Hore

Desatoro pre pohyb v Galérii

Milí čitatelia a užívatelia portálu,

aj vám sa už stalo, že vám niekto ohodnotil fotografiu absurdným spôsobom a zruinoval tak hodnotenia tých, ktorým sa vaša fotka páčila a nominovali ju na Foto dňa?

Už vám niekto vynadal len preto, že ste chceli úprimne povedať svoj názor?
Dokonca vás niekto poslal do teplých krajín (aj keď dosť horúco je v tomto čase už aj na Slovensku)? 

Poradíme vám:

Vysekajte všetok ľad z mrazničky, nasypte si ho do vedra a zahrajte sa na pštrosa, alebo si do neho vnorte aspoň nohy a prečítajte si "Desatoro pre pohyb vo Fotogalérii".

Uľahčí vám to pobyt na stránkach a určite pomôžete vybudovať tolerantnú komunitu ľudí, ktorých fascinuje úžasná vec - schopnosť zastaviť čas. Pre nepodstatné veci sa predsa hádať nebudeme!

Desatoro pre pohyb vo Fotogalérii 

  1. Keď do galérie nahadzujem fotografiu, musím byť pripravený na reakcie ostatných. Zverejnením fotografie v galérii súhlasím s tým, že moje fotografie si bude niekto prezerať a môže sa k nim vyjadriť, dokonca mi ich môže ohodnotiť.

  2. Ak nechcem, aby mi ostatní užívatelia bodovali fotografie, pri nahrávaní fotografie odškrtnem políčko povoliť hodnotenie fotografie. Ostatní užívatelia už nebudú môcť bodovať fotografiu, môžu pridať len slovný komentár.

  3. Ak chcem, aby mi užívatelia hodnotili fotografie, hodnotím fotografie aj ja im. Je naivné a nefér len nahrávať fotografie, čakať na komentára a nevyvíjať žiadnu aktivitu. Ak chcem dostať hodnotenie, je potrebné zapojiť sa do diskusií a hodnotení.

  4. Do galérie nahadzujem iba svoje fotografie, ktoré som sám vyhotovil/vyhotovila.

  5. Fotka je to, o čo nám ide. Ak hodnotím, hodnotím fotografiu, nie autora a to, ako mi je sympatický a už vôbec nie podľa toho, ako mi ohodnotil fotografie on. Som silný a správne asertívny!

  6. Na hodnotenie využívam stupnicu hodnôt 0 - 7, pričom hodnotím technickú kvalitu, kompozíciu a impakt.
    Ak nechcem hodnotiť číselne (bodovať), stále však mám možnosť vyjadriť  svoj názor aj slovne. Mnohí autori
    (najmä začínajúci) vítajú skôr slovné ako bodové hodnotenie.

  7. Technická kvalita (TK) popisuje fotografiu z hľadiska ostrosti, rozlíšenia detailov, farebnej vernosti prípadne čistoty - ak je napr. potrebné vyretušovať stopy po prachu na senzore alebo filme.

  8. Kompozícia (K) je obsah a usporiadanie jednotlivých prvkov vo fotografii. Zameriavame sa na to, ako usporiadane a jednoducho na nás fotografia pôsobí, ako sa usporiadaním prvkov a perspektívou v obraze zosilňuje respektíve zoslabuje zámer autora.

  9. Na rozdiel od technickej kvality a kompozície, Impakt (I) je omnoho subjektívnejšia charakteristika fotografie. Impakt je to, čo sa nedá definovať pravidlami. Je to emotívna stránka fotografie, to ako na mňa fotografia pôsobí, či sa jej podarilo vyvolať  dojem, aký autor chcel dosiahnúť. Fotografia môže mať veľmi nízke hodnotenia TK
    a K, no I môže byť stále hodnotené 7 (sedmičkou)!

  10. Ak bodujem, každú z týchto troch kategórií môžem ohodnotiť bodmi 0 - 7.
    0 - najslabší, 7 - najlepší

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
SY-KICK
2008-06-20 08:25:41
Jules výborne si to napísal, pekne polopatisticky pre tých, ktorý nie celkom tomu dobre rozumejú. Chcel by som ešte dodať, pokial vkladáte fotografiu a použily ste nejaké filtre, makropredsádku, externý blesk, striebornú alebo zlatú odrázku na portrétoch, prípadne ešte niečo iné, tak to prosím Vás napíšte do popisu pre fotografiu. Vyhneme sa nepríjemným situáciam, kde potom musíme vysvetlovať niektorým autorom, ak sa náhodou spítajú na určitý detail. Aký filter, aký exp.čas, aká clona a podobne. A nezabúdajte napísať aj to, že šum, zrno alebo iná úprava je spravená zámerne. Niekedy pri týchto detailoch vznikajú s tohoto nepríjemné situácie a pochybnosti. Popis slúži na to, ako vlastne fotografia vznikla a čo bolo pri nej použité a hlavne to, že úprava bola spravena zámerne. Pri vkladaní komentárou sa mi nepáči, že niekto napíše autorovy: fotografia je oničom, alebo na PRD. Skôr by som prijal nejaké to riešenie vo forme konzultácie, ako tomu autorovy poradiť, či už po tech. kvalite, ale najhlavnejšie po kompozičnej stránke s ktorou tu máme viacery problémi. Tak Vás prosím, buďme k sebe trochu ohladuplnejší a hlavne na tých nových začínajúcich fotografov.
 
majklname
2008-06-20 09:28:55
tak pravda je SY-KICK. mas pravdu nech radsej napisu normalne vysvetlenie preco sa im ta fotka nepaci a nie hned zhadzovat.. berem tak ako je treba pisat co treba zlepsit a co je dobre, tiez sa priklanam k popisom vela krat aj mna zaujima aku clonu mal a aku uzavierku pripade filtre
 
zuzuliena
externý redaktor 2008-06-20 09:56:29
super clanok, super humor, super komentare. Tesim sa!
 
majklname
2008-06-20 10:02:06
Jules este si mohol spomenut, ze nech su trosku miernejsi s nejakymi vyjadreniami potom to bude super. ale inak je to super tento clanok by mal byt niekde hned v uvode stale aby ti to bilo do oci....
 
bear
2008-06-20 10:37:28
alebo by mohla byt linka na clanok priamo vedla formulara na hodnotenie a pridavanie fotografie
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-06-20 10:50:33
Ja pouzivam na hodnotenie dva metre, jeden pre pokrocilich a jeden pre zaciatocnikov. Prihliadam aj na pouzitu techniku a jej moznosti. Ak ju fotograf vyuzil naplno dam vysoke hodnotenie aj na jednoduchom kompakte. Pri perfektnej vybave vsak byvam nekompromisny.
 
beni
2008-06-20 12:11:39
Super clanok, som rad, ze vysiel den potom, ako som sa tu zaregistroval:)
Ako novacik na tejto stranke som sa povodne chcel stavat opatrne k bodu 3, najblizsie dva tyzdne ale nebudem mat moznost velmi nahravat fotky, ucim sa na chalupe, tak sa tu asi len viac poobzeram a budem hodnotit...len som sa bal, ze sa na mna vsetci nahnevaju, ze co hodnotim, ked nejdem aj zo svojou kozou na trh, preto som rad aj bodu 1:)
 
2008-06-20 14:23:49
tak to tu málo kto dodržiava to desatoro sa mi zdá :) no... asi tak...

Ale dobre to je napísané a rozdelené celkom len si myslím, že vačšina ľudí tu hodnotí tak, že hodnotia len tým vychýreným čo sú tu, nejakým tým nikom známim... môj názor. Ved vy tam v redakcii viete o čom točím...
 
2008-06-20 14:25:11
a ked nehodnotím nejakým profesionálom alebo proste fakt dobrý fotografom tak to je preto lebo nechcem vyzerať velmi ako muderec a poriadne o tom ani neviem nič... ked začiatočník reaguje na fotku pokročilého... tak už sa mi stalo, že ten pokročilý sa vysmial, že ja začiatočník ako reagujem a tak... no nie každý podľa svojho cítenia robí fotku alebo teda by ju robil?
 
2008-06-20 19:20:40
okrem ineho sa tu pise:

"Je to emotívna stránka fotografie, to ako na mňa fotografia pôsobí, či sa jej podarilo vyvolať dojem, aký autor chcel dosiahnúť."

No... aky dojem chcel autor dosiahnut, to vie asi iba on sam... teda, chcem povedat, ja chapem impakt trochu inak... nieco v zmysle ako silno na mna foto zaposobilo...
 
2008-06-20 19:34:21
ako Karol...dva metre a niekedy aj tri :)
 
chimera
2008-06-22 20:22:49
to ardhjuna: Je pravda, ze clovek pozerajuci na fotografiu vacsinou nepozna zamer autora aký dojem chcel dosiahnut. Dobra fotka by vsak mala na cloveka istym sposobom zaposobit, vtedy sa da predpokladat ze autor sa snazil dosiahnut aj urcity impakt. A keďže koľko ľudí, toľko chutí aj dojmy a pocity môžu byť rôzne. Stava sa, že fotka oslovuje len autora :)
 
2008-07-01 19:25:26
desatoro je velmi vystizne... chcela by som ale doplnit, kedze tiez patrim do skupiny zaciatocnikov tazko sa mi hodnoti technicka kvalita, ci kompozicia.. zvacsa pisem komentar pocitovy.. ale ako som sa uz docitala aj tu na fore, ze aj komentar typu "jeeej to je mile" a pod., tiez nie je vyhovujuce.. co je potom vyhovujce? ked budem hodnotit TK o ktorej zatial nemam sajnu? alebo nemam hodnotit vobec? :(... je to zackyleny kruh.. niekolko x tu bolo spomenute 100 ludi 100 chuti.. co je svata pravda :) a tak nam mozno naozaj ostava byt k sebe ohladuplnejsi ako napisal SY... neurazat sa, prijmat kritiku, a mozno kritizovat s citom... ze by utopia?:))
 
2008-07-02 00:24:20
kto ti napisal ze pocitovy komentar je neziaduci? pekne krasne pis pocity, by som si tak tipol, ze to je ten najdolezitejsi komentar, totiz to je zakladna uloha fotky a tym aj ciel fotografa, vyvolat pocit...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované