Určite ste si všimli, ak ste si niekedy kupovali film, že je charakterizovaný svojou citlivosťou na svetlo. Bežne nájdete na krabičke uvedenú hodnotu ISO, napr. 100. Je v prípade čiernobieleho negatívneho filmu ISO 100 naozaj tento film ISO 100? Čítajte nasledujúci príspevok a dozviete sa ako je to vlastne s citlivosťou čiernobieleho negatívu.
Tí, čo ste niekedy fotili alebo fotíte na film viete, že film s citlivosťou napr. ISO 100 väčšinou exponujete ako ISO 100, pokiaľ ho zámerne nechcete preexponovať alebo podexponovať. V prípade farebných negatívnych filmov alebo farebných diapozitívnych filmov, asi výrazne nebudete pri exponovaní meniť nastavenie citlivosti filmu. Pri filme ISO 100 nastavíte do fotoaparátu resp. fotoaparát nastaví sám hodnotu ISO 100 (neberme do úvahy zámerné preexponovanie farebného negatívu alebo zámerne mierne podexponovanie farebného diapozitívu). Vo väčšine prípadov tieto filmy budete dávať spracovávať do fotolabu, kde proces spracovávania je štandardizovaný a očakáva sa, že film ISO100 je exponovaný ako ISO 100.
V prípade doma spracovávaného čiernobieleho negatívu je však situácia trochu iná. Prečo by mal byť čiernobiely negatív iný, keď má na krabičke uvedené napr. ISO 100? Stačí iba založiť film, nastaviť ISO 100 alebo nechať nastaviť fotoaparát automaticky hodnotu ISO 100? Prečo by sme mali chcieť hovoriť expozimetru fotoaparátu, že film ISO 100 vlastne nie je ISO 100? Neodchádzajte, pozrieme sa na to bližšie!
Ak doma spracovávate čiernobiely negatív napr. ISO 100, potrebujete pre úspešne vyvolanie vývojku. Voľba vývojky Vám umožní čiastočne ovplyvniť výsledný efekt vyvolaného negatívu. Vývojok na vyvolanie čiernobieleho negatívu je mnoho a preto máte možnosť značného výberu. Výsledný negatívny obraz bude s každou vývojkou odlišný. Voľbou vývojky viete ovplyvniť zrnitosť negatívu, ostrosť negatívu, kontrast negatívu a veľmi podstatnú vec, ktorou je "skutočná citlivosť negatívu". Z toho vyplýva, že pri určitej voľbe vývojky môžete prísť do stavu, kedy čiernobiely negatívny film ISO 100 vlastne "nie je" ISO 100. Prečo to tak je? Tento jav je spôsobený rôznou schopnosťou vývojok využívať citlivosť filmu. Z tohto dôvodu je nutné exponovať film na správny expozičný index EI pre vyvolanie s konkrétnou vývojkou alebo exponovať film podľa ISO uvedeného na krabičke a vyvolať ho vo vývojke, ktorá využije túto citlivosť kompletne.
Z tohto plynie dôležitý fakt: SKUTOČNÚ CITLIVOSŤ ČB NEGATÍVU URČUJE KOMBINÁCIA FILMU A VÝVOJKY, KTORÁ SA POUŽIJE NA VYVOLANIE NEGATÍVU.
Pre lepšie vykreslenie tejto situácie si uveďme niekoľko reálnych príkladov. Predpokladajme, že budeme fotiť na čb film o citlivosti ISO 100.
========================================================================================================
1. Našim zámerom bude dostať po vyvolaní jemnozrnný negatív
Pre tento účel môžeme použiť napr. vývojku Ilford Perceptol (samozrejme aj iné vývojky od iných výrobcov). Pri použití tejto vývojky je známe, že dokáže vyvolať negatív s veľmi jemným zrnom, čo však má čiastočne vplyv aj na ostrosť negatívu a pri jej použití prichádzame cca o 1 až 2EV z citlivosti filmu uvedenej na krabičke. Z toho je jasné, že ak máme film ISO 100, mali by sme povedať expozimetru, že film budeme exponovať ako ISO 50 resp. EI 50 alebo ISO 25 resp. EI 25. Pokiaľ by sme exponovali film ako ISO 100 resp. EI 100, výsledok po vyvolávaní by bol podexponovaný negatív. Skratkou EI sa označuje expozičný index, ktorý práve hovorí, že film ISO 100 sme zámerne exponovali ako iné nami zvolené ISO.
========================================================================================================
2. Máme čb film ISO 100 a naexponovali sme ho ako ISO 100 resp. EI 100
Keďže sme film exponovali na citlivosť uvedenú výrobcom a chceme využiť celú jeho citlivosť, musíme k tomu zvoliť správnu vývojku. Pre tento účel môžeme zvoliť štandardné vývojky napr. Ilford ID-11 (Kodak D-76), ktoré výborne využívajú citlivosť filmu pri zachovaní jemného zrna a veľmi dobrej ostrosti negatívu.
========================================================================================================
3. Kúpili sme film ISO 100, ale exponovali sme ho ako napr. ISO 200 resp. EI 200 (bolo málo svetla a potrebovali sme citlivejší film, ktorý sme nemali alebo sme sa pri exponovaní pomýlili a exponovali ako EI 200)
Pre tento účel môžeme použiť napr. vývojku Ilford Microphen, pre ktorú sa uvádza, že dokáže zvýšiť skutočnú citlivosť filmu o 0,5 až 1EV, výsledné zrno však už nebude veľmi jemné, aj keď táto vývojka je považovaná za jemnozrnnú.
========================================================================================================
Čo povedať na záver? Asi iba toľko, že nie vždy čb negatívny film ISO 100 je dobré exponovať ako ISO 100 resp. EI 100 a preto si vždy skontrolujte ako Vám fotoaparát nastavil ISO. Nezabudnite ako sa používa manuálne nastavenie ISO a vždy exponuje pri hodnote ISO resp. EI, ktorú potrebujete pre daný film v kombinácii s danou vývojkou.
Dobré svetlo a pekné fotografie!
Tí, čo ste niekedy fotili alebo fotíte na film viete, že film s citlivosťou napr. ISO 100 väčšinou exponujete ako ISO 100, pokiaľ ho zámerne nechcete preexponovať alebo podexponovať. V prípade farebných negatívnych filmov alebo farebných diapozitívnych filmov, asi výrazne nebudete pri exponovaní meniť nastavenie citlivosti filmu. Pri filme ISO 100 nastavíte do fotoaparátu resp. fotoaparát nastaví sám hodnotu ISO 100 (neberme do úvahy zámerné preexponovanie farebného negatívu alebo zámerne mierne podexponovanie farebného diapozitívu). Vo väčšine prípadov tieto filmy budete dávať spracovávať do fotolabu, kde proces spracovávania je štandardizovaný a očakáva sa, že film ISO100 je exponovaný ako ISO 100.
V prípade doma spracovávaného čiernobieleho negatívu je však situácia trochu iná. Prečo by mal byť čiernobiely negatív iný, keď má na krabičke uvedené napr. ISO 100? Stačí iba založiť film, nastaviť ISO 100 alebo nechať nastaviť fotoaparát automaticky hodnotu ISO 100? Prečo by sme mali chcieť hovoriť expozimetru fotoaparátu, že film ISO 100 vlastne nie je ISO 100? Neodchádzajte, pozrieme sa na to bližšie!
Ak doma spracovávate čiernobiely negatív napr. ISO 100, potrebujete pre úspešne vyvolanie vývojku. Voľba vývojky Vám umožní čiastočne ovplyvniť výsledný efekt vyvolaného negatívu. Vývojok na vyvolanie čiernobieleho negatívu je mnoho a preto máte možnosť značného výberu. Výsledný negatívny obraz bude s každou vývojkou odlišný. Voľbou vývojky viete ovplyvniť zrnitosť negatívu, ostrosť negatívu, kontrast negatívu a veľmi podstatnú vec, ktorou je "skutočná citlivosť negatívu". Z toho vyplýva, že pri určitej voľbe vývojky môžete prísť do stavu, kedy čiernobiely negatívny film ISO 100 vlastne "nie je" ISO 100. Prečo to tak je? Tento jav je spôsobený rôznou schopnosťou vývojok využívať citlivosť filmu. Z tohto dôvodu je nutné exponovať film na správny expozičný index EI pre vyvolanie s konkrétnou vývojkou alebo exponovať film podľa ISO uvedeného na krabičke a vyvolať ho vo vývojke, ktorá využije túto citlivosť kompletne.
Z tohto plynie dôležitý fakt: SKUTOČNÚ CITLIVOSŤ ČB NEGATÍVU URČUJE KOMBINÁCIA FILMU A VÝVOJKY, KTORÁ SA POUŽIJE NA VYVOLANIE NEGATÍVU.
Pre lepšie vykreslenie tejto situácie si uveďme niekoľko reálnych príkladov. Predpokladajme, že budeme fotiť na čb film o citlivosti ISO 100.
========================================================================================================
1. Našim zámerom bude dostať po vyvolaní jemnozrnný negatív
Pre tento účel môžeme použiť napr. vývojku Ilford Perceptol (samozrejme aj iné vývojky od iných výrobcov). Pri použití tejto vývojky je známe, že dokáže vyvolať negatív s veľmi jemným zrnom, čo však má čiastočne vplyv aj na ostrosť negatívu a pri jej použití prichádzame cca o 1 až 2EV z citlivosti filmu uvedenej na krabičke. Z toho je jasné, že ak máme film ISO 100, mali by sme povedať expozimetru, že film budeme exponovať ako ISO 50 resp. EI 50 alebo ISO 25 resp. EI 25. Pokiaľ by sme exponovali film ako ISO 100 resp. EI 100, výsledok po vyvolávaní by bol podexponovaný negatív. Skratkou EI sa označuje expozičný index, ktorý práve hovorí, že film ISO 100 sme zámerne exponovali ako iné nami zvolené ISO.
========================================================================================================
2. Máme čb film ISO 100 a naexponovali sme ho ako ISO 100 resp. EI 100
Keďže sme film exponovali na citlivosť uvedenú výrobcom a chceme využiť celú jeho citlivosť, musíme k tomu zvoliť správnu vývojku. Pre tento účel môžeme zvoliť štandardné vývojky napr. Ilford ID-11 (Kodak D-76), ktoré výborne využívajú citlivosť filmu pri zachovaní jemného zrna a veľmi dobrej ostrosti negatívu.
========================================================================================================
3. Kúpili sme film ISO 100, ale exponovali sme ho ako napr. ISO 200 resp. EI 200 (bolo málo svetla a potrebovali sme citlivejší film, ktorý sme nemali alebo sme sa pri exponovaní pomýlili a exponovali ako EI 200)
Pre tento účel môžeme použiť napr. vývojku Ilford Microphen, pre ktorú sa uvádza, že dokáže zvýšiť skutočnú citlivosť filmu o 0,5 až 1EV, výsledné zrno však už nebude veľmi jemné, aj keď táto vývojka je považovaná za jemnozrnnú.
========================================================================================================
Čo povedať na záver? Asi iba toľko, že nie vždy čb negatívny film ISO 100 je dobré exponovať ako ISO 100 resp. EI 100 a preto si vždy skontrolujte ako Vám fotoaparát nastavil ISO. Nezabudnite ako sa používa manuálne nastavenie ISO a vždy exponuje pri hodnote ISO resp. EI, ktorú potrebujete pre daný film v kombinácii s danou vývojkou.
Dobré svetlo a pekné fotografie!