Na tento objektív som sa tešil veľa mesiacov. Ohmatať som ho mohol už na Photokine, ale až teraz ho môžem aj dôkladne otestovať. Je to druhý z profesionálneho radu objektívov pre Micro 4/3 fotoaparáty. Nie že by Olympus nemal v ponuke viacero objektívov s profesionálnym obrazovým výstupom. Ale len objektívy s označením PRO Olympus zaraďuje do profesionálnej kategórie, pretože sú aj pretesnené proti prachu a vode.
Prvý z objektívov radu PRO, M.Zuiko 12-40/2,8 PRO, používam už niekoľko mesiacov k svojej plnej spokojnosti. Po mierne negatívnych skúsenostiach so štandardnými profesionálnymi transfokátormi na Full Frame fotoaparátoch, kde ma nepresvedčili svojím výkonom za nemalé peniaze, som nečakal, že si objektív tohto typu tak obľúbim. Vynikajúce optické vlastnosti v celom rozsahu, už od najnižšej clony, z neho urobili jeden z najpoužívanejších objektívov. Výborne sa osvedčil v produktovej fotografii, obrázky fotoaparátov do recenzií nefotím už ničím iným. A to mám k dispozícii aj makroobjektív. Bude aj telezoom rovnako dobrý?
Olympus ponúka objektívy v troch radoch: základnom, premium a PRO. Testovaný objektív patrí do najvyššieho radu PRO a je zatiaľ jeho druhým zástupcom. Budúci rok príde na trh aj superširokouhlý transfokátor 7-14 mm f/2,8 radu PRO a superteleobjektív 300 mm f/4. Objektívy radu PRO sa vyznačujú nielen vynikajúcimi optickými vlastnosťami, ale aj špičkovým mechanickým vyhotovením, vrátane utesnenia proti prachu, vode a odolnosti proti mrazu.
Dizajn
Objektív nie je malý, práve naopak. Je najväčší zo všetkých doteraz vyrobených objektívov Olympus pre Micro 4/3 fotoaparáty. V porovnaní s objektívmi pre APS-C a Full Frame zrkadlovky, je však pomerne malý. Doteraz som z núdze musel na Olympusoch používať objektív ZUIKO DIGITAL 50-200/2,8-3,5ED, ktorý je pôvodne vyrobený pre 4/3 zrkadlovky. Konečne ho môžem zameniť za niečo kompaktnejšie a aj rýchlejšie.
Testovaný objektív dizajnovo naväzuje na M.Zuiko 12-40/2,8 PRO a perfektne sa hodí k Olympusu OM-D E-M1. Zaostrovací prstenec je v prednej časti. Pritiahnutím k sebe prepnete objektív na manuálne zaostrovanie. Za prstencom zaostrovania sa nachádza široký prstenec zoomu. Na dosah palca je funkčné tlačidlo. Súčasťou objektívu je odnímateľná statívová objímka, v ktorej sa môže objektív s fotoaparátom otáčať, čo uľahčuje manipuláciu pri fotení zo statívu alebo monopodu. Konštrukčne najzaujímavejšie je riešená slnečná clona. Tá je odnímateľná a nasadzuje sa podobne ako iné clony, bajonetovým systémom. Pri preprave ju nemusíte reverzne otočiť, aby objektív zaberal menej miesta. Stačí nepatrne pootočiť prstencom na clone a posunúť ju dole. Veľmi praktické. Len si na to treba zvyknúť. Až dlhodobá prax ukáže, či je toto riešenie aj spoľahlivé.
Zaostrovanie je vnútorné, predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča. Priemer filtra je 72 mm. Dodávaná krytka je s vnútorným vyberaním a ľahko sa s ňou manipuluje aj pri vysunutej slnečnej clone. Objektív nemení svoju veľkosť ani pri preostrovaní, ani pri zoomovaní.
Oproti porovnateľným FF objektívom prináša Olympus úsporu na veľkosti približne 20% a na hmotnosti až 40%. Aj keď sa 20% úspora na veľkosti nezdá veľa, 4 cm na dĺžku urobí v brašni svoje. K tomu musíte pripočítať aj úsporu na tele fotoaparátu.
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ | Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40‑150mm 1:2.8 PRO | |
Rozmery: | Ø 87 × 205,5 mm | Ø 88,8 x 199 mm | Ø 79,4 mm x 160 mm |
Hmotnosť: | 1540 g | 1490 g | 880 g |
Cena: | cca 1990 - 2199 € | cca 1939 - 2369 € | cca 1490 € |
Olympus OM-D E-M1 + M.ZUIKO DIGITAL ED 40‑150mm 1:2.8 PRO vz. Nikon D800E + AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ.
Základné parametre
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO je profesionálny telezoom s rozsahom ohnísk 40 - 150 mm a konštantnou svetelnosťou F2,8. Určený je pre Micro 4/3 fotoaparáty a kamery (Olympus, Panasonic, Blackmagic Design). Uhlom záberu zodpovedá kinofilmovému objektívu 80-300 mm. Olympus ponúka aj profesionálny telekovertor, určený pre tento objektív predlžujúci ohniskovú dĺžku 1,4-krát. Maximálne ohnisko je potom ekvivalentom 420 mm, pri svetelnosti niečo málo pod F4.
Pod vynikajúce optické vlastnosti sa podpisuje náročná optická konštrukcia, v ktorej sú použité 3 ED členy, jeden asférický EDA člen, jeden Super ED člen, jeden HD a jeden asférický člen. Celkovo je objektív vyskladaný z 16 optických členov v 10 skupinách. Minimalizáciu vzniku reflexov a ghostingu zabezpečujú antireflexné vrstvy ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) Coating.
Konštrukčnou zaujímavosťou je svetovo vôbec prvýkrát použitý duálny lineárny motor (Dual VCM), ktorý umožňuje simultánny posun dvoch skupín, čím sa urýchľuje zaostrovanie a to aj pri detailných záberoch. To objektív zvláda zo vzdialenosti 70 cm od roviny snímača.
- ohnisková dĺžka: 40-150 mm (135EQ 80-300 mm)
- uhol záberu: 30 - 8,2°
- svetelnosť: F2,8
- rozsah clôn: F2,8 - F22
- optická konštrukcia: 16 členov v 10 skupinách, 3 ED, 1 Super ED, dva sférické a jeden člen s vysokou priepustnosťou
- ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) antireflexné vrstvy
- Ultrazvukový motor Dual VCM
- Fn tlačidlo
- spojka manuálneho zaostrovania
- automatická slnečná clona
- zväčšenie 0,21x (0,42x 35 mmEQ), 82 x 62 mm
- 9-lamelová clona s kruhovým otvorom
- rozmery: Ø 79,4 mm x 160 mm
- hmotnosť: 760 g (bez stativového prstenca), 880 g
- priemer filtra: 72 mm
Telekonvertor Olympus M.Zuiko MC-14 je vôbec prvým telekonvertorom pre mirrorless objektívy Olympus. Vzhľadom na konštrukciu je možné ho zatiaľ použiť výhradne na objektívoch M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 PRO a M.Zuiko Digital ED 300mm f4 PRO (príde na trh budúci rok). Optická sústava sa skladá zo 6 členov (1 HR člen) v 3 skupinách.
Objektív v praxi
Od prvého okamihu sme boli s objektívom navzájom kompatibilný. Svetelný telezoom je moje hlavné pracovné sklo. Z hľadiska práce s objektívom a rýchlosťou zaostrovania nemám k nemu žiadné výhrady. Krásny kúsok technickej precíznosti. Zaostrovanie je veľmi rýchle. Preostrenie z krátkych vzdialenosti na dlhšie a späť je bleskové a bez zaváhania. Problémy nastávajú pri fotení detailov a pohybu. To však nie je chyba objektívu, Sú to všeobecné problémy CSC fotoaparátov s automatickým zaostrovaním založeným na princípe vyhodnotenia kontrastu. Pri fotení detailov je niekedy pozadie členitejšie a AF sa naň ľahšie zaostrí ako na to, čo fotografujete.
Slabinou CSC fotoaparátov je kontinuálne zaostrovanie. Skúšal som s OM-D E-M1 fotografovať šport, dokonca s objektívmi pre 4/3 zrkadlovky, nasadené cez adaptér. Dopadlo to dobre, priniesol som dostatok kvalitných fotografií. Nebolo to však to pravé, riadne som sa nadrel a pochopil, že sa jedná len o provizórne (aj keď použiteľné) riešenie. O to viac som očakával príchod profesionálneho telezoomu určeného pre Micro 4/3 CSC fotoaparáty.
Rýchlosť kontinuálneho zaostrovania som najprv testoval na dopravných prostriedkoch. S protiidúcimi autobusmi, autami a električkami nemal žiaden problém. Veľmi dobre si viedol, aj keď som prepol na video. Kde už objektív nestíhal, bolo fotografovanie čajok pri Dunaji. Možno tomu prispelo aj šedivé počasie, potlačujúce kontrast. Za takýchto podmienok majú so zaostrovaním rovnaké problémy aj niektoré zrkadlovky. Nie je to tak dávno, čo sa rovnako nedarilo Canonu EOS 5 D Mark II s objektívom Tamron.
Aj tak je tento objektív to najrýchlejšie, čo na svoj Olympus môžete dať. Pri bežnom, aj akčnejšom fotení, budete s rýchlosťou kontinuálneho zaostrovania spokojní. Dobehnúť profesionálne zrkadlovky s dlhoročným vývojom sa ešte nepodarilo. Ako poznám Olympus, posledné slovo ešte nepadlo. Veď už možno ďaľší firmvér vylepší výkon zaostrovania.
Praktická je schopnosť objektívu fotografovať detaily. Maximálne zväčšenie je pri nastavení na maximálne ohnisko 150 mm. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je vtedy 70 cm od roviny snímača. Z tejto vzdialenosti nafotíte plochu 82 x 62 mm, to znamená napr. vážku alebo motýľa takmer na celú plochu fotografie. Pritom ste pri fotení dostatočne ďaleko, aby ste hmyz neplašili a zároveň si netienili objektívom svetlo. Svadobným fotografom to umožní nasnímať detaily prstienkov, výzdobu, zákusky, bez toho, aby museli meniť objektív za makroobjektív.
Produktová fotografia? Žiadny problém.
Detaily idú tomuto objektívu výborne.
Pre mňa je teleobjektív hlavným krajinárskym objektívom. Vďaka užšiemu uhlu záberu vyberám z krajiny najzaujímavejšie detaily. Potrebujem pri tom veľkú hĺbku ostrosti. Tu sa ukazuje výhoda menšieho snímača, u ktorého sa väščšia hĺbka ostrosti ľahšie dosahuje. Objektív nemusím toľko cloniť, čo ma dve výhody. Nemusím hneď siahať po statíve (aj keď sa to samozrejme odporúča) kvôli dlhším expozičným časom. Zároveň nemusím používať vysoké clonové čísla, pri ktorých dochádza k zníženiu obrazovej kvality vinou difrakcie.
Optimalizácia návrhu objektívu pre digitálny snímač 4/3 štandardu umožňuje dosahovať lepšiu kresbu v rohoch, ako je tomu u objektívov pre Full Frame snímače a menšiu vinetáciu.
Objektív nemá optickú stabilizáciu obrazu. Olympus využíva veľmi úspešne technológiu stabilizácie posuvom snímača. Z toho sú smutní majitelia fotoaparátov Panasonic, ktoré tento spôsob stabilizácie nemajú. Pri svetelnosti F2,8 to nie je žiadna tragédia. Zaujímalo ma, ako si stabilizácia vo fotoaparáte poradí s týmto objektívom. Výsledky sú pre mňa prekvapujúce. Na najdlhšom ohnisku som len s malým odpadom udržal 1/10 s., pri použití sériového snímania aj 1/5 s!
1/13 s. z ruky na ohnisku 125 mm (EQ 250 mm objektívu).
Tlačidlo L-Fn možno naprogramovať na množstvo užitočných i menej užitočných funkcií: voľba AF zóny, návrat na predvolený AF senzor, MF, AF stop, AEL/AFL, kontrola DOF, fotenie do RAW, testovací záber, korekcia expozície, digitálny telekonvertor, korekcia lychobežníkového skreslenia, lupa, HDR režim, bracketing, ISO, WB, peaking level atď.
Optická kvalita
Ostrosťou obrazu sa tento objektív právom radí do profi triedy. Najhoršie výsledky má objektív paradoxne na najširšom ohnisku 40 mm. Kresba smerom ku krajom je horšia, výraznejšej nápravy sa nedočkáte ani po priclonení. Od f/3,5 možno kresbu v rohoch označiť ako dobrú. Situácia sa radikálne zlepší po prezoomovaní na dlhšie ohniská. Od 70 mm je ostrosť vynikajúca po celej ploche a to už do clony f/2,8. Najlepšie výsledky sú okolo ohniska 100 mm, výborné výsledky sú až po najdlhšie ohnisko 150 mm.
Prakticky žiadné sférické skreslenie a vynikajúca ostrosť predurčujú objektív pre architektonickú a krajinársku fotografiu.
Vinetácia je pri plne otvorenej clone pozorovateľná, ale vďaka tomu, že plynule prechádza takmer od stredu obrazu ku jeho krajom, nepôsobí rušivo. Všimnete si ju najmä pri porovnaní dvoch rovnakých fotografií, pričom druhá bola nasnímaná s pricloneným objektívom. O niečo viac je viditeľná na najširšom ohnisku. Vinetácia výrazne klesá od clony f/4 a nad túto clonu sa nemá zmysel ňou zaoberať.
Aberácia je korigovaná veľmi dobre. Na ohnisku 40 mm sa občas prejaví, o 70 mm vyššie je už zanedbateľná.
Na takýchto motívoch sa chromatická chyba vždy prejaví. Vďaka Zero ED a asférickým členom je vynikajúco korigovaná.
Sférické skreslenie je príkladne skorigované v celom rozsahu. Mnohé teleobjektívy majú na dlhších ohniskách poduškovité skreslenie, nie však na tomto. Na ohnisku 300 mm je skreslenie takmer nulové a vlastne aj v celom rozsahu.
Difrakcia sa výraznejšie podpisuje na zníženej ostrosti od clony f/16, ale ani na f/22 to nie je žiadna katastrofa.
Tento objektív nedokáže plne konkurovať Full Frame objektívom schopnosťou rozostriť pozadie. Fyzika tu nepustí, menší snímač = väčšia hĺbka ostrosti = menej rozmazané pozadie. Hĺbka ostrosti zodpovedá 300 mm objektívu so svetelnosťou F5,6, čiže bežnému amatérskemu telezoomu. Bokeh anie je len o hĺbke ostrosti. Určuje ho aj optická stavba a konštrukcia clony. Nemusíte sa vôbec strachovať, že by tento objektív nemal pekný bokeh. Naopak, má veľmi pekný bokeh. Poslúži veľmi dobre aj ako portrétny objektív a objektív pre fotografovanie detailov s krásne rozostreným pozadím. Pritom kvôli dostatočnej hĺbke ostrosti nebudete musieť objektív cloniť.
Aj pri menšom micro 4/3 snímači sa s týmto objektívom môžete pekne vyhrať s rozmazaním pozadia.
Záver
Aj vďaka tomuto objektívu dostáva rad OM-D väčší zmysel a využitie. Viac sa stáva konkurenciou pre profesionálne DSLR fotoaparáty. Približuje fotografom žánre, kde ich CSC fotoaparáty obmedzovali. Už sa teším, ako objektív budúci rok prevetrám na Slovakia Ringu alebo Divokej vode v Čuňove.
Len málo transfokátorov na trhu sa môže pýšiť tak malými chybami. Pri o niečo lepšej ostrosti na 40 mm ohnisku, by sa objektív blížil môjmu ideálu, kde je každý investovaný cent vidieť na fotografii. Ak by som mal percentuálne vyjadriť jeho úžitkovú hodnotu, dostal by hodnotenie 96 - 97% zo 100. Je to aj vďaka precíznej konštrukcii a rýchlemu zaostrovaniu. Šikovné riešenie zasúvania slnečnej clony je už len povestnou čerešničkou na torte.
Objektív som si okamžite obľúbil a to tak, že ho radím na prvé miesto vo svojej Olympus výbave, spolu s M.Zuiko 75/1,8 MSC.
V čase, keď som už musel objektív vrátiť, vyšiel nový firmvér, pre niektoré fotoaparáty, zlepšujúci presnosť zaostrovania s M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm F2.8 PRO.
Tento objektív má univerzálne využitie, výborne zvláda fotenie krajiny, architektúry, detailov, portrétov, prírody, reportáži a konečne priblížil CSC fotoaparáty Olympus aj športovej fotografii.