Už pred časom som vám dal typ na skvelý manuálny teleobjektív Nikkor 80-200 f4, ktorý nemá obdobu v súčasnej AF línii objektívov tejto značky. Dnes vám ponúkam manuálnu alternatívu portrétneho (nielen) ohniska 135mm. Nikon vyrába v súčasnosti len veľmi drahý AF 135 F2 DC, ktorý je oproti recenzovanému staršiemu objektívu niekoľkonásobne (až desaťnásobne) drahší a ťažší.
Spomínaná AF verzia má však niekoľko plusov: je svetelnejšia, ostrí automaticky a disponuje funkciou Defocus Control (DC), ktorá pomáha lepšie rozostriť časti scény mimo hĺbky ostrosti. Ak však nemáte zvyšných 1400€ na ideálny svetelný pevný teleobjektív, predstavím vám 140€ alternatívu. A nebojte sa, nebudete sa musieť ukracovať o kvalitu obrazu, iba o komfort obsluhy. :)
Pôjde v podstate o dva objektívy, keďže sú opticky zhodné. Líšia sa len Ai a Ais úpravou. Rozdiel je v tom, že Ai-s verzia má iné frézovanie na bajonete, ktoré niektorým modelom fotoaparátov napovie, že ide o Ai-s verziu. Niektoré objektívy sú pri Ai-s verzii modifikované aj opticky. Podľa informácií, ktoré mám, by mali byť tieto verzie 135mm ohniska opticky zhodné. Ukážkové fotografie v recenzii sú z verzie Ai.
Nikkor 135 F2.8 Ai na Nikone D3.
Spracovanie a dizajn
Spracovanie je na najvyššom štandarde. Objektív je robustný, pevný, nič na ňom nie je voľné. Zaostrovací prstenec chodí hladko, na mojom kuse s pomerne výrazným odporom, čo umožňuje zaostriť veľmi citlivo, presne a pevne. Zaostrovací prstenec sa sám od seba nepohne a tak nehrozí, že sa vám po chvíľke nosenia či manipulácie s fotoaparátom zaostrenie posunie na úplne inú hodnotu, ako sa to stáva pri objektívoch s veľmi voľným prstencom ostrenia. Plusom je vstavaná slnečná clona, ktorá je kovová, z vnútornej strany s plsteným povrchom proti odleskom. Priemer filtrovej obruby je iba 52mm. Umožňuje aplikovať lacné filtre a súhlasí s väčšinou priemerov manuálnych objektívov Nikon.
Rozsah clony je od F2,8 - F32.
Kompatibilita
Objektív má 30 ročný dizajn, čo znamená (napriek tomu, že sa donedávna predával), že na ňom nevyužijete schopnosti aparátu automaticky zaostrovať. Čaká vás teda poctivá ručná robota a ostré oko. Čo sa týka kompatibility, je to obdobné ako u recenzovaného objektívu 80-200 F4.
Nikkor 135 F2,8 Ai, Ais je komfortne kompatibilný so zrkadlovkami, ktoré majú unášač clony. Fotoaparát tak môže zatiahnuť clonu na hodnotu, ktorú ste na objektíve nastavili a môžete pracovať s odcloneným objektívom - máte dobrý výhľad cez hľadáčik. Tieto modely sú D300 (D200) a vyššie. V súčasnosti to znamená celý stovkový rad (D200, D300, D300s, D700) a trojkový rad (D3, D3s, D3x). S týmito fotoaparátmi môžete dokonca používať aj matrixové meranie expozície a môžete do fotoaparátu dostať údaje o clone a čase závierky. Stačí, ak si v menu zaregistrujete objektív ako NON CPU, kde zadáte údaje o ohniskovej vzdialenosti objektívu a maximálnej clone (svetelnosti). Fotoaparát objektív rozpozná a pridelí mu ohnisko a do exifu uvedie správnu clonu a rýchlosť závierky a tiež uvedenú ohniskovú vzdialenosť. Ak chcete pokryť viaceré ohniská, musíte objektív registrovať viackrát a potom manuálne zvoliť to nastavenie, podľa ktorého ohniska momentálne fotografujete. Zvolenie NON CPU registra sa dá navoliť aj na voliteľné tlačidlo FN. S týmito fotoaparátmi môžete pracovať v priorite clony a v manuálnom režime. Jediné, čo vám môže v tomto prípade chýbať, je automatické ostrenie. Ak sa však neponáhľate a nefotíte akciu, po krátkej dobe používania si na manuálne ostrenie zvyknete. Navyše vám tieto fotoaparáty v hľadáčiku zobrazujú šípku, do ktorej strany máte pootočiť prstencom, aby ste dosiahli zaostrenie. Pri dosiahnutí zaostrenia sa rozsvieti kontrolka potvrdenia. Ostriť môžete až do minimálnej vzdialenosti 1,3m!
Nikkor 135/F2,8 Ai v porovnaní s malým Nikkorom AF 50 F1,8 D.
Napriek tomu, že ide o ohnisko 135 a sveteľnosť F2,8 si objektív stále zachováva kompaktné rozmery.
S ďalšími fotoaparátmi desiatkového a tisíckového radu tento objektív možno používať iba v manuálnom režime a bez merania expozície. Medzi tieto fotoaparáty patria modely Nikon D3000, D5000, D60, D40, D40x, D90, D80, D70s... Vzhľadom na to, že fotoaparáty nemajú unášač clony, pri nastavení požadovanej clony sa táto pravdepodobne (neodskúšané) zatiahne do pracovnej polohy. Fotograf teda nemá jasný výhľad cez hľadáčik a aparát nedokáže merať - nemá údaje o clone. Jediný spôsob fotografovania je teda v manuálnom režime s odhadom expozície podľa výsledkov na displeji alebo pomocou externého expozimetra.
Clona má sedem rovných lamiel. Napriek tomu je bokeh veľmi príjemný, pri clone 2,8 sú rozostrené svetlá v tvare kruhu, pri priclonení v tvare sedemuholníka.
Z uvedeného vyplýva, že rozumné použitie tohto objektívu je iba v kombinácii s vyššími prístrojmi stovkového a trojkového radu Nikonov. Ja si tento objektív k veľkej spokojnosti užívam už niekoľko mesiacov pri prechádzkach v prírode aj v meste a všade tam, kde nepotrebujem rýchly AF.
Obrazová kvalita
Ukážková. Porovnateľná s pevnými súčasnými objektívmi. Už pri clone F2,8 je objektív krásne ostrý, má perfektnú kresbu a farby. Pri zaclonení na F4 sa ostrosť ešte mierne zvýši (už veľmi nemá kam). Kresba je konštantná po celej ploche obrazu až do najextrémnejších rohov. Je to úplne iná charakteristika, ako pri súčasných objektívoch s lacnejšou konštrukciou, kde sa často stretávame s problémami decenteringu (jedna strana ostrejšia ako druhá).
Veľmi vyrovnaná kresba až do extrémnych okrajov a rohov.
Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F8, 1/1000 s.
Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F8, 1/1600 s.
Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F2.8, 1/1250 s.
Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F4, 1/160 s.
Bokeh je príjemný a ohnisko 135mm na Full Frame znamená odpichnutie aj celej postavy od okolia. Nie nadarmo sa mu hovorí portrétny objektív. Na APS-C zrkadlovkách je toto ohnisko po prepočte až 200mm so svetelnosťou F2,8! To samozrejme nemá iný vplyv na bokeh, ale vzhľadom na uhol záberu a svetelnosť je to zaujímavé použitie. Jedinou chybou, ktorá trošku kazí výborný dojem z bokehu v prípade farebných fotografií je pozdĺžna aberácia.
Pozdĺžna aberácia sa na tomto obrázku prejavila v zelenom podaní špicov kolesa, ktoré sú mimo hĺbky ostrosti. Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F4, 1/1250 s.
V rovine ostrosti má objektív takmer nulovú aberáciu. Pri odclonení na rozostrených kontrastných hranách ale objektív chytá takzvanú pozdĺžnu aberáciu. Podobnú vidieť aj u moderných svetelných objektívov. Je to jednoducho nedostatok, s ktorým sa aj dnešné teleobjektívy ťažko pasujú. Kontrastné prechody pred a za rovinou ostrosti chytajú fialové prípadne zelené kontúry. Čím je objektív svetelnejší, tým je úkaz výraznejší. Podobná je situácia s kontrastom v silnom protisvetle, hlavne plošnom. Používanie slnečnej clony teda pri takomto fotografovaní určite nepodceňujte. Celkovo však možno hodnotiť výkon objektívu ako výborný a za cenu, za akú sa dá zohnať v bazáre (100-200€) mu ťažko hľadať konkurenciu.
Ohnisko 135 mm na FF znamená odpichnutie aj poloportrétu či celej postavy od okolia a to aj pri clone F4.
Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F4, 1/320 s.
Nikon D3 + Nikkor 135/F2,8 Ai, F4, 1/3200 s.
Nikon FA + Nikkor 135 Ai + Kodak BW400CN.
Ak stále fotografujete na film pomocou klasického manuálneho fotoaparátu (napríklad Nikon FA, FM...), lepšiu voľbu na portrétne sklo budete hľadať len ťažko. Výkon objektívu pri fotení na film je ešte o niečo lepší, hlavne v zmysle kontrastu pri odclonení. Je to pravdepodobne spôsobené tým, že film odráža menej svetla na zadné členy objektívu ako lesklý senzor digitálnych zrkadloviek.
Nikon D3 + Nikkor 135 Ai + Ilford HP5+.
Galéria
konštrukcia | 5 členov v 4 skupinách |
váha | 435g |
rozmer | 64mm x 91,5mm |
počet lamiel | 7 rovných |
min. zaostrovacia vzdialenosť | 1,3m |
filtrová obruba | 52mm |
rozsah clôn | F2,8 - 32 |