Hore

Portrétne objektívy pre Fujifilm X

Ako a čím fotografovať portréty, nie je dané. Ak to s objektívmi viete, môžete použiť rybie oko i superteleobjektív.

Predsa len sú ale určité typy portrétov obľúbenejšie. Tie s perspektívou lichotiacou tvári a postave, často s výrazne rozostreným pozadím a pekným bokehom. Pozrieme sa na objektívy, ktoré sú vhodné práve na takéto beauty  fotenie.

Bezzrkadlovky Fujifilm radu X sú osadené snímačmi veľkosti APS-C s faktorom orezu 1,5x. Teoreticky preto majú “slabší” potenciál, čo sa týka malej hĺbky ostrosti a bokehu, ako plnoformátové fotoaparáty. Je to preto, že faktorom orezu sa neprepočítava len ohnisková dĺžka (kvôli uhlu záberu), ale aj hĺbka ostrosti. Ak chcete dosiahnuť takú malú hĺbku ostrosti, ako u plného formátu, musíte faktor orezu kompenzovať lepšou svetelnosťou. Majiteľov APS-C a Micro 4/3 systémov musím upozorniť, že je to vopred prehnaný boj. Neexistujú alternatívy k objektívom ako 50/1,2, 85/1,2, 105/1,4, alebo 200/2. Ak vám ide o najbokehovatejší bokeh, je plný formát najlepšou voľbou. Fotografovanie ale nie je o tom mať najkrajší bokeh, aký existuje. Bokeh je samozrejme dôležitý, ale skutočne pekný bokeh môžete mať aj u systémov s menším snímačom. Musíte však viac premýšľať pri fotení, vhodne voliť pozadie, nasvietenie atď.

Portrétne ohniská

Za portrétne objektívy, u APS-C systému, považujeme tie s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou cca 85 mm a viac, až do 200 mm. Je to kvôli podaniu perspektívy tváre a celej postavy. Užší uhol záberu naviac umožňuje lepšie kontrolovať pozadie. Krátke a dlhšie teleobjektívy sa celkovo vyznačujú menšou hĺbkou ostrosti. Ak ale chcete minimalizovať hĺbku ostrosti a mať čo najkrajší bokeh, potrebujte, aby bol objektív svetelný. Na kvalitu bokehu nevplýva len svetelnosť, ale celková optická konštrukcia, vrátane konštrukcie clony. A tak, aj keď sa dajú beauty portréty fotografovať rôznymi objektívmi, najlepšie výsledky, z hľadiska bokehu, poskytujú špeciálne portrétne objektívy.

https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/fujinon-x-vymenne-objektivy

https://mirrorlesscomparison.com/best/fuji-portrait-lens/

Prime objektívy

Objektívy s pevnou ohniskovou dĺžkou nielenže poskytujú vyššiu obrazovú kvalitu ako transfokátory (dnes už to nie je tak veľký rozdiel ako v minulosti) a vďaka lepšej svetelnosti poskytujú menšiu hĺbku ostrosti a tým výrazne rozostrenejšie pozadie. Špeciálne portrétne objektívy sú naviac konštruované tak, aby bol bokeh krajší. Bokeh je estetickým parametrom objektívu. Bavíme sa o tom, ako hladké je rozostrenie pozadia a ako sú rozostrené bodové zdroje svetla. Nie každý objektív s dobrými parametrami musí mať pekný ľúbivý bokeh i keď pozadie dokáže účinne rozostriť.

Vyššie sme si povedali, že za portrétne objektívy považujeme väčšinou svetelné prime objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou cca 85 mm a viac. Niektorí považujú za portrétne objektívy aj základné objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou 50 mm. Neberiem im to, pretože sa s nimi skutočne dajú nafotiť pekné portréty, ale sú to skôr portréty v prostredí. Ak s 50 mm objektívom fotíte detail tváre, je perspektíva zvýraznená, čo nemusí lichotiť črtám tváre.

Fujinon XF 50mm f2 R WR

Najdostupnejším pevným portrétnym objektívom je kompaktný Fujinon XF 50/2. Z hľadiska uhla záberu a minimálnej hĺbky ostrosti je ekvivalentom plnoformátového objektívu 75 mm so svetelnosťou F3. U plnoformátových fotoaparátov je takým základným objektívom pre portréty 85/1,8. Fujinon XF 50/2 má podobný uhol záberu, ale nedokáže tak účinne rozostriť pozadie. Bokeh vie vykúzliť pomerne pekný, ak fotografujete detail, ale pri fotke celej postavy už pozadie nie je tak pekne rozostrené. Objektív je vhodný pre príležitostné portréty zblízka. Je to vhodný vstup do sveta portrétnej fotografie pre tých, čo nechcú do objektívu veľa investovať, prípadne na extra bokehu netrvajú. V ateliéri, kde sa väčšinou fotí na stredných clonových číslach, na svetelnosti nezáleží.



https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujifilm-fujinon-xf-50mm-f2-r-wr/

Fujinon XF 56mm f1.2 R a XF 56mm f1.2 R APD

Fujinon XF 56/1,2 je prvým špecializovaným portrétnym objektívom od Fujifilmu. Je ekvivalentom plnoformátového objektívu 84 mm so svetelnosťou F1,8 (čo sa týka minimálnej DOF). Tu je dobre vidno, ako menší APS-C snímač vplýva na DOF. U FF objektívy s F1,2 patria medzi "bokeh monštrá”, tu je to “len” výborný portrétny objektív. Väčšine aj náročných fotografov, miera rozostrenia tohto objektívu bohato postačuje. Objektív sa vyrába v dvoch verziách. Drahšia ma vstavaný APD filter, ktorý by mal poskytovať ešte zamatovejší bokeh. Priznám sa, aj keď som ho skúšal, nejaký rozdiel oproti obyčajnej verzii som nezaznamenal. Asi sa to prejavuje za určitých situácií. Nechávam na vás, či vám stačí obyčajná verzia alebo si priplatíte za APD.









https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf-5612-r/

Fujinon XF 60mm f2.4 R Macro

Fujinon XF 60/2,4 Macro je špecializovaný objektív na makrofotografiu. Je ekvivalentom plnoformátového objektívu 90 mm F3,6. Makroobjektívy sa často používajú aj na portrétne fotografovanie. Ohnisková dĺžka je ideálna a bokeh je pekný, aj keď nie taký, ako u svetelnejších objektívoch. Výhodou je schopnosť snímať aj veľké detaily tváre. Ak vás baví makrofotografia, rovnako ako portrétna fotografia, je toto dobrá univerzálna voľba pre tieto žánre. Dobre sa hodí aj do ateliéru. Ak mu mám čo vytknúť, tak je to rýchlosť, či vlastne pomalosť zaostrovania.



https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf60mmf24-r-macro/

Fujinon XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

Ostaneme ešte u makroobjektívov. Novší a podľa mňa aj lepší je Fujinom XF 80/2,8 OIS. Má rýchlejšie a spoľahlivejšie zaostrovanie, naviac aj optickú stabilizáciu obrazu. Je to ekvivalent 120 mm plnoformátového objektívu so svetelnosťou F4,2. Je výborný pre fotografie detailných portrétov a polocelkov. Výborný do ateliéru (väčšieho) a samozrejme pre tých, čo obľubujú makro aj portrét.





https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf80mmf28-r-lm-ois-wr-macro/

Fujinon XF 90mm f2.0 R LM WR

Druhým špecializovaným portrétnym objektívom z ponuky Fujifilmu je Fujinon XF 90/2. Je to ekvivalent plnoformátového objektívu 135 mm so svetelnosťou F3. Objektívy 105 a 135/2,8 boli kedysi najrozšírenejšími portrétnymi objektívmi pre filmové zrkadlovky a tento objektív sa im parametrami veľmi blíži. Pri detailnom portréte sa môže zvýrazniť perspektíva aj pri ekvivalentnej ohniskovej dĺžke 85 mm, 135 mm podáva plochšiu perspektívu, ktorú portrétisti väčšinou uprednostňujú. Užší uhol záberu umožňuje lepšie kontrolovať pozadie. Netrúfam si ale povedať, či je lepší XF 90/2 alebo XF 56/1,2.









https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf-902-r-lm-wr/

Telezoomy

Telezoomy sú univerzálne objektívy pre fotenie detailov a vzdialených objektov. Nie sú špecializované na portrétne fotenie, ale vďaka optickým vlastnostiam, daných ich parametrami, zvládajú portrétne fotenie veľmi dobre. Sú dobrou voľbou vtedy, ak je portrétna fotografia u vás doplnkovým žánrom. Radi sa jej občas venujete, ale neoplatí sa vám kupovať špeciálny portrétny objektív.

Fujinon XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS II

Začneme tým najlacnejším z ponuky Fujifilmu, s prekvapujúco dobrými výsledkami. Fujinon XC 50-230/4,5-6,7 OIS parametrami neohúri. Svetelnosť na najdlhšom konci je podpriemerná a musí ju kompenzovať optická stabilizácia obrazu. Je opticky prekvapujúco dobrý. Ak ho vyzoomujete na 230 mm a clonu nastavíte na f/6,7, budete milo prekvapení. Nevýhodou je, že od portrétovanej osoby musíte byť ďaleko.




https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xc-50-23045-67-ois/

Fujinon XF 55-200mm f3.5-f4.8 R LM OIS

Fujinon XF55-200/3,5-4,8 OIS je teleobjektív strednej triedy, svetelnosť je tu lepšia a schopnosť rozostriť pozadie je tak vyššia. Aj tu ale platí, že najlepšie výsledky dosiahnete na dlhších ohniskách, pri otvorenej clone a tiež musíte byť ďalej od fotografovaného subjektu.





Fujinon XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR

Na koniec to najlepšie zo zoomov, Fujinon 50-140/2,8 OIS. Skúsení fotografi často používajú svetelné telezoomy ako portrétne objektívy. Pri clone f/2,8 je rozostrenie pozadia výrazné a približuje sa špeciálnym portrétnym objektívom. Výhodou je tu univerzálnosť. Takýto objektív je vhodný na reportážnejší typ fotografovania portrétov, napr. na rôznych športových a kultúrnych akciách, svadbách a pod.









https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujinon-xf50-140mm-f28-r-lm-ois-wr/

Alternatívy

Nie je veľa objektívov od iných výrobcov, ale niekoľko portrétnych sa medzi nimi nájde. Žiaden som osobne netestoval, takže ich len vymenujem.

Začneme Viltroxom 85/1,8 STM. Je to AF objektív, veľmi dobre hodnotený a za sympatickú cenu. Toto je asi najlepšia voľba pre tých, čo chcú portrétny objektív a majú hlbšie do vrecka. Tento rok na jeseň by mala Tokina začať predávať objektív ATX-M 56/1,4, tiež s automatickým zaostrovaním. Mohla by to byť výborná alternatíva k Fujinonu XF 56/1,2. AF objektívy pre X-bajonet vyrába aj Zeiss, v ponuke má Touit 50/2,8. Pri priemernej svetelnosti ale nedokáže tak účinne rozostriť pozadie, ako svetelnejšie objektívy. Sigma vyhlásila, že teraz začne pracovať viac na objektívoch pre APS-C a M43 fotoaparáty, možno sa dočkáme aj objektívov s X-bajonetom.

Oveľa bohatšia je ponuka objektívov s manuálnym zaostrovaním. Sú medzi nimi aj objektívy s vynikajúcou svetelnosťou F0,95. Zo známejších výrobcov spomeňme Lens Baby, SLR Magic, Mitakon, Meike, 7Artisans a Meyer Optik Görlitz.

Lensbaby ponúka Velvet 85mm F1,8 a Velvet 56mm F1,6. Viacero manuálnych objektívov má v ponuke Samyang/Rokynon, konkrétne 50/1,2, 85/1,4, 85/1,8, 100/2,8 Macro a 135/2.

Podrobný prehľad objektívov s X-bajonetom nájdete tu.

Niektorí majitelia fotoaparátov Fujifilm používajú AF adaptér pre objektívy Canon EF, ktorých je veľký výber. Ďalší používajú rôzne objektív, tiež prostredníctvom adaptéru, ale už len s manuálnym zaostrovaním. Zaujímavé sú adaptéry Metabones, ktoré vďaka optickým členom kompenzujú faktor orezu a umožňujú s APS-C fotoaparátom fotiť, akoby to bol plnoformátový fotoaparát.

Pre všetky manuálne objektívy platí, že zaostrovať s nimi nie je jednoduché, pretože pri portrétoch sa používa malá hĺbka ostrosti. Už malá chyba v ostrení znamená, že fotografiu môžete vyhodiť. Fotoaparáty Fujifilm majú pomôcky pre manuálne zaostrovanie, ale aj s nimi je zaostrovanie pomalé, musíte počítať s väčším odpadom a fotografovať pohyb je takmer nemožné.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bobo222
2020-03-16 08:01:53
Na ten wiltrox som zvedavý, hneď po tomto korona bordeli ho asi objednám.
 
marcus_labeo
2020-03-16 08:43:38
Pekný prehľad. Mám dva z nich, portrétnu klasiku 56mm f1,2 a zoom 55-200/3,5-4,8. Pri portreťáku som zvažoval medzi 56 a 90mm, ten dlhší kompenzuje horšiu svetelnosť dlhším ohniskom, ale rozhodli menšie rozmery a lepšia svetelnosť 56ky. A je aj praktickejšia na portréty, predsalen 135mm ekv. je hlavne na interiér už dosť dlhé ohnisko.
Akurát neviem, či by som zoomový seťák s f6,7 radil medzi portrétne sklá.
 
blahoslav J B Art
2020-03-16 10:57:29
príspevok od: marcus_labeo
Pekný prehľad. Mám dva z nich, portrétnu klasiku 56mm f1,2 a zoom 55-200/3,5-4,8. Pri portreťáku som zvažoval medzi 56 a 90mm, ten dlhší kompenzuje horšiu svetelnosť dlhším ohniskom, ale rozhodli menšie rozmery a lepšia svetelnosť 56ky. A je aj praktickejšia na portréty, predsalen 135mm ekv. je hlavne na interiér už dosť dlhé ohnisko.
Akurát neviem, či by som zoomový seťák s f6,7 radil medzi portrétne sklá.
ja som s tym objektivom 55-230 fotil aj portrety a vpohode, nevraviac o tom, ze vo vnutri pri pouziti bleskov sa cloni bezne f/8 aj viac

ale aj ked zoberiem do uvahy vsetky foto znacky a vsetky objektivy, na svete najviac portretov sa vyfoti mobilnymi telefonmi
 
JanM
2020-03-16 12:31:39
Laowa CF 65mm F/2.8 CA-Dreamer Macro 2X za $399 stoji tiez za zvazenie. Relativne primitivny, bez mechanickej alebo elektronickej komunikacie s kamerou, ale opticky kvalitny a cenove dostupny.. Sam s nim skusenosti nemam, ale recenzie ma velmi dobre.
 
vilkoo
2020-03-16 12:39:47
príspevok od: JanM
Laowa CF 65mm F/2.8 CA-Dreamer Macro 2X za $399 stoji tiez za zvazenie. Relativne primitivny, bez mechanickej alebo elektronickej komunikacie s kamerou, ale opticky kvalitny a cenove dostupny.. Sam s nim skusenosti nemam, ale recenzie ma velmi dobre.
Pokial nevyskusas nevies
 
blahoslav J B Art
2020-03-16 13:49:21
Ja mám skúsenosť aj s Meike 35mm/1.8 manuálny objektív na Fuji a tiež vpoho, obrázky aj samotný objektiv maju taký filmový look čo v kombinácii s Fuji retro fotakmi a filmovými profilmi dávalo fajn výsledok za tie peniaze
 
marcus_labeo
2020-03-16 14:31:45
príspevok od: JanM
Laowa CF 65mm F/2.8 CA-Dreamer Macro 2X za $399 stoji tiez za zvazenie. Relativne primitivny, bez mechanickej alebo elektronickej komunikacie s kamerou, ale opticky kvalitny a cenove dostupny.. Sam s nim skusenosti nemam, ale recenzie ma velmi dobre.
Tak ale za plne manuálny objektív (teda nielen manuálne ostriaci, ale aj exponujúci) je to dosť peňazí.
Skôr by som si potom počkal na spomínanú Tokinu 56/1,4, autofous, ideálne portrétne ohnisko, pekná svetelnosť (len o chlp slabšia ako Fuji 56mm), ale iste výrazne nižšia cena ako Fujina.
 
sharkyyy
2020-03-16 15:10:55
príspevok od: marcus_labeo
Tak ale za plne manuálny objektív (teda nielen manuálne ostriaci, ale aj exponujúci) je to dosť peňazí.
Skôr by som si potom počkal na spomínanú Tokinu 56/1,4, autofous, ideálne portrétne ohnisko, pekná svetelnosť (len o chlp slabšia ako Fuji 56mm), ale iste výrazne nižšia cena ako Fujina.
Laowa je 2x macro a optička kvalita bude urcite velmi dobra. Je to vyssi level ako meike alebo viltrox. Pritom viltrox 85 F1.8 sa velmi podaril. Takmer na chlp ako fuji xf 90,aj ostrenie velmi rychle.
 
francesco
2020-03-16 15:12:29
Aj pri Fuji sa ukazuje, ze mensi snimac nie je vždy lacnejsie riesenie - trebars pri portretoch. Kludne sa do mna mozete pustit.
 
marianr
2020-03-16 16:59:39
príspevok od: blahoslav J B Art
Ja mám skúsenosť aj s Meike 35mm/1.8 manuálny objektív na Fuji a tiež vpoho, obrázky aj samotný objektiv maju taký filmový look čo v kombinácii s Fuji retro fotakmi a filmovými profilmi dávalo fajn výsledok za tie peniaze
To sa robí na mobil?
 
JanM
2020-03-16 17:25:42
príspevok od: marcus_labeo
Tak ale za plne manuálny objektív (teda nielen manuálne ostriaci, ale aj exponujúci) je to dosť peňazí.
Skôr by som si potom počkal na spomínanú Tokinu 56/1,4, autofous, ideálne portrétne ohnisko, pekná svetelnosť (len o chlp slabšia ako Fuji 56mm), ale iste výrazne nižšia cena ako Fujina.
Bude zaujimave porovnat opticku kvalitu Laowa a Tokina. To manualne ovladanie je aj trochu vec pohladu. Az tak by som sa ho nebal. Uz mam jedneho takeho polointeligenta (Rokinon 12mm/f2) a da sa s nim robit. Chce to len trochu viac usilia a trochu si to prestelovat v hlave. Podobne plati aj o starych prakticarskych / heliosovskych atd klasikach. Pre mna je opticka kvalita najdolezitejsia. A ked sa nieco podari o to viac to potesi.
 
z80
2020-03-16 18:55:44
príspevok od: JanM
Bude zaujimave porovnat opticku kvalitu Laowa a Tokina. To manualne ovladanie je aj trochu vec pohladu. Az tak by som sa ho nebal. Uz mam jedneho takeho polointeligenta (Rokinon 12mm/f2) a da sa s nim robit. Chce to len trochu viac usilia a trochu si to prestelovat v hlave. Podobne plati aj o starych prakticarskych / heliosovskych atd klasikach. Pre mna je opticka kvalita najdolezitejsia. A ked sa nieco podari o to viac to potesi.
Ostrit manualne 12mm sirokac a ovela dlhsie portrentne sklo, kde naozaj zalezi na kazdom mm zaostrenia, bude asi dost rozdiel.
 
JanM
2020-03-16 21:02:51
príspevok od: z80
Ostrit manualne 12mm sirokac a ovela dlhsie portrentne sklo, kde naozaj zalezi na kazdom mm zaostrenia, bude asi dost rozdiel.
Presne tuto poznamku som ocakaval len co som stlacil odoslat. Jasne, mas pravdu. Ako hovorim, chce to viac usilia, prestelovanie hlavy a mozno aj viac trpezlivosti, skusenost a cas, ale nemozne to nie je. Do roku 1977, kym nezacala masova vyroba prvej autofocusovej kamery, sme inak ani nefotili. Nastastie teraz ten komu takyto styl fotenia nevyhovuje ma aj ine moznosti.
 
blahoslav J B Art
2020-03-16 22:08:07
a nieco do buducna
https://www.fujirumors.com/exclusive-fujifilm-working-on-fujinon-xf-70-300mm-x-mount-lens/?fbclid=IwAR3geMWgzq_cg0zIPGp0H0WTyA2oK0D0Lmqxm76v53qWv_dKbPPgkg_6ktY
 
z80
2020-03-17 07:45:04
príspevok od: JanM
Presne tuto poznamku som ocakaval len co som stlacil odoslat. Jasne, mas pravdu. Ako hovorim, chce to viac usilia, prestelovanie hlavy a mozno aj viac trpezlivosti, skusenost a cas, ale nemozne to nie je. Do roku 1977, kym nezacala masova vyroba prvej autofocusovej kamery, sme inak ani nefotili. Nastastie teraz ten komu takyto styl fotenia nevyhovuje ma aj ine moznosti.
Mojich prvych 10 rokov fotenia, v 80.rokoch minuleho storocia, som tiez fotil na fotak bez autofokusu, lenze vtedy boli uplne ine poziadavky na ostrost. Neboli ani "pixel peeperi" a ani vtedajsia technika neposkytovala take rozlisenie ako mame dnes.
 
marcus_labeo
2020-03-17 08:55:00
príspevok od: z80
Mojich prvych 10 rokov fotenia, v 80.rokoch minuleho storocia, som tiez fotil na fotak bez autofokusu, lenze vtedy boli uplne ine poziadavky na ostrost. Neboli ani "pixel peeperi" a ani vtedajsia technika neposkytovala take rozlisenie ako mame dnes.
Presne tak. V časoch, keď sme tlačili fotky na formát 9x13 cm sa to vnímalo úplne inak ako dnes, keď na 21" monitore s brutálnym rozlíšením na Teba vyskočí back- či frontfocus a udrie hneď do očí. Moja bývalá Sigma 18-35/1,8 by vedela rozprávať.
 
martinmlm
2020-03-17 11:50:24
príspevok od: z80
Mojich prvych 10 rokov fotenia, v 80.rokoch minuleho storocia, som tiez fotil na fotak bez autofokusu, lenze vtedy boli uplne ine poziadavky na ostrost. Neboli ani "pixel peeperi" a ani vtedajsia technika neposkytovala take rozlisenie ako mame dnes.
Podla toho v akej kategorii... bavil som sa s fotografom čo robil za komančov v ateliéri a pred pár rokmi predával výbavu nejakému terajšiemu študentovi fotografie. Kupec si doniesol kufrík s meračmi a niekolko hodín testoval optiku. Cenu si presne nepamätám, ale bolo to určite hodne cez 5000,-eur
 
JanM
2020-03-17 17:26:43
príspevok od: marcus_labeo
Presne tak. V časoch, keď sme tlačili fotky na formát 9x13 cm sa to vnímalo úplne inak ako dnes, keď na 21" monitore s brutálnym rozlíšením na Teba vyskočí back- či frontfocus a udrie hneď do očí. Moja bývalá Sigma 18-35/1,8 by vedela rozprávať.
No 'vytlacil' som dost aj 30x40 z kinofilmu a posielal do kadejakych Amfo atd. Samozrejme mokrym procesom vecer v kupelni. Ostrost bola aka bola, povedal by som prijatelna, ale ked si vybehol s 27 DINovym Orwom alebo Fomou, to bolo zrnko! Mohol si ich pocitat po jednom.
 
z80
2020-03-17 18:26:49
príspevok od: martinmlm
Podla toho v akej kategorii... bavil som sa s fotografom čo robil za komančov v ateliéri a pred pár rokmi predával výbavu nejakému terajšiemu študentovi fotografie. Kupec si doniesol kufrík s meračmi a niekolko hodín testoval optiku. Cenu si presne nepamätám, ale bolo to určite hodne cez 5000,-eur
Tak samozrejme hovorim o kategorii beznych hobby fotografov. Ale aj profici nemali velmi na vyber, aj kvalitne 21 DIN kinofilmy mali rozlisenie zodpovedajuce tak 8-10 Mpx (raz som to prepocitaval cez pocet ciar na mm). Pri citlivejsich filmoch to uz zrnilo a rozlisenie bolo este mensie. Ekvivalent 24-36 Mpx, co je dnes bezne FF rozlisenie, dosahovali snad len specialne reprodukcne filmy s velmi malou citlivostou.
 
jozef84
2020-03-18 12:57:04
príspevok od: marcus_labeo
Pekný prehľad. Mám dva z nich, portrétnu klasiku 56mm f1,2 a zoom 55-200/3,5-4,8. Pri portreťáku som zvažoval medzi 56 a 90mm, ten dlhší kompenzuje horšiu svetelnosť dlhším ohniskom, ale rozhodli menšie rozmery a lepšia svetelnosť 56ky. A je aj praktickejšia na portréty, predsalen 135mm ekv. je hlavne na interiér už dosť dlhé ohnisko.
Akurát neviem, či by som zoomový seťák s f6,7 radil medzi portrétne sklá.
Ten zoomový seťák s f6,7 kvalitou prekvapil aj mňa. Mám ho doma.Má problém akurát s nekonečnom(tam je už mäkký a prijal by som väčšiu ostrosť). Ale tým, že má pekný boukeh a má taký jemnejší soft efekt, je s výhradami použiteľný na foto tváre. Mňa milo prekvapil a rád si beriem do prírody a využívam fotenie cez konáre, listy(orámovanie) na nejaký detail. Treba využiť jeho nedostatky vo svoj prospech.
 
marcus_labeo
2020-03-18 13:16:56
príspevok od: jozef84
Ten zoomový seťák s f6,7 kvalitou prekvapil aj mňa. Mám ho doma.Má problém akurát s nekonečnom(tam je už mäkký a prijal by som väčšiu ostrosť). Ale tým, že má pekný boukeh a má taký jemnejší soft efekt, je s výhradami použiteľný na foto tváre. Mňa milo prekvapil a rád si beriem do prírody a využívam fotenie cez konáre, listy(orámovanie) na nejaký detail. Treba využiť jeho nedostatky vo svoj prospech.
Však v poriadku, ale keď to berieme tak, že portrétne sklo je každé, s ktorým sa dá urobiť portrét, tak to je vlastne... každé s výnimkou UWA. Potom tam dajme aj seťák 18-55, ten má aspoň primeranú svetelnosť.
 
jozef84
2020-03-18 14:36:27
príspevok od: marcus_labeo
Však v poriadku, ale keď to berieme tak, že portrétne sklo je každé, s ktorým sa dá urobiť portrét, tak to je vlastne... každé s výnimkou UWA. Potom tam dajme aj seťák 18-55, ten má aspoň primeranú svetelnosť.
Pozri na akej clone fotí myslím jozef67 a zistíš, že nie je to len o svetelnosti. A pritom môže fotiť na clone 1,2 a má tam clonu 8. A výsledok viac než slušný. Niekedy to je len v hlave a v zaužívaných zvyklostiach. Keby si nemal pri fotkách, čo tu dal Karol parametre fotenia, tak by si to nerozoznal, alebo len pri zväčšeninách. Ja fotím so Sony RX100iii, Nikon d5100 a s Nikonom d610 a môžem povedať, že niekedy by si mal problém rozoznať s čím to bolo fotené. Hlavne rozdiel medzi D610 a Nikon d5100. Tam som myslel, že rozdiel bude podstatne väčší. Rozdiel som zväčša zbadal len pri tlači a zväčšení na 100% na monitore, pri boukehu a niekedy vo farebnej hľbke a mikrokontraste(tu je to len niekedy).
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia