Hore

Fujifilm Fujinon XF 50mm F2 R WR

Tretí "štamperlík" od Fujifilm je určený pre tých, ktorí dávajú prednosť kompaktnosti a nízkej hmotnosti, pred svetelnosťou a veľmi malou hĺbkou ostrosti. Kvalite spracovania nie je čo vytknúť a to platí aj pre optickú kvalitu.

Opäť musím podotknúť, že Fujifilm svojich fanúšikov hýčka. V rekordne krátkom čase vybudoval systém CSC fotoaparátov a objektívov. Dnes majú k dispozícii svetelné prime objektívy i kompletnú paletu transfokátorov. Inej firme by to na čas stačilo. Nie však Fujifilmu. Pre tých, ktorí nejdú po najlepšej svetelnosti, ale hľadajú kvalitu v kompaktnom balení, sú určené prime objektívy so svetelnosťou F2. Po 23 a 35 mm objektívoch tu máme tretí model zo série. Tiež má svetelnosť F2, ale ohnisková dĺžka je 50 mm. Fujifilm CSC fotoaparáty používajú snímač veľkosti APS-C, objektív uhlom záberu preto zodpovedá 76 mm objektívu na plnoformátovom fotoaparáte. Môžeme ho tak zaradiť medzi krátke teleobjektívy, využívajúce sa najmä pri fotení portrétov.

Nový Fujinon XF 50mm F2 R WR dizajnovo kopíruje jeho skôr narodených bračekov. Viete čo je príčinou typického zúženého tvaru? Aby objektív čo najmenej zavadzal pri pozeraní cez optický hľadáčik fotoaparátov X-Pro1 a X-Pro2. Objektív je kovový, naviac utesnený pred prachom a vodou, dokonca mrazuvzdorný do -10°C.

Špecifikácia

Uhlom záberu tu máme ekvivalent 76 mm objektívu. To je blízko typickému portrétnemu objektívu 85 mm. Z hľadiska možnosti rozostriť pozadie musíme brať do úvahy veľkosť snímača. Hĺbka ostrosti sa tu prepočítava faktorom orezu. Ak by sme porovnali hĺbku ostrosti s ekvivalentným plnoformátovým objektívom, pri plne otvorenej clone by bola rovnaká ako u objektívu 76 mm a clone f/3,5. O žiaden bokeh monster tu nepôjde. Ale to nevadí. Na to je tu XF 56/1,2 R. Tento objektív má iný účel. Byť kompaktný a poskytnúť portrétny uhol záberu so stále dostatočným rozostrením pozadia.


Trio kompaktných prime objektívov so svetelnosťou F2. Zľava 23, 35 a 50 mm.

Objektív je o málo väčší ako 23-ka a 35-ka a tým aj ťažší. Je to len o 20-30 g. Je to stále "fifipierko" s hmotnosťou 200g. Mínusom pre tých, čo používajú filtre, je priemer filtra 46 mm, 23-ka a35-ka majú priemer filtra 43 mm.

Optická sústava pozostáva z 9 prvkov v 7 skupinách. Jedna šošovka je asférická, naviac typu ED. Zaostrovanie je vnútorné, veľkosť objektívu sa pri zaostrovaní nemení, neotáča sa ani predný člen. Automatické zaostrovanie zabezpečuje tichý krokový motorček. Prstenec manuálneho zaostrovania má “nekonečný” chod. Clona sa nastavuje prstencom, odstupňovaná je po 1/3 EV.

  • Ohnisková dĺžka: f=50mm (76mm)
  • Uhol záberu: 31.7°
  • Optická konštrukcia: 9prvkov v7 skupinách (1 aspherical ED)
  • Max. clona: F2
  • Min. clona: F16
  • Konštrukcia clony: 9-lamelová s kruhovým otvorom
  • Krokovanie clony: 1/3EV (19 krokov)
  • Rozsah zaostrovania: 39 cm - ∞
  • Zväčšenie: 0,15x
  • Rozmery: ø60mm x 59,4mm
  • Hmotnosť: 200g
  • Priemer filtra: ø46mm


https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/fujinon-x-vymenne-objektivy/model/fujinon-xf50mmf2-r-wr

http://fujifilm-x.com/lenses/xf50mmf2-r-wr/

Objektív v praxi

Objektív som odskúšal na fotoaparáte X-T2, s ktorým som si nedávno užil krátky pobyt v Nice. Tam som používal hlavne objektív XF 56/1,2 R. U neho mi vadilo najmä pomalšie zaostrovanie. Testovaný objektív je na tom lepšie, je rýchlejší a menej váha.

Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 35 cm, to je na objektív ekvivalentu 76 mm slušné. Zväčšenie je 0,15x. To umožňuje snímať detailné portréty.


Maximálne zväčšenie so vzdialenosti 35 cm.

Optická kvalita

Fujifilm zabudovalo do fotoaparátov korekciu chýba to aj v RAW-e. Skutočné vlastnosti sa teda nedozvieme. Skorigovať sa nedá ostrosť, tú posudzovať môžeme. Kresba je veľmi dobrá aj pri plne otvorenej clone. Pri 100% priblížení v najkrajnejších rohoch vidno mierne zhoršenie, ale aj tak je stále kresba nadpriemerne dobrá. V praxi to znamená, že objektív môžete bez obáv využívať už od f/2. Najlepšie výsledky dosahuje objektív od clony f/4.


Oficiálny MTF graf.


Objektív sa uplatní aj pri fotení architektúry a krajiny.

Veľmi dobre sa objektív správa v protisvetle a pri bočnom svetle. Výrobca nijako zvlášť nevyzdvihuje typ antireflexných vrstiev, ale fungujú výborne. Vysoká je odolnosť na vznik reflexov, výborný je aj prenos kontrastu bez difúzovania svetla na ostrých prechodoch medzi svetlom a tieňom.


Objektív som sa snažil nachytať v silnom protisvetle, márne.

Z hľadiska hĺbky ostrosti je objektív ekvivalentom 76 mm plnoformátového objektívu so svetelnosťou F3,5. Zdalo by sa, že krásny bokeh nebude vlastnosťou tohto objektívu. Príjemným prekvapením je, že bokeh je lepší, akoby sa dalo predpokladať na základe parametrov. Bokeh nie je len o miere rozostrenia, ale aj o estetike. A tu si vedie nad očakávanie dobre na kratšie vzdialenosti. S rastúcim odstupom sa samozrejme miera rozostrenia rýchlo vytráca. Rozostrené bodové zdroje svetiel majú ku krajom charakteristický tvar mačacích očí.


Pri fotení detailov je bokeh veľmi pekný.


Aj pri takto komponovanom portréte je bokeh stále pekný.


Pri zábere celej postavy sa už prejavuje limit v schopnosti účinne rozostriť pozadie.

Záver

S príchodom tohto objektívu niektorí skonštatovali, že rad je uzatvorený. Nemyslím si to, určite je tu miesto pre štvrtý objektív, širokouhlý s ohniskovou dĺžkou 16 alebo 18 mm.

Fujinon XF 50mm F2 R WR je kompaktný portréťačik pre tých, ktorí dávajú kompaktnosti prednosť pred svetelnosťou a krémovým bokehom. Je to objektív pre cestovateľov a streetkarov. Kvalitatívne spracovanie je na jedničku, až na plastovú clonu. Tá je inak kvalitná, ale k objektívu by sa lepšie hodila kovová. Plusom je pomerne svižné zaostrovanie a utesnenie objektívu.

Osobne mi toto ohnisko vyhovuje viac ako 23 a 35 mm. Myslel som si, že fotiť s ním bude najmä moja pracovná náplň. Dal mi však viac ako som očakával. Vzhľadom na parametre som bol príjemne prekvapený bokehom.

Častá je otázka, či XF 56/1,2 R alebo XF 50/2 R WR? Na portréty určite 56/1,2. Pri fotení celej postavy už sa výrazne prejaví rozdiel v rozostrení pozadia. 50-ka je skôr reportážno-streetkový objektív, ktorý dobre zvláda portréty zblízka, nie je to však jeho prioritou.

Vďaka svojím kvalitám musí potešiť nielen mňa, ale aj ostatných náročných fotografov. Cena tesne pod 500€ je adekvátna, u inej značky by si zapýtali aj viac.

P.S. Poďakovanie patrí Borke a Matúšovi za pózovanie a Múzejno-dokumentačnému centru, že sme mohli využiť pekné priestory bratislavského Rendezu.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bobo222
2017-03-07 11:18:11
Fuji objektívy sú fakt super, len tá cena za 2 sveteľnosť a základné sklá je dosť brutus proti konkurencii.
 
JohnB
2017-03-07 11:43:28
príspevok od: bobo222
Fuji objektívy sú fakt super, len tá cena za 2 sveteľnosť a základné sklá je dosť brutus proti konkurencii.
myslím si, že za celokovový obal a nie plastáčik, plus ešte utestnený voči poveternostným podmienkam to nie je až taký veľký rozdiel
 
marcus_labeo
2017-03-07 14:26:40
príspevok od: JohnB
myslím si, že za celokovový obal a nie plastáčik, plus ešte utestnený voči poveternostným podmienkam to nie je až taký veľký rozdiel
To je síce pravda, otázka je, či je to pre tento objektív nevyhnutné. Maličké 200g sklíčko nevyhnutne nepotrebuje celokovové telo ako veľkí obúchavaní pracanti typu 70-200 a utesnenie napr. na testovanej XT-20 je nanič, keď foťák samotný utesnený nie je (má to význam až na X-T2). Preto tiež zastávam názor, že 50ka s f2 by mala stáť polovicu (a aj tak by bola dvakrát tak drahá, ako konkurenčné 50ky, síce plastové, ale s f1,8).
Odmysliac od ceny, túto filozofiu dvoch línií (jedna s top svetelnosťou a väčšími rozmermi, druhá zameraná na minimálne rozmery a hmotnosť so slabšou, ale stále slušnou svetelnosťou) považujem za správnu a je vždy dobré mať na výber.
 
martinmlm
2017-03-07 15:00:13
príspevok od: marcus_labeo
To je síce pravda, otázka je, či je to pre tento objektív nevyhnutné. Maličké 200g sklíčko nevyhnutne nepotrebuje celokovové telo ako veľkí obúchavaní pracanti typu 70-200 a utesnenie napr. na testovanej XT-20 je nanič, keď foťák samotný utesnený nie je (má to význam až na X-T2). Preto tiež zastávam názor, že 50ka s f2 by mala stáť polovicu (a aj tak by bola dvakrát tak drahá, ako konkurenčné 50ky, síce plastové, ale s f1,8).
Odmysliac od ceny, túto filozofiu dvoch línií (jedna s top svetelnosťou a väčšími rozmermi, druhá zameraná na minimálne rozmery a hmotnosť so slabšou, ale stále slušnou svetelnosťou) považujem za správnu a je vždy dobré mať na výber.
Utesnený objektív má význam. Napr. je jednoduchšie vyčistit snímač, ako rozobrat a čistit objektív.
 
blahoslav J B Art
2017-03-07 15:49:12
príspevok od: bobo222
Fuji objektívy sú fakt super, len tá cena za 2 sveteľnosť a základné sklá je dosť brutus proti konkurencii.
ja ako chudobny majitel fotaku Fuji som si na portrety kupil pouzity makro objektiv Fuji 60mm/2.4 za nejakych 250 Eur, sice pomaly ostri (na X-E1), ale velmi pekne kresli
 
Jastojan
2017-03-07 16:16:57
príspevok od: blahoslav J B Art
ja ako chudobny majitel fotaku Fuji som si na portrety kupil pouzity makro objektiv Fuji 60mm/2.4 za nejakych 250 Eur, sice pomaly ostri (na X-E1), ale velmi pekne kresli
Tiež skúšam zohnať toto sklo za rozumnú cenu - myslím tú 60-ku. Vraj čo sa týka bokehu, tak na štylizovaný portrét je super - ostrenie v tomto prípade skúsim prekusnúť Ale táto 50-ka tiež nevyzerá zle.
 
JohnB
2017-03-07 19:59:45
príspevok od: marcus_labeo
To je síce pravda, otázka je, či je to pre tento objektív nevyhnutné. Maličké 200g sklíčko nevyhnutne nepotrebuje celokovové telo ako veľkí obúchavaní pracanti typu 70-200 a utesnenie napr. na testovanej XT-20 je nanič, keď foťák samotný utesnený nie je (má to význam až na X-T2). Preto tiež zastávam názor, že 50ka s f2 by mala stáť polovicu (a aj tak by bola dvakrát tak drahá, ako konkurenčné 50ky, síce plastové, ale s f1,8).
Odmysliac od ceny, túto filozofiu dvoch línií (jedna s top svetelnosťou a väčšími rozmermi, druhá zameraná na minimálne rozmery a hmotnosť so slabšou, ale stále slušnou svetelnosťou) považujem za správnu a je vždy dobré mať na výber.
tak áno je to o preferenciách...no ak by stála 245€ tak by sa vyrovnala bežnej cene Nikkoru 50mm f1,8 ktorý stojí 219€ a Canon 120€ tam tá polovica platí ale áno všeobecne zdieľam názor, že technika by mohla byť lacnejšia ale potom by sme mali asi ľahšie rozhodovanie do čoho investovať
 
PeCh
2017-03-07 23:25:41
Nenariekajte nad cenou. Je to štandardná cena, no pokiaľ poznáte Fuji politiku, tak určite viete, že raz za čas (cca 1-2 krát ročne) sa určite vyskytne v rámci nejakej akcie a bude vychádzať možno na nejakých 300 €. Kto ju nepotrebuje okamžite...

Inak mne ešte v ponuke chýba malá 16/2.
 
sharkyyy
2017-03-08 08:31:30
príspevok od: Jastojan
Tiež skúšam zohnať toto sklo za rozumnú cenu - myslím tú 60-ku. Vraj čo sa týka bokehu, tak na štylizovaný portrét je super - ostrenie v tomto prípade skúsim prekusnúť Ale táto 50-ka tiež nevyzerá zle.
Cena toho skla isla v obchodoch poriadne hore.
Objektivy skor ziskavaju na odnote. Na inzerate snad zozenies do 400 eur, co je vyborna cena za tak skvele sklo, navyse s makrom.
 
aesace
2017-03-08 08:35:10
príspevok od: martinmlm
Utesnený objektív má význam. Napr. je jednoduchšie vyčistit snímač, ako rozobrat a čistit objektív.
Ked ti navlhne fotak, zdaleka to nie je o mokrom snimaci. Stalo sa mi niekolkokrat a aj pri utesnenom tele(bez utesneneho objektivu), ze po navlhnuti nefunguje poriadne spust, reakcie fotaku su nevyspytatelne, to uz je vtedy cista 'umela inteligencia', lebo si fotak robi co chce..A ak pouzijes utesneny objektiv na neutesnenom tele, znamena to, ze sa ti vlhkost dostava aj do objektivu ale zo strany tela a nie, ze do objektivu sa nedostane a do tela ano..
 
Šedivec
2017-03-08 09:22:20
Čo sa týka ceny tak porovnávať jablká s melónmi je celkovo problém amatérov, ktorí sa vyjadrujú k niečomu čo nikdy dedržali v rukách. O tom už snáď ani nemá zmysel polemizovať. Ale ok na takomto servri je to bežný jav...

Čo sa týka recenzie tak by som (s prihliadnutím na technologické zameranie tohoto webu) očakával profesionálnejší prístup. To že fuji koriguje všetky svoje objektívy softom v tele je síce fakt ale existuje soft v ktorom sa táto korekcia dá vypnúť a vtedy sa ukážu skutočné, reálne chyby. Pri všetkych objektívoch ktoré som od fuji skúšal (16mm, 23mm f1.4 / f2, 27mm, 35mm f1.4, 56mm, 60mm, 18-55mm, 55-200mm) boli vady minimálne. Ale napr. pri 35mm f2 je po vypnutí korekcie súdkové skreslenie brutálne. Ide o to, že pri vypnutí korekcie je kresba objektívu ešte viditeľne lepšia ale ak sa prejavia ďalšie vady, ktoré obraz znehodnotia je to prúser. Pri všetkých spomenutých objektívoch je to ok a vypnutím korekcie sa kvalita posunie k lepšiemu. Pri 35mm f2 je to naopak. Nie že by som tento recenzovaný objektív potreboval skúmať do hĺbky ale je to pri recenzii podstatná informácia..
Investovať do softu sa oplatí aj kvôli objektívnej recencii. Pričom je použiteľný nie len na fuji...
Ps: Pri retro portrétoch mi tie stredové kompozície prídu neopodstatnené. Ale chápem že tu nejde o fotku ale o hardware
 
martinmlm
2017-03-08 10:54:02
príspevok od: aesace
Ked ti navlhne fotak, zdaleka to nie je o mokrom snimaci. Stalo sa mi niekolkokrat a aj pri utesnenom tele(bez utesneneho objektivu), ze po navlhnuti nefunguje poriadne spust, reakcie fotaku su nevyspytatelne, to uz je vtedy cista 'umela inteligencia', lebo si fotak robi co chce..A ak pouzijes utesneny objektiv na neutesnenom tele, znamena to, ze sa ti vlhkost dostava aj do objektivu ale zo strany tela a nie, ze do objektivu sa nedostane a do tela ano..
Nie je náhodou rozdiel medzi vodeodolný/do napr. 2m pod vodou/ a utesnený/ proti striekajucej vode-dažďu?
 
šereda
2017-03-11 16:34:13
celá táto rada je podarená, mám síce len 35mm ale spokojnosť a ak raz budú dukáty ta jednoznačne 23mm
 
marijn
2017-03-11 21:40:26
F2 pri Fuji APS-C je ekvivalentom F3.0 a nie F3.5 pri full frame
 
sharkyyy
2017-03-12 20:23:57
príspevok od: šereda
celá táto rada je podarená, mám síce len 35mm ale spokojnosť a ak raz budú dukáty ta jednoznačne 23mm
Je podarena, ale po optickej kvalite sa nechyta na radu 1.4 (23, 35 a 56).
Mal som 23 f2, ale presiel som na 23 f1.4. A presne ten rozdiel v svetelnosti sakra chybal pri oslavach v interieri a nocnom meste. Ak pojde pouzitelne iso na fotakoch vyssie, tak potreba f1.4 trochu opadne(hlbka ostrosti pri tomto ohnisku nie je az taka podstatna, kedze na portrety to nie je). Navyse sa mi zda ze 23 f 1.4 ostri lepsie pri nizsom svetle ako 23 f2. U 35 mm je to naopak.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2017-03-30 09:29:10
Včera mi konečne prišla moja vlastná 50/2 a musím povedať že je to jeden z mála obejktívov na ktorom mi hneď po vybalení nič nevadí a funguje ako som očakával. Jednoducho, kreslí to pekne aj na F2, je malý, ľahký (ako ušitý pre X-Pro2), rýchly, pomerne lacný(?) a ešte aj utesnený. Je ešte skoro na nejaké závery, ale zatiaľ som veľmi milo prekvapený...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia