Dajte zbohom zašumeným fotkám alebo ako odstrániť šum na pár kliknutí

Šum je vo fotografii bežným javom. Do určitej miery ho môžeme brať ako kreatívny nástroj, ale inak je to skôr vada. Vzniká najmä pri fotení v zlých svetelných podmienkach pri vyšších hodnotách ISO. Aj v takýchto prípadoch ale môžete šum odstrániť pri úpravách v počítači. Pozrite sa ako.

Často sa stáva, že podmienky pre fotenie nie sú priaznivé a svetla je málo. Je preto potrebné im prispôsobiť nastavenie fotoaparátu. Prvé riešenie často býva znížiť clonu a čas uzávierky. Občas to ale nestačí a v takom prípade potrebujete upraviť ISO.

Vyššia ISO: viac svetla a väčší šum

Ak fotíte na mieste, kde je horšie svetlo, a clonu ani čas už znížiť nemôžete, je potrebné zvýšiť citlivosť snímača - hodnotu ISO. Vďaka tomu môžete urobiť expozične správnu fotku. Zaplatíte za to ale výraznejším šumom, ktorý na snímke bude.

Práve zvýšenie hodnoty ISO totiž zvýrazňuje šum. Neznamená to ale, že situáciu vyriešite necháním ISO na 100, podexpozíciou k svetelnému zdroju fotky a neskorším zosvetlením v počítači. Práve naopak - stane sa, že v tmavých miestach nebude dostatok informácií a vzniknú ešte horšie artefakty ako šum. Je teda lepšie do určite miery ISO zvýšiť a mať fotku správne exponovanú.

Použiteľné hodnoty ISO sa líšia podľa kvality fotoaparátov. Pri základných kompaktov a telefónov to býva okolo 800, zatiaľ čo základné zrkadlovky a bezzrkadlovky urobia dobrý výsledok aj okolo 1600-3200. S lepšími profi fotoaparátmi sa dostanete aj na hodnoty okolo 10 000 a intenzita šumu je stále prijateľná.

2 základné možnosti odstránenia šumu

S odstránením šumu vám pomôže Zoner Photo Studio. Ponúka dve základné možnosti, ako s ním bojovať.

  • V module Vyvolať, ktorý zaručuje nedeštruktívne úpravu fotiek.
  • V module Editor vhodným pre komplikovanejšie a obsiahlejšie editácie fotiek

Odstránenie šumu vo Vyvolať

Pri úprave fotiek v module Vyvolať nájdete funkcie pre odstránenie šumu v pravom paneli s nástrojmi. Stačí zísť až k záložke Redukcia šumu.

Nástroje pre odstránenie šumu v module Vyvolať.

Než s odstránením šumu začnete, priblížte si fotografiu na 100% zobrazenie. Stačí kliknúť do fotky alebo použiť ikonu 1: 1, ktorá je v paneli nad snímkou.

Ak pred sebou máte iba náhľad fotky, môže sa zdať, že na nej šum skoro nie je. Tiež hrozí, že zle odhadnete správnu silu efektu a pri odstránení šumu zbytočne znížite aj ostrosť snímky.

Na zobrazenie 1: 1 lepšie určíte ideálnu mieru redukcie šumu.

Pre odstránenie šumu v module Vyvolať máte k dispozícii dva posuvníky.

  • Jas eliminuje čiernobiely šum, ktorý sa na uvedenej fotke prejavuje bielym zrnením.
  • Farby potom zmierňujú farebný šum.

V prípade našej vzorovej fotky sa ideálna hodnota pre odstránenie šumu pohybuje okolo 50. Najvýraznejší šum je preč, zatiaľ čo ostrosť zostáva zachovaná.

Jednoduchá redukcia šumu pomocou Jasu často úplne stačí.

Ak pracujete s fotkami, ktoré ste nasnímali za rovnakých podmienok, je spravidla najlepšie nastaviť u všetkých rovnakú mieru odšumenia. Stačí len dané snímky označiť a potom nastaviť redukciu šumu na požadovanú úroveň.

Odstránenie šumu v Editore

Druhou možnosťou, ako odstrániť šum z fotografií, je pokročilejšia úprava v Editore. Filter Odstrániť šum (Ctrl + Shift + N) nájdete v kategórii Vylepšiť. Opäť platí, že pred úpravami je vhodné fotku zväčšiť na zobrazenie 1: 1.

Filter Odstraniť šum v Editore.

Tiež nástroj Odstrániť šum ponúka dve základné možnosti redukcie šumu:

Soľ a korenie - výraznejšie nepravidelne rozmiestnené body. Ich výskyt často súvisí s hot pixelmi spôsobujúcimi prehrievanie snímača.

Aditívny šum - pravidelne a plošne rozmiestnené zrno.

Nastavte vhodné hodnoty pre odstránenie šumu.

Okrem celkového nastavenia môžete tiež selektívne pracovať s odstránením šumu pri vybraných farieb a jasov. Slúži na to dvojica lokálnych korekcií s krivkou s preddefinovanými bodmi. Ťahaním za jednotlivé body meníte tvar krivky a tým zvyšujete či znižujete úroveň odšumenia pre konkrétnu farbu alebo jasovú úroveň.

Keď máte na snímke napríklad jednoliatu farebnú plochu pozadia, kliknite na symbol kvapkadla pri farebnom prechode a túto farbu "naberte". V osi sa potom zobrazí nový bod. Jeho ťahaním hore u tejto farby zvýšite úroveň odstránenia šumu. Rovnako môžete pracovať aj s jasovým úrovňami.

Tieto možnosti nájdete vo Vyvolať aj v Editore.

Tip: Ak fotka obsahuje naozaj veľa farebného šumu, je občas lepšie ju previesť do čiernobielej. Jej farby by po odstránení šumu pravdepodobne boli veľmi nevierohodné.

Ako správne odstrániť šum? S citom

Pretože každá fotografia vyzerá inak, nie je možné odporučiť konkrétne hodnoty pre odstránenie šumu. Pamätajte ale, že výsledkom by mala byť fotografia s minimom šumu a maximom detailov. Na vás je, aby ste našli vhodný pomer či kompromis.

Vyskúšajte to rovno na svojich fotografiách. Stiahnite si Zoner Photo Studio X na 30 dní zadarmo a zbavte sa šumu.

Milujemefotografii.cz