Hore

Opätovné návraty

O výhodách obrazového formátu RAW sme už mnoho napísali. Porovnávali sme ho s JPG-om, poukázali na väčšie možnosti úprav a záchrany expozičných nedostatkov. RAW a samozrejme aj DNG má ešte jednu veľkú výhodu. Čím je starší, tým je lepší. Nechápte to tak, že RAW zo staršieho fotoaparátu je lepší ako z nového. RAW mladne s tým, ako sa vyvíja softvér a vaše znalosti. Nafotili ste pred pár rokmi fotografie do formátu JPG a aj ste ich upravili? Že áno? Nechali ste si aj originálny neupravený súbor? Že nie? Škoda. Dnes by ste ich možno upravili lepšie alebo inak.

Softvér na úpravu sa vyvíja, sú pridávané nové funkcie, vylepšované tie pôvodné. Spomeniem len zlepšovanie redukcie šumu, doostrovania, či záchrany prepalov. Vylepšuje sa aj práca s farbami. Možno ste si medzičasom kúpili kvalitný grafický monitor, skalibrovali ho, naučili sa využívať správu farieb. Od zosnímania fotografií ste sa určite zlepšili v postprocesingu a hlavne sa vám asi zmenil aj vkus. Teraz máte lepšie predpoklady fotografie upraviť, než v minulosti. Ak ste fotografovali do RAW-u, stačí len resetovať pôvodné úpravy a pustiť sa do úpravy znova, lepšie alebo inak.

Prečo je to možné? RAW je súbor so surovými informáciami, nasnímanými snímačom bez aplikovaných úprav. Nie je to fotografia, tú dostanete až keď súbor vyvoláte. RAW nemôžete pozmeniť. Všetky úpravy, ktoré vykonávate v RAW konvertore súbor nemenia, ale zapisujú sa ako inštrukcie do súboru XML, ktorý sa k RAW-u pripojí. Tieto inštrukcie môžete kedykoľvek upraviť alebo úplne resetovať.

A o rok, o dva, alebo o päť, sa môžete k fotografiám vrátiť. Uvidíme, čo nám vývojári softvéru a hardvéru pripravia, aby sme zo svojich fotografií "vyžmýkali" ešte viac.

P. S.

K napísaniu tohto tipu ma inšpiroval posledný vývoj softvéru, kedy firma Sony predstavila najnovšiu verziu svojho RAW konvertora, ktorý má vylepšené odstraňovanie šumu pre staršie modely zrkadloviek. No nie je to super, že tak umožnil majiteľom starších modelov zlepšiť ich fotografie? Ak však fotografovali do RAW-u!

Aj v obľúbenom Adobe Camera Raw sa udiali zmeny umožňujúce opäť lepšie vyvolať fotografie. Uvidíme, čo nám prinesie finálna verzia Adobe Lightroom 3.

Inšpirovali ma aj účastníci našich workshopov, ktorých fotografie som upravoval. Sami videli, aký je dôležitý postprocesing a aké sú veľké možnosti spracovania RAW-u. Čo všetko sa dá urobiť z ich fotografiami, niekedy ani netušili. Z novými informáciami sa môžu vrátiť k svojim starším fotografiám, upraviť ich a možno zachránia aj tie, o ktorých si mysleli, že sa zachrániť nedajú.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
slavmiro
2010-05-31 09:48:41
Karol, ked sme pri RAWe, aky mas nazor na to, ze spravne nastavenie WB aj pri znimani do RAWu ovplyvnuje optimalnu expoziciu?
 
bonifacko
2010-05-31 09:51:41
Tak toto ma prekvapilo.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-05-31 10:10:52
príspevok od: slavmiro
Karol, ked sme pri RAWe, aky mas nazor na to, ze spravne nastavenie WB aj pri znimani do RAWu ovplyvnuje optimalnu expoziciu?
Pri urcitych svetelnych podmienkach (vyrazny farebny zdroj svetla) ma WB asi vplyv na nastavenie zisku z jednotlivych farebnych kanalov. Ale namam to niako potvrdene, je to len moja domienka. Ale vacsinou sa foti pri ´normalnom´ svetle, takze sa tym vobec nezapodievam. Ak mi pojde o co najdokonalejsi vysledok, pouzijem Colorchecker od X-Rite.
 
majster333
2010-05-31 15:50:11
príspevok od: Karol Srnec
Pri urcitych svetelnych podmienkach (vyrazny farebny zdroj svetla) ma WB asi vplyv na nastavenie zisku z jednotlivych farebnych kanalov. Ale namam to niako potvrdene, je to len moja domienka. Ale vacsinou sa foti pri ´normalnom´ svetle, takze sa tym vobec nezapodievam. Ak mi pojde o co najdokonalejsi vysledok, pouzijem Colorchecker od X-Rite.
o tom som nepočul... Ale dávalo by to zmysel, keby to fungovalo podobne ako zvyšovanie ISO.- Že by sa vyvažovala biela zvíšením isa pre jednotilivé kanáli zvlášť. A nedalo by sa to nejako zistiť? (napísať výrobcom fotoaprátov - čipov, ja po anglicky neviem)
ak by to tak bolo, predbežné nastavovanie WB by pre mňa malo oveľa väčší výzanm - v noci keď svieti silné červené svetlo pouličných lámp. Aj sa mi niečo také zdalo, ale myslel som si že to je len moja milná predstava. To čo čítam bežne na nete je opačného názor teda- že to význam nemá a dá sa to plnohodnotne pri vyvolaní z rawu nastaviť.
 
bear
2010-05-31 18:51:27
ISO pre jednotlive kanaly zvlast by bolo optimalne riesenie, ale zial v praxi to tak implementovane nie je. Osobne fotim do RAW s kontrastom nastavenom na minimum, aby som pri RGB histograme videl co najblizsi obraz skutocnych dat v RAW (obraz v JPG je ale pri tomto nastaveni bez naslednej upravy takmer nepouzitelny).
K clanku, tiez sa mi s odstupom casu podarilo zo starsich fotiek dostat lepsie vysledky, skoda len, ze som zo zaciatku do RAW fotil len zriedkavo.
 
Iygor
2010-05-31 18:53:01
Ako sa volá ten soft od Sony a v akej verzii? K aparátu som mal Image Data Convertor SR vo verzii 2.0.02.10042
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-05-31 19:12:12
príspevok od: Iygor
Ako sa volá ten soft od Sony a v akej verzii? K aparátu som mal Image Data Convertor SR vo verzii 2.0.02.10042
Image Data Converter 3.2.
 
andysalay
2010-06-02 00:29:20
príspevok od: majster333
o tom som nepočul... Ale dávalo by to zmysel, keby to fungovalo podobne ako zvyšovanie ISO.- Že by sa vyvažovala biela zvíšením isa pre jednotilivé kanáli zvlášť. A nedalo by sa to nejako zistiť? (napísať výrobcom fotoaprátov - čipov, ja po anglicky neviem)
ak by to tak bolo, predbežné nastavovanie WB by pre mňa malo oveľa väčší výzanm - v noci keď svieti silné červené svetlo pouličných lámp. Aj sa mi niečo také zdalo, ale myslel som si že to je len moja milná predstava. To čo čítam bežne na nete je opačného názor teda- že to význam nemá a dá sa to plnohodnotne pri vyvolaní z rawu nastaviť.
Pri drvivej väčšine fotoaparátov je pri fotení do RAW naozaj jedno, aké WB je nastavené. (Teda ak neberieme do úvahy hodnotu informácie histogramu - vypočítava sa z náhľadového JPG, ktorý je samozrejme ovplyvnený nastavením WB).
Podľa tohto zdroja http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/body/d200_preview/d200_preview_3.html
to však neplatí napríklad pre Nikon D2x a D200.
Tieto aplikujú zosilnenie signálu pre každý kanál rozdielne (podľa WB) ešte na analógový signál pred samotným vzorkovaním a uložením do RAW. V tomto prípade teda má nastavenie WB pri fotení veľký vplyv na kvalitu.

http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157622383112063
/#comment72157622516104368

Ale väčšina fotoaparátov toto naozaj nerobí, takže my, ktorí fotíme do RAW, môžeme WB s kľudným svedomím odignorovať. Dáta sú digitalizované, každý kanál je zosilnený rovnakým koeficientom (ovplyvneným iba hodnotou ISO, nezávisí od hodnoty WB). WB sa aplikuje až v postprocessingu RAW, alebo pri výpočte JPG vo fotoaparáte.

Alebo ešte lepšie, treba použiť UniWB. Je to špecifické, úmyselne ´nekorektné´ pevné nastavenie vyváženia bielej, ktoré ´vyradí´ z výpočtu obrazu vyváženie bielej celkom. Vyvolá zdanlivý zelený nádych v JPG. Totiž senzor je v skutočnosti najviac citlivý na zelenú zložku svetla, a WB zvyčajne výrazne zosvetľuje červený aj modrý kanál. Ak nastavíme navyše aj nízky kontrast, potom histogram, ktorý nám ukáže foťák, je veľmi blízko skutočnému histogramu RAW. Bez UniWB, s automatickým, alebo hocijakým vyvážením bielej vidíme ´opravený´ histogram, ale ten často ukazuje falošné prepaly. (príklad: vyváženie bielej sa rozhodlo, že treba výrazne pridať na červenom kanáli, ktorý je však v RAW v skutočnosti mierne podexponovaný. Čiže po úprave nám na histograme z JPG ukáže v červenom kanáli prepal. My potom záber opakujeme, s miernou podexpozíciou, ale úplne zbytočne, na úkor kvality!)
viac tu
http://www.libraw.org/articles/white-balance-in-digital-cameras.html

Andy Salay
 
tadzesi
2010-06-02 13:25:22
príspevok od: majster333
o tom som nepočul... Ale dávalo by to zmysel, keby to fungovalo podobne ako zvyšovanie ISO.- Že by sa vyvažovala biela zvíšením isa pre jednotilivé kanáli zvlášť. A nedalo by sa to nejako zistiť? (napísať výrobcom fotoaprátov - čipov, ja po anglicky neviem)
ak by to tak bolo, predbežné nastavovanie WB by pre mňa malo oveľa väčší výzanm - v noci keď svieti silné červené svetlo pouličných lámp. Aj sa mi niečo také zdalo, ale myslel som si že to je len moja milná predstava. To čo čítam bežne na nete je opačného názor teda- že to význam nemá a dá sa to plnohodnotne pri vyvolaní z rawu nastaviť.
Ake mas skusenosti s Colorcheckerom? Tiez som si ho kupil, pouzivam ho prilezitostne a zmeny pri aplikovani profilu su minimalne. Ako ho pouzivas? Pri kazdej fotenej scene? Alebo staci 1x a tento profil pouzivas na vsetko? Ked som cital tak treba nafotit terc bez prepalov, konvertnut do DNG a potom dat do SW ktory vyraba profil. Riesis to tiez takto alebo ma iny postup?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-06-02 13:34:36
príspevok od: tadzesi
Ake mas skusenosti s Colorcheckerom? Tiez som si ho kupil, pouzivam ho prilezitostne a zmeny pri aplikovani profilu su minimalne. Ako ho pouzivas? Pri kazdej fotenej scene? Alebo staci 1x a tento profil pouzivas na vsetko? Ked som cital tak treba nafotit terc bez prepalov, konvertnut do DNG a potom dat do SW ktory vyraba profil. Riesis to tiez takto alebo ma iny postup?
Vytvoril som si DNG profily pre fotaky, co pouzivam. Profily su v Lightroome 2. Aj u Nikonu D300, aj u Canon EOS 5D Mk II. ma jeho pouzitie vyrazny vplyv na modre odtiene. Takze problemy, ktore som mal s modrou oblohou su prec.
Kedze nefotim profesionalne, netrapim sa s dokonalou farebnou vernostou. Colorchecker pouzijem az budem potrebovat co najvacsiu farebnu vernost.
 
satikk
2010-06-29 16:04:36
Pekny clanok,dakujeme.

Chcel by som iba upozornit na malu gramaticku chybicku a to v poslednej vete ,,Z novými informáciami sa môžu vrátiť,, ma byt na zaciatku vety namiesto ,,Z,, S - S novymi informaciami...je to malickost,ale predsa,ked sa to publikuje.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované