Hore

Ako je to so statívovým závitom?

Veľa fotografov rieši otázku, či môžu použiť konkrétny statív so svojím fotoaparátom, alebo nasadiť hlavu jedného výrobcu na statív iného. Ako to teda s tými závitmi je?

Vo foto a video sa používajú dva štandardizované rozmery závitu. Veľkosť je udávaná v palcoch. Konkrétne sú to rozmery 1/4" (menší) a 3/8" (väčší), výnimočne sa môžete stretnúť s neštandardným rozmerom.

1/4" závit je používaný na pripevnenie fotoaparátu/videokamery na statív. Alebo aj na pripojenie batériového gripu, či iného príslušenstva k fotoaparátu. V poslednom desaťročí sa na fotoaparátoch a videokamerách používa tento rozmer.
Výnimkou sú veľkoformátové fotoaparáty. S väčším závitom sa môžete stretnúť aj na niektorých starších prístrojoch, hlavne strednoformátových. Nie je to však žiaden problém, redukcia stojí cca 1€.

1/4" závit sa používa aj na pripevnenie systémových bleskov na statív, a nájdete ho napríklad aj na TTL kábli pre diaľkové odpaľovanie blesku (Canon Off Camera Shoe, Nikon SC-28/SC-29 a pod.).


Takáto redukcia sa jednoducho naskrutkuje do fotoaparátu s 3/8" závitom
a ten upevníte na súčastné statívy s 1/4" závitom. 

Všetky bežne predávané statívy s hlavou, alebo samostatne ponúkané hlavy používajú na pripojenie fotoaparátu 1/4" závit a bežne teda netreba nič riešiť.


Profesionálne statívy sú väčšinou osadené 3/8" závitom.
Manfrotto má na svojich monopodoch šikovné riešenie, väčší 3/8" závit sa dá zatlačiť do základne
a zostane vytřčať len menší 1/4" závit. 

Iná je situácia so statívmi. Tie pre pripojenie hlavy používajú 1/4" aj 3/8" závit. Napr. Manfrotto používa štandardne 3/8" závit, ale Velbon 1/4". Pri kombinácii hlava-statív od rôznych výrobcov väčšinou nedochádza k problémom. Konštruktéri sa snažia na hlavách používať väčší 3/8" závit a zároveň k ním dodávajú redukčnú vložku, ktorá ak nie je v cene, dá sa dokúpiť.

U niektorých špeciálnych príslušenstiev, napr. makrosánky,  či nivelačná základňa, sa môžete stretnúť s tým, že sú k dispozícii obidva štandardné priemery.


Na tomto rýchloupínacom adaptéri sú obidva závity, užívateľ si nepotrebnú redukciu z doštičky odoberie. 

Niektorí fotografi sa snažia pripojiť k fotoaparátu rôzne zariadenia alebo  upevniť fotoaparát k rôznym „hand made" držiakom. Častokrát sa stretávajú s problémom, ako to dosiahnuť. Vyrábajú sa rôzne redukcie a skrutky.

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
2009-07-22 11:27:24
mne sa ten Manfrott-acky sposob velmi paci..mam ho na monopode a je to velmi prakticke...aj ked pouzivam 1/4 na stativovu objimku na teleobjektiv, ktora tu redukciu ma v sebe, clovek nikdy nevie, kedy bude potrebovat 3/8 a hladat v tom najnevhodnejsom momente nejaky maly reduckny zavit, nie je ktovieco...
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-07-22 11:27:51
ja som stratil nedavno zavit :( a uz nemozem dostat nikde kupit taky...
 
dmiro
2009-07-22 12:18:53
uvazujem kupit hlavu manfroto 808RC4, ale zaujala ma aj gulova hlava Manfrotto 488 RC4. Neviete poradit, ze podla coho si vybrat? skladnost, na co je ktora? alebo link, kde by som si to precital? dik
 
duroslav
2009-07-22 12:39:24
príspevok od: dmiro
uvazujem kupit hlavu manfroto 808RC4, ale zaujala ma aj gulova hlava Manfrotto 488 RC4. Neviete poradit, ze podla coho si vybrat? skladnost, na co je ktora? alebo link, kde by som si to precital? dik
Ja mám 488 RC4. Ale druhý raz by som radšej bral RC2. Tá rýchloupínacia doštička je na môj vkus moc veľká. Ulakomil som sa totiž na vodováhu na nej, ale tú by som možno asi aj celkom oželel. Navyše na monopode mám hlavu 234 RC2 a tým pádom som sám so sebou nekompatibilný :-) Na doštičke z RC2 by mi nevadilo kebyže ju mám stále nasadenú na foťáku a naviac by som mal výhodu, že jednu môžem mať stále na tele a druhú ne teleobjektíve.
 
douglas
2009-07-23 15:03:34
príspevok od:
mne sa ten Manfrott-acky sposob velmi paci..mam ho na monopode a je to velmi prakticke...aj ked pouzivam 1/4 na stativovu objimku na teleobjektiv, ktora tu redukciu ma v sebe, clovek nikdy nevie, kedy bude potrebovat 3/8 a hladat v tom najnevhodnejsom momente nejaky maly reduckny zavit, nie je ktovieco...
Ja mam Manfrotto 804 RC2 k stativu a Manfrotto 234 RC2 k monopodu. RC2 je VELMI PRAKTICKA VEC. Jednu mam furt na tele a druhu ma teleobjektive... Na trojcestnu hlavu ma nahovoril chlapik z proLaiky (Karol nebol si to ty?) Ak by som si vsak teraz mal vybrat, tak by som asi skor isiel do gulovej hlavy, lebo fakt to nie sranda tocit vsetkymi tromi packami ked si chces odfotit nejaku skupinku ludi zo stativu alebo preklapat fotak rychlo do zaberu na vysku...

Dnes ak by som robil rozhodnutie, tak asi by som siel do gulovej hlavy. Najviac sa mi pozdava Gitzo GH2780QR... ale to tak najskor na vianoce....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-07-23 15:17:25
To je vyhoda profi stativov, ktore funguju ako skladacka. Mozes mat rozne hlavy na jeden stativ a menit ich podla potreby. Ked som pracoval v obchode, ozacku, ci gulovu alebo trojcestnu hlavu, som dostaval velmi casto. Hlavne ked som predaval Manfrotto, tak som vysvetloval rozdiely medzi obidvomi konstrukcnymi rieseniami a hlavne som spominal, ze neviem poradit, ci je lepsia ta, ci ona. To si asi musi vyskusat kazdy v praxi. Ja som dlho rozhodoval a napokon som si minuly rok kupil 190XProB + 804RC2 a.... .... nebol som spokojny. Zistil som, ze mi to nevyhovuje. Asi by mi lepsie sadla hlava Manfrotto 410 Junior, ale je moc tazka. Velmi sa mi napr. paci nivelacna zakladna na Nodal Ninja, ktoru si kupil Body. Momentalne pouzivam lahucky karbonovy stativ Vanguard Alta + a som nadmieru spokojny aj ked viem, ze to nieje tazky a robustny stativ. Ten by som ale nechaval doma, ako sa poznam.
 
duroslav
2009-07-23 16:32:53
príspevok od: Karol Srnec
To je vyhoda profi stativov, ktore funguju ako skladacka. Mozes mat rozne hlavy na jeden stativ a menit ich podla potreby. Ked som pracoval v obchode, ozacku, ci gulovu alebo trojcestnu hlavu, som dostaval velmi casto. Hlavne ked som predaval Manfrotto, tak som vysvetloval rozdiely medzi obidvomi konstrukcnymi rieseniami a hlavne som spominal, ze neviem poradit, ci je lepsia ta, ci ona. To si asi musi vyskusat kazdy v praxi. Ja som dlho rozhodoval a napokon som si minuly rok kupil 190XProB + 804RC2 a.... .... nebol som spokojny. Zistil som, ze mi to nevyhovuje. Asi by mi lepsie sadla hlava Manfrotto 410 Junior, ale je moc tazka. Velmi sa mi napr. paci nivelacna zakladna na Nodal Ninja, ktoru si kupil Body. Momentalne pouzivam lahucky karbonovy stativ Vanguard Alta + a som nadmieru spokojny aj ked viem, ze to nieje tazky a robustny stativ. Ten by som ale nechaval doma, ako sa poznam.
Neiveš či je možné quick realease adaptér z hlavy odmontovať a spraviť z RC4 verziu RC2 nainštalovaním takéhoto niečoho?

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/3266?livid=107&lsf=107&child=3
 
quaq
2009-07-23 16:33:24
no ja som dnes zakupil GIOTTOS MT 9371 + MH 1302 cely den sa s nim ihram a vypada to vyborne mam prvy krat v zivote gulovu hlavu ale hned mi ovladanie padlo ako uliate ale iste bude aj tu platit stare zname kolko ludi tolko chuti takze odporucam kamenny obchod a riadne si odskusat co kupujem
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-07-23 16:41:52
Uvedene prislusenstvo je rychloupinaci adapter. Najcastejsie sa pouziva na hlavach bez rychloupinacej dosticky. Ak by si ho naskrutkoval na dosticku RC4, tak by bol samozrejme funkcny, akurat by to smiesne vyzeralo. O tom, ze by sa to dalo vymenit za RC4 neviem.
 
duroslav
2009-07-23 16:45:38
príspevok od: Karol Srnec
Uvedene prislusenstvo je rychloupinaci adapter. Najcastejsie sa pouziva na hlavach bez rychloupinacej dosticky. Ak by si ho naskrutkoval na dosticku RC4, tak by bol samozrejme funkcny, akurat by to smiesne vyzeralo. O tom, ze by sa to dalo vymenit za RC4 neviem.
Také riešenie, že dať jeden adaptér na druhý som nemyslel. Skúsim sa hlave pozrieť na kobylku, či sa ten vrch nedá nejako odmontovať a vymeniť.
 
Gino
2009-07-23 23:54:00
Mnoj cinsky stativ ma zavit 1/4´ ale strasne nemotorne sa srobuje, upnutie trva aj minutu ...
 
JaroD.
2010-01-29 10:19:06
príspevok od: Karol Srnec
To je vyhoda profi stativov, ktore funguju ako skladacka. Mozes mat rozne hlavy na jeden stativ a menit ich podla potreby. Ked som pracoval v obchode, ozacku, ci gulovu alebo trojcestnu hlavu, som dostaval velmi casto. Hlavne ked som predaval Manfrotto, tak som vysvetloval rozdiely medzi obidvomi konstrukcnymi rieseniami a hlavne som spominal, ze neviem poradit, ci je lepsia ta, ci ona. To si asi musi vyskusat kazdy v praxi. Ja som dlho rozhodoval a napokon som si minuly rok kupil 190XProB + 804RC2 a.... .... nebol som spokojny. Zistil som, ze mi to nevyhovuje. Asi by mi lepsie sadla hlava Manfrotto 410 Junior, ale je moc tazka. Velmi sa mi napr. paci nivelacna zakladna na Nodal Ninja, ktoru si kupil Body. Momentalne pouzivam lahucky karbonovy stativ Vanguard Alta + a som nadmieru spokojny aj ked viem, ze to nieje tazky a robustny stativ. Ten by som ale nechaval doma, ako sa poznam.
Karol bol si nespokojný aj so samotným statívom, či len s hlavou. Veď ten statív je tiež ľahučký, navyše ma patentovaný klb, čo mne osobne veľmi vyhovuje a práve chcem skombinovať tento statív s hlavou Vanguard SBH-100, ktorá je zas oproti manfroťáckym oveľa ľahšia tak neviem, či by to bolo vhodné.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-01-29 10:45:58
príspevok od: JaroD.
Karol bol si nespokojný aj so samotným statívom, či len s hlavou. Veď ten statív je tiež ľahučký, navyše ma patentovaný klb, čo mne osobne veľmi vyhovuje a práve chcem skombinovať tento statív s hlavou Vanguard SBH-100, ktorá je zas oproti manfroťáckym oveľa ľahšia tak neviem, či by to bolo vhodné.
Kvalita je výborná ale mal som tieto výhrady:
1. Ťažký na túry
2. Po uvoľnení poistiek nôh sa trubky otáčali o niekoľko stupňov, iritovalo ma to.
3. Systém priečnej tyče ma oslovil ale napokon som ho nikdy nepoužil. Rozumne využiteľný by bol, keby sa dal naklápať, ako je to u Vanguard Alta Pro alebo Giottos.

Teraz používam Velbon Sherpa PRO rady 5XX s prstencovými poistkami nôh a som omnoho spokojnejší.
 
JaroD.
2010-01-29 11:50:48
Ešte jedná podotázka a dám ti už pokoj :-), potrebujem sa len uistiť, či Velbon Sherpa PRO spolupracuje s hlavou SBH-100, alebo teda ktorú hlavu by si odporúčal s panoramatickou aretáciou k tomuto statívu. Díky.
 
JaroD.
2010-01-29 11:51:53
guľovú hlavu samozrejme...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-01-29 12:03:05
príspevok od: JaroD.
Ešte jedná podotázka a dám ti už pokoj :-), potrebujem sa len uistiť, či Velbon Sherpa PRO spolupracuje s hlavou SBH-100, alebo teda ktorú hlavu by si odporúčal s panoramatickou aretáciou k tomuto statívu. Díky.
Na velbon das lubovolnu hlavu, pouzivaju tensi 1/4´ zavit, ktory je s redukciou za 1€ pouzitelny aj na hlavach s 3/8´ zavitom.
 
Talpa
2010-03-08 18:44:55
Zdravím
Mám jednu otázku. Vedel by mi niekto poradiť kde zoženiem skrutky ako sú na obrázku? Nemôžem ich vôbec nikde zohnať. Idealna by bola ako je na obrázku jedna ale pomohla by aj táká ako je na druhom.
Za pomoc ďakujem.
 
marekmuzika
2010-03-09 14:29:14
existuje stativ aj na Olympus SP- 310?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-09 14:52:55
príspevok od: marekmuzika
existuje stativ aj na Olympus SP- 310?
Pokial ma na spodu stativovy zavit, tak tam pasuje kazdy. Zalezi potom len na velkosti fotoaparatu, aby bol stativ dostatocne stabilny.
 
marekmuzika
2010-03-09 16:46:21
príspevok od: Karol Srnec
Pokial ma na spodu stativovy zavit, tak tam pasuje kazdy. Zalezi potom len na velkosti fotoaparatu, aby bol stativ dostatocne stabilny.
je tam
 
Talpa
2010-03-12 07:03:57
Ďakujem všetkým za vyčerpávajúce odpovede.
 
joseph_pk
2010-06-15 13:59:07
Ahojte, viete mi poradit kde kupim tu redukciu zavitu z 3/8´ na 1/4´???
Poradte mi prosim dakujem

Jozef
 
soulfly
2011-01-11 23:42:53
príspevok od: Karol Srnec
Na velbon das lubovolnu hlavu, pouzivaju tensi 1/4´ zavit, ktory je s redukciou za 1€ pouzitelny aj na hlavach s 3/8´ zavitom.
Vies mi povedat, ci takuto redukciu dostat v BA v beznom zeleziarstve, alebo fotoobchode? Viem, ze na starom dobrom ebay je takychto redukcii tony, no z istych casovych dovodov nemozem cakat 2 ci viac tyzdnov a klasicky mi tento problem vyvstal az teraz s kupou novej manfrotto hlavy s 3/8 zavitom..
 
Granko
2011-01-12 00:09:46
príspevok od: soulfly
Vies mi povedat, ci takuto redukciu dostat v BA v beznom zeleziarstve, alebo fotoobchode? Viem, ze na starom dobrom ebay je takychto redukcii tony, no z istych casovych dovodov nemozem cakat 2 ci viac tyzdnov a klasicky mi tento problem vyvstal az teraz s kupou novej manfrotto hlavy s 3/8 zavitom..
V železiarstve to nedostaneš, nie je to metrický závit. No fotoobchody ich mávajú v ponuke.
 
soulfly
2011-01-12 00:22:56
príspevok od: Granko
V železiarstve to nedostaneš, nie je to metrický závit. No fotoobchody ich mávajú v ponuke.
dik, do tychto veci moc nevidim, co som pozrel definiciu \"metrickeho zavitu\" tak mi to pride ze to na to sedi ale ked vravis ze nie tak ti budem verit a skusim pozriet do prolaiky, aj ked v ich webshope som to nenasiel..Snad v kamennej predajni pochodim, alebo mi nieco poradia..na ephotoshope som to tiez nevidel..
 
Granko
2011-01-12 00:34:59
príspevok od: soulfly
dik, do tychto veci moc nevidim, co som pozrel definiciu \"metrickeho zavitu\" tak mi to pride ze to na to sedi ale ked vravis ze nie tak ti budem verit a skusim pozriet do prolaiky, aj ked v ich webshope som to nenasiel..Snad v kamennej predajni pochodim, alebo mi nieco poradia..na ephotoshope som to tiez nevidel..
Metrický má iný sklon a tým pásom i hustotu. Toto je druh Whitworthovho závitu.
Ephotoshop to nemá, webshop ProLaiky tiež nie, väčšiu šancu máš v ich predajni resp. aj v Megafote. Pokiaľ nezoženieš, na Slovensku minimálne v jednom martinskom shope to majú. Cenovo trochu mimo, ale keď ťa tlačí čas, moc na výber nemáš.
 
BRODOZZ
2011-01-12 13:04:07
príspevok od: Talpa
Zdravím
Mám jednu otázku. Vedel by mi niekto poradiť kde zoženiem skrutky ako sú na obrázku? Nemôžem ich vôbec nikde zohnať. Idealna by bola ako je na obrázku jedna ale pomohla by aj táká ako je na druhom.
Za pomoc ďakujem.
Takuto skrutku (jednu)najdes na starom kozeno-plastovom puzdre pre fotak,skus vo foto bazaroch.a este,skrutky a maticky s tymto 1/4 witvort.zavitom su na americkych benzinovych kosackach jonson,konkretne na motore.
 
S1m0n
2011-05-01 16:31:03
Zdravím ,

mám otázočku k redukciám k statívom. Konkrétne ,či existuje aj opačná redukcia ako o tej ktorá je tu spomenutá ("redukcia sa jednoducho naskrutkuje do fotoaparátu s 3/8" závitom a ten upevníte na súčasné statívy s 1/4" závitom"). Ja by som potreboval redukciu z 3/8" na statíve ,na 1/4" na foťáku. Je možné niečo takéto zakúpiť a keď tak kde prosím vás. Dík.
 
lacoslav
2011-05-01 17:33:18
príspevok od: S1m0n
Zdravím ,

mám otázočku k redukciám k statívom. Konkrétne ,či existuje aj opačná redukcia ako o tej ktorá je tu spomenutá ("redukcia sa jednoducho naskrutkuje do fotoaparátu s 3/8" závitom a ten upevníte na súčasné statívy s 1/4" závitom"). Ja by som potreboval redukciu z 3/8" na statíve ,na 1/4" na foťáku. Je možné niečo takéto zakúpiť a keď tak kde prosím vás. Dík.
Neviem, či sú také v predaji, to ti tu povedia iní, ale ja som si dal vyrobiť v dávnejšej minulosti u kamaráta sústružníka oboje a spokojnosť. Dobrý sústružník si ho sám premeria a vyrobí.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-01 18:31:42
príspevok od: lacoslav
Neviem, či sú také v predaji, to ti tu povedia iní, ale ja som si dal vyrobiť v dávnejšej minulosti u kamaráta sústružníka oboje a spokojnosť. Dobrý sústružník si ho sám premeria a vyrobí.
Taka redukci avyzera ako skrutka a mas ju na poslednom obrazku uplne vlavo.
 
S1m0n
2011-05-01 23:13:17
príspevok od: Karol Srnec
Taka redukci avyzera ako skrutka a mas ju na poslednom obrazku uplne vlavo.
Pravda ,to bude to co hladam. Ale nikde na internete som ju zatial nenasiel ,tak mozno budem musiet pristupit aj k vyrobe...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-02 07:11:41
príspevok od: S1m0n
Pravda ,to bude to co hladam. Ale nikde na internete som ju zatial nenasiel ,tak mozno budem musiet pristupit aj k vyrobe...
Bezny vyrobok, napr. od Hama
 
dedo Milan
2011-05-02 10:32:07
príspevok od: Karol Srnec
Kvalita je výborná ale mal som tieto výhrady:
1. Ťažký na túry
2. Po uvoľnení poistiek nôh sa trubky otáčali o niekoľko stupňov, iritovalo ma to.
3. Systém priečnej tyče ma oslovil ale napokon som ho nikdy nepoužil. Rozumne využiteľný by bol, keby sa dal naklápať, ako je to u Vanguard Alta Pro alebo Giottos.

Teraz používam Velbon Sherpa PRO rady 5XX s prstencovými poistkami nôh a som omnoho spokojnejší.
Karol, prosím Ťa a pri tej doporučenej nosnosti 4kg a po pripočítaní hmotnosti hlavy, foto, prípadne 70-200/2,8 je to stabilné?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-02 10:36:03
príspevok od: dedo Milan
Karol, prosím Ťa a pri tej doporučenej nosnosti 4kg a po pripočítaní hmotnosti hlavy, foto, prípadne 70-200/2,8 je to stabilné?
Stabilita je relatívna. Toto je kompromis, medzi veľkosťou, hmotnosťou a funkčnosťou. Vybral som ho, pretože postačuje pre našu redakčnú 5D Mark II aj s 70-200/2,8, pre bežné fotografovanie. Kto ide po stabilite a nevadia mu väčšie rozmery a hmotnosť, maly by isť do rady 6XX.
 
Libco
2015-09-26 08:39:46
Potreboval by som závit ale tú časť ktorá je zapustená vo foťáku (potrebujem jednu vec urobiť upevnitelnú na statív). Neviete nikto prosím ako to pomenovať na ebay? Myslím, že také niečo musí existovať. Ďakujem.
 
Marek Janicko
2015-09-26 09:28:05
príspevok od: Libco
Potreboval by som závit ale tú časť ktorá je zapustená vo foťáku (potrebujem jednu vec urobiť upevnitelnú na statív). Neviete nikto prosím ako to pomenovať na ebay? Myslím, že také niečo musí existovať. Ďakujem.
1/4 screw adapter
 
Libco
2015-09-26 18:29:46
Kupodivu adapter som neskúsil a teraz som našiel presne to čo potrebujem, vďaka Marek
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia