Hore

Čiernobiely negatívny film - skutočná citlivosť?

Určite ste si všimli, ak ste si niekedy kupovali film, že je charakterizovaný svojou citlivosťou na svetlo. Bežne nájdete na krabičke uvedenú hodnotu ISO, napr. 100. Je v prípade čiernobieleho negatívneho filmu ISO 100 naozaj tento film ISO 100? Čítajte nasledujúci príspevok a dozviete sa ako je to vlastne s citlivosťou čiernobieleho negatívu.

Tí, čo ste niekedy fotili alebo fotíte na film viete, že film s citlivosťou napr. ISO 100 väčšinou exponujete ako ISO 100, pokiaľ ho zámerne nechcete preexponovať alebo podexponovať. V prípade farebných negatívnych filmov alebo farebných diapozitívnych filmov, asi výrazne nebudete pri exponovaní meniť nastavenie citlivosti filmu. Pri filme ISO 100 nastavíte do fotoaparátu resp. fotoaparát nastaví sám hodnotu ISO 100 (neberme do úvahy zámerné preexponovanie farebného negatívu alebo zámerne mierne podexponovanie farebného diapozitívu). Vo väčšine prípadov tieto filmy budete dávať spracovávať do fotolabu, kde proces spracovávania je štandardizovaný a očakáva sa, že film ISO100 je exponovaný ako ISO 100.

V prípade doma spracovávaného čiernobieleho negatívu je však situácia trochu iná. Prečo by mal byť čiernobiely negatív iný, keď má na krabičke uvedené napr. ISO 100? Stačí iba založiť film, nastaviť ISO 100 alebo nechať nastaviť fotoaparát automaticky hodnotu ISO 100? Prečo by sme mali chcieť hovoriť expozimetru fotoaparátu, že film ISO 100 vlastne nie je ISO 100? Neodchádzajte, pozrieme sa na to bližšie!

Ak doma spracovávate čiernobiely negatív napr. ISO 100, potrebujete pre úspešne vyvolanie vývojku. Voľba vývojky Vám umožní čiastočne ovplyvniť výsledný efekt vyvolaného negatívu. Vývojok na vyvolanie čiernobieleho negatívu je mnoho a preto máte možnosť značného výberu. Výsledný negatívny obraz bude s každou vývojkou odlišný. Voľbou vývojky viete ovplyvniť zrnitosť negatívu, ostrosť negatívu, kontrast negatívu a veľmi podstatnú vec, ktorou je "skutočná citlivosť negatívu". Z toho vyplýva, že pri určitej voľbe vývojky môžete prísť do stavu, kedy čiernobiely negatívny film ISO 100 vlastne "nie je" ISO 100. Prečo to tak je? Tento jav je spôsobený rôznou schopnosťou vývojok využívať citlivosť filmu. Z tohto dôvodu je nutné exponovať film na správny expozičný index EI pre vyvolanie s konkrétnou vývojkou alebo exponovať film podľa ISO uvedeného na krabičke a vyvolať ho vo vývojke, ktorá využije túto citlivosť kompletne.

Z tohto plynie dôležitý fakt: SKUTOČNÚ CITLIVOSŤ ČB NEGATÍVU URČUJE KOMBINÁCIA FILMU A VÝVOJKY, KTORÁ SA POUŽIJE NA VYVOLANIE NEGATÍVU.


Pre lepšie vykreslenie tejto situácie si uveďme niekoľko reálnych príkladov. Predpokladajme, že budeme fotiť na čb film o citlivosti ISO 100.
========================================================================================================
1. Našim zámerom bude dostať po vyvolaní jemnozrnný negatív
Pre tento účel môžeme použiť napr. vývojku Ilford Perceptol (samozrejme aj iné vývojky od iných výrobcov). Pri použití tejto vývojky je známe, že dokáže vyvolať negatív s veľmi jemným zrnom, čo však má čiastočne vplyv aj na ostrosť negatívu a pri jej použití prichádzame cca o 1 až 2EV z citlivosti filmu uvedenej na krabičke. Z toho je jasné, že ak máme film ISO 100, mali by sme povedať expozimetru, že film budeme exponovať ako ISO 50 resp. EI 50 alebo ISO 25 resp. EI 25. Pokiaľ by sme exponovali film ako ISO 100 resp. EI 100, výsledok po vyvolávaní by bol podexponovaný negatív. Skratkou EI sa označuje expozičný index, ktorý práve hovorí, že film ISO 100 sme zámerne exponovali ako iné nami zvolené ISO.
========================================================================================================
2. Máme čb film ISO 100 a naexponovali sme ho ako ISO 100 resp. EI 100
Keďže sme film exponovali na citlivosť uvedenú výrobcom a chceme využiť celú jeho citlivosť, musíme k tomu zvoliť správnu vývojku. Pre tento účel môžeme zvoliť štandardné vývojky napr. Ilford ID-11 (Kodak D-76), ktoré výborne využívajú citlivosť filmu pri zachovaní jemného zrna a veľmi dobrej ostrosti negatívu.
========================================================================================================
3. Kúpili sme film ISO 100, ale exponovali sme ho ako napr. ISO 200 resp. EI 200 (bolo málo svetla a potrebovali sme citlivejší film, ktorý sme nemali alebo sme sa pri exponovaní pomýlili a exponovali ako EI 200)
Pre tento účel môžeme použiť napr. vývojku Ilford Microphen, pre ktorú sa uvádza, že dokáže zvýšiť skutočnú citlivosť filmu o 0,5 až 1EV, výsledné zrno však už nebude veľmi jemné, aj keď táto vývojka je považovaná za jemnozrnnú.
========================================================================================================


Čo povedať na záver? Asi iba toľko, že nie vždy čb negatívny film ISO 100 je dobré exponovať ako ISO 100 resp. EI 100 a preto si vždy skontrolujte ako Vám fotoaparát nastavil ISO. Nezabudnite ako sa používa manuálne nastavenie ISO a vždy exponuje pri hodnote ISO resp. EI, ktorú potrebujete pre daný film v kombinácii s danou vývojkou.

Dobré svetlo a pekné fotografie!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zlate.slnko
2012-05-13 18:51:02
Stručné, ale výstižné. Tiež som o tom zo začiatku nevedela, ale našla sa dobrá duša, čo mi poradila ....
Mne sa občas stane, že podcením svetelné podmienky, doprajem založenému filmu dostatok času na exponovanie a potom s tým musím rátať pri vyvolávaní ....
 
transporti686
2012-05-13 19:17:27
príspevok od: zlate.slnko
Stručné, ale výstižné. Tiež som o tom zo začiatku nevedela, ale našla sa dobrá duša, čo mi poradila ....
Mne sa občas stane, že podcením svetelné podmienky, doprajem založenému filmu dostatok času na exponovanie a potom s tým musím rátať pri vyvolávaní ....
úprava času pri vyvolávaní pomôže, ale vždy je lepšie rátať dopredu s tým, ako to budem vyvolávať a v čom. Článok som napísal preto, lebo tiež som najprv nemal o tomto dostatočnú vedomosť.
 
zlate.slnko
2012-05-13 19:48:27
veru, vyvolavanie je dalsia veda hned po foteni a to este nevravim o samotnom zvacsovani .... fotosp moze zbalit siator a dodvzdat licenciu. netvrdim, ze fotosopaci nie su kreativni a zrucni - naopak, su, ale stale je to len nejakom klikani a mazani nevydarenych poslednych krokov, ale komora, to je nieco celkom ine.
 
transporti686
2012-05-13 19:50:35
príspevok od: zlate.slnko
veru, vyvolavanie je dalsia veda hned po foteni a to este nevravim o samotnom zvacsovani .... fotosp moze zbalit siator a dodvzdat licenciu. netvrdim, ze fotosopaci nie su kreativni a zrucni - naopak, su, ale stale je to len nejakom klikani a mazani nevydarenych poslednych krokov, ale komora, to je nieco celkom ine.
určite áno, ja ale komoru nemám a fotošop alebo gimp je môj priateľ, je to iba vec pohľadu, ak chce niekto v komore, nech to robí, ja to úprimne obdivujem, lebo to nie je sranda
 
zlate.slnko
2012-05-13 20:01:07
príspevok od: transporti686
určite áno, ja ale komoru nemám a fotošop alebo gimp je môj priateľ, je to iba vec pohľadu, ak chce niekto v komore, nech to robí, ja to úprimne obdivujem, lebo to nie je sranda
nuz, ja tiez fotosop musim, ked pouzijem digital a na vlastnu komoru sa zatial len tesim - inak chodim do prahy k jednemu laborantovi a tam mozem .... ale nie je to tak casto, ako by som chcela
 
Imiy
2012-05-13 21:48:49
... ano suhlas , ja som v niektorých prípadoch použil vývojku R-09 , / Rodinal / , v riedení
1 : 100 , alebo 1 : 200 , ap. výborné výsledky ...
 
transporti686
2012-05-13 21:52:24
príspevok od: Imiy
... ano suhlas , ja som v niektorých prípadoch použil vývojku R-09 , / Rodinal / , v riedení
1 : 100 , alebo 1 : 200 , ap. výborné výsledky ...
rodinal je populárna a dobrá vývojka, ale robí výraznejšie zrno
 
Imiy
2012-05-13 23:31:52
príspevok od: transporti686
rodinal je populárna a dobrá vývojka, ale robí výraznejšie zrno
ano to je pravda , ale ma dobrý vyrovnávaci účinok , ak su problémy s expozícou ...
 
transporti686
2012-05-13 23:34:24
príspevok od: Imiy
ano to je pravda , ale ma dobrý vyrovnávaci účinok , ak su problémy s expozícou ...
áno, rodinal sa dosť riedi pokiaľ viem
 
i-co
2012-05-14 07:42:07
príspevok od: transporti686
rodinal je populárna a dobrá vývojka, ale robí výraznejšie zrno
Tak ... tak. Aj ja som kedysi dávno používal R-09 na filmy 6x6 práve kvôli tomu zrnu
 
haplo602
2012-05-14 16:58:25
pekny clanok ... vdaka
 
transporti686
2012-05-14 17:27:19
príspevok od: haplo602
pekny clanok ... vdaka
nestojí za reč.
 
pkleiner
2012-05-15 12:47:58
Je tady ještě jeden podstatný faktor o kterém nebyla řeč. Kromě charkteru vývojky (Ilford, kodak, ..) a její ředění silně ovlivňuje výsledek teplota vývojky! Je propastný rozdíl pokud vyvolávám při 18°C nebo při 25°C.
 
Neil
2012-05-17 14:56:43
neviem o tomto nic, ale vobec nic, ale obdivujem
 
transporti686
2012-05-19 22:11:44
príspevok od: pkleiner
Je tady ještě jeden podstatný faktor o kterém nebyla řeč. Kromě charkteru vývojky (Ilford, kodak, ..) a její ředění silně ovlivňuje výsledek teplota vývojky! Je propastný rozdíl pokud vyvolávám při 18°C nebo při 25°C.
ahoj, svoje filmy som začal teraz vyvolávať už iba pri 20 stupňoch
 
Crazy41
2012-05-22 12:29:50
no jako bud tomu nerozumiem ja alebo je to divne napisane ale ked raz prevyvolam film o stupen vyse tak sa mi nestraca citlivost pretoze ho vyvolam o trocha dlhsie, straca sa mi kresba v tienoch a svetlach cize celkovy dynamicky rozsah a stupa kontrast a ked vyvolam deltu 100 v micropene film nepodvyvolam, zase sa mi strati len EV rozsah ..... ci co?
 
transporti686
2012-05-22 13:49:34
príspevok od: Crazy41
no jako bud tomu nerozumiem ja alebo je to divne napisane ale ked raz prevyvolam film o stupen vyse tak sa mi nestraca citlivost pretoze ho vyvolam o trocha dlhsie, straca sa mi kresba v tienoch a svetlach cize celkovy dynamicky rozsah a stupa kontrast a ked vyvolam deltu 100 v micropene film nepodvyvolam, zase sa mi strati len EV rozsah ..... ci co?
no, tento článok ale nehovorí o nejako prevolávaní alebo podvolávaní predľžením resp. skrátením vyvolávacieho času. Ak by sme sa povedzme bavili o nejakom N kontraste negatívu tak pri každom filme a kombinácii s vývojkou je treba nájsť správny čas a spôsob preklápania,, aby sa dosiahol N kontrast. Skrátením vyvolávania alebo jeho predĺžením sa výrazne nemení citlivosť filmu, ale značne sa mení kontrast negatívu, je to dané tým, že zmenou dĺžky vyvolávania sa hlavne ovplyvní vyvolanie svetiel, ale vyvolanie tieňov omnoho menej. Negatív sa v zásade exponuje na tiene, aby po vyvolaní v nich boli detaily (samozrejme niekto ich tam nemusí chcieť mať) a dĺžkou vyvolávania a intenzitou preklápania sa ovplyvňuje kontrast, čiže hlavne vyvolanie svetiel

To znamená, že ak chcem mať "kvalitný" negatív s prekreslenými tieňmi v zónovom systéme a mám film ISO 100 a budem ho volať napr. v Perceptole, tak viem, že by som mal fotiť film na EI 50, lebo perceptol nevyužije citlivosť dostatočne a uberie cca -1EV, to znamená, že ak by som fotil ako EI 100 a tiene s detailami by som umiestnil do zóny III, tak po vyvolaní v Perceptole by som mal tie tiene v zóne II namiesto III lebo vývojka nevyužila citlivosť kompletne, preto sa vlastne akokeby film preexponuje voči ISO uvedenej na filme.

tú istú scénu môžem fotiť na ten istý film ako EI100 ale musím použiť inú vývojku, aby umiestnenie zóny bolo zachované ale iná vývojka mi zas prinesie iný charakter zrna, možno iný kontrast atď....

o microphene sa zas uvádza, že dokáže z filmu, ktorý bol fotený ako EI 200 aj keď výrobca uvádza ISO 100 vlastne spraviť tú stovku

čiže pre prekreslenie detailov v tieňoch je dôležité pre kombináciu filmu a vývojky nastaviť správne EI podľa toho, ako dobre vie vývojka využívať citlivosť filmu

ovplyvňovanie kontrastu má význam hlavne pri fotení na veľký formát, alebo ak človek fotí s výmennými zadnými stenami a pre konkrétne situácie používa inú rolku filmu, pri veľkom formáte sa každý záber dá vyvolávať samostatne, pri zvitku alebo kinofilme, to ľahko nejde, lebo záberov je na jednej rolke viac a nie vždy musia byť fotené za rovnakých kontrastných podmienkach, čiže dá sa to dosiahnúť iba viacerými zadnými stenami a ich menením, aby na jednej rolke filmu boli vždy scény s rovnakým kontrastom

toto má význam samozrejme hlavne pri zväčšovaní na fotku na papier, pri skenovaní čb negatívu je to trochu iné

takže ak niekto nemá výmenné steny, tak bude asi volať rolku negatívu na N-normal kontrast a potom povedzme skenovať, ale všetky zábery budú N kontrast, pri zónovom systéme ide o to, že papier má menší dynamický rozsah ako čb negatív, menením kontrastu čiže úpravou vyvolávania sa to štandardizuje, aby sa to dalo dostať dobre cez zväčšovák na papier, ale dĺžka vyvolávania nikdy extrémne neovplyvňuje prekreslenie tmavých miest, skôr razantne ovplyvní vyvolanie svetlých miest, ktoré by boli úplne prevyvolané, preto je EI v kombinácii s vývojkou dôležité....

dúfam, že som to napísal správne, ak nie tak ma prosím opravte.......
 
Crazy41
2012-05-23 09:43:07
príspevok od: transporti686
no, tento článok ale nehovorí o nejako prevolávaní alebo podvolávaní predľžením resp. skrátením vyvolávacieho času. Ak by sme sa povedzme bavili o nejakom N kontraste negatívu tak pri každom filme a kombinácii s vývojkou je treba nájsť správny čas a spôsob preklápania,, aby sa dosiahol N kontrast. Skrátením vyvolávania alebo jeho predĺžením sa výrazne nemení citlivosť filmu, ale značne sa mení kontrast negatívu, je to dané tým, že zmenou dĺžky vyvolávania sa hlavne ovplyvní vyvolanie svetiel, ale vyvolanie tieňov omnoho menej. Negatív sa v zásade exponuje na tiene, aby po vyvolaní v nich boli detaily (samozrejme niekto ich tam nemusí chcieť mať) a dĺžkou vyvolávania a intenzitou preklápania sa ovplyvňuje kontrast, čiže hlavne vyvolanie svetiel

To znamená, že ak chcem mať "kvalitný" negatív s prekreslenými tieňmi v zónovom systéme a mám film ISO 100 a budem ho volať napr. v Perceptole, tak viem, že by som mal fotiť film na EI 50, lebo perceptol nevyužije citlivosť dostatočne a uberie cca -1EV, to znamená, že ak by som fotil ako EI 100 a tiene s detailami by som umiestnil do zóny III, tak po vyvolaní v Perceptole by som mal tie tiene v zóne II namiesto III lebo vývojka nevyužila citlivosť kompletne, preto sa vlastne akokeby film preexponuje voči ISO uvedenej na filme.

tú istú scénu môžem fotiť na ten istý film ako EI100 ale musím použiť inú vývojku, aby umiestnenie zóny bolo zachované ale iná vývojka mi zas prinesie iný charakter zrna, možno iný kontrast atď....

o microphene sa zas uvádza, že dokáže z filmu, ktorý bol fotený ako EI 200 aj keď výrobca uvádza ISO 100 vlastne spraviť tú stovku

čiže pre prekreslenie detailov v tieňoch je dôležité pre kombináciu filmu a vývojky nastaviť správne EI podľa toho, ako dobre vie vývojka využívať citlivosť filmu

ovplyvňovanie kontrastu má význam hlavne pri fotení na veľký formát, alebo ak človek fotí s výmennými zadnými stenami a pre konkrétne situácie používa inú rolku filmu, pri veľkom formáte sa každý záber dá vyvolávať samostatne, pri zvitku alebo kinofilme, to ľahko nejde, lebo záberov je na jednej rolke viac a nie vždy musia byť fotené za rovnakých kontrastných podmienkach, čiže dá sa to dosiahnúť iba viacerými zadnými stenami a ich menením, aby na jednej rolke filmu boli vždy scény s rovnakým kontrastom

toto má význam samozrejme hlavne pri zväčšovaní na fotku na papier, pri skenovaní čb negatívu je to trochu iné

takže ak niekto nemá výmenné steny, tak bude asi volať rolku negatívu na N-normal kontrast a potom povedzme skenovať, ale všetky zábery budú N kontrast, pri zónovom systéme ide o to, že papier má menší dynamický rozsah ako čb negatív, menením kontrastu čiže úpravou vyvolávania sa to štandardizuje, aby sa to dalo dostať dobre cez zväčšovák na papier, ale dĺžka vyvolávania nikdy extrémne neovplyvňuje prekreslenie tmavých miest, skôr razantne ovplyvní vyvolanie svetlých miest, ktoré by boli úplne prevyvolané, preto je EI v kombinácii s vývojkou dôležité....

dúfam, že som to napísal správne, ak nie tak ma prosím opravte.......
trosku technicky napisne ale myslim ze som pochopil co mi chces zdelit, dik za vysvetlenie
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia