Zvláštna sorta fotografov, ktorá sa vypestovala špecifické návyky. Neberte si z ich príklad.
Centrom Bratislavy sa s fotoaparátom prechádzam niekoľkokrát za týždeň. V rámci práce (testovanie) aj v rámci oddychu. Sledujem množstvo turistov, ktorí navštevujú našé malé veľkomesto. Veľa z nich má na krku zrkadlovku, alebo aspoň CSC fotoaparát. Za našimi hranicami ich musia rozdávať zadarmo. A nie všetko sú to lacné fotoaparáty. Červený pásik na L-kovom objektíve vídavam veľmi často Mám dojem, že niektorí turisti-fotografi neovládajú ani základy práce s fotoaparátom. Mnohokrát mám nutkanie prihovoriť sa im, aby som im vysvetlil aké robia chyby. Niekedy by som najradšej použil trstenicu, ako účinnú výchovnú pomôcku.
Tu sú najčastejšie chyby:
Slnečná clona naopak
Kto ma pozná, vie, že keď vidím slnečnú clonu naopak, tak mi začne cukať v ľavom oku. Slnečná clona je užitočný doplnok objektívu. Obmedzuje vznik reflexov a duchov. Naviac slúži ako mechanická ochrana objektívu. Denne stretávam fotografov, ktorí ju majú nasadenú na objektíve naopak (prepravná poloha). Takto slnečná clona nielen nespĺňa ani jednu zo svojich funkcií, ale naviac sťažuje manipuláciu s prstencom zoomu. Ak slnečnú clonu máte, používajte ju vždy. Vonku, vnútri, za každého počasia. Ak ju aj nepotrebujete kvôli reflexom, chráni objektív pred znečistením a poškodením.
Zbytočne nasadený polarizák
Polarizačný filter je takmer zázrak fototechniky. Jeho účinok môže byť veľmi výrazný. Ale ešte častejšie neurobí vôbec nič. Na to, aby sa prejavila jeho funkcia, musia byť vhodné podmienky. Niektorí fotografi (Tina!!!!) ho používajú ako ochranný filter, alebo sú leniví ho nasadzovať a dávať dole. Robia sami sebe zle, namiesto lepších fotografií majú naopak horšie. Polarizačný filter je pomerne tmavý, uberá až 2 EV svetla. V prvom rade to znamená, že obraz v hľadáčiku zrkadlovky vidíte tmavší, čo najmä u lacnej zrkadlovky nie je žiadna výhra. Automaticky musíte úbytku svetla prispôsobiť aj expozíciu. Vychádzajú vám dlhšie časy, čo zvyšuje riziko rozmazania záberov. Aby ste tomu predišli, musíte otvoriť clonu (zmenší sa hĺbka ostrosti), u menej svetlých objektívov to niekedy ani nejde a musíte zdvihnúť citlivosť ISO, čo so sebou prináša zvýšený šum. Ak naviac používate lacný, menej kvalitný filter, znižujete celkovú kvalitu optickej sústavy. Nedivte sa potom, že vaša zrkadlovka fotí horšie ako kompakt.
Automatický blesk
Krásny slnečný deň. Expozičný čas len výnimočne klesne pod 1/1000 s. Aj tak často vidím na fotoaparátoch vyklopený vstavaný blesk. Pokročilejší vedia, že použiť blesk vonku za dobrých svetelných podmienok je odporúčania hodná technika. To však nie je tento prípad. Vstavaný blesk vyklopí hlúpa automatika, ktorá nepremýšľa a ľahko sa dá oklamať tmavšou plochou v obraze. Vstavaný blesk nie je vhodný pre fotografovanie za takýchto podmienok. Nepodporuje synchronizáciu s krátkymi časmi, ktoré za dobrých svetelných podmienok vychádzajú. Fotoaparát musí pricloniť, aby predĺžil expozičný čas. To býva napríklad pri portrétoch nežiadúce. Zároveň sa tým drasticky skracuje dosah blesku, ktorý za ideálnych podmienok dosvieti do vzdialenosti 4 metrov. Fotoaparát ho zapne aj keď zaostríte na nekonečno. Vrcholnou ukážkou nesprávneho použitia vstavaného (vlastne aj výkonného externého) blesku sú nočné zábery pamiatok, či mestskej panorámy. Turista-fotograf nepremýšľa. Inak by mu napadlo, že blesk s dosahom 4 metrov nie je schopný dosvietiť na niekoľko desiatok, či stoviek metrov. Výsledok? Zašumené + neostré + podexponované = fotografie na vyhodenie.
Walking photography
Tento fotografický žáner som pred chvíľou pomenoval. Nie je však neznámy, práve naopak. Má mnoho vyznávačov, pravidelne ich stretám v meste. Sú to najmä turisti. V snahe prejsť za 7 dní 3 svetadiely, 10 štátov a nespočetne veľa miest nemajú čas sa ani na chvíľu zastaviť. Fotografujú zásadne za pochodu. Nechcem vidieť tie fotografie. Kompozícia aj technická kvalita musí veľmi trpieť.
Darujem fotoaparát
Turista-fotograf je veľmi často filantrop. Vie, že prichádza do chudobnejšieho štátu Európskej únie a tak chce nezištne pomôcť v rozvoji fotografie na Slovensku. Vie, že po meste chodia dobrovoľníci, ktorí zbierajú techniku, ktorá sa tvári, že je bez majiteľa. Najčastejšie je to na nejakej terase kaviarne alebo reštaurácie. Milí turisti, mám na vás prosbu. Priložte k fotoaparátu aj nabíjačku. Nie je vôbec lacná.