB na ephote...mozno to tu aj chyba (recenzie na filmove fotaky,obj.,rady ohladom vyberov filmov a podobne) nie?...ja by som to urcite prijal. Toto je pekny uvod do toho. Gratulujem:)
 
julo kotus
2010-03-26 15:33:12
príspevok od: peto94
super.....konecne sa zacina propagovat aj nieco ohladom CB na ephote...mozno to tu aj chyba (recenzie na filmove fotaky,obj.,rady ohladom vyberov filmov a podobne) nie?...ja by som to urcite prijal. Toto je pekny uvod do toho. Gratulujem:)
Toto je práve druhý diel seriálu o fotografovaní na film. Postupne preberieme rôzne filmy, ich vyvolávanie aj zväčšovanie či skenovanie... S recenziami filmových foťákov to bude ťažšie, tých sa vyrába žalostne málo. Filmy ale pre vás určite otestujeme viaceré.
 
juraj-jakubik
2010-03-26 16:14:49
príspevok od: julo kotus
Toto je práve druhý diel seriálu o fotografovaní na film. Postupne preberieme rôzne filmy, ich vyvolávanie aj zväčšovanie či skenovanie... S recenziami filmových foťákov to bude ťažšie, tých sa vyrába žalostne málo. Filmy ale pre vás určite otestujeme viaceré.
Možno recenzie second hand foťákov rôznych značek a kategórí? pre ľudí, čo do toho chcú vsúpiť ale nevedia ako...len nápad.
 
FilipMino
2010-03-26 16:28:06
výborný článok, ktorý si cením....musím pochváliť Jula....všimol som si, že viac užívateľov fotí ešte klasikou a to sa mi páči.....ja som to chcel zapečatiť, ale ako pozerám, tak mi ešte ostáva 9 políčok....skúsim to využiť na niečo zmysluplné... :))
 
caretatra
2010-03-26 17:19:25
Veľmi pekný článok, ´filmára´ vždy poteší, keď sa o tom, čo má rád, napíše pozitívny článok.
 
AnnoMally13
2010-03-26 17:31:41
super..nahodou som k objektivu z trhu dostal F90x, takze chem do toho naladovat CB film a ucit sa analogovu fotografiu...
Super clanok...dakujem :)
 
gyzz
2010-03-26 20:06:23
Dobry clanok... long live BW :)
 
om7aqa
2010-03-26 20:21:29
Ešte 11 záberov v Canone EOS 300V (čiernobiely FUJI ISO 400) a bude sa vyvolávať :) ... možno len duchov, ale to sa uvidí potom :))))

PERFEKTNÝ ČLÁNOK !! VĎAKA!
 
jozzzo
2010-03-26 21:39:05
este 15 zaberov Praktica BX20+ Neopan 1600

pekny clanok...
 
Robert Simeg
2010-03-26 21:58:45
príspevok od: julo kotus
Toto je práve druhý diel seriálu o fotografovaní na film. Postupne preberieme rôzne filmy, ich vyvolávanie aj zväčšovanie či skenovanie... S recenziami filmových foťákov to bude ťažšie, tých sa vyrába žalostne málo. Filmy ale pre vás určite otestujeme viaceré.
Super, tak na to sa tesim, tiez sa trochu obavam toho ze v buducnosti uz bude velmi obtiazne zabstarat fotoaparat na film a dalsie zalezitosti s tym spojene, netusil som ze sa vobec este nejake vyrabaju, nastastie je toho v bazaroch ako dreva...zatial...Tesim sa na dalsie clanky, pises velmi dobre Julo.
 
Imiy
2010-03-26 22:07:15
Pripájam sa k predrečníkom , vynikajúci článok :))) Teraz riešim , ako dostať filmové zrno na digiálny
výstup... premýšlam. Ja skúsim jednu fintu , absolutne netuším , či to bude fungovať . Za istých podmienok , by sa to dalo.
Vyfotiť na BW film na neutrálnu sivú plochu / odtiene sivej / , využiť PUSH proces a následne oscanovať filmové políčka.
Následne cez vrstvy vo PS ´ nakopírovať do foto . Co si o tom myslíte ?
 
leto
2010-03-26 22:09:42
skvelý článok,tento weekend venujem BW,,, :)
 
spam82
2010-03-26 23:23:04
http://www.google.cz/search?q=osvit+digitalnich+dat
 
lu_boss
2010-03-26 23:43:10
...fotim na 6400 ISO, na plne rozlisenie, potom len zmensim. Trooosku sa to na filmovo zrno podoba :-)
 
lu_boss
2010-03-26 23:46:50
Ale jednu filmovu pridam aj ja :-)
 
sksk8
2010-03-27 12:53:56
krasny clanok....velmi ma oslovil:) zachytenie osoby alebo objektu vo svojej pravej podobe bez ohladu na cas a vyjadrenie tej hlavnej podstaty a myslienky...:) ciernobiele fotografie su proste krasne:) davam 777:)
 
Anena
2010-03-27 14:20:41
Velmi dobry clanok.
 
slavmiro
2010-03-27 22:58:00
príspevok od: julo kotus
Aj ja som sa pokúšal s rôznymi plug-in-mi, ale nedosiahol som žiadaný charakter. Jednoduchšie je ísť von, užiť si to s filmom bez zdĺhavých hodín trikov v PC.
IMHO v NX je su velmi uspokojive nastroje na dodavanie sumu, na portfolio review prijali 30x45 polomatne printy Cepkova i Puskailer s nadsenim a pritom boli generovane z digitalneho rawu, na nekalibrovanom monitore.. ;)

Foto ci uz analogove alebo digi v tomto clanku mali dost nevhodne makke difuzne svetlo pre BW a nevysli Ti prilis presvedcive. Snad najlepsi zaber na BW je produktova snimka na FM3a. Ostatne je sedivy priemer, v mojom subjektivnom meritku. Sorry za tieto otvorene slova, ale stravil som prave 2 dni v Prahe s komunitou fotografov, ktory holduju klasickym historickym technikam od formatu 13x18 az do 30x40 (kyanotypia, van dyke, platinotypia, olejotlac, gumotlac). Rukami mi preslo za tie dva dni vela plechov, uslachtilych papierov ci sklenenych platni s presvedcivo jemnou kresbou, vybornou tonalitou a vysledkami daleko pred D3 ci Ilford400. Dnes sme sa zoznamovali na jednom byte o.i. s mech_kamerou 30x40, s porternym objetivom 450mm (za ktory by sa nehanbil ako kpt. Nemo na Nautiluse) s clonou od 4,5 az 128! :)
 
slavmiro
2010-03-27 23:07:44
príspevok od: lu_boss
Ale jednu filmovu pridam aj ja :-)
juuj, namet je z kategorie rodinny album a cele je to umocnene vela ruchmi na scene. Tomu by sa dalo pekne pomoct vyraznejsim orezom. Hm? :)
 
spam82
2010-03-27 23:24:12
pekne napisane ... ale, foto FM3a je farebna (srandicky).. imho, ´uslachtila tlac´ je podla mojho nazoru ´bavka´ panov co nevedia co od dobroty, pani ´nevybuchli´ pri kolodiu??? :o)
 
slavmiro
2010-03-27 23:49:47
príspevok od: spam82
pekne napisane ... ale, foto FM3a je farebna (srandicky).. imho, ´uslachtila tlac´ je podla mojho nazoru ´bavka´ panov co nevedia co od dobroty, pani ´nevybuchli´ pri kolodiu??? :o)
ano, ved prave, je to vo farbe a ma to dobry, vyrazny jasovy rozsah, co je predpoklad dobrej BW.

Ta uslachtila tlac je po_po*i dobra, napr. ked to porovnam z toho co si nasi profi autori pripravovali na QEP certifikaciu, digitalne reprinty, tak kontaktne kopie su daleko autentickejsie, co kus to original. Plechy (kolodiovane) dokonca nadherne vonali levandulovym olejo-lakom vypalenym ako ochranna vrstva vystabilizovanej zetalino-emulzie. Ano, niektori autori trocha zanedbavali obsah na ukor formy ale boli medzi nimi entity, ktore su nespochybnitelne.. Este aj vystava Herberta Tobiasa z obdobia 1943-1965 co sme uzreli v Rudolfine vo formatoch A4 bola popri uslachtilych technikach slaba..
 
lu_boss
2010-03-28 13:35:59
príspevok od: slavmiro
juuj, namet je z kategorie rodinny album a cele je to umocnene vela ruchmi na scene. Tomu by sa dalo pekne pomoct vyraznejsim orezom. Hm? :)
ano, je to cista albumovka :-) Nie, fotka zachytava znacne pohyblive dieta pod stoickym dozorom dedka v pozadi a ma tym skor dokumentarno-rodinny charakter. Fotene u susedov, testovacka stredneho formatu.
Keby som to stylizoval, retusujem :-)
 
julo kotus
2010-03-29 09:45:33
Veľmi správne, tento článok je v prvom rade populárny, ktorý má povzbudiť k tomu, aby sa ľudia vôbec začali zaoberať klasickou ČB fotografiou. Je to úvodník do seriálu, ktorý sa bude zaoberať aj praxou a špecifikami ako filmu tak aj papiera.
 
Lama
2010-03-29 14:13:47
Chvalim a kvitujem vasu snahu o obrodu ciernobielej fotografie.
Na margo zrnitosti treba poznamenat, ze skeny vytiahnu a zvyraznia zrno. To je moja skusenost. Ako to vychadza Tebe Julo?
Detto tonalita mokrou cestou je daleko lepsia/krajsia. Skratka mokrym procesom to vychadza inak a lepsie pre mna. Ale zase daleko pracnejsie, ako klikanie v PC. Kto to zazil, myslim ze mi da za pravdu.
Co sa tyka fotiek, mam pocit, ze pisatelska cast je lepsia ako ta obrazova. Netyka sa to len tohto clanku. Tuna sa mi pacia 2 fotky. Rozumiem, ze toto ma byt akymsi uvodnikom do BW. Ale praveze tuna si myslim by bolo na mieste dat vacsi doraz na vyber.
Myslim si , ze ak chcem niekoho niecim nadchnut musim mu ukazat to lepsie/najlepsie. A verim ze mate aj lepsie fotky v sufliku.
Nikomu jeho nazor neberiem, nechcem niekoho robotu znevazovat, chcem poradit, resp. dat moj subjektivny nestranny nazor.
Drzim palce nech sa vam dari a podari sa vam dostat par ludi spat k filmu. Film je fantasticka zalezitost a prajem vam vsetkym, aby ste ju mali moznost vyskusat a popripade sa do nej zamilovat.
Z debat co sme tu viedli, viem ze Julo je clovek, ktory je infikovany analogovou fotografiou.
´Steklenie v oblickach ´ sa mi paci a obcas ho mam :)
 
julo kotus
2010-03-29 14:41:57
Skeny naozaj zvýrazňujú zrno aj mne ale zároveň subjektívne vnímam zlepšenú ostrosť, čo sa mi mnohokrát páči. Tonalita je pri zväčšovaní určite lepšia, pri skenovaní mám trochu problém. Momentálne som v štádiu, že sa mi páčia svetlé ČB a veľa vecí skenujem do high key, ale je to trochu problém. Ale po nejakom úsilí sa dá zachytiť pomerne dobrý prechod aj v high key. Nemal som donedávna priestor pre zriadenie a vrátenie sa do tmavej komory, dúfam, že skoro sa to zmení. Pracujem na tom. Určite je to dobre na zachovanie ´analógového charakteru´.

Čo sa týka výberu fotiek do článku, je to subjektívna vec. Viem prijať a pochopiť, že nie všetky fotky do článkov môžu byť masterpieces. S frekvenciou, akou články píšeme a zverejňujeme to nie je možné. Ak niekto napíše, že sa mu páči niekoľko, alebo aj len dve, viem to s ľahkosťou akceptovať. Zvlášť keď sa mi tvorba druhého páči a má mi čo povedať. Ak niekto povie, že je všetko nanič a hovorí to pod každým článkom, je to dosť otravné a pochybné aj úmyslom aj zdravím sebavedomím... Zdar štekleniu v obličkách! :)
 
slavmiro
2010-03-29 15:15:17
vdaka za dalsi nepolarizovany nazor. Podla mna si napisal to iste co ja v prvom prispevku, ale s vacsim dorazom na ´Le Monde diplomatique´. Lebo asi niet nad muzsku jesitnost a dnes mam meniny, tak ma to potesilo este viac.. :o)
 
Jasmine
2010-03-29 15:17:35
dobrý článok, už sa teším na textíky o filmoch a papieroch. Myslím, že analógový svet je pre nás mnohých zatiaľ veľkou, ale o to lákavejšou záhadou. Aspoň nám pomôžete do toho trochu preniknúť. Pokiaľ ide o CB, na film som fotila krátko, ale z fotiek som mala väčšiu radosť ako z tých, ktoré mi teraz dáva digitál. Chýbajú mi tie jemné prechody a zrno je predsa len zrno :-). Sama sa na sebe zabávam, keď si uvedomím, ako mám rada zrnitosť analógových fotografií a ako mi vadí šum z tých digitálnych. A pokiaľ ide o to, ako dostať zrno do digitálu, tak jeden adrenalínový spôsob poznám..teda vyšiel mi neplánovane nedostatkom vhodnej techniky pri fotení v klube. Samozrejme ide len o pobavenie, lebo fotky sú z hladiska TK katastrofálne :). Stačí vysoké ISO, čo najsvetelnejší objektív a fotiť do RAWka. Keďže hudobníkov zásadne nevyblískavam so vstavaným bleskom, histogram plače zabudnutý v tme aj pri časoch 1/40. Doma v PC potom už len čaká prekvapenie v podobe extra zašumených fotografií, ale impak taký, že mám pocit, akoby som fotila jazzík v 20. rokoch min. storočia...to vážne len tak na pobavenie ;)
 
Lama
2010-03-29 15:30:21
príspevok od: slavmiro
vdaka za dalsi nepolarizovany nazor. Podla mna si napisal to iste co ja v prvom prispevku, ale s vacsim dorazom na ´Le Monde diplomatique´. Lebo asi niet nad muzsku jesitnost a dnes mam meniny, tak ma to potesilo este viac.. :o)
:) da sa to aj tak povedat.
vsetko najlepsie k meninam Ti zelam :)
 
lu_boss
2010-03-29 19:56:39
V pedagogike existuje individualna a kolektivna vztahova norma - ta hovori, k comu budem (niekoho, nieco) porovnavat. Zasadna otazka pri vyjadreni nazoru, ze je nieco horsie, lepsie, ze nieco upada a podobne, by bolo dobre napisat - v porovnani s cim ?
Ak je raz clanok koncipovany ako uvod pre ´prvopouzivatelov´ filmu, primeranou vahovou kategoriou mu asi nebudu velkoformaty machrov remesla. Samozrejme, nic proti machrom remesla a nic proti prvym spackanym pokusom s vyvolavanim filmu, ono to jedno bez druheho nejde.
K samotnym fotkam - analog je v mojom ponimani kompletka mokry proces, od filmu az po nazvacsovanu fotku. Skenom filmu sice ziskam charakteristicky obraz, ale ten uz digitalne dokazem ohybat (aj symfonicke dielo inak ´pocut´ vo filharmonii a inak z CD).
Problem je, ze mnohe fotky cez web vyzneju inak, nez v rukach na papieri, alebo v pasparte na stene a tak aj pripadne pisomne posudenie ich kvality beriem s rezervou. Osobne som rad, ze tema filmu je tu a ze moja vlanajsia investicia do zvacsovaku nie je taka blbost ako si mysli moj otec :-)
 
Minhulo
2010-07-14 13:34:00
Vyborny clanok, paradne napisany ... Velmi sa mi pacila motivacia na film :) Urcite to oskusam ... vdaka
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia