Olympus Body Cap Lens BCL-1580 a BCL-0980 Fisheye

Olympus má v ponuke originálne príslušenstvo, aké u iného výrobcu nenájdete. Jedná sa skôr o hračky.

Sú to dva objektívy v krytke. Z PEN-u a OM-D, ale aj Panasonicov, urobí každý z nich tzv. Toy Cameru. BCL-1580 a BCL-0980 sú dva plastové objektívy jednoduchej konštrukcie, aká sa používala napr. v lacných filmových kompaktoch, vrátane jednorazových. Konštrukcia vychádza z princípu dierkovej komory, ale sú tu použité šošovky, vďaka čomu je zobrazovacia kvalita o niečo lepšia a vyššia je svetelnosť. Obidva objektívy sú určené pre fanúšikov Lomografie.

Konštrukcia a špecifikácia

Obidva objektívy sú veľmi kompaktné, len o málo väčšie ako krytka tela. Ako krytku ich môžete aj používať, budete tak mať pri sebe stále objektív pre Lomografiu. Objektívy sú plastové. Vzhľadom na manuálne zaostrovanie a pevnú clonu tu nie sú žiadne elektronické kontakty. Výrobca neudáva, či sú šošovky sklenené alebo plastové. Minimálne na prednom člene sú aplikované antireflexné vrstvy. Zaostruje sa páčkou, ktorá slúži aj na otvorenie krytky. U obidvoch objektívov nájdete polohu s nastavenou hyperfokálnou vzdialenosťou.

Olympus Body Cap Lens BCL-1580

Ohnisková dĺžka tohto objektívu je 15 mm, čo je ekvivalent 30 mm plnoformátového objektívu. Svetelnosť objektívu je F8. Z hľadiska hĺbky ostrosti je to ekvivalent plnoformátového objektívu pricloneného na f/16. Uhol záberu je 72°. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 0,3 m, mierka zväčšenia je 0,06x. Hmotnosť objektívu je len 22 g.

Konštrukcia optiky je jednoduchšia ako u širokouhlejšieho objektívu, sú tu použité len 3 šošovky.

Bližšie informácie

Olympus Body Cap Lens BCL-0980 Fisheye

Ohnisková dĺžka objektívu je 9 mm, svetelnosť je pevná F8. Pri týchto parametroch sa objektív vyznačuje veľkou hĺbkou ostrosti, vďaka čomu takmer nebudete potrebovať zaostrovať.

Optická sústava je jednoduchá, skladá sa z 5 členov v 4 skupinách. Uhol záberu je 140°, čiže nie 180° ako u pravého rybieho oka. Uhol záberu zodpovedá superširokouhlému objektívu. Je tu však výrazné sférické skreslenie, typické pre objektívy typu rybie oko. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 0,2 m. Mierka zväčšenia je 0,046x. Hmotnosť objektívu je len 30 gramov.

Bližšie informácie

Nastavenie fotoaparátu

Expozícia

Aj keď je clona pevná, odporúčam pracovať v režime priority clony A. Automatika priradí odpovedajúci čas. ISO môžete nastaviť na automatiku. Aby optimálne pracovala stabilizácia obrazu, musíte manuálne nastaviť ohniskovú dĺžku objektívu. Nastavte ohniskovú dĺžku uvedenú na objektíve, nie ekvivalent.

Art efekty

Lomografia je charakteristická špecifickou farebnosťou, vinetáciou a využitím chýb objektívov. Ak by ste fotili s Lomo fotoaparátom, potrebovali by ste špeciálny film alebo štandardný film vyvolali neštandardným spôsobom. Svoje urobí, aj keď je film prešlý. Pri digitálnej fotografii vieme takýto efekt napodobniť postprocesingom. Olympusy majú zabudované umelecké efekty, ktoré napodobňujú rôzne fotografické techniky. Funguje to pri fotení do formátu JPG. Lomografii sú najpodobnejšie efekty Pinhole a Vintage. Pri Vintage efekte je možné pridať aj efekt vinetácie. Efekt Pinhole ho má trvalo aktivovaný. Ak vás baví ČB fotografia, sú tu dva efekty aj so simuláciou filmového zrna (grainy film), tiež s možnosťou pridania vinetácie.

Myslím si, že až s použitím umeleckých efektov dostáva použitie testovaných krytko-objektívov zmysel.

Prax

Po tom, čo si nastavíte fotoaparát, začína fotografovanie v štýle Lomografie. Pokiaľ nefotíte detaily, tak objektívy nastavíte na hyperfokálnu vzdialenosť a potom sa už o nič nestaráte, len fotíte. To, že vidíte efekt umeleckých efektov, vás inšpiruje a okolo seba uvidíte motívy, ktoré by ste predtým neoznačili ako zaznamenania hodné. Chvíľu som si odvykal od namačkávania spúšte a prekomponovania, ktoré sú súčasťou práce s objektívmi s automatickým zaostrovaním. Po pár desiatkach záberov už som si s objektívmi začal rozumieť a prispôsobil som im štýl fotenia. Je oslobodzujúce len tak cvakať a nezaujímať sa o expozičné parametre ani o to, či ste presne zaostrili.

Objektívy som testoval s Olympusmi OM-D E-M10 Mark III a PEN-F. Pasujú na každý M43 fotoaparát, takže napr. aj na Panasonicy radu G.

Zaostrovanie

9 mm objektív má tri polohy zaostrovania. Rozsah je 0,2 m až nekonečno. Vzdialenosť nastavujete podľa toho, čo fotíte. Na presnosť sa tu nehrá, využíva sa veľká hĺbka ostrosti. Stredná poloha reprezentuje hyperfokálnu vzdialenosť. Ďalej je tu poloha pre snímanie detailov a poloha pre fotenie krajiny, kedy je objektív nastavený na dlhé vzdialenosti.

15 mm objektív má plynulé zaostrovanie, tiež s tromi polohami (0,3 m, hyperfokálna vzdialenosť a nekonečno). Vzhľadom na parametre odporúčam pri kratších vzdialenostiach preostrovať plynule.

Škoda, že u objektívov bez kontaktov nefunguje peaking level. Musíte sa spoliehať na obraz na displeji, či v hľadáčiku. Osobne som nepotreboval používať funkciu lupy, ktorá k dispozícii je. Hľadáčiky nových Olympusov sú dostatočne kvalitné.

Použiteľnosť

V Lomografii treba na vznik fotky tri veci. Fotoaparát s objektívom so špecifickými vlastnosťami, filmový materiál s charakterom (prípadne mu dodať charakter neštandardným spracovaním) a fotografa, ktorý sa odpúta od techniky a vychutnáva si okamihy. Testované objektívy spĺňajú predpoklady pre použitie v Lomografii. Ich vlastnosti podporí však až použitie umeleckých efektov. Spojením optických vlastností a postprocesingu dostanete pravý Lomo efekt. A  nielen ten obrazový, ale aj ten zážitkový. Olympus ponúka záujemcom o Lomografiu ten pravý zážitok. Aj mňa, inak technického a kompozičného pedanta, nenásilne dotlačil k zmene štýlu fotografovania i keď Lomografia nie je žáner, ktorý by som obzvlášť vyhľadával.

Olympus Body Cap Lens BCL-1580 a BCL-0980 Fisheye nie sú lacnou alternatívou k objektívom s rovnakou ohniskovou dĺžkou. Je to príslušenstvo pre Lomografiu. Nemá zmysel hodnotiť optickú kvalitu. Výrazné chyby sú v Lomografii cielene využívané. V každom prípade sú obidva krytko-objektívy lepšie použiteľné ako len obyčajné pinholky. Výrobná kvalita je slušná. Vďaka stabilizácii vo fotoaparáte sa dá aj pri svetelnosti F8 fotiť aj za horších svetelných podmienok bez statívu a bez prílišného zvyšovania citlivosti ISO.

Ten pravý Lomo efekt dosiahnete pri použití umeleckých efektov. Priam sa ponúkajú efekty Pinhole a Vintage. Objektívy zmenia váš fotoaparát na Toy Cameru.

Ak vás baví Lomografia, ale nechcete utrácať za dnes už drahé Lomo LC-A, filmy a ich vyvolanie, sú Olympus Body Cap Lens BCL-1580 a BCL-0980 Fisheye jednou z najlepších ciest, ako si lomografovanie užiť s fotoaparátom, ktorý máte. Ak nie ste fanúšikmi Lomografie, ale chcete ju vyskúšať, je kúpa jedného z týchto  objektívov jednou z najlacnejších a najjednoduchších ciest. Je tu riziko, že vás to rýchlo omrzí, ale to už nie je vina objektívov. Pri cene do 100€ za jeden to stojí za vyskúšanie.