Tilt-Shift objektívy sú známe už oddávna, keď sa výrobcovia pokúšali pomocou nich napodobniť schopnosti doskových aparátov - prispôsobiť rovinu filmu snímanej scéne tak, aby dosiahli maximálnu hĺbku ostrosti vo fotografovanej scéne alebo vyrovnali zbiehajúce sa línie pri fotografovaní produktov alebo architektúry. Hovoríme o nich ako o objektívoch s kontrolou perspektívy.
Objektív v klasickej polohe, v ktorej pracuje ako každý iný manuálny objektív.
Redukcia lineárneho skreslenia (SHIFT)
Hlavné dôvody, prečo sa aj dnes tieto objektívy stále vyrábajú a konštruujú, sú stále rovnaké. Objektívy tým, že sa dajú vyklápať v horizontálnom aj vertikálnom smere, imitujú doskový aparát s pohyblivou zadnou stenou. Môžete ich preto využiť všade tam, kde potrebujete udržať rovné línie.
Objektív so SHIFT posunom, ktorý koriguje skreslenie perspektívy.
Z praxe mnohí iste viete, že ak fotografujete architektúru a ste pomerne blízko k fotografovanej budove, je ťažko udržať jej steny zvislé a rovné. Väčšinou sa línie budov zbiehajú smerom nahor a tento efekt je tým výraznejší, čím bližšie stojíme a čím širší objektív používame.
Širokouhlou perspektívou sa nám blízke časti neúmerne zväčšujú a vzdialenejšie zmenšujú. Línie sa preto veľmi rýchlo zbiehajú so zväčšujúcou sa vzdialenosťou od fotoaparátu. Tým, že prednú časť objektívu vyklopíme, zbiehajúce sa línie vyrovnáme. Samozrejme nejde to do takej miery ako u doskového aparátu. Ten má predsa len väčšiu flexibilitu.
"Zväčšenie a zmenšenie" (kontrola) hĺbky ostrosti
Hĺbku ostrosti môžeme definovať ako oblasť pred a za rovinou zaostrenia, v ktorej sa nám zobrazené predmety ešte javia ako ostré. Hĺbka ostrosti klesá nepriamo úmerne s použitým ohniskom a priamo úmerne so vzdialenosťou od fotoaparátu. Čím väčšie ohnisko teda použijeme a čím sme k objektu bližšie, tým je menšia hĺbka ostrosti. Ak fotografujeme malé predmety, spôsobuje nám táto zákonitosť problémy.
Objektív s TILT vyklopením.
Ak fotografujeme napríklad plochý objekt a zaostríme na jeho bližší roh, vzdialený roh bude už rozmazaný, keďže leží mimo hĺbky ostrosti. TILT naklopením osi objektívu vo vzťahu na rovinu filmu (senzora) môžeme dosiahnuť, že fotografovaný predmet bude ostrý celý. Je to preto, že rovinu zaostrenia dokážeme pomocou TILT nakloniť tak, aby kopírovala objekt. Reálne nezväčšujeme hĺbku ostrosti, iba ju spolu s rovinou zaostrenia nakláňame potrebným smerom.
Ukážku takého fotografovania si môžete všimnúť na fotografii Karola - oranžový fotoaparát Panasonic. Aj v tomto prípade bola rovina zaostrenia zmenená tak, aby kopírovala celú plochu fotoaparátu. Výsledkom je ostrý celý fotoaparát akoby sme použili extrémne zaclonenie objektívu a zväčšnie hĺbky ostrosti.
Fotografovanie produktov je asi hlavná náplň tohto objektívu. Fotograf má pod kontrolou nielen hĺbku ostrosti, ale aj zbiehanie línií. Foto: Karol Srnec
Kreatívny portrét
Práve obrovskú kontrolu nad hĺbkou ostrosti a hlavne nad rovinou ostrosti možno využiť pri vytváraní netradičných portrétov. Objektív možno nahnúť tak, aby bola ostrá iba jedna miniatúrna oblasť, napríklad v okolí oka, alebo nahnúť rovinu ostrosti tak, aby podľa nášho zámeru prechádzala presne ako chceme.
Môžeme napríklad zachytiť ostré oko, iba ostrú ruku s prsteňom. Pri presnom nastavení TILT môžu byť ostré aj oko aj ruka s prsteňom a to pri tej istej clone!
Áno tušíte správne, že tento objektív môžete úspešne využiť aj pri reklamnej fotografii alebo kdekoľvek, kde pozornosť musíte sústrediť iba na niektoré objekty vo fotografii. V tomto prípade robíme presný opak toho, čo v kapitole pred touto. Snažíme sa objektív odcloniť (malé clonové číslo) a vyklopiť tak, aby sme rovinu ostrosti smerovali iba cez oblasť, ktorú chceme mať v obraze ostrú.
Práca s týmto objektívom bola zábavou. Tilt poskytuje mnoho možností, ako interpretovať jeden objekt. Od klasického použitia ako portrétneho objektívu až po vytváranie extrémnych „machúľ" s jediným ostrým miestom. Práca s objektívom ale vyžaduje cvik. Až po niekoľkonásobne opakovanej praktickej skúsenosti sa dá pracovať plánovane a so želaným efektom. Hodnú chvíľu to bolo iba o náhode, ale ako som už spomínal bolo to zábavné učenie. : )
Chcem sa ešte pozastaviť pri modernom dizajne objektívu. Jednoduchá konštrukcia objektívu a optické členy s nano- kryštálmi produkujú až rezavo ostré obrazy. Niekedy budete mať dokonca nutkanie fotografie mierne rozostriť alebo imitovať zrno, aby bol portrét menej dokonalý a menej detailný. : )
Objektív nastavený tak, aby rovina ostrosti prechádzala cez oko a ruku s prsteňom.
Pri produktovej a reklamnej fotografii sa vám tá ostrosť hodí. Bokeh pritom zostáva hladký a nerušivý, čo pri portrétoch oceňujem najviac. Celkovo nie je čo objektívu vytknúť. Samozrejme práve pre funkciu posunu a vyklopenia osi objektívu nie je možné používať automatické ostrenie, musíte sa tak spoľahnúť na svoje oči. Použitie s vyššími modelmi digitálnych zrkadloviek je bezproblémové. Na základných modeloch zrkadloviek je kontrola roviny ostrosti obtiažnejšia pre ich malý a tmavý hľadáčik.
Miniaturizácia priestoru
Podobným efektom nasmerovania roviny zaostrenia môžeme ozvláštniť aj krajinu alebo krajinný celok, ktorý malou hĺbkou ostrosti (iným smerovaním roviny zaostrenia) pôsobí, akoby bol fotografovaný makro objektívom a teda akoby objekty na ňom boli veľmi malé a fotografované z malej vzdialenosti. Napriek tomu môže ísť o veľké budovy, mosty, či krajinný celok. Dosiahneme tak efekt malého sveta akoby poskladaného z lega.
Na ukážku nám poslúžia Karolove fotografie z mesta.
Makro a zábava v meste
Karol Srnec
Nikon má v ponuke tri objektívy s kontrolou perspektívy, ale tento ma zaujal asi najviac. Odskúšal som ho
pri fotografovaní makrozáberov, produktovej fotografii, portréte a poprechádzal som sa s ním aj ulicami Bratislavy. Zhodnotenie portrétnych schopností objektívu nechávam na odborníka, teda Jula, ja som sa rozhodol vyskúšať objektív skôr netradične.
Označenie Micro napovedá, že objektív je určený aj pre snímanie detailov. Pri použití na mojom Nikone D300 bolo zväčšenie 1:1.5, čo je dostatočné pre snímanie rastlín a väčšieho hmyzu. V bratislavskej Botanickej záhrade som sa s ním dostatočne vyšantil.
Pri snímaní makrozáberov je veľmi zaujímavá funkcia naklopenia roviny ostrenia (Tilt). Jej nastavením sa dá pri rovnakej clone dosiahnúť väčšia hĺbka ostrosti alebo ovplyvniť rozostrenie pozadia.
Bez naklopenia roviny ostrenia. 1/320 s., f7,1. |
S naklopením roviny ostrenia. 1/500 s., f7,1. |
Galéria
Najväčšia zábava bola fotografovanie v meste. Možnosť menenia roviny ostrenia dáva fotografovi úplne nové možnosti. Je to vyjadrovací nástroj s ktorým si môžete vyberať, čo chcete mať na fotografii ostré. Ale nie tak, ako keď pracujete len s hĺbkou ostrosti. Daňou za to je problematickejšie zaostrovanie a voľba clony tak, aby ste mali ostré aspoň to čo chcete.
Všimnite si rovinu ostrosti prechádzajúcu neuveriteľným smerom od fotografa vpred.
Naklopením roviny ostrosti sa eliminovala rušivosť budovy a vynikla mostová reštaurácia UFO.
Funkciu Shift som skoro ani nepoužil. U krátkeho teleobjektívu nie je vyrovnanie línií až také výrazné.
S využitím funkcie Shift. 1/400 s., f11. | Bez korekcie. 1/320 s., f11. |
Galéria
Zhrnutie
+ vynikajúca kresba
+ príjemný portrétny bokeh
+ prvotriedna kvalita materiálov a spracovania
+ neuveriteľné možnosti tvorby a práce s hĺbkou ostrosti a najmä rovinou zaostrenia
+ funkčnosť na DX formáte aj FF (full frame)
+ zaujímavé makro možnosti
- potrebná prax na dosiahnutie želaných výsledkov :)