Hore

Fotostĺpček 32/2024

Začal som testovať nový Nikon Z6 III, fotografoval som nočné zábery, ale i portréty.

Z balkóna i z pod neho

Výrazne sa zmenilo to, čo môžem fotografovať z balkóna a blízkeho okolia domu. Bývať na skok od prírody je každodennou výzvou niečo odfotografovať. V neustálej pohotovosti mám Sony A7R V s objektívom 100-400 mm. Nikdy neviete, čo uvidíte, keď sa idete nadýchať čerstvého vzduchu. Prvé dve fotografie sú priamo z balkóna, druhé som urobil na poli pred domom.







Modrá hodinka s Nikonom Z6 III

Obdržal som na testovanie nový Nikon Z6 III a statív Leofoto „Gabriel“ LG-324C+LH-40R. Chcel som otestovať oboje naraz a tak som si vymyslel fotografovanie mestskej panorámy počas zlatej a modrej hodinky. Použil som objektív 70-180/2,8.











Rytieri na Devíne

Len týždeň po akcii v Palárikove som opäť fotografoval skupinu TOSTABUR, tentokrát naspäť na Devíne. Trochu som experimentoval s výbavou, fotoaparát bol samozrejme Sony A7R V, ale vymenil som 135/1,8 a 70-200/2,8 za 85/1,4 a 100-400, niekoľko fotografií som urobil aj s Nikonom Z6 III s objektívom 70-180/2,8.
























Overené i neoverené správy

  • Panasonic Lumix GH7 dostal nový firmvér opravujúci niekoľko chýb.
  • Viltrox si nechal patentovať objektív AF 135 mm f/1,8 LAB.
  • Meike má čoskoro predstaviť objektív AF35mm F2.0.
  • V septembri Sigma predstaví cinematický objektív postavený na objektíve 28-45 mm f/1,8 DG DN Art.
  • Instax v Japonsku zdražil o 25%.
  • ArtraLab by mali predstaviť objektív Nonikkor Nocty 50mm f/1.2. Objektív sa bude dodávať s bajonetom X/E/Z.
  • Sony teraz pracuje na novom objektíve Sony FE 24-70mm F2.0 GM. Podľa Sonyalphrumors bude tento nový objektív stáť okolo 3 000 dolárov!
  • Viltrox pripravuje 28 mm f/4,5 Pancake objektív pre full-frame fotoaparáty s bajonetmi E a Z.
  • Spoločnosť Yongnuo predstavila nový objektív 17 mm f/1,7 pre fotoaparáty MFT.


Novinky

Tamron 28-300mm F4-7.1 Di III VC VXD

TAMRON, priekopník objektívov so zoomom typu všetko v jednom, vyvíja nový vysokovýkonný a prenosný objektív so zoomom, ktorý pokrýva široký rozsah ohniskových vzdialeností od 28 mm do 300 mm. Určený je pre bezzrkadlovky Sony. Objektív obsahuje 20 prvkov v 13 skupinách, vrátane jedného XLD prvku s extra nízkym rozptylom a jedného prvku LD s nízkym rozptylom. Používa tiež nátery Tamron BBAR-G2 (Broad-Band Anti-Reflection Generation 2) na minimalizáciu duchov a odleskov. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 0,19 m na širokouhlom konci a 0,99 m na tele konci, čo dáva maximálny pomer reprodukcie 1:2,8 pri 28 mm, ktorý sa zvýši na 1:3,8 na 300 mm konci. Objektív 28-300 mm F4-7.1 Di III VC VXD bude dostupný od konca augusta za odporúčanú cenu 899 dolárov.

https://www.tamron.eu/p/dd20b7fb-a20c-493c-88e1-9f1d9bcd79e7/28-300mm-f4-71-di-iii-vc-vxd

Tipy a triky

Letná škola fotografovania: zvládnite živé filtre ND a GND na krajinu

Letná škola OM SYSTEM je tu! V tejto lekcii vás Tomáš Viktora naučí, ako nastaviť a používať vstavané filtre Live ND a Live GND (GND len na OM-1 Mark II). Naučíte sa, ako tieto filtre používať pri záberoch s tečúcou vodou a pri fotografovaní krajiny.


Letná škola fotografie: naučte sa používať AI detekciu vtákov a ProCapture

V tejto lekcii vám Tomáš Viktora povie všetko, čo potrebujete vedieť o AI detekcii vtákov a Pro Capture. Dozviete sa, ako sa vrátiť v čase pomocou funkcie Pro Capture, kedy ju použiť a ako ju nastaviť, aby ste získali úžasné snímky vtákov pri ich prílete na hniezdo a ešte oveľa viac!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Paladin25
2024-08-05 09:56:18
Ahoj Karol! Skvelé fotky!

Bude aj recenzia na Z6 III ?
 
Hakuna Matata
2024-08-05 11:17:53
príspevok od: Paladin25
Ahoj Karol! Skvelé fotky!

Bude aj recenzia na Z6 III ?
Mňa trochu prekvapila foto 14.jpg žena s čelenkou (po rozklinkutí). Je vidieť, čo spraví f/1,4 so zaostrením na bližšie oko, ak frontálna rovina pri tejto vzdialenosti snímania nie je kolmo (pravé oko ženy je už neostré). Pre mňa to skvelé fotky nie sú, ale poučné sú veľmi.
 
Paladin25
2024-08-05 12:10:04
príspevok od: Hakuna Matata
Mňa trochu prekvapila foto 14.jpg žena s čelenkou (po rozklinkutí). Je vidieť, čo spraví f/1,4 so zaostrením na bližšie oko, ak frontálna rovina pri tejto vzdialenosti snímania nie je kolmo (pravé oko ženy je už neostré). Pre mňa to skvelé fotky nie sú, ale poučné sú veľmi.
Áno tiež ma to zaujalo.
 
Paladin25
2024-08-05 12:11:16
príspevok od: Hakuna Matata
Mňa trochu prekvapila foto 14.jpg žena s čelenkou (po rozklinkutí). Je vidieť, čo spraví f/1,4 so zaostrením na bližšie oko, ak frontálna rovina pri tejto vzdialenosti snímania nie je kolmo (pravé oko ženy je už neostré). Pre mňa to skvelé fotky nie sú, ale poučné sú veľmi.
Vieš o niekom z tej akcie kto by mal lepšie fotky? Rád si pozriem. Dík.
 
Rofo
2024-08-05 13:07:25
príspevok od: Paladin25
Vieš o niekom z tej akcie kto by mal lepšie fotky? Rád si pozriem. Dík.
Však si sám zisti kto mal aké fotky z tej akcie Prečo by to on mal riešiť? Napísal tu nejaký názor na jednu konkrétnu fotku a ocenil že sú fotky poučné. Prečo by on mal hľadať niekoho kto urobil lepšie fotky.
 
Paladin25
2024-08-05 13:57:46
príspevok od: Rofo
Však si sám zisti kto mal aké fotky z tej akcie Prečo by to on mal riešiť? Napísal tu nejaký názor na jednu konkrétnu fotku a ocenil že sú fotky poučné. Prečo by on mal hľadať niekoho kto urobil lepšie fotky.
To bol len námet do diskusie.

Ono sa vždy zabúda nato že podmienky nie sú ideálne. Že do toho vstupuje XY premenných.

Je to v pohode ak sa mu tie fotky nezdajú skvelé, možno videl iné ktoré sa mu zdali skvelé. Preto som sa spýtal.

Ja už som si pár takých akcií odkrútil. A moje fotky boli dobré. Tieto sú lepšie. Preto sú pre mňa skvelé. Je to len môj názor - verím že mám naň právo.
 
MagickVamp
2024-08-05 18:36:12
príspevok od: Paladin25
To bol len námet do diskusie.

Ono sa vždy zabúda nato že podmienky nie sú ideálne. Že do toho vstupuje XY premenných.

Je to v pohode ak sa mu tie fotky nezdajú skvelé, možno videl iné ktoré sa mu zdali skvelé. Preto som sa spýtal.

Ja už som si pár takých akcií odkrútil. A moje fotky boli dobré. Tieto sú lepšie. Preto sú pre mňa skvelé. Je to len môj názor - verím že mám naň právo.
Ano, tiez nie kazda foto vyjde. Ale ty by si pridal taku fotku? Lebo ja nie a to fotim urcite kratsie ako Karol. My nie sme klientka, ze tu mas, sory, lepsiu som ti nespravil. Alebo ze musi to tu naplnit nejaki a zrovna zena v dobovom kostyme tu nikdy nebola. Tu pridal svoj vyber...nuti sa to zamysliet ako vyzerali tie co sa do vyberu ani nedostali. 🤷
 
JohnNewton
2024-08-05 18:57:29
príspevok od: Hakuna Matata
Mňa trochu prekvapila foto 14.jpg žena s čelenkou (po rozklinkutí). Je vidieť, čo spraví f/1,4 so zaostrením na bližšie oko, ak frontálna rovina pri tejto vzdialenosti snímania nie je kolmo (pravé oko ženy je už neostré). Pre mňa to skvelé fotky nie sú, ale poučné sú veľmi.
To je Karlova slabosť, clonový krúžok sa mu väčšinou zasekne na úplne otvorenej clone, aj keby to mala byť svetelnosť 0.75 🤓
 
Hakuna Matata
2024-08-05 20:08:09
príspevok od: Paladin25
Vieš o niekom z tej akcie kto by mal lepšie fotky? Rád si pozriem. Dík.
Nie.
----
Ja som to nemyslel tak, že by to bola zlá fotka. Iba som si myslel, že takéto "rozostrenie" je téma až pri f/1,2. Preto som napísal, že som sa poučil. Najmä v súvislosti, že sa rozhodujem o kúpe medzi Nikon 135 f/1,8 a 85 f/1,2...
 
Paladin25
2024-08-05 20:35:50
príspevok od: MagickVamp
Ano, tiez nie kazda foto vyjde. Ale ty by si pridal taku fotku? Lebo ja nie a to fotim urcite kratsie ako Karol. My nie sme klientka, ze tu mas, sory, lepsiu som ti nespravil. Alebo ze musi to tu naplnit nejaki a zrovna zena v dobovom kostyme tu nikdy nebola. Tu pridal svoj vyber...nuti sa to zamysliet ako vyzerali tie co sa do vyberu ani nedostali. 🤷
Nie asi by som ju ja osobne nepridal. Ťažko povedať či to bol Karolov úmysel alebo nepozornosť. Určite sa nezamyšľam že tie čo sem nedal sú zlé.

Aj tak sa tu bavíme o jednej fotografii z albumu. Napríklad tá nadtým (ľukostrelec) sa mne osobne veľmi páči.
 
Paladin25
2024-08-05 20:36:38
príspevok od: JohnNewton
To je Karlova slabosť, clonový krúžok sa mu väčšinou zasekne na úplne otvorenej clone, aj keby to mala byť svetelnosť 0.75 🤓
Touto slabosťou trpíme viacerí možno preto sa mi Karolove fotky páčia
 
Paladin25
2024-08-05 20:39:32
príspevok od: Hakuna Matata
Nie.
----
Ja som to nemyslel tak, že by to bola zlá fotka. Iba som si myslel, že takéto "rozostrenie" je téma až pri f/1,2. Preto som napísal, že som sa poučil. Najmä v súvislosti, že sa rozhodujem o kúpe medzi Nikon 135 f/1,8 a 85 f/1,2...
Nikon 135 mám v oku aj ja ale len v oku...

Otázka znie je tá fotka správne zaostrená? Lebo ani to jedno oko nie je ostré na zreničke. Keď zle zaostríš aj 1,8 na FF ťa posunie mimo.
 
Hakuna Matata
2024-08-05 21:10:02
príspevok od: Paladin25
Nikon 135 mám v oku aj ja ale len v oku...

Otázka znie je tá fotka správne zaostrená? Lebo ani to jedno oko nie je ostré na zreničke. Keď zle zaostríš aj 1,8 na FF ťa posunie mimo.
Ja by som si nedovolil asi hodnotiť, či má dobre/zle zaostrené. Ja mám k takémuto žánru (dobové kostýmy) nulový vzťah a aj samotný portrét vnímam inak. Ale rešpektujem, že je tu veľa ľudí, ktorých to zaujíma, ako aj fakt, že krajinkári a zvieratkári hrajú na tomto portáli prvé husle. Čiže z toho mála, čo ma zaujíma, sa snažím vyťažiť čo najviac, v tomto prípade poznatok o clone (vychádzam z predpokladu, že kvalita Sony profi FF objektívov nie je zreteľne horšia ako Nikon). Ja vidím výsledok, ktorý mi implikuje, že keby som mal ja f/1,2, tak takú dieru využijem asi iba sporadicky, pretože napríklad takýto portrét by som fotil tak, aby som mal obe oči ostré. A to znamená najmenej f1,8, možno aj cez 2,0. Mnou uvažovaný nikon 85 f1,2 stojí okolo 3.300 €, čo je ešte viac ako Plena, tak je pre mňa poučné nezabudnúť na to, že svetelnosť má okrem zrejmých výhod aj niekoľko zrejmých nevýhod (hmotnosť, cena, praktická využiteľnosť takejto clony).
 
MagickVamp
2024-08-05 22:22:34
príspevok od: Hakuna Matata
Ja by som si nedovolil asi hodnotiť, či má dobre/zle zaostrené. Ja mám k takémuto žánru (dobové kostýmy) nulový vzťah a aj samotný portrét vnímam inak. Ale rešpektujem, že je tu veľa ľudí, ktorých to zaujíma, ako aj fakt, že krajinkári a zvieratkári hrajú na tomto portáli prvé husle. Čiže z toho mála, čo ma zaujíma, sa snažím vyťažiť čo najviac, v tomto prípade poznatok o clone (vychádzam z predpokladu, že kvalita Sony profi FF objektívov nie je zreteľne horšia ako Nikon). Ja vidím výsledok, ktorý mi implikuje, že keby som mal ja f/1,2, tak takú dieru využijem asi iba sporadicky, pretože napríklad takýto portrét by som fotil tak, aby som mal obe oči ostré. A to znamená najmenej f1,8, možno aj cez 2,0. Mnou uvažovaný nikon 85 f1,2 stojí okolo 3.300 €, čo je ešte viac ako Plena, tak je pre mňa poučné nezabudnúť na to, že svetelnosť má okrem zrejmých výhod aj niekoľko zrejmých nevýhod (hmotnosť, cena, praktická využiteľnosť takejto clony).
Clona 1,2 je fantasticka vec ak snou vies robit. Ak nie, tak to dopadne ako Karolova fotka. Zrejme prilis dlho fotil s m43 a este si na to zvyka.

1.- cim si od objektu dalej, tym je hlbka ostrosti vacsia. Staci ze chces fotit celu postavu a aj clona f1,2 moze byt prekvapivo nedostatocna.

2.- nizka clona ti krasne odseparuje objekt, obcas mas pozadie nic moc, je blizko a rusive...s nizkou clonou sa potom deju zazraky.

3.- mam rf 50f1,2 aj rf 24-70f2,8... fotil som jednym aj druhym a stale fotim, ale v 90% pripadoch siaham po 50f1,2. Ten objektiv je proste poklad, tazko sa vysvetluje ak nefotis ludi. Ale odkedy ho mam, tak v postprocese mam ovela menej prace. F2,8 na FF je z mojho pohladu uplne minimum na portret a musis viac riesit pozadie a nuti ta tak ku kompromisom. Kdezto f1,2 ti otvara ovela vacsie moznosti.
 
JohnNewton
2024-08-06 05:48:42
príspevok od: Paladin25
Touto slabosťou trpíme viacerí možno preto sa mi Karolove fotky páčia
Veru, keď foto nemá obsah, nech má aspoň pekný bokeh, to je len taká moja neškodná sarkasticjá poznámnka😆
 
MagickVamp
2024-08-06 06:18:03
príspevok od: Paladin25
Nie asi by som ju ja osobne nepridal. Ťažko povedať či to bol Karolov úmysel alebo nepozornosť. Určite sa nezamyšľam že tie čo sem nedal sú zlé.

Aj tak sa tu bavíme o jednej fotografii z albumu. Napríklad tá nadtým (ľukostrelec) sa mne osobne veľmi páči.
Bavime sa o vybere myslim. 🙂 Hej, ved vacsina z jeho vyberu je vzdy technicky ok.
 
Paladin25
2024-08-06 06:33:30
príspevok od: JohnNewton
Veru, keď foto nemá obsah, nech má aspoň pekný bokeh, to je len taká moja neškodná sarkasticjá poznámnka😆
Keď foto nemá obsah ani otvorená clona tomu nepomôže. S tým súhlasím.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia