Prezentované skutočnosti o tom že za pomoci HDR iba dosiahneme to čo v skutočnosti vidí ľudské oko je klamstvo. Ľudské oko totižto vidí "tunelovo". Čo to znamená? Že ak sa pozerá napríklad na slnkom zaliatu krajinu ako na celok nevidí kontrasty a detaily, ale ak sa zameria na detail, tomu sa ľudské oko prispôsobí, teda zaostrí a zacloní na potrebné hodnoty detailu a zvyšok "odfiltruje" teda rozmaže a zníži kontrast. To sa na fotke (zatiaľ) nedá urobiť.
A teraz keď sme si vysvetlili všeobecný omyl, sa môžeme baviť o HDR ako o umeleckom prejave.
Tento spôsob úpravy je vlastne priama úprava fotky podľa predstav fotografa, kde fotograf priamo vyjadri svoje pocity. Na stene u mojich rodičov visí ich svadobná čiernobiela fotografia a fotograf ju nielenže retušoval, ale dokonca prifarbil ... určite nie jeden z vás už takéto fotografie videl doma či u známych ... a určite nikomu nevadí, skôr opačne, že majú postavy na čiernobielej fotografii červené pery a líca :-) to znamená že sú nereálne ... takto človek nevidí ... všakže.
HDR je vlastne o ohúrení, a vzniklo pravdepodobne pri tvorení reklám, kde sú potrebné efektne prefarbené obrázky ktoré nás majú upútať. Človek sa prispôsobuje a prispôsobil sa aj tomu a tieto "umelé" farby berie za "normál". Je na tom niečo zlé? Ja si myslím že nie, proste vývoj sa nedá zastaviť. Ani slovo gýč v spojení s HDR nieje vždy na pravom mieste. Nie jeden autor takýchto fotiek vložil do jednej fotografie hodiny práce a určite sa cíti urazený ak to niekto nazve gýčom. Je pravda že je mnoho programov kde urobíme pár ťahy posúvníkmi a fotka je hotová, ale kto to skúsil vie že výsledok je jasne rozoznateľný od poriadnej niekoľkohodinovej práce ... žiadne aury, žiaden zvýšený šum atď.
Podľa mňa HDR má byť vidieť a iba ľutujem že tu na ephoto nieje tomu venovaná kategória, keď ich je toľko že niektoré dokonca medzi sebou kolidujú.
Na záver dva krát HDR, teda upravené fotografie, kde je jasne vidieť podľa hodnotenia, že ľudia pri hodnotení podvedome odsunuli do pozadia možnosť reality a uprednostnili iba osobný pocit. Ani jednu v skutočnosti neuvidíte a rozdiel nieje ani v sile pridania dynamického rozsahu, ale v tom ako celok pôsobí na pozorovateľa.