Hore

Superširokouhlo s Olympusom

Olympus predstavil dva profesionálne objektívy, na ktoré sa dlho čakalo a tak sa niet čo čudovať, že sa tešia nadpriemernej pozornosti. Jedným z nich je superširokouhlý transfokátor 7-14 mm so svetelnosťou F2.8 a druhým objektív typu rybie oko so svetelnosťou F1.8. Obidva som dostal naraz a na 3 dni. Za taký krátky čas plnohodnotnú recenziu neurobím. Niekomu však môžu pomôcť fotografie v plnom rozlíšení a moje prvé postrehy.

Objektívy sú určené pre prístroje micro 4/3 formátu. Schválne nepíšem fotoaparáty, pretože na trhu sú aj videokamery. Najčastejšie to samozrejme bude niektorý z fotoaparátov Olympus OM-D, alebo PEN, prípadne Panasonic Lumix G.

M.ZUIKO DIGITAL ED 7‑14mm 1:2.8 PRO

Začnem superširokouhlým transfokátorom, ktorý je praktickejší a asi si nájde viac užívateľov. Je to objektív, na ktorý sme netrpezlivo čakali. Olympus nemal doteraz v ponuke kvalitný superširokáč. Objektív 9-16 patrí len k priemerným a pokiaľ ste si zvykli na špičkové pevné objektívy M.Zuiko, jeho kvalita vás neuspokojí. Na výlete v Toskánsku som ho použil, len keď som musel.

Olympus M.Zuiko 7-14/2.8 PRO MSC je profesionálny objektív dopĺňajúci rad objektívov PRO, z ktorých už dobre poznáme základný zoom 12-40/2.8 PRO a 40-150/2.8 PRO. Obidva patria k nadpriemeru. Sú neodmysliteľnou súčasťou mojej výbavy a nemám nič, čo by som im vytkol. Je rovnako kvalitne vyhotovený vrátane utesnenia. Pokračuje v nastolenej konštrukčnej a dizajnovej línii. Je to tučnejší braček spomínanej 12-40-ky. Prstenec zaostrovania je posuvný s prepínaním na manuál. Nechýba funkčné tlačidlo. Slnečná clona je pevná a na objektív sa bohužiaľ nedá nasadiť filter. Zdá sa, že u svetelných superširokouhlých transfokátorov to inak ani nejde. Stačí spomenúť Nikon AF-S 14-24/2.8G, Tamron SP 15-30/2.8 VC či Canon EF 11-24/4L USM. Škoda, chcel som využiť silné ND filtre pre fotenie s dlhými časmi.

Osobne u superširokouhlého objektívu svetelnosť F2.8 nepotrebujem. Skôr oceňujem kompaktnejšie rozmery a možnosť použiť filtre. Objektív pri svetelnosti F2.8 nie je veľký. Konkurencia od Nikonu, Canonu i Tamronu je o dve váhové kategórie vyššie. Dokonca aj objektívy so svetelnosťou F4 sú väčšie. Na malých Olympusoch je skôr väčší, najmä ak ho nasadíte na PEN, alebo OM-D E-M10. Najprimeranejšie vyzerá na vlajkovej lodi s nasadeným gripom. Rozsah objektívu zodpovedá plnoformátovým ohniskám 14-24 mm.

Superširokouhlé transfokátory majú zložitú konštrukciu a najviac trpia chybami. Sleduje sa najmä sférické skreslenie, chromatická chyba a ostrosť v rohoch obrazu.


Veľmi širokouhlý záber umožňuje fotografovať široké zábery aj z relatívne krátkej vzdialenosti.

Jednou z výhod menšieho micro 4/3 snímača je, že sa preň dajú skonštruovať objektívy s kratšou zaostrovacou vzdialenosťou a väčšou mierkou zväčšenia. U tohto objektívu je to len 7,5 cm pri mierke zväčšenia cca 1:4 (135EQ). To nie je vôbec zlé. Neskôr uvidíte, že “rybacina” je na tom ešte lepšie.

M.Zuiko Digital ED 7-14 mm 1:2.8 PRO 

Objektív v praxi

Vynikajúco je korigované sférické skreslenie a to v celom rozsahu. Nemusíte ho dodatočne korigovať v počítači a prirábať si tak prácu naviac. Hlavne nebudete prichádzať o vzácne milimetre, keď budete musieť fotografie orezávať. Na najširšom ohnisku je pozorovateľné, ale len mál, smerom k dlhším ohniskám sa všetko rýchlo narovná.

Rovnako skvele je korigovaná chromatická chyba.


Objektív je bez sférického skreslenia. Priamky nie sú nijako deformované a nemusíte použiť
korekciu skreslenia, ktorá vedie k orezaniu fotografie a strate cenných milimetrov ohniskovej dĺžky.

Objektív si dobre vedie v oblasti snímania detailov. Plne odclonený poskytuje bokeh, ktorý by ste u superširokáča na micro 4/3 fotoaparáte asi nečakali.

Ostrosť je veľmi dobrá i keď skúmavé oko môže vidieť mierny pokles v rohoch obrazu. K strate kresebnosti ale nedochádza ani pri odclonenom objektíve.


Pri fotení detailov si prídete aj na pekný bokeh.

Dostávame sa k jedinému nedostatku objektívu. Je citlivý na vznik reflexov. Vypuklá predná šošovka je len málo tienená pevnou clonou. Stačí slnko v blízkosti kraja obrazového poľa a máte o reflexy postarané. Sú rozmerovo malé a nebude ťažké ich retušovať, no je to práca naviac.


Nie sú to typické reflexy, skôr je to odraz slnka na povrchu šošoviek.

M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm 1:1.8 Fisheye PRO - prvé rybie oko na svete so svetelnosťou F1.8

Rybie oko je korením technickej výbavy. Fotiť s ním treba opatrne, ako ,,koreniť šafranom". Na fotografa kladie veľké nároky ohľadom komponovania. Každý malý náklon sa výrazne prejaví na perspektíve, strážiť si treba “bordel” na scéne. Ak ho zvládnete, odmení sa vám neopozeraným výstupom.

Mal som rybie oko 10,5 mm na Nikone. Nebol zlý, pri svetelnosti F2.8 dokázal dokonca pekne rozmazať pozadie. Pri fotení detailov však trpel veľkou chromatickou chybou. Olympus je prvým objektívom typu rybie oko so svetelnosťou F1.8. Som zvedavý, či aj on dokáže pozadie účinne rozmazať. Pri minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 2,5 cm od prednej šošovky by to nemal byť problém. 2,5 cm to je údaj typický pre kompakty. Ako je to blízko si uvedomíte až v praxi. Takmer sa slnečnou clonou dotýkate objektu, ktorý fotografujete.

Rovnako ako superširokáč je zaradený do kategórie PRO. Na rozdiel od ostatných objektívov radu PRO, nemá prepínanie na manuálne ostrenie posunom prstenca zaostrovania. Je sympaticky kompaktný, ale pomerne ťažký. Robustnosť je príkladná, poctivý kus skla a kovu. Slnečná clona je pevná, predná krytka nadpriemerne kvalitná. Nechýba utesnenie voči nepriaznivému počasiu, či spŕške od vĺn bičujúcich pobrežie mora.

Rybie oko je vlastne nepodarok. Objektív s fantastickým uhlom záberu, ale obrovským sférickým skreslením. A to sa nám páči! Priamky transformované do kriviek dávajú všetkému inú formu.


Rybie oko skresľuje priamky na krivky. To ho robí výnimočným a zaujímavým.

Mierka zväčšenia je takmer 1:2 (135EQ). To je na rybie oko výnimočné zväčšenie.

M.Zuiko Digital ED 8mm 1:1.8 Fisheye PRO 

Objektív v praxi

Ostrosť objektívu je výborná po celej ploche. Chromatická chyba prakticky neexistuje. Objavuje sa len výnimočne v rohoch a je ľahké ju korigovať v editore. Výborný je prenos kontrastu. V protisvetle sa však objavuje difúzovanie na prechodoch medzi svetlými a tmavými plochami. Prekvapilo ma, že objektív nemá žiadne problémy s reflexami, pričom pri takom extrémnom uhle záberu a vypuklej prednej šošovke si o ne priam koleduje.


Slnko priamo v zábere a ani stopa po reflexoch.


V pravom hornom rohu vidno stopy malej chromatickej chyby. Objavuje sa len zriedkavo a je ľahké ju eliminovať v RAW konvertore.


Difúzovanie svetla na prechodoch medzi svetlými a tmavými plochami.

Problémom je len správna expozícia, keďže tento objektív zaberá veľkú časť scény s rôznou úrovňou svetla. To však nie je jeho chyba. Fotograf musí pri fotení viac premýšľať a zvoliť správny čas, kedy je svetlo ideálne. Vďaka vysokej svetelnosti a extrémne krátkej minimálnej zaostrovacej vzdialenosti sa dá aj pri objektíve, inak s veľkou hĺbkou ostrosti, účinne rozmazať pozadie. Využiteľnosť je malá. Vysokú svetelnosť oceníte najmä pri fotení interiérov, kde nemôžete použiť statív alebo blesk.


Výkon pri fotení detailov je výborný, praktické využitie je pomenšie.

Záver

Konštrukcia mikro 4/3 fotoaparátov a objektívov je optimálna pre digitálnu fotografiu. Papierovo slabší systém ponúka kvalitatívne vyšší štandard. Ľahšie sa fotí, fotograf produkuje menej chýb. Z fotografovania tak máte väčšiu radosť. Pokiaľ vám potenciál micro 4/3 snímačov vyhovuje, výkon objektívov vás nadchne.

Toto bola predohra k plnohodnotným recenziám. Na dlhodobé testovanie dostanem objektívy až koncom leta. Dúfam, že som pomohol pri rozhodovaní sa nad tým, či si niektorý z týchto objektívov kúpiť, alebo nie. U mňa je to jasné. Dúfam, že natrvalo zahniezdia v mojej brašni.

Rybie oko môžete brať úplne bez váhania. Je ale pravdou, že za svetelnosť, ktorú mnohí ani nevyužijú, si riadne priplatíte.

Vysokou kvalitou sa vyznačuje aj superširokouhlý transfokátor. Takmer bezchybný. Nadšenie z neho schladzuje citlivosť na vznik reflexov. Pre superširokouhlé objektívy typická, ale to nie je útecha.

Tak, profesionálny rad máme takmer uzatvorený. Od rybieho oka až po 300 teleobjektív (135EQ). Čaká nás ešte 300-ka (135EQ=600 mm), ale to už nie je objektív, ktorý musí mať každý. Olympus uzatvára jednu kapitolu  má jeden z najucelenejších systémov na trhu. Čo nás čaká v budúcnosti? Dúfam, že pevné objektívy s ešte lepšou svetelnosťou.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2015-06-25 17:19:19
teoreticky som zvedavy na rozdiel v kvalite vystupu medzi tymto ultrasirokacom Oly 7-14/2.8 a Panasonic 7-14/4, ktory je mensi, lahsi, lacnejsi ... zatial mam najsirsi objektiv s 12mm ohniskom
 
krahul
2015-06-25 19:38:16
Ja som to riešil nákupom sony A7 a samyang 14mm, vyjde to skoro na to isté len mám viac možností. Zatiaľ som veľmi spokojný
 
Daniel Leitman
2015-06-28 21:06:04
skoda ze panasonic 7-14 neni utesneny ... tento f2.8 objektiv je sice pekny podava urcite nadpriemerne vykony ale rozmery a vaha su u mna v tomto systeme prednostnejsie
 
tomas2009
2015-06-29 19:59:37
Ano najucelenejsi system, toto je celkom top.:
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované