Predsa len sú ale určité typy portrétov obľúbenejšie. Tie s perspektívou lichotiacou tvári a postave, často s výrazne rozostreným pozadím a pekným bokehom. Pozrieme sa na objektívy, ktoré sú vhodné práve na takéto beauty fotenie.
Bezzrkadlovky Fujifilm radu X sú osadené snímačmi veľkosti APS-C s faktorom orezu 1,5x. Teoreticky preto majú “slabší” potenciál, čo sa týka malej hĺbky ostrosti a bokehu, ako plnoformátové fotoaparáty. Je to preto, že faktorom orezu sa neprepočítava len ohnisková dĺžka (kvôli uhlu záberu), ale aj hĺbka ostrosti. Ak chcete dosiahnuť takú malú hĺbku ostrosti, ako u plného formátu, musíte faktor orezu kompenzovať lepšou svetelnosťou. Majiteľov APS-C a Micro 4/3 systémov musím upozorniť, že je to vopred prehnaný boj. Neexistujú alternatívy k objektívom ako 50/1,2, 85/1,2, 105/1,4, alebo 200/2. Ak vám ide o najbokehovatejší bokeh, je plný formát najlepšou voľbou. Fotografovanie ale nie je o tom mať najkrajší bokeh, aký existuje. Bokeh je samozrejme dôležitý, ale skutočne pekný bokeh môžete mať aj u systémov s menším snímačom. Musíte však viac premýšľať pri fotení, vhodne voliť pozadie, nasvietenie atď.
Portrétne ohniská
Za portrétne objektívy, u APS-C systému, považujeme tie s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou cca 85 mm a viac, až do 200 mm. Je to kvôli podaniu perspektívy tváre a celej postavy. Užší uhol záberu naviac umožňuje lepšie kontrolovať pozadie. Krátke a dlhšie teleobjektívy sa celkovo vyznačujú menšou hĺbkou ostrosti. Ak ale chcete minimalizovať hĺbku ostrosti a mať čo najkrajší bokeh, potrebujte, aby bol objektív svetelný. Na kvalitu bokehu nevplýva len svetelnosť, ale celková optická konštrukcia, vrátane konštrukcie clony. A tak, aj keď sa dajú beauty portréty fotografovať rôznymi objektívmi, najlepšie výsledky, z hľadiska bokehu, poskytujú špeciálne portrétne objektívy.
https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/fujinon-x-vymenne-objektivy
https://mirrorlesscomparison.com/best/fuji-portrait-lens/
Prime objektívy
Objektívy s pevnou ohniskovou dĺžkou nielenže poskytujú vyššiu obrazovú kvalitu ako transfokátory (dnes už to nie je tak veľký rozdiel ako v minulosti) a vďaka lepšej svetelnosti poskytujú menšiu hĺbku ostrosti a tým výrazne rozostrenejšie pozadie. Špeciálne portrétne objektívy sú naviac konštruované tak, aby bol bokeh krajší. Bokeh je estetickým parametrom objektívu. Bavíme sa o tom, ako hladké je rozostrenie pozadia a ako sú rozostrené bodové zdroje svetla. Nie každý objektív s dobrými parametrami musí mať pekný ľúbivý bokeh i keď pozadie dokáže účinne rozostriť.
Vyššie sme si povedali, že za portrétne objektívy považujeme väčšinou svetelné prime objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou cca 85 mm a viac. Niektorí považujú za portrétne objektívy aj základné objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou 50 mm. Neberiem im to, pretože sa s nimi skutočne dajú nafotiť pekné portréty, ale sú to skôr portréty v prostredí. Ak s 50 mm objektívom fotíte detail tváre, je perspektíva zvýraznená, čo nemusí lichotiť črtám tváre.
Fujinon XF 50mm f2 R WR
Najdostupnejším pevným portrétnym objektívom je kompaktný Fujinon XF 50/2. Z hľadiska uhla záberu a minimálnej hĺbky ostrosti je ekvivalentom plnoformátového objektívu 75 mm so svetelnosťou F3. U plnoformátových fotoaparátov je takým základným objektívom pre portréty 85/1,8. Fujinon XF 50/2 má podobný uhol záberu, ale nedokáže tak účinne rozostriť pozadie. Bokeh vie vykúzliť pomerne pekný, ak fotografujete detail, ale pri fotke celej postavy už pozadie nie je tak pekne rozostrené. Objektív je vhodný pre príležitostné portréty zblízka. Je to vhodný vstup do sveta portrétnej fotografie pre tých, čo nechcú do objektívu veľa investovať, prípadne na extra bokehu netrvajú. V ateliéri, kde sa väčšinou fotí na stredných clonových číslach, na svetelnosti nezáleží.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujifilm-fujinon-xf-50mm-f2-r-wr/
Fujinon XF 56mm f1.2 R a XF 56mm f1.2 R APD
Fujinon XF 56/1,2 je prvým špecializovaným portrétnym objektívom od Fujifilmu. Je ekvivalentom plnoformátového objektívu 84 mm so svetelnosťou F1,8 (čo sa týka minimálnej DOF). Tu je dobre vidno, ako menší APS-C snímač vplýva na DOF. U FF objektívy s F1,2 patria medzi "bokeh monštrá”, tu je to “len” výborný portrétny objektív. Väčšine aj náročných fotografov, miera rozostrenia tohto objektívu bohato postačuje. Objektív sa vyrába v dvoch verziách. Drahšia ma vstavaný APD filter, ktorý by mal poskytovať ešte zamatovejší bokeh. Priznám sa, aj keď som ho skúšal, nejaký rozdiel oproti obyčajnej verzii som nezaznamenal. Asi sa to prejavuje za určitých situácií. Nechávam na vás, či vám stačí obyčajná verzia alebo si priplatíte za APD.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf-5612-r/
Fujinon XF 60mm f2.4 R Macro
Fujinon XF 60/2,4 Macro je špecializovaný objektív na makrofotografiu. Je ekvivalentom plnoformátového objektívu 90 mm F3,6. Makroobjektívy sa často používajú aj na portrétne fotografovanie. Ohnisková dĺžka je ideálna a bokeh je pekný, aj keď nie taký, ako u svetelnejších objektívoch. Výhodou je schopnosť snímať aj veľké detaily tváre. Ak vás baví makrofotografia, rovnako ako portrétna fotografia, je toto dobrá univerzálna voľba pre tieto žánre. Dobre sa hodí aj do ateliéru. Ak mu mám čo vytknúť, tak je to rýchlosť, či vlastne pomalosť zaostrovania.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf60mmf24-r-macro/
Fujinon XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro
Ostaneme ešte u makroobjektívov. Novší a podľa mňa aj lepší je Fujinom XF 80/2,8 OIS. Má rýchlejšie a spoľahlivejšie zaostrovanie, naviac aj optickú stabilizáciu obrazu. Je to ekvivalent 120 mm plnoformátového objektívu so svetelnosťou F4,2. Je výborný pre fotografie detailných portrétov a polocelkov. Výborný do ateliéru (väčšieho) a samozrejme pre tých, čo obľubujú makro aj portrét.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf80mmf28-r-lm-ois-wr-macro/
Fujinon XF 90mm f2.0 R LM WR
Druhým špecializovaným portrétnym objektívom z ponuky Fujifilmu je Fujinon XF 90/2. Je to ekvivalent plnoformátového objektívu 135 mm so svetelnosťou F3. Objektívy 105 a 135/2,8 boli kedysi najrozšírenejšími portrétnymi objektívmi pre filmové zrkadlovky a tento objektív sa im parametrami veľmi blíži. Pri detailnom portréte sa môže zvýrazniť perspektíva aj pri ekvivalentnej ohniskovej dĺžke 85 mm, 135 mm podáva plochšiu perspektívu, ktorú portrétisti väčšinou uprednostňujú. Užší uhol záberu umožňuje lepšie kontrolovať pozadie. Netrúfam si ale povedať, či je lepší XF 90/2 alebo XF 56/1,2.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf-902-r-lm-wr/
Telezoomy
Telezoomy sú univerzálne objektívy pre fotenie detailov a vzdialených objektov. Nie sú špecializované na portrétne fotenie, ale vďaka optickým vlastnostiam, daných ich parametrami, zvládajú portrétne fotenie veľmi dobre. Sú dobrou voľbou vtedy, ak je portrétna fotografia u vás doplnkovým žánrom. Radi sa jej občas venujete, ale neoplatí sa vám kupovať špeciálny portrétny objektív.
Fujinon XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS II
Začneme tým najlacnejším z ponuky Fujifilmu, s prekvapujúco dobrými výsledkami. Fujinon XC 50-230/4,5-6,7 OIS parametrami neohúri. Svetelnosť na najdlhšom konci je podpriemerná a musí ju kompenzovať optická stabilizácia obrazu. Je opticky prekvapujúco dobrý. Ak ho vyzoomujete na 230 mm a clonu nastavíte na f/6,7, budete milo prekvapení. Nevýhodou je, že od portrétovanej osoby musíte byť ďaleko.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xc-50-23045-67-ois/
Fujinon XF 55-200mm f3.5-f4.8 R LM OIS
Fujinon XF55-200/3,5-4,8 OIS je teleobjektív strednej triedy, svetelnosť je tu lepšia a schopnosť rozostriť pozadie je tak vyššia. Aj tu ale platí, že najlepšie výsledky dosiahnete na dlhších ohniskách, pri otvorenej clone a tiež musíte byť ďalej od fotografovaného subjektu.
Fujinon XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR
Na koniec to najlepšie zo zoomov, Fujinon 50-140/2,8 OIS. Skúsení fotografi často používajú svetelné telezoomy ako portrétne objektívy. Pri clone f/2,8 je rozostrenie pozadia výrazné a približuje sa špeciálnym portrétnym objektívom. Výhodou je tu univerzálnosť. Takýto objektív je vhodný na reportážnejší typ fotografovania portrétov, napr. na rôznych športových a kultúrnych akciách, svadbách a pod.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf50-140mm-f28-r-lm-ois-wr/
Alternatívy
Nie je veľa objektívov od iných výrobcov, ale niekoľko portrétnych sa medzi nimi nájde. Žiaden som osobne netestoval, takže ich len vymenujem.
Začneme Viltroxom 85/1,8 STM. Je to AF objektív, veľmi dobre hodnotený a za sympatickú cenu. Toto je asi najlepšia voľba pre tých, čo chcú portrétny objektív a majú hlbšie do vrecka. Tento rok na jeseň by mala Tokina začať predávať objektív ATX-M 56/1,4, tiež s automatickým zaostrovaním. Mohla by to byť výborná alternatíva k Fujinonu XF 56/1,2. AF objektívy pre X-bajonet vyrába aj Zeiss, v ponuke má Touit 50/2,8. Pri priemernej svetelnosti ale nedokáže tak účinne rozostriť pozadie, ako svetelnejšie objektívy. Sigma vyhlásila, že teraz začne pracovať viac na objektívoch pre APS-C a M43 fotoaparáty, možno sa dočkáme aj objektívov s X-bajonetom.
Oveľa bohatšia je ponuka objektívov s manuálnym zaostrovaním. Sú medzi nimi aj objektívy s vynikajúcou svetelnosťou F0,95. Zo známejších výrobcov spomeňme Lens Baby, SLR Magic, Mitakon, Meike, 7Artisans a Meyer Optik Görlitz.
Lensbaby ponúka Velvet 85mm F1,8 a Velvet 56mm F1,6. Viacero manuálnych objektívov má v ponuke Samyang/Rokynon, konkrétne 50/1,2, 85/1,4, 85/1,8, 100/2,8 Macro a 135/2.
Podrobný prehľad objektívov s X-bajonetom nájdete tu.
Niektorí majitelia fotoaparátov Fujifilm používajú AF adaptér pre objektívy Canon EF, ktorých je veľký výber. Ďalší používajú rôzne objektív, tiež prostredníctvom adaptéru, ale už len s manuálnym zaostrovaním. Zaujímavé sú adaptéry Metabones, ktoré vďaka optickým členom kompenzujú faktor orezu a umožňujú s APS-C fotoaparátom fotiť, akoby to bol plnoformátový fotoaparát.
Pre všetky manuálne objektívy platí, že zaostrovať s nimi nie je jednoduché, pretože pri portrétoch sa používa malá hĺbka ostrosti. Už malá chyba v ostrení znamená, že fotografiu môžete vyhodiť. Fotoaparáty Fujifilm majú pomôcky pre manuálne zaostrovanie, ale aj s nimi je zaostrovanie pomalé, musíte počítať s väčším odpadom a fotografovať pohyb je takmer nemožné.