V Bratislave posledné roky sneží minimálne. Ale teraz nasnežilo a nadpriemerne na bratislavské pomery. To samozrejme hneď spôsobilo kalamitu. Krátko po obede husto snežilo a ja som pri dobrej hudbe písal článok, zavolal mi Peter Rainhard Hricák. Nikomu ho tu nemusím predstavovať, poznáte ho všetci. Reku, či by sme nenafotili zimné fotografie. Raz už sme spolu v zime fotili a bola to veľmi vydarená vikingská séria. Teraz sme sa v čase presunuli bližšie k súčasnosti. No bližšie… Obliekol sa do uniformy konfederačného vojaka z vojny Sever proti Juhu.
Technika: Sony A7 III, FE 135/1,8 GM
Pár záberov som urobil aj telefónom iPhone 12 Pro Max.
V rovnaký deň, ako som fotografoval Petra, vyrazil som na krátku prechádzku do mesta, užiť si zasnežené centrum, kým zo snehu nebude brečka. Hoci som išiel fotografovať nočné mesto, išiel som naľahko, bez statívu, spoliehajúc sa na svetelný objektív a stabilizáciu obrazu.
Technika: Olympus OM-D E-M1 Mark III, M.Zuiko 45/1,2 PRO
PetaPixel Awards
Tak už aj PetaPixel má svoje ceny pre najlepšiu techniku roka. Hlasovali redaktori - fotografi, vylúčení boli tí, čo sa zaoberajú marketingom a predajom, aby bola zachovaná objektivita. Z celej PetaPixel Awards mám rozpačité dojmy. Vyhlásených bolo 6 kategórií, čo je málo. Kde je aspoň jeden objektív? A výsledky:
- Fotoaparát roka: Sony Alpha 1
- Smartfón roka: Vivo X70 Pro+
- Monitor roka: Dell U4021QW Ultrawide
- Počítač roka: Apple MacBook Pro s M1 Max
- Softvérová funkcia roka: Super rozlíšenie v Adobe Photoshop
- Fotografický doplnok roka: Manfrotto Move
Overené i neoverené správy
- Canon EOS R3 získal 96 bodov v teste dxomark.com. Roky snímače Canonu zaostávali v dynamickom rozsahu. To sa mení a EOS 3 má skvelých 14,7 EV. Ešte lepšie je na tom úroveň šumu, s ISO 4086 je na prvom mieste medzi plnoformátovými snímačmi.
- Budúci rok, čo je za rohom, má byť predstavený objektív Sony FE 85mm F1,2 GM. Predpokladám, že to bude náhrada za aktuálny model, ktorý má nejaký ten rok. Veď to je prvý GM objektív vôbec. Opticky výborný, ale so zastaralým zaostrovaním SSM. Možno sa dočkáme aj druhej generácie FE 24-70/2,8 GM.
- V roku 2022 by mal byť predstavený aj nástupca Hasselbladu X1D 50c II.
- VSCO pridalo nástroje Dodge a Burn do svojej aplikácie pre iPhone.
- V roku 2022 príde firmvér, ktorý umožní nakrúcať 8K video s frekvenciou 60FPS. Umožní to licencovaná technológia TicoRAW PIX. Tá je možno použitá aj v RAW-e.
Novinky
Leica Q2 Reporter
Leica uvádza na trh kompakt Q2 Reporter za 5 995 dolárov s olivovo zeleným lakom a kevlarovým polepom. Funkčne je rovnaký ako štandardný model Q2. V ponuke je aj verzia Monochrom.
https://leica-camera.com/en-int/photography/cameras/q/q2-reporter
Capture One 22
Najnovšia verzia populárneho fotoeditora prináša spájanie panorám a HDR, automatické otáčanie fotografií (prvá funkcia využívajúca AI pre nápravu nakloneného horizontu), bezdrôtový tethering (zatiaľ dostupný len s vybranými fotoaparátmi Canon). Pridaná je podpora nových fotoaparátov a objektívov. Capture One 22 podporuje súbory RAW pre viac ako 500 fotoaparátov a ponúka jemne vyladené vlastné optické korekcie pre viac ako 500 objektívov. Capture One 22 je teraz k dispozícii pre macOS a Windows. Softvér je mimochodom optimalizovaný aj pre čipy Apple M1, M1 Pro a M1 Max.
Novinky od DXO
DXO vydalo nové verzie programov PhotoLab 5, FilmPack 6 a Nik Collection. PhotoLab verzia 5.1 obsahuje vylepšené používateľské rozhranie s GPS súradnicami, ktoré sa zobrazujú priamo na Google Maps. K dispozícii je prepracovaná ponuka fotografických filtrov, ktorá sľubuje lepšiu použiteľnosť. DxO pridalo podporu pre Canon EOS R3, Ricoh GRIIIx, Fujifilm X-T30 II a Fujifilm GFX 50S II.
FilmPack 6.1 má vylepšené workflow. Najzaujímavejšou novinkou je Time Machine. Funkcia, ktorá umožňuje jedným kliknutím nastaviť štýl úprav, podľa historických vzorových fotografií.
Nik Collection by DxO vo verzii 4.3 prináša 35 nových presetov. Nová skupina The Seasons, v Nik Color Efex, obsahuje 4 presety evokujúce 4 ročné obdobia. Nik HDR Efex má päť nových presetov v rámci série Tonal Landscapes. Nik Analog Efex má šesť predvolieb Landscapes of Yesteryear, ktoré fotografiám dodajú vintage vzhľad. Nik Silver Efex obsahuje nové presety Dramatic Landscapes, ktoré sľubujú pridanie detailov a dramatickosti do čiernobielych fotografií krajiny.
Voigtländer Nokton 50mm F1 VM
Cosina predstavila svoj najsvetelnejší plnoformátový objektív Nokton 50mm F1 VM. Objektív je skonštruovaný z deviatich prvkov v siedmich skupinách, vrátane asférických prvkov. Používa 12-lamelovú clonu, má minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 90 cm a má 62 mm závit pre filter. Zaostrovanie je manuálne. Objektív je určený pre fotoaparáty Leica M. Objektív by sa mal začať predávať v januári za $1 980.
https://www.cosina.co.jp/voigtlander/vm-mount/nokton-50mm-f1-aspherical/
Inšpirácia
Aj keď je inšpirácia, ktorú som pre vás našiel, staršieho dáta, niektorí ju určite nevideli a využijú ju. Časopis Digital Camera World dávnejšie vydal sprievodcu svietením. Môžete si ho stiahnuť vo vysokom rozlíšení, kliknite na lupu na náhľadovom obrázku, na stránke časopisu.
https://www.digitalcameraworld.com/tutorials/cheat-sheet-pro-portrait-lighting-setups
Andrea Domjan je moja obľúbená fotografka, v jej novom videu sa o fotení nič nedozviete. Prevedie vás v ňom svojim ateliérom. A že to je úžasný ateliér. Taký mať nikdy nebudem, ale niekoľko inšpirácií pre moju pracovňu som našiel.
Tipy a triky
V minulom stĺpčeku som spomenul svoj staro-nový projekt detailov veteránov. Vyberám z už nafotených záberov tie najlepšie a prevádzam ich do ČB. Niektoré fotky sú výborné vo farbe i ČB. Pri úpravách využívam dve funkcie Lightroomu. Tou prvou je virtuálna kópia, môžem vytvoriť kópie fotografie bez toho, aby som ju musel fyzicky kopírovať. Výbornou funkciou je aj Snaphot. Slúži na uloženie fotografie v určitej etape úprav. Virtuálnu kópiu používam, keď chcem mať vedľa seba rôzne upravené verzie tej istej fotografie. Snapshot používam, keď chcem zistiť, či sa už upravenej fotografii nehodí viac iný štýl úprav. Ak nie, vrátim sa k zaznamenanému bodu úprav.
Zastavil sa u mňa kamarát Stano, opäť ho raz chytil “plnoformátový absťák”. Už roky fotografuje Olympusom, pochvaľuje si ľahkosť a kompaktnosť, výborné ovládanie, špičkovú stabilizáciu. Občas ale naráža na limity malého snímača, pri fotografovaní za horších svetelných podmienok. A keby aj nie, komu z nás stále nevŕta v hlave, či by iná technika nebola lepšia. Tak sme si sadli za môj počítač a porovnávali zábery z rôznych fotoaparátov. Neoddiskutovateľne si plnoformátové, pri vysokých ISO, viedli lepšie. To vie ale veľmi dobre kompenzovať program DXO Pure RAW. Keď Stano odišiel, rozhodol som sa ho ešte viac preskúšať. Najprv som mu dal ľahkú úlohu, upraviť fotografiu nasnímanú 50 Mpx stredoformátovou Fujinou pri ISO 6400. Šum prakticky zmizol a čo je dôležité, jemné detaily zostali zachované.
Fujifilm GFX 50s, ISO 6400, vľavo DNG z DXO Pure RAW, vpravo originálny RAW.
Dal som programu DXO Pure RAW ťažšiu úlohu. Záber zo Sony A1, nastavené ISO 25 600. To už sme na hranici použiteľnosti. Šumu je rovnako ako jemných detailov, ja by som fotografiu nepoužil. Poradí si program aj s takto zašumeným záberom? Veru poradí a veľmi dobre. Odšumenie je účinné a hlavne stále zostalo zachované dostatočné množstvo detailov.
Sony A1, ISO 25 600 vľavo DNG z DXO Pure RAW, vpravo originálny RAW.