Hore

Fotíme na film - čiernobiele fotografie trochu inak

Ahojte priatelia! Dnes málinko zamiešame karty v blogpostoch o filmovej fotografii a pozrieme sa na farebný negatívny film. Tých, čo teraz očakávajú, že zhliadnu farebné fotografie, určite viac alebo menej sklamem. Výstup bude opäť čiernobiely, prípadne tónovaný, ale základom pre výsledné fotografie bude farba. Dnes sa bude málo rozprávať a budú tu skôr fotografie, čo Váš asi poteší. Takže neodchádzajte a ideme na to!

Začneme, ako sa hovorí z ostra prvou fotografiou. V kontexte toho, čo príde neskôr táto fotografia poteší hlavne farebne orientovaných fotografov.



Fotografia je výsledkom po skenovaní farebného negatívneho filmu Kodak Ektar 100. Na fotografii bol upravený iba kontrast, žiadne iné úpravy sa nekonali. Výhodou farebného negatívneho filmu oproti čiernobielemu negatívu je, že dostávame farebný obraz, čo je pre naše oko prirodzenejšie, môžeme si ho dať spracovať vo fotoslužbe štandardizovaným procesom a pri skenovaní môžeme použiť funkciu odstraňovania prachu, ktorá určite veľmi poteší. Odstraňovanie prachu pri skenovaní nám ušetrí čas spracovania fotografi. Doma sa samozrejme nemusíme starať o žiadne vývojky, vyvolávanie atď. Toto všetko urobí za nás niekto iný, my mu za to zaplatíme a dostaneme výsledný produkt. Skenovať budeme doma, ak túto možnosť máme alebo vo fotoslužbe. Z farebného skenu nie je následne problém urobiť prevod do čiernobielej verzie. Toto viacerí dôverne poznajú z fotografovania na digitál, kde výstup je farebný a ten sa následne upravuje do čiernobielej škály.

Fotografické podmienky a nálada farebného snímku ma viedla k tomu, že som zvolil prevod do čiernobielej škály a chcel som, aby na fotke vyniklo mólo a jeho štruktúra. Prípadná oblačnosť na oblohe mi nechýbala, pretože by iba zbytočne rušila pocit jednoduchosti fotky. Všetky následné úpravy boli vedené k tomu, aby mólo na fotke dominovalo. Výsledok si môžete pozrieť sami a zhodnotiť, či farba alebo čiernobiele podanie s úpravami je pre Vás to pravé orechové.



Výhodou prevodu z farby do čiernobielej škály je, že môžeme farebné odtiene na fotografii oddelene previesť do určitého stupňa šedej škály. To znamená, že určitú farbu v reálnej scéne vieme umiestniť do určitej požadovanej zóny v zónovom systéme, podľa žiadaného zámeru resp. previzualizácie fotografovanej scény. Takúto selektívnu možnosť nám čiernobiely negatív neponúkne a v čiernobielej fotografii sa tento efekt čiastočne dá docieliť používaním farebných filtrov alebo selektívnou úpravou v postprocese. Selektívna úprava v postprocese je však omnoho náročnejšia, ako pri prevode z farby do čiernobielej škály vo fotografickom editore. Tu však chcem upozorniť, že pri značnej manipulácii s umiestňovaním jednotlivých farieb do jednotlivých zón čiernobielej škály sa nám môže stať, že sa zvýrazni zrno a treba ho filtrovať alebo mať vzťah k takému podaniu výslednej fotografie. V tomto smere má digitálna fotografia navrch a je možné si dovoliť razantnejšie úpravy, pokiaľ chceme zachovať nezrnitý resp. nezašumený vzhľad výslednej fotografie. V určitých prípadoch a konkrétnom zámere podania čiernobielych fotografii je však možné zrno relatívne dobre "maskovať" a výsledné fotografie budú pôsobiť veľmi pekne a pre niekoho možno aj lepšie ako z digitálneho fotoaparátu. Pokiaľ je to dôležité resp. zaujímavé, je možné použiť programy, ktoré si vedia veľmi dobre poradiť so zrnom, pri zachovaní dostatočného množstva detailov na fotografii a vzhľad fotografie vyhladiť.

Na nasledujúcich fotografiách si môžete pozrieť, čo sa dá dosiahnúť pri prevode z farebného negatívu do čiernobielej škály a úpravami v postprocese. Hodnotenie výsledku nechám plne na Vás.



















Tento blogpost môžete prípadne považovať aj za prezentáciu veľmi známeho fotopointu. Konkrétne sa jedná o vodnú plochu Neusiedler See v Rakúsku. Táto lokalita ponúka slušné fotografické vyžitie fotografom krajiny, vody, vtáctva, prípadne vodných športov. Určite sa oplatí ísť pozrieť k tomuto peknému jazeru. Všetky uvedené fotografie sú z troch lokalít na tomto jazere a boli fotografované na filmový aparát Mamiya 645 1000s. Poslednú fotografiu som zvolil výrazne tónovanú, lebo s odstupom času sa mi takto viac páči a experimentovať s tónovaním ma baví. Tak mi prosím prepáčte, ak niekomu tým nabúram dojem z ucelenej "uniformnej" série. Zmena je život :-)

Takže založiť filmy a ide sa do Rakúska! :-)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Rasty Gibel
2012-07-01 22:57:53
Pekny clanok a fotky. Netusil som, ze sa foto z negativu da dalej takto spracovavat, respektive, ze kvalita fotiek ostava nezmenena. Dik za poucny clanok
 
transporti686
2012-07-01 23:13:01
príspevok od: Rasty Gibel
Pekny clanok a fotky. Netusil som, ze sa foto z negativu da dalej takto spracovavat, respektive, ze kvalita fotiek ostava nezmenena. Dik za poucny clanok
vďaka, neviem presne čo myslíte tým, že kvalita fotiek zostáva nezmenená, negatív sa dá dobre skenovať, len na to treba vybavenie a čím kvalitnejšie tým samozrejme drahšie, kvalita výsledných fotiek závisí aj od použitého filmu, takisto od následného postprocesu a aj od toho ak sa prevode tlačí na to, pre dosiahnutie veľmi kontrastných prevodov a dosť výrazne menenie tonality je lepší raw z digitálu.
 
Rasty Gibel
2012-07-02 00:21:52
príspevok od: transporti686
vďaka, neviem presne čo myslíte tým, že kvalita fotiek zostáva nezmenená, negatív sa dá dobre skenovať, len na to treba vybavenie a čím kvalitnejšie tým samozrejme drahšie, kvalita výsledných fotiek závisí aj od použitého filmu, takisto od následného postprocesu a aj od toho ak sa prevode tlačí na to, pre dosiahnutie veľmi kontrastných prevodov a dosť výrazne menenie tonality je lepší raw z digitálu.
Ak to prirovnam k digitalnej fotografii, tak na upravu foto v editore pouzivam format RAW, obsahuje viac informacii a dava viac moznosti. A presne o tie informacie navyse oproti formatu JPEG mi islo. Ked naskenujes negativny film do compu, neskenujes ho vo formate JPEG, (teda si to myslim, nemam s tym este ziadne skusenosti), tento format nedava vela moznosti v editore sa pohrat s fotkou.Cize som malo prekvapeny, ze kvalita fotografii nijak neutrpela ani pri nejakych zmenach.
 
transporti686
2012-07-02 00:27:26
príspevok od: Rasty Gibel
Ak to prirovnam k digitalnej fotografii, tak na upravu foto v editore pouzivam format RAW, obsahuje viac informacii a dava viac moznosti. A presne o tie informacie navyse oproti formatu JPEG mi islo. Ked naskenujes negativny film do compu, neskenujes ho vo formate JPEG, (teda si to myslim, nemam s tym este ziadne skusenosti), tento format nedava vela moznosti v editore sa pohrat s fotkou.Cize som malo prekvapeny, ze kvalita fotografii nijak neutrpela ani pri nejakych zmenach.
dnes je možné skenovať do 16 bit TIFF alebo niektoré skenery aj do raw, takže v tomto smere je to iba o kvalite skenu a na čom sa vlastne skenuje

a možno by ste neverili ale aj z 8 bit TIFF sa dá pracovať, samozrejme 16 bit je mať lepšie.
 
Rasty Gibel
2012-07-02 00:38:39
príspevok od: transporti686
dnes je možné skenovať do 16 bit TIFF alebo niektoré skenery aj do raw, takže v tomto smere je to iba o kvalite skenu a na čom sa vlastne skenuje

a možno by ste neverili ale aj z 8 bit TIFF sa dá pracovať, samozrejme 16 bit je mať lepšie.
no ako tak citam, mam velke technicke medzery. Dik za vysvetlenie
 
Luu
2012-07-05 19:39:34
ja neskor chcem spravit test:
vyfotit ciernobiely film a vyvolat ho
vyfotit farebny film a vyvolat ho ako ciernobiely
vyfotit frebny film a vyvolat ako ako farebny a vpp previezt do B&W
som zvedavy ktory vysledk bude najlepsi
 
transporti686
2012-07-05 20:12:05
príspevok od: Luu
ja neskor chcem spravit test:
vyfotit ciernobiely film a vyvolat ho
vyfotit farebny film a vyvolat ho ako ciernobiely
vyfotit frebny film a vyvolat ako ako farebny a vpp previezt do B&W
som zvedavy ktory vysledk bude najlepsi
otázka je iná, či chceš dostať väčšiu možnosť kreativity v postprocese pri BW? ak áno, tak farba je lepším zdrojom pre následne postprocesovanie, farba sa dá selektívne prevádzať do BW, čiernobiely výstup na filme ako zdroj na skenovanie ti nedá možnosť tak sa hrať ako z farby, je to možné aj z čb, ale potom sa to robí inak a postproces je výrazne náročnejší
 
Luu
2012-07-05 20:40:38
príspevok od: transporti686
otázka je iná, či chceš dostať väčšiu možnosť kreativity v postprocese pri BW? ak áno, tak farba je lepším zdrojom pre následne postprocesovanie, farba sa dá selektívne prevádzať do BW, čiernobiely výstup na filme ako zdroj na skenovanie ti nedá možnosť tak sa hrať ako z farby, je to možné aj z čb, ale potom sa to robí inak a postproces je výrazne náročnejší
viem uz hej v PS das black and white tak sa da pohrat z tymi farbami ze jak to prevedia a tak .... ale vsak to vyskusam aj tak si chcem uz dlsiu dobu vyvolavat fotky...len niak na to nikdo neprislo a je to dost drahe ako film+vyvojka a tie veci ...jeden film za 12eur? ...
 
transporti686
2012-07-05 20:46:36
príspevok od: Luu
viem uz hej v PS das black and white tak sa da pohrat z tymi farbami ze jak to prevedia a tak .... ale vsak to vyskusam aj tak si chcem uz dlsiu dobu vyvolavat fotky...len niak na to nikdo neprislo a je to dost drahe ako film+vyvojka a tie veci ...jeden film za 12eur? ...
nikdy nehovorí, že fotiť na film je lacné, ale ani digitálny foťák nie je lacný, to ťa musí baviť, ak to chceš robiť.
 
keko
2012-07-05 22:02:20
príspevok od: Luu
ja neskor chcem spravit test:
vyfotit ciernobiely film a vyvolat ho
vyfotit farebny film a vyvolat ho ako ciernobiely
vyfotit frebny film a vyvolat ako ako farebny a vpp previezt do B&W
som zvedavy ktory vysledk bude najlepsi
Ked vyvolas farebny film ako ciernobiely - nic moc. Nieco ako ked kukas cez vreckovku poliatu kakaom.
Ked vylas cb film ako farebny - nic moc. Zostane ti uplne ciry "celuloidovy" pasik. Ani cmuha.
Skus ten jeden pokus, vyvolat cb film ako cb film - z toho by nieco mohlo byt
 
keko
2012-07-05 22:03:50
príspevok od: Luu
viem uz hej v PS das black and white tak sa da pohrat z tymi farbami ze jak to prevedia a tak .... ale vsak to vyskusam aj tak si chcem uz dlsiu dobu vyvolavat fotky...len niak na to nikdo neprislo a je to dost drahe ako film+vyvojka a tie veci ...jeden film za 12eur? ...
Su aj drahsie filmy. ALe preco chces akurat take? Nestaci ti nieco za 5 EUR?
 
Luu
2012-07-05 22:11:10
príspevok od: keko
Su aj drahsie filmy. ALe preco chces akurat take? Nestaci ti nieco za 5 EUR?
tak zatial som na lacnejsi ako 12 eur nenatrafil ako CB myslim....a mne kamrat povedal ze nafotit na farebny a vyvoval to cb cestou ze to mas tak isto ako keby si fotil na CB ...ale tak neviem coje pravda
 
keko
2012-07-05 22:21:23
príspevok od: Luu
tak zatial som na lacnejsi ako 12 eur nenatrafil ako CB myslim....a mne kamrat povedal ze nafotit na farebny a vyvoval to cb cestou ze to mas tak isto ako keby si fotil na CB ...ale tak neviem coje pravda
Mame plnu chladnicku filmov a jedine, co tam je a presahuje cenu 10 EUR je Ilford SFX.
Kamarat je nejaky chytrak ...
 
Luu
2012-07-05 22:25:45
príspevok od: keko
Mame plnu chladnicku filmov a jedine, co tam je a presahuje cenu 10 EUR je Ilford SFX.
Kamarat je nejaky chytrak ...
inak hej ten kamrat je dost... neviem od kial to bere opytam sa ho... ...ked sme uz pri tom mam doma 35 rocny orwochrom mozem ho nafotit? a ako mam fotit z takou istou expoziciou ? a ako si ho mam vyvolat 1 zo 4 som vyvolal vysli zneho asi len 5 obrazkov a na oko je cely modry dal som ho do fotolabu... aj to my ten kamarat poradil ze to vphode vyvolaju...kukni galeriu 2 tam mam Happy boj a Chilling
 
keko
2012-07-05 22:34:48
ORWOchrome si daj do vitrinky, nik ti ho uz korektne nevyvola.
 
transporti686
2012-07-05 22:49:11
príspevok od: Luu
viem uz hej v PS das black and white tak sa da pohrat z tymi farbami ze jak to prevedia a tak .... ale vsak to vyskusam aj tak si chcem uz dlsiu dobu vyvolavat fotky...len niak na to nikdo neprislo a je to dost drahe ako film+vyvojka a tie veci ...jeden film za 12eur? ...
no inak ako písal keko, výborný film 120 formát kúpim za 4 až 5 eur a vyvolanie výjde tak 2 eur v nákladoch (ale dá sa aj za menej vyvolať, ja vývojku riedim a vylievam a na 35mm film potrebuješ menej vývojky, takže cena bude ešte nižšia za vyvolanie).
 
transporti686
2012-07-05 22:49:37
príspevok od: keko
ORWOchrome si daj do vitrinky, nik ti ho uz korektne nevyvola.
to bol nejaký nemecký diák?
 
Corvus
2012-07-05 22:52:08
ludia ked chcete ovplyvnovat prevod farby na sedu skalu, tak pouzivajte filtre s ciernobielim filmom, tak ako to panboh chcel.
 
transporti686
2012-07-05 22:54:24
príspevok od: Corvus
ludia ked chcete ovplyvnovat prevod farby na sedu skalu, tak pouzivajte filtre s ciernobielim filmom, tak ako to panboh chcel.
toto presne robím, ale existuje aj tá druhá možnosť a niekto fotí výlučne na farebný negatív a možno ho chytí chuť si spraviť čb v pc
 
Luu
2012-07-05 23:07:45
príspevok od: keko
ORWOchrome si daj do vitrinky, nik ti ho uz korektne nevyvola.
ok len nemam vytrinku mam len taku policku kde mam aj fotaky tak si to vylozim tam no ale jednu vytrinku by som si uz mal naozaj zaobstarat ... lebo teraz my na ne sada prach
 
keko
2012-07-05 23:07:56
príspevok od: transporti686
to bol nejaký nemecký diák?
Ano, tzv studeny proces. Ja som sa stertol s ORWO UT18 . Pokial si pozriet KAllayove fotografie z toho obdobia, pouzival ich naozaj hodne.
Naposledy ich v (asi na celom svete) spracovaval bratislavsky fotoservis. Dnes este existuje laboratorium, do ktoreho sa posielaju cely rok filmy a oni potom namiesaju roztoky pre tento proces a naraz spracuju vsetky filmy. To plati vlastne pre vsetky druhy filmov, ku ktoryn sa spracovatelske roztoky nevyrabaju (okrem Kodak Kodachrome). Podla mna je ale lacnejsie kupit nove male auto ... (Nepamatam si uz zeby holandania, alebo anglicania?)
 
keko
2012-07-05 23:08:37
príspevok od: Corvus
ludia ked chcete ovplyvnovat prevod farby na sedu skalu, tak pouzivajte filtre s ciernobielim filmom, tak ako to panboh chcel.
 
keko
2012-07-05 23:12:15
príspevok od: transporti686
to bol nejaký nemecký diák?
Zabudol som, ze toto bol z toho vychodneho nemecka
Ako povie moj priatel, ze Ich bin aus ausgang - volne prelozene : som z vychodu.
 
keko
2012-07-05 23:13:56
príspevok od: Luu
ok len nemam vytrinku mam len taku policku kde mam aj fotaky tak si to vylozim tam no ale jednu vytrinku by som si uz mal naozaj zaobstarat ... lebo teraz my na ne sada prach
Zabudol som pochvalit Exaktu
 
transporti686
2012-07-05 23:14:33
príspevok od: keko
Zabudol som, ze toto bol z toho vychodneho nemecka
Ako povie moj priatel, ze Ich bin aus ausgang - volne prelozene : som z vychodu.
tak ja radšej nakúpim novoty od teba z chladničky a mám pokoj, orwo si vlastne ani nepamätám, ale pamätám si ako tatko kupoval farebné agfy a to bol vtedy hit
 
Luu
2012-07-05 23:25:58
príspevok od: keko
Zabudol som pochvalit Exaktu
diki je to paradny stroj ...aj ked ma uz svoje roky ale na zaciatok je super
 
majsterko
2012-07-13 13:46:03
príspevok od: transporti686
toto presne robím, ale existuje aj tá druhá možnosť a niekto fotí výlučne na farebný negatív a možno ho chytí chuť si spraviť čb v pc
A co skusenosti s pozitivnym zvacsovanim z negativnych farebnych filmov? Tiez je tam urcita miera kreativity v papieroch, vyvojkach... Dodnes presne neviem vyznam farebnej masky v negativnych filmoch prave pre ucely analogoveho zvacsovania na pozitiv. Nemal som nikdy moznost porovnat dve zvacseniny z jedneho farebneho negativu. Jednu vytvorenu zvacsovakom v komore a druhu vytlacenu zo skenu. Dal si niekto z vas namahu porovnat take dva vystupy? Dnes totiz v normalnom fotolabe je vsetko vlastne vytlacok zo skenu. Je dnes vobec este niekde fotolab s optickym zvacsovanim?
 
transporti686
2012-07-13 14:44:35
príspevok od: majsterko
A co skusenosti s pozitivnym zvacsovanim z negativnych farebnych filmov? Tiez je tam urcita miera kreativity v papieroch, vyvojkach... Dodnes presne neviem vyznam farebnej masky v negativnych filmoch prave pre ucely analogoveho zvacsovania na pozitiv. Nemal som nikdy moznost porovnat dve zvacseniny z jedneho farebneho negativu. Jednu vytvorenu zvacsovakom v komore a druhu vytlacenu zo skenu. Dal si niekto z vas namahu porovnat take dva vystupy? Dnes totiz v normalnom fotolabe je vsetko vlastne vytlacok zo skenu. Je dnes vobec este niekde fotolab s optickym zvacsovanim?
fotolab s optickým zväčšovaním na Slovensku podľa nie je, všetko sú digitálne. Nemal som možnosť porovnať zväčšeninu a sken. Chcel by som časom urobiť zväčšeniny pod zväčšovákom, ale z čiernobieleho negatívu.

Zatiaľ som ale na ceste hybridnej: film a skener
 
keko
2012-07-13 14:50:24
príspevok od: majsterko
A co skusenosti s pozitivnym zvacsovanim z negativnych farebnych filmov? Tiez je tam urcita miera kreativity v papieroch, vyvojkach... Dodnes presne neviem vyznam farebnej masky v negativnych filmoch prave pre ucely analogoveho zvacsovania na pozitiv. Nemal som nikdy moznost porovnat dve zvacseniny z jedneho farebneho negativu. Jednu vytvorenu zvacsovakom v komore a druhu vytlacenu zo skenu. Dal si niekto z vas namahu porovnat take dva vystupy? Dnes totiz v normalnom fotolabe je vsetko vlastne vytlacok zo skenu. Je dnes vobec este niekde fotolab s optickym zvacsovanim?
Maska, ako sa vola ten orandzovy podklad vyrovnava vssiu citlivost k modrej casti spektra. Vrstva, ktora ma byt k modrej citliva je pred touto maskou, ostatne vrstvy za nou (v smere dopadu exponovaneho obrazku).
Teda vrstva citliva k cerevenej nie je modrym svetlom zasiahnuta, to je zamer, pretoze vrstva citliva k cervenej je zaroven citliva aj k modrej.
Vrstva citliva k zelenej nie je modrym svetlom zasiahnuta, to je zamer, pretoze vrstva citliva k zelenej je zaroven citliva aj k modrej.
Pri exponovani vyvolaneho negativu na svetlocitlivy papier to funguje ako jednoduchy filter, pretoze aj vrstvy papiera su citlive na modre svetlo.
Pri skenovani nam to nevadi.
Preto ma farebny negativ presnejsie farby, ako inverzny film - popularne diapozitiv.
Viac - odborna literatura
 
keko
2012-07-13 15:03:43
príspevok od: majsterko
A co skusenosti s pozitivnym zvacsovanim z negativnych farebnych filmov? Tiez je tam urcita miera kreativity v papieroch, vyvojkach... Dodnes presne neviem vyznam farebnej masky v negativnych filmoch prave pre ucely analogoveho zvacsovania na pozitiv. Nemal som nikdy moznost porovnat dve zvacseniny z jedneho farebneho negativu. Jednu vytvorenu zvacsovakom v komore a druhu vytlacenu zo skenu. Dal si niekto z vas namahu porovnat take dva vystupy? Dnes totiz v normalnom fotolabe je vsetko vlastne vytlacok zo skenu. Je dnes vobec este niekde fotolab s optickym zvacsovanim?
A este na tu otazku odpoved:
Minilab s priamym osvitom uz asi tazko. Vsetky pomreli od hladu. Ba aj ti, co zvacsovali za peniaze to uz vzdali. Takze sup-sup do rakuska, kde to stoji radovo 20x viac O neprekonanych kvalitach zvacsovania na farebnych papieroch (oproti digitalnemu osvitu papiera) sa siria len nicim nepodlozene famy.
Nieco ine je zvacsovanie na ciernobiely papier. Povrchova a podlozkova roznorodost, samotny fakt, ze ciernu farbu tvori striebro a nie pigment, to su vyhody, ktore vidi aj laik a neskusene oko. Na takuto fotografiu nema ani farebna napodobenina z minilabu a myslim, ani z plotra. Aj ked ten ploter za istych okolnosti moze byt peknou nahradou.
Staci taka odpoved?
 
majsterko
2012-07-15 23:44:58
príspevok od: keko
Maska, ako sa vola ten orandzovy podklad vyrovnava vssiu citlivost k modrej casti spektra. Vrstva, ktora ma byt k modrej citliva je pred touto maskou, ostatne vrstvy za nou (v smere dopadu exponovaneho obrazku).
Teda vrstva citliva k cerevenej nie je modrym svetlom zasiahnuta, to je zamer, pretoze vrstva citliva k cervenej je zaroven citliva aj k modrej.
Vrstva citliva k zelenej nie je modrym svetlom zasiahnuta, to je zamer, pretoze vrstva citliva k zelenej je zaroven citliva aj k modrej.
Pri exponovani vyvolaneho negativu na svetlocitlivy papier to funguje ako jednoduchy filter, pretoze aj vrstvy papiera su citlive na modre svetlo.
Pri skenovani nam to nevadi.
Preto ma farebny negativ presnejsie farby, ako inverzny film - popularne diapozitiv.
Viac - odborna literatura
Dakujem za uvod do problematiky farebnej masky. Nepresne som, ale polozil otazku. Kedze je toto clanok o CB fotke tak som mal hlavne na mysli vplyv v CB intenciach pozitivneho zvacsovana.
 
majsterko
2012-07-15 23:50:06
príspevok od: keko
A este na tu otazku odpoved:
Minilab s priamym osvitom uz asi tazko. Vsetky pomreli od hladu. Ba aj ti, co zvacsovali za peniaze to uz vzdali. Takze sup-sup do rakuska, kde to stoji radovo 20x viac O neprekonanych kvalitach zvacsovania na farebnych papieroch (oproti digitalnemu osvitu papiera) sa siria len nicim nepodlozene famy.
Nieco ine je zvacsovanie na ciernobiely papier. Povrchova a podlozkova roznorodost, samotny fakt, ze ciernu farbu tvori striebro a nie pigment, to su vyhody, ktore vidi aj laik a neskusene oko. Na takuto fotografiu nema ani farebna napodobenina z minilabu a myslim, ani z plotra. Aj ked ten ploter za istych okolnosti moze byt peknou nahradou.
Staci taka odpoved?
Presne tieto vody ma zaujimaju. Moznosti kombinacie dostupnosti s spracovatelnosti farebnych negativnych filmov a CB papierovych zvacsenin so svojou mierou kreativnych moznosti.
 
majsterko
2012-07-16 00:11:52
príspevok od: transporti686
fotolab s optickým zväčšovaním na Slovensku podľa nie je, všetko sú digitálne. Nemal som možnosť porovnať zväčšeninu a sken. Chcel by som časom urobiť zväčšeniny pod zväčšovákom, ale z čiernobieleho negatívu.

Zatiaľ som ale na ceste hybridnej: film a skener
Preco ta nelaka robit zvacseniny pod zvacsovakom aj negativnych farebnych filmov. Podla mna tak clovek nepride o moznost farebnej fotky ak si to charakter snimky vyzaduje a zaroven sa dobrovolne neobmedzim pre CB komorovu pracu (moj skromny teoreticky a prakticky zaklad mi tak napoveda). Preto to chcem konfrontovat so skusenejsimi jedincami. Aj cenovo mi to pride narovnako ked porovnam nakup a spracovanie cisto CB cesty (CB film - CB zvacsovanie) a hybridnej cesty (farebny negativ - CB zvacsovanie). Ked si k tomu pripocitam moznost ICE hardverovej retuse prachu ak by som chcel mal aj popri zvacseninach aj digitalnu formu. Mozno je, ale lepsie digitalizovat ajtak az papierovu CB zvacseninu s ktorou som tonalne spokojny a nemusel hladat tu istu pozadovanu upravu v postprocese.
 
transporti686
2012-07-16 10:54:23
príspevok od: majsterko
Preco ta nelaka robit zvacseniny pod zvacsovakom aj negativnych farebnych filmov. Podla mna tak clovek nepride o moznost farebnej fotky ak si to charakter snimky vyzaduje a zaroven sa dobrovolne neobmedzim pre CB komorovu pracu (moj skromny teoreticky a prakticky zaklad mi tak napoveda). Preto to chcem konfrontovat so skusenejsimi jedincami. Aj cenovo mi to pride narovnako ked porovnam nakup a spracovanie cisto CB cesty (CB film - CB zvacsovanie) a hybridnej cesty (farebny negativ - CB zvacsovanie). Ked si k tomu pripocitam moznost ICE hardverovej retuse prachu ak by som chcel mal aj popri zvacseninach aj digitalnu formu. Mozno je, ale lepsie digitalizovat ajtak az papierovu CB zvacseninu s ktorou som tonalne spokojny a nemusel hladat tu istu pozadovanu upravu v postprocese.
Ahoj, nemám komoru a bohužiaľ nemám ani priestor na ňu. Osobne si myslím, že digitálna fotokomora poskytuje väčšie možnosti alebo pohodlnejšiu cestu dosiahnutia kreatívneho výsledku. Keko asi poradí viac k načrtnutej problematike.

Niekto môže namietať, že prečo potom na film, však by to malo ísť na papier a prečo teda radšej nie digitál. Je to iba vec pohľadu, možností, priorít atď....
 
Corvus
2012-07-16 13:29:02
keby stratim pristup ku zvacsovaku, tak sa na fotenie na film vykaslem.ta cesta do polovice by ma neuspokojila.

co sa tych cb zvacsovania z farebnych filmov. ide to ale je to podla mna blbost.
 
majsterko
2012-07-25 05:30:17
príspevok od: Corvus
keby stratim pristup ku zvacsovaku, tak sa na fotenie na film vykaslem.ta cesta do polovice by ma neuspokojila.

co sa tych cb zvacsovania z farebnych filmov. ide to ale je to podla mna blbost.
Blbost v com? Dosiahnes horsie vysledky pri robeni cb zvacsenin z farebnych neg. filmov oproti klasickej ceste?
 
majsterko
2012-07-25 05:38:28
príspevok od: keko
Maska, ako sa vola ten orandzovy podklad vyrovnava vssiu citlivost k modrej casti spektra. Vrstva, ktora ma byt k modrej citliva je pred touto maskou, ostatne vrstvy za nou (v smere dopadu exponovaneho obrazku).
Teda vrstva citliva k cerevenej nie je modrym svetlom zasiahnuta, to je zamer, pretoze vrstva citliva k cervenej je zaroven citliva aj k modrej.
Vrstva citliva k zelenej nie je modrym svetlom zasiahnuta, to je zamer, pretoze vrstva citliva k zelenej je zaroven citliva aj k modrej.
Pri exponovani vyvolaneho negativu na svetlocitlivy papier to funguje ako jednoduchy filter, pretoze aj vrstvy papiera su citlive na modre svetlo.
Pri skenovani nam to nevadi.
Preto ma farebny negativ presnejsie farby, ako inverzny film - popularne diapozitiv.
Viac - odborna literatura
Ta oranzova maska nieje sucasou vrstvy nosica filmu teda az na konci za svetlocitlivymi vrstvami?
 
keko
2012-07-25 21:22:21
príspevok od: majsterko
Ta oranzova maska nieje sucasou vrstvy nosica filmu teda az na konci za svetlocitlivymi vrstvami?
Nie
http://www.rscc.umn.edu/rscc/v1m3images/colorlayers.jpg
 
panpriatel
2012-07-26 00:14:47
príspevok od: transporti686
Ahoj, nemám komoru a bohužiaľ nemám ani priestor na ňu. Osobne si myslím, že digitálna fotokomora poskytuje väčšie možnosti alebo pohodlnejšiu cestu dosiahnutia kreatívneho výsledku. Keko asi poradí viac k načrtnutej problematike.

Niekto môže namietať, že prečo potom na film, však by to malo ísť na papier a prečo teda radšej nie digitál. Je to iba vec pohľadu, možností, priorít atď....
he...
nemas fotokomoru ale mas k nej aspon pristup.
a ze digitalna fotokomora poskytuje kreativitu je velmi dobry zart....
 
transporti686
2012-07-26 00:23:16
príspevok od: panpriatel
he...
nemas fotokomoru ale mas k nej aspon pristup.
a ze digitalna fotokomora poskytuje kreativitu je velmi dobry zart....
ahoj panpriatel, áno prístup k fotokomore mám cez Vás, priestor pre vlastnú určite nemám, keď budem mať dostatok materiálu, určite budem rád, ak do komory budem môcť vstúpiť a urobiť si niečo priamo na papier, zatiaľ sa hrám a fotím na BW negatív dosť krátko a hľadal som, čo chcem fotiť, teraz to už viem a budem sa tomu venovať

myslím, že aj normálna aj digitálna fotokomora poskytuje kreativitu, jedna za pc a druhá poctivo ručne s chemikáliami atď...

v žiadnom prípade si nedovolím zatracovať ani jednu ani druhú, každá technológia aj proces prináša so sebou plusy aj mínusy
 
majsterko
2012-07-26 01:01:03
príspevok od: keko
Nie
http://www.rscc.umn.edu/rscc/v1m3images/colorlayers.jpg
Dakujem za poucne info. Clovek sa stale uci, ze nevie ani to o com si mysli ze vie 8-(
 
Corvus
2012-07-26 10:40:03
príspevok od: majsterko
Blbost v com? Dosiahnes horsie vysledky pri robeni cb zvacsenin z farebnych neg. filmov oproti klasickej ceste?
z praktickeho hladiska su to dlhsie casy pri zvacsovani a z estetickeho je to strata charakteru klasickeho cb filmu (zrno, prevod farby na cb)

rozumni ludia co chcu silou mocou fotit aj farbu aj cb maju na svojich strojoch vymenne zadky jeden s cb a jeden s bw. alebo dve tela ak fotia na kino.
aj tak si myslim ze treba fotit v jednom case len jednym sposobom, inak sa clovek musi stale mentalne prehadzovat z jedneho modu do druheho a to je nanic.

a cb zvacsovanie z farebneho negativu mi pride ako taky blby kompromis a to nepotrebujeme ze.
 
Corvus
2012-07-26 14:53:24
príspevok od: transporti686
ahoj panpriatel, áno prístup k fotokomore mám cez Vás, priestor pre vlastnú určite nemám, keď budem mať dostatok materiálu, určite budem rád, ak do komory budem môcť vstúpiť a urobiť si niečo priamo na papier, zatiaľ sa hrám a fotím na BW negatív dosť krátko a hľadal som, čo chcem fotiť, teraz to už viem a budem sa tomu venovať

myslím, že aj normálna aj digitálna fotokomora poskytuje kreativitu, jedna za pc a druhá poctivo ručne s chemikáliami atď...

v žiadnom prípade si nedovolím zatracovať ani jednu ani druhú, každá technológia aj proces prináša so sebou plusy aj mínusy
necakaj kym budes mat 'dostatok materialu' ale pridi pozret, dones par negativov co mas a urcite sa najde niekto kto ta v temnej komore odpani
 

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.