Opäť musím podotknúť, že Fujifilm svojich fanúšikov hýčka. V rekordne krátkom čase vybudoval systém CSC fotoaparátov a objektívov. Dnes majú k dispozícii svetelné prime objektívy i kompletnú paletu transfokátorov. Inej firme by to na čas stačilo. Nie však Fujifilmu. Pre tých, ktorí nejdú po najlepšej svetelnosti, ale hľadajú kvalitu v kompaktnom balení, sú určené prime objektívy so svetelnosťou F2. Po 23 a 35 mm objektívoch tu máme tretí model zo série. Tiež má svetelnosť F2, ale ohnisková dĺžka je 50 mm. Fujifilm CSC fotoaparáty používajú snímač veľkosti APS-C, objektív uhlom záberu preto zodpovedá 76 mm objektívu na plnoformátovom fotoaparáte. Môžeme ho tak zaradiť medzi krátke teleobjektívy, využívajúce sa najmä pri fotení portrétov.
Nový Fujinon XF 50mm F2 R WR dizajnovo kopíruje jeho skôr narodených bračekov. Viete čo je príčinou typického zúženého tvaru? Aby objektív čo najmenej zavadzal pri pozeraní cez optický hľadáčik fotoaparátov X-Pro1 a X-Pro2. Objektív je kovový, naviac utesnený pred prachom a vodou, dokonca mrazuvzdorný do -10°C.
Špecifikácia
Uhlom záberu tu máme ekvivalent 76 mm objektívu. To je blízko typickému portrétnemu objektívu 85 mm. Z hľadiska možnosti rozostriť pozadie musíme brať do úvahy veľkosť snímača. Hĺbka ostrosti sa tu prepočítava faktorom orezu. Ak by sme porovnali hĺbku ostrosti s ekvivalentným plnoformátovým objektívom, pri plne otvorenej clone by bola rovnaká ako u objektívu 76 mm a clone f/3,5. O žiaden bokeh monster tu nepôjde. Ale to nevadí. Na to je tu XF 56/1,2 R. Tento objektív má iný účel. Byť kompaktný a poskytnúť portrétny uhol záberu so stále dostatočným rozostrením pozadia.
Trio kompaktných prime objektívov so svetelnosťou F2. Zľava 23, 35 a 50 mm.
Objektív je o málo väčší ako 23-ka a 35-ka a tým aj ťažší. Je to len o 20-30 g. Je to stále "fifipierko" s hmotnosťou 200g. Mínusom pre tých, čo používajú filtre, je priemer filtra 46 mm, 23-ka a35-ka majú priemer filtra 43 mm.
Optická sústava pozostáva z 9 prvkov v 7 skupinách. Jedna šošovka je asférická, naviac typu ED. Zaostrovanie je vnútorné, veľkosť objektívu sa pri zaostrovaní nemení, neotáča sa ani predný člen. Automatické zaostrovanie zabezpečuje tichý krokový motorček. Prstenec manuálneho zaostrovania má “nekonečný” chod. Clona sa nastavuje prstencom, odstupňovaná je po 1/3 EV.
- Ohnisková dĺžka: f=50mm (76mm)
- Uhol záberu: 31.7°
- Optická konštrukcia: 9prvkov v7 skupinách (1 aspherical ED)
- Max. clona: F2
- Min. clona: F16
- Konštrukcia clony: 9-lamelová s kruhovým otvorom
- Krokovanie clony: 1/3EV (19 krokov)
- Rozsah zaostrovania: 39 cm - ∞
- Zväčšenie: 0,15x
- Rozmery: ø60mm x 59,4mm
- Hmotnosť: 200g
- Priemer filtra: ø46mm
http://fujifilm-x.com/lenses/xf50mmf2-r-wr/
Objektív v praxi
Objektív som odskúšal na fotoaparáte X-T2, s ktorým som si nedávno užil krátky pobyt v Nice. Tam som používal hlavne objektív XF 56/1,2 R. U neho mi vadilo najmä pomalšie zaostrovanie. Testovaný objektív je na tom lepšie, je rýchlejší a menej váha.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 35 cm, to je na objektív ekvivalentu 76 mm slušné. Zväčšenie je 0,15x. To umožňuje snímať detailné portréty.
Maximálne zväčšenie so vzdialenosti 35 cm.
Optická kvalita
Fujifilm zabudovalo do fotoaparátov korekciu chýba to aj v RAW-e. Skutočné vlastnosti sa teda nedozvieme. Skorigovať sa nedá ostrosť, tú posudzovať môžeme. Kresba je veľmi dobrá aj pri plne otvorenej clone. Pri 100% priblížení v najkrajnejších rohoch vidno mierne zhoršenie, ale aj tak je stále kresba nadpriemerne dobrá. V praxi to znamená, že objektív môžete bez obáv využívať už od f/2. Najlepšie výsledky dosahuje objektív od clony f/4.
Objektív sa uplatní aj pri fotení architektúry a krajiny.
Veľmi dobre sa objektív správa v protisvetle a pri bočnom svetle. Výrobca nijako zvlášť nevyzdvihuje typ antireflexných vrstiev, ale fungujú výborne. Vysoká je odolnosť na vznik reflexov, výborný je aj prenos kontrastu bez difúzovania svetla na ostrých prechodoch medzi svetlom a tieňom.
Objektív som sa snažil nachytať v silnom protisvetle, márne.
Z hľadiska hĺbky ostrosti je objektív ekvivalentom 76 mm plnoformátového objektívu so svetelnosťou F3,5. Zdalo by sa, že krásny bokeh nebude vlastnosťou tohto objektívu. Príjemným prekvapením je, že bokeh je lepší, akoby sa dalo predpokladať na základe parametrov. Bokeh nie je len o miere rozostrenia, ale aj o estetike. A tu si vedie nad očakávanie dobre na kratšie vzdialenosti. S rastúcim odstupom sa samozrejme miera rozostrenia rýchlo vytráca. Rozostrené bodové zdroje svetiel majú ku krajom charakteristický tvar mačacích očí.
Pri fotení detailov je bokeh veľmi pekný.
Aj pri takto komponovanom portréte je bokeh stále pekný.
Pri zábere celej postavy sa už prejavuje limit v schopnosti účinne rozostriť pozadie.
Záver
S príchodom tohto objektívu niektorí skonštatovali, že rad je uzatvorený. Nemyslím si to, určite je tu miesto pre štvrtý objektív, širokouhlý s ohniskovou dĺžkou 16 alebo 18 mm.
Fujinon XF 50mm F2 R WR je kompaktný portréťačik pre tých, ktorí dávajú kompaktnosti prednosť pred svetelnosťou a krémovým bokehom. Je to objektív pre cestovateľov a streetkarov. Kvalitatívne spracovanie je na jedničku, až na plastovú clonu. Tá je inak kvalitná, ale k objektívu by sa lepšie hodila kovová. Plusom je pomerne svižné zaostrovanie a utesnenie objektívu.
Osobne mi toto ohnisko vyhovuje viac ako 23 a 35 mm. Myslel som si, že fotiť s ním bude najmä moja pracovná náplň. Dal mi však viac ako som očakával. Vzhľadom na parametre som bol príjemne prekvapený bokehom.
Častá je otázka, či XF 56/1,2 R alebo XF 50/2 R WR? Na portréty určite 56/1,2. Pri fotení celej postavy už sa výrazne prejaví rozdiel v rozostrení pozadia. 50-ka je skôr reportážno-streetkový objektív, ktorý dobre zvláda portréty zblízka, nie je to však jeho prioritou.
Vďaka svojím kvalitám musí potešiť nielen mňa, ale aj ostatných náročných fotografov. Cena tesne pod 500€ je adekvátna, u inej značky by si zapýtali aj viac.
P.S. Poďakovanie patrí Borke a Matúšovi za pózovanie a Múzejno-dokumentačnému centru, že sme mohli využiť pekné priestory bratislavského Rendezu.