Nitrianská kalvária
Ešte predminulý týždeň ma kamarát Jano zobral na malý výlet do Nitry, najprv sme navšívili čokoládovňu Lyra, vyrábajú najlepšiu čokoládu široko-ďaleko. A potom sme sa vybrali na nitrianskú kalváriu. Nie som veriaci a tak ma zaujímala čisto z architektonického a fotografického hľadiska. Nemôžem povedať, že by bola extra atraktívna. Ani sa mi nechcelo vytiahnuť fotoaparát z tašky, fotografoval som s mobilom. To sa ale zmenilo s príchodom západu slnka. To z objektov a ľudí urobilo siluety. A zrazu bola kalvária fotogenická. Rýchlo som vytiahol fotoaparát a cvakal o dušu. Na západ slnka sa prišlo pozrieť množstvo ľudí, ale mne vôbec nevadili, naopak nevedomky sa stali súčasťou mojich kompozícii. Vždy som si počkal na vhodný okamih, kedy mi vošli do tej časti záberu, kde som chcel.
Technika: OM System OM-1, M.Zuiko 12-100/4 IS PRO.
Liptov s iPhonom
Po dvojročnej prestávke sme s partiou opäť vyrazili na Liptov. Bola nás iba polovina, lebo Covid stále nie a nie odísť. Pre mňa bol výlet dobrou príležitosťou vyskúšať nový OM System OM-5. O tom ale v samostatnom článku. Nezabudol som fotografovať ani mobilom a tak sem pridavam niekoľko fotografii z iPhonu 12 Pro Max.
Predať alebo si nechať
Viem, že som tu už roky za nepriateľa zrkadloviek i keď tomu tak nie je. Roky boli zrkadlovky tým najuniverzálnejším typom fotoaparátu. Potom prišli bezzrkadlovky a mne, o niečo skôr ako ostatným, docvaklo, že toto je budúcnosť systémových fotoaparátov. Hral som sa na veštca predpovedajúceho koniec DSLR, ktorý napokon prišiel skôr, ako som čakal. Nebolo to prvýkrát. Rovnako som cítil, že digitálne fotoaparáty nahradia tie filmové. Nie je to žiadna nadschopnosť, som jednoducho technický typ, ktorý má rád moderné veci a zhodou okolnosti som už dlho v biznise. Zrkadlovky a objektívy k nim sa prestali vyvíjať a poväčšinou aj vyrábať. Posledným mohykánom je Pentax, ale ten veľa vody nanamúti a jeho podiel na trhu je malinkatý.
Pred pár rokmi som písal, že je posledný čas, kedy sa ešte oplatí kúpiť zrkadlovku, najmä z druhej ruky. Bol som príliš optimistický, očakával som postupný prechod z DSLR na CSC, ale ten je oveľa prudší ako som predpokladal. A to som to bral realisticky. Bazáre sa plnia lacnými zrkadlovkami a objektívmi a nik ich nechce. Ak sa ich chcete zbaviť, rýchlo ich predajte pod cenu, kým ich niekto chce. Po pravde, nechce ich nikto. Začínajúci fotograf si radšej kúpi začiatočnícku bezzrkadlovku, ako profesionálnu zrkadlovku za rovnakú cenu. Dnes už nikto nechce vláčiť veľké fotoaparáty a objektívy. S kamarátom sme sa na káve bavili, čo s poslednými DSLR objektívmi, ktoré nám zostali. Z druhej strany padol názor, že radšej si nechať a darovať, ako predať pod cenu. To je hlúposť. Ponechanú techniku nemáte komu darovať. Predajte rýchlo za sumu, ktorú vám je niekto ochotný dať!
Overené i neoverené správy
• Fujifilm X-T5 má byť predstavený 2. novembra spolu s objektívom XF 30 mm F2,8 Macro.
• Nikon vraj pripravuje objektív Z 35/1,2 S.
• Staré digitálne kompakty prichádzajú do módy. Nekvalitný obraz a časová pečiatka sú aktuálne hitom na sociálnych sieťach.
• Leica má v roku 2023 predstaviť objektívy 100-400 mm, 105 mm a telekonvertory s bajonetom L.
• DJI 2. novembra predstaví nový dron. Mohlo by sa jednať o odľahčenú verziu modelu Mavic 3.
• Spoločnosť Leica opätovne uvádza na trh filmový fotoaparát Leica M6 za 5 295 dolárov s vylepšeným hľadáčikom a elektronikou. Na fotoaparáte je aj niekoľko kozmetických zmien.
• Populárny videoeditor DaVinci Resolve príde aj na tablety iPad, kde isto využije nový výkonný procesor M2.
• Od 4. novembra dvíha japonský Canon ceny vybraných foto produktov. Dvíhať ceny bude aj japonský Fujifilm. Uvidíme, ako sa to prejaví v naších končinách.
• Pixelmator Photo 2.1 prináša podporu LUT a režim rozšíreného dynamického rozsahu (EDR).
Novinky
PENTAX-D FA MACRO 100mmF2.8ED AW
Spoločnosť Ricoh predstavila objektív HD PENTAX-D FA MACRO 100 mm F2,8ED AW, prvý makro objektív spoločnosti s dizajnom All Weather (AW). Tento objektív využíva úplne novú optickú konštrukciu, pričom si zachováva približne rovnaký tvarový faktor ako jeho 13-ročný predchodca. Optická sústava sa skladá z 10 prvkov v 8 skupinách, vrátane jedného prvku s mimoriadne nízkym rozptylom (ED) a dvoch prvkov s anomálnym rozptylom. Automatické zaostrovanie v rámci objektívu je riadené novým zaostrovacím systémom Fixed Rear Element Extension (FREE), ktorého výsledkom je minimálna zaostrovacia vzdialenosť 13 cm (5,1”) a pomer zväčšenia 1x.
Cena objektívu je 549,95 USD. Vyrobených bude 300 ks limitovanej série v striebornej farbe.
https://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/lens/k/macro/hdpentax-dfa-macro-100/
Leica SL2-S Reporter
Po Leica Q2 tu máme v špeciálnej edícii “Reporter”, ďalší fotoaparát, ktorým je SL2-S. Fotoaparát sa od štandardnej verzie líši špeciálnym zeleným lakom odolným voči poškriabaniu a polepom z aramidových vlákien. Vyrobených bude 1000 kusov, cena je 5 499 USD.
https://leica-camera.com/en-int/photography/cameras/sl/sl2-s-reporter
Heipi statív 3 v 1
Spoločnosť Heipi spustila na Kiskstarteri kampaň na financovanie statívu, ktorý nezaprie inšpiráciu statívom od Peak Designu. Statív sa vyznačuje špeciálnou konštrukciou stredového stĺpika, ktorý sa dá využiť ako malý statív.
https://www.tripod.heipivision.com/
https://www.kickstarter.com/projects/heipi/most-lightweight-and-compact-3-in-1-travel-tripod
Zrkadlové objektívy Tokina
Tokina predstavila tri zrkadlové objektívy, SZ PRO 300mm F7.1, 600mm F8 a 900mm F11. Sú určené pre APS-C fotoaparáty s bajonetom Canon EF-M, Fujifilm X a Sony E. Objektívy majú manuálne zaostrovanie a typický krúžkový bokeh.
https://www.bestitem.online/tokina
Laowa Argus 18mm F0.95 a Laowa Argus 25mm F0.95
Venus Optics predstavili dvojicu vysokosvetelných objektívov. Pre APS-C fotoaparáty s bajonetmi Canon EF-M, Canon RF, Fujifilm X, Nikon Z a Sony E je to Laowa Argus 25mm F0.95. Pre MFT fotoaparáty je určený Laowa Argus 18mm F0.95. Obidva objektívy majú manuálne zaostrovanie.
https://www.venuslens.net/product/laowa-argus-18mm-f-0-95-mft-apo/
https://www.venuslens.net/product/laowa-argus-25mm-f-0-95-apsc-apo/
Adobe Creative Cloud
Pred časom som si tu zanadával na Adobe, že inovácie nám dávkuje po kvapkách. A naviac nevie optimalizovať svoj softvér. Lightroom na novom Mac Studiu sa postupne rozchodil a teraz si už na rýchlosť nemôžem sťažovať, ale stalo to peknú kôpku peňazí.
Dôležitejšie sú ale jesenné novinky v Creative Clouds. Adobe vylepšilo Photoshop, Lightroom aj Lightroom CC. Pre väčšinu z nás sú najzaujímavejšie vylepšenia Lightroomu Classic CC. Výrazne vylepšené je maskovanie objektov a pozadia využívajúce AI. Vylepšené je aj retušovanie a odteraz môžete medzi sebou prehodiť bočné panely.
https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/help/whats-new.html
Inšpirácia
Časť venovaná inšpirácii je tentokrát o knihách, obidve publikovali moji kamaráti a k obidvom som sa dostal práve na liptovskom výlete.
Stanislav Jendek: Slovenskou vinicou - Príbeh Krajiny
Kamarát Stano, ku ktorému chodíme na Liptov. Vznikala 15 rokov a nájdete v nej všetkých šesť vinohradníckych oblastí v rôznych ročných obdobiach a náladách.
Na 312 stranách a krásnom švédskom papieri objavíte malokarpatské kopce aj kráľovské mestá, čajkovské zákutia, vinice rastúce na svahoch sopky, strekovské tiahle úbočia, tokajské tufové pivnice… Malé kúsky vinohradov medzi lesmi a lúkami aj rozsiahle lány, kam oko dovidí. Spoznáte niekoľko NAJ slovenských vinohradov.
Každá kapitola – vinohradnícka oblasť prináša aj text o jej histórii a súčasnosti. Kniha nie je len oslavou krásy, ale všíma si aj negatívny trend posledných desaťročí – rýchly a masívny úbytok našich viníc.
https://www.stanojendek.sk/produkt/slovenskou-vinicou-pribeh-krajiny/
Miroslav Kasprzyk: Šaškové príbehy II.
V prvej šaškovej knihe som mal pár fotografii. V tejto druhej je už takmer polovina moja. Miro včera oslavoval 60-ku a tak mu gratulujem k narodeninám i vydarenej knihe. Tá sa nikde nepredáva, ak máte záujem, musíte osloviť priamo Mira. Napriklad cez Facebook https://www.facebook.com/miro.kasprzyk
Tipy a triky
Ako na siluety
Na nitrianskej kalvárii som sa do sýta vyhral so siluetami. Nie je to nič ťažké. Aj keď slnko zapadá, svetla je dosť. Veď niektoré fotografie sú snímané časom 1/8000 s. Základom peknej siluety je samozrejme kompozícia. Tá bude záležať od toho kde a čo fotografujete. Ja sa budem venovať technickej stránke. Môžete využiť väčšiu hĺbku ostrosti, tým že nastavíte vyššie clonové číslo. Pomôže vám to aj pri exponovaní oblohy.
Je možné, že sa meranie fotoaparátu bude pokúšať, aby boli prekreslené tiene. To ale nechceme. Ak k tomu dôjde, použite korekciu expozície, alebo nastavte expozíciu manuálne. Dôležitá je expozícia oblohy. Musí byť podexponovaná, aby vynikla jej farba.
Farby veľmi ovplyvňuje vyváženie bielej. Určite nepoužite automatické vyváženie bielej. Vyskúšajte prednastavenia: slnečno, zamračené, v tieni. Ani to ale nemusí stačiť pre výraznú farbu a možno budete musieť nastaviť WB manuálne. Fotografujete do RAW, potom budete môcť meniť vyváženie bielej v počítači. Ak sa v tmavých častiach bude nachádzať kresba, ľahko ju potlačíte použitím funkcii Shadows a Black, alebo pomocou kriviek. Farby môžete zvýrazniť nastavením saturácie a aj colorgradingom.
Manuálne som nastavil vyváženie bielej a oranžovú farbu som podporil colorgradingom. Pomocou Blacks a Whites som zvýraznil kontrast jasov.