Všetko to začalo leteckým dňom SIAF 2011. Počas leteckého dňa vyhlásila 2. letka (2nd SQN Sliač) fotosúťaž o naj fotografiu. Keďže som tiež niečo nafotil, tak som poslal zopár fotografií. Jedného dňa mi prišiel od admina „Gaba“ email, že všetkých finalistov pozývajú na návštevu leteckej základne Sliač. Doteraz som bol na Sliači vždy iba ako účastník leteckých dní, ale mať možnosť pozrieť si leteckú základňu zblízka je niečo výnimočné. V piatok 14. 10. 2011 ráno som si privstal a poď ho na Sliač.
Hneď na začiatku nás zobrali ku trenažérom. A nie hocijakým. Skutočné vojenské simulátory s čo najvernejšou simuláciou letových podmienok. Vojenskí piloti tam trénujú rôzne situácie. Zlyhanie techniky počas letu, rôzne poveternostné podmienky, cvičné misie, bojové lety s cvičnými bojovými cieľmi a podobne. To všetko v reálnom zobrazení terénu Slovenska a okolitých krajín. Mali sme možnosť osahať si dva letecké simulátory: MIG-29 a Albatros L-39. Okrem toho nám veliteľ 2. letky pplk. Ing. Roman Poláček ukázal, síce už mimo prevádzku, ale o to zaujímavejší kúsok, staručký simulátor legendy MIG-21. Dokonca nám prezradil aj niečo z pilotáže tohto už „starčeka“.
Každý si mohol simulátor MIG-29 alebo L-39 vyskúšať. Posadiť sa do reálneho kokpitu bojovej vojenskej stíhačky a ten neskutočne reálny pocit z lietania sa snáď nedá ani opísať. Zobrazovacie pole pokrylo úplne celé periférne videnie pilota. Aj ja som sa posadil do L-39. Teoreticky som vedel o veľkom množstve ovládacích prvkov, avšak mať to na dosah ... veľký rešpekt. Vyskúšal som si priamy let s miernym zatočením a radšej som tam pustil, človeka, ktorý si to lepšie užil. Medzi chalanmi bolo zjavné, že niektorí tam neboli po prvý krát :). Po „vyšantení sa“ na simulátoroch nás pohostili parádnym obedom. Prešli sme si všetky priestory, v ktorých žijú, pracujú a trávia voľný čas všetci piloti. Ešte sme navštívili hangár s Albatrosom L-39 a po spoločnej fotografii sme sa rozlúčili.
Bol to veľmi príjemne strávený čas a pre mňa zároveň meninový splnený sen.
„Koľko vzletov, toľko šťastných pristátí, páni.“
Použitá fototechnika (všetko fotené z ruky):
Canon EOS 7D
TAMRON SP 17-50mm F/2.8 Di II VC
SIGMA 85mm F/1.4 EX DG HSM
Canon EF 24-70mm F/2.8 L USM
Moje skúsenosti odpovedali roku 2011. Tmavé miestnosti dali zabrať. Sorry za šum ...
Ďaľšie fotoreportáže nájdete na https://www.bofoto.sk/albums-airshows/
Vďaka za vaše zastavenie sa ...
Obraz krajiny bol premietaný cez otvorený kryt kabíny a preto ten zvláštny hranatý tieň okolo slnka.
Hore premietačky. Zľava: kolega-čumil, inštruktor-pilot-1, v kabíne účastník zájazdu, inštruktor-pilot-2.
Reálny kokpit z reálnej stíhačky so všetkým ako sa patrí.
Riadiace centrum. Silueta MIG-29 aj so zbraňovými systémami na monitore úplne vpravo.
V tom čase som ešte nevedel poriadne ovládať výkon blesku, ktorý zabil atmosféru.
Kokpit MIG-29.
Operátor v riadiacom centre.
Kokpit MIG-29.
Simulácia tak ošalila zmysly, že si stále musel natáčať hlavu.
Kokpit MIG-29.
Na monitore vpravo silueta Albatros L-39. Typické otvárenie krytu L-39 na stranu.
Riadiace centrum L-39.
Pohľad zhora na simulátor MIG-29.
Pohľad zhora na simulátor MIG-29.
Kokpit L-39.
Kryt kabíny L-39.
Simulátor L-39.
A je to tu. Starý, zaprášený ale krásny simulátor MIG-21.
Kokpit MIG-21.
Pilotáž s MIG-21. Vpredu zobrazovacia jednotka simulácie (60-te roky).
MIG-21.
Albatros L-39 a MIG-21 na stojánke.
MIG-29 ešte v službe.
MIG-21 už vo výslužbe.
MIG-21 v celej svojej kráse.
Albatros L-39.
Rýchlo prikryť vojenské tajomstvo Albatros L-39.
Albatros L-39. Podarilo sa.
Účastníci zájazdu.