Hore

Fotostĺpček 43/2022 - špeciál

Je tu pondelkový stĺpček a ja som ešte na ceste z Liptova. Preto nebude o novinkách, tipoch a trikoch, o tom, čo som fotografoval. Tento špeciál je venovaný mojim podnikateľským začiatkom.

Odkedy som vyšiel zo školy, vždy som pracoval pre niekoho na trvalý pracovný pomer. Je to pohodlné, zamestnávateľ sa o všetko postará, vy len pravidelne dostávate výplatu a gastrolístky. Problémom je, ak chcete niečo robiť pomimo, privyrobiť si legálne inou prácou. To by ste mali mať živnosť. A hneď sa to komplikuje. Aspoň pre mňa. Takže som sa tomu vyhýbal a pracoval, kým sa dalo na dohodu. Prišla však celková kríza, do toho pandémia a môj zamestnávateľ nemal inú možnosť, ako ma prepustiť. To bol podnet na to, zamyslieť sa nad živnosťou. Všetky starosti preberáte na seba, ale máte väčšiu slobodu. Začal som študovať všetky možné informácie na internete, konzultoval s priateľmi, ktorí už nejaký ten čas živnostníčili. Všetko som si zapisoval.

S podnikateľským plánom som nemal problémy. Vedel som, čo chcem robiť a tak som na živnosti začal pracovať vopred, keď už som vedel, že budem nezamestnaný. Urobil som si zoznam toho, čo budem musieť urobiť, vybaviť, kúpiť. V tom mi pomohla aplikácia Microsoft To Do, ktorú som si nainštaloval na počítače, mobil a tablet. Postupne som si odškrtával úlohy, ktoré som mal hotové.


Všetky úlohy, odkazy na stránky o podnikaní, som si zapisoval do aplikácie Microsoft To Do.

Toto rozhodne nie je návod! Len spísanie krokov, ktoré som absolvoval ja. Možno niekomu pomôžem zorientovať sa v problematike. Podmienky podnikania sa neustále menia a to, čo platilo pred rokom, môže byť dnes inak.

Od loga po tričko

Logo

Každý podnikateľ potrebuje logo. S tým som nemal problém. Moje priezvisko je pre logo dobrou inšpiráciou a ja sa roky venujem počítačovej grafike. Vytvoriť logo a podpis bola hračka. Pripravil som si podklady pre všemožné použitie. Na stránku, Facebook, Instagram, YouTube, podpis do emailu, pozadie do počítačov, mobilu a tabletu. Ak grafiku neovládate, dajte si logo/podpis vytvoriť. Miesto nejakého amatérskeho podpisu si radšej zaplaťte za profesionálne logo/podpis. Je to vaša vizitka i reklama, ktorú budú mať potencionálni zákazníci na očiach.


Logo a podpis som si navrhol sám.

https://www.adobe.com/express/create/logo/photography

https://photologo.co/

Webová stránka a sociálne siete

Vedel som, že niekoľko mesiacov budem nezamestnaný. Tie som využil najmä na vytvorenie a naplnenie webovej stránky. V tomto nie som nováčik a tak som si cez websupport.sk zaregistroval doménu karolsrnec.sk, objednal hosťovanie stránky. Stránku som vytvoril pomocou redakčného systému Wordpress, ktorý je najrozšírenejší na svete a mám s ním niekoľkoročné skúsenosti. U webbsupportu si môžete objednať hosting aj s predinštalovaným Wordpressom. Ďalej som si vytvoril emailové adresy, už pre doménu karolsrnec.sk. V budovaní stránky som pokračoval výberom peknej šablóny. Šablón sú tisíce, ale pomocou Googlu ľahko vyhľadáte tie najkrajšie a najpopulárnejšie. Kvalitné šablóny nie sú zadarmo, ale ani nie sú drahé, cena väčšinou neprekročí 100€. Ja som si vybral šablónu Novo, špeciálne navrhnutú pre fotografov. Nahral som si aj demo stránky. Prišlo mi jednoduchšie upravovať už hotové stránky, ako ich vytvárať od základu.

Keď som mal hotovú štruktúru a pridal na stránku informácie o sebe, kontakt atď., začal som pracovať na portfóliu a sekcii blog. Chcel som, aby bola stránka plne funkčná a bol na nej obsah od prvého dňa, kedy začnem podnikať.


Peknú šablónu nájdete ľahko, ale vaša stránka nikdy nebude vyzerať dobre, ak ju nezaplníte obsahom.

Súčasne s prácou na stránke som pracoval aj na budovaní svojho profilu na sociálnych sieťach. Tie využívam roky, hoci ich nijako obzvlášť neobľubujem. Je to však veľmi účinná reklama. Vytvoril som si bussines stránku Facebooku a aj firemný profil na Instagrame. Oboje som postupne plnil obsahom, aby si tí, čo ma sledujú, zvykli, že budem v budúcnosti podnikať. Upravil som aj svoj YouTube kanál. Všade som poctivo doplnil informácie o sebe, zjednotil grafiku použitím svojho loga. Svoje logo som použil aj v podpise svojich emailových správ.

Facebook a Instagram som prepojil a používam Meta Bussines Suite aplikáciu, pomocou ktorej viem naplánovať publikovanie príspevkov.


Na Facebooku som vytvoril firemnú stánku.


Instagram som prepojil s Facebookom.

Založil som si účet aj na linkedin.com, čo je portál, kde môžete ponúkať alebo hľadať prácu a zaregistroval sa ako firma na Googli.


Firmu som zaregistroval do Google Maps, figuruje tak aj v najväčšom vyhľadávači.

https://karolsrnec.sk/

https://www.facebook.com/karolsrnec.photography

https://www.instagram.com/bratislava_ttl/

https://www.linkedin.com/in/karol-srnec-974641204/

Vizitky, pečiatka, nálepky

Dopredu som si navrhol vizitky, pečiatku a nálepky, všetko s mojim logom. S výrobou som ale počkal, až kým som nedostal od živnostenského úradu IČO. Vizitku, aj pečiatky si ľahko dáte urobiť aj online. Nálepky mi urobili vo Faxcopy.

Tričko

Na niektorých akciách sa hodí, ak ostatní vedia, že ste fotograf. Nielen kvôli tomu, že máte fotoaparát. Tak som si urobil niekoľko tričiek so svojim novým logom a veľkým nápisom “FOTOGRAF” na chrbte. Trička som si objednal u https://www.shirttuning.sk/, podľa svojho návrhu. Tlač však bohužiaľ dlho nevydržala. Dám si urobiť elegantnejšie pólo tričká a logo s nápisom nechám vyšiť.

Založenie živnosti

Nenávidím úrady a byrokraciu, vysáva to zo mňa životnú silu. Dnes sa im viete do veľkej miery vyhnúť, pretože veľa vecí za vás môže urobiť niekto iný a niekedy na tom aj ušetríte, čas a nervy určite. A tak je to aj so založením živnosti.

Firmáreň

Využil som služby firmy Firmáreň za 19€ pohodlne online, naviac s benefitmi. Pri zakladaní živnosti si vyberáte, v akej oblasti chcete podnikať. Zvoľte viac možností. Ja som si vybral tieto:

3201 Výroba bižutérie a suvenírov

5801 Vydavateľská činnosť, polygrafická výroba a knihárske práce

5901 Služby súvisiace s produkciou filmov, videozáznamov a zvukových nahrávok

6201 Počítačové služby a služby súvisiace s počítačovým spracovaním údajov

7001 Činnosť̌ podnikateľských, organizačných a ekonomických poradcov

7301 Reklamné a marketingové služby, prieskum trhu a verejnej mienky

7402 Fotografické služby

8503  Vykonávanie mimoškolskej vzdelávacej činnosti

4601 Sprostredkovateľská činnosť̌ v oblasti obchodu, služieb, výroby

4701 Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod)

9302 Organizovanie športových, kultúrnych a iných spoločenských podujatí

https://www.firmaren.sk/zalozenie-zivnosti

https://www.firmaren.sk/clanky/co-musim-urobit-po-zalozeni-zivnosti/

eID

Ak ste podnikateľ, nezaobídete sa bez eID, čiže elektronického identifikačného dokladu, ktorý budete potrebovať pre komunikáciu s úradmi. V prvom rade potrebujete občiansky preukaz s čipom (mám už roky) a čítačku eID. Tú som kúpil v alza.sk, značka Axagon.

Pri vybavovaní eID som sa riadil článkom na firmaren.sk. Softvér som stiahol zo stránky slovensko.sk. Inštalácia prebehla bez problémov a ja som postupoval podľa návodu pri registrovaní na slovensko.sk. Najprv to nešlo, samozrejme, keď som miesto ID strčil do čítačky platobnú kartu (som idiot). Po vložení správnej karty mi softvér vypísal, že nemám aktivovaný BOK, bezpečnostný kód. Ten si musíte zaregistrovať na policajnom riaditeľstve. Hurá, snažíte sa o plne elektronickú komunikáciu, ale návšteve úradov sa aj tak nevyhnete. Vybavenie BOK trvalo minútu a dostal som aj čítačku zdarma. Budem mať jednu náhradnú.

Po vložení aktivovaného preukazu do čítačky sa aktualizovali údaje v čipe a vytvoril som si PIN a PUK. Inštalovali sa 3 el. kľúče a odoslala sa požiadavka na pridelenie certifikátu a el. podpisu. Ten bol schválený a všetko to trvalo tak 5 minút. Hneď som sa vyskúšal prihlásiť na slovensko.sk a ono to išlo (neskutočné prekvapenie). Navštívilo som ešte svoju el. schránku a aktivovoval ju. Som pripravený na el. komunikáciu s úradmi!

https://navody.digital/zivotne-situacie/aktivacia-eid

https://www.minv.sk/?strankove-dni-a-hodiny-na-or-pz-bratislava-ii

Vybavte si eID v predstihu. Ak okrem 4,50€ nechcete priplácať za expresné vybavenie 20€, trvá vybavenie aj mesiac.




Hurá, IČO je tu!

Presne na deň, ktorý som chcel začať so živnosťou, som obdržal IČO. Pridal som na svoju stránku presný kontakt s IČO a na Googli som si založil firemný profil. Zaregistroval som sa aj do Google Maps a vložil mapu na svoju stránku. Ďalej som postupoval s radami od firmaren.sk, konkrétne podľa článku https://www.firmaren.sk/clanky/co-musim-urobit-po-zalozeni-zivnosti/.

Postupoval som podľa článku na firmaren.sk. Pri registrácii živnosti, cez nich, máte niekoľko výhod. Napr. zaujímavé zľavy. Oplatí sa pozrieť aké (vo vašom profile na firmaren.sk). Ja som využil zľavu na založenie podnikateľského účtu v Tatra banke. S tým súvisela aj zľava online fakturačnej služby superfaktura.sk.

Čo musíte urobiť, ak ste registrovaný na úrade práce, musíte im to do 8 dní od založenia živnosti oznámiť.




Finančná správa

Ďalším krokom bola registrácia na stránke finančného úradu, kvôli daniam. Registrácia bola jednoduchá, sranda začína neskôr, keď som chcel oznámiť úradu, že mám podnikateľský účet. Postupoval som podľa návodu z firmaren.sk. Vyplnil som formulár a potom to prišlo. Elektronické podpisovanie v praxi. Nestačilo mať len aktívne eID, ešte to chcelo použiť nejaký zastaralý softvér D-Louncher, bez certifikácie, ktorý naviac potrebuje doinštalovať Javu. Ak nemáte kamaráta alebo príbuzného so skúsenosťami s IT, tak to sami asi nezvládnete. Podpisovanie dokumentov je ťažkopádne, mám pocit že ho navrhli v 90-tych rokoch. Oznámenie som napokon certifikovane podpísal (v jednej aplikácii) a odoslal (na stránke úradu).


Podnikateľský účet

Podnikateľský účet som si založil v Tatra banke, kde mám už roky svoj bežný účet a používam aj ich aplikáciu v mobile. Možno existuje lepší účet, ale nechcel som si prirábať prácu. Účet som si založil z mobilnej aplikácie. Okrem občianskeho preukazu a IČO, potrebujete ešte doklad o živnosti. Ten som dostal el. poštou vo formáte *PDF a *asice. Ten druhý je aj s elektronickým podpisom.

Naše úrady sú ťažkopádne a chvíľu im trvá schválenú živnosť zaregistrovať v el. systéme. Môže to trvať niekoľko dní, takže odporúčam pár dní so zakladaním účtu počkať.

https://www.tatrabanka.sk/sk/business/ucty-platby/podnikatelsky-ucet-balikom-sluzieb/zivnostensky-ucet/

Miesto podnikania

Vašou povinnosťou je označiť miesto podnikania. V mojom prípade to znamenalo dať na zvonček a schránku moje podnikateľské meno. Pridal som k nemu aj svoje logo.

Fakturácia

Vedel som, že s fakturáciou nebudem mať veľa problémov. Prakticky len fakturujem za mnou odvedenú prácu. A keďže som zopár faktúr vydal i prijal, keď som pracoval v Pro.Laike, vedel som, že nepotrebujem drahý fakturačný program typu Money S3 a pod. Po prieskume internetu som sa rozhodol pre fakturáciu online cez superfaktura.sk. Prvý rok som využíval Superfaktúru zdarma. Po roku som si zaplatil základný balíček.

V Superfaktúre je možnosť spárovať faktúru s platbami. Stačí v podnikateľskom účte nastaviť zasielanie upozornení pomocou emailu na adresu vášho účtu v Superfaktúre. Viem tam vystaviť ponuky, zálohové faktúry, pozrieť si prehľad i pripraviť podklady pre účtovníka.

Pokladňa

Náš štát vám chce všetko skomplikovať. Dôkazom je napríklad nutnosť mať registračnú pokladňu, ak chcete prijímať hotovosť. Fotili ste zamilovaný párik a chcú vám zaplatiť hotovosťou? Registračná pokladňa! Kým to bude možné, chcem sa tomuto vyhnúť a všetko fakturovať.

Účtovník a dane

Mám veľké šťastie, že kamarát, amatérsky fotograf, má účtovnú firmu. Ochotne mi poradil aj ma zobral pod svoje krídla. Veľa práce so mnou nebude mať, ale i tak som mu vďačný. Ďakujem Branislav! Rozhodol som sa pre paušálne odpisy z daní. Do nákladov si môžete dať reálne náklady na podnikanie, v takom prípade musíte zbierať a evidovať bločky a faktúry, alebo zvolíte paušálne náklady 60% z celkového ročného zárobku. Ja som zvolil druhú možnosť, bločky má vážne nebaví zbierať. Prvá rok mi, aj vďaka 3-mesačnej nezamestnanosti, vyšli nulové dane.

Zdravotná poisťovňa

Zdravotnú poisťovňu si platíte od prvého mesiaca podnikania. Po registrácii živnosti dostane zdravotná poisťovňa oznámenie zo živnostenského úradu a sama sa vám ozve. V roku 2021 je minimálny preddavok (platí pre čisté podnikanie bez iného pracovného pomeru, a ak nie ste študent, dôchodca, alebo na materskej) a je splatný do 8. príslušného mesiaca. Najlepšie je si nastaviť pravidelnú platbu z vášho podnikateľského účtu.

Sociálna poisťovňa

Prvý rok sociálne poistenie platiť nemusíte. To vám pomôže, pretože je to minimálne skoro 300 € mesačne. Predtým, ako ubehol rok, som preventívne navštívil Sociálnu poisťovňu, vybaviť všetko potrebné, aby som náhodou neplatil nejaké pokuty. Tá však pracuje pomaly a mám vraj počkať, až sa mi ozvú. Tak teda čakám.

Dôchodkové sporenie a poistenie

Zo začiatku, kým príjmy nie sú dosť vysoké, je ťažké myslieť na budúcnosť. Každé zarobené Euro investujete do techniky, na softvér atď. Podľa kamarátky Lindy trvá dva roky, kým podnikanie rozbehnete. Ak sa to podarí, začnem sporiť na dôchodok.

IČ DPH

Už som si myslel, že mám takmer všetky byrokratické kroky za sebou. Začal som podnikať. Zistil som ale, že ak chcem svoje služby predávať do zahraničia, musím byť registrovaný na daňovom úrade ako platca DPH, hoci DPH bude platiť objednávateľ. Tak som vyplnil formulár na Finančnej správe a obdržal IČ DPH, ktoré musím uvádzať v zahraničných faktúrach. Pozor! Každého štvrťroka musíte zahraničné faktúry uviesť vo výkaze pre daňový úrad!

Príkladom služieb je napr. fotografovanie svadby pre rakúskeho klienta, písanie blogu pre český webový portál, alebo online školenia ponúkané v zahraničí.

https://www.podnikajte.sk/dan-z-pridanej-hodnoty/postup-registracia-dph-7a-navod

Investície

Ešte nezarobíte ani prvé Euro a už ich miniete stovky, ak nie tisíce. Investície na založenie živnosti sú to najmenej. Ani stránka ma nestála veľa, keďže si ju spravujem sám. Ušetrím aj na grafikoch. Ak to sami neviete, pripravte si niekoľko stoviek Eur. Chvála bohu som mal niečo našetrené a veľa techniky som už vlastnil. Aj tak, som ešte pred začiatkom podnikania minul niekoľko tisíc EUR.

Home office

Mojim pracoviskom je môj byt a tým sa stáva aj kanceláriou. Svoje domáce pracovisko mám roky a preto investície do neho boli relatívne malé. Dokúpil som univerzálnu tlačiareň, čo vie aj skenovať, kúpil som si nový notebook (kvôli workshopom), nový telefón, kancelárske drobnosti. To ma stálo hneď okolo 3000€.

Po roku podnikania som zistil, že mi môj počítač nestačí. Písal som o tom už v stĺpčeku. Musel som sa sprofesionalizovať, mať pracovisko bez kompromisov. A tak som kúpil Mac Studio M1 Max, Mac Mini M1, 2x 4K 32” monitory HP, dva disky Lacie D2 Professional 10TB a k tomu doplnky. Celková investícia za približne 5000 €.

K cene počítačového vybavenia musíte pripočítať aj pravidelné náklady na softvér.

Fototechnika

Ja mám kompletné vybavenie Olympus/OM System a nemusel som preto na začiatku do fototechniky nič investovať, až na pamäťové karty. Ak by som si mal kupovať novú techniku, stálo by ma to odhadom 10 000 - 12 000 €. Viete ušetriť, ak si nekúpite najvyššie modely fotoaparátov, prípadne kúpite alternatívne objektívy tretích výrobcov. Pod 7000€ sa však dostanete len ťažko. Nezabudnite, že potrebujete dva fotoaparáty, jeden ako záložný. S Olympusom/OM System dokážem nafotografovať takmer čokoľvek, ale v určitých žánroch je štandardom plný formát. A tak som kúpil Sony A7 III a sadu objektívov. Na objektívoch som veľa ušetril, pretože som kupoval zánovné z druhej ruky. Sony som zvolil preto, že ponuka bazárových objektívov je bezkonkurenčná. I tak ma to ale stálo okolo 10000 € z mojich úspor. Hoci je Sony A7 III výborne fotiaci prístroj, profesionálny fotoaparát to nie je. Najneskôr budúci rok ho budem musieť nahradiť vyšším modelom.Ďalšia veľká investícia na dohľad.

Podnikanie

Rozhodol som sa podnikať v tom, čo viem. Písať odborné články, recenzie, fotografovať, robiť workshopy. Nebudem predstierať, že som v tomto nováčikom. Pri prechode na živnosť som mal veľkú výhodu, že som v branži známy a mal som množstvo kontaktov. Siete som začal rozhadzovať v momente, kedy som vedel, že budem nezamestnaný.

Paradoxne som sa najskôr vrátil k tomu, čo som robil pred dávnymi rokmi, k počítačovej grafike a tvorbe webových stránok. Môj príjem pozostáva zo spomínanej tvorby grafiky a stránok, ďalej redaktorskej práce, samozrejme fotografovania a aj z workshopov a prednášok.

Cenotvorba

Cenotvorba bola pre mňa ďalšou nočnou morou. Nemal som s ňou skúsenosti a som z tých, čo sa boja o peniaze si zažiadať. Na začiatku podnikania často pracujete pre známych, ale ani pre nich nemôžete pracovať za málo. Už sa živíte sami, na dobročinnosť tu nie je miesto. Musíte oddeliť bussines od kamarátstva.

Nebojte si zapýtať adekvátnu odmenu za prácu. Vám tiež nikto nič nedá zadarmo. Mne pomohla kamarátky Linda, ktorá podniká už niekoľko rokov. Samozrejme som pozrel aj stránky slovenských fotografov. Dôležité je nekaziť ostatným kšefty tým, že budete mať výrazne nižšie ceny. Najviac uškodíte sami sebe, tým že si nezarobíte a vytvoríte si imidž “lacného fotografa”.

Kalkulovať musíte s nákladmi na internet, telefón, energie, dopravu, propagáciu a životné náklady, vrátane sporenia. Musíte si vytvoriť rezervu. Čo keď príde zlý mesiac, pandémia, ochoreli by ste, pokazil sa vám fotoaparát alebo počítač… K tomu čo si myslite, že potrebujete zarobiť, pridajte aspoň 20%.

Zodpovednosť

Ako podnikateľ máte zodpovednosť za dobre odvedenú prácu. Nestačí len vedieť fotografovať. V prvom rade musíte myslieť na to, čo robiť, ak sa niečo pokazí. Nemôžte sa uprostred svadby vyhovoriť, že sa pokazila pamäťová karta, alebo fotoaparát a z fotografií nič nebude. Fotografovať na dve karty a mať záložný fotoaparát je nutnosť. I to zvyšuje náklady. Neodkladajte komunikáciu, odovzdávajte zákazky načas.

Záver

Zvyšok je už o každodennej rutine. Ako živnostník nepoznáte sviatky a víkendy. Pracujete, kedy treba. Jeden mesiac bude lepší, druhý horší. Vytvorte si každodennú rutinu kancelárskych prácí a publikovania na sociálnych sieťach. Mne sa to stále nedarí na 100%. Som sám sebe pánom a niekedy to flákam.

Svoj prvý rok podnikania hodnotím ako úspešný. Zarobil som viac, ako som dúfal a to som bol niekedy poriadne lenivý. Ale môžu prísť horšie mesiace. Kvôli veľkým investíciám som zatiaľ vlastne nič nezarobil, ale prežil som v relatívnej pohode.

Nezabudnite, že štát sa trvale stará, aby ste boli v permanentnej pohotovosti ohľadom zmien zákonov a nariadení. Podmienky podnikania sa neustále menia.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2022-10-24 08:29:11
Ja som začal podnikať pred 15 rokmi a oproti Karolovi to bolo oveľa chaotickejšie.
Asi mesiac pred skončením môjho posledného pracovného pomeru (odchádzal som sám, nikto ma nevyhodil) som si naštudoval legislatívu. Vtedy sa ešte nerobilo online, úrady som si musel poctivo obehať.
Systém elektronického podpisu je síce taký aký je, oproti behaniu po úradoch je to ale lahoda.
Otázka pre Karola: Máš už vybavený novy občiansky? (na tých, vydaných pred 21.6. 2021 od nového roku elektronický podpis fungovať nebude):
https://www.slovensko.sk/sk/oznamy/detail/_mam-si-vymenit-eid-aby-mi-v-r
Ako živnostník som nemal ani webovú stránku ani logo. Sociálne siete nevyužívam. Pečiatku som si vytvoril z písmenkovej sady, čo som kúpil v Lidli. Keď som prešiel zo živnosti na firmu, jeden obchodný partner po mne chcel aby som mu, kvôli fakturácii, poslal IČO DPH na firemnom hlavičkovom papieri. Tak som vytvoril firemné "logo" tým, že som názov firmy napísal jedným menej tradičným fontom.
Mám kúpenú firemnú doménu ale používam ju len na e-mail, stránku nemám. Mal som účet aj v Tatrabanke ale dnes používam Fio, je bez poplatkov. Okrem peňazí mi to šetrí robotu, nemusím poplatky zadávať do účtovníctva. Účtovníctvo, vrátane všetkých výkazov pre štát, si robím sám. Ako živnostník som bol na paušále (Karol má dosť veľké investície do vybavenie, možno by sa mu oplatilo aj účtovanie reálnych výdavkov). Ako firma musím používať podvojné účtovníctvo, naučil som sa ho na dvojtýždňovom kurze. Odporúčam - bol som tam len jeden chlap medzi asi dvadsiatimi babami.
 
om1ci
2022-10-24 08:45:02
Ano, netreba špeciál podnikateľský účet, nikde to nie je prikázané, stačí založiť obyčajný účet a najlepšie zadarmo, v Tatrabanke pýtajú 7 EU mesačne..zlodeji.
 
JohnNewton
2022-10-24 08:56:59
Tak zase mne nestálo za 40€ mesačne riešit pre mňa nudné a nezáživné účtovníctvo, ten čas čo by som tým trávil som vedel využiť aj lepšie.
 
z80
2022-10-24 09:22:40
príspevok od: JohnNewton
Tak zase mne nestálo za 40€ mesačne riešit pre mňa nudné a nezáživné účtovníctvo, ten čas čo by som tým trávil som vedel využiť aj lepšie.
Uznávam, že účtovníctvo nie je typická forma zábavy Na druhej strane, čísla ma bavia a pri mojom podnikaní to znamená menej ako polhodinku mesačne (akurát teraz som si v účtovníctve porobil veci, ktoré som pár mesiacov zanedbával a trvalo to necelú hodinu) a asi hodinku ročne (daňové priznanie a účtovná závierka). Tých asi 500 € ročne mi za to pripadá veľa. Radšej si za to kúpim nejakú fotovýbavu. Okrem toho to beriem ako učenie sa nových veci, ktoré môžem využiť.
 
gytheio
2022-10-24 09:24:35
Ja som zalozil zivnost na Slovensku v 1998, prve roky boli naozaj tazke, v zime sme nekurili vo firme a bola poriadna zima. Raz som dostal nezmyselnu pokutu nejakych 20 eur lebo som si nevybral preplatok ktory som zaplatil na daniach, to bolo v zime, prisiel som na danovy urad ohladne tej pokuty a oni tam mali asi 30 stupnov vsetky okna pootvarane... strasne hnusne som im vynadal.
 
z80
2022-10-24 09:25:01
príspevok od: om1ci
Ano, netreba špeciál podnikateľský účet, nikde to nie je prikázané, stačí založiť obyčajný účet a najlepšie zadarmo, v Tatrabanke pýtajú 7 EU mesačne..zlodeji.
Pri živnosti sa dá používať aj bežný, nepodnikateľský osobný účet. Pri firme už musí byť účet vlastnený firmou a tam ho zadarmo ponúka iba Fio.
 
om1ci
2022-10-24 09:26:24
príspevok od: z80
Pri živnosti sa dá používať aj bežný, nepodnikateľský osobný účet. Pri firme už musí byť účet vlastnený firmou a tam ho zadarmo ponúka iba Fio.
OK, jam mám živnosť.
 
JanoB
2022-10-24 10:11:22
Môžeš si do predmetu podnikania pripísať "poradenstvo " , pekne si to zhrnul .
 
matpi
2022-10-24 11:10:27
Vyborne a prehladne zhrnute.
 
JohnNewton
2022-10-24 13:06:15
príspevok od: z80
Uznávam, že účtovníctvo nie je typická forma zábavy Na druhej strane, čísla ma bavia a pri mojom podnikaní to znamená menej ako polhodinku mesačne (akurát teraz som si v účtovníctve porobil veci, ktoré som pár mesiacov zanedbával a trvalo to necelú hodinu) a asi hodinku ročne (daňové priznanie a účtovná závierka). Tých asi 500 € ročne mi za to pripadá veľa. Radšej si za to kúpim nejakú fotovýbavu. Okrem toho to beriem ako učenie sa nových veci, ktoré môžem využiť.
Tak sa to dá, ale pri stovkách dokladov mesačne, ktoré treba zaúčtovať, lebo plátca DPH, je to otravné. Aj účtovníčky musia žiť 😊
 
Hakuna Matata
2022-10-24 15:39:22
V prvom rade si myslím, že tento stĺpček nebol o nič horší ako ostatné, i keď Karol minule zmieňoval, že to bude taká "diétna" verzia. Skôr naopak.

Mám k tomu niekoľko postrehov (podnikám vyše 15 rokov)
- každý, kto si myslí, že podnikanie je brnkačka, podľa tohto rozsahu krásne vidí, aké ohromné zaťaženie (dokumentácia, evidencia, dane, ...) to zahŕňa. Je to tu veľmi pekne zhrnuté a nie je to pritom úplný zoznam.
- poznámka k prijímaniu platieb: viem si živo predstaviť, že mnohí fotografi si myslia, že keď zoberú peniaze na ruku (a nezdania ich), že sa o tom nikto nedozvie. Bol by som veľmi opatrný (a súhlasím s Karolom, že fakturácia je istota), pretože nabonzovať fotografa sa dá (napríklad pri nespokojnosti s výslednými fotkami) veľmi jednoducho, a to sa kľudne môže rovnať koncu podnikania...
- zvážil by som plné platcovstvo DPH. Fototechnika je drahá, môže si hneď odpísať plných 20 %, čo býva často značná čiastka a ďalšie peniaze sa ušetria odpisovaním (drahšia fototechnika sa odpisuje počas viacerých rokov). Toto sa prejaví v podnikaní hlavne neskôr. Na druhej strane bude musieť zvyšovať svoje ceny o výšku DPH, čo ale pre firmy nebude žiadna prekážka, akurát zdražie pri poskytovaní služieb fyzickým osobám. Je to na zváženie, pri kvalitnejšej (drahšej) fototechnike to ale dáva veľký zmysel.
- trochu ma prekvapilo, že do kruhového loga nijako nezakomponoval lamely clony objektívu, ale možno je to dobrý tip, keď bude robiť redizajn loga (lebo aj to Ťa, milý Karol, po pár rokoch postretne).

Ja by som chcel ale zo všetkého najviac oceniť plánovanie. Je zrejmé, že prechod nebol žiadny hurá systém. Rozumne prijal fakt konca zamestnaneckého pomeru, v kľude si spravil plán a nevymýšľal s oblasťou podnikania, s ktorou nemá skúsenosť. Veľmi dobre si pamätám na hlupákov, ktorí sa v marci 2020 v telke sťažovali, že si práve otvorili pizzeriu, nakúpili drahé stoličky, taniere a teraz in zlý ujo hygienik zakázal mať otvorené a bankrotujú... Pritom dovtedy nič s gastro sektorom nerobili a médiá boli už tri mesiace plné obrázkov z Wuchanu a Bergama...
 
Hakuna Matata
2022-10-24 15:44:23
príspevok od: z80
Pri živnosti sa dá používať aj bežný, nepodnikateľský osobný účet. Pri firme už musí byť účet vlastnený firmou a tam ho zadarmo ponúka iba Fio.
Aj mBank má účet pre živnostníkov, dlhé roky som ho využíval, vždy bez poplatkov a ani s platobnou kartou som nikdy nemal problémy. Odporúčam.
 
ludy
2022-10-24 16:01:25
Karol prosim ta, co su to za lampy na monitoroch ak mozes prezradit?
 
shagy2301
2022-10-24 17:04:53
príspevok od: om1ci
Ano, netreba špeciál podnikateľský účet, nikde to nie je prikázané, stačí založiť obyčajný účet a najlepšie zadarmo, v Tatrabanke pýtajú 7 EU mesačne..zlodeji.
v základe pýtajú, ale stačí aktívne používať a je zdarma
 
martinmlm
2022-10-24 19:21:19
Pri príjimaní platby v hotovosti môžte použiť aplikáciu "Virtuálna registračná pokladňa." Má aj mobilnú verziu, je zdarma a doklad odosielať na zákaznikov mail. čiže odpadá tlačenie bločku priamo na mieste. Samozrejme si ju treba aktivovať na Finančnom/daňovom úrade.
 
luboslav
2022-10-25 09:40:01
Pekný, prehľadný článok.
 
z80
2022-10-25 15:23:58
príspevok od: Hakuna Matata
Aj mBank má účet pre živnostníkov, dlhé roky som ho využíval, vždy bez poplatkov a ani s platobnou kartou som nikdy nemal problémy. Odporúčam.
Áno, ale nie pre firmy. V mBank mám osobný účet už roky.
 
j.a.r.o.
2022-10-25 18:10:31
príspevok od: ludy
Karol prosim ta, co su to za lampy na monitoroch ak mozes prezradit?
Písal o tom vo fotoblogu č. 37/2022 "Minulý týždeň som si urobil radosť a kúpil dve svetlá na monitor Xiaomi."
Asi tieto: https://www.nay.sk/xiaomi-mi-computer-monitor-light-bar-svetlo-nad-monitor

Len kto vie, či zvládnu osvetliť 32" monitor aj po stranách?
 
Hakuna Matata
2022-10-25 20:36:35
príspevok od: z80
Áno, ale nie pre firmy. V mBank mám osobný účet už roky.
Ja som napísal pre živnostníkov (Karol je SZČO), nepísal som o eseročkách.
 
ludy
2022-10-26 09:17:32
príspevok od: j.a.r.o.
Písal o tom vo fotoblogu č. 37/2022 "Minulý týždeň som si urobil radosť a kúpil dve svetlá na monitor Xiaomi."
Asi tieto: https://www.nay.sk/xiaomi-mi-computer-monitor-light-bar-svetlo-nad-monitor

Len kto vie, či zvládnu osvetliť 32" monitor aj po stranách?
dik za odpoved minulotyzdnovy stlpcek som len preletel, preto mi to asi uniklo
 
ludy
2022-10-26 09:42:06
Aha, tak to nie je minulotyzdnovy ale 37/2022...tak to palec hore, ze si to nasiel
 
Borton
2022-11-04 20:26:38
príspevok od: om1ci
Ano, netreba špeciál podnikateľský účet, nikde to nie je prikázané, stačí založiť obyčajný účet a najlepšie zadarmo, v Tatrabanke pýtajú 7 EU mesačne..zlodeji.
Okradla ta ta banka ? Preco taka reakcia na podnikatelsky subjekt len z dovodu, ze na nich nemas alebo je na trhu ina banka s nizsou cenou a menej komfortnymi sluzbami , ktora ti vyhovuje. Ak budes ty svojim produktom pre niekoho pridrahy a nazve ta zlodejom, asi to nebude v poriadku. Co povies ?
 
JohnNewton
2022-11-05 08:42:53
príspevok od: Borton
Okradla ta ta banka ? Preco taka reakcia na podnikatelsky subjekt len z dovodu, ze na nich nemas alebo je na trhu ina banka s nizsou cenou a menej komfortnymi sluzbami , ktora ti vyhovuje. Ak budes ty svojim produktom pre niekoho pridrahy a nazve ta zlodejom, asi to nebude v poriadku. Co povies ?
Do Tatrabanky nechodiť 😊
 
Borton
2022-11-05 13:23:50
príspevok od: JohnNewton
Do Tatrabanky nechodiť 😊
Tipujem, ze ani Allianz ci Shell sa ti nebude pacit.
 
JohnNewton
2022-11-05 15:54:06
príspevok od: Borton
Tipujem, ze ani Allianz ci Shell sa ti nebude pacit.
No, v Allianzi som čakal na obhliadku prasknutého skla na aute 10 dní, tak že nie, ale Shell by som mohol, len ho mám 20 km ďaleko a nemajú tam 100 oktan😁
 
arpi
2022-11-06 10:32:54
príspevok od: gytheio
Ja som zalozil zivnost na Slovensku v 1998, prve roky boli naozaj tazke, v zime sme nekurili vo firme a bola poriadna zima. Raz som dostal nezmyselnu pokutu nejakych 20 eur lebo som si nevybral preplatok ktory som zaplatil na daniach, to bolo v zime, prisiel som na danovy urad ohladne tej pokuty a oni tam mali asi 30 stupnov vsetky okna pootvarane... strasne hnusne som im vynadal.
To je udel geniov. Maloktory sa docak uznania pocas svojho zivota. Ty si ale vynimka. Tvoje diela "Jazdec na koni s hodinkami" a "Autoportet majstra svetla na plechu" sa stali ikonami uz pocas tvojho plodneho zivota. A vsetci verime ze budes nase usi obstastnovat aj nadalej. "Kip it ap" ako sa vravi u nas na dolnej zemi.
 
vlados
2022-11-06 11:49:40
príspevok od: Hakuna Matata
V prvom rade si myslím, že tento stĺpček nebol o nič horší ako ostatné, i keď Karol minule zmieňoval, že to bude taká "diétna" verzia. Skôr naopak.

Mám k tomu niekoľko postrehov (podnikám vyše 15 rokov)
- každý, kto si myslí, že podnikanie je brnkačka, podľa tohto rozsahu krásne vidí, aké ohromné zaťaženie (dokumentácia, evidencia, dane, ...) to zahŕňa. Je to tu veľmi pekne zhrnuté a nie je to pritom úplný zoznam.
- poznámka k prijímaniu platieb: viem si živo predstaviť, že mnohí fotografi si myslia, že keď zoberú peniaze na ruku (a nezdania ich), že sa o tom nikto nedozvie. Bol by som veľmi opatrný (a súhlasím s Karolom, že fakturácia je istota), pretože nabonzovať fotografa sa dá (napríklad pri nespokojnosti s výslednými fotkami) veľmi jednoducho, a to sa kľudne môže rovnať koncu podnikania...
- zvážil by som plné platcovstvo DPH. Fototechnika je drahá, môže si hneď odpísať plných 20 %, čo býva často značná čiastka a ďalšie peniaze sa ušetria odpisovaním (drahšia fototechnika sa odpisuje počas viacerých rokov). Toto sa prejaví v podnikaní hlavne neskôr. Na druhej strane bude musieť zvyšovať svoje ceny o výšku DPH, čo ale pre firmy nebude žiadna prekážka, akurát zdražie pri poskytovaní služieb fyzickým osobám. Je to na zváženie, pri kvalitnejšej (drahšej) fototechnike to ale dáva veľký zmysel.
- trochu ma prekvapilo, že do kruhového loga nijako nezakomponoval lamely clony objektívu, ale možno je to dobrý tip, keď bude robiť redizajn loga (lebo aj to Ťa, milý Karol, po pár rokoch postretne).

Ja by som chcel ale zo všetkého najviac oceniť plánovanie. Je zrejmé, že prechod nebol žiadny hurá systém. Rozumne prijal fakt konca zamestnaneckého pomeru, v kľude si spravil plán a nevymýšľal s oblasťou podnikania, s ktorou nemá skúsenosť. Veľmi dobre si pamätám na hlupákov, ktorí sa v marci 2020 v telke sťažovali, že si práve otvorili pizzeriu, nakúpili drahé stoličky, taniere a teraz in zlý ujo hygienik zakázal mať otvorené a bankrotujú... Pritom dovtedy nič s gastro sektorom nerobili a médiá boli už tri mesiace plné obrázkov z Wuchanu a Bergama...
Čo je to PLNÉ PLATCOVSTVO DPH ? Existuje aj nejaké NEúplné, nejaké čiastočné ? Nie som podnikatel, ale doteraz som si myslel, že firma je buď platcom , alebo nie je platcom DPH.
 
JohnNewton
2022-11-06 12:18:08
príspevok od: vlados
Čo je to PLNÉ PLATCOVSTVO DPH ? Existuje aj nejaké NEúplné, nejaké čiastočné ? Nie som podnikatel, ale doteraz som si myslel, že firma je buď platcom , alebo nie je platcom DPH.
Nemusí to byť firma, može to byť aj živnostník a buď je dobrovoľným alebo povinným plátcom.
 
Hakuna Matata
2022-11-06 12:52:38
príspevok od: vlados
Čo je to PLNÉ PLATCOVSTVO DPH ? Existuje aj nejaké NEúplné, nejaké čiastočné ? Nie som podnikatel, ale doteraz som si myslel, že firma je buď platcom , alebo nie je platcom DPH.
Dobrá otázka, vysvetlím aspoň v skratke. Problematika DPH nie je otázkou iba tuzemského daňového rámca. Je veľa situácií, kedy je potrebná registrácia pre potreby DPH napr. z hľadiska obchodovania so zahraničným partnerom, avšak na tuzemskom trhu daňový subjekt "neúčtuje" DPH. Tým plným platcovstvom som myslel, že sa stane štandardným platcom DPH, aj keby to malo byť na dobrovoľnej báze (teda nie z hľadiska povinnosti presiahnutia obratu, nie z hľadiska obchodovania so zahraničím a pod.).

Fotograf môže mať veľa zákazníkov mimo SR, ktorí sú platitelia DPH na ich miestnych trhoch, a zároveň fotograf nedosiahol hranicu (obrat) pre povinné platcovstvo v tuzemsku. To môže byť potom diskutabilné, ako naložiť s otázkou DPH. V mojom predošlom príspevku som mal namiesto "plné platcovstvo" použiť asi termín "štandardný platca".

Každopádne, je to veľmi zložitá téma, na ktorej sa dá finančne získať, ale aj stratiť. Treba si to zvážiť z viacerých hľadísk (to už nevravím, že DPH = podvojné účtovníctvo). Ja som mal strašné skúsenosti (zahŕňajúce aj DPH), pri obchodovaní s americkou firmou - colnica, DPH (nákup fotopríslušenstva). Úplný masaker sú potom zákazky s európskymi krajinami mimo EÚ a čerešničkou na torte bola zákazka, ktorú som riešil s partnerom vo Veľkej Británii pred Brexitom, ale tovar prišiel 2 dni po Brexite (myslím teraz delivery time po prechodnom období, nie hlasovanie). Tam keby som nebol platca DPH, tak prerobím strašné peniaze.

Štandardné platcovstvo DPH má nespornú výhodu pri nákupe drahej fototechniky, ale zas sa človek stáva o 20% drahším pre fyzické osoby.
 
JohnNewton
2022-11-06 13:46:01
príspevok od: Hakuna Matata
Dobrá otázka, vysvetlím aspoň v skratke. Problematika DPH nie je otázkou iba tuzemského daňového rámca. Je veľa situácií, kedy je potrebná registrácia pre potreby DPH napr. z hľadiska obchodovania so zahraničným partnerom, avšak na tuzemskom trhu daňový subjekt "neúčtuje" DPH. Tým plným platcovstvom som myslel, že sa stane štandardným platcom DPH, aj keby to malo byť na dobrovoľnej báze (teda nie z hľadiska povinnosti presiahnutia obratu, nie z hľadiska obchodovania so zahraničím a pod.).

Fotograf môže mať veľa zákazníkov mimo SR, ktorí sú platitelia DPH na ich miestnych trhoch, a zároveň fotograf nedosiahol hranicu (obrat) pre povinné platcovstvo v tuzemsku. To môže byť potom diskutabilné, ako naložiť s otázkou DPH. V mojom predošlom príspevku som mal namiesto "plné platcovstvo" použiť asi termín "štandardný platca".

Každopádne, je to veľmi zložitá téma, na ktorej sa dá finančne získať, ale aj stratiť. Treba si to zvážiť z viacerých hľadísk (to už nevravím, že DPH = podvojné účtovníctvo). Ja som mal strašné skúsenosti (zahŕňajúce aj DPH), pri obchodovaní s americkou firmou - colnica, DPH (nákup fotopríslušenstva). Úplný masaker sú potom zákazky s európskymi krajinami mimo EÚ a čerešničkou na torte bola zákazka, ktorú som riešil s partnerom vo Veľkej Británii pred Brexitom, ale tovar prišiel 2 dni po Brexite (myslím teraz delivery time po prechodnom období, nie hlasovanie). Tam keby som nebol platca DPH, tak prerobím strašné peniaze.

Štandardné platcovstvo DPH má nespornú výhodu pri nákupe drahej fototechniky, ale zas sa človek stáva o 20% drahším pre fyzické osoby.
Prečo by si mal byť drahší, na vstupe si ušetril, na výstupe to zohľadníš, veď tie ceny v týchto službách su od buka do buka, vecou dohody . Skôr ide o to, že niektoré fy nechcú obchodovať s neplátcom DPH.
 
vlados
2022-11-06 13:47:58
Pekné dlhé odpovede, ale neodpovedaju na moju otázku. Dobrovolné, povinné, pre potreby cudziny, živnostnik, nezivnostnik...... To nie je odpoveď. pytal som sa, či existuje nejaké neúplné platcovstvo DPH. Mal som za to, že firma ci podnikatel je buď platcom, alebo nie je platcom. Teraz ste ma doplietli uplne. Existuje aj nejaký tretí stav, kedy je podnikatel NEúplnym platcom DPH ?
 
Hakuna Matata
2022-11-06 14:44:12
príspevok od: vlados
Pekné dlhé odpovede, ale neodpovedaju na moju otázku. Dobrovolné, povinné, pre potreby cudziny, živnostnik, nezivnostnik...... To nie je odpoveď. pytal som sa, či existuje nejaké neúplné platcovstvo DPH. Mal som za to, že firma ci podnikatel je buď platcom, alebo nie je platcom. Teraz ste ma doplietli uplne. Existuje aj nejaký tretí stav, kedy je podnikatel NEúplnym platcom DPH ?
Ja som Ti to vysvetlil dostatočne, ešte raz si prečítaj, čo som napísal v druhom odstavci.
 
vlados
2022-11-06 14:47:22
príspevok od: Hakuna Matata
Ja som Ti to vysvetlil dostatočne, ešte raz si prečítaj, čo som napísal v druhom odstavci.
Aha, a aký je rozdiel medzi ŠTANDARTNÝM A NEŠTARDARTNYM platcom DPH. Ak som spravne pochopil Tvoje odpovede, tak podnikatel pre tuzemsky trh nebude platcom DPH ale v medzinarodnom prostredi bude platcom DPH. Tak je to správne ?
 
Hakuna Matata
2022-11-06 14:55:34
príspevok od: JohnNewton
Prečo by si mal byť drahší, na vstupe si ušetril, na výstupe to zohľadníš, veď tie ceny v týchto službách su od buka do buka, vecou dohody . Skôr ide o to, že niektoré fy nechcú obchodovať s neplátcom DPH.
Ceny určite nie sú iba vecou dohody. Ešte pred tou dohodou existuje totiž niečo ako konkurencia. A v rámci nej máš desiatky čiernych podnikateľov (fotografické služby sú typický segment), ktorým ako slušný podnikateľ (platiteľ dane z prijmu aj DPH) nedokážeš konkurovať. Je ilúzia myslieť si, že úsporu na vstupe vieš zohľadniť nižšou ponukovou cenou na výstupe.
A tiež som sa ešte nestretol s tým, že by neplatca mal byť hendikep. To môže byť mínus jedine, ak chce niekto robiť daňové podvody, v normálnom biznise neplatca DPH nie je žiadne mínus.
 
JohnNewton
2022-11-06 15:15:18
Sme sa nerozumeli, ja som bol 16 rokov plátca DPH, dobrovoľný, ale to len pre to, že veľké fy si to žiadali, ale jednalo sa o tovar, pri slúžbách taký striktný nie sú. DPH je zisk pre štát. Rozdiel DPH na vstupe a výstupe je strata predávajúceho. Nie je to nič výhodné.
 
DenisBede
2022-11-12 16:32:58
Super článok Karol! Pekné zrhnuté Mňa ale zabila tá investícia do home officu Zaujímalo by ma prečo si investoval do Mac Studia aj Mini zároveň?
 
sipocka
2022-11-24 13:34:57
Karol, mohol by si mi prosím poradiť ako si nahrať demo spomínanej stránky Novo? Template samotný som si zakúpil no tiež by som radšej tvoril stránku úpravou existujúcej demo verzie, než robiť všetko o nuly. Ďakujem.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia