Hore

Canon EF 40mm f/2.8 STM (palacinka)

Toto je kratke zhrnutie mojich skusenosti a postrehov o novom objektive "palacinke" od canonu.
Preco sa vlastne vola tento objektiv "pancake lens (palacinkovy objektiv/palacinka)"? Je to jednoducho objektiv ktory je kratsi ako je jeho priemer. Toto je nezvycajne v dizajne objektivov a teda vysledkom je, ze "palacinka" je mensi a lahsi objektiv ako bezne objektivy.
Canon EF 40mm f/2.8 STM je novy objektiv uvedeny do predaja v roku 2012. Hovori sa, ze ohnisko 40mm na 35mm formate sa povazuje za standardne aj ked mnohi tvrdia ze je to prave 50mm...
Kazdopadne, tento objektiv som si zvolil ako nahradu za zastaraly canon EF 50mm f1.8 ll. Objektiv ma stal necelych 160euro vratane dopravy (kupil som ho novy cez ebay). Objektiv bol doruceny relativne rychlo trvalo to 7 pracovnych dni od objednavky.
Kartonova krabica ma prekvapila vacsimi rozmermi a po otvoreni som z nej vytiahol malicky objektiv,protinarazove vyplne a papiere k objektivu. Pouzite materialy na objektive boli kvalitativne postacujuce pre moje potreby. Palacinka je pevne zmontovana, nic nehrka ani nevrzga v porovnani so starou 50tkou. Bajonet je vyrobeny z kovu co je tiez plus. Objektiv vyzera velmi minimalisticky, na tele su len prepinac na AF/MF ostrenie a ostriaci prstenec.
Palacinku pouzivam na telach 5d mark ll, 550d a filmovej zrkadlovke 1n a funguje bezchybne so vsetkymi menovanymi.
Automaticke zaostrovanie je dostatocne rychle a presne. Ostrenie je omnoho tichsie ako to na starej 50tke ale je o nieco hlucnejsie ako USM pouzite v L-kovych objektivoch ktore vlastim.
Obrazove vystupi z palacinky su vyborne uz od f2.8 az po f16 kde uz zacina obrazova kvalita pokrivkavat. Optimalne nastavenie je medzi f4-f8 ktore aj pouzivam najcastejsie. Na 550d su fotky ostre uz od f2.8 aj v rohoch orazkov. Grafy na meranie ostrosti osobne nefotim, ale volnym okom vidim, ze je palacinka na tom velmi dobre co sa tyka obrazovej kvality. Ostrost, kontrast a farby su na velmi vysokej urovni a su porovnatelne ak nie aj lepsie s mojim objektivom EF 24-105mm f4 IS USM.
Velmi ma potesili male rozmery a nizka hmotnost palacinky: 68.2x22.8mm a130g co je na caste cestovanie priam idealna kombinacia.
Ale aby som len nechvalil je tu aj nejaka kritika. Manualne ostrenie s tymto objektivom sa mi velmi nezapacilo. Nie je tu zobrazena vzdialenost zaostrenia a STM ostrenie je tzv. "ostrenie po drote" co znamena ze pri otacani ostriaceho prstenca sa dava povel ostriacemu motorceku aby zaostril. Manualne ostrenie z tohto dovodu velmi casto nepouzivam na palacinke. Bolo dost otravne ked som napriklad chcel predostrit na minimalnu zaostrovaciu vzdialenost a musel som prepinat na MF. Zdrziavalo ma to a bolo to dost neprakticke.
Nedavno som vsak nahodou odhalil jeden zlepsovak ako rucne predostrit alebo zaostrit v AF bez toho aby som musel vzdy prepinat do MF.
1, Stlacim a drzim spust stlacenu do polovice
2, Otocim ostriacim prstencom a nastavim potrebnu zaostrovaciu vzdialenost
3, Dotlacim spust
Ostriaci prstenec je v polohe AF neaktivny pokial spust nie je stlacena do polovice.

Tento objektiv by som rozhodne odporucil kupit kazdemu kto vyuzie toto ohnisko a bude mu postacovat maximalna clona f2.8 a tiez kazdemu kto potrebuje maly, nie prilis drahy a nenapadny objektiv.

Zhrnutie
Plusy:
+opticka kvalita takmer vo vsetkych nastaveniach clony
+presny AF
+minimalna zaostrovacia vzdialenost 0.25m
+7 okruhlych clonovych lamiel
+standarne ohnisko 40mm (ani siroke ani dlhe - take akurat)
+male rozmery a nizka hmotnost
+nizka nakupna cena ohladom na opticke vystupy
+tichy AF motorcek

Minusy:
-chybajuca informacia o vzdialenosti zaostrenia
-MF manualne ostrenie je "po drote" co mi osobne prekaza
-predna cast objektivu sa vysuva pri ostreni
-nakupna cena je dvojnasobok ceny starej EF 50mmf1.8ll
-max clona f2.8 nie je az taka svetelna ohladom na to ze je to objektiv s pevnym ohniskom
-ostriaci prstenec ma opacny chod v porovnai s osatnymi objektivmi canon

Zdroj:
http://www.canon.sk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Standard_and_Medium_Telephoto/EF_40mm_f_2.8_STM/

Technicka anyalyza objektivu na 5d2:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/752-canon_40_28_ff?start=1

Analyza na 50d:
http://www.photozone.de/canon-eos/772-canon_40_28_apsc?start=1

PS: Fotky v galerii boli odfotene v juznom Anglicku s 5dll + 40mm stm okrem jednej na ktorej je odfotena palacinka so slahackou.
Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
lu_boss
2012-11-22 09:07:05
...ja by som len doplnil moj postreh - objektiv ako by potreboval viac casu na ostrenie - v praxi sa to prejavuje tak, ze aj ked cerveny bod blikne, ze je zaostrene, osvedcilo sa mi zlomok sekundy pockat a potom zatlacit spust. Skratka, ako by objektiv potreboval este par desatinek sekundy na uplne presne doostrenie.
Inak je to paradny objektiv "nalahko" - je mensi nez medzikruzok a aj z 5Dm2 robi kompaktne rozmery. A kresli fakt dobre a paci sa mi aj kontrast ktory z toho lezie.

 
FilipMino
2012-11-22 14:43:07
veľmi dobré sklo, mal som možnosť si ho vyskúšať na fotoslovakii, vyhovovala mi ,,veľkosť" o niečo väčší ako krytka tela aj fajn bokeh to má
 
markato1
2012-11-22 17:41:27
fajn clanok
 
Robert Simeg
2012-11-22 18:23:23
tiež ho mam a som s nim velmi spokojny, za tu cenu nie je o com : )
 
okanom
2012-11-22 19:40:20
fajn recenzia aj sklicko je super
 
zloduch
2012-11-22 20:34:35
a co porovnanie so staruckou ef 35 f2? rychlost af,kontrast, presnost...
 
slavmiro
2012-11-22 20:50:34
50mm objektivy su popularne aj pre ich prijemne rozostrenie, bokeh, mimo DOF. Na prilozenych zaberoch okrem close up ziadne pokusy v tomto smere.
 
slavmiro
2012-11-22 21:00:11
P. S. Gratulujem autorovi, ako zase raz vyjebabral so systemom, usetril par desiatok € nakupom z ebay-u. A nezabudol sa s tym pochvalit, ze ano. Ked vykapu vsetky kamenne predajne a na vetrhovh fototechniky budeme vidiet iba cinske klony, to bude sveta zit! Posledny nech zhasne.
 
Juraj Lacko
2012-11-22 21:21:59
príspevok od: zloduch
a co porovnanie so staruckou ef 35 f2? rychlost af,kontrast, presnost...
na to zial nemozem komentovat nakolko 35tku som nevlastnil ani neskusal. Co sa tyka testu na tu je na 35mm f2
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/428-canon_35_2_5d?start=1

a palacinka
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/752-canon_40_28_ff?start=1
 
Juraj Lacko
2012-11-22 21:36:32
príspevok od: slavmiro
P. S. Gratulujem autorovi, ako zase raz vyjebabral so systemom, usetril par desiatok € nakupom z ebay-u. A nezabudol sa s tym pochvalit, ze ano. Ked vykapu vsetky kamenne predajne a na vetrhovh fototechniky budeme vidiet iba cinske klony, to bude sveta zit! Posledny nech zhasne.
Dlhodobo zijem v anglicku a vsetku techniku som kupil tu a cez internet (nie zeby tu kamenne obchody neboli ale cena je dolezity faktor pre niektorych ludi) Ked som zvazoval kupu palacinky este to bol novy objektiv a vedel som ze casom pojde s cenou dole. Ja som ale tolko cakat nechcel tak som hladal inde. Tu v UK sa vtedy predaval este stale za sokujucich £230 co je po prepocte takmer 290euro = cena ef50f1.4. Ja nikoho nenabadam aby nakupoval cez indernet a "vyjebabral so systemom" Nechcel so nikoho tym popudit len som napisal ako som k objektivu prisiel. Plne chapem problematiku kamennych obchodov vs nakup cez internet ale to je uz zial nezvratne...
 
slavmiro
2012-11-22 21:50:52
príspevok od: Juraj Lacko
Dlhodobo zijem v anglicku a vsetku techniku som kupil tu a cez internet (nie zeby tu kamenne obchody neboli ale cena je dolezity faktor pre niektorych ludi) Ked som zvazoval kupu palacinky este to bol novy objektiv a vedel som ze casom pojde s cenou dole. Ja som ale tolko cakat nechcel tak som hladal inde. Tu v UK sa vtedy predaval este stale za sokujucich £230 co je po prepocte takmer 290euro = cena ef50f1.4. Ja nikoho nenabadam aby nakupoval cez indernet a "vyjebabral so systemom" Nechcel so nikoho tym popudit len som napisal ako som k objektivu prisiel. Plne chapem problematiku kamennych obchodov vs nakup cez internet ale to je uz zial nezvratne...
Snad v UK nezarabas priemerny plat ucitela v SR. Naco dychas ked nakoniec aj tak umries, to je nezvratne.
 
Juraj Lacko
2012-11-22 21:54:01
príspevok od: slavmiro
50mm objektivy su popularne aj pre ich prijemne rozostrenie, bokeh, mimo DOF. Na prilozenych zaberoch okrem close up ziadne pokusy v tomto smere.
Na toje poziadanie som nahral do galerie este 3 fotky: portret, dvere a stol vsetko fotene na f2.8 na 5dmark2, aby si mal trochu prestavu co sa da ocakavat ohladom rozostrenia. Faktom je ze bod zaostrenia musi byt naozaj dost blizko aby sa dalo z tohto ohniska a maximalnej clony nieco vytazit
 
slavmiro
2012-11-22 21:57:01
príspevok od: Juraj Lacko
Na toje poziadanie som nahral do galerie este 3 fotky: portret, dvere a stol vsetko fotene na f2.8 na 5dmark2, aby si mal trochu prestavu co sa da ocakavat ohladom rozostrenia. Faktom je ze bod zaostrenia musi byt naozaj dost blizko aby sa dalo z tohto ohniska a maximalnej clony nieco vytazit
OK, vdaka!
 
slavmiro
2012-11-22 22:04:13
príspevok od: Juraj Lacko
Na toje poziadanie som nahral do galerie este 3 fotky: portret, dvere a stol vsetko fotene na f2.8 na 5dmark2, aby si mal trochu prestavu co sa da ocakavat ohladom rozostrenia. Faktom je ze bod zaostrenia musi byt naozaj dost blizko aby sa dalo z tohto ohniska a maximalnej clony nieco vytazit
Nuz a padla kosa na kamen sa zda. Uz aby Canon inovoval EF50/1.4USM, tento 40mm pancake podava obraz umerny svojej cene, dobra volba pre 1100D, trochu fail na solidnom FF, podla mna.
 
hugoba
2012-11-22 22:25:58
príspevok od: slavmiro
Nuz a padla kosa na kamen sa zda. Uz aby Canon inovoval EF50/1.4USM, tento 40mm pancake podava obraz umerny svojej cene, dobra volba pre 1100D, trochu fail na solidnom FF, podla mna.
cochvila ma vyjst EF50/1,4 IS USM
 
steve2211
2012-11-22 22:41:40
príspevok od: hugoba
cochvila ma vyjst EF50/1,4 IS USM
čochvila už tuším 2 roky.. uvidíme..
 
hugoba
2012-11-23 06:59:16
príspevok od: steve2211
čochvila už tuším 2 roky.. uvidíme..
bud v decembri ho chcu predstavit alebo zaciatkom roka,ja som sa vysr.l na to cakanie a poriesil sigmu
 
lu_boss
2012-11-23 11:41:41
príspevok od: slavmiro
Nuz a padla kosa na kamen sa zda. Uz aby Canon inovoval EF50/1.4USM, tento 40mm pancake podava obraz umerny svojej cene, dobra volba pre 1100D, trochu fail na solidnom FF, podla mna.
Miro, toto sklo nie je primarne urcene na tvorbu bozskeho bokehu. Je to skratka dobra placka, lahka, spratna, nenapadna, velmi dobre kresliaca uz na prijemnej clone 2,8.
Na druhej strane, tie fotky co pridal viloond su prilis krpate nato, aby sa dalo rozostrenie zodpovedne posudit.
Ak vsak niekto chce polozit doraz na bokeh, suhlasim, nech si zaobstara 50/1,4.

 
slavmiro
2012-11-23 11:44:07
príspevok od: lu_boss
Miro, toto sklo nie je primarne urcene na tvorbu bozskeho bokehu. Je to skratka dobra placka, lahka, spratna, nenapadna, velmi dobre kresliaca uz na prijemnej clone 2,8.
Na druhej strane, tie fotky co pridal viloond su prilis krpate nato, aby sa dalo rozostrenie zodpovedne posudit.
Ak vsak niekto chce polozit doraz na bokeh, suhlasim, nech si zaobstara 50/1,4.

suhlasim, dobra spratna placka na 5D nie je moc vyvazena zostava. Ani qashqai nema 12` obutie...
 
lu_boss
2012-11-23 11:51:50
príspevok od: slavmiro
suhlasim, dobra spratna placka na 5D nie je moc vyvazena zostava. Ani qashqai nema 12` obutie...
Otazka nazoru, u mna je.
Gumy na qashqai nie su dobra analogia, taky 1,0 EcoBoost vo Forde ano


 
slavmiro
2012-11-23 12:11:23
príspevok od: lu_boss
Otazka nazoru, u mna je.
Gumy na qashqai nie su dobra analogia, taky 1,0 EcoBoost vo Forde ano


 
bersekr
2012-11-25 21:58:12
príspevok od: slavmiro
Snad v UK nezarabas priemerny plat ucitela v SR. Naco dychas ked nakoniec aj tak umries, to je nezvratne.
Ja tiez zijem v anglicku, nemam sice priemerny plat ucitela v SR ale ani naklady na zivot tu nie su ako v SR. Tiez som kupoval fotak z eBay a nevidim dovod kupovat v kamennom obchode, ked tamn to stalo o 300 libier viac ako na Ebay a to len telo, nehovoriac este o objektive. 300 libier je asi 370 euri a to je plat mojej mami, ktora maka cely zivot od vidim do nevidim. takze nemienim preplacat viac, ako je to nutne
 
Juraj Lacko
2012-11-25 23:24:16
príspevok od: bersekr
Ja tiez zijem v anglicku, nemam sice priemerny plat ucitela v SR ale ani naklady na zivot tu nie su ako v SR. Tiez som kupoval fotak z eBay a nevidim dovod kupovat v kamennom obchode, ked tamn to stalo o 300 libier viac ako na Ebay a to len telo, nehovoriac este o objektive. 300 libier je asi 370 euri a to je plat mojej mami, ktora maka cely zivot od vidim do nevidim. takze nemienim preplacat viac, ako je to nutne
Takych "mudrych" ludi co radi hovoria "k veci" si netreba vsimat. PS ten nemenovany ujo foti na nikon a tvari sa ako keby ho tento objektiv na canon strasne sklamal...
 
slavmiro
2012-11-25 23:28:54
príspevok od: Juraj Lacko
Takych "mudrych" ludi co radi hovoria "k veci" si netreba vsimat. PS ten nemenovany ujo foti na nikon a tvari sa ako keby ho tento objektiv na canon strasne sklamal...
lacne socialne placebo, miesto solidnych 35/1.4 a 50/1.4
 
Juraj Lacko
2012-11-25 23:34:08
príspevok od: slavmiro
lacne socialne placebo, miesto solidnych 35/1.4 a 50/1.4
Ale ved on sa ani na nic take nehra. Je presne to co je a kto si to kupi vie na co to chce.
 
slavmiro
2012-11-25 23:47:26
príspevok od: Juraj Lacko
Ale ved on sa ani na nic take nehra. Je presne to co je a kto si to kupi vie na co to chce.
Suhlasim
 
yves998
2012-12-05 22:31:43
príspevok od: slavmiro
P. S. Gratulujem autorovi, ako zase raz vyjebabral so systemom, usetril par desiatok € nakupom z ebay-u. A nezabudol sa s tym pochvalit, ze ano. Ked vykapu vsetky kamenne predajne a na vetrhovh fototechniky budeme vidiet iba cinske klony, to bude sveta zit! Posledny nech zhasne.
Hoi,v obchode mas za vyssiu cenu osobne poradenstvo,na nete nemas,ked uz vies co kupujes tak preco ne tam kde cena sedi?slovenski obchodnici maju takisto cestu otvorenu na internet,a popri kamennemu obchodu mozu viest aj internet obchod,ako je to zabehnute a bezne vo svete,takze patriotizmus takto funguje dalej a vsetci su spokojni
 
svager
2013-02-01 13:07:50
príspevok od: slavmiro
lacne socialne placebo, miesto solidnych 35/1.4 a 50/1.4
Nedá mi to nereagovat,zřejmě nemáte co říci a proto neustále spamujete a to do zařízení o kterém jste jen slyšel,předpokládám že jako nikonista, jste stále oslovován ohledně hodnocení objektivů pro Canon,divím se zůčastněným že na ty Vaše spamy vůbec reagují,já již nebudu,najít zde více rádoby chytrých,jako jste Vy,přestanu stránky navštěvovat,jsem prostě znechucen a na další Vaše spamy již nemíním vynakládat žádnou energii.Tot můj názor na Vaše chování,na tomto foru.
 
slavmiro
2013-02-01 13:59:48
príspevok od: svager
Nedá mi to nereagovat,zřejmě nemáte co říci a proto neustále spamujete a to do zařízení o kterém jste jen slyšel,předpokládám že jako nikonista, jste stále oslovován ohledně hodnocení objektivů pro Canon,divím se zůčastněným že na ty Vaše spamy vůbec reagují,já již nebudu,najít zde více rádoby chytrých,jako jste Vy,přestanu stránky navštěvovat,jsem prostě znechucen a na další Vaše spamy již nemíním vynakládat žádnou energii.Tot můj názor na Vaše chování,na tomto foru.
Apropo, snad trocha skadleni v nejakom web fore nikoho nezabilo.
S niektorymi diskutermi sa poznam dokonca osobne a nase reakcie su tu v rovine akademicko-podpichovacnej debaty.
Co sa tyka Nikon tabora, kazdy objektiv sa rata, ked vznikne Nikkor pancake pre FX/FX preco nie. Momentalne ma namierene pre CX pancake 1 NIKKOR 10/2,8 white.
 
monikadombay
2013-09-08 13:41:52
príspevok od: hugoba
cochvila ma vyjst EF50/1,4 IS USM
a moznon bude len o 200€ drahsia
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované