Odkedy som vyšiel zo školy, vždy som pracoval pre niekoho na trvalý pracovný pomer. Je to pohodlné, zamestnávateľ sa o všetko postará, vy len pravidelne dostávate výplatu a gastrolístky. Problémom je, ak chcete niečo robiť pomimo, privyrobiť si legálne inou prácou. To by ste mali mať živnosť. A hneď sa to komplikuje. Aspoň pre mňa. Takže som sa tomu vyhýbal a pracoval, kým sa dalo na dohodu. Prišla však celková kríza, do toho pandémia a môj zamestnávateľ nemal inú možnosť, ako ma prepustiť. To bol podnet na to, zamyslieť sa nad živnosťou. Všetky starosti preberáte na seba, ale máte väčšiu slobodu. Začal som študovať všetky možné informácie na internete, konzultoval s priateľmi, ktorí už nejaký ten čas živnostníčili. Všetko som si zapisoval.
S podnikateľským plánom som nemal problémy. Vedel som, čo chcem robiť a tak som na živnosti začal pracovať vopred, keď už som vedel, že budem nezamestnaný. Urobil som si zoznam toho, čo budem musieť urobiť, vybaviť, kúpiť. V tom mi pomohla aplikácia Microsoft To Do, ktorú som si nainštaloval na počítače, mobil a tablet. Postupne som si odškrtával úlohy, ktoré som mal hotové.
Všetky úlohy, odkazy na stránky o podnikaní, som si zapisoval do aplikácie Microsoft To Do.
Toto rozhodne nie je návod! Len spísanie krokov, ktoré som absolvoval ja. Možno niekomu pomôžem zorientovať sa v problematike. Podmienky podnikania sa neustále menia a to, čo platilo pred rokom, môže byť dnes inak.
Od loga po tričko
Logo
Každý podnikateľ potrebuje logo. S tým som nemal problém. Moje priezvisko je pre logo dobrou inšpiráciou a ja sa roky venujem počítačovej grafike. Vytvoriť logo a podpis bola hračka. Pripravil som si podklady pre všemožné použitie. Na stránku, Facebook, Instagram, YouTube, podpis do emailu, pozadie do počítačov, mobilu a tabletu. Ak grafiku neovládate, dajte si logo/podpis vytvoriť. Miesto nejakého amatérskeho podpisu si radšej zaplaťte za profesionálne logo/podpis. Je to vaša vizitka i reklama, ktorú budú mať potencionálni zákazníci na očiach.
Logo a podpis som si navrhol sám.
https://www.adobe.com/express/create/logo/photography
Webová stránka a sociálne siete
Vedel som, že niekoľko mesiacov budem nezamestnaný. Tie som využil najmä na vytvorenie a naplnenie webovej stránky. V tomto nie som nováčik a tak som si cez websupport.sk zaregistroval doménu karolsrnec.sk, objednal hosťovanie stránky. Stránku som vytvoril pomocou redakčného systému Wordpress, ktorý je najrozšírenejší na svete a mám s ním niekoľkoročné skúsenosti. U webbsupportu si môžete objednať hosting aj s predinštalovaným Wordpressom. Ďalej som si vytvoril emailové adresy, už pre doménu karolsrnec.sk. V budovaní stránky som pokračoval výberom peknej šablóny. Šablón sú tisíce, ale pomocou Googlu ľahko vyhľadáte tie najkrajšie a najpopulárnejšie. Kvalitné šablóny nie sú zadarmo, ale ani nie sú drahé, cena väčšinou neprekročí 100€. Ja som si vybral šablónu Novo, špeciálne navrhnutú pre fotografov. Nahral som si aj demo stránky. Prišlo mi jednoduchšie upravovať už hotové stránky, ako ich vytvárať od základu.
Keď som mal hotovú štruktúru a pridal na stránku informácie o sebe, kontakt atď., začal som pracovať na portfóliu a sekcii blog. Chcel som, aby bola stránka plne funkčná a bol na nej obsah od prvého dňa, kedy začnem podnikať.
Peknú šablónu nájdete ľahko, ale vaša stránka nikdy nebude vyzerať dobre, ak ju nezaplníte obsahom.
Súčasne s prácou na stránke som pracoval aj na budovaní svojho profilu na sociálnych sieťach. Tie využívam roky, hoci ich nijako obzvlášť neobľubujem. Je to však veľmi účinná reklama. Vytvoril som si bussines stránku Facebooku a aj firemný profil na Instagrame. Oboje som postupne plnil obsahom, aby si tí, čo ma sledujú, zvykli, že budem v budúcnosti podnikať. Upravil som aj svoj YouTube kanál. Všade som poctivo doplnil informácie o sebe, zjednotil grafiku použitím svojho loga. Svoje logo som použil aj v podpise svojich emailových správ.
Facebook a Instagram som prepojil a používam Meta Bussines Suite aplikáciu, pomocou ktorej viem naplánovať publikovanie príspevkov.
Na Facebooku som vytvoril firemnú stánku.
Instagram som prepojil s Facebookom.
Založil som si účet aj na linkedin.com, čo je portál, kde môžete ponúkať alebo hľadať prácu a zaregistroval sa ako firma na Googli.
Firmu som zaregistroval do Google Maps, figuruje tak aj v najväčšom vyhľadávači.
https://www.facebook.com/karolsrnec.photography
https://www.instagram.com/bratislava_ttl/
https://www.linkedin.com/in/karol-srnec-974641204/
Vizitky, pečiatka, nálepky
Dopredu som si navrhol vizitky, pečiatku a nálepky, všetko s mojim logom. S výrobou som ale počkal, až kým som nedostal od živnostenského úradu IČO. Vizitku, aj pečiatky si ľahko dáte urobiť aj online. Nálepky mi urobili vo Faxcopy.
Tričko
Na niektorých akciách sa hodí, ak ostatní vedia, že ste fotograf. Nielen kvôli tomu, že máte fotoaparát. Tak som si urobil niekoľko tričiek so svojim novým logom a veľkým nápisom “FOTOGRAF” na chrbte. Trička som si objednal u https://www.shirttuning.sk/, podľa svojho návrhu. Tlač však bohužiaľ dlho nevydržala. Dám si urobiť elegantnejšie pólo tričká a logo s nápisom nechám vyšiť.
Založenie živnosti
Nenávidím úrady a byrokraciu, vysáva to zo mňa životnú silu. Dnes sa im viete do veľkej miery vyhnúť, pretože veľa vecí za vás môže urobiť niekto iný a niekedy na tom aj ušetríte, čas a nervy určite. A tak je to aj so založením živnosti.
Firmáreň
Využil som služby firmy Firmáreň za 19€ pohodlne online, naviac s benefitmi. Pri zakladaní živnosti si vyberáte, v akej oblasti chcete podnikať. Zvoľte viac možností. Ja som si vybral tieto:
3201 Výroba bižutérie a suvenírov
5801 Vydavateľská činnosť, polygrafická výroba a knihárske práce
5901 Služby súvisiace s produkciou filmov, videozáznamov a zvukových nahrávok
6201 Počítačové služby a služby súvisiace s počítačovým spracovaním údajov
7001 Činnosť̌ podnikateľských, organizačných a ekonomických poradcov
7301 Reklamné a marketingové služby, prieskum trhu a verejnej mienky
7402 Fotografické služby
8503 Vykonávanie mimoškolskej vzdelávacej činnosti
4601 Sprostredkovateľská činnosť̌ v oblasti obchodu, služieb, výroby
4701 Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod)
9302 Organizovanie športových, kultúrnych a iných spoločenských podujatí
https://www.firmaren.sk/zalozenie-zivnosti
https://www.firmaren.sk/clanky/co-musim-urobit-po-zalozeni-zivnosti/
eID
Ak ste podnikateľ, nezaobídete sa bez eID, čiže elektronického identifikačného dokladu, ktorý budete potrebovať pre komunikáciu s úradmi. V prvom rade potrebujete občiansky preukaz s čipom (mám už roky) a čítačku eID. Tú som kúpil v alza.sk, značka Axagon.
Pri vybavovaní eID som sa riadil článkom na firmaren.sk. Softvér som stiahol zo stránky slovensko.sk. Inštalácia prebehla bez problémov a ja som postupoval podľa návodu pri registrovaní na slovensko.sk. Najprv to nešlo, samozrejme, keď som miesto ID strčil do čítačky platobnú kartu (som idiot). Po vložení správnej karty mi softvér vypísal, že nemám aktivovaný BOK, bezpečnostný kód. Ten si musíte zaregistrovať na policajnom riaditeľstve. Hurá, snažíte sa o plne elektronickú komunikáciu, ale návšteve úradov sa aj tak nevyhnete. Vybavenie BOK trvalo minútu a dostal som aj čítačku zdarma. Budem mať jednu náhradnú.
Po vložení aktivovaného preukazu do čítačky sa aktualizovali údaje v čipe a vytvoril som si PIN a PUK. Inštalovali sa 3 el. kľúče a odoslala sa požiadavka na pridelenie certifikátu a el. podpisu. Ten bol schválený a všetko to trvalo tak 5 minút. Hneď som sa vyskúšal prihlásiť na slovensko.sk a ono to išlo (neskutočné prekvapenie). Navštívilo som ešte svoju el. schránku a aktivovoval ju. Som pripravený na el. komunikáciu s úradmi!
https://navody.digital/zivotne-situacie/aktivacia-eid
https://www.minv.sk/?strankove-dni-a-hodiny-na-or-pz-bratislava-ii
Vybavte si eID v predstihu. Ak okrem 4,50€ nechcete priplácať za expresné vybavenie 20€, trvá vybavenie aj mesiac.
Hurá, IČO je tu!
Presne na deň, ktorý som chcel začať so živnosťou, som obdržal IČO. Pridal som na svoju stránku presný kontakt s IČO a na Googli som si založil firemný profil. Zaregistroval som sa aj do Google Maps a vložil mapu na svoju stránku. Ďalej som postupoval s radami od firmaren.sk, konkrétne podľa článku https://www.firmaren.sk/clanky/co-musim-urobit-po-zalozeni-zivnosti/.
Postupoval som podľa článku na firmaren.sk. Pri registrácii živnosti, cez nich, máte niekoľko výhod. Napr. zaujímavé zľavy. Oplatí sa pozrieť aké (vo vašom profile na firmaren.sk). Ja som využil zľavu na založenie podnikateľského účtu v Tatra banke. S tým súvisela aj zľava online fakturačnej služby superfaktura.sk.
Čo musíte urobiť, ak ste registrovaný na úrade práce, musíte im to do 8 dní od založenia živnosti oznámiť.
Finančná správa
Ďalším krokom bola registrácia na stránke finančného úradu, kvôli daniam. Registrácia bola jednoduchá, sranda začína neskôr, keď som chcel oznámiť úradu, že mám podnikateľský účet. Postupoval som podľa návodu z firmaren.sk. Vyplnil som formulár a potom to prišlo. Elektronické podpisovanie v praxi. Nestačilo mať len aktívne eID, ešte to chcelo použiť nejaký zastaralý softvér D-Louncher, bez certifikácie, ktorý naviac potrebuje doinštalovať Javu. Ak nemáte kamaráta alebo príbuzného so skúsenosťami s IT, tak to sami asi nezvládnete. Podpisovanie dokumentov je ťažkopádne, mám pocit že ho navrhli v 90-tych rokoch. Oznámenie som napokon certifikovane podpísal (v jednej aplikácii) a odoslal (na stránke úradu).
Podnikateľský účet
Podnikateľský účet som si založil v Tatra banke, kde mám už roky svoj bežný účet a používam aj ich aplikáciu v mobile. Možno existuje lepší účet, ale nechcel som si prirábať prácu. Účet som si založil z mobilnej aplikácie. Okrem občianskeho preukazu a IČO, potrebujete ešte doklad o živnosti. Ten som dostal el. poštou vo formáte *PDF a *asice. Ten druhý je aj s elektronickým podpisom.
Naše úrady sú ťažkopádne a chvíľu im trvá schválenú živnosť zaregistrovať v el. systéme. Môže to trvať niekoľko dní, takže odporúčam pár dní so zakladaním účtu počkať.
Miesto podnikania
Vašou povinnosťou je označiť miesto podnikania. V mojom prípade to znamenalo dať na zvonček a schránku moje podnikateľské meno. Pridal som k nemu aj svoje logo.
Fakturácia
Vedel som, že s fakturáciou nebudem mať veľa problémov. Prakticky len fakturujem za mnou odvedenú prácu. A keďže som zopár faktúr vydal i prijal, keď som pracoval v Pro.Laike, vedel som, že nepotrebujem drahý fakturačný program typu Money S3 a pod. Po prieskume internetu som sa rozhodol pre fakturáciu online cez superfaktura.sk. Prvý rok som využíval Superfaktúru zdarma. Po roku som si zaplatil základný balíček.
V Superfaktúre je možnosť spárovať faktúru s platbami. Stačí v podnikateľskom účte nastaviť zasielanie upozornení pomocou emailu na adresu vášho účtu v Superfaktúre. Viem tam vystaviť ponuky, zálohové faktúry, pozrieť si prehľad i pripraviť podklady pre účtovníka.
Pokladňa
Náš štát vám chce všetko skomplikovať. Dôkazom je napríklad nutnosť mať registračnú pokladňu, ak chcete prijímať hotovosť. Fotili ste zamilovaný párik a chcú vám zaplatiť hotovosťou? Registračná pokladňa! Kým to bude možné, chcem sa tomuto vyhnúť a všetko fakturovať.
Účtovník a dane
Mám veľké šťastie, že kamarát, amatérsky fotograf, má účtovnú firmu. Ochotne mi poradil aj ma zobral pod svoje krídla. Veľa práce so mnou nebude mať, ale i tak som mu vďačný. Ďakujem Branislav! Rozhodol som sa pre paušálne odpisy z daní. Do nákladov si môžete dať reálne náklady na podnikanie, v takom prípade musíte zbierať a evidovať bločky a faktúry, alebo zvolíte paušálne náklady 60% z celkového ročného zárobku. Ja som zvolil druhú možnosť, bločky má vážne nebaví zbierať. Prvá rok mi, aj vďaka 3-mesačnej nezamestnanosti, vyšli nulové dane.
Zdravotná poisťovňa
Zdravotnú poisťovňu si platíte od prvého mesiaca podnikania. Po registrácii živnosti dostane zdravotná poisťovňa oznámenie zo živnostenského úradu a sama sa vám ozve. V roku 2021 je minimálny preddavok (platí pre čisté podnikanie bez iného pracovného pomeru, a ak nie ste študent, dôchodca, alebo na materskej) a je splatný do 8. príslušného mesiaca. Najlepšie je si nastaviť pravidelnú platbu z vášho podnikateľského účtu.
Sociálna poisťovňa
Prvý rok sociálne poistenie platiť nemusíte. To vám pomôže, pretože je to minimálne skoro 300 € mesačne. Predtým, ako ubehol rok, som preventívne navštívil Sociálnu poisťovňu, vybaviť všetko potrebné, aby som náhodou neplatil nejaké pokuty. Tá však pracuje pomaly a mám vraj počkať, až sa mi ozvú. Tak teda čakám.
Dôchodkové sporenie a poistenie
Zo začiatku, kým príjmy nie sú dosť vysoké, je ťažké myslieť na budúcnosť. Každé zarobené Euro investujete do techniky, na softvér atď. Podľa kamarátky Lindy trvá dva roky, kým podnikanie rozbehnete. Ak sa to podarí, začnem sporiť na dôchodok.
IČ DPH
Už som si myslel, že mám takmer všetky byrokratické kroky za sebou. Začal som podnikať. Zistil som ale, že ak chcem svoje služby predávať do zahraničia, musím byť registrovaný na daňovom úrade ako platca DPH, hoci DPH bude platiť objednávateľ. Tak som vyplnil formulár na Finančnej správe a obdržal IČ DPH, ktoré musím uvádzať v zahraničných faktúrach. Pozor! Každého štvrťroka musíte zahraničné faktúry uviesť vo výkaze pre daňový úrad!
Príkladom služieb je napr. fotografovanie svadby pre rakúskeho klienta, písanie blogu pre český webový portál, alebo online školenia ponúkané v zahraničí.
https://www.podnikajte.sk/dan-z-pridanej-hodnoty/postup-registracia-dph-7a-navod
Investície
Ešte nezarobíte ani prvé Euro a už ich miniete stovky, ak nie tisíce. Investície na založenie živnosti sú to najmenej. Ani stránka ma nestála veľa, keďže si ju spravujem sám. Ušetrím aj na grafikoch. Ak to sami neviete, pripravte si niekoľko stoviek Eur. Chvála bohu som mal niečo našetrené a veľa techniky som už vlastnil. Aj tak, som ešte pred začiatkom podnikania minul niekoľko tisíc EUR.
Home office
Mojim pracoviskom je môj byt a tým sa stáva aj kanceláriou. Svoje domáce pracovisko mám roky a preto investície do neho boli relatívne malé. Dokúpil som univerzálnu tlačiareň, čo vie aj skenovať, kúpil som si nový notebook (kvôli workshopom), nový telefón, kancelárske drobnosti. To ma stálo hneď okolo 3000€.
Po roku podnikania som zistil, že mi môj počítač nestačí. Písal som o tom už v stĺpčeku. Musel som sa sprofesionalizovať, mať pracovisko bez kompromisov. A tak som kúpil Mac Studio M1 Max, Mac Mini M1, 2x 4K 32” monitory HP, dva disky Lacie D2 Professional 10TB a k tomu doplnky. Celková investícia za približne 5000 €.
K cene počítačového vybavenia musíte pripočítať aj pravidelné náklady na softvér.
Fototechnika
Ja mám kompletné vybavenie Olympus/OM System a nemusel som preto na začiatku do fototechniky nič investovať, až na pamäťové karty. Ak by som si mal kupovať novú techniku, stálo by ma to odhadom 10 000 - 12 000 €. Viete ušetriť, ak si nekúpite najvyššie modely fotoaparátov, prípadne kúpite alternatívne objektívy tretích výrobcov. Pod 7000€ sa však dostanete len ťažko. Nezabudnite, že potrebujete dva fotoaparáty, jeden ako záložný. S Olympusom/OM System dokážem nafotografovať takmer čokoľvek, ale v určitých žánroch je štandardom plný formát. A tak som kúpil Sony A7 III a sadu objektívov. Na objektívoch som veľa ušetril, pretože som kupoval zánovné z druhej ruky. Sony som zvolil preto, že ponuka bazárových objektívov je bezkonkurenčná. I tak ma to ale stálo okolo 10000 € z mojich úspor. Hoci je Sony A7 III výborne fotiaci prístroj, profesionálny fotoaparát to nie je. Najneskôr budúci rok ho budem musieť nahradiť vyšším modelom.Ďalšia veľká investícia na dohľad.
Podnikanie
Rozhodol som sa podnikať v tom, čo viem. Písať odborné články, recenzie, fotografovať, robiť workshopy. Nebudem predstierať, že som v tomto nováčikom. Pri prechode na živnosť som mal veľkú výhodu, že som v branži známy a mal som množstvo kontaktov. Siete som začal rozhadzovať v momente, kedy som vedel, že budem nezamestnaný.
Paradoxne som sa najskôr vrátil k tomu, čo som robil pred dávnymi rokmi, k počítačovej grafike a tvorbe webových stránok. Môj príjem pozostáva zo spomínanej tvorby grafiky a stránok, ďalej redaktorskej práce, samozrejme fotografovania a aj z workshopov a prednášok.
Cenotvorba
Cenotvorba bola pre mňa ďalšou nočnou morou. Nemal som s ňou skúsenosti a som z tých, čo sa boja o peniaze si zažiadať. Na začiatku podnikania často pracujete pre známych, ale ani pre nich nemôžete pracovať za málo. Už sa živíte sami, na dobročinnosť tu nie je miesto. Musíte oddeliť bussines od kamarátstva.
Nebojte si zapýtať adekvátnu odmenu za prácu. Vám tiež nikto nič nedá zadarmo. Mne pomohla kamarátky Linda, ktorá podniká už niekoľko rokov. Samozrejme som pozrel aj stránky slovenských fotografov. Dôležité je nekaziť ostatným kšefty tým, že budete mať výrazne nižšie ceny. Najviac uškodíte sami sebe, tým že si nezarobíte a vytvoríte si imidž “lacného fotografa”.
Kalkulovať musíte s nákladmi na internet, telefón, energie, dopravu, propagáciu a životné náklady, vrátane sporenia. Musíte si vytvoriť rezervu. Čo keď príde zlý mesiac, pandémia, ochoreli by ste, pokazil sa vám fotoaparát alebo počítač… K tomu čo si myslite, že potrebujete zarobiť, pridajte aspoň 20%.
Zodpovednosť
Ako podnikateľ máte zodpovednosť za dobre odvedenú prácu. Nestačí len vedieť fotografovať. V prvom rade musíte myslieť na to, čo robiť, ak sa niečo pokazí. Nemôžte sa uprostred svadby vyhovoriť, že sa pokazila pamäťová karta, alebo fotoaparát a z fotografií nič nebude. Fotografovať na dve karty a mať záložný fotoaparát je nutnosť. I to zvyšuje náklady. Neodkladajte komunikáciu, odovzdávajte zákazky načas.
Záver
Zvyšok je už o každodennej rutine. Ako živnostník nepoznáte sviatky a víkendy. Pracujete, kedy treba. Jeden mesiac bude lepší, druhý horší. Vytvorte si každodennú rutinu kancelárskych prácí a publikovania na sociálnych sieťach. Mne sa to stále nedarí na 100%. Som sám sebe pánom a niekedy to flákam.
Svoj prvý rok podnikania hodnotím ako úspešný. Zarobil som viac, ako som dúfal a to som bol niekedy poriadne lenivý. Ale môžu prísť horšie mesiace. Kvôli veľkým investíciám som zatiaľ vlastne nič nezarobil, ale prežil som v relatívnej pohode.
Nezabudnite, že štát sa trvale stará, aby ste boli v permanentnej pohotovosti ohľadom zmien zákonov a nariadení. Podmienky podnikania sa neustále menia.