Všetci vieme, že prvá prišla 25-ka na 45-ku sme si museli počkať. Objektív bol predstavený spolu so širokouhlou 17-kou, tiež so svetelnosťou F1,2. Na tú si pár týždňov ešte počkáme. Predprodukčnú vzorku ste mohli vidieť na Foto Slovakia 2017, testovaný kus je už finálny produkt, určený do predaja.
Špecifikácia
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1.2 PRO je objektív s pevnou ohniskovou dĺžkou 45 mm a svetelnosťou F1,2. Určený je pre Micro 4/3 fotoaparáty a kamery. Olympus ho radí do najvyššieho radu PRO. Okrem špičkových parametrov a optickej kvality sa vyznačuje použitím kvalitných materiálov. Je utesnený pred prachom a vodou a aj mrazuvzdorný do -10°C. Optická sústava sa skladá zo 14 členov v 10 skupinách. Štyri sú typu HR, jeden ED a jeden asférický. Optická konštrukcia je o dosť komplikovanejšia oproti M.Zuiko 45/1,8 MSC. Je tu aj 9-lamelová clona s kruhovým otvorom, 1,8-čka má 7-lamelovú clonu.
Ohnisková dĺžka: 45 mm (135EQ = 90 mm)
Uhol záberu: 27°
Svetelnosť: F1,2
Konštrukcia clony: 9-lamelová s kruhovým otvorom
Priemer filtra: 62 mm
Rozmery: 84,9 x 70 mm
Hmotnosť: 410 g
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0,5 m, zväčšenie 0,1x
Konštrukcia objektívu: 14 členov v 10 skupinách, 4HR členy, 1ED člen, 1 asférický člen
Objektív v praxi
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1.2 PRO akoby z oka vypadol známej 25-ke s rovnakou svetelnosťou. Nečudujem sa, že Olympus na každý objektív tejto série výrazne píše jeho ohniskovú dĺžku. Ja som ho testoval s Olympusom OM-D E-M1 Mark II, na ktorom vyzerá tak akurát. Veľkosťou je podobný ako Nikon AF-S 85/1,8G, čo pri svetelnosti F1,2 až tak neprekvapí. Vzhľadom na kvalitnejšiu konštrukciu je ale ťažší, hmotnosť je 410g. Myslím si, že je to stále ľahký objektív, i keď v porovnaní s M.Zuiko 45/1,8 MSC je to ťažká obluda (pre niekoho).
Objektív sa dodáva so slnečnou clonou a vreckom na prenášanie. Objektív nasadený na Olympuse PEN-F.
Objektív nasadený na Olympuse OM-D E-M1 Mark II.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1.2 PRO je jedným z najrýchlejšie ostriacich objektívov, ktoré som na Olympuse testoval. Naviac je spoľahlivý. Menej váha v situáciách, kedy iné objektívy nevedia kam zaostriť. Dobre sa s ním zaostruje aj manuálne. Má priťahovací prstenec. Odporúčam zapnúť lupu, ktorá sa aktivuje pri pootočení prstenca. Zväčšenie je nastaviteľné, mne stačilo 3 až 5-násobné. Na objektíve je programovateľné tlačidlo, štandardne slúži ako AF Lock. Pri portrétovaní môžete nastaviť funkciu lupy aj pri AF. Stlačíte L-Fn a rýchlo skontrolujete, či ste zaostrili presne na oko portrétovanej osoby. AF funguje aj pri priblížení.
Animácia posuvného prstenca AF/MF.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1.2 PRO je portrétnym špecialistom. Uhlom záberu zodpovedá plnoformátovému objektívu s ohniskovou dĺžkou 90 mm.
Svetelnosť objektívu je špičkových F1,2. Plnoformátové objektívy majú najčastejšie F1,8, profesionálne F1,4. Lepšia svetelnosť umožňuje používať nižšiu citlivosť aj pri horších svetelných podmienkach. To sa u menšieho Micro 4/3 snímača zíde. V spojení s účinnou stabilizáciou to do určitej miery kompenzuje nevýhodu oproti väčším, citlivejším snímačom. Svetelnosť F1,2 je tu však hlavne kvôli malej hĺbke ostrosti. Čím máte menší snímač, tým je hĺbka ostrosti väčšia. Aby sa dosiahla malá hĺbka ostrosti, je potrebné mať objektív s vysokou svetelnosťou. Ak chceme vypočítať ekvivalent k plnému formátu, musíme clonu násobiť faktorom orezu. V našom prípade je to 2x. Testovaný objektív z hľadiska najmenšej možnej hĺbky ostrosti zodpovedá plnoformátovému objektívu 90 mm pri clone f/2,4. Vo svete FF to nie je žiaden omračujúci údaj. Amatérske portrétne objektívy majú najčastejšie ohniskovú dĺžku 85 mm a svetelnosť F1,8. Sú lacnejšie a ich schopnosť rozostriť pozadie je lepšia. To je fakt. Môžete to brať ako nevýhodu Micro 4/3 fotoaparátov. Nebudem vám nič vyvracať. Ak hľadáte systém, kde sa dá najviac rozostriť pozadie, je to plný formát pri použití objektívov ako 85/1,2, 135/1,4, či 200/2. To sú portrétne “bokeh monštrá”. Dobrí fotografi vedia, že minimálna hĺbka ostrosti nie je všetko a že hendikep sa dá obísť štýlom fotenia. Premyslenejšou voľbou pozadia, nasvietením atď.
Znamená to, že si na Micro 4/3 fotoaparáte neužijete krásny bokeh? Kdeže. Už dlhší čas je na trhu vynikajúci M.Zuiko 75/1,8 MSC, ktorý má veľmi pekný bokeh. Je to ekvivalent 150 mm objektívu a to je niekedy príliš, najmä v interiéri. Naviac ste dosť ďaleko od fotografovanej osoby. Mne to väčšinou nevadí, ale občas sa aj mne hodí niečo kratšie, ale so schopnosťou poskytnúť pekný bokeh. M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1.2 PRO je práve takým objektívom. Priznám sa, túžil som po objektíve týchto parametrov, odkedy aktívne fotím Olympusom. Vlastne to je môj najžiadanejší objektív. Vďaka svojím parametrom už nie je ďaleko od toho, ako sa fotí na plný formát. Jeho schopnosť rozostriť pozadie je výborná. Bokeh ale nie je len o veľkosti hĺbky ostrosti. Je to aj o kvalite rozostrenia. A tu sa konštruktéri vytiahli. Priblížili sa k ideálnemu bokehu, kedy nie sú rozostrené krúžky ostré, ale aj ich kraje sú rozostrené. Niekomu sa určite páčia viac krúžky s ostrými hranami. Nemám proti tomu nič. Bokeh môže mať rôzne podoby a jeho posudzovanie je individuálne. Veď sa nám páči aj vlastne bokeh typu swirly, ktorý by sme mohli brať ako optickú chybu objektívu. Vráťme sa však k testovanému objektívu. Pozadie vie rozostriť veľmi pekne. Pritom je ale hĺbka ostrosti dostatočná, aby ste ho nemuseli cloniť, aby ste na portréte nemali ostré len časti mihalníc. Naplno tak môžete využiť svetelnosť objektívu.
Clona F1.2, prisvetlené LED Manfrotto Lumimuse.
Výhodou fotoaparátov s menším snímačom je, že dokážu s objektívmi zaostrovať na kratšiu vzdialenosť. V našom prípade je to minimálka 0,5 m. Portrétne objektívy to bežne zvládajú od cca 90 cm. S 45/1,2 PRO na šírku nafotíte objekt o veľkosti 14 cm. Na nejaké makro to nestačí, ale na detail tváre áno.
Maximálne zväčšenie z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 0,5 m.
U Olympusákov je veľmi obľúbený M.Zuiko 45/1,8 MSC. Najlacnejší pevný objektív, pritom kvalitný a hlavne schopný na menšom snímači výraznejšie rozostriť pozadie. Naviac je kompaktný. Má zmysel investovať do niekoľkonásobne drahšieho a o dosť väčšieho a ťažšieho objektívu? Ak hľadáte ten najlepší možný bokeh, tak áno. Väčšia svetelnosť sa prejaví na výraznejšom rozostrení a zároveň je tu aj lepší spôsob, akým optika rozostruje. V exteriéri je super aj 75/1,8 MSC, ktorý milujem. Neberiem novú 45-ku ako jej náhradu, ale doplnok ak potrebujem fotiť portréty z kratšej vzdialenosti.
Optická kvalita
Neočakával som iný, ako veľmi dobrý výsledok. Už tradične je objektív radu PRO výborný aj pri plne otvorenej clone. To je u vysokosvetelných objektívov obzvlášť dôležité. Sú drahé a ak kvôli mäkkému obrazu nemôžete plne využiť jeho parametre, je to škoda. To ste si rovno mohli kúpiť oveľa lacnejší objektív s o málo horšou svetelnosťou.
Zatiaľ jediný PRO objektív od Olympusu netreba kvôli kresbe cloniť. Samozrejme kresba sa priclonením zlepšuje, ale PRO Olympusmi môžete bez strachu fotiť na “plnú dieru”. Platí to aj pre 45/1,2 PRO. Naviac u bezzrkadlovky sa nemusíte starať o backfocus/frontfocus a tak je odpadu minimum.
Keď som testoval prvý F1,2 Olympus M.Zuiko, konkrétne 25-ku, bol som trochu sklamaný. Nie kvôli objektívu, ten je vynikajúci. Ale v kombinácii s menším Micro 4/3 snímačom mu chýbal WOW efekt, ktorý by ste u svetelnosti F1,2 očakávali. Na plnoformátovom fotoaparáte by záklaďak s takou svetelnosťou produkoval super bokeh a zrejme by obdržal aj titul “bokeh monster”.
45-ka je ale dlhšie ohnisko a efekt rozostrenia by tu mohol byť už pekný. Ba viac než pekný. Olympus tvrdí, že dokonca zamatový. Fotky to potvrdzujú. Konečne mám pekný bokeh aj u kratšieho objektívu, ako je M.Zuiko 75/1,8 MSC.
Na stránke Olympusu nájdete porovnanie štandardného a zamatového bokehu.
Zamatový bokeh je charakteristický tým, že bokehové krúžky nemajú ostré okraje.
Soft bokeh pomáha aj tam, kde sa nedá pozadie výrazne rozostriť.
Vinetácia je pri plne otvorenej clone pozorovateľná, vôbec nepôsobí rušivo, pri portréte je naopak vítaná. Už okolo clony f/2 je len veľmi malá. Klasická chromatická chyba je korigovaná už v RAW-e, rovnako aj sférické skreslenie. Pozorovať možno malú predozadnú chromatickú chybu, typickú práve pre vysokosvetelné objektívy. Väčšinou ju nezaznamenáte, objaví sa len na hranách plôch s vysokým kontrastom jasu.
Na nápise Flexaret môžete vidieť predozadnú chromatickú chybu, typickú pre vysokosvetelné objektívy.
Po miernom priclonení zmizne.
Záver
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1.2 PRO nemá chybu, ak za ňu nepovažujete vyššiu cenu. Potvrdzuje, že Olympus v rade PRO robí samé dobré kúsky. Konečne tu máme profesionálny portrétny objektív, ktorý možnosti Micro 4/3 bezzrkadloviek približuje plnému formátu. Väčšine by takáto schopnosť vytvoriť pekný bokeh stačila. Najnáročnejší dajú prednosť plnému formátu, kde sa dá minimálna DOF dosiahnuť ľahšie a lacnejšie. To treba priznať. M43 systém tu naráža na limity a ak by mal objektív mať takú malú hĺbku ostrosti, ako plnoformátový 85/1,4, tak by musel mať svetelnosť F0,7. Nie žeby sa taký objektív nedal vyrobiť, ale bol by drahý a veľký.
Testovaný objektív má veľmi dobre vyváženú schopnosť rozostriť pozadie s pekným bokehom a dostatočnou hĺbkou ostrosti, aby ste nemuseli cloniť. Ostrý je aj pri plne otvorenej clone. Naplno tak využijete parametre objektívu. Profesionáli ocenia kvalitné spracovanie, vrátane utesnenia a mrazuvzdornosti. Poteší aj to, že všetky tri F1,2 objektívy majú rovnaký priemer filtra.
Roky som čakal na tento objektív. Nenašiel som na ňom žiadnu slabinu a rád ho tak vítam v mojej fotobrašni. Panasonic má podobný objektív (42,5 mm F1,2) v ponuke už niekoľko rokov a podľa testov je to jeden z najlepších objektívov od Panasonicu. Je o niečo drahší, veď je z dielne Leica. Bohužiaľ, už druhý rok ho neviem získať na otestovanie. Už ma to však netrápi, objektív vytúžených parametrov už mám. Majitelia Olympusov, ale i Panasonicov ,majú o dôvod menej vyplakávať, fotenie portrétov, svadieb a eventov bude o niečo ľahšie a profesionálnejšie. Trojnásobne, ak ste šťastní majitelia všetkých troch objektívov: 17, 25 a 45 mm so svetelnosťou F1,2.
Moje veľké poďakovanie patrí členom občianskeho združenia GASTON za to, že boli ochotní zapózovať. Ich fotografie nájdete v galérii.
P.S. Dúfam, že trojicou objektívov Olympus neskončil. Bral by som aj širokáč 12/1,2 PRO a dlhší portréťak, napr. 70/1,2 PRO.