Hore

Amatérske zrkadlovky Nikon koncom roka 2016

Najnovší model, alebo radšej o niečo starší, ale lacnejší? Čo oželieť a čo naopak uprednostniť?

Tohto roku Nikon predstavil dve amatérske zrkadlovky radov 3XXX a 5XXX. Už roky patria fotoaparáty týchto radov medzi najobľúbenejšie a najpredávanejšie. Určite sa objavia aj pod vianočným stromčekom nejedného začínajúceho fotografa/ky. Ako to už býva, nové modely okamžite nevytlačia svojich predchodcov, ale tie sa za nižšiu cenu predávajú aj naďalej. Niekedy sú to aj dve generácie. Oplatí sa priplatiť si za vylepšenia v najnovších modeloch, alebo postačuje straší model a ušetrené peniažky je lepšie minúť na príslušenstvo?

Nároky začiatočníka nie sú vysoké i keď väčšina túži po čo najlepšom fotoaparáte dúfajúc, že skvelé parametre im od začiatku zaručia skvelé fotografie. Skúsenejší vedia, že tomu tak nie je. Už roky majú aj najlacnejšie zrkadlovky výborný obrazový potenciál. Pre DSLR Nikon to platí obzvlášť. Snímače v ich fotoaparátoch vynikajú nadpriemerným dynamickým rozsahom a nízkou úrovňou šumu aj pri vyšších citlivostiach. Z tohto hľadiska začiatočníkovi bohate postačí aj starší model.

D3XXX

Modelový rad D3XXX je základom ponuky v segmente DSLR. Fotoaparáty z tohto radu sú určené pre začiatočníkov a tých, ktorí si nemôžu dovoliť drahší model. Ani tí však nebudú ukrátený o vysoký obrazový potenciál, len musia počítať s jednoduchšou výbavou. Začiatočníkov to trápiť nemusí, lepšie parametre by nevyužili. Všetky modely majú základný 11-bodový AF modul.

Všetky modely, ktoré si v krátkosti predstavíme majú CMOS snímač s rozlíšením 24 MPx. U všetkých je možné fotografovať do formátov JPG a RAW (12-bit).ň

Kde tu je ešte možné kúpiť model D3200. 24 MPx CMOS je doplnený procesorom EXPEED 3. Staršia technológia sa tu prejaví až pri vysokých citlivostiach, kde je viac šumu ako u novších modelov. To vás môže trápiť jedine ak plánujete bežne fotiť za zlých svetelných podmienok. Parametrovo za novšími modelmi príliš nezaostáva. O niečo menší je hľadáčik. Snímková frekvencia je 4 obr./s. Tento model zvláda Full HD video s frekvenciou 30 FPS, pri jeho využití vás však bude brzdiť pomalý AF v režime Live View. Ak radi zverejňujete fotografie na sociálnych sieťach, môže vám vadiť, že fotoaparát nemá bezdrôtovú konektivitu. WiFi modul si môžete ale dokúpiť.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/discontinued/digital-cameras/2016/d3200

Ak chcete šetriť, bude to skôr u modelu D3300 z roku 2014. Výrobca tu použil výkonnejší procesor EXPEED 4, ktorý umožnil zdvihnúť maximálnu citlivosť a znížiť mieru šumu. Zároveň umožnil aj zvýšiť snímkovú frekvenciu Full HD vide na 60 FPS. Zrýchlilo sa zaostrovanie v režime Live View. Sériové zábery si polepšili na 5 obr./s. Mierne narástol hľadáčik, hmotnosť fotoaparátu pritom ale klesla. Pri konštrukcii boli použité kvalitnejšie kompozitné materiály. Ani tento model však nemá vstavanú WiFi. Poteší lepšia výdrž batérie.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/consumer/d3300

Nikon D3400 má vylepšeného sprievodcu fotografovaním.


Aktuálnym modelom je D3400. Snímač i procesor sú rovnaké ako u modelu D3300. Vylepšením je tu nový režim nápovedy, akási zabudovaná príručka/sprievodca užívateľa. Hmotnosť ešte klesla, pritom ergonómia držania je stále veľmi dobrá. Výrazne narástla výdrž batérie a to až vynikajúcich 1200 záberov na jedno nabitie. To je viac ako dvakrát viac než u D3200. Tento model má konečne možnosť bezdrôtového pripojenia s chytrými zariadeniami a to dokonca cez energetický úsporný Bluetooth. Sťahovanie záberov je hračka.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/consumer/d3400

D5XXX

Modelový rad D5XXX ponúka fotoaparáty pre začiatočníkov a mierne pokročilých. Hlavným znakom, ktorým sa odlišuje od radu D3XXX, je otočný displej. Ten umožňuje lepšie komponovať fotografie z netradičných uhlov a je veľmi užitočný pri snímaní videa. Ak budete fotoaparát častejšie používať ako kameru, za otočný displej sa opletí priplatiť (má aj o málo vyššie rozlíšenie).


Jasným rozpoznávacím znakom radu D5XXX je plne otočný displej.

Modelový rad D5XXX má však aj ďalšie vylepšenie oproti D3XXX. Už pri prvom pohľade do hľadáčika si všimnete väčší počet AF bodov. Je ich 39, oproti 11. O niečo lepšia je obrazová kvalita (väčší dynamický rozsah a nižší šum), daná 14-bitovým RAW-om (voliteľne 12 alebo 14-bit). Video je so stereo zvukom.

Najstarším, stále predávaným, modelom je D5200, zdieľa rovnaký snímač a procesor ako D3200. Obidva boli predstavené v roku 2012. Video v rozlíšení Full HD ale ponúka snímkovú frekvenciu 60  FPS, zato v sériových záberoch je horší. Sú to len 3 obr./s. Ak chcete WiFi, budete si musieť dokúpiť externý modul.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/discontinued/digital-cameras/2016/d5200

O rok mladší model D5300 prináša vylepšenie v podobe výkonnejšieho procesora, ktorý prináša mierne zlepšenie obrazovej kvality a zrýchlenie sériového snímania na 5 obr./s. Zlepšilo sa aj zaostrovanie v režime živého náhľadu. Zlepšila sa výdrž batérie a pribudla vstavaná WiFi. Ako jediný so všetkých modelov, ktoré sme tu vymenovali, má zabudovaný GPS modul.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/consumer/d5300

V roku 2015 prišiel model D5500. Jeho najväčšou inováciou je, že displej dostal dotykové ovládanie. Znížila sa hmotnosť a výdrž batérie sa opäť zvýšila. Ostatné parametre sú rovnaké ako u D5300.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/consumer/d5500

Najnovšie amatérske DSLR Nikon D3400 a D5600 majú premiérovo pridanú funkciu Snap Bridge, ktorá cez Bluetooth prepája fotoaparát s chytrým zariadením.

Len nedávno bol predstavený model D5600. Ako vidno, Nikon inovuje modely radov D3XXX a D5XXX pomerne často. Koncepcia zostáva zachovaná, len z modelu na model pribúdajú nové funkcie a drobné vylepšenia parametrov. D5600 oproti predchodcovi prináša vylepšeného sprievodcu fotením a vyššiu výdrž batérie. Najväčšou inováciou je pridanie Bluetooth, zároveň zostáva zachovaná aj WiFi. Pre videomakerov bude zaujímavá aj funkcia Time Lapse a vylepšené zaostrovanie v režime živého náhľadu.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/consumer/d5600

Ak chcete porovnať parametre a funkcie jednotlivých modelov, môžete tak urobiť priamo na stránkach slovenského Nikonu. Staršie modely hľadajte tu.

Záver

Úplní začiatočníci môžu siahnuť po starších modeloch. Obrazová kvalita je aj u nich zaručená. Novšie modely prinášajú vylepšenia v podobe nadštandardných funkcií, bez ktorých sa začiatočník zaobíde. Vylepšená nápoveda priamo vo fotoaparáte je fajn, ale nutne ju nepotrebujete. Ak máte peniaze nazvyš, investujte ich do príslušenstva, alebo staršieho modelu radu 5XXX s lepším AF a plne otočným displejom. To sú dve veci, ktoré skutočne využijete.

Mierne pokročilým odporúčam modelový rad 5XXX, ktorý má väčšiu bitovú hĺbku, ktorá prináša väčší dynamický rozsah a menší šum. Po fotoaparáte z toho radu by mali siahnuť milovníci videa. Nielen kvôli otočnému displeju a stereofónnemu zvuku, ale j kvôli možnosti pripojiť externý mikrofón.

Amatérske zrkadlovky sa predávajú v kombinácii so základným transfokátorom (setový objektív). Väčšinou je to model s rozsahom 18-55 mm. Väčšina ambicióznejších fotografov si skôr či neskôr kúpi ešte teleobjektív. Už pri kúpe fotoaparátu môžete ušetriť ak si rovno kúpite fotoaparát s dvomi objektívmi, tzv. double kit. Ak ste náročnejší na kvalitu, odporúčam kúpiť fotoaparát s kvalitnejším objektívom, ktorý má aj väčší rozsah, napr. osvedčený AF-S 18-105/3,5-5,6G VR. Nie každý model je všaj dostupný v sete s týmto objektívom.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vojko
2016-11-28 08:46:41
Dovolím si doplniť, že pomerne významnou zmenou u modelu D5500 oproti D5300 je grip, fotoaparát sa vďaka nemu drží oveľa lepšie, úchop je oveľa istejší. Ale neodpustím si poznámku, že v prípade rady D3xxx sa Nikon zaryto drží 11 bodového AF modulu z roku 2005. Už by to chcelo zmenu, ale zrejme cena nepustí.
 
marcus_labeo
2016-11-28 10:29:47
Z môjho pohľadu by to chcelo viac sa sústrediť na objektívy, než na telá. Veď už základná rada 3 má parádny senzor schopný kvalitných fotiek, o rade 5 nehovoriac.
Problém je skôr so sklami, keď 90% kupujúcich tejto triedy zostáva pri seťáku 18-55 a ten je veľká bieda (a ten nový skladací opticky ešte horší). Chápem tlak na náklady, ale parametre seťáku 18-55m a f3,5-5,6 zostávajú roky nezmenené. Bezrkadlovky viac reagujú na trend mať širokouhlejší začiatok, viď 16-50mm u Sony či Fuji, resp. 12-32mm či 12-60mm u Panasonicu. Chcelo by to skrátka nejaký posun, či už smerom k väčšiemu ohniskovému rozsahu (najmä širokouhlejší začiatok, príp. dlhší koniec), alebo svetelnosti (ako to má seťák 18-55 u Fuji). Alebo ešte lepšie vypustiť 18-55ku úplne a ako seťák dávať (tiež starý, ale opticky lepší a s väčším rozsahom) 18-105mm.
 
netmouse
2016-11-28 13:41:43
príspevok od: marcus_labeo
Z môjho pohľadu by to chcelo viac sa sústrediť na objektívy, než na telá. Veď už základná rada 3 má parádny senzor schopný kvalitných fotiek, o rade 5 nehovoriac.
Problém je skôr so sklami, keď 90% kupujúcich tejto triedy zostáva pri seťáku 18-55 a ten je veľká bieda (a ten nový skladací opticky ešte horší). Chápem tlak na náklady, ale parametre seťáku 18-55m a f3,5-5,6 zostávajú roky nezmenené. Bezrkadlovky viac reagujú na trend mať širokouhlejší začiatok, viď 16-50mm u Sony či Fuji, resp. 12-32mm či 12-60mm u Panasonicu. Chcelo by to skrátka nejaký posun, či už smerom k väčšiemu ohniskovému rozsahu (najmä širokouhlejší začiatok, príp. dlhší koniec), alebo svetelnosti (ako to má seťák 18-55 u Fuji). Alebo ešte lepšie vypustiť 18-55ku úplne a ako seťák dávať (tiež starý, ale opticky lepší a s väčším rozsahom) 18-105mm.
čistý marketingový ťah na ľudí, ktorí o všetkých tých číslach vedia prd makový ... kúpia lacný set s 18-55 a buď im to stačí a vytešujú sa, že majú super foťak alebo sa chcú posunúť ďalej a poštudujú naučia sa a zistia, že musia investovať do lepšieho, napr.: univerzálnejšieho skla.
Treba to brať ako bonus a dvere do sveta kvalitnejších fotografických výsledkov, niekto do tých dverí vojde, niekto ostane pred nimi stáť.
 
marcus_labeo
2016-11-28 15:21:38
príspevok od: netmouse
čistý marketingový ťah na ľudí, ktorí o všetkých tých číslach vedia prd makový ... kúpia lacný set s 18-55 a buď im to stačí a vytešujú sa, že majú super foťak alebo sa chcú posunúť ďalej a poštudujú naučia sa a zistia, že musia investovať do lepšieho, napr.: univerzálnejšieho skla.
Treba to brať ako bonus a dvere do sveta kvalitnejších fotografických výsledkov, niekto do tých dverí vojde, niekto ostane pred nimi stáť.
Nehovorím, že nemáš pravdu, ale ja vidím ohromný rozdiel a priestor medzi lacným, opticky a parametrovo biednym seťákom 18-55/3,5-5,6 a kvalitným DX sklom á la 17-55/2,8. Mnohí užívatelia seťáku možno aj majú prehľad a vedia, že ten seťák nie je nič moc, nemajú ale na to, aby si kúpili o triedu lepší zoom ako je 16-80/2,8-4, ktorý stojí vyše 1000 eur (to ani nehovorím o cene 17-55ky). Skrátka chýba taká stredná trieda DX skiel, niečo svetelnejšie ako seťák, ale cenovo okolo 300-500 eur. Nikon totiž na DX sklá pomerne kašle a tak ten, kto chce niečo lepšie, ako seťák, ale nechce platiť 1000 a viac eur, musí ísť do Sigmy či Tamrona.
 
fair_play
2016-11-28 15:29:33
najviac ma zaujala tá slečna na úvodnom obrázku
 
netmouse
2016-11-28 16:06:34
príspevok od: marcus_labeo
Nehovorím, že nemáš pravdu, ale ja vidím ohromný rozdiel a priestor medzi lacným, opticky a parametrovo biednym seťákom 18-55/3,5-5,6 a kvalitným DX sklom á la 17-55/2,8. Mnohí užívatelia seťáku možno aj majú prehľad a vedia, že ten seťák nie je nič moc, nemajú ale na to, aby si kúpili o triedu lepší zoom ako je 16-80/2,8-4, ktorý stojí vyše 1000 eur (to ani nehovorím o cene 17-55ky). Skrátka chýba taká stredná trieda DX skiel, niečo svetelnejšie ako seťák, ale cenovo okolo 300-500 eur. Nikon totiž na DX sklá pomerne kašle a tak ten, kto chce niečo lepšie, ako seťák, ale nechce platiť 1000 a viac eur, musí ísť do Sigmy či Tamrona.
tak to s tebou plne suhlasim ...
 
vojko
2016-11-28 18:29:20
príspevok od: marcus_labeo
Nehovorím, že nemáš pravdu, ale ja vidím ohromný rozdiel a priestor medzi lacným, opticky a parametrovo biednym seťákom 18-55/3,5-5,6 a kvalitným DX sklom á la 17-55/2,8. Mnohí užívatelia seťáku možno aj majú prehľad a vedia, že ten seťák nie je nič moc, nemajú ale na to, aby si kúpili o triedu lepší zoom ako je 16-80/2,8-4, ktorý stojí vyše 1000 eur (to ani nehovorím o cene 17-55ky). Skrátka chýba taká stredná trieda DX skiel, niečo svetelnejšie ako seťák, ale cenovo okolo 300-500 eur. Nikon totiž na DX sklá pomerne kašle a tak ten, kto chce niečo lepšie, ako seťák, ale nechce platiť 1000 a viac eur, musí ísť do Sigmy či Tamrona.
Tak keď už prešla reč na objektívy, tak Nikon má jeden veľmi dobrý DX zoom "strednej triedy " a tým je AF-S 16-85mm 3.5-5.6G VR. Bohužiaľ pred pár mesiacmi mu Nikon dvihol cenu z 569 EUR na súčasných 739 EUR, čím z neho urobil pomaly prémiový DX zoom. Ale kto chce kam ...
 
JohnNewton
2016-11-28 18:41:36
príspevok od: vojko
Tak keď už prešla reč na objektívy, tak Nikon má jeden veľmi dobrý DX zoom "strednej triedy " a tým je AF-S 16-85mm 3.5-5.6G VR. Bohužiaľ pred pár mesiacmi mu Nikon dvihol cenu z 569 EUR na súčasných 739 EUR, čím z neho urobil pomaly prémiový DX zoom. Ale kto chce kam ...
Mal som, to už je ozaj prehnaná cena, tak že šanca pre Sigmu a Tamron
 
z80
2016-11-28 20:20:54
príspevok od: marcus_labeo
Nehovorím, že nemáš pravdu, ale ja vidím ohromný rozdiel a priestor medzi lacným, opticky a parametrovo biednym seťákom 18-55/3,5-5,6 a kvalitným DX sklom á la 17-55/2,8. Mnohí užívatelia seťáku možno aj majú prehľad a vedia, že ten seťák nie je nič moc, nemajú ale na to, aby si kúpili o triedu lepší zoom ako je 16-80/2,8-4, ktorý stojí vyše 1000 eur (to ani nehovorím o cene 17-55ky). Skrátka chýba taká stredná trieda DX skiel, niečo svetelnejšie ako seťák, ale cenovo okolo 300-500 eur. Nikon totiž na DX sklá pomerne kašle a tak ten, kto chce niečo lepšie, ako seťák, ale nechce platiť 1000 a viac eur, musí ísť do Sigmy či Tamrona.
Podobnu politiku ma aj Olympus, kde je medzi zakladnymi setakmi a pro zoomami obrovska medzera. Situaciu zachranuje az Panasonic s 12-60 a aj to je relativna novinka.
Predpokladam, ze ide o vysledok priskumu trhu - zaciatocnik nekvalitu setaku nepozna, lebo oproti mobilu/kompaktu poskytuje aj setak obrovsky narast kvality a ten, kto kvalitny objektiv dokaze ocenit, je (asi) ochotny si zan priplatit.
 
vojko
2016-11-28 20:49:23
príspevok od: z80
Podobnu politiku ma aj Olympus, kde je medzi zakladnymi setakmi a pro zoomami obrovska medzera. Situaciu zachranuje az Panasonic s 12-60 a aj to je relativna novinka.
Predpokladam, ze ide o vysledok priskumu trhu - zaciatocnik nekvalitu setaku nepozna, lebo oproti mobilu/kompaktu poskytuje aj setak obrovsky narast kvality a ten, kto kvalitny objektiv dokaze ocenit, je (asi) ochotny si zan priplatit.
Záklaďák od Olympusu 14-42mm II R - 179 EUR, profi zoom 12-40mm 2.8 - 999 EUR, pomer 999/179 = 5,58, absolútny rozdiel 820 EUR.

Záklaďák od Nikonu AF-P 18-55mm VR - 139 EUR, poloprofi DX zoom 16-80mm 2.8-4 VR - 1099 EUR, pomer 1099 / 139 = 7,91, absolútny rozdiel 960 EUR.

Záklaďák od Nikonu AF-P 18-55mm VR - 139 EUR, profi DX zoom 17-55mm 2.8 - 1399 EUR, pomer 1399 / 139 = 10,06, absolútny rozdiel 1260 EUR.

Dovolím si tvrdiť, že keby Nikon vyrobil klon 17-55mm 2.8 VR, nasadil by tam cenu minimálne 1799 EUR a to by bol obrovský rozdiel.
 
Leopold
2016-12-01 21:30:22
príspevok od: fair_play
najviac ma zaujala tá slečna na úvodnom obrázku
a az teraz som sa pozrel hore a fakt
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia