So žiadnym iným systémom sa nedá ľahšie dosiahnuť malá hĺbka ostrosti a výrazné rozmazanie pozadia. Ani u stredného formátu, pretože tam chýbajú vysokosvetelné objektívy. V ponuke objektívov pre plný formát nájdete tie najlepšie portrétne objektívy vôbec, tzv. bokeh master, alebo aj bokeh monster. Každý portrétista sníva o objektívoch 85/1,2, 105/1,4 alebo 200/2. Nie každý má na niektorý z takýchto objektívov. A sú fotografi, pre ktorých sú najlepšie objektívy s inými parametrami. Nemajú radi pre nich až príliš rozmazané pozadie, bez náznaku atmosféry miesta fotenia.
Tak, či onak, za dostupný štandard sa považuje objektív 85/1,8. Má výborný portrétny štandard. Dnes už sa dajú FF fotoaparáty kúpiť pomerne lacno a FF + 85/1,8 je kombinácia dostupná aj amatérom. Málokto fotí len jeden žáner a stačí mu jediný objektív. Nie pre každého je plný formát najlepšou voľbou. Má Micro 4/3 systém, s pomerne malým snímačom, vôbec nejaký portrétny potenciál porovnateľný aspoň so spomínaným FF štandardom?
Nechcem tu nič vypočítavať a presne porovnávať záber so záberom. Pozrite sa na fotky z obidvoch zostáv. Vnímajte ich atmosféru, nie pixely a sami si odpovedzte na vyššie položenú otázku.
Použitá technika
- Plný formát zastupuje Nikon Z7 s objektívom Nikkor Z 85/1,8 S.
- Micro 4/3 formát zastupuje Olympus OM-D E-M5 Mark III s objektívom M.Zuiko 45/1,2 PRO.
Olympus má podobnú ekvivalentnú ohniskovú dĺžku (90 mm), uhol záberu a perspektíva sú takmer rovnaké. Rozdiel je v minimálnej hĺbke ostrosti. U Olympusu je ekvivalentom f/2,4, čiže je o niečo väčšia. Nikon má teda výhodu v rozmazanejšom pozadí. Výhodou Olympusu však je, že má optimalizovaný bokeh. Rozdiel medzi systémami je v pomere strán. Nikon má natívny pomer 3:2, Olympus 4:3. V mnohých žánroch mi viac vyhovuje dramatickejší formát 3:2, u portrétu ale pokojnejší 4:3.
Fotografie z Nikonu Z7 som zmenšil na 20 Mpx. U Nikonu aj Olympusu som použil obrazové profily “portrét”. U Nikonu prikladám aj fotografie snímané s clonou f/2,5, kedy je DOF prakticky rovnaká ako u Olympusu pri f/1,2.
Nikon Z7 + Nikkor Z 85/1,8 S
Clona f/1,8
Clona f/2,5
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/nikon-nikkor-z-85-mm-f18-s/
Olympus OM-D E-M5 Mark III + M.Zuiko 45/1,2 PRO
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/olympus-mzuiko-digital-ed-45mm-112-pro/
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/olympus-om-d-e-m5-mark-iii/
Záver
Mojim cieľom nebolo urobiť súboj FF proti M43. Aj keď som testoval množstvo portrétnych objektívov, na fotoaparátoch s rôznou veľkosťou snímača, od 1” po stredný formát, málokedy nafotím rovnaký motív rôznymi zostavami. Vidieť na jednom motíve potenciál dvoch rozličných systémov je určite poučné. Samozrejme platí, že u FF systému je najľahšie dosiahnuť výrazne rozostrenie pozadia, portrétny objektív 85/1,8 je toho dôkazom. U Micro 4/3 systému ju nutné použiť vyššiu svetelnosť (čo stojí peniaze), aby sme sa potenciálu rozostrenia FF objektívu priblížili.
Či ste priaznivcami plného formátu, APS-C alebo Micro 4/3, skúste sa na fotografie pozrieť nezaujato. Každý systém má svoje výhody a nevýhody. Výhody sú tu viac na strane plného formátu. A tak sa vraciam k otázke z úvodu. Obstál Micro 4/3 systém so cťou? Myslím, že v tomto konkrétnom prípade áno.
Ďakujem Terezke zo skupiny Fringia za ochotné pózovanie.