Hore

Ako si vybrať monitor na úpravu fotografií

Fotografi trávia množstvo času výberom fotoaparátu a objektívov, no na monitory často zabúdajú. Problém spočíva v tom, že sa na prvý pohľad navzájom dosť podobajú, a zistiť, ktorý je naozaj  kvalitný, nie je jednoduché. Kvalitné zobrazovacie zariadenie je však pri úprave fotografií kľúčové, preto vám ponúkame niekoľko odporúčaní, podľa čoho sa pri jeho výbere riadiť.

Technológia panelu

LCD panel je hlavnou časťou každého monitor. Skladá sa z polarizačnej vrstvy, sklených substrátov, tekutých kryštálov a farebného filtra. Jeho najdôležitejšou časťou sú tekuté kryštály, ktoré využívajú zadné svetlo z monitora na vykresľovanie farieb. Monitory sa delia podľa orientácie tekutých kryštálov, ktorá určuje, ako bude monitor obraz vykresľovať.

Existujú 3 základné skupiny panelov:

  1. TN
  2. VA
  3. IPS

Kategóriu TN preferujú pre jej rýchlu odozvu skôr hráči počítačových hier, donedávna prevažovala vo väčšine notebookov. Na prácu s fotografiami však tieto displeje nie sú veľmi vhodné, pretože pri pohľade z rôznych uhlov skresľujú kontrast a farby obrazu.

Na kategóriu VA narazíte dnes už skôr výnimočne. Jej poznávacím znakom je vysoký kontrast, ktorý je v tomto prípade na škodu, lebo nedokáže dostatočne verne simulovať dynamický rozsah tlačenej fotografie.

Najlepšou voľbou sú panely s technológiou IPSObraz vykresľujú verne z rozličných uhlov a ich farebná reprodukcia je neprekonateľná. Existuje niekoľko variantov (napr. lacnejší e-IPS s nižšou farebnou hĺbkou), ale nech by ste siahli po ktoromkoľvek, vždy bude lepší než varianty TN a VA.

Veľkosť, rozlíšenie a pomer strán

Nedajte sa zlákať „filmovým“ pomerom strán 16:9 a radšej siahnite po 16:10, jednak budete mať viac vertikálneho priestoru na prácu a jednak tento pomer lepšie zodpovedá pomeru strán 3:2, ktorý mnoho fotografistov stále využíva.

Veľkosť monitora a rozlíšenie idú ruka v ruke a spoločne vytvárajú to, čomu pri fotografiách hovoríme ostrosť. Veľké rozlíšenie bude na malom displeji pôsobiť extrémne ostro, preto vyzerá väčšina fotografií urobených smartfónom dobre len dovtedy, kým si ich prezriete na monitore alebo v notebooku. Čím väčší displej máte, tým väčšie rozlíšenie logicky potrebujete na zachovanie dostatočne ostrého obrazu.

Ostrosť sa vyjadruje v jednotke PPI (pixels-per-inch alebo počet pixelov na palec) a zrátať si ju môžete na rôznych online kalkulačkách. Ak túžite po majestátnom monitore, ktorý vám ostatní budú závidieť, najprv sa ubezpečte, či má aj dostatočné rozlíšenie, a teda aj PPI. Aby sa vám ostatní namiesto závisti nevysmiali.

Farebná hĺbka

Čím viac farieb dokáže prístroj zobraziť, tým lepšie môže eliminovať chyby a nepresnosti pri farebných prechodoch (tzv. banding efekt alebo posterizácia). Skrátka a dobre, čím vyššiu farebnú hĺbku bude monitor mať, tým prirodzenejšie budú farebné prechody pôsobiť. Tie najkvalitnejšie mávajú hĺbku s hodnotou 10 bitov, čo zodpovedá asi 1 miliarde farieb.

Problém nastane vo chvíli, keď monitor nemá dostatočne široký farebný gamut a nedokáže hĺbku zobraziť verne (viac o gamutoch pozri nižšie). 10-bitové monitory bývajú aj pomalšie, a preto sa hodia skôr na profesionálnu prácu než na hranie hier, kde potrebujete maximálne rýchlu odozvu a vysokú obnovovaciu frekvenciu. Bežný používateľ rozdiely medzi 6-, 8- a 10-bitovými hĺbkami väčšinou ani nezbadá.

Banding efekt, zdroj: Wikipédia

LUT tabuľka

Skratka pre výraz Color Lookup Table môže na prvý pohľad vyzerať tajomne, v skutočnosti však ide o užitočný parameter, ktorý vám môže o kvalitách daného monitora prezradiť zasa o trošku viac. Predstavte si ju ako kalibračný nástroj, upravujúci farebné hodnoty obrazu. LUT tabuľky sa delia na jednorozmerné a trojrozmerné, pričom tie trojrozmerné sú na profesionálnu prácu vhodnejšie.

Hodnota LUT vám môže pomôcť dostať z vašej grafickej karty maximum, a to aj v prípade, že je vyššia než základná farebná hĺbka vášho monitora. Dva monitory tak môžu mať rovnakú farebnú hĺbku, ale ten s vyššou hodnotou LUT bude farby vykresľovať o niečo lepšie. Najlepšie monitory súčasnosti môžu mať hodnotu LUT až 24 bitov.

Farebný gamut

Tento parameter zjednodušene povedané určuje, akú šírku (teda nie množstvo ako pri farebnej hĺbke) farieb je zariadenie schopné zobraziť. Predstavte si ho ako hranicu, kam až môže zobrazovacie zariadenie monitora zájsť vo vykresľovaní jednotlivých odtieňov. Najširší gamut má ľudské oko, a aj pred tými najlepšími monitormi je stále o kusisko vpredu, obzvlášť v niektorých konkrétnych odtieňoch (najviac asi zelenej). Preto fotografie vo výsledku nikdy nezodpovedajú tomu, ako si daný obraz pamätáte z vlastnej skúsenosti. A to platí dvojnásobne, ak je na nich nejaká zeleň.

Monitory sa spravidla delia na 2 skupiny:

1. so štandardným gamutom

2. so širokým gamutom

Monitory so štandardným gamutom (sRGB) bývajú lacnejšie, nepotrebujú takú starostlivosť pri kalibrácii farieb a hodia sa skôr na kancelársku prácu. Nie sú totiž schopné verne zachytiť farebnú škálu tlačiarní a fotografie na papieri môžu vo výsledku vyzerať celkom inak, než ako sa tvárili na displeji. Pri fotografiách krajiniek sa navyše stráca saturácia v zelených a tyrkysových odtieňoch.

Na monitoroch so širokým gamutom (Adobe RGB, DCI P3) vyzerá väčšina fotografií lepšie. Najmä prvky krajiny ako vodné či trávnaté plochy, listy a podobne. Na predtlačové náhľady sa oveľa lepšie hodia monitory s menším gamutom. Problémom môže byť občasné skreslenie farieb mimo grafických programov (napr. ako pozadie na ploche Windows).

Pokiaľ pracujete so 14- alebo 16-bitovými alebo inými profi formátmi, je vo vašom vlastnom záujme mať monitor so širokým gamutom, ktorý dokáže verne zobraziť všetky detaily. Ak už investujete do fotografickej techniky, mali by ste mať aj zodpovedajúce zobrazovacie zariadenie.

Doplnky a príslušenstvo

Ak to s editovaním fotografií alebo s grafickými prácami myslíte naozaj vážne, obstarajte si k monitoru tienidlo. Vyblokuje svetlo z externých zdrojov (slnko, pouličné lampy) a obraz bude vyzerať rovnako ráno aj večer, čo je pre precízne výsledky kritické.

Drobný vplyv na kvalitu obrazu môže mať aj finiš displeja. Matný spravidla zobrazuje farby vernejšie, zatiaľ čo lesklý im dáva presýtený a kontrastnejší vzhľad, než je realita. Pri matnom finiši navyše eliminujete väčšie množstvo odleskov než pri lesklom.

Hoci profesionálne monitory mávajú už zabudované kalibračné nástroje, môžete si dokúpiť aj rozličné externé varianty. Tie vám napr. ukážu, ako bude vaša fotografia vyzerať po vytlačení na určitých typoch papiera alebo na určitom type tlačiarne s konkrétnym farebným nastavením.

Pri nákupe monitora sa vždy najprv zamyslite, ako nutne profesionálne zariadenie naozaj potrebujete. Vysoké farebné hĺbky alebo hodnoty LUT môžu vyzerať lákavo, no ako bežný používateľ drobné nuansy pravdepodobne ani nepostrehnete. Ale ak vás práca s fotografiami živí alebo vás to jednoducho veľmi baví, tak sa toho nebojte a doprajte si poriadny monitor. Vaše oči sa vám za to poďakujú.

Ďalšie informácie na Megapixeli

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
gytheio
2021-10-26 06:21:27
Dakujem za clanok.
 
Krtko fotografom
2021-10-26 10:01:34
Mám otázku. "Odborníci" na fb (všetko profesionálni svadobní photography (čiže, vyučení automechanici, kuchári, čašníci, dievčatá so strojníckymi, a chlapci s elektrotechnickými školami, atď.)) tvrdia, že ak si niekto chce kúpiť nový monitor, tak si ma priplatiť, a kúpiť jednoznačne monitor s AdobeRGB... Ale zároveň si odporujú, aspoň som o tom presvedčený, pretože tvrdia, že pre prácu s fotkami musí byť monitor prepnutý do sRGB, čo mi potom nedáva zmysel. Načo potom kupovali drahý monitor s AdobeRGB, keď ho používajú ako sRGB?. Kto mi to vysvetlí? Ja mam pravdu, alebo oni?
 
blahoslav J B Art
2021-10-26 10:37:24
príspevok od: Krtko fotografom
Mám otázku. "Odborníci" na fb (všetko profesionálni svadobní photography (čiže, vyučení automechanici, kuchári, čašníci, dievčatá so strojníckymi, a chlapci s elektrotechnickými školami, atď.)) tvrdia, že ak si niekto chce kúpiť nový monitor, tak si ma priplatiť, a kúpiť jednoznačne monitor s AdobeRGB... Ale zároveň si odporujú, aspoň som o tom presvedčený, pretože tvrdia, že pre prácu s fotkami musí byť monitor prepnutý do sRGB, čo mi potom nedáva zmysel. Načo potom kupovali drahý monitor s AdobeRGB, keď ho používajú ako sRGB?. Kto mi to vysvetlí? Ja mam pravdu, alebo oni?
Pravdu majú absolventi Vysokej školy života na fakulte facebookovej katedre fotografickej
 
Krtko fotografom
2021-10-26 11:04:12
príspevok od: blahoslav J B Art
Pravdu majú absolventi Vysokej školy života na fakulte facebookovej katedre fotografickej
Hmmm, podľa článku mám pravdu ja . Ale máš pravdu, dnes je v móde robiť desaturované fotky s divnými farbami, a čím divnejšie, tým lepšie, a potom všetci híííkajúúú, že aké fantastické farby, takže aj ty máš pravdu, sRGB je pre nich viac než dostačujúce . Hoci majú AdobeRGB monitory .
 
seifi
2021-10-26 18:31:21
príspevok od: Krtko fotografom
Mám otázku. "Odborníci" na fb (všetko profesionálni svadobní photography (čiže, vyučení automechanici, kuchári, čašníci, dievčatá so strojníckymi, a chlapci s elektrotechnickými školami, atď.)) tvrdia, že ak si niekto chce kúpiť nový monitor, tak si ma priplatiť, a kúpiť jednoznačne monitor s AdobeRGB... Ale zároveň si odporujú, aspoň som o tom presvedčený, pretože tvrdia, že pre prácu s fotkami musí byť monitor prepnutý do sRGB, čo mi potom nedáva zmysel. Načo potom kupovali drahý monitor s AdobeRGB, keď ho používajú ako sRGB?. Kto mi to vysvetlí? Ja mam pravdu, alebo oni?
Budem tápať, verím, že Karol S. ak by to čítal a bol tak dobrý, nám napíše pár slov k tomu, ako to je.
Teda načo ti je dnes Adobe monitor, keď tie fotografie v Adobe web nezvláda, resp. 98% ostatných to bude pozerať na NB v lepšom prípade kancelárskych či domácich monitoroch. A potom, a to tu myslím nebolo spomenuté, ako ten rozšírený farebný priestor zvláda tlačiareň ...
 
matpi
2021-10-26 20:49:27
príspevok od: Krtko fotografom
Mám otázku. "Odborníci" na fb (všetko profesionálni svadobní photography (čiže, vyučení automechanici, kuchári, čašníci, dievčatá so strojníckymi, a chlapci s elektrotechnickými školami, atď.)) tvrdia, že ak si niekto chce kúpiť nový monitor, tak si ma priplatiť, a kúpiť jednoznačne monitor s AdobeRGB... Ale zároveň si odporujú, aspoň som o tom presvedčený, pretože tvrdia, že pre prácu s fotkami musí byť monitor prepnutý do sRGB, čo mi potom nedáva zmysel. Načo potom kupovali drahý monitor s AdobeRGB, keď ho používajú ako sRGB?. Kto mi to vysvetlí? Ja mam pravdu, alebo oni?
Ja rad sledujem hadky dvoch ludi alebo skupin ludi o niecom, comu ani jeden z nich nerozumie

AdobeRGB vyuzijes pri tlaci. Ak ti teda zalezi na kvalite a presnych farbach. Ak nie, alebo netlacis vobec, tak AdobeRGB ti je uplne nanic.
 
Krtko fotografom
2021-10-27 07:36:07
príspevok od: matpi
Ja rad sledujem hadky dvoch ludi alebo skupin ludi o niecom, comu ani jeden z nich nerozumie

AdobeRGB vyuzijes pri tlaci. Ak ti teda zalezi na kvalite a presnych farbach. Ak nie, alebo netlacis vobec, tak AdobeRGB ti je uplne nanic.
Ja o voze, a ty o koze. Čo im bráni upravovať fotky na monitore s AdobeRGB, keď už si kúpili také drahé monitory? Je jasné, to vie každý (aspoň by to mal vedieť každý), že výstup dávam zákazníkovi v sRGB, a aj na web. Ale ešte raz, lebo si nepochopil, aspoň o tom hovorí tvoja prvá veta, s druhou absolútne súhlasím. Tie drahé AdobeRGB monitory si kúpili iba preto, aby sa mohli chváliť, alebo hrať na "profi", alebo pýtať vyššie ceny, keď ich aj tak majú prepnuté do sRGB? Alebo ako ti to mám vysvetliť, aby si pochopil, čo sa pýtam?
To je, ako keby som si kúpil "lambo", a jazdil na našich cestách 50 km/h.
 
gytheio
2021-10-27 09:27:22
Mozno piati ludia na ephote by vedeli vyuzit AdobeRGB monitor. Dolezitejsie ako ten monitor je s akym kvalitnym Rawom pracujete, prvotne odfotenie.
 
jozef84
2021-10-27 11:47:48
príspevok od: gytheio
Mozno piati ludia na ephote by vedeli vyuzit AdobeRGB monitor. Dolezitejsie ako ten monitor je s akym kvalitnym Rawom pracujete, prvotne odfotenie.
Sú rozdiely v kvalite RAWu? To myslíš medzi značkami?Alebo si to myslel tak, že keď zle odfotíš, tak je aj zlý RAW?
 
gytheio
2021-10-27 12:09:08
príspevok od: jozef84
Sú rozdiely v kvalite RAWu? To myslíš medzi značkami?Alebo si to myslel tak, že keď zle odfotíš, tak je aj zlý RAW?
Jedno akou znackou fotis, ked zle nastavis parametre, bude aj raw nekvalitny. Nie je pravda, ze je jedno ako nastavis fotoaparat raw bude vzdy rovnaky. Potom by manualny rezim vobec nemusel byt na fotoaparate.
 
jozef84
2021-10-27 12:11:17
príspevok od: gytheio
Jedno akou znackou fotis, ked zle nastavis parametre, bude aj raw nekvalitny. Nie je pravda, ze je jedno ako nastavis fotoaparat raw bude vzdy rovnaky. Potom by manualny rezim vobec nemusel byt na fotoaparate.
Tak to súhlasím. Ale nerozumiem tej poslednej tvojej vete. Keď mi automatika nastaví správne parametre, tak manuál je vždy lepší?
 
MagickVamp
2021-10-27 12:28:28
Inak nie je nahodou TN ten najstari typ panela a dnes uz velmi zriedkavy? Nedoslo v clanku k chybe?
 
gytheio
2021-10-27 12:33:47
príspevok od: jozef84
Tak to súhlasím. Ale nerozumiem tej poslednej tvojej vete. Keď mi automatika nastaví správne parametre, tak manuál je vždy lepší?
Nie je vzdy lepsi raw ako automatika, ta automatika ma senzory ktore cim lepsi fotoaparat tym su kvalitnejsie a asi sa nikdy nemylia. Lenze automat vyhodnocuje fotografie podobne ako jpeg a jpeg nie je vzdy to co chceme. Manualny rezim je o nasej kreativite, ked chcem vychod slnka oranzovy s nadhernou atmosferou urcite to skor dosiahnem manualom. A nie len vychod alebo zapad slnka, to su aj bezne situacie.
 
jozef84
2021-10-27 13:32:59
príspevok od: gytheio
Nie je vzdy lepsi raw ako automatika, ta automatika ma senzory ktore cim lepsi fotoaparat tym su kvalitnejsie a asi sa nikdy nemylia. Lenze automat vyhodnocuje fotografie podobne ako jpeg a jpeg nie je vzdy to co chceme. Manualny rezim je o nasej kreativite, ked chcem vychod slnka oranzovy s nadhernou atmosferou urcite to skor dosiahnem manualom. A nie len vychod alebo zapad slnka, to su aj bezne situacie.
Píšeme o Rawe. Čo to má spoločné s oranžovou(nastavením bielej)? Pre Raw je dôležitá expozícia, nie? Z RAW si farebnosť upravíš, ako sa ti páči, len musíš mať správnu expozíciu(čas, clona, ISO) podľa tvojich zámerov.
 
gytheio
2021-10-27 16:42:41
príspevok od: jozef84
Píšeme o Rawe. Čo to má spoločné s oranžovou(nastavením bielej)? Pre Raw je dôležitá expozícia, nie? Z RAW si farebnosť upravíš, ako sa ti páči, len musíš mať správnu expozíciu(čas, clona, ISO) podľa tvojich zámerov.
WB je tiez manualny rezim.
 
jozef84
2021-10-27 18:46:42
príspevok od: gytheio
WB je tiez manualny rezim.
Bavíme sa stále o RAWe, nie? Nastavenie bielej ma zaujíma len v prípade, že budem fotiť len do JPEG. WB nie je viazané iba na na manuál, WB nastavíš v menu foťáku, pre režim, ktorý máš momentálne prepnutý na voliči. Pokiaľ fotím do RAWu tak nastavenie bielej nechávam na automatiku, nestrácam čas - je to jeden klik pri vyvolaní RAWu. Ale to by si vedel, keby si ho používal.
 
gytheio
2021-10-27 18:49:37
príspevok od: jozef84
Bavíme sa stále o RAWe, nie? Nastavenie bielej ma zaujíma len v prípade, že budem fotiť len do JPEG. WB nie je viazané iba na na manuál, WB nastavíš v menu foťáku, pre režim, ktorý máš momentálne prepnutý na voliči. Pokiaľ fotím do RAWu tak nastavenie bielej nechávam na automatiku, nestrácam čas - je to jeden klik pri vyvolaní RAWu. Ale to by si vedel, keby si ho používal.
To si zase v ktorom clanku vycital? Nie vzdy funguje to vyvolanie rawu.
 
jozef84
2021-10-27 19:28:23
príspevok od: gytheio
To si zase v ktorom clanku vycital? Nie vzdy funguje to vyvolanie rawu.
A kedy nefunguje? To ma zaujíma. Kľudne môžeš svoje subjektívne tvrdenia podložiť článkom, alebo popisom, kedy nefunguje.
 
gytheio
2021-10-27 19:39:41
príspevok od: jozef84
A kedy nefunguje? To ma zaujíma. Kľudne môžeš svoje subjektívne tvrdenia podložiť článkom, alebo popisom, kedy nefunguje.
Ked tam to kapatko je a kliknes nan a nasledne nim kliknes na sedu plochu tak to funguje vcelku dobre ale ked kliknes na iny odtien uz to je odveci. To znamena aby to fungovalo musi byt na fotografii seda plocha a najlepsie to funguje ked ta plocha je 18% seda. Ked nie je moze byt aj 50% seda ale uz to nie je ono.
Ked mas celu fotografiu oranzovu mozes si s tym kapatkom vies co. Skor sa da povedat, ze to funguje tak 50 na 50.
Je to z mojej hlavy lebo ten Camera Raw pouzivam kazdy den tak viem ako funguje, ako vidiet ty tu kecas a kecas.
 
jozef84
2021-10-27 19:50:49
príspevok od: gytheio
Ked tam to kapatko je a kliknes nan a nasledne nim kliknes na sedu plochu tak to funguje vcelku dobre ale ked kliknes na iny odtien uz to je odveci. To znamena aby to fungovalo musi byt na fotografii seda plocha a najlepsie to funguje ked ta plocha je 18% seda. Ked nie je moze byt aj 50% seda ale uz to nie je ono.
Ked mas celu fotografiu oranzovu mozes si s tym kapatkom vies co. Skor sa da povedat, ze to funguje tak 50 na 50.
Je to z mojej hlavy lebo ten Camera Raw pouzivam kazdy den tak viem ako funguje, ako vidiet ty tu kecas a kecas.
To je jeden zo spôsobov čo si napísal. Hore vpravo máš nastavenie bielej dva tiahla a voľby. Ja používam auto, alebo doladenie bežcami na bielu, ako potrebujem ladiť fotku.
 
matpi
2021-10-27 20:07:21
príspevok od: Krtko fotografom
Ja o voze, a ty o koze. Čo im bráni upravovať fotky na monitore s AdobeRGB, keď už si kúpili také drahé monitory? Je jasné, to vie každý (aspoň by to mal vedieť každý), že výstup dávam zákazníkovi v sRGB, a aj na web. Ale ešte raz, lebo si nepochopil, aspoň o tom hovorí tvoja prvá veta, s druhou absolútne súhlasím. Tie drahé AdobeRGB monitory si kúpili iba preto, aby sa mohli chváliť, alebo hrať na "profi", alebo pýtať vyššie ceny, keď ich aj tak majú prepnuté do sRGB? Alebo ako ti to mám vysvetliť, aby si pochopil, čo sa pýtam?
To je, ako keby som si kúpil "lambo", a jazdil na našich cestách 50 km/h.
Mam pocit, ze ty sa o voze aj koze sucasne porozpravas aj sam Alebo sa nauc formulovat svoje myslienky zrozumitelne.
 
matpi
2021-10-27 20:08:22
príspevok od: MagickVamp
Inak nie je nahodou TN ten najstari typ panela a dnes uz velmi zriedkavy? Nedoslo v clanku k chybe?
Vsetky kancelarske monitory su TN.
 
gytheio
2021-10-27 20:36:15
príspevok od: jozef84
To je jeden zo spôsobov čo si napísal. Hore vpravo máš nastavenie bielej dva tiahla a voľby. Ja používam auto, alebo doladenie bežcami na bielu, ako potrebujem ladiť fotku.
To co tu pises vobec nie je ta blbost co tu viaceri radi spominate, ze WB vybavite jednym klikom. Uz su to tiahla... ktore tiez funguju 50 na 50 ked odflaknete nastavenie rawu.
 
jozef84
2021-10-27 20:43:45
príspevok od: gytheio
To co tu pises vobec nie je ta blbost co tu viaceri radi spominate, ze WB vybavite jednym klikom. Uz su to tiahla... ktore tiez funguju 50 na 50 ked odflaknete nastavenie rawu.
Ako to chceš nastavovať RAW?
 
gytheio
2021-10-27 20:56:00
príspevok od: jozef84
Ako to chceš nastavovať RAW?
Manualne nastavenie fotoaparatu, je to to iste.
 
jozef84
2021-10-27 21:35:42
príspevok od: gytheio
Manualne nastavenie fotoaparatu, je to to iste.
Je to len jeden zo spôsobov a dosť nepresný, ak nepoužiješ sivú tabulku a aj tak to je len polotovar. Zober si fotku so západom slnka a vyskúšaj každý spôsob. Tú tvoju oranžovú namiešam krajšiu v Adobe RAW, ako ty s manuálnym nastavením bielej v menu fotoaparátu.
 
gytheio
2021-10-28 05:30:47
príspevok od: jozef84
Je to len jeden zo spôsobov a dosť nepresný, ak nepoužiješ sivú tabulku a aj tak to je len polotovar. Zober si fotku so západom slnka a vyskúšaj každý spôsob. Tú tvoju oranžovú namiešam krajšiu v Adobe RAW, ako ty s manuálnym nastavením bielej v menu fotoaparátu.
Pouzitie tabulky je tiez iba manualne nastavenie fotoaparatu. Prekrucanie ti ide lepsie ako fotenie.
 
jozef84
2021-10-28 08:26:22
príspevok od: gytheio
Pouzitie tabulky je tiez iba manualne nastavenie fotoaparatu. Prekrucanie ti ide lepsie ako fotenie.
Asi ti to budem zasa prekladať do tvojho rodného jazyka, keď po slovensky nerozumieš. Alebo druhá možnosť, že sa rozprávaš sám so sebou, lebo tvoja odpoveď nemá hlavu ani pätu a je úplne od veci. Vyzerá, že máš úplnú nechuť sa učiť Adobe RAW, lebo by si také hlúposti nepísal. A pritom je to ľahký program na učenie a na úpravu fotiek. Ale prvý krok si už urobil, našiel si kapátko na bielu, len tak ďalej. Po pravej strane máš aj tiahla, poskúšaj, čo to robí. A keď toto zvládneš, sú tam aj nástroje na rozsiahle lokálne úpravy fotky. Len trénuj a píš k veci. Inak sa nič nenaučíš a ostaneš Gypseom, Rigypsom, Phototok, atď.
 
MagickVamp
2021-10-28 22:09:24
príspevok od: matpi
Vsetky kancelarske monitory su TN.
Mrkni co pise Karol.... Ze TN vyhladavaju prevazne hraci pre rychlu odozvu a na VA narazite skor vynimocne...pritom VA su myslim prave hracske monitori a vobec nie vynimocne.
 
matpi
2021-10-29 13:04:30
príspevok od: MagickVamp
Mrkni co pise Karol.... Ze TN vyhladavaju prevazne hraci pre rychlu odozvu a na VA narazite skor vynimocne...pritom VA su myslim prave hracske monitori a vobec nie vynimocne.
Ano, info v clanku uz nie je uplne aktualne. Dnes sa hra na VA a IPS monitoroch. Ale stale plati, ze lacne monitory, teda hlavne kancelarske, su TN.
 
MagickVamp
2021-10-29 18:54:31
príspevok od: matpi
Ano, info v clanku uz nie je uplne aktualne. Dnes sa hra na VA a IPS monitoroch. Ale stale plati, ze lacne monitory, teda hlavne kancelarske, su TN.
Moze byt...ja som ale narazal na to co pise Karol ze TN monitori vyhladavaju hraci a ze VA su uz zriedkave....
 
MagickVamp
2023-08-11 13:04:11
Aky je momentalne naj monitor kolo 1000 Eur na upravu fotiek? Ma dakto typ?

Ja zvazujem tieto dva:
31.5" Dell U3223QE UltraSharp
EIZO FlexScan EV3285

Pripadne ktory z tychto dvoch a preco. Ide mi hlavne o co najvernejsie farby.
 
MagickVamp
2023-08-11 13:33:40
Pripadne 32" ViewSonic VP3268A-4K ColorPRO
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia