Hore

Sony A6300 + LA-EA3 + Zeiss 50mm F1.4

Článok o prevodníkoch na SONY a7-kách som publikoval prednedávnom, chcel by som sa však špeciálne povenovať ešte prevodníkom od SONY.

Na trhu sú 4ks a to dva pre crop faktor a dva pre full frame. Už niekoľko rokov som vlastníkom SONY a6000, ktorá má absenciu fázovej detekcie a do úvahy teda pripadá na tomto modeli (ak sa bavíme o plnej funkčnosti), buď prevodník LA-EA2 pre crop factor snímače, alebo LA-EA4 pre fullframové. Avšak s novodobým trendom vývoja fotoaparátov a pridanej funkcie, ktorá okrem kontrastnej detekcie kombinuje aj tú fázovú, nie je nutné používať v prevodníkoch polopriepustné sklá, ale môže tam byť rovno diera, ktorá nahrádza šachtu bežnej zrkadlovky. Určite si mnohí z vás povedia, prečo by som si na malé telo, ktoré si kúpim so zámerom zmenšenia výbavy, váhy a veľkosti kupoval dodatočne prevodník na zväčšenie na veľkosť zrkadlovky. Každý z nás pôvodných soňákov má vo svojej výbave ešte určite stále “veľký” foťák a k nemu príslušné objektívy. Práve pre nás existuje alternatíva funkčnosti A-bajonetových objektívov na E-bajonete. Ak si zoberieme, že SONY ZEISS 50mm F1.4 stál keď som ho kupoval 1400 eur, tak je pre mňa dosť nevýhodné tento objektív predať za polovičnú cenu a potom kúpiť nový SEL50F14ZA, ktorý stojí 1500 eur. V prvom rade sa jeho veľkosť nezmenší, pretože je určený pre full frame snímače ako môj pôvodný, za druhé za pomoci prevodníku pôvodný objektív z bajonetu A môžem použiť aj na bajonete E, ale spätne táto možnosť nie je možná. Táto alternatíva sa však týka mňa a tých, ktorí majú celú výbavu všetkých najdrahších skiel od SONY alebo Zeiss výrobcu a predaj týchto skiel by bol veľmi neekonomický.

Práve opačne sa na to pozerá užívateľ, ktorý má alebo uvažuje nad kúpou fotoaparátu CSC, kvôli zmenšeniu a zľahčeniu svojej výbavy. Samozrejme tu príde večné šomranie fotografov s veľkými telami a veľkými objektívmi, že im tento systém neumožňuje to, čo veľká zrkadlovka a že ten systém nie je na takej úrovni. Opak je však pravdou. Okrem toho, že tento vývoj začíname evidovať už aj u nás, v zahraničí je to úplne bežný úkaz. Čím viac a viac sa stretávame s prechodom na menšie systémy, poprípade poloprechody hlavne u užívateľov s pôvodným bajonetom od Canonu, ktorí si s prevodníkom od Metabones vyberajú SONY, ako svoje druhé telo, na ktorom používajú všetky svoje osvedčené sklá. Mnohí z nás, ktorí sa s CSC fotoaparátmi stretávajú pravidelne, už túto skúsenosť majú. Ostatní prichádzajú na to postupne a keďže sme tu u nás tak 2-3 roky za svetom, bude ešte chvíľočku, pri tomto tempe v akom žijeme trvať, pokým aj oni uznajú tento fakt. Samozrejme týmto netvrdím, že každý zahodí svoj “veľký” foťák. To určite nie, nakoľko raz keď vás konštrukčná metóda a fyzika nepustia a veľkosť objektívu 70-200mm pri svetelnosti F2.8 ostane rovnaká v dôsledku full framového snímača, kde dokonca nároky kvôli stále sa zväčšujúcim čipom a rozlíšeniam vzrastajú, bude nutné ako protiváhu mať telo, ktoré vybalancuje tento pomer.

Ja som mal možnosť si vyskúšať počas jedného dňa kamarátovu a6300 a zámerne som ju skúsil s objektívom, ktorý veľmi dobre poznám a bol ním už vyššie spomínaný Zeiss 50mm F1,4. Krásne svetelné sklo, s vynikajúcou kresbou a perfektným výstupom. Fotenie som si naozaj užíval, nakoľko všetko fungovalo ako má. Ostrenie bolo bezchybné, pri pár nie príliš kontrastných scénach sa vyskytlo takzvané “lovenie”. Stačilo však zmeniť veľkosť ostriaceho bodu a problém bol vyriešený. Aj fotografia vianočnej hviezdy v opare z vriaceho hrnca, ktorá sa nachádza v galérii, je dôkazom toho, že všetko fungovalo ako má. Pri mojom testovaní a hlavne fotení z ruky volím vo väčšine prípadov práve fotenie na “plnú dieru”, teda na najnižšie clonové číslo daného skla. V prvom rade preto, aby som preveril presnosť ostrenia, v druhom, aby sa ukázal bokeh a potenciál objektívu. Pri scénach s veľa detailami, zväčša pri snímaní zo statívu, zase naopak vysokú clonu, aby sa dala preveriť kvalita a kresba daného modelu. Čo môžem jednoznačne z tohto testu potvrdiť je fakt, že SONY a6300 s prevodníkom LA-EA3 funguje naozaj výborne.

Ak ste teda vlastníkom objektívu s bajonetom-A, a chceli by ste toto sklo používať na niektorom z tiel s bajonetom E, tu sú základné informácie. Pri absencii ostriacej skrutky, to znamená pri objektíve s interným ostriacim motorčekom AF, môžete použiť ktorýkoľvek prevodník od SONY. Nakoľko tieto objektívy nie sú poháňané ostrením z tela fotoaparátu. Samozrejme ak budete kupovať niektorý z posledných modelov fotoaparátov, tak by som radil vybrať ten bez polopriepustného skla, lebo nie je nutné ho tam mať. Taktiež pri jeho použití môžete používať silent shuter, bez zbytočného extra kliku, alebo ďalšieho požadovaného zvuku, ktorému sa v prípade LA-EA2 a LA-EA4 nevyhnete.

Ak sa však jedná o objektív s ostrením z tela fotoaparátu, akým je napríklad Zeiss 85mm F1,4 je tu možnosť iba za pomoci prevodníku 2 a 4, kvôli podpore AF. Dostupnosť informácií je v dnešnej dobe tak jednoduchá, že od informácie funkčnosti, či už písomnej, alebo obrazovej vás delí naozaj len pár klikov. YouTube je pre mňa v dnešnej dobe úžasný nástroj, kde si nájdete danú informáciu do pár sekúnd a miesto čítania článku a rozsiahleho textu si jednoducho pozriete video, na ktorom si názorne danú problematiku pozriete. Takto sa dá veľmi jednoducho preveriť kompaktnosť, funkčnosť jednotlivých komponentov.

Veľmi rád by som tento test povýšil ešte o test novej a6500, ale žiaľ neviem o tom, že by v SONY bola k dispozícii a reálne som sa s ňou ešte naozaj nikde nestretol. Verím však, že agentúra hneď ako obdrží tento model, nezaváha a ozve sa.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jozef.timulak
2016-12-14 08:54:24
Ale a6000 má fázové ostrenie. Funguje však len s natívnymi objektívmy pre E-mount. Neviem, či je to obmedzené firmvérom, alebo je to nejaký fyzikálny jav, ktorý na a6300 už prekonali.
Ináč a6500 mám od včera doma
 
JohnNewton
2016-12-14 09:20:48
príspevok od: jozef.timulak
Ale a6000 má fázové ostrenie. Funguje však len s natívnymi objektívmy pre E-mount. Neviem, či je to obmedzené firmvérom, alebo je to nejaký fyzikálny jav, ktorý na a6300 už prekonali.
Ináč a6500 mám od včera doma
Popíš prvé dojmy
 
jozef.timulak
2016-12-14 09:32:04
príspevok od: JohnNewton
Popíš prvé dojmy
O pár dní by som chcel porovnať a6000, a6300 a a6500 a publikovať to tu ako blog.
 
izzino
2016-12-14 09:54:13
príspevok od: jozef.timulak
O pár dní by som chcel porovnať a6000, a6300 a a6500 a publikovať to tu ako blog.
Tak to som rozhodne zvedavy. Nemam k dispozicii tieto 3 fotaky a preto to bude urcite zaujimave aj pre mna.
 
bobo222
2016-12-14 20:32:44
príspevok od: jozef.timulak
O pár dní by som chcel porovnať a6000, a6300 a a6500 a publikovať to tu ako blog.
tešíme sa!
 
brunacky
2016-12-16 16:16:14
výborný článok,mám 6000 -ku ale aj N7100 -ku a rád by som zdieľa svoje skla na obidvoch foťákoch.Mám aj Tamron .
Super.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované